Yllä suora lainaus tuosta Hesarissa olleessa kolumnista. Kyllähän tuossa tuota hieman kyseenalaistetaan - vai miten tulkitset tuon kun tuo kysymys pitäisi itselleen esittää mikäli ei halua seurustella vaikkapa inuiitin kanssa?
Niin siis tuossa esitetään perusteltu kysymys siitä, ohjaako ihmisten päätöksiä monien muiden tekijöiden ohessa myös etnisyyteen perustuvat ennakkoluulot. Mitä sitten vaikka ohjaisivatkin? Moni tekee päätöksiään fiiliksen perusteella ja sekin on ok, koska kukaan ei ole vastuussa kellekään kumppanivalinnoistaan.
Asian pohtiminen on eri asia kuin yksilön syyllistäminen. Jos minä totean, että autolla ajaminen tai lihansyönti ovat ympäristölle haitallisia tekoja ja että niitä tulisi yhteiskunnallisesti vähentää, en minä hyökkää ketään yksilöä vastaan. Samalla lailla Sonia el Kamel voi esittää kriittisiä kysymyksiä ilman, että hänen jokaista väitettään tulisi tulkita henkilökohtaisena hyökkäyksenä juuri sinua vastaan.
Aivan samalla tavalla minua ei kiinnosta ylipainoiset - eivätkä alipainoiset ihmisetkään. He voivat silti olla sisäisesti vaikka kuinka kauniita, upeita ihmisiä jne. Tähän sitten tietenkin voi todeta, että ulkoiset tekijät menettävät merkitystään ajan myötä - se on aivan totta, mutta aluksi ulkoiset tekijät ovat ne jotka kovin usein ihmisen saa kiinnostumaan toisesta. Tutustumisvaiheessa sitten nähdään onko pään sisällä jotain sellaista mitä itse arvostaa vai ei.
Tämä on sikäli huono analogia, että painon voi jossai määrin ajatella indikoivan ihmisen elämäntyyliä, harrastuneisuutta tai ihanteita - tosin tällöinkin ollaan vahvasti oletusten varassa.
Etnisyys taas on preferenssinä jokseenkin yhdentekevä ja vertautuu johonkin yksittäiseen ulkonäölliseen ominaisuuteen. Onhan niitäkin ihmisiä, jotka valitsevat kumppaninsa hiusten värin tai pituuden perusteella (tämäkin on ihan hyväksyttävää).
Minusta on ihan mielekiintoista pohtia, mistä tällaiset asiat, joiden pitäisi olla suht triviaaleja, kertovat. Johtopäätöksen ei tarvitse olla "länsimainen mies on kaiken muun ohella myös rasisti", vaan se voi olla muotoa "meillä on monia erilaisia ihanteita ja visioita kumppaniehdokkaista, ja osa näistä voi kieliä rodullisista ennakkoluuloista".