Mainos

Suomi vs. Venäjä – naapurisuhteet

• 814 912
  • 5 150

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lainaan vain tämän yhden lauseen pitkästä kirjoitukseta, sillä minun näkökulmasta tämä on se oleellinen. Minulla ei ole montakaan venäläistä tuttua, mutta kaikki ovat asuneet pitkään Suomessa ja elevät, sinun sanoin, varsin samanlaista arkea kuin me. Silti jokainen niistä on sitä mieltä että Putin tekee oikein. Yllättävän moni kantasuomalainen someystävstä on samaa mieltä, vaikka heillä ei ole mitään sidoksia itään. Kyllä propaganda puree täälläkin, jopa joihinkin suomalaisiin.
Vaikka ns. sotaväsymyksestäkin on puhuttu jo hyvän aikaa, ei meidän tulisi lipua ollenkaan takaisin ennen helmikuuta 2022 edeltäneeseen aikaan, jolloin melkein itse kukin pyrimme Venäjää eri tavoin ymmärtämään, minkä jälkikäteen voi sanoa olevan kollektiivinen häpeämme. Vaikka Suomi keväästä 2022 alkaen onkin asemoitunut vahvasti osaksi länttä, ei länsi-integraatio ole loppuun lyöty asia, vaan se on jatkuva prosessi, mikä voi valitettavasti ottaa myös takapakkia. Jotenkin Suomi tarvitsisi esim. Toomas Hendrik Ilveksen kansalliseksi omaksitunnoksi, kuka varoittaisi, mikäli olemme idän houkutuksille taas antamassa periksi.

Huolestuttavaa kerta kaikkiaan. Mitä tulee mainitsemiisi sidoksiin itään päin, Tiedä sitten myös, voiko ns. seura kaltaisekseen. Voin taustastani kertoa sen verran, että olin taannoin pari vuotta suhteessa erään ulkomaalaisen naisen kanssa (ei venäläisen) ja monella tapaa opin ymmärtämään hänen taustakulttuurinsa perinteitä, jonkin verran kieltä jne. Sama voi olla asian laita, myös jos suhteen toinen osapuoli on venäläinen. Tällaisia perheitähän Suomessa on tilastokeskuksen mukaan muistaakseni n. 13 000.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy