Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 925 866
  • 8 036

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
YLE:llä on tasa-arvon alla Pauliina Grymin kolumni pukeutumisesta:


Pukeutumisesta puhuttaessa voidaan valita useita erilaisia näkökulmia (esteettinen, tekninen, kulttuurihistoriallinen, viestinnällinen ja niin edelleen)(*). En tiedä jutussa mainitun Siri Lindholmin näkökulmaa pukeutumiseen, mutta itse katson pukeutumista sekä käytännöllisyyden että sosiaalis-viestinnällisen näkökulman kautta. Käytännöllinen aspekti tarkoittaa, että yhteiskunnissa vaatteille asetetaan käytännöllisiä vaatimuksia liittyen esimerkiksi saatavuuteen ja käyttöominaisuuksiin, sosiaalis-viestinnällinen näkökulma sitä, että kunhan vaate ajaa käyttötarkoituksensa, niin loppu käytetään ympäristölle viestimiseen: "Vaatteet on mun aatteet".

(*) Pukeutumisen tutkimus – Wikipedia

Minusta vaatteisiin - yksilön vaatevalintaan - sopii hyvin sen ajatteleminen kielenä. Kieli on ihmisten välinen sopimus siitä, mitä sanat tarkoittavat - vaatetuksella on suhteellisen selkeästi samanlainen rooli, vaikka se on sanatonta viestintää. Me ymmärrämme helposti, tai no helpommin sanallisen viestinnän eli mitä tarkoittaa esimerkiksi vihjaileva tai provokatiivinen sanankäyttö, mutta osaamme tulkita heikommin sanatonta viestintää.

Vaatetuksella on yhteiskunnallinen sanattomasti sovittu normi. Siksi toisen yhteiskunnan normien mukainen pukeutuminen voi tarkoittaa eri asiaa toisessa yhteiskunnassa.

Vaatetusnormiin liittyy suht kiinteästi se, että millainen yhteiskunta on, eli mitkä asiat koetaan merkitykselliseksi kertoa muille vaatetuksen kautta. Monissa nykyisissä ja menneissä yhteiskunnissa noita merkityksellisiä asioita ovat olleet esimerkiksi vauraus, sosiaalinen asema, ammattikunta ja arvoasema siinä, siviilisääty ja niin edelleen. Monilla alakulttuureilla on voimakas taipumus luoda pukeutumisnormeja, joilla alakulttuurien edustajat voivat tunnistaa toisensa vaikkeivät vielä tuntisi toisiaan.

On lisäksi hyvä huomata, että tätä signaalia väärennetään (esimerkiksi huijarit pyrkivät matkimaan varakkaiden tai luotettujen [Suomessa esim. poliisi] ihmisryhmien pukeutumista) ja että erilaisten ryhmittymien jäsenillä on tarve signaloida kuulumista ryhmään (nyky-Suomessa esimerkiksi liivijengit), ja että signaalien väärentämiseen suhtaudutaan samalla tavalla kuin huijaamiseen. Nämä ovat edelleen olemassa nyky-Suomessakin, vaikka jos asiaa ei ole tullut ajatelleeksi niin sitä ei ole helppo huomata.

Jutun alussa kerrotaan kissanaiseksi pukeutuneesta 12-vuotiaasta tytöstä ja kirjoittajan reagoinnista siihen. No, tietysti ensimmäisenä kyseessä oli naamiaisasu, mutta sitten toisaalta kirjoittajan ensireaktio on hyvin ymmärrettävä ja sille on ihan konkreettinen syy: "Omassa mielessäni Kissanaisen asu yhdistyi Halle Berryn ja Michelle Pfeifferin seksikkäisiin leffahahmoihin."

Aivan. Batman-leffojen kissanaisen asu on nimenomaan _tarkoitettu_ seksuaalisesti vihjailevaksi, sillä nimenomaan kosiskellaan seksuaalista huomiota, sitä varten se on sellaiseksi suunniteltu. Monet julkkisten asut nojaavat juuri tähän samaan lähtökohtaan: niillä haetaan huomiota, sehän on julkisuudella elantonsa tienaavalle elinehto, ja paljastava, vihjaileva tai provokatiivinen pukeutuminen on _toimiva_ keino siihen.

Jutussa Lindholm ja Åberg päättyvät tällaiseen johtopäätökseen: "Pukeutuminen ei siis ole kutsu, sanovat sekä Lindholm että Åberg. On ilmiselvää, ettei lapsia saa häiritä seksuaalisesti missään tilanteessa, mutta saman tulisi päteä myös aikuisiin."

Viestinnälliseltä kannalta seksuaalista huomiota keräävä pukeutuminen itse asiassa on kutsu. Katuprostituoitujen pukeutumisnormi on nimenomaan tarkoitettu sellaiseksi: potentiaalisen asiakkaan olisi tunnistettava ammatinharjoittaja. Normia voi toki _muuttaa_, mutta tarpeet viestinnälle eivät poistu mihinkään, ne vain muuttavat muotoaan.

Se on paljon helpommin ymmärrettävissä, jos se muutetaan kielelliseen muotoon. Jos nuori tai vanhempi aikuinen kulkee kadulla sanoen ohikulkijoille, että "haluaisitko puristaa takamustani", niin se on todella helposti käsitettävissä kutsuksi. Kun tuossa puhutaan nuorten tyttöjen vihjailevasta pukeutumisesta ja sanotaan, että:

"Tytöt nähdään vain tahdottomina kohteina, jotka ymmärtämättä seurauksia kiinnittävät huomion itseensä."

Asia itse asiassa on juuri näin eli siis seurauksia ei ymmärretä. Eiväthän nuoret ymmärrä sitäkään, mitä seurauksia on sillä, jos huutelee kadulla mitä sylki suuhun tuo. Ja aivan kuten provokatiivinen pukeutuminen, nuorillahan on taipumusta myös tykästyä provokatiiviseen kielenkäyttöön.

"Monesti tunnutaan edelleen ajateltavan, ettei liian rohkeasti pukeutuva aikuinen nainen voi olla ammatillisesti pätevä. Hän on hyperseksuaalinen, löyhämoraalinen ja muutenkin elämän arvoiltaan ja -tyyliltään epäilyttävä."

Tämä ei varmaan ole kovin kummallista, jos pukeutuminen käsitetään viestintänä.

"Jatkuvaan ulkonäkökommentointiin on tottunut myös artisti Erika Vikman. Räväkästä tyylistään tunnettu Vikman myöntää kuitenkin Trendi-lehden haastattelussa provosoivansa mielellään. ”Saan kuulla edelleen lähes päivittäin arvostelua ulkonäöstäni. Mutta ratkaisu ei ole se, että yrittäisin mukautua yleisesti hyväksyttyyn muottiin”, Vikman kertoo."

Vikmanin nyt ei elinkeinonsa takia edes pidä yrittää mukautua yleiseen muottiin :o Hiukan siis näissä tämän kaltaisissa jutuissa toisinaan ihmettelen sitä, että keiltä on kerätty kommentteja pukeutumisesta.

Jutun lopusta:

"Jokunen vuosi sitten Suomessa jaksettiin taivastella sitä, miksi nuoret tytöt seisoskelivat jalat ristissä vaikean näköisesti. Mediassa puhuttiin ”pissahätäasennosta”, joka ”kuormittaa lihaksia ja niveliä”. Kukaan ei kehdannut sanoa ääneen, mistä oli kyse. Tytöthän vain yrittivät näyttää ikäistään kypsemmältä, siis aikuisemmilta. Asento toi vielä kasvaville nuorille lisää kurveja ja korosti lantiota ja takamusta."

Kyllä, nämä tytöt halusivat herättää seksuaalista kiinnostusta ja matkivat pukeutumista niiltä tahoilta, jotka sitä saavat. Siksi minusta on vähän epäreilua sälyttää aihe kokonaan poikien ja miesten harteille. Kärjistetysti sanottuna miesten halutaan seisovan stooalaisen tyynenä vaikka nainen ehdottelisi sanallisesti mitä tahansa: miehen ei pidä ymmärtää, että nainen tarkoittaisi sitä mitä sanoo. Siitä tulee mieleen ikivanha vitsi pariskunnasta ja gorillasta: Naisen päänsärky....
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minäpä väitän, että 99,9% miehistä tajuaa, että seksikäs pukeutuminen ei ole kutsu mihinkään.
Ongelma on se 0,1%, joka vähät välittää säännöistä ja pykälistä, ja toimii joko viettiensä, hormoneidensa tai sairaiden mielihalujensa ohjaamana. Heitä ei koulutus auta.
Sitten on vitsit vähissä, kun kohtaa tuollaisen poikkeustapauksen väärässä paikassa.
Suomessakin on muutama tuhat potentiaalista (!) seksihullua.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minäpä väitän, että 99,9% miehistä tajuaa, että seksikäs pukeutuminen ei ole kutsu mihinkään. Ongelma on se 0,1%, joka vähät välittää säännöistä ja pykälistä, ja toimii joko viettiensä, hormoneidensa tai sairaiden mielihalujensa ohjaamana. Heitä ei koulutus auta.
Minä korjaisin kommenttiasi sillä tavalla, että naisten seksuaalisesti vihjaileva pukeutuminen todennäköisesti kerää huomiota ja ohjaa ajatuksia 80-90% heteromiehiä, mutta valtaosalla tämä huomio ei purkaudu huuteluna tai konkreettisina tekoina. Samalla tavalla valtaosalla ihmisistä provokatiivinen kielenkäyttö ei johda konkreettisiin tekoihin.

Sitten on vitsit vähissä, kun kohtaa tuollaisen poikkeustapauksen väärässä paikassa.
Näinpä. Kommunikaation muotona (julkisen) pukeutumisen ongelma on se, ettei se ole kohdistettu - sanallinen viestintä on paljon helpompi kohdistaa. Totta kai ymmärrän sen, että seksikäs pukeutuminen ei ole tarkoitettu vetämään huomiota puoleen _kaikilta_ ympärillä olevilta ihmisiltä (vaan vain niiltä, joita kantaja itse pitää miellyttävinä), mutta kanava on sen kaltainen, että viestin vastaanottajien määrää on vaikeahko rajoittaa.

Oma huomioni on kuitenkin pukeutumisessa ja sen viestinnällisessä ulottuvuudessa ihan yleisesti, ei niinkään naisten paljastavassa tai vihjailevassa pukeutumisessa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllähän naisten ja tyttöjen siveämpi pukeutuminen olisi ratkaisu tähän häirintäongelmaan. t. Saudi-Arabia
Arvasin kyllä, että kommenttini halutaan käsittää ihan tahallaan väärin ja arvasin myös sen, että mukaan vedetään arabimaat. Koetin kyllä ihan eksplisiittisesti sanoa sen, että vaatetusnormit ovat kulttuurisidonnaisia, jolloin samanlaisen pukeutumisen signaali eri kulttuureissa on erilainen.

Viestissä esittämäni näkökulma (joka on itse asiassa todella yleinen niin käyttövaatetuksen kuin tutkimuksen alueilla) auttaa esimerkiksi jutun kirjoittajaa itseään ymmärtämään oman reaktionsa. Se auttaa myös ymmärtämään sitä, miksi jotkut vanhemmat ovat huolissaan nuortensa pukeutumisesta, ja miksi jotkut kehottavat miettimään miten pukeutua vaikkapa työhaastatteluun. Pääpointtini on se, että kun ymmärtää syyt, on paljon helpompi miettiä ratkaisuja.

Sanoin jo viestissä, että pukeutumisnormi muuttuu. Se muuttuu ihan meidän omasta tahdosta riippumatta eikä meillä ole kovin hyvää keinoa kontrolloida sitä. Se muuttuu, kun yhteiskunta muuttuu ja sitä kautta muuttuu se, mitkä asiat koetaan tärkeäksi kertoa itsestä kanssaihmisille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Arvasin kyllä, että kommenttini halutaan käsittää ihan tahallaan väärin ja arvasin myös sen, että mukaan vedetään arabimaat. Koetin kyllä ihan eksplisiittisesti sanoa sen, että vaatetusnormit ovat kulttuurisidonnaisia, jolloin samanlaisen pukeutumisen signaali eri kulttuureissa on erilainen.
En nyt oikein näe, että tässä olisi kahta sanaa - yhteys arabimaihin ja toki muihinkin vähemmän moderneihin yhteiskuntiin on ilmeinen. Naisten seksuaalisuus on vaarallinen asia, jota on hillittävä, koska miehet (siis vähemmistö jopa näissä erityisen toksisissakin kulttuureissa) eivät pysty hillitsemään itseään. Tämähän se viesti on. Onneksi realiteetit muuttuvat ja edistystä tapahtuu, kuten on valtavasti tapahtunut maapallon sivistyneimmissä osissa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En nyt oikein näe, että tässä olisi kahta sanaa - yhteys arabimaihin ja toki muihinkin vähemmän moderneihin yhteiskuntiin on ilmeinen. Naisten seksuaalisuus on vaarallinen asia, jota on hillittävä, koska miehet (siis vähemmistö jopa näissä erityisen toksisissakin kulttuureissa) eivät pysty hillitsemään itseään.
Tämä on (intersektionaalisen) feministisen filosofian narratiivi, ja sen näkökulma asioihin - sukupuolet, rodut, ihmissuhteet - on sorto, valtarakenteet ja kontrolli. Asioihin on muitakin näkökulmia, esimerkiksi pukeutumiseen liittyen esittämäni viestinnällinen näkökulma. Erityisesti humanistien pitäisi pystyä tarkastelemaan asioita useista näkökulmista, koska se on minusta koko humanistisen alan olemassaolon oikeutus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DrE

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on (intersektionaalisen) feministisen filosofian narratiivi,
Jeps, olen tunnettu postmodernin filosofisen teorian ystävä - johon siis kuuluvat myös nämä uudemmat feministiset virtaukset. Tai siis joo, ei. Olen liberaali ja kannatan yksilöiden oikeutta tehdä about ihan helvetti mitä tahansa, kunhan eivät rajoita toisten oikeuksia. Ja toki siis myös hieman vanhanaikainen feministi siinä suhteessa, että kannatan sitä ajatusta, että myös naiset, kauhistus, olisivat täysin vapaita valitsemaan oman tapansa elää, mm. siis pukeutumistapansa - tai siis vaikka traditionaalisen alistuvan vaimon roolin. Ihan sama vaikka hijabiin pukeutuisivat, kunhan se valinta on aidosti vapaa. Liberalismi siis, ei todellakaan intersektionaalinen, identiteettipolitiikkaan perustuva postmoderni feminismi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olen liberaali ja kannatan yksilöiden oikeutta tehdä about ihan helvetti mitä tahansa, kunhan eivät rajoita toisten oikeuksia.
Ymmärrän, mutta en esittänyt asiaa arvoperusteisena tai arvovalintana, en eettisenä kysymyksenä, tai antanut siihen mitään omaa kantaani. Siksi koen tämän menevän ohi aiheen. Sen sijaan, että pureskelisit esittämääni näkökulmaa asiaan, kerrot oman arvomaailmasi perusteita ja sillä tavalla indikoit, että esittämäni näkökulma on sen vastainen ja siksi sen esittäjä ei voi edustaa arvojasi.

Minä haluaisin keskustella näkökulmista ilman, että näkökulma leimataan arvovalinnaksi. Haluaisin keskustella siitä, mitä asioita näkökulmat voivat selittää havaittavassa todellisuudessa. Voidaan myös mennä syvemmälle ihmisen psykologiaan ja keskustella vaikkapa pukeutumisen muuttumisesta historian saatossa ja syistä siihen.

Ehkäpä tässäkin keskustelussa se suurin mietinnän paikka on rajoittamisen ja suojelun häilyvä raja.
Sekin voi olla. Eniten kiinnostaa kuitenkin ilmiöiden syyt. Kyllä minä ymmärrän esimerkiksi vanhempien halun suojella omaa nuorisoaan, kun nuorisolla tosiaan ei vielä välttämättä ole kovin hyvää käsitystä asioiden merkityksistä, syistä ja seurauksista. Samalla tavalla ymmärrän, jos vanhemmat varoittavat liikkumasta huonomaineisissa kaupunginosissa, tai liikkumasta huonomaineisessa porukassa. Onko se eettistä, onko se moraalisesti oikein, onko se suotavaa tai jopa toivottavaa vai pitäisikö sen olla rangaistavaa yksilönvapauteen puuttumista, ne ovat aivan muita kysymyksiä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärrän, mutta en esittänyt asiaa arvoperusteisena tai arvovalintana, en eettisenä kysymyksenä, tai antanut siihen mitään omaa kantaani. Siksi koen tämän menevän ohi aiheen. Sen sijaan, että pureskelisit esittämääni näkökulmaa asiaan, kerrot oman arvomaailmasi perusteita ja sillä tavalla indikoit, että esittämäni näkökulma on sen vastainen ja siksi sen esittäjä ei voi edustaa arvojasi.
No, minusta tosiaan viestisi on aika selkeästi tulkittavissa. Toki ilmaiset sen omalaatuisen mutkallisesti. Tietenkin olemme aina realiteettien ja ideaalien välimaastossa näissä keskusteluissa, mutta ne "reaaliteetit" eivät ole kiveen hakattuja. Muutenhan olisimme edelleen avoimen seksistisessä ja naisia brutaalisti sortavassa esimodernin maailmankuvan yhteiskunnassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Entä ne naiset, jotka pukeutuvat aina vain seksikkäämmin ja rohkeammin, mutta eivät silti saa tarpeeksi huomiota - ainakaan haluamaltaan taholta?
Unohdammeko heidän kärsimyksensä?
Puhumattakaan "kauneuskirurgiasta". Tai ehkä sen tarkoitus on karkottaa ja torjua väärä aines jo ennakolta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Entä ne naiset, jotka pukeutuvat aina vain seksikkäämmin ja rohkeammin, mutta eivät silti saa tarpeeksi huomiota - ainakaan haluamaltaan taholta?
Unohdammeko heidän kärsimyksensä?
Puhumattakaan "kauneuskirurgiasta". Tai ehkä sen tarkoitus on karkottaa ja torjua väärä aines jo ennakolta.
Onkos sillä nyt kauheasti väliä, jos heitä ei ahdistella tämän takia? Onko jotenkin vaikea ajatella, että ei tule ahdistella, piste? Vaan onko luontevampaa miettiä, että mitäs läksit, ansaitsit homman, lutka?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onkos sillä nyt kauheasti väliä, jos heitä ei ahdistella tämän takia? Onko jotenkin vaikea ajatella, että ei tule ahdistella, piste? Vaan onko luontevampaa miettiä, että mitäs läksit, ansaitsit homman, lutka?
Onnittelut siitä, jos ei tämän takia ahdistella.
Mutta ahdistaako jatkuva "kilpavarustelu" heitä, jos ei kiinnostusta ole tarpeeksi?
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, minusta tosiaan viestisi on aika selkeästi tulkittavissa. Toki ilmaiset sen omalaatuisen mutkallisesti. Tietenkin olemme aina realiteettien ja ideaalien välimaastossa näissä keskusteluissa, mutta ne "reaaliteetit" eivät ole kiveen hakattuja. Muutenhan olisimme edelleen avoimen seksistisessä ja naisia brutaalisti sortavassa esimodernin maailmankuvan yhteiskunnassa.
Tuo on juuri hyvä pointti missä ne suurimmat erot tulevat, realiteetit vs ideaalit. Heteromiehelle naisen vartalo on seksuaalinen kohde joka ei oikeuta mihinkään mutta luo reaktioita. Mitä enemmän näkyy sitä voimakkaampia reaktioita.

Normaali ihminen pystyy sitten himojen ja käytöstapojen kanssa tanssimaan, mutta sitten löytyy aina niitä joille naisen rohkeampi pukeutuminen on kutsu. Ja se on valitettava fakta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onnittelut siitä, jos ei tämän takia ahdistella.
Mutta ahdistaako jatkuva "kilpavarustelu" heitä, jos ei kiinnostusta ole tarpeeksi?
Enpä nyt osaa vastata tuohon, ei oikein ole skeneni - tehköön itse kukin about mitä haluaa (on tietysti jotain rajoituksia tuossa suhteessa), jos siis ei rajoita toisten oikeutta samaan. Eihän se minulta ole pois, jos ihmiset käyttäytyvät tyhmästi. Ei se oikeuta mihinkään häiriökäytökseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Normaali ihminen pystyy sitten himojen ja käytöstapojen kanssa tanssimaan, mutta sitten löytyy aina niitä joille naisen rohkeampi pukeutuminen on kutsu. Ja se on valitettava fakta.
Mutta ei mitenkään kiveenhakattu fakta - ihmisten käyttäytyminen voi muuttua arvojen muuttuessa. Ja on siis todella valtavasti muuttunutkin. Vaikka lopulta jäisikin jokin promille, joka ei kykene hillitsemään impulssejaan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No, minusta tosiaan viestisi on aika selkeästi tulkittavissa.
Jos se on niin selkeästi tulkittavissa, niin tulkitsetko sen minulle?

Toki ilmaiset sen omalaatuisen mutkallisesti.
Se voi johtua siitä, että etsit kirjoituksesta jotain, mitä siinä ei ole, ja pyrit siitä päättelemään minusta asioita, joita minussa ei todennäköisesti ole. Helpommalla pääset, jos otat kantaa itse asiaan, vaikkapa siitä, onko sinun mielestäsi pukeutumisella viestinnällinen merkitys?

Tietenkin olemme aina realiteettien ja ideaalien välimaastossa näissä keskusteluissa, mutta ne "reaaliteetit" eivät ole kiveen hakattuja.
Eivät tietenkään. Kuka niin on väittänyt? Mutta minun näkemykseni mukaan aatteet ja yhteiskunnat seuraavat realiteetteja ja muotoutuvat sopeutumaan niihin, eikä toisin päin eli aatteet ja yhteiskunnat muuttavat realiteetteja. Siksi monilla asioilla on ja on ollut vaikeasti ennustettavia seurauksia. Nykymaailmaa minusta muuttaa eniten informaatioteknologia monella tasolla, ja se tulee vaikuttamaan myös meidän kieleemme, tapakulttuuriimme, pukeutumiskulttuuriimme ja moneen muuhun asiaan, tahdoimme tai emme, ja ilman, että meillä on siihen kovin hyvää kontrollia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eivät tietenkään. Kuka niin on väittänyt? Mutta minun näkemykseni mukaan aatteet ja yhteiskunnat seuraavat realiteetteja ja muotoutuvat sopeutumaan niihin, eikä toisin päin eli aatteet ja yhteiskunnat muuttavat realiteetteja.
Prosessi on molemminpuolinen. Jos se olisi yksipuolinen, eli materiaaliset prosessit olisivat se perusta, josta henkiset ja kulttuuriset ilmiöt seuraavat, niin tulkintahan olisi puhtaan ja klassisen marxilainen. Todellisuudessa puhumme monimutkaisesta, dynaamisesta vaikutusten verkosta, jossa ajatukset ja ideaalit myös ohjaavat ja muokkaavat materiaalisia olosuhteita, ja puolestaan niiden muutos vaikuttaa ajatteluun ja ideaaleihin. Kokonaisuus on monitahoinen, dynaaminen ja kompleksinen, ei marxilaisen yksisuuntainen ja epärealistisen yksinkertainen.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta ei mitenkään kiveenhakattu fakta - ihmisten käyttäytyminen voi muuttua arvojen muuttuessa. Ja on siis todella valtavasti muuttunutkin. Vaikka lopulta jäisikin jokin promille, joka ei kykene hillitsemään impulssejaan.
Näen että tähän on eniten vaikuttanut naisten oikeuksien ja äänen kasvu. Mikä on oikein hyvä asia kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Näillä toimin olemme saaneet rajoitettua ns. setämiesten puuhasteluja etenkin työpaikoilla. Tämä trendi saakin luvan jatkua jotta kaikille olisi mahdollisimman turvallinen paikka elää ja tulla toimeen.

Kuitenkin se tämän keskustelun juuri syy on naisten seksikkyys joka ei ole valtavasti muuttunut ihmiskunnan historiassa. Kuten sanoin, mitä enemmän näkyy sitä enemmän se luo reaktioita. Minä en halua rajoittaa pukeutumista miltään osin enkä myös kuulu "mitäs läksit"- klaaniin, mutta ymmärrän varsin hyvin ahdistelua ja häiriökäyttäytymistä vaikken sitä tippaakaan hyväksykkään.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Prosessi on molemminpuolinen.
Osittain samaa mieltä. Pidän yhteiskunnallista keskustelua tärkeänä siksi, että muuten emme välttämättä huomaisi realiteettien muuttuneen.

Todellisuudessa puhumme monimutkaisesta, dynaamisesta vaikutusten verkosta, jossa ajatukset ja ideaalit myös ohjaavat ja muokkaavat materiaalisia olosuhteita, ja puolestaan niiden muutos vaikuttaa ajatteluun ja ideaaleihin. Kokonaisuus on monitahoinen, dynaaminen ja kompleksinen, ei marxilaisen yksisuuntainen ja epärealistisen yksinkertainen.
Samaa mieltä. Olen tutkinut emergenssiä ja pidän yhteiskuntia emergentteinä järjestelminä. Ympäristön muuttuessa alkaa kuhina, kun se etsii uutta tasapainopistettä. Näen nykyisen keskustelun juuri sellaisena, tasapainopisteen hakemisena ihmisen eriävien intressien ristiaallokossa. Siis: minusta valtaosa ihmisistä jakaa ihan samat perusintressit, mutta ne voivat olla ristiriidassa muiden kanssa, ja tarvitaan sopiva tasapainopiste niiden välille.

Siksi pidän niin tärkeänä ymmärtää asioiden perussyitä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Näen että tähän on eniten vaikuttanut naisten oikeuksien ja äänen kasvu. Mikä on oikein hyvä asia kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Näillä toimin olemme saaneet rajoitettua ns. setämiesten puuhasteluja etenkin työpaikoilla. Tämä trendi saakin luvan jatkua jotta kaikille olisi mahdollisimman turvallinen paikka elää ja tulla toimeen.
Se trendi tullee jatkumaan, mikäli yhteiskunta pysyy sillä uralla, että se pitää huolen tai kasvattaa ihmisten hyvinvointia. Naisten asema itse asiassa romahti teollistumisen seurauksena, ja naisasialiike oli jo 1800-luvun puolivälissä kasvavalla uralla korjaamassa tilannetta, mutta länsimaissa maailmansodat tulivat väliin ja kovensivat yhteiskuntien asenteita.

Jos hyvinvointi romahtaa, hyvin todennäköisesti se tuo tullessaan myös koventuvan asennemaailman, koska realiteetit - esim. vaikka ravinnon riittävyys - ovat pehmeitä arvoja vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Naisten asema itse asiassa romahti teollistumisen seurauksena,
Enpä ihan tiedä - agraariset arvot olivat sangen kontrolloivia ja ahdasmielisiä naisten suhteen (kuten edelleen näemme vain osittain teollistuneissa maissa ja yhteiskunnissa). Urbaani ja industrialisoitunut maailma puolestaan tarjosi yhä enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia naisille - lopulta koulutusta, seksuaalista vapautta sekä varallisuutta ja itsenäisyyttä jne.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Se voi johtua siitä, että etsit kirjoituksesta jotain, mitä siinä ei ole, ja pyrit siitä päättelemään minusta asioita, joita minussa ei todennäköisesti ole. Helpommalla pääset, jos otat kantaa itse asiaan, vaikkapa siitä, onko sinun mielestäsi pukeutumisella viestinnällinen merkitys?
Olisi todella typerää väittää, ettei sillä ole. Aloitit vain tämän keskustelun täysin väärästä näkökulmasta, jos me lähtisimme siitä voiko esimerkiksi työhaastatteluun mennä verkkareissa tai t-paidassa. Toisessa tapauksessa pohtisimme Kokoomus poliitikon torille 10 000 euron puvussa ja Rolexissa puhumaan toimeentulotuesta.

Jokainen kertoisi että jälkimmäinen vaikuttaisi äkkiä falskilta ja naurettaisiin pihalle sieltä. Ensimmäisessä tapauksessa pohdittaisiin minkälaisiin työpaikkaan ollaan menossa, jos kyseessä on lautapoika rakennukselle, niin asuvalinta voisi olla ihan sopiva. Jos sama kaveri menisi häihinkin samassa asussa, niin jokainen pitäisi asiaan puuttumista järkevänä.

Kysehän on siitä mitä sillä viestitään ja missä, eikä se pitäisikö sitä rajoittaa. Ei tietenkään tarvitse tai pidä, mutta jos matkit pukeutumistyylisi julkkikselta, joka myy asiaansa seksillä, niin selkeästi että henkilö on tunnistettavissa, niin hankala on väittää ettet joltain osin viestisi pukeutumisella sitä. Oli tämä henkilö sitten mies tai nainen. Naisellehan on sallittua pukeutua seksikkäästi, jos mies paljastaa liikaa, niin se on yleensä ihmisten mielestä naurettavaa.

Mikään pukeutuminenhan ei oikeuta ahdistelua. Tyyli myös muuttuu ajan myötä, eikä se miten joskus on pukeuduttu merkitse mitään. Meillä on tietyt normit halusimme sitä tai emme, eikä rajoitu pelkästään pukeutumiseen, vaan myös kieleen ja muuhun olemukseen. Ennen tatuointi oli viesti tai merkki jostain, jotain epäilyttävää ja piiloteltavaa. Nykyään voit olla uskottava toimitusjohtaja, vaikka koko kaula olisi tatuoitu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös