Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Taksikuskit

  • 261 175
  • 1 475

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meillä oli tilanne jo 15 vuotta sitten , kun yritimme Isorobalta Kumpulaan. Ajettiin sitten kaikki sivukadut. Onneksi täällä Jyväskylässä on ainakin vielä erittäin luotettavat ja auttavaiset kuljettajat ainakin näkkereille ja muille apua tarvitseville.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilatkaa se ruotsinkielinen kuski.

Sieltä tolpalta? ”Lennart var är du?!? Kan du körä mig hem? Lennaaaart!!! Jag är här!!! Hejdå!”

Tai pitäisikö olla käsilaukussa kyltti ”Endast en svensktalande förare får stanna hos mig”? Ja sitten selvitetään siinä Manskulla jokaisen kielitaito klo 4:35?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sieltä tolpalta? ”Lennart var är du?!? Kan du körä mig hem? Lennaaaart!!! Jag är här!!! Hejdå!”

Tai pitäisikö olla käsilaukussa kyltti ”Endast en svensktalande förare får stanna hos mig”? Ja sitten selvitetään siinä Manskulla jokaisen kielitaito klo 4:35?
Kuljettajan kannalta ikävää ja vältettävää on jos asiakas vaikuttaa siltä, että hän puhuu kyydin aikana norjaa. Tuosta kielivalinnasta taksissa asiakkaan matkan hinta ainakin nousee.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikoinaan istuin KELA-taksin kyydissä ja alle kolme tuntia meni Helsingistä Jyväskylään, vaikka kuski hörppäsi kahvit huoltoasemalla. Melko reippaasti ohitteli. Jyväskylän auto oli, mutta kertoi saaneensa koulutuksensa pääkaupungissa.

On jotenkin käsittämätöntä, että asiakas kyydissä ajetaan noin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tästä hinnoittelusta uutisoidaan ns. jatkuvasti, mikä toisaalta on fine. Mutta mielestäni sen ei pitäisi enään olla ullatus, että taksimatka voi maksaa mitä tahansa välillä a ja b...

Kyllä se nyt menee niin, että vastuu on nykyään kuluttajalla minkä hintaisen auton tolpalta valitsee.

Nykyään kun hinta määräytyy lähtömaksun lisäksi matkan pituudesta ( km ) ja matkaan käytetystä ajasta ( min ) niin siellä voi tulla jullatuksia jos lähtömaksu on 10 €, km taksa on 1,90 €/km ja aikataksa on 1,50 €/min.
Hinnastohan pitäisi olla nähtävissä auton kyljessä ja myös sisällä...
Hinnastossa pitää olla myös maininta enimmäishinnasta tietylle matkalla/ajalle....

Ennenhän se oli kyllä perseestä kun lähtömaksu ja kilometritaksa oli sama, koko Suomessa välillä Hanko - Utsjoki. Hinnan päätti valtioneuvosto. Silloin taisi olla vielä lupakiintiöt koko maahan.

No se oli silloin kauan sitten
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ennenhän se oli kyllä perseestä kun lähtömaksu ja kilometritaksa oli sama, koko Suomessa välillä Hanko - Utsjoki. Hinnan päätti valtioneuvosto. Silloin taisi olla vielä lupakiintiöt koko maahan.
Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.

Jep, my mistake, olisi pitänyt mainita että hinnat olivat enimmäishinnat. Kukaan ei kieltänyt ajamasta halvemmalla. Eikä kiellä nytkään. Kuski voi laittaa mittarin "kiinni" kun haluaa tai sovitaan. Moni kuski vaan ajaa nykyään prosenttipalkalla, eli palkka tulee sen mukaan mitä kassa näyttää.
Se olisi monen asiakkaankin hyvä muistaa kun aletaan tinkiä siitä hinnasta, niin kuski tinkii silloin palkastaan.
Tuskin kovin moni duunari tykkää jos pomo tulee pe käymään työpisteellä ja kysyy, et Onx Pena ok et saat 2 vikalta tunnilta 5 egeä palkkaa... Kyllä sä ny sen verran voit kato joustaa..
 

Glove

Jäsen
Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.
EIhän sitä nyt missään nimessä alennuksella ajettu ja tutuilta otettiin tuplahinta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi olla ja varmaan onkin. Haasteenahan on mm se, että mitään hinnastoja ei ehdi edes lukemaan kun joku on jo hihassa kiinni taluttamassa autoon. Ja toisessa hihassa toinen kaveri.
Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"
 

Alejandro

Jäsen

Lähes sata euroa matkasta Elielinaukiolta Helsinki-Vantaalle? Ei helvetti. Muutenkaan artikkeli ei anna hyvää kuvaa alalla toimivista uusista yrittäjistä.
Olen yllättynyt kuinka paljon tässä on nyt keskusteltu pelkästään hinnoista. Minusta artikkelissa mainitut fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen ja esitetty treffikutsu ovat paljon vakavampia ja olennaisempia ongelmia. Olen monesti matkustellut taksilla ulkomailla ja tullut pikkuisen huijatuksi hinnan suhteen, mutta ei kukaan ole käynyt käsiksi tai käyttäytynyt muuten epäsopivasti. Miehenä pystyn tietysti pistämään hanttiin fyysisesti, mutta naisille tällaiset kokemukset voivat varmastikin olla todella ahdistavia.

Oma tyttöystäväni/avovaimoni laittaa aina sijaintijaon päälle, kun astuu taksiin ilman minua. En ole tällaista ikinä pyytänyt tai kommentoinut. Ymmärrän kyllä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jep, my mistake, olisi pitänyt mainita että hinnat olivat enimmäishinnat. Kukaan ei kieltänyt ajamasta halvemmalla. Eikä kiellä nytkään. Kuski voi laittaa mittarin "kiinni" kun haluaa tai sovitaan. Moni kuski vaan ajaa nykyään prosenttipalkalla, eli palkka tulee sen mukaan mitä kassa näyttää.
Se olisi monen asiakkaankin hyvä muistaa kun aletaan tinkiä siitä hinnasta, niin kuski tinkii silloin palkastaan.
Tuskin kovin moni duunari tykkää jos pomo tulee pe käymään työpisteellä ja kysyy, et Onx Pena ok et saat 2 vikalta tunnilta 5 egeä palkkaa... Kyllä sä ny sen verran voit kato joustaa..
Ei kuskille käy auton omistaja sanomassa, että nyt tippuu prosenttiosuus kassasta. Kyse on vapaasta markkinataloudesta jossa palvelu hinnoitellaan siten että pyritään saamaan mahdollisimman hyvä tuotto. Tiukasti kalliissa hinnassa pysyttelevällä se on äkkiä nolla kun asiakas valitsee toisen palveluntarjoajan. Jokaisen alalla toimijan tulisi tietenkin tietää mikä on kipuraja jolla hommaa kannattaa tehdä niin ei mene tappiolle kyyti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"
Toimisi oikein hyvin jos myös kaikilla palveluntarjoajilla olisi suu jolla kertoa paljonko kyyti tiettyyn kohteeseen maksaa. Hankalaksi asian tekee usein se, ettei kuljettajalla ole monestikaan harmainta aavistusta missä tämä kohde sijaitsee eikä ainakaan paljonko sinne on matkaa.
 

Grafix

Jäsen
Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"

Luitko tuota ISn juttua ollenkaan? Jos sä olet nainen ja sulla on kaksi miestä laukussa kiinni niin varmasti siinä ensimmäisenä kysellään hintaa. Ja eihän noi urpot osaa sitä edes sanoa kun eivät tiedä missä kohde on.

Kaksi viimeisintä omaa taksireissua on Helsingissä suunnanneet niinkin eksoottisiin kohteisiin kuin Olympiastadion ja Tehtaankatu. Ei nämä sankarit osanneet niillekään ilman ohjeita.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luitko tuota ISn juttua ollenkaan? Jos sä olet nainen ja sulla on kaksi miestä laukussa kiinni niin varmasti siinä ensimmäisenä kysellään hintaa. Ja eihän noi urpot osaa sitä edes sanoa kun eivät tiedä missä kohde on.

Kaksi viimeisintä omaa taksireissua on Helsingissä suunnanneet niinkin eksoottisiin kohteisiin kuin Olympiastadion ja Tehtaankatu. Ei nämä sankarit osanneet niillekään ilman ohjeita.
No Tehtaankadulle olisi varmaan kannattanut valita Yango. Itsellä taksinkäyttö rajoittuu koiran kanssa eläinlääkärikyyteihin, jotka ovat sujuneet mainiosti Taksi Helsingin ennakkotilauksella. Sen voi tehdä minimissään 30 minuutin päähän ja hinta ennakkotilaukselta on muutaman euron. Voi kertoa toivomuksen autosta, meillä farkku koska isohko koira. Aina ovat tulleet ja perille osanneet, semminkin kun lähtö- ja päätepiste kerrotaan tilauksen yhteydessä. Paluukyydinhän tietenkin joutuu soittamaan samoilla spekseillä ilman ennakkovarausta, mutta sekin on aina pelittänyt. No, kerran Malmilta tullessa farkkutoive ei ollut oiken mennyt läpi, mutta hyvin meidän kultsuneiti matkusti pelkääjän penkin jalkatilassakin.
 

Grafix

Jäsen
No Tehtaankadulle olisi varmaan kannattanut valita Yango. Itsellä taksinkäyttö rajoittuu koiran kanssa eläinlääkärikyyteihin, jotka ovat sujuneet mainiosti Taksi Helsingin ennakkotilauksella. Sen voi tehdä minimissään 30 minuutin päähän ja hinta ennakkotilaukselta on muutaman euron. Voi kertoa toivomuksen autosta, meillä farkku koska isohko koira. Aina ovat tulleet ja perille osanneet, semminkin kun lähtö- ja päätepiste kerrotaan tilauksen yhteydessä.

Appistilaukset ja Uber toki toimii kun kuski näkee suoraan että mistä mihin ajetaan.

Mielestäni taksin yksi perusominaisuuksista on kuitenkin hetkelliseen liikkumistarpeeseen vastaaminen, eli otetaan kyyti tolpalta tai lennosta ad hoc. Ja se ei tällä hetkellä ainakaan Helsingissä kovin hyvin toimi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Enpä ole tainnut vielä tästä tuoreesta alkukesän kokemuksestani kirjoittaa tähän ketjuun - passiruuhkan takia jouduin varaamaan ajan Pasilan poliisitaloon keskelle työpäivää. Kuten kaikki järjelliset ihmiset Helsingissä niin matkustan julkisilla, mutta lähtö jäi vähän naftiksi niin päätin pakon edessä improvisoida taksin Pasilan aseman tolpalta. S'oli, ellei nyt virhet, niin aika haastava kokemus. Viittoiltiin ja kaupattiin sinne sun tänne ja siinä kiireessä päädyin taksiin, jonka minimihinta oli 15e, siis about 1,5km matkasta ja kuskilla joka ei noin luonnostaan osannut Pasilan poliisitaloon Pasilan asemalta ja jolla oli haasteita omaksua puheestani katuosoitetta navigaattoriin.

Siis ei hyvää päivää tätä vapaiden markkinoiden berneriläistä autuutta. Enkä siis ollut mikään hento ja mahdollisesti paikkakunnan suhteen täysin vieras naisturisti, jolle varmasti olisi todella kybällä tarjottu Suomen toiseksi suurimman aseman taksitolpalta kyytiä sinne sun tänne. Liberalistisen talouspolitiikan autuutta noin käytännön tasolla. Esim. @dana77 @BigRedCat @Tuamas voisivat kommentoida, miksi lähes täysin vapaat markkinat toimivat tässä tapauksessa hieman eri tavalla kuin junan vessa? Ehkä pitäisi vielä muutama säädös karsia että päästäisiin sinne paratiisiin?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä uutta tietoa taksiuudistuksen taustoista. (Linkki vie Ylen sivulle)
Melkoista suhmurointia.
Yksi vaarallisin asia, tai varmaan vaarallisin asia, mikä kohdistuu länsimaisen liberalismin toimivuuteen on länsimaisen liberalismin sangen toimivaksi osoittautunut, mutta valtaisaan korruptioon jatkuvasti erittäin altis talousjärjestelmä. Olisi läntisten suuryritysten oman edun mukaista, että vahva mutta maltillinen sosiaali-liberaali valtio pitää yllä markkinoiden valvontaa ja riittävän korkeaa verotusta terveen kansalaisyhteiskunnan ylläpitämiseksi. Mutta esim. USA:ssa nämä jättimäiset ja äärimmäisen vaikutusvaltaiset suuryritykset seuraavaa kvartaalia maksimoidakseen edelleen (kaiken empiirisen todistusaineiston valossakin) laajalti tukevat jo semi-fasistiseksi yltynyttä Trump-puoluetta. USA on mädäntymässä sisältä käsin koska se ei ole pohjoismainen sosiaalidemokratia - näin kylmästi väittäisin. @Cobol
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Appistilaukset ja Uber toki toimii kun kuski näkee suoraan että mistä mihin ajetaan.

Mielestäni taksin yksi perusominaisuuksista on kuitenkin hetkelliseen liikkumistarpeeseen vastaaminen, eli otetaan kyyti tolpalta tai lennosta ad hoc. Ja se ei tällä hetkellä ainakaan Helsingissä kovin hyvin toimi.

Hetkelliseen liikkumistarpeeseen nuo eri applikaatiot ovat nimenomaan hyviä. Jokaisella on taskussa älyhoi-puhelin jolla saa taksin nopeasti ihan mihin tahansa. Tämä korvaa täysin perinteisen tolpalla seisoskelun tai käsillä huitomisen.
 

msg

Jäsen
Olen myös kuullut huhuja, että sillä taskussa olevalla laitteella voi myös soittaa itselleen taksin, jos ei sovellusta halua käyttää ja yleisöpuhelinta ei ole saatavissa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hankalaksi asian tekee usein se, ettei kuljettajalla ole monestikaan harmainta aavistusta missä tämä kohde sijaitsee eikä ainakaan paljonko sinne on matkaa.

Kaksi viimeisintä omaa taksireissua on Helsingissä suunnanneet niinkin eksoottisiin kohteisiin kuin Olympiastadion ja Tehtaankatu. Ei nämä sankarit osanneet niillekään ilman ohjeita.
Kannattaa näissäkin tapauksissa käyttää suuta. Jos kuljettaja ei osaa puhumaasi kieltä, valitse toinen. Tai jos ei tiedä missä kohde sijaitsee, valitse toinen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös