Kuka on niin hullu, että haluaa riskeerata uransa tutkimalla woke-mafiaa? Taisit itsekin suoralta kädeltä tuomita Ukkolan kolumnin populistiseksi, jonka perusteita en itse oikein ymmärtänyt.Itse en yritäkään olla puolueeton tässä asiassa. Siksi näen erinomaisen typerää toimintaa yliopistolta, joka syö yliopiston uskottavuutta. Onko Ukkolan esille nostama woke-henkinen toiminta sellainen, että se tapahtuu vain Ukkolan päässä vai onko kyseessä todellinen ongelma yliopistoilla? Siihen tarvittaisiin mielellään puolueeton selvitys. Ukkola voisi myös paljastaa tekstinsä taustaa, jotta hänen oma uskottavuutensa säilyy.
Laitetaan tähän kohtaan trigger-warning, koska puhun nyt subjektiivisesti woke-ilmiöstä, jotka eivät varmasti istu kovin kivasti monen ajatusmaailmaan. Muistakaa, että tämä on vain minun mielipide, eikä tarkoitukseni ole pilkata woke-uskontoa. Tiedostakaa silti se, että uskonnot näyttävät usein hassuilta ulkopuolisten silmin, jonka takia tämä voi tuntua pilkalta.
Itselläni on tuttuja myös yliopistomaailmassa, eikä tuo Ukkolan kuvaama toiminta uutisena tullut. Minulle on helppo purkaa sydäntä, koska saisin hyvin vähän pisteitä woke-testissä, mutta samalla huomaan luontaista varovaisuutta puhuttaessa noista asioista. Ja tiedostan tämän myös itse media-alalla, jossa on paljon vasemmistopohjaista ajattelua, ja jatkuvaa pätkätöiden etsimistä, joihin sopivin työntekijä löytyy yleensä kollektivistisilla suhteilla. Kollektivismi on osa vasemmistolaisuutta, ja vaikka ei julkisesti tunnustaisi väriä, ei toisen värisiä ajatuksiakaan ole kovin fiksua sanoa ääneen. Tämä puolestaan luo illuusiota siitä, että enemmistö olisi vasemmalle kallellaan, koska vain tietyn väriset ajatukset on turvallista sanoa ääneen. Tämä on vain omakohtaista kokemusta, eikä tällä ole mitään todistearvoa - mutta ei ole noilla edellä mainituilla twiiteilläkään, jotka periaatteessa vain ilmentävät sitä cancel-kulttuuria, joista Ukkola yliopistoja syyttää. Jos yliopistossa on woke-professoreja, he reagoisivat twittereineen Ukkolan kolumniin juuri näin - pyrkien lakaisemaan esitetyn ongelman samantien maton alle discreditoimalla Ukkolan ja kolumnin uskottavuuden. Näin ollen nuo puheenvuorot eivät ole todiste suuntaan tai toiseen.
Peräänkuuluttamasi puolueeton tutkimus olisi totta kai tervetullutta, mutta jos se teetetään tutkitun alan sisältä, se on yleensä puolueellinen (ja usein jopa hyvin ala-arvoinen), enkä usko ulkopuolisten tahojen haluavan lähteä haastamaan joitain Panu Raatikaisen kaltaisia ristiretkeläisiä kusemiskilpailuun. Mutta jos todisteita kaipaa, niin yliopistojen woke-kuplautumisesta on maailmalla ollut paljon juttua jo pitkään, joten olisi perin outoa jos ilmiö ei olisi lainkaan rantautunut Suomeen.