Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 925 476
  • 8 036

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin jotta nähtäisiin aitoa uhkaa sananvapautta kohtaan, pitäisi olla jotain valtiollisia toimia, joilla aidosti puututaan lehdistön- tai mielipiteenvapauden toteutumiseen.

Tästä nyt vain nopeasti kiinni mutta enpä asiaa ihan näinkään näkisi. Jos ajatellaan esim. Saksaa ennen natsien valtaa, sanoisin sekä natsien että kommunistien rajoittaneen sananvapautta aktiivisella ja väkivaltaisella toiminnallaan, vaikka eivät vielä varsinaisia merkittäviä valtiollisia toimijoita olleetkaan. Ylipäätään, sananvapaus voi kaventua monella tavalla enkä näkisi mitään perustavanlaatuista syytä miksi sen ainoa merkittävä uhka tulisi valtion taholta.

Jotkuthan väittävät myös vihapuheen olevan uhka sananvapaudelle. Tiedä sitten.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kaiken yhteiskunnallisen keskustelun ei mielestäni tarvitse olla ratkaisukeskeistä, vaan välillä voi myös parkua epäkohdista, joille ei mahda minkään.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta, sekään ei ole hyvä, jos niitä ratkaisukeskeisiä puheenvuoroja saati dialogeja ei oikein ole, siis sen parkumisen lisäksi. En ihmettele yhtään, että monet miehet tuntevat tulevansa syyllistetyksi vain siksi, että ovat miehiä. Ja mikä muukaan tavoite noilla edellisessä kirjoituksessani mainitsemillani sanoilla on kuin syyllistäminen? Minä itse en ihan oikeasti tiedä, koska ne eivät ainakaan kolumneissa esiinny minkään konkreettisen yhteydessä. Itse ainakin ihan mielelläni ottaisin sen tiedon vastaan, että mihin kaikkeen syyllistyn miehenä olemisessani, koska muuten en osaa ja oikeastaan edes halua korjata niitä vääryyksiä, joita teen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Rajojen sulkeminen ei ole radikaali ajatus, rajojen täydellinen avaaminen sensijaan on radikaali ajatus. Se, että maahan ei oteta ketään ei ole koskaan ollut "outo" ajatus. Se on kansallisvaltioiden alusta asti ollut normaali, johon on tehty lievennyksiä ja tiukennuksia vaihtuvien ulkopliittisten tilanteiden mukaan.
Siis sanotko että esimerkiksi Saksaan ja Itävalta-Unkariin ei tullut juutalaispakolaisia Venäjältä kun Ohrana kuritti juutalaisia? Kansallisvaltiot ovat itse asiassa melkoinen kuriositeetti maailman historiassa. Eivätkä niiden rajat ole olleet suljettuja muuttoliikkeiltä tai kaupankäynniltä. Pohjois-Korea ja jotkut kommunistiset valtiot ovat toki tuota harrastaneet ja saat jatkaa niiden ihailua. Tai toivoa jotain whites only tyylistä rasistista maahanmuuttopolitiikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Siis sanotko että esimerkiksi Saksaan ja Itävalta-Unkariin ei tullut juutalaispakolaisia Venäjältä kun Ohrana kuritti juutalaisia? Kansallisvaltiot ovat itse asiassa melkoinen kuriositeetti maailman historiassa. Eivätkä niiden rajat ole olleet suljettuja muuttoliikkeiltä tai kaupankäynniltä. Pohjois-Korea ja jotkut kommunistiset valtiot ovat toki tuota harrastaneet ja saat jatkaa niiden ihailua. Tai toivoa jotain whites only tyylistä rasistista maahanmuuttopolitiikkaa.

Saat jatkaa nönnönnöö, sanotko siis nönnönnöö.

Sanon niitä asioita, joita sanon, enkä edelleenkään niitä joita väität minun sanoneen. Sinänsä nämä keskustelut kanssasi ovat hauskoja, ettei koskaan tarvitse itse sanoa mitään, kun sinä kyllä keksit muidenkin repliikit omasta päästäsi.

Modernit kansallisvaltiot ovat kuriositeetti, mutta moderni turvapaikanhaku-prosessi ei? Hyvää jatkoa vaan sinne punaisten lasien taakse.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saat jatkaa nönnönnöö, sanotko siis nönnönnöö.

Sanon niitä asioita, joita sanon, enkä edelleenkään niitä joita väität minun sanoneen. Sinänsä nämä keskustelut kanssasi ovat hauskoja, ettei koskaan tarvitse itse sanoa mitään, kun sinä kyllä keksit muidenkin repliikit omasta päästäsi.

Modernit kansallisvaltiot ovat kuriositeetti, mutta moderni turvapaikanhaku-prosessi ei? Hyvää jatkoa vaan sinne punaisten lasien taakse.
Moderni turvapaikanhaku-prosessi on kuriositeetti. Turvapaikan etsiminen ja pakolaisuus yleisesti eivät ole moderneja kuriositeetteja, vaikka kuinka väität vastaan. Ja tosiaan erinäisissä kansallisvaltioissakin on yleensä olleet rajat sen verran auki että pakolaiset ovat päässeet jonnekin (jopa Neuvostoliitosta lähti Holodomorin aikana ihmisiä rajan yli Puolaan ja kyse oli totalitaarisesta diktatuurista, joka pyrki rajojen tarkkaan kontrolliin).

Sinällään oletin että tykkäisit rasistisesta turvapaikkapolitiikasta kun olet sanonut mm. että Afrikassa ei ole tapahtunut kehitystä siirtomaa-ajan ulkopuolella, väittänyt että tiede ei kehittynyt Lähi-Idässä islamin tulon jälkeen puhut ählämeistä jne. jne.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Moderni turvapaikanhaku-prosessi on kuriositeetti. Turvapaikan etsiminen ja pakolaisuus yleisesti eivät ole moderneja kuriositeetteja, vaikka kuinka väität vastaan.

En väitä, enkä ole väittänyt.

Ja tosiaan erinäisissä kansallisvaltioissakin on yleensä olleet rajat sen verran auki että pakolaiset ovat päässeet jonnekin (jopa Neuvostoliitosta lähti Holodomorin aikana ihmisiä rajan yli Puolaan ja kyse oli totalitaarisesta diktatuurista, joka pyrki rajojen tarkkaan kontrolliin).

Kuten mainitsin, rajoja ollaan avattu tilanteen mukaan.

Sinällään oletin

Ainahan sinä tosiaan oletat, kuten mainitsinkin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä isyyslaki täytyisi laittaa kuntoon mahdollisimman pian, ettei isyyden kumoamiselle olisi määräaikoja.
Täytyy siinä olla sentään jokin määräaika - tämä nykyinen on liian tiukka, mutta jos ajatellaan lapsen etua niin täytyy olla jokin järjellinen rajoitus, missä vaiheessa voi enää sekoittaa lapsen elämän.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Täytyy siinä olla sentään jokin määräaika - tämä nykyinen on liian tiukka, mutta jos ajatellaan lapsen etua niin täytyy olla jokin järjellinen rajoitus, missä vaiheessa voi enää sekoittaa lapsen elämän.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nämä isyyden kumoamiset mene jatkossakin aina tuomioistuimen käsittelyn kautta? Varsinkin jos sitä yksipuolisesti lähtee hakemaan? Tuskin siellä sentään aletaan ilman lakiin kirjattua määräaikaa ihan mielivaltaisesti kumoamaan isyyksiä, esim. tapauksessa missä isä on saanut tietää asiasta mutta päättänyt antaa anteeksi ja jatkaa perheenä, kunnes vuosia myöhemmin muuttaa mielensä. Tosin en tiedä mitä lisäarvoa lapselle isyys tällaisessakaan tapauksessa tuo, jos oletetaan että isä ei halua olla enää missään tekemisissä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

Mitä tämä nyt tarkoittaa? Onko hänellä kikkeli vai mikä homma?
Ehkä hän on sen verran sinut itsensä kanssa, että hänen sukupuoltaan ei määritä (ainakaan pelkästään) ulkoiset sukuelimet eli se, mitä on tai ei ole jalkojen välissä. Joidenkin mielestä sukupuoli on laajempi juttu kuin kikkeli tai pimppi ja tissit. Joidenkin mielestä taas ei.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pomo antoi kerran kauan sitten ymmärtää, että työpaikalla pitäisi käyttää solmiota. Ainakin silloin, jos on tapaamisia ulkopuolisten henkilöiden kanssa.
Minusta kravatit ovat typeriä, mutta aloin sitten vierasvaraksi hankkia hauskoja ja värikkäitä kiinalaisia silkkisolmioita. Nyt niitä roikkuu naulakossa muutamia kymmeniä. Sopivat varmasti kaiken värisiin paitoihin ja pukuihin. Keräilyharrastukseni tietävät ovat vuosien varrella lahjoittaneet tai myyneet minulle lisää solmioita.
En tietenkään käytä niitä muulloin kuin virallisissa tilaisuuksissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Ikävä homma että Fardowsa joutuu nyt miettimään muita uravaihtoehtoja.
Onhan se ikävää kun kaikkia kansalaisia puolueettomasti puolustaessa ei saa käyttää uskonnollisia tai poliittisia symboleita. Parempihan se olisi kaikille, että uusnatsit voisi kävellä armeijan puvussa ja rynkky selässä ja hihanauha kädessä ja joillain voisi olla kypärän tilalla pastasiivilä. Herättäisi niin paljon suurempaa luottamusta Suomen armeijaan ja sen puolueettomuuteen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Onhan se ikävää kun kaikkia kansalaisia puolueettomasti puolustaessa ei saa käyttää uskonnollisia tai poliittisia symboleita. Parempihan se olisi kaikille, että uusnatsit voisi kävellä armeijan puvussa ja rynkky selässä ja hihanauha kädessä ja joillain voisi olla kypärän tilalla pastasiivilä. Herättäisi niin paljon suurempaa luottamusta Suomen armeijaan ja sen puolueettomuuteen.

Minulla tämä aiheutti pienen naurun pyrskähdyksen, ”Jos Suomikin voisi ottaa askeleen eteenpäin ja vain hyväksyä sen, että me eletään nykypäivää.”

Peiliinkin voi vilkaista.
 

enkero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mikkelissä on ihan nuoremmankin polven tuntema paikka kuin Ryssänkirkonmäki, joskaan nimen antanutta ortodoksikirkkoa ei siinä paikalla ole ollut 80 vuoteen kun ystävällismielinen itänaapurimme pommitti sen maan tasalle.
Linnanmäki tunnetaan paremmin kyllä tosiaan Ryssänkirkonmäkenä, mutta nuo rakkaat itänaapurimme eivät kovin hääppöisesti onnistuneet pommituksissa, sillä kirkko purettiin vasta 1958 niiltä mestoilta. Ko. paikoilla kävin just äsken, ja tässä viime vuosikymmeninä mäeltä on hävinneet ne juoksuhaudat/korsut, jotka sinne ilmeisesti ulkomuseohengessä oli joskus sotien jälkeen askarreltu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minulla tämä aiheutti pienen naurun pyrskähdyksen, ”Jos Suomikin voisi ottaa askeleen eteenpäin ja vain hyväksyä sen, että me eletään nykypäivää.”

Peiliinkin voi vilkaista.

Onneksi joku elää nykypäivää ja vaattii, että pastasiivilä päässä saa suorittaa asepalveluksen.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yllättävän kauan kestikin, että joku poliitikko lähti vaatimaan tuota hijabin sallimista armeijassa. Vaatimus tuli tosin juuri sieltä suunnasta mistä odotinkin sen tulevan. Mukavaa, että maanpuolustusinto kukoistaa ja asepalvelukseen pääsy kiinnostaa kerrankin siinäkin leirissä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yllättävän kauan kestikin, että joku poliitikko lähti vaatimaan tuota hijabin sallimista armeijassa. Vaatimus tuli tosin juuri sieltä suunnasta mistä odotinkin sen tulevan. Mukavaa, että maanpuolustusinto kukoistaa ja asepalvelukseen pääsy kiinnostaa kerrankin siinäkin leirissä.
Olin jo lähellä pettyä, kun Veronikan ulostulossa alkoi olla viivettä. Ehkä ne olivat Annan kanssa vetäneet pitkää tikkua siitä, kumpi haukkaa rapalaa, ja siksi tässä meni hetken verran. Yhtä kaikki, jos poliitikko rientää vaatimaan hijabin käytön sallimista Puolustusvoimissa, niin tottahan sen täytyy olla joku, jonka maanpuolustusta koskevat kommentit eivät varsinaisesti ole tunnettuja ylitsepursuavasta maanpuolustusmyönteisyydestä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Brittien armeijahan epäonnistui täysin kun sikhit saivat pitää päässään turbaaneja, eikä naamakarvojakaan ollut pakko ajaa. Kyllä siellä on armeijan moraali tuhoutunut täysin ja maa ei enää pärjännytkään 1900-luvulla sodissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Honkasalo on uskollisena itselleen jälleen kerran väärässä. Hijabin kieltäminen ei kohdistu vain yhteen uskontokuntaan. Hijabin käyttö on puolustusvoimissa kielletty kaikkien uskontokuntien edustajilta.
Ei taida asepalvelukseen päästä rastatukallakaan. Vai onko niin rauhanaatteellinen suuntaus, että eivät edes halua Suomen harmaisiin?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ja sun mielestä musilmivähemmistö ei ole Suomessa "nykypäivää"? Miten tämä edes voi olla mielipidekysymys?

Ja missähän muuta olen väittänyt? Tuo nainen sanoi, että Suomen pitäisi ottaa askel eteenpäin ja itse on jumiutunut tapoihinsa. Suomessa on naispappeja ja homoja vihitään. Kyllä täällä on askeleet otettu. Seuratkoon esimerkkiä. En ota kantaa noihin pastasiivilöihin koska en vertaa noita kahta uskontoa keskenään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös