Mainos

Taksikuskit

  • 259 811
  • 1 476

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
No älä. Viimeksi Helsingissä käydessä otin taksin määränpäänä Olympiastadion. Kuski ei tiennyt missä sellainen on eikä edes saanut sitä navigaattoriinsa näpyteltyä vaikka selkokielisesti tavasin sen hänelle. En odota, että kuskit tuntevat kaupunkinsa tiet ja paikat kuin omat taskunsa, mutta tämä veijari oli kyllä pohjanoteeraus. Liekö olisi osannut rautatieasemallekaan. Jos jotain ammattia ryhdyt harjoittamaan niin pitäisi olla siihen edes välttävät taidot.
Siinä on se kun ei enää ole mitään kokeita miten hyvä paikallistuntemus on, ja jos toimii pelkän
navigaattorin avulla, niin sekin on aika kyseenalaista hommaa.

Pitäisi ehdottomasti pärjätä ainakin kohtuullisesti ilman sitäkin.

Jos Helsinkiläinen taksikuski ei tiedä missä on Olympiastadion, niin on kyllä melkoinen pohjanoteeraus.
Sellaista kuskia ei tietenkään ole joka tietää kaikki osoitteet ulkoa, mutta noinkin keskeisen maamerkin
pitäisi olla tiedossa, ei kahta sanaa.

Yksi huolestuttava ilmiö on myös nämä tunnettuja taksibrändejä apinoivat piraattitaksit,
väärennetyillä Taksi Helsingin logoilla olevia autojahan on nähty, niissä saattaa vaan lukea
jotain tyyliin " Taksi Helsingi" tai vastaavaa skeidaa.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ainoa taksiyhtiö, jota voisin kuvitella nykyään käyttäväni, on Taksi Helsinki. Muut firmat voivat olla halvempia ja kenties nopeampiakin, mutta Taksi Helsinki on ainakin oman kokemukseni mukaan luotettavin. Tosin edellisestä taksireissusta on vierähtänyt aikaa ainakin kahdeksan vuotta, jolloin aika oli kovin erilainen verrattuna nykypäivän villin lännen meininkiin.

Yangon taksit vaikuttavat olevan sekä alttiimpia liikennerikkeille, eksymisille että vieläpä kunnolliselle asiakaspalvelulle. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että entistä useampi maahanmuuttaja elättää itsensä taksikuskina, mutta taksikuskin tulisi osata tietää edes oman kaupunkinsa tärkeimmät nähtävyydet ilman navigaattoria sekä osata ymmärtää suomen kieltä. Mitä enemmän noita Yangon taksien toimintaa on seurannut, sitä vähäisemmäksi uskoni heidän ammattitaitoonsa on laskenut.

Rautiksen (ja ymmärtääkseni myös Helsinki-Vantaan) taksitolpan luona on usein sellainen huutokauppa meneillään, että en yhtään ihmettele, jos kyytiä halajavat ihmiset tuppaavat välttelemään sitä. Meininki on kuin jossain Tunisiassa. Onneksi on niitä taksiyhtiöitä, joiden kuskit eivät alennu mylvimään asiakkaille saadakseen näiden huomion, sillä sellainen laskee hyvin nopeasti sekä kuskin että varsinkin heidän edustamansa firman uskottavuutta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä ihmettelen miten hinnat ovat nousseet ja mihin tuo tieto perustuu. Varmaan johonkin kelakyyteihin ja näiden sankarikuskien kännisiltä repimiin törkeisiin ylihintoihin. Jos käyttää appia, ei juuri voi epäonnistua. Toki uberissä hinnat ovat dynaamisia ja pitää osata katsoa, jos sovellus tarjoaa jotain ylihintaa, mikä on itselle käynyt kerran.

Kerran uber-kuski yritti kusettaa niin, että otti keikan, mutta lähetti jonkun ajan kuluttua viestin, että menee 1,5 tuntia kun on ruuhkaa ja hän oli herttoniemessä parin kilsan päästä minusta lauantai iltapäivänä. Toiveena tietenkin saada minut perumaan keikka, että hän saisi peruutusrahan. Lähetin FU viestin ja tilasin normitaksin. Parasta, että tämä urpo tuli kuitenkin heti sen jälkeen paikalle ja soitteli, että missä olen ja sai peruutusrahansa. Toki valitin ja sain fyrkat takaisin yhdellä viestillä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Rautiksen (ja ymmärtääkseni myös Helsinki-Vantaan) taksitolpan luona on usein sellainen huutokauppa meneillään, että en yhtään ihmettele, jos kyytiä halajavat ihmiset tuppaavat välttelemään sitä. Meininki on kuin jossain Tunisiassa. Onneksi on niitä taksiyhtiöitä, joiden kuskit eivät alennu mylvimään asiakkaille saadakseen näiden huomion, sillä sellainen laskee hyvin nopeasti sekä kuskin että varsinkin heidän edustamansa firman uskottavuutta.
Helsinki-Vantaalla on kai ne omat ruutunsa jonne kaikki ei pääse , mutta se Elilelinaukio on omaa
luokaansa. Finaviahan kilpailutti Helsinki-Vantaan taksitoiminnan, joten sinne ei pääse syntymään
samanalaista härdelliä, satamat on tehneet samoin.

Se Elielinaukion tolppa pitäisi myös kilpailuttaa , ja estää pääsy sinne muilta kun laadukkailta
toimijoilta. Kuulin eräältä taksikuskina toimivalta tutulta , että siellä on jotain heppuja jotka
ovat nimittäneet itse itsensä jonkun sortin taksiasemapäälliköiksi, ja ovat päättävinään kuka
sinnne saa tulla ottamaan kyytejä ja kuka ei.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä ihmettelen miten hinnat ovat nousseet ja mihin tuo tieto perustuu.
Siis hintakehitystä tutkitaan about ihan kaikilla aloilla täysin luotettavilla tilastollisilla metodeilla. Tietysti jos oma ideologia kertoo toisin niin maa voi olla vaikka litteä kun usko on tarpeeksi kova.

Toki voi myös ajatella empiirisesti: käytän aika säännöllisesti takseja, yleensä muutaman kerran kuussa - taksiliikenteen luotettavuus ja laatu Helsingissä ovat romahtaneet ja hinnat selkeähkösti kohonneet täälläkin, siis oman kokemukseni mukaan. Sääntelyn aikana taksi oli vähän kuin junan vessa, ei ollut halpaa huvia ja muutamana viikonloppuna Helsingin keskustassa piti jonottaa kylmässä joulukuun viimassa. Mutta palvelu oli älyttömän luotettavaa ja tasokasta.

Tapasin vähän naureskella tukholmalaisille tutuille, jotka aina laittoivat pitkät ohjeet siitä, mitä takseja ja mistä ottaa ja miten varmistaa hinta etukäteen, että täällä meillä Helsingissä senkus otat sen taksin vaan ja voit olla ihan rauhassa. Hymy sittemmin hyytyi. Tuohan nyt on juurikin sen laatuista toimintaa, jossa esim. matkailijat vieraalla paikkakunnalla tai peräti vieraassa maassa arvostavat luotettavuutta ja ennustavuutta eikä sitä voiko säästää muutaman euron jos käy hyvä tuuri. Tai menettää kymmeniä euroja jos käy huono.

Oma surkuhupaisin anekdoottini on se, kun piti hakea sairas lapsi erityiskoulusta Pakilasta - otin taksin Pukinmäen aseman tolpalta, olisiko joku 3km matka vai lyhyempi. Mutta piru kun hänen navigaattorinsa ei toiminutkaan, eikä ymmärtänyt suullisia ohjeitani. Ei siinä sitten auttanut kun naputella oman puhelimen navigaattori tyypille avuksi. Eikä hinta siis ollut edullisempi kuin ennen deregulaatiota. Hienosti ovat vapaat markkinat toimineet...
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ainoa taksiyhtiö, jota voisin kuvitella nykyään käyttäväni, on Taksi Helsinki. Muut firmat voivat olla halvempia ja kenties nopeampiakin, mutta Taksi Helsinki on ainakin oman kokemukseni mukaan luotettavin.
On se edelleen, minäkin tapaan tilata lennosta heiltä - ja kyllä, ovat selkeästi kalliimpia, mutta luotettavia. Etukäteen voin tilata halvempaakin. Esim. huomenna lähden aamulla taksilla Tikkurilan asemalle ja sain 02-Taksi -appsista jonkun pienemmän firman taksin 16 eurolla. Taksi Helsingillä matka olisi maksanut 27e, mitä kyllä ihmettelen.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tapasin vähän naureskella tukholmalaisille tutuille, jotka aina laittoivat pitkät ohjeet siitä, mitä takseja ja mistä ottaa ja miten varmistaa hinta etukäteen, että täällä meillä Helsingissä senkus otat sen taksin vaan ja voit olla ihan rauhassa. Hymy sittemmin hyytyi. Tuohan nyt on juurikin sen laatuista toimintaa, jossa esim. matkailijat vieraalla paikkakunnalla tai peräti vieraassa maassa arvostavat luotettavuutta ja ennustavuutta eikä sitä voiko säästää muutaman euron jos käy hyvä tuuri. Tai menettää kymmeniä euroja jos käy huono.
Tukholman takseista kuuli joskus kauhutarinoita miten matkailjoita on vedätetty, ja nyt sitä tehdään
taatusti Stadissakin matkailjoille.

En ihmettelisi jos joku sankari veloittaisi joltain turistilta 50 euroa matkasta esimerkiksi Elielinaukiolta
Vikingin terminaaliin , siinä saa taas maamme kuva ulkopuolisille kyytiä.

Sama oli Göteborgissakin, kun olin aikoinaan duunissa eräässä ruotsalaisessa firmassa jonka pääkonttori
oli siellä, niin kyselin tarkkaan etukäteen miten kannatttaa toimia, sain esimerkiksi ohjeen että kun tulet kentältä, tai menet sinne niin otat ehdottomasti taksin joka lupaa kiinteän hinnan, et missään tapauksessa ota mitään mittari päällä ajavaa pirssiä, se kenttähän on kaukana keskustasta samalla tavalla kun Arlanda.

Ja nyt tuo sama paska on arkipäivää täälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin jos väkisin koittaa jotain positiivista nykysysteemistä löytää:

- Uberin kautta saa pääosin kyydin halvemmalla kuin ennen, toki tämä ei iäkkäämpiä kansalaisia lohduta. Toki osa Uberin kuskeista on selkeästi tottunut johonkin Algerian liikenteeseen, kaistoilla/vilkuilla ei tee mitään ja autotkin on välillä jotain Opel Corsia.

- Sunnuntaina aamuyöllä klo 3 taksin sai jonottamatta. Toki piti neuvotella hinnasta, niin tiedä kumpi sitten oli parempi. Koitin myös Uberia, hinta oli komeat 90€ (normaalisti 40€), siinä sitä markkinataloutta.

Muuten mitään hyvää en keksi. Sysipaska uudistus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Glove

Jäsen
Ja nyt tuo sama paska on arkipäivää täälläkin.
Ja alan ihmisten keskuudessa tämä tiedettiin jo 2015/2016 kun taksiuudistusta alettiin suunnittelemaan. Mutta kyllähän meidän poliitikot tietää paremmin kuin alan ihmiset. Vitun urpot.

Onneksi olen nyt tämmösessä pikkukylässä jossa tunnen suuren osan kuljettajista ja autoilijoista, ei ne kehtaa sentään tuttua kusettaa. Isommilla kylillä on sitten yksi lause tilatessa mitä käyttäen asiallisen taksin saaminen pitäisi olla kutakuinkin varmaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Niin jos väkisin koittaa jotain positiivista nykysysteemistä löytää:

- Uberin kautta saa pääosin kyydin halvemmalla kuin ennen, toki tämä ei iäkkäämpiä kansalaisia lohduta. Toki osa Uberin kuskeista on selkeästi tottunut johonkin Algerian liikenteeseen, kaistoilla/vilkuilla ei tee mitään ja autotkin on välillä jotain Opel Corsia.

- Sunnuntaina aamuyöllä klo 3 taksin sai jonottamatta. Toki piti neuvotella hinnasta, niin tiedä kumpi sitten oli parempi. Koitin myös Uberia, hinta oli komeat 90€ (normaalisti 40€), siinä sitä markkinataloutta.

Muuten mitään hyvää en keksi. Sysipaska uudistus.
Moni vetoaa myös Uberiin ja onhan se tietyllä tavalla toimiva, mutta eihän se kaiketi toimi kuin muutamassa kaupungissa Suomessa, pk-seutu, Tampere ja Turku, Oulusta en tiedä. Selitä siinä sitten sille Pihtiputaan mummolle, että kyllä ovat taksipalvelut parantuneet.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Ja alan ihmisten keskuudessa tämä tiedettiin jo 2015/2016 kun taksiuudistusta alettiin suunnittelemaan. Mutta kyllähän meidän poliitikot tietää paremmin kuin alan ihmiset. Vitun urpot.

Onneksi olen nyt tämmösessä pikkukylässä jossa tunnen suuren osan kuljettajista ja autoilijoista, ei ne kehtaa sentään tuttua kusettaa. Isommilla kylillä on sitten yksi lause tilatessa mitä käyttäen asiallisen taksin saaminen pitäisi olla kutakuinkin varmaa.
Ketään alan ihmistä ei taaskaan kuunneltu, ja Berner oli sitä mieltä että tästä tulee joku autuas taivas kun kuka tahansa voi alkaa elättämään itsensä taksiyrittäjänä.

Muistan kun se visioi, miten esimerkiksi maanviljelijä voi myös toimia kylän taksikuskina joka vie lapset kouluun omien hommiensa lisäksi, ja kaikki hinnat halpenee kun ei enää ole sitä vanhaa valtion määräämää taksaa häiritsemässä kuvioita.

Ostaisiko Berner itse kalliin tilataksin jolle ei ole kovaa käyttöastetta luvassa, ja kesällä ei välttämättä
ollenkaan ? Siinä on todella typerää visiointia ja fantasiaa jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Mutta meni vähän niin kun pieleen, ja Bernerhän pakeni Sveitsiin.
 
K

Kiekkokatsoja

Berner se mokaili kyllä kovasti. Muussakin kuin taxiuudistuksessa. No jäi nimi mieleen, ja pääsi muihin johtotehtäviin, mutta onneksi kauas.
Minkälainen taxikuski lyö naista? No arvelua voi vaan olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moni vetoaa myös Uberiin ja onhan se tietyllä tavalla toimiva, mutta eihän se kaiketi toimi kuin muutamassa kaupungissa Suomessa, pk-seutu, Tampere ja Turku, Oulusta en tiedä. Selitä siinä sitten sille Pihtiputaan mummolle, että kyllä ovat taksipalvelut parantuneet.

No ei tätä pysty edes omalle äidille tai anopille selittämään onnistuneeksi, kun eivät he osaa Uberia käyttää (enkä edes lähde kokeilemaan opettamista) ja asuvat kuitenkin pk-seudulla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis hintakehitystä tutkitaan about ihan kaikilla aloilla täysin luotettavilla tilastollisilla metodeilla. Tietysti jos oma ideologia kertoo toisin niin maa voi olla vaikka litteä kun usko on tarpeeksi kova.

....
En huomannut väittäneeni, että hinnat eivät olisi nousseet. Sen sijaan arvelin, että hintarakenne olisi muuttunut ja hintoja nostaa jotkut kuten nämä ryöstöhinnoittelut, jotka siis jokainen voi välttää.

Itse käytän taksia varmaan 10 kertaa kuussa ja oma kokemus on, että hinnat ovat laskeneet. Toki silloin ihan alussa varsinkin lyhyiden kyytien hinta laski roimasti, mutta nyt tullut varmaan takaisin osan matkaa.

Joka tapauksessa, valvonta on luokatonta ja tällainen taksiasemilla tappelu on täysin käsittämätöntä puhumattakaan joistain reviireistä. Nyt joku spede oli lyönyt toista kuskia naamaan, tämä on videolla ja lyöjä saa jatkaa kuskina? Tulee mieleen kysymys "mitä vittua"?
 

Glove

Jäsen
Moni vetoaa myös Uberiin ja onhan se tietyllä tavalla toimiva, mutta eihän se kaiketi toimi kuin muutamassa kaupungissa Suomessa, pk-seutu, Tampere ja Turku, Oulusta en tiedä. Selitä siinä sitten sille Pihtiputaan mummolle, että kyllä ovat taksipalvelut parantuneet.
Ei ole Oulussa Uberia, siellä on Otaxi ja toiminut ainakin omalla kohdalla pirun hyvin ja kohtuuhintaan.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Berner se mokaili kyllä kovasti. Muussakin kuin taxiuudistuksessa. No jäi nimi mieleen, ja pääsi muihin johtotehtäviin, mutta onneksi kauas.
Minkälainen taxikuski lyö naista? No arvelua voi vaan olla.
Berner oli kunnon norsu posliinikaupassa, sillähän oli suunnitelmissa myös ne tieverkon palvelupaketit,
jotka oli ihan kun jotain puhelinoperaattoreiden palvelupakettiviidakkoa.

Toinen juttu mikä tulee mieleen oli kun se uhkaili muuttaa kaikki saariston yhteysalukset
maksullisiksi, eikä sikäläisistä asukkaista näyttänyt olevan kauheasti väliä.
 
Siis hintakehitystä tutkitaan about ihan kaikilla aloilla täysin luotettavilla tilastollisilla metodeilla. Tietysti jos oma ideologia kertoo toisin niin maa voi olla vaikka litteä kun usko on tarpeeksi kova.
Ottamatta nyt kantaa muuhun, niin tämän osalta pitää kyllä huomauttaa, ettei Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiä kannata pitää minään "täysin luotettavilla tilastollisilla metodeilla" tuotettuna. Sitä ei ole suunniteltu mihinkään tarkkaan toimialan hintaseurantaan. Kannattaa vilkaista esim. KKV:n tuoreen linja-auto- ja rautatieliikenteen kilpailua tutkineen raportin sivut 53-55, josta näkee, miten pahasti pielessä kuluttajahintaindeksi saattaa yksittäisen palvelun hintaseurannan osalta olla.
 
Viimeksi muokattu:

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En huomannut väittäneeni, että hinnat eivät olisi nousseet. Sen sijaan arvelin, että hintarakenne olisi muuttunut ja hintoja nostaa jotkut kuten nämä ryöstöhinnoittelut, jotka siis jokainen voi välttää.

Itse käytän taksia varmaan 10 kertaa kuussa ja oma kokemus on, että hinnat ovat laskeneet. Toki silloin ihan alussa varsinkin lyhyiden kyytien hinta laski roimasti, mutta nyt tullut varmaan takaisin osan matkaa.

Monessa paikassa hinnat ovat saattaneetkin laskea kiinteän hinnoittelun myötä. Taksiyrittäjän näkökulmasta katsottuna, ongelma tulee siinä, että välitysyhtiöt monesti tarjoavat näitä halpoja kiinteitä hintoja ja se yhtiö ottaa aina siitä hinnasta oman provikkansa, on se hinta sitten mikä tahansa. Se on sitten yrittäjän tehtävä miettiä, että kuinka halvalla haluaa persettään myydä.

Yhtenä esimerkkinä vaikka paljon mainoksissa pyörivä Valopilkku-sovellus. Varmasti todella toimiva sovellus ja halpa hinta asiakkaalle. Valitettavasti niillä hinnoilla, joilla tätä tarjotaan taksiyrittäjälle, niin yrittäjän ei ole mitään järkeä niitä kyytejä lähteä ajamaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ottamatta nyt kantaa muuhun, niin tämän osalta pitää kyllä huomauttaa, ettei Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiä kannata pitää minään "täysin luotettavilla tilastollisilla metodeilla" tuotettuna. Sitä ei ole suunniteltu mihinkään tarkkaan toimialan hintaseurantaan. Kannattaa vilkaista esim. KKV:n tuoreen linja-auto- ja rautatieliikenteen kilpailua tutkineen raportin sivut 53-55, josta näkee, miten pahasti pielessä kuluttajahintaindeksi saattaa yksittäisen palvelun hintaseurannan osalta olla.
Olen käsittänyt että taksihinnoittelusta on ollut erillisiäkin tutkimuksia vai muistanko ihan väärin?
 
Olen käsittänyt että taksihinnoittelusta on ollut erillisiäkin tutkimuksia vai muistanko ihan väärin?
Mm. KKV:ssä ja VATT:ssa on tutkimuksia meneillään, mutteivat ole käsittääkseni vielä julkaiseet mitään. Traficom seuraa taksihintojen kehitystä Tilastokeskusta kattavammalla aineistolla, mutta siitäkin puuttuu esim. uberit ja yangot. Taksihinnat ovat varmasti keskimäärin nousseet, sen verran moni lähde indikoi siihen suuntaan.

Pointtini ei kuitenkaan liittynyt taksihintoihin, vaan kuluttajahintaindeksin osaindeksien käyttöön hintamuutosten arvioinnissa. Se on tyhjää parempi, mutta tehdään yksittäisen palvelun osalta pienillä resursseilla ja sitä kautta pienellä otannalla, eikä siten ole aina erityisen luotettava.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Millä tavalla se on lain vika, jos ihmiset ovat perseestä?

Lakihan itsessään on hyvä ja tervetullut. Joillekin suomalaisille sekä ei-suomalaisille tuo markkinatalous meinaa vain olla sellainen kirosana, että sen takia aletaan lyömään taksitolpalla toisia ja kusettamaan sen avulla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millä tavalla se on lain vika, jos ihmiset ovat perseestä?

Lakihan itsessään on hyvä ja tervetullut. Joillekin suomalaisille sekä ei-suomalaisille tuo markkinatalous meinaa vain olla sellainen kirosana, että sen takia aletaan lyömään taksitolpalla toisia ja kusettamaan sen avulla.

No ei se laki kovin hyvin toimi jos kaikenlaiset laatukriteerit on heivattu pois. Toki katukokeiden ja kielivaatimusten poisto mahdollisti yhden jos toisen mamun työllistymisen, mutta samalla päästiin siihen tilanteeseen ettei kuski ymmärrä suomea ja vielä vähemmän osoitteita.

Oma suosikki oli kyllä somalikuski, joka ei osannut edes sitä helvetin navigaattoria kuunnella tai katsoa ja jatkoi kehää pitkin suoraan, kun navi käski kääntymään Hämeenlinnanväylälle. Ja ei edes omatoimisesti laittanut mittaria pois vaan vasta sitten, kun käskin.

Opiskeluaikoina suoritin Vantaan luvat ja silloin piti vielä opetella kaupungin kadut sekä merkittävimmät kohteet lähikaupungeista. Mutta ei jokainen mamu päässytkään markkinaehtoisesti sekoilemaan.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ei se laki kovin hyvin toimi jos kaikenlaiset laatukriteerit on heivattu pois.
Niin mutta nyt on markkinatalous, jee!

Se vanha laki oli ihan syystä, jonka lienee nyt lähes sokeimmatkin huomanneet. Silloin alan työntekijät ja yrittäjät tienasivat kohtuudella elantonsa ilman, että nyrkeillä tarvi ajaa kilpailijoita pois apajilta. Kyydit oli asiakkaille halvempia, sekä laatu oli korkealla.

Mutta ainiin, ei ollut markkinataloutta, jee!
 

Glove

Jäsen
Niin mutta nyt on markkinatalous, jee!

Se vanha laki oli ihan syystä, jonka lienee nyt lähes sokeimmatkin huomanneet. Silloin alan työntekijät ja yrittäjät tienasivat kohtuudella elantonsa ilman, että nyrkeillä tarvi ajaa kilpailijoita pois apajilta. Kyydit oli asiakkaille halvempia, sekä laatu oli korkealla.

Mutta ainiin, ei ollut markkinataloutta, jee!
Ehkä se elannon tienasi kohtuudella isommissa kaupungeissa, mutta kyllä se pienemmillä paikkakunnilla ja maaseudulla oli ihan kiinni siitä paljonko tunteja pystyy tekemään. Ja varmaan on vieläkin. Päivän kassa saattoi olla ihan mitä tahansa 0-100 €/h välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös