Taksikuskit

  • 259 140
  • 1 476

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kelakuljetuksia ei voi käsittääkseni tilata millään sovelluksella vaan on soitettava sinne vanhanaikaseen taksikeskukseen. Siinä tilanteessa ei auta edes se, että kävelee taksitolpalle, koska sinne keskukseen on silti soitettava, että saadaan tilaukseen kaikkitarvittavat tiedot, jotta Kela voi maksaa palveluntarjoajalle korvauksen matkasta. Ja maalla kun niitä kelakuljetuksia saattaa olla jopa 75% kuukauden liikevaihdosta niin kyllä se keskuskin pitää olla olemassa. Mutta kai ne tuohonkin jonkun sovelluksen tekee jossain vaiheessa.

Saattaa hetki mennä että äppi korvaa kelakuljetuksissa soittamisen. En ole äpillä kyytejä tilannut joten en tiedä mitä tietoja siinä syötetään, mutta kelakyydeissä tarvitaan luonnollisesti mistä ja mihin ollaan menossa. Onko apuvälineitä mukana, esim. rollaattori, pyörätuoli. Onko pyörätuoli taittuva vai pitääkö kiinnittää autoon. Jälkimmäisessä tapauksessa kyse on invakyydistä. Pyörätuoli voi olla niin isokin että tarvitaan isoauto ( Sprintteri vs Transit ).
Matkustajalla voi olla myös saattaja mukana...

Tällä hetkellä kelakyydit on ajettu 1 matkustajan kyyteinä, koska korona. Jossain vaiheessa kyytejä aletaan taas yhdistelemään,jolloin äppitilaus olisi vielä haastavampi.
Kelakyydeissä on ollut muutaman vuoden aikana käytössä ns. Vakiotaksioikeus, jolloin kuljettaja on voinut tilata itselleen sen kyydin. Ehdot / kriteerit ovat vakiotaksiin vaan aika kovat.
Vuoden alussa tuli toivetaksi mahdollisuus jossa asiakas saa sen auton/kuljettajan kenet tahtoo. Asiakas on ensin yhteydessä haluamaansa kuskiin ja he sopivat matkasta. Sen jälkeen asiakas tilaa kyydin ja se tulee auton laitteeseen.
Kuljettaja pystyy tilaamaan paluukyydin itselleen vaikka viestillä, siinä menee about 10 sek aikaa kun sen viestin laittaa keskukseen...
 

Glove

Jäsen
Varsinkin, jos nämä kuulustelut, veivaamiset ja vatvomiset pitää suorittaa käsimerkein, koska yhteistä kieltä ei kuskin kanssa löydy. Kyllä ennen oli paremmin. Hyppäsit autoon ja nahkatakkiin pukeutunut tukevahko keski-ikäinen suomalainen mies vei sinut sinne minne pitikin ja mittarissa juoksevaan numerosarjaan pystyi luottamaan. Kyydin alkaessa pystyi lungisti heittämään suomen kielellä fraasit "millä koneella tämä auto on" ja "oletko renkinä vai omistajana" niin matka alkoi leppoisasti. Sitten loppumatkan kuski keskittyi ajamiseen ja asiakas kyydissä istumiseen.
Enpä muista ensimmäistä kysymystä koskaan kuulleeni, jäkimmäisen turhankin usein. 10 vuotta ajoin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eikö nämä yksittäiset huonot kokemukset sitten ole ääripäitä?
Yksittäiset huonot kokemukset ovat. Valitettavasti tällä hetkellä ei voida puhua yksittäisistä tapauksista vaan ihan jokapäiväisistä ongelmista taksiliikenteessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksittäiset huonot kokemukset ovat. Valitettavasti tällä hetkellä ei voida puhua yksittäisistä tapauksista vaan ihan jokapäiväisistä ongelmista taksiliikenteessä.
Mä en usko ongelman laajuuteen. Nämä ip-lehtien älyvapaat kokeilut matkustaa Helsingin rautatieasemalta lentokentälle taksilla, ovat pelkkää klikkiotsikoiden generointia. Varsinkin kun ajattelee että siitä samalta tontilta pääsee suunnilleen samassa ajassa kentälle neljällä eurolla...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis ei hyvää päivää tätä vapaiden markkinoiden berneriläistä autuutta. Enkä siis ollut mikään hento ja mahdollisesti paikkakunnan suhteen täysin vieras naisturisti, jolle varmasti olisi todella kybällä tarjottu Suomen toiseksi suurimman aseman taksitolpalta kyytiä sinne sun tänne. Liberalistisen talouspolitiikan autuutta noin käytännön tasolla. Esim. @dana77 @BigRedCat @Tuamas voisivat kommentoida, miksi lähes täysin vapaat markkinat toimivat tässä tapauksessa hieman eri tavalla kuin junan vessa? Ehkä pitäisi vielä muutama säädös karsia että päästäisiin sinne paratiisiin?
Vapailla markkinoillakin hölmöä turistia voidaan kusettaa. Valitse ensi kerralla edullisempi vaihtoehto.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis ei hyvää päivää tätä vapaiden markkinoiden berneriläistä autuutta. Enkä siis ollut mikään hento ja mahdollisesti paikkakunnan suhteen täysin vieras naisturisti, jolle varmasti olisi todella kybällä tarjottu Suomen toiseksi suurimman aseman taksitolpalta kyytiä sinne sun tänne. Liberalistisen talouspolitiikan autuutta noin käytännön tasolla. Esim. @dana77 @BigRedCat @Tuamas voisivat kommentoida, miksi lähes täysin vapaat markkinat toimivat tässä tapauksessa hieman eri tavalla kuin junan vessa? Ehkä pitäisi vielä muutama säädös karsia että päästäisiin sinne paratiisiin?
Surullinen tapaus - sellaista on vapaus.

Vapailla markkinoillakin hölmöä turistia voidaan kusettaa. Valitse ensi kerralla edullisempi vaihtoehto.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
En kyllä kaipaa tilannetta, jossa pubiyrittäjien ry päättää saako kaupunkiin perustaa uusia pubeja ja eduskunta päättää että oluttuoppi maksaa koko maassa 9,50...
Vähän asian vierestä, mutta vertauksesti ontuu rajusti, sillä kaljanmyyntiähän tässä maassa nimenomaan reguloidaan, valvotaan ja vaikeutetaan aivan älyttömästi - miljoona kertaa enemmän kuin taksikuskeja!

Itse asiaan sen verran, että onhan tää tilanne nyt ihan koominen esim. turisteja ja vanhempaa jengiä ajatellen. Meillä nuoremmilla paremmilla ihmisillä nyt ei sikäli ongelmaa, kun äpit skulaa ja moni voi tosiaan myös kertoa sille vitun agressiiviselle kuskille, joka pyytää 95€ Hevalta Malmimkartanoon, että voi suksia vittuun ja ajaa skodansa vantaanjokeen. Samalla ilmoitin kyllä seuraaville jonossa olleille, että tuon paskataksin kyytiin ei sitten kannata astella.

Mutta tosiaan, joku roti olisi kiva tohon touhuun saada, vaikkei vanhaan enää olekaan paluuta. En mäkään saa rakentaa taloa, ennenkö joku on kattonut että se ei kaadu naapuriin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän asian vierestä, mutta vertauksesti ontuu rajusti, sillä kaljanmyyntiähän tässä maassa nimenomaan reguloidaan, valvotaan ja vaikeutetaan aivan älyttömästi - miljoona kertaa enemmän kuin taksikuskeja!
Tämähän ei ollut mun keskusteluun tuoma esimerkki. Mutta en pääse tähän ajatukseen että oluen myynti olisi jotenkin vaikeaa Suomessa 2022 kiinni, täällähän on jopa parturiliikkeitä, joissa voi nautiskella bisseä samalla kun hiuksia/partaa leikataan...
 

Grafix

Jäsen
Mä en usko ongelman laajuuteen. Nämä ip-lehtien älyvapaat kokeilut matkustaa Helsingin rautatieasemalta lentokentälle taksilla, ovat pelkkää klikkiotsikoiden generointia. Varsinkin kun ajattelee että siitä samalta tontilta pääsee suunnilleen samassa ajassa kentälle neljällä eurolla...

Jep, ihan älyvapaata testata palvelun taso tuollaisella täysin normaalista poikkeavalla Helsingin rautatieasema -> lentoasema -> Helsingin rautatieasema -reitillä. Eihän tota nyt kukaan kulje, pelkkää iltapäivälehtien propagandaa.

Aika tasan tarkkaan vuosi sitten samanlaisessa Hesarin testauksessa oli Helsingin rautatieasema -> Olympiaterminaali -> Helsingin rautatieasema -reitti. Siinäkin varmaan oli vain huono päivä tai jotain kun osa kuskeista ei löytänyt edes satamaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, ihan älyvapaata testata palvelun taso tuollaisella täysin normaalista poikkeavalla Helsingin rautatieasema -> lentoasema -> Helsingin rautatieasema -reitillä. Eihän tota nyt kukaan kulje, pelkkää iltapäivälehtien propagandaa.
Jos ei ymmärrä että sen saman matkan pääsee kulkemaan muutamalla eurolla niin sellaiselle lienee ihan sama maksaa vaikka se yhdeksänkymppiä
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tämähän ei ollut mun keskusteluun tuoma esimerkki. Mutta en pääse tähän ajatukseen että oluen myynti olisi jotenkin vaikeaa Suomessa 2022 kiinni, täällähän on jopa parturiliikkeitä, joissa voi nautiskella bisseä samalla kun hiuksia/partaa leikataan...
No justjust, eip siin sitten, jos parturissakin voi kaljaa juoda. Viva la vapaa markkinatalous ja alkoholipolitiikka! Se tästä aiheesn ohituksesta.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Jos ei ymmärrä että sen saman matkan pääsee kulkemaan muutamalla eurolla niin sellaiselle lienee ihan sama maksaa vaikka se yhdeksänkymppiä

Just näin ja vaikka kävellen et ehkä vielä olisikaan perillä, niin ainakin matkan voi suorittaa hintaan 0 euroa! Kumma kun ei kukaan ole tätä vielä tajunnut.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiintoista olisi tietää, minkäköhän kokoisesta porukasta enää puhutaan. Muistisairaat ovat oma lukunsa, mutta oman käsitykseni mukaan ainakin 1930-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet ovat tottuneet käyttämään pankkikorttia jo vuosikymmeniä sitten ja sittemmin verkkopankkia. Toki poikkeustapauksia lienee yhtä lailla.

Näin maaseutukaupungissa toimivan taksiyrittäjän näkökulmasta voin todeta, että tutuista iäkkäistä asiakkaista n.90% ei omista edes älypuhelinta. Osalla on kännykkä, joilla soittavat suoraan minulle, mutta joukkoon mahtuu myös niitä, jotka käyttävät edelleen lankapuhelinta.
Suurin osa sentään käyttää pankkikorttia maksamiseen, mutta mukaan mahtuu myös niitä, joiden kanssa käydään pari kertaa kuukaudessa pankissa nostamassa käteistä rahaa, koska eivät halua/osaa/uskalla pankkikorttia käyttää.
Nämä asiakkaat ovat siis sellaisia, jotka täyttävät oman normaalin arkityöpäivän lähes kokonaan.

Eli kyllä tätä asiakaskuntaa varsinkin maaseudulla on vielä todella paljon.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos ei ymmärrä että sen saman matkan pääsee kulkemaan muutamalla eurolla niin sellaiselle lienee ihan sama maksaa vaikka se yhdeksänkymppiä
Eli koko taksiliikenne voidaan lopettaa kun määränpäähän pääsee muutenkin. Jotkut ovat toki valmiita maksamaan hiukan enemmän siitä että pääsee ovelta ovelle eikä tarvitse kantaa matkatavaroitaan. Silloin lienee kohtuullista odottaa, että palvelu on sillä tasolla kuin veloitus.

Tämä tästä kanssasi. Olet nimimerkkisi mukainen "keskustelija", jolla ei ole mitään annettavaa keskusteluun. Aivan turha rasite tälle serverille.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Helsinki-Vantaalta pitäisi mennä taksilla kotiin arkiyönä (ehkä 3-4 aikaan). Saako Uberia ja miten helposti, mistä pääsee kyytiin, onko kokemuksia? Ei jostain syystä äppi anna tai näytä matkaa kun en ole fyysisesti kentällä... Ajattelin scouttailla etukäteen millä olisi paras/halvin tulla kun piakkoin joutuu maksukyydillä menemään omalla rahalla.

Pari kk sitten menin ihan vaan jonosta ekan taksin kyytiin kun firman piikkiin meni niin en jaksanut enemmän pohtia. Aika agressiivisesti/topakasti/kiireellä (miten sen kukin kokisi) siinä ohjattiin Menevän autoon ja kotiin pääsi sujuvasti arabikuskin kyydissä, ei sen puoleen ongelmia. Kohtelias puheissa ja eleissä. Siisti auto ja normi taksimeininki kaikin puolin vaikkei ihan perinteisesti taksikuskiläppää tullut. Osoitekin meni ihan hyvin naviin vaikka ulkomaalaiselle on hankalan kuuloinen osoite.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli koko taksiliikenne voidaan lopettaa kun määränpäähän pääsee
En mitään tuollaista kirjoittanut, mutta jos tuo on johtopäätöksesi niin tuskin voin enempää auttaa
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yksi vaarallisin asia, tai varmaan vaarallisin asia, mikä kohdistuu länsimaisen liberalismin toimivuuteen on länsimaisen liberalismin sangen toimivaksi osoittautunut, mutta valtaisaan korruptioon jatkuvasti erittäin altis talousjärjestelmä. Olisi läntisten suuryritysten oman edun mukaista, että vahva mutta maltillinen sosiaali-liberaali valtio pitää yllä markkinoiden valvontaa ja riittävän korkeaa verotusta terveen kansalaisyhteiskunnan ylläpitämiseksi. Mutta esim. USA:ssa nämä jättimäiset ja äärimmäisen vaikutusvaltaiset suuryritykset seuraavaa kvartaalia maksimoidakseen edelleen (kaiken empiirisen todistusaineiston valossakin) laajalti tukevat jo semi-fasistiseksi yltynyttä Trump-puoluetta. USA on mädäntymässä sisältä käsin koska se ei ole pohjoismainen sosiaalidemokratia - näin kylmästi väittäisin. @Cobol

Jos kuitenkin pohdittaisiin taksikuskeja ja markkinataloutta tässä?

Minusta markkinatalouteen kuuluu vapaus ja valvonta taksikuskien osalta. Monissa Suomea enemmän markkinatalousmaissa vaaditaan taksikuskilta mm. lääkärintodistus, rikosrekisteriote, erityinen taksikuskin useampi osainen ajokortti, jotka mahdollistavat erilaisia ajoja eri ryhmille jne.

Näillä toimilla mahdollistetaan sujuva ja luotettava palvelu asiakkaalle. Kun alalle saadaan lisää tervepäisiä kuskeja ja yhtiöitä, kilpailukin toimii. Taksin väri voi ilmaista hintapolitiikkaa ja viranomaiset voivat määrätä kiinteän hinnan välille vaikkapa välille lentokenttä keskusta (JFK -> Manhattan) NY:n tapaan.

Hienoa on, että melkeinpä yhdestä hinnasta koko Suomessa päästiin eroon. Nyt huomio kuskien ja taksiyhtiöiden tasovaatimuksiin markkinatalousmaiden tapaan ja ensisija ilmastoystävällisille, kiinteän hinnan usein toistuvilla matkoilla ajaville autoille taksiasemilla.

Ihan kuten oikeissa markkinatalousmaissakin toimitaan. Meillä byrokratia ja hinnoittelu oli osin peräisin Venäjän vallan ajoilta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Vuoden alussa tuli toivetaksi mahdollisuus jossa asiakas saa sen auton/kuljettajan kenet tahtoo. Asiakas on ensin yhteydessä haluamaansa kuskiin ja he sopivat matkasta. Sen jälkeen asiakas tilaa kyydin ja se tulee auton laitteeseen.
Kuljettaja pystyy tilaamaan paluukyydin itselleen vaikka viestillä, siinä menee about 10 sek aikaa kun sen viestin laittaa keskukseen...

Tämä on näin yhden tamperelaisen välitysyhtiön kelakyydeissä, muttei toki koko Suomessa. Toivetaksi on mahdollista niissä paikoissa, joissa välitysyhtiöt sen ovat ottaneet käyttöön. Kaikkialla näin ei toimita. Lisäksi läheskään jokaisella välitysohjelmalla ei pysty tilaamaan asiakkaan puolesta kyytejä viestillä, vaan kuljettaja soittaa kuljettajalinjaan. Ajoittain jonotusajat linjalle ovat olleet yli puoli tuntia.

Muutenkin kelakyydeissä on ollut ongelmia menneen vuodenvaihteen hintojen polkemisen jälkeen. Moni lopetti niiden ajamisen, koska yrittäjille maksettavia korvauksia leikattiin kerralla 20-30 %. Sopivasti tämän jälkeen polttoaine on noussut hurjasti, joten valtio saa mitä tilaa. Ajamattomia kelakyytejä on ennätysmäärä ympäri Suomen. Nyt heinäkuun alusta tuli muutaman sentin indeksikorotus, mikä on täysin riittämätön kustannustason nousuun nähden.

Muutenkin taksiala on oudossa tilanteessa. Yhteiskunnan kyydit kilpailutetaan välityskeskusten kautta. Kelakyydeistä kaikki ja sotekyydit monessa maakunnassa. Suuri osa takseista toimii yhteiskunnan kyytien varassa. Ja mitä ihania lisämausteita tähän tuokaan vielä tuleva soten maakuntamalli, jossa säästöjä on haettava joka puolelta. Rakentunut hallintohimmeli kun pakottaa säästämään kaikesta muusta.

Kuinka monella muulla alalla välistävetäjä halventaa yrittäjän ja työntekijän tulotasoa antamalla täysin älyttömiä tarjouksia? Sitten ihmetellään, miksi kyytejä jää ajamatta ja kenen on vastuu.

Normikyydeissä voi kuulostaa karulta ja rasistiselta, mutta mitä vaaleampi kuski ja enemmän bränditeippauksia autossa, sen vähemmän ongelmia. Yleistää ei saisi, mutta tietty joukko on pilannut pahasti sekä heimoveljiensä, että kaikkien muiden alalla työskentelevien maineen. Siksi en tilaa itse normitaksia kuin tunnettujen välityssovellusten kautta. Niissä on sentään olemassa jokin sertifikaatti pois luettuna Uber ja Yango.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos kuitenkin pohdittaisiin taksikuskeja ja markkinataloutta tässä?
Noh, tarkoitin vain illustroida, että pienillä askeleilla voidaan lopulta päätyä suuren kuilun eteen. Meidän tulee pitää kiinni pohjoismaisesta mallistamme kuin pelastusrenkaasta näillä maailman myrskyisillä merillä - se nimittäin todella on pelastusrengas, joka suojelee yhteiskuntiamme monelta pahalta...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Noh, tarkoitin vain illustroida, että pienillä askeleilla voidaan lopulta päätyä suuren kuilun eteen. Meidän tulee pitää kiinni pohjoismaisesta mallistamme kuin pelastusrenkaasta näillä maailman myrskyisillä merillä - se nimittäin todella on pelastusrengas, joka suojelee yhteiskuntiamme monelta pahalta...
Tästä olemme samaa mieltä. Mutta pieni ero taitaa tulla siinä, että minusta Suomi on jo menettämässä yhteytensä pohjoismaiseen malliin: muilla pohjoismailla on enemmän työperäistä maahanmuuttoa, vähemmän julkista velkaa, osalla vähemmän ansiotuloveroja, paremmat palkat, vähemmän riskipitoisempi väestörakenne, korkeampi työllisyysaste, matalampi kestävyysvaje, parempi huoltosuhde, parempi taloudellinen huoltosuhde jne jne.

Moni asiaa liittyy epäsuorasti paitsi toisiinsa, myös takseihin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Skeletor Pirkanmaalla tosiaan molemmat palveluntarjoajat Taksi Helsinki ja Tampereen aluetaksi tarjoavat tuon toivetaksin. Alunperin se oli vain Taksi Helsingillä jolloin Tampereen aluetaksin oli myös pakko ottaa se, jos halusi pitää maaseudun taksit välityksessään? Muista alueista en tiedä, mutta omaa tyhmyyttä on jos eivät ole sitä itselleen ottaneet?
Ainakin Tampereen järjestelmä mahdollistaa viestillä paluun tilauksen.
Mutta on totta, että kuljettajalinja ei aina vastaa. Viesteihin vastataan kyllä tosi hyvin

On totta myös että kelakyydeissä on ollut halpuutuksen vuoksi ongelmia. Tästä saadaan kiittää kilpailutusta, kun yhtiöt polkivat hinnat alas, jotta saivat välitykset itselleen.
Kelalta voisi myös kysyä, että miten meni noin niinku omasta mielestä. Maksette tyyliin 1.50 e/km tietyn alueen kyydeistä kun se toisella alueella on "kannattavaa" ajaa 1.30 e/km. Onko se tyhmää maksaa 1,50 e/km....
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
@Niilo: Taksi Helsinki tarjosi tätä toivetaksia ensin autoilijoille, jotta sai houkuteltua heitä keskuksen alle. Tunkua ajamaan heidän kelakyytejä ei todellakaan ollut. Taksi Tampereen oli pakko ottaa myös sama toivetaksi käytäntöön, jotta autoilijoita ei olisi karannut pois omasta välityksestä. Muutenkin kun Taksi Tampere oli näyttänyt persettä autoilijoille muutaman viime vuoden aikana ja moni oli täysin kypsä toimintaan. Nyt tilanne on sinänsä muuttunut, että kelakyydeissä Taksi Helsinki on pettänyt lupauksillaan jopa Taksi Tamperetta enemmän. On autoilijalle vain kaksi surkeaa vaihtoehtoa.

Onhan tuo Kelan hinnoittelupolitiikka tosiaan koominen, kun esimerkiksi Kanta-Hämeessä toisen keskuksen hinta oli ennen korotusta 1,22 ja toisen 1,38. Koko kahden keskuksen malli on muutenkin tuonut pelkkiä ongelmia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jepsindaali, freedom is messy. Arvostan rehellisyyttäsi, noinhan se juuri menee.
Olin noin viikkoa ennen kuin covid alkoi Etelä-Afrikassa. Siellä oli kaksi kilpailevaa järjestelmää eli Uber ja Bolt. Kumpikin toimi samalla tavalla, mutta edellisessä maksettiin luottokortilla se oli siksi hieman kalliimpi ja jälkimmäisessä käteisellä. Kummassakin oli app, josta näki joka hetki ajossa olevat vapaat autot, pystyi syöttämään lähtö- ja määränpään, sekä haluamansa auton ja järjestelmä niiden perustella laski hinnan, joka oli kiinteä. Sen jälkeen näki tilaamansa auton rekkarin ja sijainnin kartalla joka hetki. Helppoa ja hauskaa.

Jos tuo onnistui Etelä-Afrikassakin, niin miksei sama onnistuisi Suomessa? En jaksa uskoa, että siellä olisi säätelyä ollut niin paljon ja täällä niin vähän, vaan ehkä jopa toisinpäin. Varmaan siellä tavallisiakin takseja oli, mutta kun nuo kaksi toimivat niin hyvin, niin ei olisi tullut mieleenkään alkaa soittelemaan minnekään tai ottamaaan lennosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös