Ahvenanmaa saa puolestani pysyä demilitarisoituna. Tuon valvonta pitää kuitenkin siirtää paskatunkiolta jonkin semmoisen maan/maiden vastuulle, jotka ovat ylipäätään sopimuksen (alkuperäinen tai -45) allekirjoittaneista olemassa. Terroristiraiskaajien syöpäpesäke ei niihin maihin kuulu, ja vaikka kuuluisi, niin luonnollisestikaan niitä ei pitäisi päästää valvomaan minkään valtakunnan rauhaa, kun ovat se proverbiaalinen pukki kaalimaan vartijana. Ihan sama kuin päästettäisiin daesh vastaamaan Lähi-idän naisten koulutuksen lisäämisestä.
Stubb myös vinkkasi, että linnoittamattomuus (as such) ei ole Natollekaan ongelma. Ahvenanmaan turvaamisen ja puolustamisen osalta sillä ei ilmeisesti ole suurta taktista tai strategista merkitystä nykyisessä sodankäynnissä, että onko itse saari "linnoitettu" vai ei.
Linnoittamattomuussopimuksenhan (vuodelta 1921) ovat allekirjoittaneet useat nykyiset Nato-maat (UK, Saksa, Ranska, Italia, Tanska, Puola, Viro ja Latvia) sekä Ruotsi, mutta ei Venäjä. Lisäksi alkuperäinen demilitarisointisopimus (vuodelta 1856) nimenomaan kielsi Krimin sodassa dunqquunsa ottanutta
Venäjää (jonka osa Suomi tuolloin oli) militarisoimasta Ahvenanmaata.
Eli mikäli Naton kanssa katsotaan parhaaksi, linnoittamattomuudesta voidaan sinänsä luopua ihan Naton (mukaanlukien Ruotsi) sisäisellä päätöksellä. Linnoittamattomuus voidaan myös pitää voimassa, jos sitä ei nähdä tarpeelliseksi purkaa. Tämmöistä viestiä nyt on tullut ja se on ihan fine.
Sitten on "sopimus" (oikeammin Stalinin rikollinen pakottaminen) jonka Suomi ja Neuvostoliitto "solmivat" Ahvenanmaan demilitarisoinnista vuonna 1940 Neuvostoliiton rikollisen Talvisodan jälkeen. Tämän "sopimuksen" voi vaikka ampua transneptuniselle vyöhykkeelle, koska se ei ole mikään sopimus vaan rikos. Suomi on purkanut yksipuolisesti muitakin Neuvostoliiton kanssa tehtyjä "sopimuksia" (etunenässä tietenkin Pariisin rauhansopimuksen aseartiklat sekä YYA) eikä tämänkään (tai varsinkaan tämän, koska se juontaa juurensa juuri umpirikolliseen talvisotaan) "sopimuksen" purkaminen ei ole mikään ongelma.
Sen jälkeen Venäjällä ei ole mitään kansainvälisoikeudellista asemaa Ahvenanmaan demilitarisoinnissa eikä siten oikeutta "valvoa" sitä millään lailla. Konsulaatilla ei tämän jälkeen ole mitään virkaa eikä sen ylläpitämiseksi ole edes yhtään tekosyytä, koska maiden välinen matkailukin on nykyään nollassa, joten perinteiseille konsulipalveluille ei siten ole yhtään mitään käyttöä. Sen konsulaatin voi sitten lakkauttaa vain perumalla virkailijoiden akkreditoinnit ja tarvittaessa julistaa heidät ei-toivotuiksi henkilöiksi, jos jumittavat sinne bunkkeriinsa eivätkä suostu suksimaan helvettiin.