Mainos

Taksikuskit

  • 260 017
  • 1 476

Grafix

Jäsen
Kannattaa näissäkin tapauksissa käyttää suuta. Jos kuljettaja ei osaa puhumaasi kieltä, valitse toinen. Tai jos ei tiedä missä kohde sijaitsee, valitse toinen

Jos ihminen on ammatiltaan taksinkuljettaja, niin ammattiin pitäisi varmaankin kuulua kyvykkyys viedä asiakas hänen kertomaansa osoitteeseen. Aika minimivaatimus, mielestäni, mutta sinulle toki aivan se ja sama.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ihminen on ammatiltaan taksinkuljettaja, niin ammattiin pitäisi varmaankin kuulua kyvykkyys viedä asiakas hänen kertomaansa osoitteeseen. Aika minimivaatimus, mielestäni, mutta sinulle toki aivan se ja sama.
Ihan just sanoin ettei kannata valita kuskia joka ei osaa...

Eli jos on menossa Siltaseen, eikä kuski osaa sinne, kannattaa valita vaikka Vantaan Tulisuudelma? Tai jos kuski ei osaa kotitalolle, niin mennä kaverille yöksi.
@heavy
Tahallista vai tahatonta väärinymmärtämistä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kannattaa näissäkin tapauksissa käyttää suuta. Jos kuljettaja ei osaa puhumaasi kieltä, valitse toinen. Tai jos ei tiedä missä kohde sijaitsee, valitse toinen
Jos taksikuski on autonsa kotipaikkakunnalla, minä oletan ja myös vaadin kuljettajan pystyvän löytämään omatoimisesti nopeimman reitin annettuun osoitteeseen. Se on aivan sama millä kielellä kommikoi, jos kuljettajalla ei ole mitään hajua missä kohde sijaitsee.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos taksikuski on autonsa kotipaikkakunnalla, minä oletan ja myös vaadin kuljettajan pystyvän löytämään omatoimisesti nopeimman reitin annettuun osoitteeseen. Se on aivan sama millä kielellä kommikoi, jos kuljettajalla ei ole mitään hajua missä kohde sijaitsee.
Saahan sitä vaatia, ei siinä mitään
 

Grafix

Jäsen
Ihan just sanoin ettei kannata valita kuskia joka ei osaa...

Eli taksin normaali palvelustandardi on se, että taksitolpalla ensin revitään käsistä ja sitten kun menen istumaan kärryn takapenkille ja kerron osoitteen, niin ensin katsellaan, että ymmärretäänkö toisiamme ja onko päämäärästä mitään hajua ja päästäänkö liikkeelle. Jos ei ymmärretä eikä liikkeelle lähdetä, niin hyppään sitten seuraavaan ja toistan tämän.

Eihän siinä sitten.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Viisastelua lähinnä, heavy. Mutta itse kokisin ainakin hankalana ulkopaikkakuntalaisena alkaa pistää kohteen alueella olevia asioita short-listalle, jos kuski vaikka sattuisi jotain niistä tuntemaan, tai miettimään, että miten itse löydän b-kohteesta kävellen perille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli taksin normaali palvelustandardi on se, että taksitolpalla ensin revitään käsistä ja sitten kun menen istumaan kärryn takapenkille ja kerron osoitteen
Kyllä sinä siinä vaiheessa kun se kuski siellä taksin ulkopuolella repii kädestä voit kommunikoida että painuu helvettiin. Tai jos ei uskalla niin edes kysyä tiedätkö missä on stadion tms.
Viisastelua lähinnä, heavy. Mutta itse kokisin ainakin hankalana ulkopaikkakuntalaisena alkaa pistää kohteen alueella olevia asioita short-listalle, jos kuski vaikka sattuisi jotain niistä tuntemaan, tai miettimään, että miten itse löydän b-kohteesta kävellen perille.
Paras neuvo on, käytä appia. Mullakin on Tamperen ja Oulun appit puhelimessa, kun niitä joskus tarttee
 

Grafix

Jäsen
Kyllä sinä siinä vaiheessa kun se kuski siellä taksin ulkopuolella repii kädestä voit kommunikoida että painuu helvettiin. Tai jos ei uskalla niin edes kysyä tiedätkö missä on stadion tms.

Olisi nastaa kun lähibaarissa olis samanlainen palvelutaso.

Kävelet baarin ohi, niin portsari repii väkisin sisään kapakkaan. Naapuribaarin portsari huutaa samalla uhkauksia. Tiskillä tilaat ison tuopin ja juomanlaskija tuijottaa eikä ymmärrä puhetta. Sitten kun ehkä saat jonkun ymmärryksen perille, että mitä haluat, niin kyyppari alkaa opetella hanan käyttämistä. Välillä kaverin taskupuhelin tietenkin soi ja siinä sitten kaverin kanssa pitää toki jutella jutut ennenkuin kaljanlaskuhommia jatketaan. Sitten kun viinuri on saanut ensin kolme kertaa pelkät kuohut mukiin ja lopulta onnistuu saamaan sen Karhun sinne lasiin, niin siellä on joku tankinpohja ilman hiilihappoja. Maksamisessa tietenkin helvetinmoinen säätö ja älämölö. Kuitista ei kannata haaveilla.

Lopulta nurkkapöydässä voit syyttää vain itseäsi, että mitäs et sanonut pokelle, että painu helvettiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävelet baarin ohi, niin portsari repii väkisin sisään kapakkaan. Naapuribaarin portsari huutaa samalla uhkauksia. Tiskillä tilaat ison tuopin ja juomanlaskija tuijottaa eikä ymmärrä puhetta. Sitten kun ehkä saat jonkun ymmärryksen perille, että mitä haluat, niin kyyppari alkaa opetella hanan käyttämistä. Välillä kaverin taskupuhelin tietenkin soi ja siinä sitten kaverin kanssa pitää toki jutella jutut ennenkuin kaljanlaskuhommia jatketaan. Sitten kun viinuri on saanut ensin kolme kertaa pelkät kuohut mukiin ja lopulta onnistuu saamaan sen Karhun sinne lasiin, niin siellä on joku tankinpohja ilman hiilihappoja. Maksamisessa tietenkin helvetinmoinen säätö ja älämölö. Kuitista ei kannata haaveilla.
En kyllä kaipaa tilannetta, jossa pubiyrittäjien ry päättää saako kaupunkiin perustaa uusia pubeja ja eduskunta päättää että oluttuoppi maksaa koko maassa 9,50...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen myös kuullut huhuja, että sillä taskussa olevalla laitteella voi myös soittaa itselleen taksin, jos ei sovellusta halua käyttää ja yleisöpuhelinta ei ole saatavissa.
Hyvä pointti. Sanoisin että tässä suhteessa se ydinongelma on, että pidempään tässä maassa asuneet ehtivät sangen tottumaan siihen, että taksipalvelut olivat pitkästyttävän ennustettavia - eivät ehkä halvimmasta päästä ja kaksi-kolme adventtiviikonloppua Helsingin keskustassa jonotusta vaativia, mutta siis suurin piirtein tajuttomana tai totaalisen ummikkoturistina kävelit vain taksiin ja se vei perille synkeän päättäväisesti, synkeän ennustettavaan hintaan. Niin että on ehkä vaikea nähdä innovaationa ja edistysaskeleena sitä, että ennen sitä soittamista pitää selkeästi tietää mihin sitä tarkalleen soittaa, puhumattakaan siitä, että tolpalta ei siis niin kannata sokeasti valita tai tulla valituksi siihen ensimmäiseen tai toiseen tai kolmanteen autoon.

Plus että hinnat ovat siis keskimäärin nousseet huomattavasti siitä säännellystä ajasta, minkä nyt ei ainakaan pitänyt olla tämän autuaaksi tekevän vapaan markkinatilanteen sisältämä ominaisuus.
 

axe

Jäsen
En kyllä kaipaa tilannetta, jossa pubiyrittäjien ry päättää saako kaupunkiin perustaa uusia pubeja ja eduskunta päättää että oluttuoppi maksaa koko maassa 9,50...
Jos vaihtoehtona olisi, että pubissa joutuu käymään itse tiskin takana osoittamassa sitä pulloa, jollaisen haluaa kun kyyppari ei puhu mitään tunnettua kieltä maailmassa, tai jos ei oluthanaksi merkittyä pumppua osoitettuaan voi silti tietää yhtään saako tuopissaan olutta, kiljua, silmätippoja, vettä vai mitä vittua tahansa, ja jos sitä itse hakemaansa/laskemaansa juomaa ei saisi edes juoda rauhassa ilman että toinen pubinomistaja on repimässä penkistä irti omaan mysteerijuottolaansa tai hakkaamassa sitä toista "palvelun" tarjoajaa koska hän on vienyt asiakkaan toisen pubireviiriltä, tai jos tässä paikassa ei voikaan ottaa vain yhtä ja jatkaa matkaa vaan onkin minimi juoda kolme tuoppia tai ainakin maksaa kolmesta koska omistajalla on lapsia, niin kyllä, mää ottaisin vaikka valtiojohtoisen sääntelyn mieluummin.

Ai niin, ainahan voi kysyä ensin ja tuuppia takaisin jos joku tuuppii ensin. Helppoa ja halpaa kaikki kun vaan osaa ja haluaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Hetkelliseen liikkumistarpeeseen nuo eri applikaatiot ovat nimenomaan hyviä. Jokaisella on taskussa älyhoi-puhelin jolla saa taksin nopeasti ihan mihin tahansa. Tämä korvaa täysin perinteisen tolpalla seisoskelun tai käsillä huitomisen.
Jokaisella, varsinkaan iäkkäämmällä ihmisellä ei ole älypuhelinta ja vaikka sellainen olisikin, ei välttämättä osaa käyttää sitä kuin soittamiseen ja vastaamiseen. Suuri osahan meistä ei myöskään tarvitse pankkikonttoripalveluita, mutta tuolla on kuitenkin porukkaa, joilla ei ole nettiä, saati osaamista käyttää sitä, joillakin ei edes minkäänlaista pankkikorttia, vaan hoitavat asiansa pankissa paikan päällä silloin, kun se sattuu olemaan auki. Elämää on myös sen oman kuplan ulkopuolella.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuri osahan meistä ei myöskään tarvitse pankkikonttoripalveluita, mutta tuolla on kuitenkin porukkaa, joilla ei ole nettiä, saati osaamista käyttää sitä, joillakin ei edes minkäänlaista pankkikorttia, vaan hoitavat asiansa pankissa paikan päällä silloin, kun se sattuu olemaan auki. Elämää on myös sen oman kuplan ulkopuolella.
Ihan mielenkiintoista olisi tietää, minkäköhän kokoisesta porukasta enää puhutaan. Muistisairaat ovat oma lukunsa, mutta oman käsitykseni mukaan ainakin 1930-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet ovat tottuneet käyttämään pankkikorttia jo vuosikymmeniä sitten ja sittemmin verkkopankkia. Toki poikkeustapauksia lienee yhtä lailla.

Sanotaan vielä loppuun, että nykyinen appien viidakko on ajoittain näin "milleniaaninakin" ajoittain haastava. Lähinnä sen takia, etten viitsisi puhelimessa pitää yhtään sovellusta liikaa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä sinä siinä vaiheessa kun se kuski siellä taksin ulkopuolella repii kädestä voit kommunikoida että painuu helvettiin. Tai jos ei uskalla niin edes kysyä tiedätkö missä on stadion tms.

Paras neuvo on, käytä appia. Mullakin on Tamperen ja Oulun appit puhelimessa, kun niitä joskus tarttee

Mihin sää Mansessa taksia tarviit kun täällä kaikki on keskustassa ja se mikä ei oo niin sinne pääset ratikalla? Tervetuloa vaan Tampereelle kaikki.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan mielenkiintoista olisi tietää, minkäköhän kokoisesta porukasta enää puhutaan. Muistisairaat ovat oma lukunsa, mutta oman käsitykseni mukaan ainakin 1930-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet ovat tottuneet käyttämään pankkikorttia jo vuosikymmeniä sitten ja sittemmin verkkopankkia. Toki poikkeustapauksia lienee yhtä lailla.
No jos taksipalveluita ajattelee niin niitä sangen paljon käyttävät vierailijat ja matkailijat, siis kaupunkia tai jopa maata tuntemattomat. Se tapasi olla melkoisen helppo, ja siis näköjään myös halvempi, tilanne, että palveluun pystyi luottamaan eikä tarvinnut sitä paikallistietoutta sen kummemmin osata (tuntuu yhä eksoottisemmalta ja etäisemmältä kirjoittaa näin mutta niinhän se tapasi tosiaan olla). Kyllä nytkin on helppoa paikallisena käyttää niitä paria firmaa, joihin pystyy luottamaan - ja nämä muutamat firmat puolestaan pystyvät luottamaan siihen, että voivat aika iloisesti veloittaa palvelusta.

Helsingissä voi esimerkiksi suht täysin luottaa Taksi Helsinkiin ja Lähitaksiin, ja sen tosiaan huomaa hinnoista takavuosiin verrattuna. Toki näilläkin voi olla totaalisen ummikkoja kuskeja, jotka ovat täydellisesti sen navigaattorinsa varassa mutta sellaista se nyt on.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokaisella, varsinkaan iäkkäämmällä ihmisellä ei ole älypuhelinta ja vaikka sellainen olisikin, ei välttämättä osaa käyttää sitä kuin soittamiseen ja vastaamiseen. Suuri osahan meistä ei myöskään tarvitse pankkikonttoripalveluita, mutta tuolla on kuitenkin porukkaa, joilla ei ole nettiä, saati osaamista käyttää sitä, joillakin ei edes minkäänlaista pankkikorttia, vaan hoitavat asiansa pankissa paikan päällä silloin, kun se sattuu olemaan auki. Elämää on myös sen oman kuplan ulkopuolella.

Edelleenkin applikaatio korvaa täysin perinteisen taksin tilaamisen.
Samaan tapaan kuin nettipankki on korvannut konttorilla käteisellä laskun maksamisen.
Samoin esim tietokone on korvannut käsin kirjoitetut kirjeet helppona viestintämuotona.

Jos joku kuitenkin haluaa jostain syystä käyttää vanhentunutta tapaa niin ei pidä ihmetellä, että miksi se on hinnoiteltu nykyistä kalliimmaksi.
 

Grafix

Jäsen
Edelleenkin applikaatio korvaa täysin perinteisen taksin tilaamisen.
Samaan tapaan kuin nettipankki on korvannut konttorilla käteisellä laskun maksamisen.
Samoin esim tietokone on korvannut käsin kirjoitetut kirjeet helppona viestintämuotona.

Jos joku kuitenkin haluaa jostain syystä käyttää vanhentunutta tapaa niin ei pidä ihmetellä, että miksi se on hinnoiteltu nykyistä kalliimmaksi.

Ihan tarkkaan en ymmärrä sitä, miksi en voisi taskupuhelin/sovellus -kombinaation sijaan luottavaisin mielin oldschoolisti kävellä kotoani 50 metrin päässä olevalle tolpalle ja ottaa siitä kyydin, joka vie minut sinne minne haluan. Yleensä siinä on autojakin aina jonossa. Käsittääkseni ne on siinä kuitenkin siksi, että niillä voi asiakas päästä haluamaansa paikkaan.

Eikös taksiyrittäjät ja mikälie ry nostanut helvetinmoisen äläkän kun ainakin Helsingissä niitä tolppia ehdotettiin taannoin karsittavaksi. En ymmärrä miksi jos kaikki kerran tilaavat, tai ainakin pitäisi tilata, sen taksin sillä appiksella. Mitä ne siinä tolpalla tekevät, menisivät odottelemaan sitä tilausta sitten jonnekin tienposkeen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En kyllä kaipaa tilannetta, jossa pubiyrittäjien ry päättää saako kaupunkiin perustaa uusia pubeja ja eduskunta päättää että oluttuoppi maksaa koko maassa 9,50...
Tarvitseeko näissä keskuteluissa aina mennä ääripäästä toiseen? Hinnoitelu olkoon minun puolestani aivan vapaata kunhan palveluntarjoaja osaa asiansa. Samoin luvat vaan jokaiselle halukkaalle joka osaa hommansa hoitaa. Osaamisesta ja palvelun tasosta on kyse. Käytän taksia pelkästään ollessani reissussa ja odotan kyllä, että aseman tai sataman terminaalin oven edessä olevalta taksitolpalta löytyy ammattitaitoisia kuljettajia jotka kykenevät viemään minut määränpäähän joka sijaitsee heidän taksinsa toimialueella. Pidän myös kohtuullisena vaatimuksena, että kuljettaja osaa turistia paremmin reitin paikkakunnan hotelleihin, ravintoloihin ja turistikohteisiin. Tai kykenee edes selvittämään omatoimisesti määränpään sijainnin. Palvelua ei voi kehua kovinkaan toimivaksi jos matkustajan täytyy ennen liikkeelle lähtöä pitää kuskille kuulustelu osaako hän määränpäähän, seurata matkan aikana puhelimellaan että mennään oikeasti sinne minne tarkoitus ja määränpään löytyessä sitten veivaaminen ja vatvominen maksun kanssa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ihan mielenkiintoista olisi tietää, minkäköhän kokoisesta porukasta enää puhutaan. Muistisairaat ovat oma lukunsa, mutta oman käsitykseni mukaan ainakin 1930-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet ovat tottuneet käyttämään pankkikorttia jo vuosikymmeniä sitten ja sittemmin verkkopankkia. Toki poikkeustapauksia lienee yhtä lailla.
Enhän minä tiedä paljonko niitä on, mutta itse tunnen enemmänkin 1940-luvullakin syntyneitä, joilla ei ole nettiä tai älypuhelinta. Pankkikortittomat tietysti harvemmassa, mutta ei sillä pelkällä kortillakaan voi kaikkea hoitaa. Mielestäni tällaiset palvelut nyt vaan kuuluvat kaikille.

Kuten tuolla aikaisemmin on kirjoitettu, myös turistit ovat suuri takseja käyttävä ryhmä ja heille tilanne varmaan näyttäytyy hyvinkin sekavana. Ei kaikessa tarvitse ottaa Ruotsista mallia.
 

Glove

Jäsen
Kelakuljetuksia ei voi käsittääkseni tilata millään sovelluksella vaan on soitettava sinne vanhanaikaseen taksikeskukseen. Siinä tilanteessa ei auta edes se, että kävelee taksitolpalle, koska sinne keskukseen on silti soitettava, että saadaan tilaukseen kaikkitarvittavat tiedot, jotta Kela voi maksaa palveluntarjoajalle korvauksen matkasta. Ja maalla kun niitä kelakuljetuksia saattaa olla jopa 75% kuukauden liikevaihdosta niin kyllä se keskuskin pitää olla olemassa. Mutta kai ne tuohonkin jonkun sovelluksen tekee jossain vaiheessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vaihtoehtona olisi, että pubissa joutuu käymään itse tiskin takana osoittamassa sitä pulloa, jollaisen haluaa kun kyyppari ei puhu mitään tunnettua kieltä maailmassa, tai jos ei oluthanaksi merkittyä pumppua osoitettuaan

Mä veikkaan että sinun kokemukset perustuvat vain ja ainoastaan siihen mitä keltaisen lehdistön lööpit huutavat.

Parempi sekin, kuin nykytilanne.

No minusta ei. Nyt on edullisempaa, eikä ole ensimmäistäkään huonoa kokemusta. Tietysti kommunistit kaipaavat valtion sääntelyä tapahtui mitä tapahtui.

Mihin sää Mansessa taksia tarviit kun täällä kaikki on keskustassa ja se mikä ei oo niin sinne pääset ratikalla? Tervetuloa vaan Tampereelle kaikki.

Enemmän tietty tarvitsi, kun piti mennä Hakametsään...

Tarvitseeko näissä keskuteluissa aina mennä ääripäästä toiseen?

Eikö nämä yksittäiset huonot kokemukset sitten ole ääripäitä?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mihin sää Mansessa taksia tarviit kun täällä kaikki on keskustassa ja se mikä ei oo niin sinne pääset ratikalla? Tervetuloa vaan Tampereelle kaikki.

Tampereella taksin käytön tarve on kasvanut varsinkin vanhempien ihmisten osalta. Ratikan tulon myötä tietyt kaupunginosat ovat nykyään huonompien joukkoliikenneyhteyksien varassa, joten taksin käyttö on lisääntynyt. Ja näitä paikkoja on yllättävän paljon.

Ydinkeskustassa kilometrin siirtymään tuskin taksia tarvitaan. Elämä siirtyy kuitenkin koko ajan enemmän ja enemmän "laitakaupungeille" kaupungin valitseman ideologian ansiosta. Samoin yritykset. Näiden asiakkaat sekä työntekijät ovat kovimpia taksinkäyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Palvelua ei voi kehua kovinkaan toimivaksi jos matkustajan täytyy ennen liikkeelle lähtöä pitää kuskille kuulustelu osaako hän määränpäähän, seurata matkan aikana puhelimellaan että mennään oikeasti sinne minne tarkoitus ja määränpään löytyessä sitten veivaaminen ja vatvominen maksun kanssa.
Varsinkin, jos nämä kuulustelut, veivaamiset ja vatvomiset pitää suorittaa käsimerkein, koska yhteistä kieltä ei kuskin kanssa löydy. Kyllä ennen oli paremmin. Hyppäsit autoon ja nahkatakkiin pukeutunut tukevahko keski-ikäinen suomalainen mies vei sinut sinne minne pitikin ja mittarissa juoksevaan numerosarjaan pystyi luottamaan. Kyydin alkaessa pystyi lungisti heittämään suomen kielellä fraasit "millä koneella tämä auto on" ja "oletko renkinä vai omistajana" niin matka alkoi leppoisasti. Sitten loppumatkan kuski keskittyi ajamiseen ja asiakas kyydissä istumiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös