Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 925 069
  • 8 036

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No menisivät jonnekin töihin mihin pääsevät. Itse sen seksuaalirikollisia ottaisi töihin televisioon tai muualle, mutta ilmeisesti Roope Salminenkin on semmoinen hyvä tyyppi että hänet voi ottaa töihin vähän ajan kuluttua julkisiin hommiin.
No senhän he tekivätkin, menivät töihin mihin pääsivät tai tarkemmin sanoen pysyivät. Sitä voi kyseenalaistaa heidät palkanneen tahon moraalin, mutta viime kädessä sen päättää katsojaluvut.
Ja en minäkään haluaisi Roope Salmista nähdä missään tv-ohjelmassa, mutta en halunnut ennen tuomiotakaan.

Jossain maissa muuten on semmoinen järjestelmä että jos on tehnyt seksuaalirikoksia niin nimi päätyy listalle jossa se on koko loppuelämän. Tai pahimmillaan pitää ilmoittaa siitä jopa naapureille kun muuttaa johonkin.
Eivät nuo nyt sentään mitään pedofiileja ole.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuossa kun oli hetki sitten juttua historiasta ja naisten asemasta, niin en nyt malta olla linkkaamatta tähän ketjuun tällaista artikkelia (tosin ei ole kovin "virallisesta" lähteestä, mutta selitän kyllä syyn, miksi linkkaan):


Kun luette jutun, niin millaisiin asioihin kiinnitätte siihen huomiota?

Minä esimerkiksi itse kiinnitän huomion ensimmäisenä siihen, mitä juttu sanoo ingressissään ja millä perusteella se sitten väittää asioita. Ingressi: "Siinä missä nykyään seksistä puhuminen on vapaata, 1800-luvulla ei näistä iloista nautittu."

Hmmh, haloo? Jo seuraavassa kappaleessa kerrotaan, että tämä juttu kertoo: "Pastorin vaimo Ruth Smythers julkaisi vuonna 1894 teoksen, Seksivinkkejä aviomiehille ja vaimoille."

Oliko tämä suosittu teos? Missä piireissä? Koko tarina Smythersin seksivalistusoppaasta nimittäin suorastaan huutaa sitä, että 1800-luvun lopun mentaliteetti asioihin oli täysin päinvastainen, jopa Smythersin edustamassa yläluokkaisessa ja uskonnollisessa yhteisössä. Smythershän nimenomaan _kritisoi_ sen ajan vapaamielistä ja nautinnonhaluista suhtautumista seksiin. Siksi ingressi on minusta ihan päätön!

Tämä sama asia tulee esille niin hirveän usein näissä samankaltaisissa jutuissa, ja jos ihan totta puhutaan, niin tämä kuulostaa aivan samalta kuin mitä 1800-luvulla haluttiin ihmisten ajattelevan sitä aikaa edeltäneestä ajasta - että se oli hirveää, kamalaa ja muuta. Hyvin tyypillistä murroskausia eläville ihmisille.

En tiedä jaksanko edes listata kaikkea, mutta siis populaarihistoria väittää 1800-luvusta ja varsinkin sitä edeltävästä ajasta ihan päättömiä asioita. Kokeilin lukea tuossa vast'ikään Caroline Criado Perezin kirjan "Näkymättömät naiset – näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille" - jouduin jättämään kirjan kesken siksi, että kun kerran olen ollut tekemässä kännyköitä, niin suunnilleen kaikki mitä kirjoittaja väittää kännyköiden suunnittelusta miehille on täyttä paskaa. Hän osuu siinä asiassa ehkä sen verran oikeaan, että kyllä, miehiä on täytynyt miettiä jonkun verran kännykkäsuunnittelussa, koska aikoinaan näppäimistöjä ei voinut miniatyrisoida ihan mitättömiin, koska isokätisiäkin ihmisiä löytyy.

Toinen kirja joka jäi kesken oli se, joka koetti kertoa lääkinnästä, lääkäreistä ja naisista, ja pointti oli se, että lääkärit ovat olleet miehiä eivätkä ole ymmärtäneet naisia. Se sortuu mielestäni siihen, ettei se edes yritä asettaa asioita kontekstiin. Niin - nykyäänhän kontekstiin asettamista kutsutaan whataboutismiksi. Oli jotenkin älytöntä lukea sitä, mitä orjanaisille tehtiin lukematta sitä, mitä orjamiehille tehtiin. Tai lukea mielenterveyshäiriöistä kärsivien naisten kohtaloista lukematta samoista ongelmista kärsineiden miesten kohtalosta.

Olen näissä jutuissa monesti sanonut sellaista, että ensinnäkin kannattaa suhteuttaa asiat - siis esim. vaikka noitavainoja käsitellessä ottaa huomioon se, paljonko ihmisiä, miehiä ja naisia, ylipäätään teloitettiin sillä 200 vuoden ajanjaksolla ja että keneen noitavainot kohdistuivat - ja että kannattaa muistaa aina edes vähän koettaa katsoa, että kuka on sanonut ja mitä.

Tästä esimerkkinä olen kertonut sitä, kuinka 1800-luvun lääkäreiden piireissä alkoi yhtäkkiä levitä käsitys, että ympärileikkaus parantaa epilepsian. Kohta huomattiin, että ympärileikkaus itse asiassa parantaa monta muutakin vaivaa kuten tuberkuloosin, mielenhäiriöt ja niin edelleen. Sitten ryhmä lääkäreitä alkoi vaatia, että miehet pitäisi ympärileikata ihan terveydellisistä syistä jo vauvana. Kunnes sitten iso osa lääkäreitä sanoi, että tuo aineisto perustuu yksittäistapauksille, joista ei voi vetää implikaatiota. Tämä siis aikana ennen kliinistä lääketiedettä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikä käsittääkseni mistään muualtakaan maailmasta.


Mun on vaikea kommentoida tuohon mitään tarkkaa, jollet pysty spesifioimaan tarkemmin aikaa, paikkaa ja muita seikkoja (siis esim. tarkemmin spesifioimaan sen alisteisuuden ja kontekstin). Sillä on oikeasti nimittäin väliä, on eri asia, puhutaanko esimerkiksi asemasta virkakoneiston suhteen, puhutaanko maanviljelijöiden keskinäisestä dynamiikasta vai jostain muusta.

Yleisesti kuitenkin, tutkijoiden tulkinnassa on eräs ongelma. Historia on omalla tavallaan kautta aikain ollut iso tyhjä pöytä, jossa on muutama palapelin palanen. Se loppu on suht avointa maastoa spekuloinnille. Tutkijoiden tulkintaan on kautta aikain Kreikan historioitsijoista lähtien vaikuttanut tutkijan oma ympäröivä yhteiskunta - aukot on paikattu sen mukaan, mitä tutkijoiden ympärillä on ollut. Lisäksi kulloisenkin ajankohdan suhde menneisyyteensä on vaikuttanut eli onko ollut enemmän intoa maalata kirkkaammilla vai tummemmilla sävyillä. Joskus historian on haluttu näyttäytyvän parempana (esim. varhaiskeskiajan aatelin käsitys antiikin ajoista suunnilleen kadotettuna paratiisina), joskus huonompana (esim. 1800-luvulla käsitys keskiajasta).

Aikalaiskuvauksissakin on syytä hetki miettiä, että kuka on kirjoittanut kenestä ja kenelle. Skandinaavit eivät kirjoittaneet itsestään juuri mitään, ja siksi monia heihin liittyviä asioita tulkitaan esimerkiksi Ahmad ibn Fadlanin kirjoitusten pohjalta. Mutta kuinka luotettava kertoja ibn Fadlan oikeastaan on, kenelle hän kirjoitti, miten hän tulkitsi tapoja ja lisäksi: kenestä hän oikeastaan kirjoittikaan? ibn Fadlan ei nimittäin käynyt Skandinaviassa, vaan kirjoitti kokemuksiaan Volgan viikingeistä.

Ei siis ole yllätys, että käsitys ja tulkinta artefakteista (esim. kirjoitettu teksti ja hautalöydöt) muuttuvat ajan saatossa. Linkkasin tuohon jo sen YLE:n uutisen, jossa uudet tutkijat tulkitsevat hautalöydön toisin kuin aiemmat eli siis että mestästäjä-keräilijöillä naisetkin metsästivät.

Tällä on väliä. Jotta meillä on kirjoitettua tekstiä jostain ajassa, täytyy ensin olla kirjoitustaitoinen ihminen. Hänen täytyy kirjoittaa jotain, joka halutaan säilyttää. Kaikkien sukupolvien meidän ja tuon kirjoittajan välissä täytyy pitää tuota kirjoitusta säilyttämisen arvoisena. Ei tarvita kuin yksi sukupolvi, joka ei näe kirjoitukselle arvoa ja se on kadonnut meidän saatavilta. Ei tarvita kuin yksi sukupolvi, jonka mielestä kirjoitus ei istu sen hetkiseen pirtaan ja kirjoitus on kadonnut meiltä. Sen lisäksi, että kirjoituksia voidaan unohtaa, kopioimalla säilytettyjä teoksia on voitu prosessin aikana myös muokata, jos sen sisältö ei ole kaikilta osin tuntunut soveliaalta.

Tästä syystä, kun katsoo kauemmas historiaan, niin minusta pitää lisäksi ottaa huomioon myös se, että mitä siinä välissä on tapahtunut. Ketkä tekstejä ovat säilyttäneet? Voidaanko me pitää saatavilla olevaa aineistoa kattavana, vai onko siinä välissä olleiden sukupolvien asenteista syntynyttä biasta?


Kyllä.

Kun mietin, kuinka paljon Rooman ylimystön ja pienviljelijän tavat muistuttaisivat toisiaan, niin mietin, että kuinka suuri ero kulttuureissa ja niitä muokkaavissa realiteeteissa on ollut maaseudun, kaupungin ja kaupungissa elävän ylimystön välillä. Listaan tähän jotain asioita, jotka näen eroina pienviljelijän ja ylimystön välillä, ja spekuloin niiden vaikutusta.

Pienviljelijät asuivat toistensa kanssa lapsuudesta asti, toisin kuin ylimystö. Pienviljelijät siis tunsivat toisensa hyvin ja uskon, että jokaisella pienviljelijällä oli hyvä käsitys, mitä naapuritalojen seinien sisällä tapahtuu.

Pienviljelijöiden välillä valtaerot olivat huomattavasti pienemmät kuin ylimystön ja muun kansan välillä. Ylimystön välisillä naimakaupoilla on kautta aikain ollut poliittista ulottuvuutta, mutta pienviljelijöillä ei keskenään oikein ollut poliittista valtaa sen enempää annettavaksi kuin saatavaksi, ei edes sitä vertaa mitä heimoyhteisöissä voi olla (vaikka niissäkin suurempi poliittinen tekijä oli eri heimoyhteisöjen päälliköiden välinen politiikka kuin yhteisön sisäinen).

Pienviljelijän lähin tuki ja turva oli tilan muut asukkaat (perhe) ja heti seuraavaksi kyläyhteisö. Pienviljelijät pyrkivät lujittamaan keskinäisiä suhteitaan eri tavoin ja siksi uskon heidän koettaneen erityisesti välttää riitautumista.

Olen melko varma siitä, että pienviljelijä näki yksilöt perheen ja kylän "omaisuutena", myös itsensä. Ylimystö puolestaan näki koko kansan omana omaisuutenaan eikä heitä omistanut kukaan, paitsi ehkä jumalat.

Olen melko varma, että pienviljelijän taloon ei tullut uutta asukasta - puolisoa, lasta, yms - ilman että sen pystyi hyväksymään talon koko muu väki, koska tila elätti vain kiinteän määrän ihmisiä, joten myös niinä hyvinä vuosina ihmisten lisääntyessä jonkun aiemman asukkaan oli aina lähdettävä uuden tieltä, joko hyvällä tai pahalla. Ylimystöllähän ei tätä ongelmaa ollut.

En siis usko, että pienviljelijän jälkikasvu sai valita puolisonsa vapaasti. Tai sai valita, mutta sitä ei välttämättä saanut tuoda taloon asumaan. Mutta toisin kuin ylimystön keskuudessa, minun on vaikea nähdä, että pienviljelijä olisi ehdoin tahdoin halunnut taloonsa vastentahtoisen puolison. Olen miettinyt sitäkin, että lapsille puolisoksi pääseminen johonkin taloon on saattanut olla hyvin toivottu asia, se kun on ainakin vähän paremmin taannut sen, ettei tarvitse lähteä mieron tielle.

Siinä, missä ylimystöön kuuluneen miehen "päänsärky" oli saada asemalleen ja omaisuudelleen "soveltuva" perijä, niin en usko, että pienviljelijä vaivasi tuollaisella asialla päätään. Lapsia pienviljelijä kyllä sai varmasti yli kaikkien tarpeidensa ja päänsärky oli enemmänkin pitää heidät hengissä.

Vaikka uskon, että voima oli silloin yksi tapa ratkaista riitoja, niin uskon myös, että pienviljelijät pyrkivät välttämään sellaista tilannetta niin pitkälle kuin mahdollista kyläyhteisön solidaarisuuden säilyttämiseksi. En siis itse näe järkeä siinä, että pienviljelijä olisi ehdoin tahdoin halunnut taloonsa tai kyläänsä epäsopua, joten siksi uskon, että asioista koetettiin ensisijaisesti neuvotella.

Jos homma menee rujoksi, niin miehellä on fysiologinen etu puolellaan. Mutta kuka pienviljelijä ehdoin tahdoin haluaisi taloonsa sellaista asukasta, jonka kanssa pitää tapella? Sellaista asukasta, jonka isä, veljet, sedät asuvat naapurissa?

Minusta on siis ihan perusteltuja syitä olettaa, ettei pienviljelijämiehillä ollut samanlaisia mahdollisuuksia "ohittaa" naisia kuin mitä oli ylimystöön kuuluneilla miehillä. Minusta on ihan perusteltuja syitä spekuloida, että pienviljelijöiden kyläyhteisöissä elämä oli tasaveroisempaa kaikin puolin, siis niin talojen välillä että talojen asukkaiden välillä.

Kun ajatellaan, että armeijat koottiin miehistä, jolloin heidän päällystönsä oli miehiä, ja päällystö oli samalla valtakunnan ylin johto ja ylimmällä johdolla oli valta koko kansaan eikä tarvitse kuunnella ketään, niin onko ihme, jos heillä on ollut hyvinkin patriarkaattinen maailmankuva? Voidaanko tämä maailmankuva siirtää suoraan tavallisen kansan keskuuteen? Ennemmin väittäisin, että rahvaan miehen voimafantastelulle on lähinnä naureskeltu, valtasuhteissa kun yhteiskuntaluokka oli niin paljon merkittävämpi kuin sukupuoli.


Niin tuntuisi, mutta koettaessani selvittää miten tavallinen kansa eli, olen alkanut epäillä sitä. Kaikki riippuu siitä, kuinka sopivaksi menetelmäksi katsoo ylimystön elämäntapojen ekstrapoloinnin koko yhteisöön.

En minä faktana väitä, että pienviljelijöillä olisi ollut tasa-arvoinen systeemi. Väitän enemmän sitä, että pienviljelijöiden elämästä ei oikeasti tiedetä juuri mitään, vaan siitä voidaan vain tehdä enemmän tai vähemmän valistuneita arvailuja.


Tämä on hyvä pointti. Kalevalaa vaivaa vähän sama asia kuin saagoja eli molemmat on koottu hyvin kauan sen jälkeen, kun ne on laadittu. Siksi ne ovat voineet elää matkalla. Niistä kummastakaan on tosi vaikea sanoa, että missä kontekstissa ne pitäisi käsittää, ovatko ne alun perin olleet tarinoita sen ajan kansasta vai sen kansan hallitsijoista, ovatko ne olleet varoittavia esimerkkejä vai realiteetteja yms.

Mutta kyllä, kansantarinat ovat yksi keino saada tietoa historiasta.
Todella ansiokas kirjoitus.

Tuohon Kalevala-juttuun sellainen pointti, mikä sinullakin oli rivien välissä, ettei Joukahainen siskoaan kenelle tahansa kaupitellut, vaan yhteisön mahtimiehelle.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa kun oli hetki sitten juttua historiasta ja naisten asemasta, niin en nyt malta olla linkkaamatta tähän ketjuun tällaista artikkelia (tosin ei ole kovin "virallisesta" lähteestä, mutta selitän kyllä syyn, miksi linkkaan):


Kun luette jutun, niin millaisiin asioihin kiinnitätte siihen huomiota?

Minä esimerkiksi itse kiinnitän huomion ensimmäisenä siihen, mitä juttu sanoo ingressissään ja millä perusteella se sitten väittää asioita. Ingressi: "Siinä missä nykyään seksistä puhuminen on vapaata, 1800-luvulla ei näistä iloista nautittu."

Hmmh, haloo? Jo seuraavassa kappaleessa kerrotaan, että tämä juttu kertoo: "Pastorin vaimo Ruth Smythers julkaisi vuonna 1894 teoksen, Seksivinkkejä aviomiehille ja vaimoille."

Oliko tämä suosittu teos? Missä piireissä? Koko tarina Smythersin seksivalistusoppaasta nimittäin suorastaan huutaa sitä, että 1800-luvun lopun mentaliteetti asioihin oli täysin päinvastainen, jopa Smythersin edustamassa yläluokkaisessa ja uskonnollisessa yhteisössä. Smythershän nimenomaan _kritisoi_ sen ajan vapaamielistä ja nautinnonhaluista suhtautumista seksiin. Siksi ingressi on minusta ihan päätön!
Niinpä. Ei noita oppaita ”Käkriäisen Rosinat” ole lukeneet.

Kummallinen ajatus, että ennen ei olisi ollut ihmisiä, jotka olisivat nauttineet seksistä. Naisilla seksissä toki on ollut aina myös yhteiskuntaluokasta riippumatta yksi yhdistävä tekijä eli raskaaksi tulemisen pelko tai toive.

Ihmettelen, miten ihmiset kuvittelevat olevansa aina entisiä sukupolvia viisaampia ja osaavampia. Monelle nykyajan ihmiselle voi olla liian vaikea ajatus myöntää, että esim. hänen isoisoäidillään tai isoisoisällään saattoi olla tyydyttävämpi seksielämä kuin hänellä itsellään. Saattoivat hitto vieköön olla vapaamielisempiä ja kekseliäämpiäkin.
 
Viimeksi muokattu:

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ei tässä Meri mitään "eri näkökulmaa" halua, vaan nimenomaan vahvistusta omalle näkökulmalleen.
Tämähän pätee varmasti lähes 100%:iin kansanedustajista asiassa kuin asiassa, näkökulmat vain vaihtelevat. Muutamat varmaankin osaavat ja haluavat ottaa myös sen vastapuolen mielipiteet huomioon. Ja tämä mitenkään Mereä puolustelematta.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Sisälukutaito vaikuttaa prakaavan jälleen. Meri on tuossa haastattelussa lakivaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa. Ei me tiedetä, kuka lakivaliokunnan jäsenistä tämän LHB-liiton on sinne toivonut. Se ei ole julkista tietoa.

Sitä en ymmärrä alkuunkaan, miksi LHB-liiton kuuleminen on valtakunnan uutinen. Lukekaa tämä tiedote Lehdistötiedote 14.10.22 LHB-Liitto ry:n kuulemisesta lakivaliokunnassa - LHB-Liitto. Sinne on menossa puhumaan tällaiset kaksi henkilöä:

Kuulemistilaisuudessa 18.10.2022 yhdistyksemme edustajina ovat: Iiris Vesala, varapuheenjohtaja, jolla on 15 vuoden kokemus tasa-arvon edistämisestä mm. Vihreissä Naisissa ja Setan paikallisosastoissa sekä Leena Teräs, yhdistyksen jäsen, joka on 1990-luvulta saakka työskennellyt sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi niin kasvatus- ja koulutussektorin, liike-elämän, viranomaisten, poliittisten päättäjien kuin vapaa-ajan toimijoidenkin kanssa.

Antakaa niiden puhua. Antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos siltä tuntuu. Älkää reagoiko jokaiseen ongelmaanne hiljentämällä ihmisiä. Olkaa kuin Leena Meri.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minä esimerkiksi itse kiinnitän huomion ensimmäisenä siihen, mitä juttu sanoo ingressissään ja millä perusteella se sitten väittää asioita. Ingressi: "Siinä missä nykyään seksistä puhuminen on vapaata, 1800-luvulla ei näistä iloista nautittu."

Hmmh, haloo? Jo seuraavassa kappaleessa kerrotaan, että tämä juttu kertoo: "Pastorin vaimo Ruth Smythers julkaisi vuonna 1894 teoksen, Seksivinkkejä aviomiehille ja vaimoille."

Oliko tämä suosittu teos? Missä piireissä? Koko tarina Smythersin seksivalistusoppaasta nimittäin suorastaan huutaa sitä, että 1800-luvun lopun mentaliteetti asioihin oli täysin päinvastainen, jopa Smythersin edustamassa yläluokkaisessa ja uskonnollisessa yhteisössä. Smythershän nimenomaan _kritisoi_ sen ajan vapaamielistä ja nautinnonhaluista suhtautumista seksiin. Siksi ingressi on minusta ihan päätön!
Itse päätin selvittää kuka ihme on Ruth Smythers ja mikä tämä kirja oikeastaan on. Samoin sen onko kyseinen teksti ollut suosittu. Noh paljastui että kyseinen teksti on jonkun keksimä vitsi ja lähtöisin ilmeisesti jostain internet kiertokirjeestä joita joskus oli liikkeellä. Täten heristän reilusti sormeani "Huono äiti" sivuston bloggaajien suuntaan ja sitten hieman sinun suuntaasi ettet varmistunut siitä onko kyseessä oikea teksti tai mitä varten kyseinen teksti on kirjoitettu ja nauttiko se suurta suosiota aikanaan.


Siten mielestäni ei voida katsoa tuota tekstiä esimerkkinä siitä kuinka "maailma oli liian perverssi" kunnon ihmisille jonkun papin vaimon mielestä (varmasti löydämme myös tuollaisen mielipiteen jos todenteolla alamme kaivelemaan, mutta ihmiset ovat keskimäärin hulluja).

Maailmahan on sinällään mennyt vähän aaltoliikettä sen suhteen kuinka vapaamielistä suhtautuminen seksiin, pornografiaan yms. milloinkin on ollut. Olihan esimerkiksi homoseksin harrastaminen kiellettyä miltei kaikkialla maailmassa, mutta silti on useita julkisestikin homoja henkilöitä noilta ajoilta tai ihmisiä joiden suhteen on vahvoja viittauksia siihen suuntaan. Esimerkiksi Oscar Wilde ei joutunut ongelmiin pelkästään sen takia että oli homo, vaan sen takia kuka hänen rakastajansa oli.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Täten heristän reilusti sormeani "Huono äiti" sivuston bloggaajien suuntaan ja sitten hieman sinun suuntaasi ettet varmistunut siitä onko kyseessä oikea teksti tai mitä varten kyseinen teksti on kirjoitettu ja nauttiko se suurta suosiota aikanaan.
Menen nurkkaan häpeämään. Joo, lähinnä itse tuota blogipostausta lukiessani ajattelin sitä, miten ihmiset kirjoittavat historiasta eli siis vetävät melkoisia johtopäätöksiä melko hatarista lähtökohdista. Olen tässä parin viikon aikana törmännyt useampaankin melko asenteelliseen ja/tai valikoivaan historiantulkintaan ja tuon kohdalla sitten ajattelin aiheesta jotain kirjoittaa.

Maailmahan on sinällään mennyt vähän aaltoliikettä sen suhteen kuinka vapaamielistä suhtautuminen seksiin, pornografiaan yms. milloinkin on ollut. Olihan esimerkiksi homoseksin harrastaminen kiellettyä miltei kaikkialla maailmassa, mutta silti on useita julkisestikin homoja henkilöitä noilta ajoilta tai ihmisiä joiden suhteen on vahvoja viittauksia siihen suuntaan. Esimerkiksi Oscar Wilde ei joutunut ongelmiin pelkästään sen takia että oli homo, vaan sen takia kuka hänen rakastajansa oli.
Joo, ihan samaa mieltä. Olen joskus aiemmin kirjoittanut sekä Galilei Galileosta että Tycho Brahesta, joita joillain palstoilla käytetään suosittuina esimerkkeinä siitä, kuinka kirkko on vainonnut tieteen tekijöitä. Totuus on kuitenkin paljon "ihmeellisempi", esimerkiksi Galileon löydöksiä arvostettiin kirkon piirissä, mutta hän oli riidanhaastaja ja poltti lopulta välit ystäviinsä ja tukijoihinsa aikana, jolloin käytiin 30-vuotista sotaa - jos Galileo olisi muuttanut Saksaan, hänestä olisi tullut kansallissankari (ei muuttanut koska oli harras katolilainen). Brahe puolestaan oli aatelinen, joka perhetaustansa takia kytkeytyi sen ajan polttaviin poliittisiin kysymyksiin; hän oli aiemman kuninkaan suosiossa, mutta uuden kuninkaan hampaissa, ei sen takia mitä hän teki (tutki tähtiä) vaan siksi koska hänen perheensä oli mukana poliittisissa kiemuroissa.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja kyllähän Roope Salmisen ura viihdealalla otti aika lailla osumaa.
Hyvin vähän lopulta otti. Okei Putouksesta lensi pihalle, mikä on tietysti merkittävä kolaus ohjelman suosion tietäen mutta siinäpä se. Keikat lopulta olisivat peruuntuneet (peruttiinko niitä edes oikeusjutun takia?) koronan takia kuitenkin.

Hyvin Salminen on kieltämättä pelastanut maineensa ja voinut käydä itkettämässä kansaa Laulu rakkaudelle -ohjelmassa symppis-Roopena.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Jos translaki uudistetaan siten, että juridisen sukupuolen saa ilmoitusmenettelyllä vaihdettua, niin tarjoaako tämä miehille mahdollisuuden välttää asepalvelus? Muutamalla klikkauksella tietokantoihin merkintä naiseudesta ja enää asevelvollisuus ei heitä koske? Ja oletettavasti nelikymppisenä voi vaihtaa takaisin, kun ei ole enää pelkoa intistä?

Ja toisaalta toiseen suuntaan vaihtaville tulee sitten palveluskutsua, jos ovat sopivassa iässä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutamalla klikkauksella tietokantoihin merkintä naiseudesta ja enää asevelvollisuus ei heitä koske? Ja oletettavasti nelikymppisenä voi vaihtaa takaisin, kun ei ole enää pelkoa intistä?
Jo tänä päivänä saa asepalveluksen vältettyä helpomminkin
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jo tänä päivänä saa asepalveluksen vältettyä helpomminkin
No jos ei kiinnosta sivari tai vankilassa istuminenkaan, niin saattaa tuollainen klikkailu ja kikkailu houkuttaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos ei kiinnosta sivari tai vankilassa istuminenkaan, niin saattaa tuollainen klikkailu ja kikkailu houkuttaa.
Vapaustuksenkin saa kyllä ihan helposti, ei tarvitse mennä vankilaan tai sivariin
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Menee lääkäriin ja kertoo että pälli leviää jos joutuu menemään inttiin => vapautus
Kutsuntatarkastuksia tehneenä mun näkemys tästä reitistä ei ole sama kuin sun. Etenkin, jos ei oo taustalla aiempaa mielenterveysoireilua. Toki varmasti saattaa joku lääkäri näitä matalalla kynnyksellä tehdäkin, mutta näkisin todennäköisempänä lykkäyksen ja kokeilun uudelleen parin vuoden kuluttua.

Ja vaikka muita "helppoja" tapoja olisikin, niin varmasti joku kokeilee myös sukupuolen vaihtoa, jos sen saa "eroa kirkosta"-tyylisesti ilmoitusmenettelyllä. Minua siis kiinnosti, miten tähän aiotaan suhtautua. Sekä myös sama toiseen suuntaan. Jos olisin palvelusikäinen nainen suunnitellen muutosta mieheksi, niin kiinnostaisihan tuo jo elämänsuunnitelmienkin takia tietää etukäteen, että onko sitten palvelusvelvollinen vaiko ei.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja vaikka muita "helppoja" tapoja olisikin, niin varmasti joku kokeilee myös sukupuolen vaihtoa, jos sen saa "eroa kirkosta"-tyylisesti ilmoitusmenettelyllä. Minua siis kiinnosti, miten tähän aiotaan suhtautua. Sekä myös sama toiseen suuntaan. Jos olisin palvelusikäinen nainen suunnitellen muutosta mieheksi, niin kiinnostaisihan tuo jo elämänsuunnitelmienkin takia tietää etukäteen, että onko sitten palvelusvelvollinen vaiko ei.
No ongelmahan on tietysti se että asevelvollisuus koskee vain poikia/miehiä. Se pitäisi tietysti korjata asap
 
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Jos translaki uudistetaan siten, että juridisen sukupuolen saa ilmoitusmenettelyllä vaihdettua, niin tarjoaako tämä miehille mahdollisuuden välttää asepalvelus? Muutamalla klikkauksella tietokantoihin merkintä naiseudesta ja enää asevelvollisuus ei heitä koske? Ja oletettavasti nelikymppisenä voi vaihtaa takaisin, kun ei ole enää pelkoa intistä?

Ja toisaalta toiseen suuntaan vaihtaville tulee sitten palveluskutsua, jos ovat sopivassa iässä?
Muutama klikkaus, taikka pikemminkin lomakkeiden täyttäminen ja toimittaminen virastoon allekirjoitettuna, sekä prosessin keston lisäksi pitää uusia ainakin henkilöllisyyspaperit ja passi. En nyt tiedä onko tuo sellainen asia mitä kukaan tekee pelkästään intin takia, tai mistä jotkut ovat olleet huolissaan että pääsee tirkistelemään pukuhuoneisiin "laillisesti".

En ole pahemmin edes ajatellut asiaa, että kukaan mistään syystä haluaisi juuri pukuhuoneissa vahdata vähäpukeisia ihmisiä, mutta sukupuolesta riippumatta luulenpa että sieltä saa aika äkkiä lähtöpassit jos sitä harrastaa liian julkeasti tai alkaa räpläämään omia sukuelimiä samalla.

Jäljelle jää enää jotkut sebu tynkkysen tapaiset idiootit jotka ehkä saattavat jaksaa käydä prosessin läpi, että pääsee twitterissä julistamaan "voittoa" woke-suvakeista.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
No ongelmahan on tietysti se että asevelvollisuus koskee vain poikia/miehiä. Se pitäisi tietysti korjata asap
Samaa mieltä. Mutta siihen asti, että se asia muutetaan, tuo tämmöinen ilmoitusmenettely mielenkiintoisia sivuvaikutuksia. En sinällään ole mitenkään asiaa vastaan, mutta tällaiset asiat kannattaisi miettiä etukäteen, eikä sitten soveltaa jotakin kun tulee eteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn. Jos translaki uudistetaan siten, että juridisen sukupuolen saa ilmoitusmenettelyllä vaihdettua, niin tarjoaako tämä miehille mahdollisuuden välttää asepalvelus? Muutamalla klikkauksella tietokantoihin merkintä naiseudesta ja enää asevelvollisuus ei heitä koske? Ja oletettavasti nelikymppisenä voi vaihtaa takaisin, kun ei ole enää pelkoa intistä?

Miten minulla oli sellainen kuva, että kolmikyppiseksi odottaminen riittää? Eikös korkein ikä, jossa varusmiespalveluksen voi aloittaa, ole 29 vuotta?

edit:


Kutsunnoissa asevelvollinen määrätään yleensä vuoden tai kahden päästä alkavaan palvelukseen. Varusmies- tai siviilipalveluksen suorittamisen aloittamisajankohdan muutosta voi hakea kutsunnassa henkilökohtaisten syiden vuoksi aina sen vuoden loppuun asti, jona täyttää 28 vuotta. Aloittamisajankohdan lykkäämistä ei tämän jälkeen myönnetä, ja asevelvollisen on aloitettava palvelus, ellei häntä vapauteta siitä. Velvollisuus ase- ja siviilipalveluksen suorittamiseen päättyy sen vuoden lopussa, jolloin henkilö täyttää 30 vuotta.

Aloitusajankohtaan ei oteta kantaa, mutta ymmärsin, että viimeistään 29-vuotiaana olisi aloitettava, jotta sen ehtii suorittaa sinä vuonna, jolloin tuo 30:n maagisen rajan tulee täyteen.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Voihan asepalveluksen välttää myös ryhtymällä jehovan todistajaksi. He eivät saa vapautusta laakista, vaan kolmen vuoden välein anotaan lykkäystä kunnes 29 tulee mittariin. Toki tarvitaan lisäksi seurakunnalta todistus että henkilö on ollut kaiken aikaa aktiivinen jäsen.

Voisin olettaa, että sama menettely tehtäisiin silloin kun vaihtaa juridista sukupuoltaan, eli lykkäystä haetaan kunnes ikä tulee vastaan?

Eli aika pitkän kaavan kautta saa puolen vuoden asepalvelusta vältellä, jos sille tielle haluaa lähteä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Miten minulla oli sellainen kuva, että kolmikyppiseksi odottaminen riittää? Eikös korkein ikä, jossa varusmiespalveluksen voi aloittaa, ole 29 vuotta?

edit:




Aloitusajankohtaan ei oteta kantaa, mutta ymmärsin, että viimeistään 29-vuotiaana olisi aloitettava, jotta sen ehtii suorittaa sinä vuonna, jolloin tuo 30:n maagisen rajan tulee täyteen.
Jees. En muistanut tarkkaa rajaa, niin heitin sen hatusta. Eli huomattavasti lyhyempikin pätkä naisena riittäisi dodgettamaan kutsunnat.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Voihan asepalveluksen välttää myös ryhtymällä jehovan todistajaksi. He eivät saa vapautusta laakista, vaan kolmen vuoden välein anotaan lykkäystä kunnes 29 tulee mittariin. Toki tarvitaan lisäksi seurakunnalta todistus että henkilö on ollut kaiken aikaa aktiivinen jäsen.

Voisin olettaa, että sama menettely tehtäisiin silloin kun vaihtaa juridista sukupuoltaan, eli lykkäystä haetaan kunnes ikä tulee vastaan?

Eli aika pitkän kaavan kautta saa puolen vuoden asepalvelusta vältellä, jos sille tielle haluaa lähteä.
Menee mielestäni epätasa-arvon puolelle, jos osan naisista pitää hakea lykkäystä säännöllisesti, kun useimmille riittää, etteivät itse aktiivisesti palvelukseen hae.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös