Toisaalta miksi tuossa on katkoviivalla Boden-Tornio yhteys. Jäämeren rata nyt on vuosikymmenten projekti. Ehkä pitäisi miettiä ratkaisuita myös nykyhetkeen. Sodankylässä ja Ivalossa lentoasemat, salliiko niiden kiitotiet raskaampia lentokoneita tuomaan kalustoa. Ja olisiko Kolarista pohjoiseen menevä rata NATO-näkökulmasta liian lähellä Narvikia. Toisaalta jos sen vetää sitten Kirkkoniemeen niin onko Venäjä liian lähellä sitä..
No en nyt ole jäämeren radan fani suoraan, mutta soisin keskusteluita käyvän miten käy Soklin ja voisiko siiinä tapauksessa lähteä rata Kemijärvelä pohjoiseen ja jos samalla radan alulla saataisiin Kevitsa ja Sokli molemmat raiteiden ääreen.
Kotimaan puolella myös odottaa, että Poriin rakentuu vaiko onko jo valmis se roro-laituri, mistä voidaan NATO-kalustoa vastaanottaa. Tuleeko paine uudelleenavata Pori (tai Aittaluotoonhan se rata käytössä)-Niinisalo väli. Niinisalo ja Parkano kun DCA-sopimuksessa ja Niinisalossa se Pohjankankaan ampuma-alue. Keminhän on jo aiemmin sanottu olevan tärkeä. Hangosta tullut aiemminkin harjoituksiin joukkoja ja Dragsvik lähellä ja muuten Hanko-Hyvinkääkin nyt rautatien osalta kohta sähköistetty.
No en nyt ole jäämeren radan fani suoraan, mutta soisin keskusteluita käyvän miten käy Soklin ja voisiko siiinä tapauksessa lähteä rata Kemijärvelä pohjoiseen ja jos samalla radan alulla saataisiin Kevitsa ja Sokli molemmat raiteiden ääreen.
Kotimaan puolella myös odottaa, että Poriin rakentuu vaiko onko jo valmis se roro-laituri, mistä voidaan NATO-kalustoa vastaanottaa. Tuleeko paine uudelleenavata Pori (tai Aittaluotoonhan se rata käytössä)-Niinisalo väli. Niinisalo ja Parkano kun DCA-sopimuksessa ja Niinisalossa se Pohjankankaan ampuma-alue. Keminhän on jo aiemmin sanottu olevan tärkeä. Hangosta tullut aiemminkin harjoituksiin joukkoja ja Dragsvik lähellä ja muuten Hanko-Hyvinkääkin nyt rautatien osalta kohta sähköistetty.