Suomi vs. Venäjä – naapurisuhteet

  • 647 218
  • 4 313

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Se on kyllä ihan sama, että missä vaiheessa Ahvenanmaan pelimerkki pelataan. Ihan samaa propagandaa siitä väännetään, vaikka se olisi vastaus vaikka mihin. Sillä konsulaatilla ei ole NATO-Suomessa mitään paikkaa. Pois vain.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Se on kyllä ihan sama, että missä vaiheessa Ahvenanmaan pelimerkki pelataan. Ihan samaa propagandaa siitä väännetään, vaikka se olisi vastaus vaikka mihin. Sillä konsulaatilla ei ole NATO-Suomessa mitään paikkaa. Pois vain.
Maailma muuttuu kuitenkin vauhdilla ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Itse painottaisin enemmän rauhan rakentamista kuin vastakkainasettelua, vaikka kyseessä olisi Venäjä. Putin itse sortui ajattelussaan siihen, että lopulta laittoi voitonvarmana lähes kaikki pelimerkkinsä Ukrainan sotaan kiinni ja se peli on muuttunut kauheaksi. En nyt millään tavalla halua puolustaa tämän konsulaatin olemassaoloa Ahvenanmaalla, mutta mielestäni asiassa ei vain kannata hätäillä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Maailma muuttuu kuitenkin vauhdilla ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Itse painottaisin enemmän rauhan rakentamista kuin vastakkainasettelua, vaikka kyseessä olisi Venäjä.
Samaa minäkin kannatan, sillä painotuksella, että Venäjän olisi hyvä saada sen verran rajusti turpaansa, että kun seuraavan kerran tulee neuvottelupöytään, niin sieltä löytyy ihan aitoa halua yhteistyöhön ja tekemiensä sopimusten noudattamiseen. Sopimuksissa ylipäätään ihan millä tasolla tahansa kyse on luottamuksesta ja niissä on kyse siitä, että sopimusten noudattamatta jättämisistä on seurauksena rangaistuksia, joiden takia niistä pyritään pitämään kiinni.

Putin itse sortui ajattelussaan siihen, että lopulta laittoi voitonvarmana lähes kaikki pelimerkkinsä Ukrainan sotaan kiinni ja se peli on muuttunut kauheaksi.
Se on totta. On ihan totta, mitä asiantuntijat tässä tällä viikolla arvioivat, että joka tapauksessa Venäjän ekspansiiviset aikeet on nyt Ukrainan sodan takia syöty jollain aikataululla. Suunnitelmat menivät suoraan sanoen päin persettä.

En nyt millään tavalla halua puolustaa tämän konsulaatin olemassaoloa Ahvenanmaalla, mutta mielestäni asiassa ei vain kannata hätäillä.
Mulla on muutamia kontroversiaalisia mielipiteitä, esimerkiksi liittyen JV-miinoihin (tausta pioneerina) ja sitten tähän Ahvenanmaan konsulaattiin. En näe isompia syitä hankkiutua siitä eroon lyhyellä tähtäimellä. Mielestäni se on pelikortti, jonka voi pelata tarvittaessa, mutta ei ässä, ehkä joku ristinelonen tjsp. Hyvässä seurassa kädessä ihan OK, mutta ei mielestäni mikään voittokortti.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mulla on muutamia kontroversiaalisia mielipiteitä, esimerkiksi liittyen JV-miinoihin (tausta pioneerina) ja sitten tähän Ahvenanmaan konsulaattiin.
Tämä onkin hieno idea. Miinoitetaan konsulaatin ympäristö, niin ettei sieltä pääse pois. Hymiö.

Onko Suomella mahdollisuutta vähentää konsulaatin henkilökuntaa? Annetaan luvat vaan pääkonsulille, istukoon yksin siellä. Näin ei tarvitse koko konsulaatti lopettaa, niin ei pääse naapuri itkemään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka Sauli Niinistön työtä tasavallan presidenttinä arvostankin, en haluaisi uskoa Politiikan puskaradion tämänviikkoiseen analyysiin Ahvenanmaan konsulaatin tilanteesta ja että nykyisen linjan taustalla olisi silkka pelko.

Näin yleisestikin Suomen olisi fiksua myöntää tosiasiat, ettei mitään "hyvää naapuruutta" Venäjän kanssa tule enää pitkiin aikoihin olemaan jo tehdä voitavansa Venäjän eristämiseksi ja Venäjästä eristäytymiseksi. Silkka pahuuden valtakunta.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Haluan uskoa, että valtiojohdon päätökseen olla sulkamatta Ahvenanmaan konsulaattia vaikuttaa jotain, mitä ei ole kerrottu julkisuuteen. Muuten haisee Kekkosen perseelle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea tuntea sympatiaa. Vaikka Suomi-Venäjä-seuran poliittinen vaikutusvalta oletettavimmin onkin nykyään rajallinen, venäläisen kulttuurin promoamista ei pitäisi rahoittaa verovaroin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin hyvin toimiva ilmatorjunta (Suomen Israelista hankkima "Daavidin linko"), joka torjuu sekä lentokoneet, raketit, ohjukset, ml. ballistiset, on sotilaallinen uhka Venäjälle.
Uhka Venäjälle tulee siis siitä, että naapurimaata ei voi vapaasti pommitttaa. Asia selvä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin hyvin toimiva ilmatorjunta (Suomen Israelista hankkima "Daavidin linko"), joka torjuu sekä lentokoneet, raketit, ohjukset, ml. ballistiset, on sotilaallinen uhka Venäjälle.
Uhka Venäjälle tulee siis siitä, että naapurimaata ei voi vapaasti pommitttaa. Asia selvä.

Ei mitään uutta auringon alla. Venäjä on niin kauan kuin minä muistan (jo ajalta ennen Ukrainan sotaa) suhtautunut asioihin noin. Aina kun Venäjä kokee, että se on menettämässä kykyä vaikuttaa naapureidensa sisäisiin asioihin, se alkaa parkua siitä, kuinka kyseessä on uhka sille. Oli kyse sitten asehankinnasta, liittymisestä johonkin yhteistyöjärjestöön tai jostain muusta…
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei mitään uutta auringon alla. Venäjä on niin kauan kuin minä muistan (jo ajalta ennen Ukrainan sotaa) suhtautunut asioihin noin. Aina kun Venäjä kokee, että se on menettämässä kykyä vaikuttaa naapureidensa sisäisiin asioihin, se alkaa parkua siitä, kuinka kyseessä on uhka sille. Oli kyse sitten asehankinnasta, liittymisestä johonkin yhteistyöjärjestöön tai jostain muusta…

Olisiko Suomessa ja suomalaisten jo aika olla välittämättä tuosta venäläisten ulinasta. Ei venäjä ole NATO-maahan hyökkäämässä, joten antaa sen ulista omalla puolellaan niin paljon kuin haluaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko Suomessa ja suomalaisten jo aika olla välittämättä tuosta venäläisten ulinasta. Ei venäjä ole NATO-maahan hyökkäämässä, joten antaa sen ulista omalla puolellaan niin paljon kuin haluaa.

Minusta niistä on hyvä puhua. Ei siksi, että niitä pitäisi pelätä, tai että omaa käyttäytymistä pitäisi jotenkin säädellä Venäjän reaktion pelossa. Vaan siksi, että koko kansa, mukaan lukien ne pahimmat jäärät, tajuaa minkälaisen valtion naapurissa elämme. Ja näin saadaan karsittua kaikki vähäisetkin toiveet siitä, että välit voidaan normalisoida heti, kun Ukrainassa on rauha.

Ei voida. Suhteet saavat jäädä, ja niiden jopa pitää jäädä, ihan minimiin. Kenenkään ei pidä ajatella tuosta maasta hyvää, ennen kuin se oikeasti antaa itse siihen aihetta.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minusta niistä on hyvä puhua. Ei siksi, että niitä pitäisi pelätä, tai että omaa käyttäytymistä pitäisi jotenkin säädellä Venäjän reaktion pelossa. Vaan siksi, että koko kansa, mukaan lukien ne pahimmat jäärät, tajuaa minkälaisen valtion naapurissa elämme. Ja näin saadaan karsittua kaikki vähäisetkin toiveet siitä, että välit voidaan normalisoida heti, kun Ukrainassa on rauha.

Joku nämä ulinat ja pelottelut ottaa aina kuitenkin tosissaan. Osa jopa Euroopan isojen maiden johtajista ottaa nämä tosissaan. Senpä takia pitäisin rajaa, mitä ja kuinka paljon tuota esitetään mediassa - ei tarvitse sensuroida, mutta ei nyt jokaisen noubadiryssän, joka haluaa nukettaa Tukholman, sanomista tarvitsisi nostaa uutisiin. Näillä on lampaille kuitenkin pelotevaikutus.

Ja vaikka se ei vaikuttaisi vallassa oleviin päättäjiin, niin se voi vaikuttaa tuleviin äänestäjiin. Ja ne taas sitten äänestävät johtoon näitä lampaita, joiden päätöksiin pystyy pelottelulla vaikuttamaan.


Ei voida. Suhteet saavat jäädä, ja niiden jopa pitää jäädä, ihan minimiin.!Kekenkään ei pidä ajatella tuosta maasta hyvää, ennen kuin ss oikeasti antaa itse siihen aihetta.

Tästä täysin samaa mieltä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Venäjän toimet ovat kiistatta vihamielisiä. Suomen tulisi vastata samalla mitalla. Mieluummin kovemmin. Ei voi olla, että vaan yritämme pärjätä kiusaajan kanssa. Nyt tarvitaan vihamielisiä vastatoimia. Kyberhyökkäyksiä tai mitä vaan. Annetaan vastapalloon niin että tuntuu.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tuli muuten mieleen että ilmatilan loukkaukset Venäjän toimesta taisivat loppua NATO -jäsenyytemme myötä. En ainakaan muista nähneeni uutista kun aiemmin niitä oli jopa useita vuodessa. Selitys oli aina inhimillinen erehdys eli ammattitaidottomuus tai laitevika. Kummasti neljä kirjainta pystyy korjaamaan nämä ongelmat.
 

Byvajet

Jäsen
Tuli muuten mieleen että ilmatilan loukkaukset Venäjän toimesta taisivat loppua NATO -jäsenyytemme myötä.

Osa niistä on voinut olla tahallisia, mutta koska niitä sattuu muillekin maille, tahattomiakin on varmasti joukossa.

Tuossa (taulukko) ei ole tiedot kuin vuoteen 2015 saakka. Jos loukkaukset suhteutettaisiin eri valtioiden lentävien koneiden lukumäärään, niin mikäköhän olisi tulos.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös