girlzilla kirjoitti:Olen menossa juuri elämäni ensimmäiseen työhaastatteluun. Jännittää kamalasti! En tiedä yhtään millainen siellä pitäisi olla...
Lue esim. netistä mahd. paljon tietoa kyseisestä firmasta. Se on hyvä tietää, mitä tekevät ja samalla voi esittää kysymyksiä. Jos ensimmäisen vaiheen haastattelija on hr manager tms. niin usein on niin, että haastateltava tietää enemmän kuin hän.
Muuten kannattaa varmaan olla luonnollinen. Ei liioitella osaamistaan, muttei toisaalta myöskään peitellä kykyjään (vaikka cv onkin jo aika hyvä yhteenveto). Alasta riippuu, mutta voi olla myöskin paikallaan harjoitella haastattelutilannetta. Itse en ole koskaan niin tehnyt, mutta joissain firmoissa voi olla käytäntö, että joutuu käymään läpi jonkinlaista businesscasea ja niihin valmistautuminen voi olla hyvä asia.
Itse en kyllä henk.kohtaisesti ole kovin montaa kertaa ollut haastatteluissa. Pari kertaa olen ollut myös niin, vaikkei tarkoitus ollut mennäkään duuniin, ts. mielenkiinnosta vaan lensin paikalle, tutustuin toimintaan ja esitin pahoja kysymyksiä ja sanoin ei kiitos. Kerran taas olin enemmänkin kiinnostunut toimialasta ja halusin käydä asiasta keskusteluja puhelimitse niin sain puhelun Münchenin lentokentälle, että minun pitäisi aloittaa seuraavana päivänä.
No joo. Kokemustahan noista varmasti tulee, jos paljon käy. Ja tosiaan riippuu työnluonteesta, millainen tuollainen interview sitten voi olla. Mitä enemmän perusduunia niin sitä enemmän läpihuutojuttu, ts. katsotaan vain, että kemiat pelaa. Niin kuvittelisin.