Vuoden alussa tuli toivetaksi mahdollisuus jossa asiakas saa sen auton/kuljettajan kenet tahtoo. Asiakas on ensin yhteydessä haluamaansa kuskiin ja he sopivat matkasta. Sen jälkeen asiakas tilaa kyydin ja se tulee auton laitteeseen.
Kuljettaja pystyy tilaamaan paluukyydin itselleen vaikka viestillä, siinä menee about 10 sek aikaa kun sen viestin laittaa keskukseen...
Tämä on näin yhden tamperelaisen välitysyhtiön kelakyydeissä, muttei toki koko Suomessa. Toivetaksi on mahdollista niissä paikoissa, joissa välitysyhtiöt sen ovat ottaneet käyttöön. Kaikkialla näin ei toimita. Lisäksi läheskään jokaisella välitysohjelmalla ei pysty tilaamaan asiakkaan puolesta kyytejä viestillä, vaan kuljettaja soittaa kuljettajalinjaan. Ajoittain jonotusajat linjalle ovat olleet yli puoli tuntia.
Muutenkin kelakyydeissä on ollut ongelmia menneen vuodenvaihteen hintojen polkemisen jälkeen. Moni lopetti niiden ajamisen, koska yrittäjille maksettavia korvauksia leikattiin kerralla 20-30 %. Sopivasti tämän jälkeen polttoaine on noussut hurjasti, joten valtio saa mitä tilaa. Ajamattomia kelakyytejä on ennätysmäärä ympäri Suomen. Nyt heinäkuun alusta tuli muutaman sentin indeksikorotus, mikä on täysin riittämätön kustannustason nousuun nähden.
Muutenkin taksiala on oudossa tilanteessa. Yhteiskunnan kyydit kilpailutetaan välityskeskusten kautta. Kelakyydeistä kaikki ja sotekyydit monessa maakunnassa. Suuri osa takseista toimii yhteiskunnan kyytien varassa. Ja mitä ihania lisämausteita tähän tuokaan vielä tuleva soten maakuntamalli, jossa säästöjä on haettava joka puolelta. Rakentunut hallintohimmeli kun pakottaa säästämään kaikesta muusta.
Kuinka monella muulla alalla välistävetäjä halventaa yrittäjän ja työntekijän tulotasoa antamalla täysin älyttömiä tarjouksia? Sitten ihmetellään, miksi kyytejä jää ajamatta ja kenen on vastuu.
Normikyydeissä voi kuulostaa karulta ja rasistiselta, mutta mitä vaaleampi kuski ja enemmän bränditeippauksia autossa, sen vähemmän ongelmia. Yleistää ei saisi, mutta tietty joukko on pilannut pahasti sekä heimoveljiensä, että kaikkien muiden alalla työskentelevien maineen. Siksi en tilaa itse normitaksia kuin tunnettujen välityssovellusten kautta. Niissä on sentään olemassa jokin sertifikaatti pois luettuna Uber ja Yango.