Mainos

Suomi vs. Venäjä – naapurisuhteet

• 828 586
  • 5 205

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
1980-luvulla Yhdysvaltain presidenttinä toiminut Ronald Reagan tiivisti Neuvostoliiton / Venäjän luonteen varsin hyvin, kutsumalla maata pahan valtakunnaksi. Myös niin monelle suomalaiselle tärkeän "Jumala ompi linnamme"-virren käsite "se vanha vainooja", kavala kauhea... millä alkuperäinen sanoittaja Martti Luther viittasi sielunviholliseen sopii hyvin kuvaamaan myös Venäjää.

Sen verran ohi aiheen: muistan jostain lukeneeni/kuulleeni, että Luther viittasi sanoillaan paaviin, ei piruun. Vai oliko mielessään kyse samasta hahmosta?

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ja monella tuntuu olevan vielä tärkeämpää kuin se, että kuuluvat johonkin porukkaan, niin se, että kunhan vaan ovat eri mieltä kuin valtaosa. Eli itse ainakin olen havainnut näissä salaliittohörhöissä sen, että asialla ei ole niin väliä, kunhan vaan on eri mieltä kuin muut.
Suurelta osinhan tässä on kalteva pinta käytössä, eli kyllähän Venäjä syöttää salaliittoja useampaa eri linjaa pitkin, kaikille mahdollisille niitä kuunteleville. Kaikki mahdollinen yhteiskuntaa jakava ja eripuraa aiheuttava on se, mihin Venäjä haluaa panoksiaan lyödä, välittämättä siitä onko kyseessä sitten maahanmuuttovastaisuus vai yksisarvis-kristallihipit. Kun riittävän montaa linjaa pitkin mennään, niin yleensä saadaan vaikutuspiiriin riittävän monta ihmistä kriittisen massan saavuttamiseksi. Ja jokaiselle linjalle on omat käännytysohjelmansa, jotka omia polkujaan kulkevat lopputulokseen Venäjän propagandasta. En ihan heti olisi kuvitellut että esim juuri nuo edellämainitut olisivat koskaan löytäneet mistään yhteistä säveltä, mutta niin vain koronamielenosoituksissa nämä yhdistivät voimansa. Ja kas, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, olikin tällä porukalla yllättävänkin nopeasti mielessä että ehkä Venäjä nyt ei niin paha olekaan.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltalehden julkaisema juttu eiliseltä on sinänsä mielenkiintoinen, mutta olen jossain määrin eri mieltä, että venäjän kielen taidon rapautuminen olisi maallemme "strateginen" heikkous. Venäjän kielen osaamiselle riittää rajallisissa määrin vastaisuudessakin tarvetta esim. turvallisuusviranomaisilla, ulko- ja puolustusministeriöissä, sekä diplomaattikunnassa, mutten epäile, etteikö näitä ajatelleen motivoituneet oppisi venäjän kielen aikuisiälläkin. Merkittävälle osalle joka ikäluokasta kouluvenäjää en näe kovin tarpeellisena.

Kuten jutussakin mainitaan, maassamme on kasvava venäjää äidinkielenään osaavien kansalaisten joukko, joten heidänkin toimestaan varmasti venäjän osaamisen tarve tulee orgaanisestikin täyttymään.

rpeez

Jäsen
Kuten jutussakin mainitaan, maassamme on kasvava venäjää äidinkielenään osaavien kansalaisten joukko, joten heidänkin toimestaan varmasti venäjän osaamisen tarve tulee orgaanisestikin täyttymään.

Vaan voiko heitä laittaa strategisiin tehtäviin noin vaan? Hautalakaan ei halunnut vastata liippaavaan kysymykseen paljon puhuvasti.

Minä olen artikkelissa haastatellun Hautalan kanssa samaa mieltä, pari lainausta
Hautalan mukaan Suomen diplomatian, tiedustelun ja puolustuksen piirissä tarvitaan jatkossakin ”syvää Venäjä-osaamista”.
Hautalan mukaan osana varautumis- ja turvaamispolitiikkaa Suomen olisi pidettävä huolta siitä, että edes kriittinen minimimäärä alan taitajia saadaan koulutettua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy