Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

• 1 054 556
  • 8 921

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Selvästi reilu mies. Ketään ei ilmeisesti noissa asioissa kiinnosta jääkö surmatuilta esim. lapsia kun tuollainen väkivalta on hyväksytympää ja kunnioitettavampaa.

Sitä en tarkoita, että olisi pitänyt kiusata. Ärsyttää vain ajatus, että kaikenlaisilla väkivaltaisilla venkuloilla olisi joku oikeus rangaista muita vankeja.
Ymmärsin kertojan tarkoittaneen kirjastonhoitajan olleen vankien mielestä niin arvaamaton, että sitä oli parempi olla härnäämättä.

Alejandro

Jäsen

Miksi tarvitaan naisten CS-kisat?
Tähän on luultavasti useampikin hyvä syy, mutta itselläni tulee ensiksi mieleen epäironisesti erittäin myrkyllinen pelaajakulttuuri. Oletko ikinä pelannut tietokonepelejä verkossa? Jos olet, niin kuvittele vielä kuinka pimeää naisten kohteleminen siellä on. Lisäksi tyttöjen pelaamisessa on ollut mielestäni jonkinlainen stigma, eli tyttöjen pelaaminen on ollut meidän kulttuurissa outoa samalla kun se sallitaan täysin pojilta. Täten naispuolisia pelaajia on myös paljon vähemmän. Ja jos on vähemmän pelaajia, niin oletettavasti taitotaso on myös alhaisempi.

Naisten CS-kisat ovat varmasti nyt paikallaan, mutta toivottavasti tulevaisuudessa pärjätään yhdellä sarjalla. Se vaatii kyllä paljon työtä naisilta, että myös miehiltä. Ensimmäisten kohdalla taitojen pitää kehittyä, mutta jälkimmäisten kohdalla vaaditaan paljon henkistä kypsymistä.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Lisäksi tyttöjen pelaamisessa on ollut mielestäni jonkinlainen stigma, eli tyttöjen pelaaminen on ollut meidän kulttuurissa outoa samalla kun se sallitaan täysin pojilta. Täten naispuolisia pelaajia on myös paljon vähemmän. Ja jos on vähemmän pelaajia, niin oletettavasti taitotaso on myös alhaisempi.

Jotenkin huvittava olettamus.

Että silleen...

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse olen muutamat kerrat liikuskellut Assemblyillä ja tuolla näkemäni perusteella helposti olettanut, että tytöt sulautuu ihmeen hyvin pelimaailmaan.

Lisäksi tyttöjen pelaamisessa on ollut mielestäni jonkinlainen stigma, eli tyttöjen pelaaminen on ollut meidän kulttuurissa outoa samalla kun se sallitaan täysin pojilta. Täten naispuolisia pelaajia on myös paljon vähemmän. Ja jos on vähemmän pelaajia, niin oletettavasti taitotaso on myös alhaisempi.

Tämä pisti miettimään tuotakin oletustani, ehkä se verkon syvyyksissä on tosiaan näin. Siksi ehkä toki tarvitaan myös tuollaisia Assyjen kaltaisia tapahtumia.

Viimeksi muokattu:

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Tähän on luultavasti useampikin hyvä syy, mutta itselläni tulee ensiksi mieleen epäironisesti erittäin myrkyllinen pelaajakulttuuri. Oletko ikinä pelannut tietokonepelejä verkossa? Jos olet, niin kuvittele vielä kuinka pimeää naisten kohteleminen siellä on. Lisäksi tyttöjen pelaamisessa on ollut mielestäni jonkinlainen stigma, eli tyttöjen pelaaminen on ollut meidän kulttuurissa outoa samalla kun se sallitaan täysin pojilta. Täten naispuolisia pelaajia on myös paljon vähemmän. Ja jos on vähemmän pelaajia, niin oletettavasti taitotaso on myös alhaisempi.

Naisten CS-kisat ovat varmasti nyt paikallaan, mutta toivottavasti tulevaisuudessa pärjätään yhdellä sarjalla. Se vaatii kyllä paljon työtä naisilta, että myös miehiltä. Ensimmäisten kohdalla taitojen pitää kehittyä, mutta jälkimmäisten kohdalla vaaditaan paljon henkistä kypsymistä.
Boldattuun voin pelkästään Wotista antaa esimerkin: Olen ollut aika monessa suomiklaanissa ja eipä siel ketään nappaa onko nainen vai mies, eli jos olet hyvä tyyppi ja pelaaja niin kaikki tulee toimeen. No kerran yks nainen meni joidenkin "hermoon" koska liiotteli juttujansa sekä yhteisessä whatsapp kannussa alkoi jo jakamaan omia kuviansa alusvaatteista eli suomeksi ihan huomiohuora.

ccmvector

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täten naispuolisia pelaajia on myös paljon vähemmän. Ja jos on vähemmän pelaajia, niin oletettavasti taitotaso on myös alhaisempi.
Nykyään n. 45% koko laajamittaisesta "Gaming Commynitysta" on naisia, joten prosentuaalisesti nykyään niitä naispelaajia on melkein yhtä paljon kuin miehiä.

Tähän on luultavasti useampikin hyvä syy, mutta itselläni tulee ensiksi mieleen epäironisesti erittäin myrkyllinen pelaajakulttuuri.
Tässä olet sinänsä oikeassa. Olen itse pelannut ja seurannut Counter-Strikeä lähes kaksikymmentä vuotta ja oman kokemani perusteella ei ole tullut missään muussa pelissä yhtä myrkyllistä peliyhteisöä vastaan. Se on myös suurin syy, miksi lopetin sen pelaamisen kokonaan muutama vuosi sitten. Sitä myrkyllisyyttä kokee kaikki sukupuolesta riippumatta. En kuitenkaan usko, että se on juurisyy naisten huonolle menestykselle kilpailullisessa pelimaailmassa.

Naisten CS-kisat ovat varmasti nyt paikallaan, mutta toivottavasti tulevaisuudessa pärjätään yhdellä sarjalla.
Tulevaisuus sen näyttää mitä tapahtuu. Kyllähän eri peleissä on jo alkanut tapahtumaan mielenkiintoisia läpimurtoja naisten osalta.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että tulevaisuudessakin meillä tulee olemaan e-sportsissa naisten ja miesten sarjat erikseen, kuten kaikessa muussakin urheilussa, koska se taitotason ero sukupuolten välillä on loppujen lopuksi niin suuri.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä merkitystä sukupuolella on siihen kuka räplää tietokoneen näppäimiä ja hiirtä parhaiten, jossain pelissä? Tai ammuntakilpailuissa.

Tietokonepelaaminen ei ole muutenkaan mitään urheilua, vaikka miten selittäisi. Mutta se on toinen keskustelu.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Nykyään n. 45% koko laajamittaisesta "Gaming Commynitysta" on naisia, joten prosentuaalisesti nykyään niitä naispelaajia on melkein yhtä paljon kuin miehiä.

Tässä olet sinänsä oikeassa. Olen itse pelannut ja seurannut Counter-Strikeä lähes kaksikymmentä vuotta ja oman kokemani perusteella ei ole tullut missään muussa pelissä yhtä myrkyllistä peliyhteisöä vastaan. Se on myös suurin syy, miksi lopetin sen pelaamisen kokonaan muutama vuosi sitten. Sitä myrkyllisyyttä kokee kaikki sukupuolesta riippumatta. En kuitenkaan usko, että se on juurisyy naisten huonolle menestykselle kilpailullisessa pelimaailmassa.

Tulevaisuus sen näyttää mitä tapahtuu. Kyllähän eri peleissä on jo alkanut tapahtumaan mielenkiintoisia läpimurtoja naisten osalta.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että tulevaisuudessakin meillä tulee olemaan e-sportsissa naisten ja miesten sarjat erikseen, kuten kaikessa muussakin urheilussa, koska se taitotason ero sukupuolten välillä on loppujen lopuksi niin suuri.
Eipä se juurikaan sen myrkyllisempi ole kuin muutkaan yhteisöt. Mutta tämä nyt lähinnä johtuu siitä, että hyvin moni muu yhteisö on täysin samalla tasolla.

Alejandro

Jäsen
Olisinkin arvaillut, että yleisesti ottaen puolet pelaajista on jo naisia, mutta se ei vielä kerro minkälaisista pelaajista on kyse. Esimerkiksi CS on varmasti yksi sukupuolittuneimmista peleistä. Ainakin jos puhutaan kilpatason pelaajista. Meitä pelaajia on loppupeleissä moneen eri junaan. Itse tykkään pelata yksinpelejä ja koen moninpelit joskus liian stressaaviksi.

Oletan siis, että puhuit maailmanlaajuisesta peliyhteisöstä, joka tarkoittaisi ylipäätänsä pelaajia. Vai?
Jää nähtäväksi. Mitään fysiologista syytä tähän ei liene olevan. Jos miettii vaikka kouluratsastusta, niin siinä on täysin avoin sarja. Miksipä ei siis e-urheilussakin sama olisi mahdollista, koska taidot ratkaisevat.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä se juurikaan sen myrkyllisempi ole kuin muutkaan yhteisöt. Mutta tämä nyt lähinnä johtuu siitä, että hyvin moni muu yhteisö on täysin samalla tasolla.
Sanoisin että maine on ollut pitkään sellainen pelimaailman ylilauta. Lisäksi peliä pelaa uskomaton määrä juntteja ympäri maailmaa... En tiedä olenko missään muussa pelissä kuullut yhtä älyttömiä juttuja.

Toisaalta se taas tavallaan kuuluu jo asiaan ja monet vain trollaavat, mutta on siellä oikeastikin paljon ihmisiä, joilla on päässä vikaa.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)

Miksi tarvitaan naisten CS-kisat?
Sanopa muuta. Kerrankin on joku laji missä ihan varmasti ollaan samalla viivalla.

Tai no Shakki on myös sellainen. Koitin katsoa onko shakissa eri sukupuolille sarjat, mutta ainakaan Wikipedia ei tarjonnut vastausta. Ja ainakin Queen's gambit toi lajin naisharrastajat tietoisuuteen mutta se oli fiktiota.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Sanoisin että maine on ollut pitkään sellainen pelimaailman ylilauta. Lisäksi peliä pelaa uskomaton määrä juntteja ympäri maailmaa... En tiedä olenko missään muussa pelissä kuullut yhtä älyttömiä juttuja. Toisaalta se taas tavallaan kuuluu jo asiaan ja monet vain trollaavat, mutta on siellä oikeastikin paljon ihmisiä, joilla on päässä vikaa.
Näinhän se on. Ylipäätään, mitä olen elämäni aikana pelaillut, niin kaikkein myrkyllisimpiä ympäristöjä ovat PvP (Player vs Player) -pelit (tai pelimoodit), mutta niissäkin on peleistä riippuen eroja sen mukaan, millaista porukkaa pelaajat keskimäärin ovat ja kuinka korkealla ovat panokset tai tavoitteet.

Mutta toisaalta ainakin joukkuepeleissä, jos on "staticit" eli kiinteät peliporukat, niin niissä yhteishenki voi olla hyvä. Aikanaan Traviania pelatessa kun oli hyvässä porukassa, niin vastustajien IGM:t lähinnä piristivät päivää :) Ensin oli kauheaa uhkailua, että jos et nyt lopeta tilin runtelemista, niin pyydän isoveljen apuun, sitten alettiin uhkailla fyysisellä väkivallalla ("oon kaksmetrinen satakiloinen karateka!"), sitten alettiin anelemaan armoa ja usein se päättyi siihen, että lopulta pelaaja lopetti pelaamisen kokonaan. Mutta kun itse oli hyvähenkisessä tiimissä, niin ei tuo niin kauheasti koskenut.

Tossa yhdessä pelissä laitetaan jonosta randomilla pelaajia tiimeihin. Siinä se pahin puoli on se, että kuraa tulee niskaan niiltä "oman tiimin" pelaajilta. Sitä en sitten lopulta jaksanut enää ollenkaan. Ei oikein kauheasti innosta koettaa tehdä töitä yhteisen päämäärän eteen, kun joukossa on aina joku huutelija.

Jos sitten mennään PvE (Player vs Environment) -puolelle, niin siellähän tilanne on jo sitten ihan toinen. Tietysti jos on isoja ja haastavia tavoitteita (raidit tjsp), niin sitten ryhmiin pääsy voi olla työn ja tuskan takana, mutta harvoin siellä kuitenkaan tulee samalla tavalla kuraa kuin PvP-puolella. Monissa peleissä noi porukat ja niiden pelaajat on itse asiassa ihan kivoja.

Ja miten tämä liittyy ketjun aiheeseen? Kaikissa peleissä, joita olen pelannut, on ollut myös naispelaajia, toki vaihtelevalla suhteella pelistä riippuen. Travianissa naisedustus oli yllättävän iso ottaen huomioon sen, että kuinka aggressiivinen peli oli kyseessä. Olin suurimmaksi osaksi liitossa, jonka johto koostui naisista. Nämä PvE-puoleen nojaavat pelit ovat sitten asia ihan erikseen, en uskalla mennä sanomaan suhdelukuja, mutta en olisi hämmästynyt jostain 60-40 -suhteesta. Miehiä - nuoria miehiä - on näissäkin peleissä kyllä enemmistö. Ja mistä tiedän jotain suhteista ja sukupuolista? Koska usein käytetään voicea.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko kysyntää ja tarvetta myös yliopistojen "Matematiikkaa naisille" -kursseille tai vaikka "Naisten autokoululle"?

hk65

Jäsen
Koska naiset ovat paskempia pelaajia. Heikko paineensietokyky, peliäly sekä yksilötaidot.
Niin, kyllähän sitä LoL:in puolellakin kokeiltiin Vaevictisin toimesta kokonaan naisista muodostettua rosteria.

2 kautta, molemmista 0 voittoa ja 14 häviötä. Sitten liiga dumppasi joukkueen pihalle, kun olivat yksinkertaisesti liian huonoja pelaamaan sarjassa.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Niin, kyllähän sitä LoL:in puolellakin kokeiltiin Vaevictisin toimesta kokonaan naisista muodostettua rosteria.

2 kautta, molemmista 0 voittoa ja 14 häviötä. Sitten liiga dumppasi joukkueen pihalle, kun olivat yksinkertaisesti liian huonoja pelaamaan sarjassa.

Paljon löytyy ohituskaistoja naisille/tytöille esportsin puolella ja kun tulosta ei yllättäen tule, syylliset eivät löydy peilistä, vaan asenteista.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koska naiset ovat paskempia pelaajia. Heikko paineensietokyky, peliäly sekä yksilötaidot.
Eihän tuo pidä paikkaansa ollenkaan. Eroa on vaan fyysisyydessä ja peleissä ei ole tuolla merkitystä.

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juuri näin, siksi pelimaailma pursuaa menestyviä naisammattilaisia.
En kiellä, että naisia ei tuolla ole, mutta asiaan on varmaan muitakin syitä.

Onko sulla faktaa tai onko tutkimuksia miksi naisilla olisi heikko paineensietokyky, peliäly sekä yksilötaidot? Kiinnostaa nimittäin asia ilman asenteita. Vaikuttaako erilainen hormonitoiminta näihin?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy