Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 925 731
  • 8 036

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä (mies) kuulun siihen kategoriaan, että tuo normaali toimistolämpötilakin tuntuu ajoittain turhankin lämpimältä. Erityisesti lounaan jälkeen alkaa aineenvaihdunta kiertämään, vaikkei vetäisikään mitään himobuffaa vatsaa täyteen. Vielä kun useimmiten on puku tai vähintään irtotakki päällä, välillä joutuu myös keventämään.

Jos useampi vaatekerrasto tuntuu epämukavalta, niin sitten on ehkä vaatteissa vikaa. Noin muutenkin tuntuu aika järjettömältä, että talvisessa Suomessa pitäisi toimistolla sitten vetää rantavaatteissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
MInä (mies) taas olen näitä, joita kylmää aika herkästi ja kun oma toimisto on ihan ensimmäinen ulko-oven vieressä, ja tuosta ovesta on aika paljon liikennettä, niin työhuoneessa on useinkin aika kylmä. Tuohon on joutunut ihan niinkin monimutkaisen kaavan kautta hakemaan ratkaisun, kuin ottamalla villasukat mukaan töihin ja pitämällä toimistolla ylimääräistä (lämmintä) hupparia jonka laitan päälle jos meinaa palella. Ja merinokerrastot on kyllä siitä kivoja, että ne tasaavat mukavasti lämmön vaihtelua, kun ovat lämpimiä kylmällä mutta eivät hiosta silloinkaan jos siirryt välillä vaikkapa johonkin lämpimämpään tilaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
MInä (mies) taas olen näitä, joita kylmää aika herkästi ja kun oma toimisto on ihan ensimmäinen ulko-oven vieressä, ja tuosta ovesta on aika paljon liikennettä, niin työhuoneessa on useinkin aika kylmä. Tuohon on joutunut ihan niinkin monimutkaisen kaavan kautta hakemaan ratkaisun, kuin ottamalla villasukat mukaan töihin ja pitämällä toimistolla ylimääräistä (lämmintä) hupparia jonka laitan päälle jos meinaa palella. Ja merinokerrastot on kyllä siitä kivoja, että ne tasaavat mukavasti lämmön vaihtelua, kun ovat lämpimiä kylmällä mutta eivät hiosta silloinkaan jos siirryt välillä vaikkapa johonkin lämpimämpään tilaan.
Tuossa varmaan ikävänä puolena vielä veto, jota kaikkien onnekkaitten kroppa ei tunnista koskaan. Tämäkin ilmiö kiusaa tasapuolisesti tiettyjä ihmisiä sukupuoleen katsomatta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
YLE julkaisi eilen hyvin loukkaavan ja ajattelemattoman uutisen.
Uutisen sanamuoto herjaa törkeästi kehopositiivisia ja omasta tahdostaan plus-kokoisia suomalaisia ja Suomessa asuvia.

Hehheh! Oikeasti harvat lihavat lässyttävät jostain kehopositiivisuudesta, joten tuossa otsikoinnissa ei ole mitään purnattavaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hehheh! Oikeasti harvat lihavat lässyttävät jostain kehopositiivisuudesta, joten tuossa otsikoinnissa ei ole mitään purnattavaa.
Voi olla, että heitä on vähän, mutta saavat ainakin paljon julkisuutta mediassa.
Ehkä luen liikaa iltapäivälehtiä ja tv-kanavien uutisotsikoita.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Voi olla, että heitä on vähän, mutta saavat ainakin paljon julkisuutta mediassa.
Ehkä luen liikaa iltapäivälehtiä ja tv-kanavien uutisotsikoita.

Tällaiset haluaa herkemmin myös tuoda blogeilla jne. esiin ajatustaan. Tällöin pääsee herkemmin otsikoihin. Lääkärit kuitenkin antaa lausuntoa näistä terveysriskeistä, ja heidän kanssa keskustelee myös ne, jotka ei ole kovin kehopositiivisia.

Lisäys: ja heitä on paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Katariina Sourin suurtyö Lux-näyttelyyn herättää arvostelua: ”Meillä on vähän prosessi pettänyt”

Tässä minusta hyvä esimerkki, kun sopivaa vähemmistöä edustamalla saa tarpeeksi ääntä pitämällä oman marginaalisenkin näkemyksen valtakunnan ykkösmediaan, ja otsikolla että tämä olisi jokin isompikin konsensus.

Vasemmiston kaikista jenkkien kulttuurisota-importeista tämä "Kulttuurinen omiminen" mielestäni kevyesti absurdein. Se jakaa sakeimpaa vasemmistoakin, ja nyt suht vasemmistolaista maailmankuvaa edustava Katariina Sourikin saa näköjään kokea kun vallankumous syö lapsensa.

Mitä tulee saamelaisiin, on todella surullista että muutama älyvapaa citysaamelainen saa somessa tuon kansan vaikuttamaan todella sisäänpäin kääntyneiltä omien pierujen haistelijoilta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko siis niin, että ei-saamelainen henkilö ei saa tehdä saamelaista henkilöä esittävää kuvaa? Missä raja menee?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko siis niin, että ei-saamelainen henkilö ei saa tehdä saamelaista henkilöä esittävää kuvaa? Missä raja menee?
Souri on mielestäni paheksunut, miten hänet on nähty tietyllä tavalla, joten tavallaan kolahti omaan nilkkaan.

Missä raja menee? Ehkä muiden kuvaamisesta on tullut, jonkinlaisen väärän jumalan kuvaaminen. Ainoa jumala mitä ihminen saa enää kuvata on itsestä otetut ja tehdyt kuvat. Niitä kulloisten sopivien filttereihin kautta tuijotetaan, että joku muukin huomaa minun jumalani ja palvoo tai vähintäänkin hyväksyy sen.
 

axe

Jäsen
Onko siis niin, että ei-saamelainen henkilö ei saa tehdä saamelaista henkilöä esittävää kuvaa? Missä raja menee?
Näillä piireillä ei ole olemassa mitään rajaa. Nythän vaaditaan mm. että kirjailijoilla ei ole vapautta tai oikeutta kirjoittaa sellaisia hahmoja kuin haluavat, vaan jonkun vähemmistöedustajan pitää ennen kirjan julkaisua ensin esilukea se, ettei kirjan hahmot ole "vääränlaisia". Tämä esisensuuri luonnollisesti koskee lähinnä vain valkoihoisia kirjailijoita.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näillä piireillä ei ole olemassa mitään rajaa. Nythän vaaditaan mm. että kirjailijoilla ei ole vapautta tai oikeutta kirjoittaa sellaisia hahmoja kuin haluavat, vaan jonkun vähemmistöedustajan pitää ennen kirjan julkaisua ensin esilukea se, ettei kirjan hahmot ole "vääränlaisia". Tämä esisensuuri luonnollisesti koskee lähinnä vain valkoihoisia kirjailijoita.
Typerää myös alkaa muuttamaan jo kirjoitetussa kirjallisuudessa asioita, jotka näyttävät nykyaikaan sopimattomilla. Ihminen ei opi mitään historialta silmänsä sulkemalla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Souri on mielestäni paheksunut, miten hänet on nähty tietyllä tavalla, joten tavallaan kolahti omaan nilkkaan.
Joo, siinä mielessä olen tavallaan hyvilläni, sillai ihan seitinohuesti vahingoniloisella tavalla. Että jotta ymmärtäisi, mitä tarkoitan:

Näen "kulttuurisen omimisen" käsitteen ensinnäkin kumpuavan ahneudesta, ja toisekseen olevan hyvin vahingollinen juuri sille, mitä siinä mukamas suojellaan. Ahneus-motivaatio on sen kaltaista, että on tahoja, jotka haluaisivat itselleen monopolin tiettyihin juttuihin, ja ovat varsin innokkaina tukemassa tätä, että kulttuurinen omiminen on loukkaavaa. Se vahingollisuus on sitä, että kulttuurisen omimisen käsite on varsin tehokas siivoamaan kaikki vähemmistöt kuvastosta. Kun pitää valita, että syytetäänkö valitsemaansa kuvastoa "geneeriseksi paskaksi" vai syytetäänkö sitä kulttuurisesta omimisesta, niin tuo ensin mainittu on miellyttävämpi tie. Ensin mainitussa tapauksessa olet vain tyhmä ja mielikuvitukseton, toisessa tapauksessa tarkoituksellisen pahantahtoinen.

Olen omassa luovassa harrastuksessani havainnut itsestäni tämän. Olen siivonnut kuvastosta pois tiettyjen vähemmistöjen kuvaston ja muuttanut niitä paljon geneerisemmäksi. Yksinkertaisesti vain ne asiat joihin kulttuuriaktivismi on koskenut, maistuvat nykyään paskalta. On sekä ironista että irvokasta, että draiverina tälle suursiivoukselle ei olekaan kapitalistinen valtaviihde marveleineen, vaan kulttuuriaktivistit.

Näillä piireillä ei ole olemassa mitään rajaa. Nythän vaaditaan mm. että kirjailijoilla ei ole vapautta tai oikeutta kirjoittaa sellaisia hahmoja kuin haluavat, vaan jonkun vähemmistöedustajan pitää ennen kirjan julkaisua ensin esilukea se, ettei kirjan hahmot ole "vääränlaisia". Tämä esisensuuri luonnollisesti koskee lähinnä vain valkoihoisia kirjailijoita.
Kyllä, juuri näin. Eli on olemassa tällainen kokemusasiantuntija-verkosto, jolle voi lähettää jotain vähemmistöä sisältävän teoksensa esiarvioitavaksi, että onko representaatio tarpeeksi kunnioittava.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Näillä piireillä ei ole olemassa mitään rajaa. Nythän vaaditaan mm. että kirjailijoilla ei ole vapautta tai oikeutta kirjoittaa sellaisia hahmoja kuin haluavat, vaan jonkun vähemmistöedustajan pitää ennen kirjan julkaisua ensin esilukea se, ettei kirjan hahmot ole "vääränlaisia". Tämä esisensuuri luonnollisesti koskee lähinnä vain valkoihoisia kirjailijoita.

Minä olen mahdollisuuksien mukaan ummistanut silmäni kaikenlaiselle pohjattoman typerälle wokelle, mutta nyt on kyllä ylitetty sellainen raja, että KUKAAN ei voi väittää tämän olevan enää terveellä pohjalla. Luulisi, että woke-jengiäkin ahdistaisi ja ennen pitkään väsyttäisi, kun pitäisi kytätä jatkuvalla syötöllä milloin ketäkin mukamas loukataan ja milloin ei. Tuollainen kaikessa pahan näkeminen on vaan omituista käytöstä.

Jollain surullisella tavalla mielenkiintoista on nähdä kauanko tämä kestää, kun jotkut ovat jo puhuneet, että mentäisiin laskusuunnassa. Eihän mikään tällainen olemattomalla polttoaineella toimiva ääri-ilmiö kauaa kestä? Kehittyä tämä woke ei ainakaan voi, kun on menty kokoajan vaan taaksepäin...
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jollain surullisella tavalla mielenkiintoista on nähdä kauanko tämä kestää, kun jotkut ovat jo puhuneet, että mentäisiin laskusuunnassa. Eihän mikään tällainen olemattomalla polttoaineella toimiva ääri-ilmiö kauaa kestä? Kehittyä tämä woke ei ainakaan voi, kun on menty kokoajan vaan taaksepäin...

Polttoaine on nimenomaan se, että Woke-inkvisitiot saavat merkittävät toimijat hyppäämään kun hyppykäsky tulee, kuten tässä Lux-Helsingin, ja vahvistimena hesarin.
Kylähullut ovat maailmansivu mekastaneet. Kaikki somen petralaitit pöyristykööt jatkossakin ihan vapaasti mistä haluavat. Syyttävä sormi osoittaa nimenomaan instituutioihin, heidän on lakattava vastaamatta näiden marginaaliporukoiden vaatimuksiin. Luulen että näiden aktivistien oikea motivaatio on valta, ei se että jokin heitä varsinaisesti loukkaisi. Kai tuonee tyydytystä, kun saa jonkun pomppimaan tahtonsa mukaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Polttoaine on nimenomaan se, että Woke-inkvisitiot saavat merkittävät toimijat hyppäämään kun hyppykäsky tulee, kuten tässä Lux-Helsingin, ja vahvistimena hesarin.
Kylähullut ovat maailmansivu mekastaneet. Kaikki somen petralaitit pöyristykööt jatkossakin ihan vapaasti mistä haluavat. Syyttävä sormi osoittaa nimenomaan instituutioihin, heidän on lakattava vastaamatta näiden marginaaliporukoiden vaatimuksiin. Luulen että näiden aktivistien oikea motivaatio on valta, ei se että jokin heitä varsinaisesti loukkaisi. Kai tuonee tyydytystä, kun saa jonkun pomppimaan tahtonsa mukaan.
Ihme, että Sourin maalausta ei ole haukuttu ihan muuten vain. Jotenkin tulee mieleen, että se on vanhan mustavalkoisen kotimaisen filmin lavasteista. Tosin nyt on saatu värit maalaukseen. Toisaalta, omiminen haluttiin varmaan tuoda pelkän kökköyden edelle.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Luulen että näiden aktivistien oikea motivaatio on valta, ei se että jokin heitä varsinaisesti loukkaisi. Kai tuonee tyydytystä, kun saa jonkun pomppimaan tahtonsa mukaan.

No, toisaalta olen tavannut enemmän (tai vähemmän) vasemmalle itsensä kovaan ääneen julistavia normaaleja ihmisiä, jotka sitten haukkuvat hommafoorumilaiseksi, jos wokea kritisoit yhtään. Toki vasemmallakin sitä valtaa tosiaan halutaan enemmän kuin mitään muuta, koska miten muuten sitä omaa kenties sokeaa agendaa voisit julistaa. Joskus se ideologia on sellanen, että mitään muuta ei vaan elämässä tunnu olevan. Tavallaan vähän kuin uskovaisia, mutta uskovat muuhun kuin Jumalaan.

Ja minä olen sitä mieltä olematta sen kummemmin kallellaan mihinkään suuntaan, että taiteeseen ei woken pitäisi ylettyä missään muodossa. Silloin se lakkaa herkästi olematta taidetta, ja silloin ei ole enää mitään muuta kuin luuranko teoksesta jäljellä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Joskus se ideologia on sellanen, että mitään muuta ei vaan elämässä tunnu olevan. Tavallaan vähän kuin uskovaisia, mutta uskovat muuhun kuin Jumalaan.
Olen aika pitkään sanonut, että aatteet ja ideologiat ovat uskontoja tai ainakin jakavat paljon samoja piirteitä kuin lahkolaisuus ja muut jutut, mitä perinteisesti pidämme uskonnollisina. Minun on tosi helppo nähdä äänekkäimmät aatteiden edistäjät vaikkapa tulenpalavana körttiläisenä tai lestadiolaisena, jos he eläisivät jotain toista aikakautta.

On myöskin minusta nurinkurista, että monet aatteet valjastavat vaikkapa yksilönvapauden ennemminkin ryhmäkurin ja itsesyyllistämisen välineeksi. En voi olla näkemättä samankaltaisuutta nk. "rauhan aseisiin" tai kristinuskosta tuttuun jatkuvaan itsetutkiskeluun ja perisyntiin.

Kultuuriantropologi voi nähdä kuntosaliharrastuksen rituaalikäyttäytymisenä. On vähän mielenkiintoista, ettei tätä otetta ole käytetty muihin nykypäivän arkielämän ilmiöihin.

Ja minä olen sitä mieltä olematta sen kummemmin kallellaan mihinkään suuntaan, että taiteeseen ei woken pitäisi ylettyä missään muodossa. Silloin se lakkaa herkästi olematta taidetta, ja silloin ei ole enää mitään muuta kuin luuranko teoksesta jäljellä.
Olen toisinaan sanonut, että on kaksi asiaa, joissa samanmielisyys on vahingollista: taide ja tiede.

Politiikassa haetaan samanmielisyyttä, politiikka on joukkovoiman valjastamista jonkun asian ajamiseksi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen aika pitkään sanonut, että aatteet ja ideologiat ovat uskontoja tai ainakin jakavat paljon samoja piirteitä kuin lahkolaisuus ja muut jutut, mitä perinteisesti pidämme uskonnollisina. Minun on tosi helppo nähdä äänekkäimmät aatteiden edistäjät vaikkapa tulenpalavana körttiläisenä tai lestadiolaisena, jos he eläisivät jotain toista aikakautta.
Uskonlahko on aivan oikea rinnastus woke-porukalle. Molemmissa yhdistyy sokea oikeassaolemisen varmuus ja ehdoton tarkoitus pyhittää keinot -ajattelu. Yksilöt voidaan aina uhrata "suuremman hyvän" alttarille ja joka ei ole varauksetta meidän puolellamme on meitä vastaan ja siten paha ihminen. Woke-jengiin verrattuna Päivi Räsänen on lällyliberaali ja lestadiolaisuuden äärisiipi suvaitsevaisuuden linnake.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Valloistahan woke saapui ja siellä myös vaikuttaa: Heads of 3 top US colleges refuse to say calling for genocide of Jews is harassment

Woke suomennettuna: On olemassa monimutkainen sääntökokoelma, joka määrää sen, kuka on hyvis ja kuka pahis ja missä tilanteessa. Tämän sääntökokoelman mukaan jopa ihmisarvosi mitataan.

Jos kuulut väärään kategoriaan, sinun päällesi voidaan heittää kasa lantaa ja kukaan ei tuomitse tätä tekoa. Mutta jos taas kuulut oikeaan porukkaan, silloin jo pelkkä katsekin puoleesi voi olla häirintää.

Heikelä ja Koskelo käsittelevät asiaa persoonallisella tyylillään:



Yliopistopomot eivät pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Pelännevät campuksen reaktioita. Koska tuloksena voisi kampanja, jossa pomo saa lopulta kenkää. Kun yliopiston johtokunta alkaa nähdä tiettyjä taloudellisia vaikutuksia, jotka vaikuttavat häiritsevästi tulokertymään.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tl;dr: en usko mihinkään leikkausten aiheuttamaan "heräämiseen", koska keskituloiseen persuun asia ei vaikuta, ja vähätuloinen uskoo kurjistumisen olevan ansaittua ja välttämätöntä, koska Tokmanni-Thatcher sanoo niin.

Ehkäpä sarkasmia sulta, mutta sivistysvaltion ei kuulu lyödä lyötyjä enempäänsä ja kyllä ne köyhät ja kurjimmassa asemassa olevat sen tietää. "Tokmanni -tätin" höpötytyksiä aikansa kuuntelee, mutta rajansa silläkin.

Pahoittelut lainausten siirrosta, mutta piti ihan googlata mistä tässä on kyse. Vähän kyllä ihmetyttää ettei Marinin kohdalla naisministerin erityisesti pukeutumisen tai ulkonäön kautta esitettävää negatiivissävytteistä kommentointia aivan pöyristyttävänä asiattomuutena ja nais- sekä henkilövihana pitäneitä nimimerkkejä ole löytynyt paheksumaan tätä Purran nimittelyä. Alla siis pätkä tämän ilmeisesti lanserranneesta Onnisen iltapaskakolumnista:

Toissa viikolla Purra esitteli Brysselissä uutta tyyliäkin: musta jakkupuku ja taakse kammatut hiukset. Mielleyhtymiä haettiin kai jonkinlaiseen Tokmanni-Thatcheriin – siinäpä toinen rautarouva, joka sai työttömyyden nousuun.

Ai että ihan jakkupuku ja mustakin vielä! Ja hiukset kammattu taakse, voi kauhistus!!! Ihan selkäpiitä tässä karmii... Toivottavasti sentään Purra ei ole haukotellut ainakaan demarien nähden.

Nostan tämän nyt erityisesti siksi, että taannoin on ollut ihan vilpitöntä keskustelua siitä, kuinka suuret puolue-erot naisvihassa ovat. Veikkaan niiden suurelta osin (en siis välttämättä kokonaan) selittyvän naisedustajien määrän lisäksi sillä, että jos naisviha kohdistuu "purriin", ei kukaan vasemmalla edes huomaa asiaa.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nostan tämän nyt erityisesti siksi, että taannoin on ollut ihan vilpitöntä keskustelua siitä, kuinka suuret puolue-erot naisvihassa ovat. Veikkaan niiden suurelta osin (en siis välttämättä kokonaan) selittyvän naisedustajien määrän lisäksi sillä, että jos naisviha kohdistuu "purriin", ei kukaan vasemmalla edes huomaa asiaa.
Jees, sorruin tyylivirheeseen, mutta muokkasin nimitystä kuitenkin vähemmän alatyyliseksi. Tällaista nimittelyä pitäisi välttää, mutta näköjään rapatessa roiskuu täälläkin.

En ole Sanna Marin fani, mutta ihmettelen miten paljon negatiivista kirjoittelua hän saa osakseen omassa ketjussaan. Modetkin näköjään hyväksyy kun kirjoittaa että Marin on narsisti, harhainen ym. ym.

Jotain rajaa soisi kirjoittajilta, vaikka se Sanna nyt niin kovasti ärsyttääkin
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain rajaa soisi kirjoittajilta, vaikka se Sanna nyt niin kovasti ärsyttääkin

Tai Purra tai Thatcher tai...

Inhimillistähän se valitettavasti on, että pyrkii jopa alatyylisesti loukkaamaan inhoamiaan poliitikkoja. Lienee kuitenkin hyvä tiedosttaa ettei tämä päde vain niin päin, että muut ne haukkuvat asiattomasti juuri minun suosikkiani.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Modetkin näköjään hyväksyy kun kirjoittaa että Marin on narsisti, harhainen ym. ym.

Jotain rajaa soisi kirjoittajilta, vaikka se Sanna nyt niin kovasti ärsyttääkin
Miten ihmeessä tässäkin saadaan asiayhteys Marinin puolesta uhriutumiseen.
Ja mitä tulee siihen hänen mahdolliseen narsismiin niin, jos se näyttää ankalta, ui niin kuin ankka ja vaakkuu kuin ankka, niin se on todennäköisesti ankka.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ja mitä tulee siihen hänen mahdolliseen narsismiin niin, jos se näyttää ankalta, ui niin kuin ankka ja vaakkuu kuin ankka, niin se on todennäköisesti ankka.
Tuolla logiikalla niin mikä mikä on Halla-aho. Rasisti? Hänen mahdollisen fasistisuutensa päättää Suomen oikeuslaitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös