Osaltaan olen ihan samaa mieltä, mutta toisaalta useasti jo esille nostamani Floridan kuubalaiset tulevat silti mieleen. Kuubassa syntyneet kuubalaiset eivät demokraattisten vapauksien parissa ole varttuneet, kuten eivät Neuvostoliitossa / Venäjällä varttuneet venäläiset, mutta siinä missä Yhdysvaltoihin päässeet kuubalaiset jälkeläisineen ovat luoneet sinne oman demokraattisen ja amerikkalaisen Kuubansa, näyttävät suomenvenäläisistä monet edelleen haikailevan, Venäjän sanelemien "vanhojen hyvien aikojen" perään. Mistään tasaveroisesta naapuruussuhteestahan maidemme välillä ei koskaan ole ollut kyse, vaan Venäjän etu on määritellyt toimet jostain rautakauden hämäristä lähtien ja meidän suomalaisten on ollut vain sopeuduttava vahvemman tahtoon.No minä tosiaan ymmärrän tuon passiivisuuden heidän kulttuurisista lähtökohdistaan käsin - Venäjällä se tietysti on miinus, mutta kansalaisaktivismi on siellä kovastikin epäterveellinen harrastus, lyhentää ikää (enkä välttämättä kovin helposti tunne ylemmyyttä, kun en ole itse kokeillut miltä tuntuisi perheellisenä ihmisenä julkisesti vastustaa avoimen väkivaltaista gangsterihallintoa, vaikka täällä JA:n Venäjä-ketjuissa se tuntuukin peräti itsestäänselvän helpolta velvollisuudelta). Vaan siis Suomen olosuhteissa hiljainen yksityiselämä, töiden teko, perheen kasvattaminen jne tuntuu ihan toimivalta jutulta, paljon huonomminkin voisi elää uudessa maassa.