Ilmoitukset

Nimimerkin rullisti lento loppui lyhyeen ja tämä nimimerkki on passitettu käyttäjän aiempien nimimerkkien tavoin porttikieltoon.

Sulje ilmoitus

Nimimerkin Pompino jatkuva aggressiivinen ja henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoitustapa on palkittu kuukauden pelikiellolla. Aiempi rikehistoria samasta asiasta pidensi pelikieltoa.

Sulje ilmoitus

Mauri-Antero pääsee viikon huilille Perussuomalaisten ketjuun kirjoitetun hyvän maun vastaisen viestinsä vuoksi. Fantasiat koko mantereen tuhoamisesta eivät kuulu palstallemme.

Sulje ilmoitus

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana RäpyläRepe, 21.09.2015 klo 14.14.

1. Undrafted Jäsen

Lainaus:
    Keskustelupalstalla nyt usein puhutaan laidasta laitaan asioista. Miksi lasten, nuorten tai aikuisten pukeutumisesta ei saisi puhua? Keskustelupalstalla keskustelu on ajantappoa ja viihteellistä toimintaa, millä harvemmin on mitään vaikutusta todelliseen maailmaan tai ihmisten mielipiteisiin.

2. teppana Jäsen

Lainaus:
    Käsitin että useampi kirjoittaja oli sitä mieltä, että nuoren vaatetuksen vaikutuksista kiusaamiseen pitää voida puhua siinä kontekstissa kuin esim. rehtori teki. Enkä usko että käsitin väärin, sen verran selvästi sieltä asia tuli muutaman toimesta esille.

Enkä mielestäni vieläkään saanut mitään selvää vastausta siihen miksi tästä olisi hyvä keskustella. En edelleenkään käsitä miten ihmeessä nuorten elämää helpottaisi se, että heille annettaisiin jotain yleisiä ohjeita niin selvissä asioissa, kuin pukeutumisen merkitys ihmisten välisissä kanssakäymisissä. Mitä tällä "pitää saada puhua" vaatimuksella siis tarkoitetaan? Sitä, että hutsahtavista vaatteista saa jokainen antaa nuorelle mielipiteen? Kuten jo aiemmin sanoin, en ole eri mieltä vain sen takia että pääsen foorumilla vänkäämään. En vain ihan aidosti ymmärrä mitä tällä "keskustelulla" halutaan saavuttaa?

3. Lucius Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Penguins
    Lainaus:
    Keskustelua sitkeästi seuranneena voin omalta osaltani vastata kysymykseesi.

ideaalimaailmassa ketään ei pukeutumisesta tai muusta syystä kiusasta ja kaikilla lapsilla pitäisi on välittävät vanhemmat ja tukiverkko aikuisista mutta valitettavasti todellisessa maailmassa niin ei ole.

Aina tulee olemaan kiusaajia sekä välinpitämättömiä vanhempia, jotka viis veisaavat miten heidän lapsensa pukeutuu ja miten heillä menee koulussa.

Myöskään kaikki opettajat eivät ole kutsumusammatissaan olevia kansankynttilöitä, jotka tarmokkaasti puuttuvat kiusaamistapauksiin. Osa vain haluaa selvitä työpäivästään ja palata omien ongelmiensa pariin.

Siksi julkinen keskustelu, jossa mietitään keinoja välttää kiusatuksi joutumista, on ihan paikallaan.

Nuorelle, jolla ei ole välittäviä vanhempia, tarmokasta opettajaa tai muutakaan tukiverkkoa aikuista voi siitä olla aidosti hyötyä.

On ihan hyvä tietää miten omilla valinnoillaan voi tehdä omasta elämästään parempaa tässä epätäydellisessä maailmassa, jossa ikävä kyllä joudumme elämään eikä vain, miten asioiden pitäisi olla ideaalimaailmassa jossa ei kiusata ja kaikista välitetään.

4. teppana Jäsen

Lainaus:
    Eli luulet Suomessa olevan nuoria joilla ei ole ympärillä yhtään läheistä aikuista ihmistä joka voisi tämän itsestäänselvyyden heille kertoa eikä nämä nuoret ole tätä jo itse sisäistäneet? Omaan korvaan koko ajatus tästä pukeutumisen tärkeydestä kuulostaa samalta kuin se, että halutaan kertoa nuorille itsestäänselvyyksiä. Pelkästään sen varjolla, että kiusaaminen saataisiin vähenemään. Ottamatta kantaa siihen, onko syytä tuoda pukeutumista ja kiusaamista esille samassa yhteydessä, onko meillä tosiaan jotain tarvetta antaa julkisesti lisää tilaa tuntemattomille ihmisille kertoa nuorille kuinka voidaan pukeutua väärin?

Eikö meidän olisi parempi keskittyä täysin siihen, että kiusaaminen on väärin eikä nuorella ole syytä miettiä oman pukeutumisen kautta sitä, ettei joudu silmätikuksi? Jos tosissaan haluamme maailmaa muuttaa paremmaksi, eikö oikea lähestymistapa ole tehdä selväksi aina ja kaikkialla että kiusaaminen on väärin eikä uhrin ole koskaan syytä miettiä mitä vikaa hänen vaatteissa on kun häntä kiusataan?

Loppukaneettina sanon vielä, että en näe millään tavalla realistisena tai tarkoituksenmukaisena sitä, että aikuiset ihmiset lähtevät joukolla määrittelemään sitä, miten nuorten on sopiva pukeutua. Jos/kun nuori sitä opastusta tarvii, sen on tultava jostain muualta kuin tältä epämääräiseltä julkiselta mielipiteeltä. Jos on nuoria joiden elämään ei löydy yhtä ainoaa vastuullista aikuista, meidän pitää keskustella siitä miten tuon nuoren elämään saadaan se vastuullinen aikuinen. En usko pätkääkään mihinkään kollektiiviseen painostukseen/keskusteluun tässä asiassa.

5. Byvajet Jäsen

Lainaus:
    Miksi normeista yleensäkään puhutaan? Siksi, että ihmisyhteisöihin syntyy vakiintuneita toimintatapoja ja merkityksiä, joiden kautta toiminta ohjautuu ja jotka sen vuoksi helpottavat tilanteiden ennakointia. Ihmiset tarvitsevat normeja, koska elämä, jossa jokainen tilanne on uusi, on raskasta. Kun joku puhuu hyvinkasvatetuista lapsista, se tarkoittaa sitä, että lapset ovat omaksuneet ikäkautensa mahdollistamissa rajoissa aikuisten maailman käytöstapoja.

Ei ole olemassa objektiivista perustetta, miksi tunnelmallisessa ravintolassa ei voisi syödä sormin ja vaihtaa vaippaa ruokapöydässä. Ainoa syy käytäntöihin ovat kulttuuriset odotukset.

Jostain syystä nykyaikana on vimmattu tarve purkaa kaikki vanha. Kuitenkaan vanhan purkaminen ei johda vapauteen vaan ainoastaan uusiin normeihin. Kun huoramainen pukeutuminen johtaa biologian herättämiin esineellistäviin katseisiin ja arvioihin, niin seuraavaksi ruvetaan normittamaan katseita. Millä tavalla, missä ja kuinka kauan saa katsoa.

Sinäkin teppana vuorenvarmasti kaipaat normeja elämääsi. Siksi ihmettelen, miksi ihmettelet, että joku muukin niitä kaipaa.

6. teppana Jäsen

Lainaus:
    En minä ole normeja missään halunnut purkaa. Olen vain eri mieltä siitä, mitä hyötyä tästä niin kovasti halutusta keskustelusta oikeasti on. Siis tässä asiassa. Kuten kerta toisensa jälkeen olen sanonut, nuoria saa ja tulee ohjeistaa. Sitä ei vain tarvitse tehdä kuten tämä edellä mainittu rehtori teki. Tuollaisen puolustelu on mielestäni käsittämätöntä ja ainakin omalla kohdalla herättää kysymyksiä puolustelijan motiiveista.

7. Undrafted Jäsen

Kiusaamiskeskustelussa ehken tulisi enemmän keskittyä millaisia työkaluja oppilailla, opettajilla, vanhemmilla ja koulun muulla henkilökunnalla tulisi olla reagoida kiusaamiseen sekä millaisia seuraamuksia kiusaajille pitäisi teoistaan tulla. Nyt kiusaajat kokevat saavansa kiusaamisesta enemmän hyötyä itselleen kuin kiusaamisesta kiinnijäämisellä on seuraamuksia. 10 vuotiaasta alkaen sakkoja ja tarvittaessa eriasteisia vankeusrangaistuksia niin koulu- kuin työpaikkakiusaamisesta ehken auttaisi.

8. Byvajet Jäsen

Lainaus:
    Minun kouluaikanani hutsahtavasti pukeutuneita ei päästetty kouluun. Muistan elävästi erään kerran, kun tyttö tuli keskimääräistä avonaisemmassa kaula-aukossa kotitaloustunnille. Ensin opettaja napitti mekon ylös saakka, mutta koska se oli opettajan mielestä senkin jälkeen liian avoin, hän lähetti tytön kotiin vaihtamaan asua.

Tuollaisessa toimintatavassa toteutuu koulun vastuu. Koulun täytyy osoittaa oppilaille, mikä on säädyllistä pukeutumista ja vaatia sitä. Koulupukumaissa oppilaita ojennetaan jatkuvasti puvun oikeaoppisesta käytöstä.

Jos oppilasta kiusataan sen jälkeen, kun koulu on opettanut oppilaalle säädyllisen käyttäytymisen normit, kiusaamiseen tulee puuttua, mutta jos oppilas itse provosoi kiusatuksi tulemistaan pukeutumisellaan, niin se on sama asia kuin ryhtyisi riidanhaastoon grillijonossa humalassa.

9. teppana Jäsen

Lainaus:
    Turha jatkaa tätä keskustelua yhtään pidemmälle. Arvomaailmamme ovat aivan liian kaukana toisistaan että pääsisimme koskaan lähellekään yhteistä maata.

10. Byvajet Jäsen

Lainaus:
    Sinusta yksilö siis saa normeja rikkomalla haastaa riitaa, mutta syyllinen yksin on provosoitunut?

Olen saanut kotikasvatuksen, jossa korostuu vastuu. Minulle hoettiin kotona loputtomiin, että asioita ei tule katsoa vain omanapaisesti vaan täytyy miettiä, miten oma käytös vaikuttaa muihin ja miltä se muista tuntuu. Minä liitän tuollaiseen kasvatustyyliin sivistyksen ajatuksen, mutta ehkä sivistyksen vaatiminen sitten ei nykymaailmaan kuulu.

Toteutunut kokonaisuus on lukemattomien muuttujien summa. Todellisuutta ei pysty hallitsemaan syyllisiä ja syyttömiä nimeämällä, vaan täytyy puuttua monimutkaiseen syiden ja seurausten ketjuun.

Esimerkiksi parisuhdeterapiassa ei keskitytä syyllisten osoitteluun, vaan siellä yritetään selvittää, miksi asiat ovat tapahtuneet. Jos toinen puolisoista on pettänyt, niin ei asioita lähdetä ratkaisemaan syyttelemällä väärin tehnyttä, vaan sen sijaan yritetään löytää syyt siihen, miksi suhde on ajautunut siihen tilaan kuin on.

Ongelmien ratkaisussa täytyy puuttua taustalla oleviin rakenteisiin. Kiusaaminen on syvällä ihmiseläimen biologiassa samoin kuin rasismikin. Meistä jokaisella on kärkäs tarve jakaa ihmiset meihin ja muihin. Sinäkin teit sen edellisessä viestissäsi. Ilmoitit, että minä kuulun muihin, joiden kanssa ei kannata keskustella. Siinä se kiusaamisen siemen on. Syrjään jättäminenkin on kiusaamista. Toisen maailman ohittaminen on kiusaamista.

11. teppana Jäsen

Lainaus:
    Kuten sanoin, emme tule tässä asiassa pääsemään samalla aaltopituudelle. En näe mitään järkeä jatkaa keskustelua. Jos koet, että tämä on jonkin tyylistä kiusaamista se on sinun kokemuksesi. Oikeassa maailmassa kohtelias kieltäytyminen kanssakäymisestä on kiusaamisen vastakohta. Meillä kahdella ei tule olemaan mitään mahdollisuuksia päästä ainakaan tässä keskustelussa muualle kuin molemminpuoliseen turhautumiseen. Kuten jo sanoin, arvomaailmamme ovat liian kaukana toisistaan.

12. Radiopää Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Greta Thunberg
    Niin kauan kuin kyseessä on lapsista, ei ongelma ole se, miten kouluun pukeudutaan, vaan miten vanhemmat sallivat lastensa pukeutuvan.

Lainaus:
    Minun kouluaikanani yhtä tyttöä ei päästetty kouluun, koska tiukkapipoisen opettajan maailmankuvaan ei sopinut, että tytöllä alkoi murrosikä aikaisemmin kuin tiukkapipoisen opettajan omassa nuoruudessa.

13. Byvajet Jäsen

Lainaus:
    Mitä muutakaan eristäytyminen erilaisuudelta on kuin kiusaamista? Eristäytymisen perusajatus on, että tuo toinen ihminen on vääränlainen ja väärässä, eikä minun tarvitse kohdata häntä.

Annat ymmärtää, että sinun kokemuksesi ja arvomaailmasi on absoluuttinen totuus, jonka ei tarvitse joustaa. Jos joku on kanssasi eri mieltä, voit ylimielisesti todeta, että tuo toinen on väärässä.

Sama perusidea toteutuu kaikessa kiusaamisessa, niin koulujen pihoilla kuin työpaikoilla. Kun ei suostuta kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja rakentamaan kompromisseihin perustuvaa dialogia, jonka avulla erilaiset todellisuudet sovitetaan yhteen, niin seurauksena on kielteisten reaktioiden sarja.

Punavihreät ovat käsittämättömän kärkkäitä kiusaamaan. Esimerkiksi vihreistä hyvin moni on halukas kieltäytymään yhteistyöstä Halla-ahon kanssa, vaikka Halla-aho toimisi lakien mukaan. Mä en leiki tai edes neuvottele sun kaa, koska sä oot erilainen kuin mä.

Lainaus:

14. teppana Jäsen

Lainaus:
    En anna ymmärtää mitään tuollaista. Sinä projektoit omaa pelkoasi minuun. En minä tiedä oletko enemmän tai vähemmän oikeassa kuin minä. Tiedän vain, että tässä asiassa tulemme olemaan niin vahvasti eri laidoilla että mitään hedelmällistä tästä keskustelusta ei saa aikaiseksi.

Aika hassu ajatus, että jos en suostu eipäs juupas väittelyyn kanssasi niin kiusaan sinua. Minulla ei ole mitään velvollisuutta keskustella kanssasi mistään eikä tässä ole kyse kiusaamisesta tai hiljentämisestä. Olet aivan vapaa jatkamaan keskustelua ihan niin kauan kuin haluat. Mutta paria et minusta siihen saa. Olen pari kertaa aiemmin törmännyt tähän "snowflake" mentaliteettiin jossa ihminen ottaa vahvasti itseensä kun hänen mielipiteiteille ei anneta jakamatonta huomiota. Jätän mainitsematta ne ryhmät joissa tällainen käytös on normi.

Hyvää päivänjatkoa.

15. Alfred E Neuman Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ässät ja Ärrät
    Lainaus:
    Mielestäni hedelmällisempää olisi käydä keskustelua, jossa mietitään keinoja välttää kiusaamisen aloittaminen. Kiusatuksi kun joutuu niin monesta eri syystä ja usein myös ilman syytäkin.

teppana tykkää tästä.
  16. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    En minä näe että tämä tyttöjen pukeutumisen pohjalta kiusaaminen poikkeaa mitenkään lihavuudesta, silmälaseista, hiusmuodista tai puheviasta kiusaamisen. Kaikille noista voi koittaa jotain tehdä, mutta ei se kiusaaminen siitä johdu.

Hangon keksi, mutina, teppana ja yksi muu tykkäävät tästä.
  17. teppana Jäsen

Lainaus:
    Näin itsekin näen. Ei ole järkevä keskittyä triviaaleihin asioihin kuten pukeutumiseen tässä asiassa, jos jotain siitä voi olla vain enemmän haittaa nuoren kehitykselle.

18. Walrus21 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Huolestuttavaa, että korkeissa opetus- ja edustusviroissa on tuollaisia pölkkypöitä. Ihmettelen.

Kouluissa kiusataan lapsia aivan riippumatta siitä, mitä he itse asialle tekevät. Ei se kiusaaminen vaatteista ole kiinni; jos vaatteesta ei ole erontekijäksi, se etsitään muualta.

On ylipäänsä mautonta puhua "vastuusta" tai julistaa, kuinka alaikäinen lapsi ansaitsee tulla kiusatuksi. Hävetkää, jotka tuollaisia väitätte.

Tadu ja KaljaVeikko tykkäävät tästä.
  19. finnjewel Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Porin Ässät, KooKoo
    Lainaus:
    Tämä lasten - varsinkin tyttölasten - pukeutumiseen tiukasti puuttuminen on hyvin yleistä joissakin kulttuureissa. Oikeus valvoa tätä voidaan antaa myös vanhemmille (miespuolisille) sisaruksille tai muille sukulaisille, kirjanoppineista puhumattakaan.
    Ne hemmetin maahanmuuttokriittiset eivät jostain syystä arvosta, jos tällaista toimintaa harjoitetaan täällä Suomessa.

dana77 tykkää tästä.
  20. Jymäkkä Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
    Lainaus:
    Tässä nyt on se ydin. En muista kaikkia kommentteja tokikaan, mutta ei reksiä ole juuri puolusteltu. Lähes kaikki ovat todenneet, että ei hyvin mennyt. Siinä hän on kuitenkin oikeassa, että provokatiivinen tai erilainen pukeutuminen aiheuttaa usein silmätikuksi joutumista, eristäytyneisyyttä ja jopa kiusaamista.

Tällöin asiasta on minusta edelleen ihan hyvä puhua, ei uhreja syyllistäen vaan myös siitä, miksi erilaisuus on joillekin niin vaikeaa, että sen kohtaaminen johtaa kiusaamiseen. Samoin voi myös käydä keskustelua siitä, miksi jonkinlainen pukeutuminen provosoi joitakin enemmän, ja miksi kuuluu hyviin käytöstapoihin ja toisten huomioimiseen pukeutua asianmukaisesti tiettyihin tilanteisiin, kuten työpaikalle(eli myös kouluun!). Pukeutumiseen voi antaa ihan yhtä hyvin ohjeita kuin muuhunkin käyttäytymiseen, eikä tuo tarkoita, että yritettäisiin yksilön tyyliin tai persoonaan puuttua. Missään ei ole pakko suvaita huonoa käytöstä tai asiatonta pukeutumista.

Eikä tässä mitään a-talkia tai Niinistön johtamaa kansalaiskeskustelua kaivata varmaam missään asian tiimoilta.

21. teppana Jäsen

Lainaus:
    Rehtorin puhe oli nimenomaan se esimerkki julkisesta keskustelusta ja täälläkin muutama puolusteli hänen lauseitaan. Tuon kaltaista julkista puhetta ei missään nimessä tarvita. Mitä hemmetin hyötyä siitä muka on? Tätä kysymystä olen joutunut toistelemaan tässä useaan otteeseen, kun kukaan ei ole kertonut minulle sitä. Miksi ihmeessä meillä pitäisi olla esim. rehtoreita jotka puhuvat oppilaiden hutsahtavasta pukeutumisesta ja homoseksuaalisuuden korostamisesta? Millä ihmeen tavalla tämä auttaa vähentämään kiusaamista? En ymmärrä.

22. TosiFani Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Ässät
    Lainaus:
    Viittaatko tällä yleisesti mediaan vai koskeeko syytteesi tätä palstaa? Jos kyse on jälkimmäisestä, haluaisin nähdä ne viestit, joissa sanotaan, että alaikäinen lapsi ansaitsee tulla kiusatuksi.

23. Byvajet Jäsen

Lainaus:
    Miksi ei tarvita? Pieni vertailu.

Ihminen tuhoaa ympäristönsä, jos hänellä on resurssit kuluttaa. Siksi demokratia ei ympäristösuojelussa toimi. Ympäristön suojelemiseksi tarvitaan totalitaristinen järjestelmä ja sopivasti väkivaltaa, jotta kansa saadaan pysymään ruodussa. Tulet näkemään, että kaikissa yhteiskunnissa, joissa demokratia toimii ja yksilöiden kulutusmahdollisuudet lisääntyvät, myös kestämätön ympäristön tuhoaminen pysyy yllä.

Moraaliset ihanteet ja valistus eivät auta, koska ympäristön tuhoaminen perustuu ihmiseläimen determinoiviin lajiominaisuuksiin.

Ihminen on luonnostaan, perimältään, rasisti ja kiusaaja. Muiden kädellisten tarkastelussa tämä tulee hyvin ilmi. Ne ovat opportunisteja ja osaavat valehdella, kiusata ja käyttää väkivaltaa omaa etuaan ajaakseen. Kun eläintieteilijä tarkastelee ihmistä yhtenä kädellisenä muiden joukossa, hän huomaa ihmisessä aivan samat ominaisuudet.

Moraaliset ihanteet ja valistus eivät auta, koska kiusaaminen perustuu ihmiseläimen determinoiviin lajiominaisuuksiin.

Valitettavasti sivistys on rappioitunut. Samalla on kadonnut rehellisyys. Siksi tärkeämmäksi on tullut vaalia ihanteita kuin tarkastella asioita tieteellisesti ja etukäteen arvottamatta.

Kun vaadit, ettei kiusattua saa syyllistää kiusaamisestaan, niin samalla vaadit rehellisyyden ja tieteellisyyden kriteereistä luopumista. Sinulle ihanteista on tullut totuutta tärkeämpää. Eläintieteilijä näkee ihmistä havainnoidessaan totuuden. Ihminen kiusaa niin kuin muutkin kädelliset.

24. teppana Jäsen

Lainaus:
    Oho. Olipas syvää luotaava analyysi. Kiitoksia tästä, joutuisin varmaan maksamaan hyvän hinnan jos yhtä syvälle menevää analyysia hakisin ammattilaiselta.

No, ihan tosissaan puhuttuna. Olet osalta oikeassa. Hararin ensimmäinen kirja avaa hyvin tätä käyttäytymistä mitä kuvailet. Tietyllä tavalla me olemme vieläkin viettien varassa toimivia eläimiä joiden hallinta perustuu vahvasti yhteiskunnan keksimiin normeihin. Kuten jo aiemmin sanoin, meillä on niin vahvasti eriävä mielipide siitä, kuinka paljon ihminen on viettiensä orja, että tästä keskustelusta ei saada mitään hedelmällistä aikaiseksi. Minä uskon siihen, että ihmiset pystyvät kehittämään yhteiskuntaa ja sosiaalista ympäristöä jopa viettiensä vastaisesti (kuten olemme onnistuneesti tehneet jo tuhansia vuosia) ja sinä taas luulet olevasi viidakossa elävän apinan kanssa samalla tasolla käytöksen hallinnan suhteen.

Itse keskustelu on sinänsä kiinnostava ja varmasti silmiä avaava. En vain halua käydä sitä sinun kanssa. Koska olen kiusaaja.

25. Radiopää Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Greta Thunberg
    Lainaus:
    Tarkoitin sitä, että koulun tehtävä on puuttua kiusaamiseen ja aikuisten tehtävä lastensa pukeutumiseen. Näillä kahdella ei saa olla yhteyttä niin kuin yksi rehtori on väittänyt olevan. Siis jos joku näkee ongelmaksi, että lapsi pukeutuu sopimattomasti ts. "hutsahtavasti", pitää siitä ottaa yhteys vanhempiin ja keskustella asiasta, eikä alkaa syyttää pukeutujaa kiusatuksi tulemisesta. Tällaisesta kommentista voidaan vetää se johtopäätös, että pukeutuminen on ongelma vain, jos se pukeutuja on kiusattu. Minusta näin ei ole, ja vaikka en koulupukua vaadikaan, niin eiköhän kouluissa voida käyttää pukeutumiskoodeja niin kuin monilla työpaikoilla.

Viimeksi muokattu: 11.01.2019 klo 20.10
    Tadu ja Jymäkkä tykkäävät tästä.