Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 082 558
  • 9 133

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Melkoista lietettä tämä translakikeskustelu on nostanut twitterissä pintaan (joo, tiedän: mietaa jne.). Tarkoitan näitä "vaihdan sukupuoleni naiseksi ja menen uimahallissa naisten puolelle raapimaan muniani ja saunomaan öhöhöhöhööö" -juntteja.

Tyypit ei ole tainneet koskaan kuulla, että monessa maassa Euroopassa ei edes ole naisten ja miesten pukukoppeja uimahalleissa. On vain unisex-pukukoppeja. Niissä toki erillisiä koppeja, joissa voi käydä halutessaan vaihtamassa. Kaikki eivät jaksa, koska toisten ihmisten vaatteiden vaihdon ei pitäisi lähtökohtaisesti kiinnostaa ketään ja ihmiset luottavat että toiset osaavat käyttäytyä.

Saunoista nyt puhumattakaan: aina sekasaunoja, joissa sanotaan alasti (herranenaikasentään!).

Onneksi Twitter-möly ei heijasta todellisuutta, ja tuommoiset vatipäät ovat todellisuudessa hyvin pieni ryhmä.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vastaamani viesti ehti jo jostain syystä poistua täältä, mutta siinä arvosteltiin Sebastian Tynkkystä nimenomaan otsikon mukaisista asioista.

Tynkkynen on omien sanojensa mukaan homo ja hänellä on afrikkalainen puoliso. Äskettäin kerrottiin, että he haluavat adoptoida lapsen.

Toivon, että Tynkkystä käsitellään ihan samalla tasa-arvolla ja suvaitsevaisuudella kuin muitakin samassa tilanteessa olevia, vaikka Tynkkysen puolue onkin persut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: moby

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tyypit ei ole tainneet koskaan kuulla, että monessa maassa Euroopassa ei edes ole naisten ja miesten pukukoppeja uimahalleissa. On vain unisex-pukukoppeja. Niissä toki erillisiä koppeja, joissa voi käydä halutessaan vaihtamassa.
Todennäköisin seuraus on minusta juuri tämä, eli että sukupuolittuneet pukkarit häipyy, ja tilalle tulee yksilölliset pukkarit. Joskus aikanaan armeijassa tuijotettiin pöntöllä edessä istuvaa silmiin, ei enää.

Tavallaan Suomessakin ollaan menossa kohti amerikkalaista mallia sellaisesta alastomuuden kaksoismoralismista. Onko se hyvä vai huono, no, varmaan jotain siltä väliltä.

Kaikki eivät jaksa, koska toisten ihmisten vaatteiden vaihdon ei pitäisi lähtökohtaisesti kiinnostaa ketään ja ihmiset luottavat että toiset osaavat käyttäytyä.
Kaikki eivät, mutta kun annetaan mädille omenoille mahdollisuus, niin miksi ne eivät sitä käyttäisi?

Onneksi Twitter-möly ei heijasta todellisuutta, ja tuommoiset vatipäät ovat todellisuudessa hyvin pieni ryhmä.
Suurin osa ihmisistä nyt ylipäätään käyttäytyy kohtuullisesti. Mutta sen ei pitäisi olla lainsäädännön lähtökohta, vaan se, että se kattaa myös ne mädät omenat, jotka eivät osaa käyttäytyä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toivon, että Tynkkystä käsitellään ihan samalla tasa-arvolla ja suvaitsevaisuudella kuin muitakin samassa tilanteessa olevia, vaikka Tynkkysen puolue onkin persut.
Tietenkin yksityiselämän ja identiteetin kannalta, mutta noin poliitikkona Tynkkystä varmaan voi vähintään ihmetellä puoluevalintansa suhteen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Suurin osa ihmisistä nyt ylipäätään käyttäytyy kohtuullisesti. Mutta sen ei pitäisi olla lainsäädännön lähtökohta, vaan se, että se kattaa myös ne mädät omenat, jotka eivät osaa käyttäytyä.

Kyllä liberaalidemokratiassa näen lainsäädännön lähtökohtana perustuslain ja sieltä ennen kaikkea perusoikeuksien turvaamisen kaikille:

Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.


Kun tämä on turvattu demokraattisen prosessin mukaisesti, voidaan alkaa tarvittaessa säätämään nippeleistä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Irlannissa maailma loppui ja yhteiskunta valui kaaokseen jo vuonna 2015:


Seitsemän vuoden aikana asukasluvultaan vähän Suomea pienemmässä maassa on ollut 1058 sukupuolen vahvistusta. Yhteiskuntarauha on saarelta kadonnut.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllä liberaalidemokratiassa näen lainsäädännön lähtökohtana perustuslain ja sieltä ennen kaikkea perusoikeuksien turvaamisen kaikille:

Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.


Kun tämä on turvattu demokraattisen prosessin mukaisesti, voidaan alkaa tarvittaessa säätämään nippeleistä.
Älä käsitä tätä offensiivina - ja ihan yleisesti ottaen muutenkaan mun viestejä ei kannata ajatella offensiiveina, vaan näkökulmien valottamisena.

Olisin todella kiinnostunut siitä, että kun minä sanoin, että lainsäädännön perusperiaatteita on estää "mätiä omenia" hyväksikäyttämästä lainsäädäntöä ja sinun mielestäsi periaate on yhdenvertaisuus, niin pitääkö periaatteesi myös esim. verotus-, työ-, talous- ja muissa lainsäädännöissä?

Esimerkiksi vaikka työlainsäädäntö, no, toki, tietysti yhdenvertaisuus on yksi periaate, mutta pidän myös tärkeänä sitä, että työlainsäädäntö on sellainen, että sitä on vaikea väärinkäyttää. Talouteen ja sopimuksiin liittyvässä lainsäädännössä pidän myös tärkeänä sitä, että se myös torppaa "porsastelijoiden" yritykset. Näissä kyseisissä lainsäädännön osa-alueissa on kyse siitä, että jos lakiin jää porsaanreikiä, niin on olemassa ihmisiä ja instansseja, jotka sen käyttävät hyväkseen ja *voittavat* oikeudessa caseja jotka yleiseen oikeustajuun nähden tuntuvat mielettömiltä.

Siksi ymmärrän todella hyvin, että kun esim. translain tapauksessa laajennetaan kansalaisten oikeuksia, että pohditaan millaisia kaikenlaisia taplaajia ne Suomen kansalaiset ovat.

Tuossa @mjr mainitsee Irlannin, mutta kannattaa huomioida, että Suomen ja Irlannin välillä on tässä suhteessa kaikenlaisia eroja. Suomessa on ollut kova haloo hetusta. Suomessa hetun sukupuolta koskeva tunnusnumero on lääketieteellisesti määritelty, kun taas monessa muussa maassa se on erikseen. Suomessa kun asioidaan hetulla, niin se sukupuoli sitten pomppaa vähän joka paikassa esille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä - lääketieteellisesti määriteltyä sukupuolta - tarvittaisi: mutta sitä ei minusta tarvita virastojen kanssa asioimiseen!

Olen joskus ehdottanut jotain sellaista, että Suomessa olisi kolme sukupuolen määritelmää: (1) se, mitä tahdot suomalaisiin asiakirjoihin - jos sitä nyt edes tarvitaan!, (2) lääketieteellinen/fysiologinen eli se mitä vaikkapa terveydenhuolto ja Rike käyttää, ja (3) se mikä tulee passiin. Passissa on se, että kun se on kansainvälinen asiakirja, niin jos sukupuoli ei vastaa ulkonäköä, niin siitä sitten tulee helposti ongelmia erinäisissä maissa. Suomalaisista tietojärjestelmistä sukupuolen voisi kyllä poistaa, sitä ei kauheasti tarvita.

Suomen hetu on omalla tavallaan ollut aikanaan edistyksellinen, mutta sitten myöhemmin riippakivi. Se oli aikanaan edistyksellinen mm. siksi, että se pitää sisällään tietynlaisen "varmistusavaimen": kun joku esittää henkilökorttinsa, niin hetussa on paitsi checksum, niin sen biometrisesta signatuurista - syntymäaika, sukupuoli - voi myös päätellä jotain, ja tämä esti hetun väärinkäyttöä ennen nettiaikaa: 50-vuotiaan miehen oli aika vaikea huijata myyjiä ja muita 30-vuotiaan naisen hetulla.

Itse olen nykyään sitä mieltä, että hetun pitäisi olla enemmän "valtion asiakastunnus" (sähkölaitoksen asiakasnumeron tapaan) kuin identifioinnin väline. Syy tälle on mm. se, että tämä nykyinen biometrista dataa sisältävä hetu antaa ehkä liian paljon mahdollisuuksia identiteettivarkauksille. Siihen suuntaan ollaan menossa, kyllä, mutta siirtymä ei tapahdu hetkessä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Muut lehdet | Suomalaisetkin olivat sortamassa siirtomaita

Melkoisen sakeaa ja poliittisesti korrektia tekstiä englantilaisen filologian dosentti Raita Merivirralta.
Moraalinen painolasti painaa selkeästi rouvaa ja nyt leikitellään ajatuksella, jossa suomalaiset olisivat osallistuneet siirtomaapolitiikkaan.

"Suomalaisten suhde kolonialismiin on kuitenkin tätä monimutkaisempi. Vaikka Suomen valtiolla ei ole ollut siirtomaita, on yksittäisiä suomalaisia osallistunut eurooppalaisten imperiumien kolonialistisiin hankkeisiin eri puolilla maapalloa niin Ruotsin ja Venäjän vallan kuin itsenäisyydenkin aikana.” Toisin sanoen marginaali hajallaan olevan kansan jälkeläisistä kääntää historian pelinappulat sorretuista siirtomaaherroiksi. Voi kun olisi nuo tuon ajan talonpojan nousseet kapinaan tuota kolonialismia vastaan. Empatia ei ole koskaan väärin, hoidetaan oma tontti kuntoon sen jälkeen.
 

Sj991

Jäsen
"Vaikka Suomen valtiolla ei ole ollut siirtomaita, on yksittäisiä suomalaisia osallistunut eurooppalaisten imperiumien kolonialistisiin hankkeisiin eri puolilla maapalloa niin Ruotsin ja Venäjän vallan kuin itsenäisyydenkin aikana.”
Samalla logiikalla voidaan todeta, että useat mustat afrikkalaiset ovat osallistuneet orja kauppaan. Yksittäiset muslimit ovat osallistuneet terrorismiin. Yksittäiset naiset ovat osallistuneet naisten sortamiseen. Yksittäiset latinot ovat osallistuneet huumekauppaan.

Ei kai tässä auta muu kuin, että mennään kaikki yhdessä häpeäpaaluun häpeämään kaikkea sitä mitä historiassa samanväriset, samassa maassa syntyneet tai samanlaisilla sukupuoli elimillä varustetut ihmiset ovat tehneet.

Mutta nyt minun on pakko mennä syyttämään naapurin Georgialaista kaikesta mitä Stalin on tehnyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Toisin sanoen marginaali hajallaan olevan kansan jälkeläisistä kääntää historian pelinappulat sorretuista siirtomaaherroiksi. Voi kun olisi nuo tuon ajan talonpojan nousseet kapinaan tuota kolonialismia vastaan. Empatia ei ole koskaan väärin, hoidetaan oma tontti kuntoon sen jälkeen.

Tämä herroiksi muuttuminen on kyllä sinun tulkintaasi ja vähän lapsellista provosoitumista historiantutkimuksen tuloksista.
 
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tämä herroiksi muuttuminen on kyllä sinun tulkintaasi ja vähän lapsellista provosoitumista historiantutkimuksen tuloksista.
"Suomalaisetkin olivat sortamassa". Eiköhän tuo ole jo tarpeeksi provosoiva otsikko, jossa leikitellään ajatuksella herroista.
Jos nyt mennään historiantutkimuksen tuloksiin, niin siinä tapauksessa kirjoittajan tulokulma on hyvin kapea - luettelee yksittäisiä henkilöitä, ketkä ovat siirtomaihin lähteneet.
Silotellaan noin 800-vuoden ajanjakso vieraiden valtioiden alla lauseella: ”Kansallista itseymmärrystä on rakennettu uhrin tai altavastaajan ja kolonialistisen viattomuuden näkökulmasta myös siksi, että osana Venäjän imperiumia Suomessa koettiin venäläistämisyrityksiä." Eli ne yli 100 000 Ruotsin sodissa kuolleista miehistä nyt vain sattuivat tapahtumaan, mitäpä niitä mainitsemaan. Tuo luku vastaa muuten 1900-luvun väestömäärään suhteutettuna noin miljoonaa miestä.
Tuon venäläistämisyritysten alle menee varmaan myös suomalaisten naisten ja lapsien orjuuttaminen ja myyminen Pietarista aina Lähi-itään asti?

On ihan ok mainita ja tutkia suomalaisten yksilöiden tekemisiä tuolla, mutta kerro rehellisesti, mitä lisäarvoa se tuo? Etenkin jos sillä selkeästi yritetään muuttaa mielikuvaa historiassa ns. häviäjästä hyötyneisiin. Varmasti se sokeri on ollut kiva lisä turkulaisille aatelisille.

Suomen talous kasvoi toiseksi eniten koko maailmassa 1800-luvun puolivälistä aina 1900-luvun loppuun asti. Ilman tuota kasvua ja elintason nousua ääni kellossa meidän menneisyyttä kohtaan olisi varmasti hyvin erilainen. Voidaan nyt siis tyytyä kohtaloomme ja kantaa kortemme kekoon osana Euroopan sortajavaltioita.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
"Suomalaisetkin olivat sortamassa". Eiköhän tuo ole jo tarpeeksi provosoiva otsikko, jossa leikitellään ajatuksella herroista.
Jos nyt mennään historiantutkimuksen tuloksiin, niin siinä tapauksessa kirjoittajan tulokulma on hyvin kapea - luettelee yksittäisiä henkilöitä, ketkä ovat siirtomaihin lähteneet.
Silotellaan noin 800-vuoden ajanjakso vieraiden valtioiden alla lauseella: ”Kansallista itseymmärrystä on rakennettu uhrin tai altavastaajan ja kolonialistisen viattomuuden näkökulmasta myös siksi, että osana Venäjän imperiumia Suomessa koettiin venäläistämisyrityksiä." Eli ne yli 100 000 Ruotsin sodissa kuolleista miehistä nyt vain sattuivat tapahtumaan, mitäpä niitä mainitsemaan. Tuo luku vastaa muuten 1900-luvun väestömäärään suhteutettuna noin miljoonaa miestä.
Tuon venäläistämisyritysten alle menee varmaan myös suomalaisten naisten ja lapsien orjuuttaminen ja myyminen Pietarista aina Lähi-itään asti?

On ihan ok mainita ja tutkia suomalaisten yksilöiden tekemisiä tuolla, mutta kerro rehellisesti, mitä lisäarvoa se tuo? Etenkin jos sillä selkeästi yritetään muuttaa mielikuvaa historiassa ns. häviäjästä hyötyneisiin. Varmasti se sokeri on ollut kiva lisä turkulaisille aatelisille.

Suomen talous kasvoi toiseksi eniten koko maailmassa 1800-luvun puolivälistä aina 1900-luvun loppuun asti. Ilman tuota kasvua ja elintason nousua ääni kellossa meidän menneisyyttä kohtaan olisi varmasti hyvin erilainen. Voidaan nyt siis tyytyä kohtaloomme ja kantaa kortemme kekoon osana Euroopan sortajavaltioita.

Niin, se oli Hesarin otsikko. Kehityslehden otsikko on "Kolonialismin perintö koskettaa myös suomalaisia".

Sillä on historiankirjoitukseen liittyvää kiinnostavaa lisäarvoa yhtenä löytönä muiden joukossa. Mustavalkoiseen historiankirjoitukseemme kolonialismin osalta sekoittuu pieni läntti harmaata.

"Selkeästi yritetään" on sinun arvuuttelemasi motiivi. Ihan asiallinen kirjoitus, mitä hyötyä provosoitumisesta on?

Omasta suvustani löytyi tietooni viime vuosikymmenellä kolmen polven takaa piinkova ulkomaille muuttanut kommunistiaktiivi, jonka tavaratkin oli häpeillessä hävitetty kylmän sodan aikana. Kukaan ei koskaan aiemmin puhunut hänen tuosta puolestaan mitään. Kiinnostava pala historiaa se oli, joka ei kuitenkaan tehnyt minusta tai muusta jälkipolvesta yhtään enempää kommunistia, mutta sekin perintö ja toiminta koskettaa vähintään käänteisesti tuon vaikenemisen kautta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kannattaa lukea koko juttu Kehitys-lehden sivulta. Hesari vain raapaisi pintaa:


Itse erityisesti vakuutuin "siirtomaattoman kolonialismin" käsitteestä.

Suomalaisten suhdetta kolonialismiin voi tarkastella myös toisenlaisen kolonialismin määritelmän, siirtomaattoman kolonialismin, kautta. Tämä määritelmä pureutuu valloituksen ja luonnonvarojen sekä työvoiman riiston sijasta kolonialismin kulttuurisiin ulottuvuuksiin Suomen ja Sveitsin kaltaisissa maissa, joilla ei ollut varsinaisia siirtomaita.

Tarkastelu nostaa esiin esimerkiksi menneitä ja nykyisiä koloniaalisia rakenteita, valtasuhteita ja rakennettuja rotuhierarkioita. Tällaisia hierarkioita ja toiseuttavia kuvauksia on Suomessa vastaanotettu, kierrätetty ja luotu niin taiteessa, oppikirjoissa, tieteessä, tuotepakkauksissa, mediassa kuin muuallakin yhteiskunnassa.

Se, että suomalaiset ovat joskus olleet sorrettuja tai altavastaajia, ei sulje pois suomalaisten osallisuutta kolonialismiin ja rasistiseen perintöön. Being Black in the EU-raportti vuodelta 2018 paljasti, että tutkituista Euroopan unionin maista rasismia koetaan eniten Suomessa.

Siirtomaaton kolonialismi on vähän niinkuin liekitön tuhopoltto tai ihmisuhriton holokausti. Se etteikö talo olisi palanut tai yhtään ihmistä olisi tapettu ei tarkoita etteikö me olla tuhopolttajia ja joukkomurhaajia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eikö muuten koko kehitysapu, toimintamallina ja menetelmänä, ole todettu rasistiseksi ja tehottomaksi?
Erityisesti autettavien itsensä taholta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuuluuko tämä tänne?


Ahdistelu ja munanheiluttelu ovat täysin eri asioita ja se on aina väärin. Mutta, että "naisten oikeudet"? Käännä pää pois? Tuskin kenenkään mulkero nyt niin iso on, että se suorastaan silmille hyppää? Vai onko kysymys siitä, että henkilö "saattaa hyvin kuvitella, miltä näyttää paljas penis" eikä sitten halua sellaisia nähdä? Vai vain joku periaatekysymys, että "mun ei ole pakko nähdä alastomia miehiä"? En ymmärrä.

Se sauna on ollut siinä ennen kuin kukaan tai ainakaan kovinkaan moni talossa asuja on edes syntynyt! Älä muuta sellaiseen taloon tai ympäristöön, missä on häiritseviä asioita! Sitä paitsi kanta-kalliolaiset ovat suvaitsevaista ja avarakatseista porukkaa. Ne ovat nämä muualta muuttaneet, jotka kaikesta järkyttyvät. Ja yrittävät saada muutosta. Miksi? Eivätkö ne sen Kallion fiiliksen vuoksi sinne ole alunperin muuttaneetkin? Vai siksi, että Kallio on trendikäs eivät tunne historiaa? Naisten oikeudet?

Voihan siinä aitakin olla, se ei ole tässä nyt keskiössä, vaan koko "Vilkkuvat munat"-gate.

En mä vittu enää tiedä... alkaa loputkin uskonrippeet ihmisten tolkkuun mennä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko tällaiselle ihan turhalle ja naurettavalle vastakkainasettelulle mitään muuta kättä pidempää kuin omat ennakkoluulot ja mutufiilikset? Miten voi alkaa rakentamaan keskustelua yhden luultavasti virheellisen olettaman pohjalta?

Niin, mikä nyt ennakkoluuloja ja mikä mutua..? Itse olen koko ikäni asunut joko Espoossa tai Kirkkonummella, mutta minäkin allekirjoitan nuo näkemykset siitä, että ne "paljasjalkaiset kalliolaiset" ovat huomattavasti avaramielisempää sakkia kuin muualta trendikkyyden perässä muuttaneet hipsterit. Ja tämä perustuu ihan omiin kokemuksiin about 30 vuoden ajalta, eli ei ole ihan pelkkä mutu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tällaiselle ihan turhalle ja naurettavalle vastakkainasettelulle mitään muuta kättä pidempää kuin omat ennakkoluulot ja mutufiilikset? Miten voi alkaa rakentamaan keskustelua yhden luultavasti virheellisen olettaman pohjalta?

Joo, on munkin mielestä naurettavaa ettei saa pippelit näkyä katukuvassa, mutta eiköhän tästäkin yhdessä selvitä. T. muualta Hesaan muuttanut.

On. Olen itse viettänyt lapsuuteni, nuoruuteni ja varhaisaikuisuuteni alueella, samoin toinen vanhemmistani. Voin siis sanoa tuntevani kyseisen alueen hengen kuin omat taskuni. Tarinoita on kymmeniä ja Kallion valittajamummotkin ovat ihan eri puusta veistettyjä kuin vaikka Töölön ja Eiran mummot, niistäkin on kokemusta.

Pointtini oli se, että noita pyyhemiehiä on ollut kohta vuosisadan ajan katukuvassa ja vasta nyt on tarvittu aidat. Ymmärrän, että maailma muuttuu enkä kaipaa vanhoista ajoista sitä, että ahdistelua nyt vain piti sietää. Kyse ei ole ahdistelusta, vaikka joku ahdistuisikin jostain.

Mä otin kantaa lähinnä siihen, että jutussa mainittiin ”naisten oikeudet”, vaikka mä en koe asian liittyvän mitenkään naisten oikeuksiin. En koe oikeuksiani loukatun ikinä, vaikka olen noita möhömajoja nähnyt enemmän kuin tarpeeksi. Ja siis ihan samassa paikassa.

Tämä on vähän vastaava juttu, kun se joku täti kirjoitti Hesarin yleisönosastolle, että koska häntä häiritsee Seutulan lentokoneiden äänet, olisi hyvä, jos niitä rajoitettaisiin. Ja hän oli muistaakseni asunut alueella max. 5 v. Tietyt asiat ”kuuluvat” alueille ja tämä sauna on tosiaan ollut tuossa jo kohta 100 v. Varsinaisia munanheiluttajia en ole nähnyt siinä oikeastaan koskaan, vaikka ainahan joku juntti saa päähänsä typeryyksiä. Yleensä ne ahdistelusta kicksinsä saavat hoitavat juttunsa muualla kuin tuolla. Se sauna on paikalliskulttuuria.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuuluuko tämä tänne?


Ahdistelu ja munanheiluttelu ovat täysin eri asioita ja se on aina väärin. Mutta, että "naisten oikeudet"? Käännä pää pois? Tuskin kenenkään mulkero nyt niin iso on, että se suorastaan silmille hyppää? Vai onko kysymys siitä, että henkilö "saattaa hyvin kuvitella, miltä näyttää paljas penis" eikä sitten halua sellaisia nähdä? Vai vain joku periaatekysymys, että "mun ei ole pakko nähdä alastomia miehiä"? En ymmärrä.

Se sauna on ollut siinä ennen kuin kukaan tai ainakaan kovinkaan moni talossa asuja on edes syntynyt! Älä muuta sellaiseen taloon tai ympäristöön, missä on häiritseviä asioita! Sitä paitsi kanta-kalliolaiset ovat suvaitsevaista ja avarakatseista porukkaa. Ne ovat nämä muualta muuttaneet, jotka kaikesta järkyttyvät. Ja yrittävät saada muutosta. Miksi? Eivätkö ne sen Kallion fiiliksen vuoksi sinne ole alunperin muuttaneetkin? Vai siksi, että Kallio on trendikäs eivät tunne historiaa? Naisten oikeudet?

Voihan siinä aitakin olla, se ei ole tässä nyt keskiössä, vaan koko "Vilkkuvat munat"-gate.

En mä vittu enää tiedä... alkaa loputkin uskonrippeet ihmisten tolkkuun mennä.
Kallio vai Kullio, kas siinä pulma.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kannattaa lukea koko juttu Kehitys-lehden sivulta. Hesari vain raapaisi pintaa:

”Suomessa muun muassa innostuttiin mahdollisuudesta muuttaa Karibialle Ruotsin vuonna 1784 haltuunsa ottamalle St. Barthélemyn saarelle, jossa käytiin vilkasta orjakauppaa.”

Katkelma tuosta Raita Merivirran järkeilystä. Eikö me oltu vuonna 1784 ruotsalaisia? Mutta jos pohdimme asiaa kulttuurin kautta, niin tuon ajan suomensukuisen kulttuurin piiriin kuuluva oli kouluttamaton köyhä duunari, jolla tuskin oli varaa lähteä mihinkään Karibialle elelemään herroiksi paikallisten kustannuksella. Kyllähän suomalaisia lähti töiden perässä useisiin maailman kolkkiin, mutta työperäisessä maahanmuutossa ja kolonialismissa on selkeä ero. Jos ei ole, niin sanoisin meidän olevan parhaillaan kolonialististen hyökkäysten kohteena usean eri maan toimesta.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katkelma tuosta Raita Merivirran järkeilystä. Eikö me oltu vuonna 1784 ruotsalaisia?
Tuolla saarella oli enimmillään muutama tuhat asukasta, ja niistä vähemmistö ruotsalaisperäistä. Paljonko sitten lienee ollut maan itäosasta, siis nykyisen Suomen alueelta. Mutta toisaalta koska tuolla on ollut joitain suomalaisia ja tehneet jotain, ja saarella oli orjiakin, niin kyllähän tässä nyt ollaan syyllisiä kolonialismin kauhuihin kuin Leopold II ikään.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Katkelma tuosta Raita Merivirran järkeilystä. Eikö me oltu vuonna 1784 ruotsalaisia? Mutta jos pohdimme asiaa kulttuurin kautta, niin tuon ajan suomensukuisen kulttuurin piiriin kuuluva oli kouluttamaton köyhä duunari, jolla tuskin oli varaa lähteä mihinkään Karibialle elelemään herroiksi paikallisten kustannuksella. Kyllähän suomalaisia lähti töiden perässä useisiin maailman kolkkiin, mutta työperäisessä maahanmuutossa ja kolonialismissa on selkeä ero. Jos ei ole, niin sanoisin meidän olevan parhaillaan kolonialististen hyökkäysten kohteena usean eri maan toimesta.
En sanoisi, että me perusfinskit olisimme olleet ruotsalaisia. Olimme vain jotain Kruunun alamaisia tuolloin, joilta kerättiin veroja ja otettiin miesväkeä loputtomiin sotiin. Ei paljon ollut vaihtoehtoja tuon ajan suomalaisilla.

Tuossa artikkelissa on myös mielenkiintoinen kohta: "Kolonialismi on perinteisesti ymmärretty toiminnaksi, jossa jotakin, yleensä merentakaista maantieteellistä aluetta pidetään hallussa sen jälkeen, kun se on ensin saatu haltuun valloittamalla tai uudisasuttamalla."

Mitähän Suomi oli noin 500v Ruotsille? Ei ehkä voida ihan verrata nykyajan kolonialismin määritelmään, mutta aika hyvin he osasivat riistää ja käyttää hyväkseen tätä itämaata. Sitten rasismista, silloin oli vain ruotsalainen tapa ja kulttuuri. Suomalaista ei ollut tai sitä ei saanut näkyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös