Oikeastaan ongelman ydin lienee siinä, että pyrin selittämään näkemystäni turhankin kattavasti, ja versoilemalla tarjosin tarttumapintaa eri tulkinnoille, olettaen optimistisesti, että keskustelun alkuperäinen näkökulma oli kaikille selvillä. En ole minulle vastaamasi näkemyksesi kanssa juurikaan eri mieltä.
Loikkasin siis mukaan olemassa olevaan keskusteluun myötäilemällä kyseisen kirjoittajan näkemyksestä siinä, että miesten tulisi kehittää itseään seuranhakupalveluissa, samalla tavoin kuin työhaastatteluissakin. Mutta kuten usein - maailmankuvamme ovat niin erilaisia, että ajauduimme pikku asiasta eri näkemyksiin perinteisen tunteitaan patoavan miehen hyödystä yhteiskunnalle, vai tulisiko sen pyrkiä päivittymään erilaiselle tasolle. Lainausmerkit ”modernin miehen” ympärille viittasivat siihen, että keskustelimme kyseisen henkilön käsityksestä modernista miehestä... tai mitä pitkän keskusteluhistoriamme perusteella oletin sen olevan.
Tämä oli juuri se ydin. Eikä kyse ollut arvoista, vaan juuri motiiveista. Tiedän, että tähän kyseiseen ideologiaan ”modernin miehen” käsitteestä kuuluvat pitkällä tähtäimellä perinteisten sukupuoliroolien (ja patriarkaatin) murskaaminen, joka poistaisi mieheltä perinteisen ”elättäjän” roolin, jonka puolestaan koen motivoivan miehiä yleisellä tasolla ajattelemaan enemmän talousasioita, ja siten motivoimaan ottamaan paskaisia/raskaita/vaarallisia töitä. Olen kanssasi siis samaa mieltä. Arvoihin sotkeuduin ehkä sitä kautta, etten nähnyt kaikilla olevan varaa olla tunteiltaan avonaisia ja herkkiä, ja että raskas työ vaatii omat suojamekanisminsa, jotta jaksaa palautua raskaan päivän päätteeksi. Tätä kautta halusin, että Jari Jäärää ei demonisoitaisi sen takia, että haluaa padota tunteitaan (vaikkei se välttämättä terveellistä aina olekaan).
Disclaimer vielä tähän. En väitä, että perinteisten sukupuoliroolien poistaminen olisi automaattisesti paha asia. Mistäpä minä sen tietäisin. Puhun ainoastaan siitä, että yhteiskuntamme pyörii ainakin osittain sukupuolirooleista johtuvien motiivien ansiosta. Enkä myöskään väitä, etteikö ihmiset edelleen pyrkisi pitämään huolta perheistään ja läheisistään, tarkoitan vain, että se ”no v*ttu, mä teen sen, mä oon mies, perkele” -asenne, joka vaatii sitä ekstrarypistystä - 16 tunnin työpäiviä sateisessa metsässä, koska homma täytyy hoitaa heti, kokee inflaatiota, ellei sitä yhdistetä jollain tapaa miehisyyteen.