Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 104 130
  • 9 273

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
On kyllä melkoista menoa Suomen Turussa. Eihän näitä asioita lihaa syövä valkoinen heteromies voi ymmärtää ja varmaan ei saisi kommentoidakaan. Ihmettelen vaan, miksi on transfobista, jos ei halua kertoa identifioiko itseään maskuliiniksi, feminiiniksi vai joksikin muuksi. Vittuako se muille kuuluu, jos ei halua kertoa. Toisaalta ymmärrys toisen osapuolen näkemyksille loppui hyvin nopeasti, kun ihan kaikki eri mieltä oleminen oli saman tien rasismia.

Mutta opinpahan, että on olemassa homonationalismiakin. Jos joku noista laitoksen valkoisista edustajista on vielä sosialistikin, niin kaiketi hän olisi sitten homonatsi?
Uskaltaisiko tuommoisessa tilanteessa jossa joku tulee tivaamaan ollaanko sitä maskuliini, feminiini vai joku muu, kertoa tuntevansa itsensä taisteluhelikopteriksi. Olisi parempi hakeutua suojaan ripeästi, ennen kuin paska lennähtäisi roottoriin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mikko Hupa on erittäin tunnettu ja arvostettu tutkijaprofessori epäorgaanisen kemian alalla, erityisosaamisalueena termodynamiikka ja polttokemia. Kovasti arvostan hänen osaamistaan. Siksi tämä tuntuu ihan järjettömältä, miksi mies kiusaa nykyään itseään tuollaisessa virassa?

31.7.19 hänen piinansa päättyy - ainakin ÅA:n rehtorina. On ilmoittanut ettei asetu enää ehdolle uudelle kaudelle.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tervetuloa taantumuksellisten joukkoon. Selitys ymmärtämättömyydellesi löytynee kohdasta: "Sahwiran mukaan Åbo Akademin esimerkki osoittaa, että suomalaisyliopistojen johtajilla ei ole tietämystä rasismintutkimuksen nykyteorioista..." Suosittelen ilmoittautumaan viipymättä yliopistoon kirjoille jotta voit päivittää aataminaikaiset käsityksesi rasismintutkimuksen nykyteorioita vastaaviksi.

Se hassuttelusta. Kukahan uskaltaisi nostaa julkisessa tiedekeskustelussa sen kissan pöydälle että tuo porukka "rasismintutkimuksen nykyteorioineen" on suurelta osin tieteellisestä ajattelusta mitään tajuamattomia sadunsepittäjiä joiden historiallinen vastine on kristityt skolastikot. Ihan tekee pahaa ajatella että koulutusleikkauksia ei ole voitu tehdä tuolle jengille enempää kuin oikeasti arvokkaille ja tieteellisille tutkimusaloille. Ja vaikka sen harva tohtii julki lausua, hiljainen konsensus ei-pseudotieteilijöiden keskuudessa on että nämä pronominintunnustamisen pohtijat ovat humpuukimaakareita. Tuo porukka itse sitä ei tietenkään voi koskaan tajuta tai hyväksyä, sillä ammottavien aukkojen näkeminen teorianmuodostuksessa ja menetelmissä vaatisi edes jonkinlaista metodologista osaamista jota ei ole sepitetty juuri alan tarpeisiin.

PS. Ei ole mitään ristiriitaa jonka mukaan ei voisi olla feministi tai kannattaa tasa-arvoa ja yhtäaikaa nähdä nykyisen ainakin Suomessa harjoitetun "sukupuolentutkimuksen" nolla-arvoisena pseudotieteenä.

Lainasin koko tekstin, koska minusta nyt se tuntui tarpeelliselta.
Kissan nostaminen pöydälle on ongelmallista: luultavasti narttukissun sen pitäisi olla, sopuisin valinta, koska kissojen sukupuolia ei liene vieläkään tutkittu tarpeeksi. Mutta sitten on tämä rotukysymys vielä jäljellä eli ei, yhtä kissaa ei voi nostaa pöydälle.
Pseudotieteilijät pystyvät näköjään useinkin kutomaan tiedeverkon, johon he itse ensimmäiksi sotkeutuvat. Sekavalla otteellaan vesittävät alastaan hetteikön, jolloin vakaa eteneminen on mahdotonta. Suomalainen uudehko sanonta on "ne tekee sen ihan ite" eli sotkevat typeryyttään itsensä suohon.
Onneksi oikea tieteentekemisen laatu väistämättä jollain aikajänteelle jälleen nousee arvoonsa, toisaalta olisihan se kivempaa jos ei näitä tolloiluesimerkkejä sikiäisi alunperinkään.

Lähes jokaisessa suomalaisessa yliopistossa taitaa olla jokin sukupuolentutkimuksen tapainen koulutusohjelma.
Hupaisat pikkujoulut tulisivat, jos kaikki kerääntyisivät samaan mestaan vaihtamaan mielialojaan. Hieman viintä ja yrttisuitsukkeita, kylä lähtee. Rakentava keskustelu nimittäin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Hupaisat pikkujoulut tulisivat, jos kaikki kerääntyisivät samaan mestaan vaihtamaan mielialojaan. Hieman viintä ja yrttisuitsukkeita, kylä lähtee. Rakentava keskustelu nimittäin.

Yrttisuitsukkeita tosiaan. Esittäisin VETOOMUKSEN, että Åbossa pidettäisiin uusi kokous, jossa poltettaisiin jotain kikatusta aiheuttavaa kannabista ja sitten puhuttaisiin.

Alasti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pitäisikö perustaa vetoomus, että Åbo Akademii ei pyydä anteeksi ellei siihen selvityksessä löydy oikeasti vankkoja perusteita. Nyt tuo on paljon she said - they said -tasoista riitelyä.

Ettet vain sortuisi she said - they said -ilmaisussasi homonationalistiseen gangsterismiin? Sillä kyseessä ollut postkolonialistinen feministihän ei halunnut tunnustaa pronominiä kielellä, joka oli tuotu hänen maahansa aikanaan väkivalloin.

Tohtori Mkwesha on kotoisin Zimbabwesta, tuosta tasa-arvon mallimaasta, joten oletettavasti myös Åbo Akademissa pitäisi kyetä käyttämään paikallisen kielen mukaisia pronomineja. Zimbabwessa on mustaa nationalismia ja maan johdossa avointa gangsterismiakin, mutta homous on maassa lailla kiellettyä, joten homonationalistigangstereita ei virallisesti voi olla.

Netin mukaan Zimbabwessa on peräti 16 virallista kieltä, joten siitä sitten arpomaan oikea kieli ja oikeat pronominit, niin tohtori Mkwesha olisi ehkä tyytyväinen.

Shonan kieli on yleisin paikallinen kieli, siihen löytyi kielikääntäjä netistä. Sen mukaan he ja she ovat samoja sanoja (a), they on "va". Oikeaa poliittisesti korrektia termiä joka tyydyttäisi kunnolla ÅA:n sukupuolentutkijoiden riitaisat ryhmittymät on vaikea löytää.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pseudotieteilijät pystyvät näköjään useinkin kutomaan tiedeverkon, johon he itse ensimmäiksi sotkeutuvat. Sekavalla otteellaan vesittävät alastaan hetteikön, jolloin vakaa eteneminen on mahdotonta.

Suurin ongelmani näiden sukupuolentutkijoiden kanssa on se, että väitteitä esitetään valtavan painokkaasti ikään kuin kaikella tieteen arvovallalla, mutta kun joku esittää sen ilmiselvän kysymyksen joka kaikessa tieteessä on aina esitettävä, "missä ovat todisteet", todisteiden sijaan kysyjä voi odottaa uusien leimakäsitteiden ryöppyä älykkään kuuloisesti punotun narratiivin saattelemana. Mutta todisteita ei löydy, ei alkuperäisestä eikä alkuperäisen köykäisyyttä peittelevistä savuverhona käytetyistäkään väitteistä. Jos todisteita on, on kyse lähes poikkeuksetta "todisteista" joita ei pidettäisi tieteellisenä juuri millään muulla tieteenalalla.

Otetaan esimerkki tuosta puidusta jutusta:

"Vallitsevien akateemisten rasismiteorioiden mukaan olisi korrektimpaa puhua valkoisista, mustista tai ruskeista ihmisistä ilman mitään mainintoja ihosta. Näin siksi, että ihonvärin katsotaan olevan ihmiskunnan ajattelua kolonialistiselta aikakaudelta asti riivannut pakkomielle, josta pitäisi päästä eroon."

Joku voisi kysyä edesauttaako ihmisen ihonvärin nostaminen erityisasemaan ja sen käyttöön puuttuminen silloinkin kun käyttö saattaisi olla mihinkään ennakkoluuloihin tai kolonialistiselta aikakaudelta perittyihin pakkomielteisiin liittymätön, etenkin tilanteessa jossa on kuitenkin ilmeisesti ok puhua ihonväristä kunhan ei vain mainitse sanaa iho. Voisi jopa olettaa näkevänsä todisteita sen puolesta, että näinkin pitkälle viety ajatusrakennelma jossa on monen monta kompastuskohtaa joissa päättelyketju voi sortua pitää paikkansa. Entä jos väite ei pidä paikkaansa, miten se osoitetaan paikkaansapitämättömäksi? Se, että se menee muodista sukupuolentutkijoiden jengissä ei kelpaa. Ovatko todisteet niin vahvat että ihmsten, kuten Åbo Akademin rehtorin, tulisi opetella tuo asia ja pitää se aktiivisesti mielessään käyttäen siihen keskittymiskapasiteettia esim. kirjoittaessaan, vai onko parin vuoden päästä taas uudet hullutukset/"nykyteoriat" jotka pitäisi olla kaikilla koodattuna käyttäytymiseen? Olen kyynikko mutta löisin vetoa sen puolesta että ennen kunnollisia todisteita kysyjä saa diagnoosin homonationalistisesta gangsterismista ja ties mistä hänelle vieraasta leimakirveestä, sekä epämääräistä "metodien" puolustelua joiden todellinen sanoma on että omien fiiliksien ja sepitysten naamiointi tieteeksi on ok kun sen tekee tietyt muotoseikat täyttäen.

Toistaiseksi kantani on, että oikea sukupuolentutkimus edistyisi paljon paremmin kun nykyinen "sukupuolentutkimus" lakkautettaisiin ja tutkimus jäisi tahoillaan psykologeille, sosiologeille, historioitsijoille, biologeille sekä neurotieteilijöille, ja tietenkin näistä kaikista koostuville poikkitieteellisille tutkimusryhmille. Kantaani olen täysin valmis muuttamaan kun aihetta muutokseen ilmenee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"Mkwesha koki tilanteen nöyryyttäväksi, koska häntä ennen esittäytyneeltä valkoiselta näyttävältä tohtoriopiskelijalta ei ollut pronominiä tivattu. Mkwesha ilmoitti muille oman kantansa: hän oli postkolonialistinen feministi, joka ei halunnut tunnustaa pronominiä kielellä, joka oli tuotu hänen maahansa aikanaan väkivalloin. Selitys ei ollut kuitenkaan tyydyttänyt muita juhlijoita, joiden mielestä moinen haluttomuus tunnustaa pronominiä haiskahti arveluttavan transfobiselta. Mkweshan mielestä tämä hänen kohtaamansa reaktio oli valkoisten keskinäisen solidaarisuuden osoitus.

Myös Sahwira torjuu vetoomuksessaan laitoksen pikkujoulujen transfobiset tulkinnat ja katsoo, että Mkwesha joutui tilanteessa homonationalistisen gangsterismin uhriksi. Sukupuolen tutkijoiden parissa kehitetyn teorian mukaan homonationalismi on valkoista ylemmyydentuntoa heijastavaa ajattelua, jossa mustien oletetaan automaattisesti olevan kehittymättömämpien kulttuurien edustajina homo- ja transfobisia."

Ei hyvää päivää, tämän täytyy olla parodia... Tulee mieleen Orwellin kuuluisa luonnehdinta Dickensistä: "...in other words, of a nineteenth-century liberal, a free intelligence, a type hated with equal hatred by all the smelly little orthodoxies which are now contending for our souls." Nämä pikku puhdasoppisuudet ovat tosiaan kyllä sangen tunkkaisen oloisia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kukahan uskaltaisi nostaa julkisessa tiedekeskustelussa sen kissan pöydälle että tuo porukka "rasismintutkimuksen nykyteorioineen" on suurelta osin tieteellisestä ajattelusta mitään tajuamattomia sadunsepittäjiä joiden historiallinen vastine on kristityt skolastikot. Ihan tekee pahaa ajatella että koulutusleikkauksia ei ole voitu tehdä tuolle jengille enempää kuin oikeasti arvokkaille ja tieteellisille tutkimusaloille.
Rahoituksen suhteen lienevät jo nykyään - ja koulutusleikkauksista johtuen tulevaisuudessa vielä enemmän - marginaalissa.

Ja vaikka sen harva tohtii julki lausua, hiljainen konsensus ei-pseudotieteilijöiden keskuudessa on että nämä pronominintunnustamisen pohtijat ovat humpuukimaakareita. Tuo porukka itse sitä ei tietenkään voi koskaan tajuta tai hyväksyä, sillä ammottavien aukkojen näkeminen teorianmuodostuksessa ja menetelmissä vaatisi edes jonkinlaista metodologista osaamista jota ei ole sepitetty juuri alan tarpeisiin.
Teorioitahan voi muodostaa niin paljon kuin lystää. Niiden arvo mitataan kuitenkin siinä, miten hyvin ne kestävät tieteellistä tarkastelua ja empiiristä testaamista. En tiedä, mihin teoriaperinteeseen jutun henkilö viittaa, mutta ei vaikuta kovin mullistavalta saati relevantilta.

PS. Ei ole mitään ristiriitaa jonka mukaan ei voisi olla feministi tai kannattaa tasa-arvoa ja yhtäaikaa nähdä nykyisen ainakin Suomessa harjoitetun "sukupuolentutkimuksen" nolla-arvoisena pseudotieteenä.
Minusta on sääli, että yliopistomaailma on jakautunut niin selväpiirteisesti "koviin" ja "pehmeisiin" tieteisiin. Olisi edullisempaa, mikäli opiskelijat ja tutkijat ymmärtäisivät laaja-alaisesti niin filosofisen ajattelun perinteitä kuin tilastotieteellistä päättelyäkin.

Olen aiemmin avannutkin omaa ajatteluani, mutta laitetaan nyt joitain mietteitä. Ensinnäkään en koe, että sukupuolentutkimus olisi automaattisesti "nollatutkimusta". Mielestäni on erinomaisen tärkeää, että akateemista tutkimusta ja yhteiskuntaa tarkastellaan myös sukupuolen näkökulmasta. On aivan toinen asia, minkä verran feminististä teoriaperinnettä voidaan soveltaa käytännön politiikkaan. Olenkin todennut useaan otteeseen, että kannatan monia feministisiä periaatteita. En kuitenkaan näe, että vaikkapa feministisellä puolueella olisi juuri mitään annettavaa Suomen talouspolitiikalle. Kun pyöritään jatkuvasti yhteiskunnallisen ajattelun ylätasolla, tullaan unohtaneeksi poliittiset realiteet ja teorioiden soveltuvuus käytäntöön.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otan kiinni tästä kun saadaan hienosti muodostettua melko yksimielinen synteesi.

Minusta on sääli, että yliopistomaailma on jakautunut niin selväpiirteisesti "koviin" ja "pehmeisiin" tieteisiin. Olisi edullisempaa, mikäli opiskelijat ja tutkijat ymmärtäisivät laaja-alaisesti niin filosofisen ajattelun perinteitä kuin tilastotieteellistä päättelyäkin.

Olen tästä ihan samaa mieltä. En tiedä olemmeko samanmielisiä tästä, mutta minä näen ongelmana valtsikan ja sosiaalitieteiden laitoksella valtoimenaan rehottavan "matikkavihamielisyyden". Oikeastaan tässä suhteessa näen myös että nykyisen nurkkakuntaisen sukupuolentutkimuksen sijaan esittämälläni poikkitieteellisellä tutkimusryhmäajattelulla voitaisin saada oikeita tuloksiakin siten että kaikki osapuolet voisivat oppia toisiltaan ja laajentaa osaamistaan.

Olen aiemmin avannutkin omaa ajatteluani, mutta laitetaan nyt joitain mietteitä. Ensinnäkään en koe, että sukupuolentutkimus olisi automaattisesti "nollatutkimusta". Mielestäni on erinomaisen tärkeää, että akateemista tutkimusta ja yhteiskuntaa tarkastellaan myös sukupuolen näkökulmasta. On aivan toinen asia, minkä verran feminististä teoriaperinnettä voidaan soveltaa käytännön politiikkaan. Olenkin todennut useaan otteeseen, että kannatan monia feministisiä periaatteita. En kuitenkaan näe, että vaikkapa feministisellä puolueella olisi juuri mitään annettavaa Suomen talouspolitiikalle. Kun pyöritään jatkuvasti yhteiskunnallisen ajattelun ylätasolla, tullaan unohtaneeksi poliittiset realiteet ja teorioiden soveltuvuus käytäntöön.

Selvennän tässä että minustakaan sukupuolentutkimus ei ole automaattisesti nollatutkimusta. Pitäisi kuitenkin suhtautua tinkimättömästi myös siihen, että nollatutkimuksesta ei saa tehdä automaattisesti vakavasti otettavaa tutkimusta vain siksi että se on tehty sukupuolentutkimuksen laitoksella. Nollatutkimus on nollatutkimusta ja se pitää voida sanoa ääneen ilman leimakirveiden lentelyä. Toisekseen sanoisin että kaikki teorianmuodostus ja asian X jostain näkökulmasta tarkastelu ei vain ole tiedettä ensinkään (tämä yleisempänä huomiona). Tieteellinen teoria ei ole mikä tahansa fundeerauksen tulos jossa on luotu narratiivi jostain näkökulmasta. Sen muodostuksessa on käytettävä tieteellistä menetelmää ja sen pitää olla falsifioitavissa. Tuntuu että monet esimerkiksi sukupuolentutkimuksen teorioista eivät ole tieteellisiä teorioita ensinkään.

Saatan kuulostaa jyrkältä mutta en usko että olemme edes kovin kaukana toisistamme, vaikka lähtökohtaisesti kenties katsomme asiaa eri kantilta. Käytin aiemmin vertausta kristilliseen skolastiikkaan ja se on minusta hämmästyttävän osuva. Myös kristillisessä skolastiikassa oli hyvät puolensa ja se edesauttoi esim. logiikan kehittymistä. Siinä kuitenkin pyrittiin selittämään kaikki kristinuskon ja raamatun kautta, ja juurikin luotiin teorioita tarkastelemalla yhteiskuntaa ja asioita vain ja ainoastaan uskonnon näkökulmasta. Sukupuolentutkimuksen nykyperinteessä uskonto tuntuu vaihtuneen tiettyihin paradigmoihin/dogmeihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikä noissa ohjeissa on sontaa? Se, että lapsia puhutellaan nimillä? Vai se, että historiaa tarkastellaan tavallisen ihmisen näkökulmasta?

Se, että Suomen kielessä täysin vakiintuneita ja lakiteksteistä löytyviä termejä pitäisi yrittää jotenkin kiertää (esim. virkamies tai asiamies). Lopputuloksena on ainoastaan oppilaiden tyhmentyminen ja suuremmat vaikeudet ymmärtää, kuinka yhteiskunta toimii.

Mitä tulee suurmieshistoriaan, sellaista ei ole Suomen kouluissa (joitain wanhoja jääräopettajia lukuunottamatta ja se taas ei liity yleiseen käytäntöön) opetettu enää pariin vuosikymmeneen. Tämä pitäisi OPH:n jengilläkin olla tiedossa (ainakin jos ovat edes itse viitsineet lukea POPS:n ja LOPS:n) joten niiltä osin tämä ulostulo on puhdasta tekopyhyyttä ja jeesustelua.

Tytöt ja pojat hommassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa, ellei ongelmaksi lasketa sitä, että OPH haluaa häivyttää sukupuolten reaaliset erot (huom. reaaliset, ei sosiaaliset) ja siinä antaa periksi äänekkäälle hihhuliporukalle, joka todennäköisesti ei edusta edes prosenttia suomalaisista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Se, että Suomen kielessä täysin vakiintuneita ja lakiteksteistä löytyviä termejä pitäisi yrittää jotenkin kiertää (esim. virkamies tai asiamies). Lopputuloksena on ainoastaan oppilaiden tyhmentyminen ja suuremmat vaikeudet ymmärtää, kuinka yhteiskunta toimii.

Olihan neekerikin vielä hiljattain vakiintunut termi suomen kielessä.
Ihan mielenkiinnosta, miten se, että -mies päätteiset ammattinimikkeet nimetään uudelleen tyhmentää oppilaita ja vaikeuttaa heitä ymmärtämään, kuinka yhteiskunta toimii?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Opetushallitukselta linjaus: Kouluissa ei ensi vuonna puhuta tytöistä ja pojista
Tälläistä sontaa syötetään muksuille peruskousssa ensi vuodesta lähtien?
Miten he sitten pystyvät edes lisääntymään, kun eivät tiedä kumpi on kumpi?!
Varmaan samalla lailla kuin ennenkin: harrastamalla seksiä vastakkaisen sukupuolen kanssa. Oletko sinä kokenut tarvitsevasi siihen valtion tai opetushallituksen ohjeistusta?

Lopputuloksena on ainoastaan oppilaiden tyhmentyminen ja suuremmat vaikeudet ymmärtää, kuinka yhteiskunta toimii.
Jos nimellä puhuttelun seurauksena joltain jää yliopisto-opinnot suorittamatta, niin ehkä ihan hyvä, että tie vie yksinkertaisemmille aloille.


ellei ongelmaksi lasketa sitä, että OPH haluaa häivyttää sukupuolten reaaliset erot (huom. reaaliset, ei sosiaaliset) ja siinä antaa periksi äänekkäälle hihhuliporukalle, joka todennäköisesti ei edusta edes prosenttia suomalaisista.
Mikä on tämä reaalinen ero, jos tarkastellaan sukupuolten edustajia yksilöinä eikä keskiarvoina?

Itse näen asian niin, että näillä uudistuksilla lisätään yksilöllisyyttä, joka puolestaan voi kannustaa kehittymään ihmisenä.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Opetushallitukselta linjaus: Kouluissa ei ensi vuonna puhuta tytöistä ja pojista
Tälläistä sontaa syötetään muksuille peruskousssa ensi vuodesta lähtien?
Miten he sitten pystyvät edes lisääntymään, kun eivät tiedä kumpi on kumpi?!
Koska uutinen on kolmen vuoden takaa voisi nyt olla hyvä hetki kauhistella, kuinka maailma mullistui ja lapset kasvatettiin kouluissa kieroon.


Pyrkimys ammattinimikkeiden neutraaliuteen on mielestäni kannatettava. Se, että joku sana on historiallisesti ollut käytössä, ei tarkoita, että näin tarvitsee olla tulevaisuudessa. Kieli elää ja peilaa yhteiskuntaa ja sen muutoksia. Miksi puhumme avopareista, emme susipareista? Miksi äpärä on jäänyt kouluissa unholaan, kuvaahan se mukavasti lähes puolta koulua käyvistä lapsista? Ammattinimikkeissä muutoksia on tapahtunut kautta historian muonamiehestä maatyöläiseksi - ja kohta kyseistä nimikettä ei ehkä tarvita lainkaan. Palolaitosta ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen, joten miksi pitäisi olla palomiehiä? En minä näitä millään lailla alkaisi muuttamaan, mutta tässä yhteiskunnan muutoksessa tasa-arvoisempaan suuntaan muutos lienee vain ajan kysymys.

Kieli ohjaa ajattelua. Tutkimusten mukaan ihmisten on vaikea ajatella asioita, joille hänellä ei ole sanoja. Toisaalta sanasto myös kahlitsee ajattelua ehkä aikansa eläneisiin mielikuviin.

Edit. Käsittämätön määrä kirjoitusvirheitä. Montakohan jäi vielä?
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pyrkimys ammattinimikkeiden neutraaliuteen on mielestäni kannatettava. se, että joku sana on historiallisesti ollut käytössä, ei tarkoita, että näin tarvitsee olla tulevaisuudessa. Kieli elää ja peilaa yhteiskuntaa ja sen muutoksia.

Tätä on sitä paitsi tapahtunut jo kauan sitten. Ainakaan minun lapsuudessani ei enää puhuttu erikseen opettajasta ja opettajattaresta, mutta ilmeisesti sukupuolineutraaleja ammattinimikkeitä vastustavat käyttävät myös tämänlaisia ilmauksia, koska kieli ja yhteiskunta eivät saa muuttua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen tästä ihan samaa mieltä. En tiedä olemmeko samanmielisiä tästä, mutta minä näen ongelmana valtsikan ja sosiaalitieteiden laitoksella valtoimenaan rehottavan "matikkavihamielisyyden".
Tuskin kyseessä on mikään matikkavihamielisyys sinänsä. Väitän, että moni karttaa kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, koska ne vaativat paljon opettelua ja paneutumista. Siihen taas ei ole välttämättä aikaa, mikäli haluaa keskittyä oppialansa substanssiin. Lisäksi on todettava, että etenkin humanistisilla aloilla monet ilmiöt ovat sellaisia, että niitä on vaikea siirtää tilastolliseen esitysmuotoon.

On myös syytä erottaa valmistumisputkessa olevat perustutkinto-opiskelijat niistä, jotka pyrkivät akateemiselle uralle tai tutkijaksi. Ensin mainitulle porukalle on kuitenkin ensisijaista opettaa oman oppiaineen perusasiat sekä akateemisen keskustelun periaatteet.

Humanistisille aloille hakeutuu luultavasti paljon sellaista porukkaa, jolla ei ole taustaa tai valmiuksia opetella tilastollista metodologiaa. Heistä voi kuitenkin tulla tuottavia työntekijöitä työmarkkinoille. Se että joku keskivertoa edustava lukiolainen innostuu ihmistieteistä ja pääsee yliopistoon, voi olla valtion kannalta erinomainen juttu, vaikka mitään uraauurtavaa kontribuutiota tutkimuskentälle ei olisi tiedossa.

Oikeastaan tässä suhteessa näen myös että nykyisen nurkkakuntaisen sukupuolentutkimuksen sijaan esittämälläni poikkitieteellisellä tutkimusryhmäajattelulla voitaisin saada oikeita tuloksiakin siten että kaikki osapuolet voisivat oppia toisiltaan ja laajentaa osaamistaan.
Diversiteetistä olisi varmasti hyötyä. Kuten olen aiemmin todennut, myös sukupuolentutkimus on aika klikkiytynyt kerho, josta puuttuu tietynlaista ylitieteellistä ajattelua. Sen verran kun kävin luennoilla, huomasin aika äkkiä, että mielipidekäytävä on kapea.

Tästäkin huolimatta koen tarpeelliseksi, että pieni porukka keskittyy yksinomaan sukupuolen yhteiskunnallisten vaikutusten arvioimiseen. Sen verran kun muistan tenttikirjoista, niin myös yhteys muihin tieteenaloihin oli toisinaan esillä.

Selvennän tässä että minustakaan sukupuolentutkimus ei ole automaattisesti nollatutkimusta. Pitäisi kuitenkin suhtautua tinkimättömästi myös siihen, että nollatutkimuksesta ei saa tehdä automaattisesti vakavasti otettavaa tutkimusta vain siksi että se on tehty sukupuolentutkimuksen laitoksella. Nollatutkimus on nollatutkimusta ja se pitää voida sanoa ääneen ilman leimakirveiden lentelyä. Toisekseen sanoisin että kaikki teorianmuodostus ja asian X jostain näkökulmasta tarkastelu ei vain ole tiedettä ensinkään (tämä yleisempänä huomiona). Tieteellinen teoria ei ole mikä tahansa fundeerauksen tulos jossa on luotu narratiivi jostain näkökulmasta. Sen muodostuksessa on käytettävä tieteellistä menetelmää ja sen pitää olla falsifioitavissa. Tuntuu että monet esimerkiksi sukupuolentutkimuksen teorioista eivät ole tieteellisiä teorioita ensinkään.
Näen asian niin, että monet sukupuolentutkimuksen tutkimuskysymykset ovat sellaisia, joihin on hyvin vaikea vastata tyhjentävästi; aina jää tulkinnanvaraa. Teorioita voi toki rakennella puhtaasti filosofisistakin tutkimusongelmista, mutta niiden relevanssi mitataan tiedeyhteisön sisällä. Arvostusta voi myös mitata rahalla: keskeisinä havaintoina pidetyt löydökset keräävät yleensä rahoitusta.

En myöskään sanoisi, että virheellisten dogmien ja paradigmojen toistaminen olisi yksinomaan sukupuolentutkimuksen riesana. Etenkin 1800-luvulta nykypäivään tultaessa voidaan havaita, että lukuisat biologiasta johdetut teoriat ovat olleet täyttä huttua. Niillä on kuitenkin ollut taipumus pysyä elossa, koska ihmiset tuppaavat luottamaan "objektiiviseen tieteeseen".

Sukupuolentutkimuksen ehkä keskeisin lähtökohta onkin tässä mielessä osuva: neutraali tiede pyritäänä riisumaan näennäisestä sukupuolineutraaliudesta. Vaikka se vaikuttaisi ensi alkuun turhalta, niin aika nopeasti pääsee jyvälle siitä, miten läheisessä historiassakin on ollut voimakkaita vinoumia perusajattelussa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Termien tyttö, poika, äiti ja isä kieltäminen Tasa-arvon nimissä on typeryyttä.
Biologisten faktojen kiistäminen ei edistä tasa-arvoa.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Termien tyttö, poika, äiti ja isä kieltäminen Tasa-arvon nimissä on typeryyttä.
Biologisten faktojen kiistäminen ei edistä tasa-arvoa.
Tästä postaamastasi uutisesta käytiin kiivasta keskustelua silloin, kun se oli ajankohtainen - ja ankaksi todettiin. Huoh. Ei tämä keskustelu kyllä ikinä pääty, kun ihan samakin uutinen ja sen ympärillä vellova keskustelu voidaan käydä uudelleen, ja uudelleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Se, että Suomen kielessä täysin vakiintuneita ja lakiteksteistä löytyviä termejä pitäisi yrittää jotenkin kiertää (esim. virkamies tai asiamies). Lopputuloksena on ainoastaan oppilaiden tyhmentyminen ja suuremmat vaikeudet ymmärtää, kuinka yhteiskunta toimii.
Aamulehden linjauksesta on tainnut olla ennenkin puhetta. Lehti on päättänyt, ettei se enää käytä sukupuolittuneita termejä. Varusmies on siis varussotilas, virkamies on viranhaltija, puhemies puheenjohtaja, ja niin edelleen. Kiva juttu muuten, mutta kun ei lehden jutuista enää oikein ota selvää. Se on muunmuassa kertonut, miten viranhaltijat (eli jonkin kunnan palkkaamat henkilöt) ovat tehneet budjettia, vaikka tähän asti budjetin työvoimana on käytetty valtion virkamiehiä. Se on kertonut järjestöistä, joita ei ole olemassakaan. Jokseenkin irvokasta oli lukea juttu, jossa kerrottiin 20-vuotiaan varusmiehen kuolemasta. Koko jutun tarkoitus oli tunkea sitä varussotilas-termiä joka väliin. Se oli aivan kamalaa luettavaa, eikä pelkästään hyvin ikävän sisältönsä takia. Useaan kertaan on käynyt niin, että nettilehden jutussa on ensin käytetty varusmies-termiä, ja sitten kaikessa hiljaisuudessa vaihdettu se tuohon termiin, joka ei tarkoita mitään. Päivityksestä ei ole laitettu mainintaa.

Millä tavoin lehti sitten on lähtenyt promotoimaan sukupuolineutraalia asepalvelusta? No ei sitten tasan yhtään mitenkään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös