Sanoisin että maine on ollut pitkään sellainen pelimaailman ylilauta. Lisäksi peliä pelaa uskomaton määrä juntteja ympäri maailmaa... En tiedä olenko missään muussa pelissä kuullut yhtä älyttömiä juttuja. Toisaalta se taas tavallaan kuuluu jo asiaan ja monet vain trollaavat, mutta on siellä oikeastikin paljon ihmisiä, joilla on päässä vikaa.
Näinhän se on. Ylipäätään, mitä olen elämäni aikana pelaillut, niin kaikkein myrkyllisimpiä ympäristöjä ovat PvP (Player vs Player) -pelit (tai pelimoodit), mutta niissäkin on peleistä riippuen eroja sen mukaan, millaista porukkaa pelaajat keskimäärin ovat ja kuinka korkealla ovat panokset tai tavoitteet.
Mutta toisaalta ainakin joukkuepeleissä, jos on "staticit" eli kiinteät peliporukat, niin niissä yhteishenki voi olla hyvä. Aikanaan Traviania pelatessa kun oli hyvässä porukassa, niin vastustajien IGM:t lähinnä piristivät päivää :) Ensin oli kauheaa uhkailua, että jos et nyt lopeta tilin runtelemista, niin pyydän isoveljen apuun, sitten alettiin uhkailla fyysisellä väkivallalla ("oon kaksmetrinen satakiloinen karateka!"), sitten alettiin anelemaan armoa ja usein se päättyi siihen, että lopulta pelaaja lopetti pelaamisen kokonaan. Mutta kun itse oli hyvähenkisessä tiimissä, niin ei tuo niin kauheasti koskenut.
Tossa yhdessä pelissä laitetaan jonosta randomilla pelaajia tiimeihin. Siinä se pahin puoli on se, että kuraa tulee niskaan niiltä "oman tiimin" pelaajilta. Sitä en sitten lopulta jaksanut enää ollenkaan. Ei oikein kauheasti innosta koettaa tehdä töitä yhteisen päämäärän eteen, kun joukossa on aina joku huutelija.
Jos sitten mennään PvE (Player vs Environment) -puolelle, niin siellähän tilanne on jo sitten ihan toinen. Tietysti jos on isoja ja haastavia tavoitteita (raidit tjsp), niin sitten ryhmiin pääsy voi olla työn ja tuskan takana, mutta harvoin siellä kuitenkaan tulee samalla tavalla kuraa kuin PvP-puolella. Monissa peleissä noi porukat ja niiden pelaajat on itse asiassa ihan kivoja.
Ja miten tämä liittyy ketjun aiheeseen? Kaikissa peleissä, joita olen pelannut, on ollut myös naispelaajia, toki vaihtelevalla suhteella pelistä riippuen. Travianissa naisedustus oli yllättävän iso ottaen huomioon sen, että kuinka aggressiivinen peli oli kyseessä. Olin suurimmaksi osaksi liitossa, jonka johto koostui naisista. Nämä PvE-puoleen nojaavat pelit ovat sitten asia ihan erikseen, en uskalla mennä sanomaan suhdelukuja, mutta en olisi hämmästynyt jostain 60-40 -suhteesta. Miehiä - nuoria miehiä - on näissäkin peleissä kyllä enemmistö. Ja mistä tiedän jotain suhteista ja sukupuolista? Koska usein käytetään voicea.