Yhtä luonteva pari kuin tuulipuku ja korkokengät.Mutta kuka muu kuin Axl Rose pukeutuu pyöräilyshortsheihin ja bleiseriin?
Tilatkaa se ruotsinkielinen kuski.
Kuljettajan kannalta ikävää ja vältettävää on jos asiakas vaikuttaa siltä, että hän puhuu kyydin aikana norjaa. Tuosta kielivalinnasta taksissa asiakkaan matkan hinta ainakin nousee.Sieltä tolpalta? ”Lennart var är du?!? Kan du körä mig hem? Lennaaaart!!! Jag är här!!! Hejdå!”
Tai pitäisikö olla käsilaukussa kyltti ”Endast en svensktalande förare får stanna hos mig”? Ja sitten selvitetään siinä Manskulla jokaisen kielitaito klo 4:35?
Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.Ennenhän se oli kyllä perseestä kun lähtömaksu ja kilometritaksa oli sama, koko Suomessa välillä Hanko - Utsjoki. Hinnan päätti valtioneuvosto. Silloin taisi olla vielä lupakiintiöt koko maahan.
Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.
EIhän sitä nyt missään nimessä alennuksella ajettu ja tutuilta otettiin tuplahinta.Silloin valtioneuvosto päätti taksien maksimihinnat. Olisi saanut hinnoitella myös halvemmaksi, mutta en tiedä että missään olisi näin tehty. Mutta joo. Hankalaa on nykyään taksin ottaminen tolpalta saati lennosta. Yhtään et tiedä mitä tulee maksamaan. Itse tilaan aina sovelluksella kun joskus harvoin taksia käytän.
Hinnastohan pitäisi olla nähtävissä auton kyljessä ja myös sisällä...
Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"Pitäisi olla ja varmaan onkin. Haasteenahan on mm se, että mitään hinnastoja ei ehdi edes lukemaan kun joku on jo hihassa kiinni taluttamassa autoon. Ja toisessa hihassa toinen kaveri.
Olen yllättynyt kuinka paljon tässä on nyt keskusteltu pelkästään hinnoista. Minusta artikkelissa mainitut fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen ja esitetty treffikutsu ovat paljon vakavampia ja olennaisempia ongelmia. Olen monesti matkustellut taksilla ulkomailla ja tullut pikkuisen huijatuksi hinnan suhteen, mutta ei kukaan ole käynyt käsiksi tai käyttäytynyt muuten epäsopivasti. Miehenä pystyn tietysti pistämään hanttiin fyysisesti, mutta naisille tällaiset kokemukset voivat varmastikin olla todella ahdistavia.Kyytiin repimistä, treffipyyntöjä ja jopa lähes 60 euron hintaero – IS ajoi saman matkan 10 kertaa taksilla Helsingissä
IS matkusti kymmenellä eri taksilla saman matkan rautatieasemalta lentokentälle. Ero halvimman ja kalleimman kyydin välillä oli lähes 60 euroa.www.is.fi
Lähes sata euroa matkasta Elielinaukiolta Helsinki-Vantaalle? Ei helvetti. Muutenkaan artikkeli ei anna hyvää kuvaa alalla toimivista uusista yrittäjistä.
Ei kuskille käy auton omistaja sanomassa, että nyt tippuu prosenttiosuus kassasta. Kyse on vapaasta markkinataloudesta jossa palvelu hinnoitellaan siten että pyritään saamaan mahdollisimman hyvä tuotto. Tiukasti kalliissa hinnassa pysyttelevällä se on äkkiä nolla kun asiakas valitsee toisen palveluntarjoajan. Jokaisen alalla toimijan tulisi tietenkin tietää mikä on kipuraja jolla hommaa kannattaa tehdä niin ei mene tappiolle kyyti.Jep, my mistake, olisi pitänyt mainita että hinnat olivat enimmäishinnat. Kukaan ei kieltänyt ajamasta halvemmalla. Eikä kiellä nytkään. Kuski voi laittaa mittarin "kiinni" kun haluaa tai sovitaan. Moni kuski vaan ajaa nykyään prosenttipalkalla, eli palkka tulee sen mukaan mitä kassa näyttää.
Se olisi monen asiakkaankin hyvä muistaa kun aletaan tinkiä siitä hinnasta, niin kuski tinkii silloin palkastaan.
Tuskin kovin moni duunari tykkää jos pomo tulee pe käymään työpisteellä ja kysyy, et Onx Pena ok et saat 2 vikalta tunnilta 5 egeä palkkaa... Kyllä sä ny sen verran voit kato joustaa..
Toimisi oikein hyvin jos myös kaikilla palveluntarjoajilla olisi suu jolla kertoa paljonko kyyti tiettyyn kohteeseen maksaa. Hankalaksi asian tekee usein se, ettei kuljettajalla ole monestikaan harmainta aavistusta missä tämä kohde sijaitsee eikä ainakaan paljonko sinne on matkaa.Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"
Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin suu, jolla voi kysyä "paljonko maksaa"
No Tehtaankadulle olisi varmaan kannattanut valita Yango. Itsellä taksinkäyttö rajoittuu koiran kanssa eläinlääkärikyyteihin, jotka ovat sujuneet mainiosti Taksi Helsingin ennakkotilauksella. Sen voi tehdä minimissään 30 minuutin päähän ja hinta ennakkotilaukselta on muutaman euron. Voi kertoa toivomuksen autosta, meillä farkku koska isohko koira. Aina ovat tulleet ja perille osanneet, semminkin kun lähtö- ja päätepiste kerrotaan tilauksen yhteydessä. Paluukyydinhän tietenkin joutuu soittamaan samoilla spekseillä ilman ennakkovarausta, mutta sekin on aina pelittänyt. No, kerran Malmilta tullessa farkkutoive ei ollut oiken mennyt läpi, mutta hyvin meidän kultsuneiti matkusti pelkääjän penkin jalkatilassakin.Luitko tuota ISn juttua ollenkaan? Jos sä olet nainen ja sulla on kaksi miestä laukussa kiinni niin varmasti siinä ensimmäisenä kysellään hintaa. Ja eihän noi urpot osaa sitä edes sanoa kun eivät tiedä missä kohde on.
Kaksi viimeisintä omaa taksireissua on Helsingissä suunnanneet niinkin eksoottisiin kohteisiin kuin Olympiastadion ja Tehtaankatu. Ei nämä sankarit osanneet niillekään ilman ohjeita.
No Tehtaankadulle olisi varmaan kannattanut valita Yango. Itsellä taksinkäyttö rajoittuu koiran kanssa eläinlääkärikyyteihin, jotka ovat sujuneet mainiosti Taksi Helsingin ennakkotilauksella. Sen voi tehdä minimissään 30 minuutin päähän ja hinta ennakkotilaukselta on muutaman euron. Voi kertoa toivomuksen autosta, meillä farkku koska isohko koira. Aina ovat tulleet ja perille osanneet, semminkin kun lähtö- ja päätepiste kerrotaan tilauksen yhteydessä.
Yksi vaarallisin asia, tai varmaan vaarallisin asia, mikä kohdistuu länsimaisen liberalismin toimivuuteen on länsimaisen liberalismin sangen toimivaksi osoittautunut, mutta valtaisaan korruptioon jatkuvasti erittäin altis talousjärjestelmä. Olisi läntisten suuryritysten oman edun mukaista, että vahva mutta maltillinen sosiaali-liberaali valtio pitää yllä markkinoiden valvontaa ja riittävän korkeaa verotusta terveen kansalaisyhteiskunnan ylläpitämiseksi. Mutta esim. USA:ssa nämä jättimäiset ja äärimmäisen vaikutusvaltaiset suuryritykset seuraavaa kvartaalia maksimoidakseen edelleen (kaiken empiirisen todistusaineiston valossakin) laajalti tukevat jo semi-fasistiseksi yltynyttä Trump-puoluetta. USA on mädäntymässä sisältä käsin koska se ei ole pohjoismainen sosiaalidemokratia - näin kylmästi väittäisin. @CobolTässä uutta tietoa taksiuudistuksen taustoista. (Linkki vie Ylen sivulle)
Melkoista suhmurointia.
Appistilaukset ja Uber toki toimii kun kuski näkee suoraan että mistä mihin ajetaan.
Mielestäni taksin yksi perusominaisuuksista on kuitenkin hetkelliseen liikkumistarpeeseen vastaaminen, eli otetaan kyyti tolpalta tai lennosta ad hoc. Ja se ei tällä hetkellä ainakaan Helsingissä kovin hyvin toimi.
Hankalaksi asian tekee usein se, ettei kuljettajalla ole monestikaan harmainta aavistusta missä tämä kohde sijaitsee eikä ainakaan paljonko sinne on matkaa.
Kannattaa näissäkin tapauksissa käyttää suuta. Jos kuljettaja ei osaa puhumaasi kieltä, valitse toinen. Tai jos ei tiedä missä kohde sijaitsee, valitse toinenKaksi viimeisintä omaa taksireissua on Helsingissä suunnanneet niinkin eksoottisiin kohteisiin kuin Olympiastadion ja Tehtaankatu. Ei nämä sankarit osanneet niillekään ilman ohjeita.