Rannalla käyvät koirat eivät pääosin ole millään tavalla tarpeellisia, vaan käytännössä elintason mahdollistamia käveleviä ympäristöhaittoja. Siis ekologisesti. Ehkäpä koirarannat voidaan muuttaa K-18 rannoiksi? Huom! Minulla ei ole mitään koiria tai niiden omistajia vastaan.
Rannalla käyvät lapset eivät pääosin ole millään tavalla tarpeellisia, vaan käytännössä elintason mahdollistamia käveleviä ympäristöhaittoja. Siis ekologisesti. Ehkäpä lapsille suunitellut rannat leikkipaikkoineen voidaan muuttaa K-18 rannoiksi kaljatelttoineen? Huom! Minulla ei ole mitään lapsia tai niiden omistajia vastaan.
Ja läppä läppänä, vaikka pointti on validi noinkin.
Idea tuollaisesta rajoitetusta rannassa tosiaan voisi olla ihan hyvä, jos vaikka pilkkoisi sen rannan pariin osaan, jossa toisessa tarpeeksi matalaa, uimavalvojat ja jätskikiskat ja toisessa uintikelpoista eli syvää, aikuiset ja rantabaari, miksei vaikka joku julkinen saunakin? En mä kyllä itse rannalla käydessäni ole ikinä osannut lapsista hermostua, mutta en olekaan mikään rantaleijona ja harvemmin tulee rannoilla notkuttua - yleensä kun on ne koiratkin mukana. Sitäpaitsi parhaat biitsit ja aikuisten makuun olevat mestat on muutenkin sellaisia, mihin pikkulasten kanssa tuskin kukaan viitsii mennä.
Ehkä tässäkin voisi toimia ns. vakiintunut käytäntö, niinkuin muutamassa paikassa Euroopassa. Eli ei mitään lakia tai säädöksiä, mutta vaikka opasteet/suositukset, että tuolla päässä rantaa on nudistit, sitten on asiallisesti alkoholia nauttivat ja musiikkia kuuntelevat yleensä nuoret aikuiset ja sitten ne lapsiperheet siinä lähimpänä olevassa accessible osassa, missä on kiskat ja vessat ja leikkipaikat yms. lähimpänä. Nudistien ei tarvi mennä vinkumaan lapsista, lasten ei tarvi mennä sotkemaan aikuisten hauskanpitoa ja kaikilla on kivaa, kun kaikille tilaa riittää ja kaikille paikkoja on!
Toihan ei vaan Suomessa toimisi ikinä, sillä kaikilla pitää olla oikeus kaikkeen ja kaiken vaikeaksi tekeminen, varsinkin muiden kustannuksella, on kansallisurheilua. Pitäkää rantanne.