Rooman romahduksen jälkeiset valtiot.
Mitkä rahvaasta kerätyt armeijat? Roomassa siirryttiin ammattiarmeijoihin Mariuksen uudistusten aikoihin, joka johti melko nopeasti Caesariin.
Niin, nimenomaan. Rooman aikoina esimerkiksi ratsuväki - sen mitä sitä oli - oli ammattisotilaita, myöhemmin sen muodosti sotilaseliitti (aateli) itse. Rooman voiman aikoihin upseeriston muodostanut ylimystö ei taistellut etulinjassa toisin kuin keskiajalla, jolloin eliittiyksiköt muodostivat ylimystön.
Ranskassa ei ollut juuri mitään valtioihin verrattavia rakenteita ennen Rooman valloitusta. Siellä oli erilaisia "kelttiläisiä" heimoja jotka olivat sodissa keskenään.
En ole sanonut mitään Rooman ulkopuolella olleista valtioista tai kansoista, vain Roomasta, sen romahduksesta ja sen jälkeisestä ajasta Länsi-Euroopassa.
Roomassa ei myöskään ollut moniavioisuutta minään yleisesti hyväksyttynä tapana. Augustus toki laati lakeja kieltämään aviorikoksia (vaikka ei itse niistä niinkään välittänyt), mutta ne olivat avioliiton ulkoisia suhteita.
Ah, joo, kyllä. Viittasin "yleisesti hyväksyttynä" Rooman ylimystöön, en koko kansaan. Roomassa tosiaan itse avioliittolaki oli monogaminen ainakin suuren osan ajasta. Aviorikokseksi ei laskettu esimerkiksi omien orjien kanssa makaamista.
Jos kristinusko kielsi orjuuden, haluatko selittää katolisten maiden suorittaman orjakaupan, joka kohdistui erityisesti Etelä-Amerikan alueelle? Tai haluatko esittää Raamatusta kohdan joka kieltää orjuuden. Sillä voi väittää erittäin vahvasti että orjuutta ei kielletä Raamatussa.
Viittaat tuolla varmasti myöhempiin aikoihin eli löytöretken aikoihin? Raamattu ei varmaan(?) kiellä orjuutta, mutta varhaiskeskiajan läntisen kirkon käsitys oli se, että kristitty ei saa pitää orjana ainakaan toista kristittyä. Varhaiskeskiajalla (n. 500-1000) tämä tarkoitti Länsi-Euroopassa, että orjuus loppui(*) ja esimerkiksi aatelisten palveluskunta ei ollut orjia, toisin kuin Rooman ylimystön palveluskunta.
(*) Sellaisena kuin se oli ollut Roomassa, ts. orja on omistajansa omaisuutta vailla minkäänlaista lain suojaa.
Varhaiskeskiajalla kirkon valta Länsi-Euroopassa oli varmaan suurimmillaan ja Länsi-Euroopan ylimystö oli hyvinkin hartaita kristittyjä - kristinusko levisi esimerkiksi Skandinaviaan armeijoiden päällikköjen eli maallisen vallan tuomana. Kirkon valta alkoi sitten myöhemmin rapistua, mutta se on toinen tarina se.
Kirkkojen ja kirkkokuntien käsitykset asioista ovat aina vaihdelleet, vähän vallitsevan tilanteen mukaan. Bysantin kirkon ja valtion käsitys orjuudesta oli toisenlainen, myöhemmin kirkolla oli vaihtelevia käsityksiä niin kristittyjen kuin ei-kristittyjen orjuuttamisesta.
Voidaan aika perustellustikin väittää, että orjuuden häviäminen Länsi-Euroopassa varhaiskeskiajalla johtui siitä, etteivät jäljelle jääneet valtiot olleet tarpeeksi vahvoja orjia hankkimaan, muussa tapauksessa kirkon olisi varmasti pitänyt tarkastaa periaatteitaan. Toisaalta voidaan perustellustikin väittää, että heikkojen valtioiden takia kirkko pystyi olemaan asiassa tiukempi (kuin esim. Bysantissa).
Voidaan sanoa että gladiaattoreja ei enää nähty kun kristinuskosta tuli Rooman pääuskonto. Siltikin orjuus oli yleisesti harrastettu tapa kaikkialla kristityissä maissa ihan 1800-luvulle saakka. Esimerkiksi voi katsoa Napoleonin suhtautumista Haitin vapautumiseen, tai ihan Yhdysvaltojen sisällissotaa joka käytiin orjuuden takia tuossa 1800-luvulla.
Menet kyllä nyt aika kauas niistä ajoista, mistä kirjoitin. Varhainen kirkko vastusti orjuutta (tai vähintään vaati inhimillistä kohtelua) jo Rooman aikoina, mutta Roomassa orjuudesta luopuminen oli mahdotonta. Rooman romahduksen jälkeen kirkko ja sen näkemykset olivat vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja.
Esimerkiksi:
Slavery in ancient Rome - Wikipedia
"In contrast to the pagan Roman viewpoint, Roman Christians, even those who were not abolitionists, preached that slaves were still human and not property. Overall Roman attitudes towards slavery generally emphasized more humane treatment of slaves and promoted manumission.
Sexual slavery was strictly forbidden by the Church and institutions as gladiator matches, would come to be outlawed due to Christian pressure."
Boldattuna on se kohta, josta tämä keskustelu alkoi, eli
@Patarouva kysyi, miksi aatelismies olisi tarvinnut monta vaimoa, kun voi käyttää orjiaan niin paljon kuin haluaa. Roomassa se onnistui laillisesti, mutta keskiajalla Länsi-Euroopassa ei.