J-Ko kirjoitti:Olisi kysyttävää noista kehityskeskusteluista. Kannattaako niitä itse ehdottaa vai odottaa työnantajapuolen kutsua sellaiseen? Olisi tällä hetkellä paljonkin sanottavaa tuollaisessa.
Koskaan en missään työpaikassa ole tuollaista keskustelua läpikäynyt, eli jos joku voisi hieman valoittaa mitä siellä tehdään ja mistä asioista saa puhua ja mistä ei? Onko kirjoittamattomien sääntöjen vastaista kysellä lisää palkkaa?
Yleensä työnantaja ehdottaa keharia. Ainakin isommissa firmoissa kehareita on noin kerran vuodessa. Itse olen ollut kaksi kertaa keharissa, kumpikin kesti 2 tuntia, mikä on ehkä hieman liian lyhyt aika. Ensimmäisellä kerralla esimieheni luki suoraan paperista kysymyksiä tyyliin "mitä mieltä työtietokoneestasi", eli eipä ollut kovinkaan kehittävä keskustelu. Toisella kerralla, uuden esimiehen kanssa käyty kehityskeskustelu oli hieman antoisampi ja ehkä aavistuksen vaikutti positiivisesti työnkuvaani mutta hiukan ontto kuva tuostakin keskustelusta jäi.
Riippuu aika pitkälti esimiehen ja alaisen väleistä, että millainen keskustelusta tulee. Oma esimieheni on melkoisen pätevä ja helposti lähestyttävä, ja olen esimieheni kanssa päivittäin paljon tekemisissä. Kehityskeskustelussa olikin sitten helppo sanoa ihan suoraan asiat, jotka mielestäni mättävät duunissani ja hänessä. Tosin duunirutkaukseni esimieheni oli kuullut jo aikaisemmin. Toki palautetta annettiin myös minulle ja ehkä ihan kehittävääkin palautetta. Riippuu varmaan väleistäsi esimieheen, että kuinka suoraan voit hänelle puhua ja kertoa epäkohdista.
Meidän duunissa ei kysellä tai myönnetä palkankorotusta kehityskeskusteluissa, ne hoidetaan muuna aikana.