Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 059 435
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Itseäni häiritsee, että ollaan melkein NATO:ssa mutta ei kuitenkaan olla. Ollaan järjestetty yhteisiä harjoituksia ja kaikki fasiliteetit muutenkin liittymisen puolesta olisivat kunnossa. Pahoin pelkään että meillä ei olisi aikaa odotella jäsenhakemuksen hyväksyntää jopa vuoden verran. Ainoa pelastus olisi, jos meidät kutsuttaisiin NATO:oon. Silloin kaikki 30 NATO maata olisivat jo hyväksyneet kutsun ja liittyminen olisi allekirjoitusta vaille valmis.
Mun mielestä kans tää on pahin tila missä ollaan tällä hetkellä, Putte pitää meitä Naton jäsenenä jo todennäköisesti, mutta meillä ei ole mitään Naton tarjoamaa suojaa. Ei voida jäädä "kellumaan" tähän tilaan...
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varaa tunti ja vartti katsomiseen sitten tule vakavalla naamalla toistamaan umpityperää.
Haluatko kovastikin ymmärtää Putinia? Hyväksytkö hänen hyökkäyksensä? Etkö näe yhtäläisyyksiä Hitleriin?

Putin yrittää epätoivoisesti rakentaa imperiumia uudelleen väkivallalla, sorrolla ja kalsarimyrkyttämisillä. Hän tuhoaa sitä, mitä Venäjä ja venäläiset voisivat olla: sivistystä
rakentava kansakunta.

Minulta ei liikene Putlerille tipankaan vertaa ymmärrystä. On umpityperää, jos ei näe, mitä hän on tehnyt ja tekee.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haluatko kovastikin ymmärtää Putinia? Hyväksytkö hänen hyökkäyksensä? Etkö näe yhtäläisyyksiä Hitleriin?

Putin yrittää epätoivoisesti rakentaa imperiumia uudelleen väkivallalla, sorrolla ja kalsarimyrkyttämisillä. Hän tuhoaa sitä, mitä Venäjä ja venäläiset voisivat olla: sivistystä
rakentava kansakunta.

Minulta ei liikene Putlerille tipankaan vertaa ymmärrystä. On umpityperää, jos ei näe, mitä hän on tehnyt ja tekee.
Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. Katso nyt tuo video, niin et nolaa itseäsi enempää.
 

ijuka

Jäsen
Itseäni häiritsee, että ollaan melkein NATO:ssa mutta ei kuitenkaan olla. Ollaan järjestetty yhteisiä harjoituksia ja kaikki fasiliteetit muutenkin liittymisen puolesta olisivat kunnossa. Pahoin pelkään että meillä ei olisi aikaa odotella jäsenhakemuksen hyväksyntää jopa vuoden verran. Ainoa pelastus olisi, jos meidät kutsuttaisiin NATO:oon. Silloin kaikki 30 NATO maata olisivat jo hyväksyneet kutsun ja liittyminen olisi allekirjoitusta vaille valmis.
Niin. Venäjän näkökulmasta Suomi kuuluu NATOon muttei kuitenkaan ole jäsen. Kaikki NATOn haitat muttei mitään hyötyjä.

Taas on hakemus aivan turhaan myöhästynyt viikolla.
 

Stigu

Jäsen
Tämä on ns. Aivan täyttä paskaa, jossa ajatellaan maailmaa vain kaksinapaisena paikkana
Tuamas-kulta, lue nyt kiihkoltasi ja ymmärrä tuo oma viestisi uudestaan ja kerro sitten minulle, kuka ajattelee maailmaa kaksinapaisena paikkana. Aivan täyttä paskaa, samaa paskaa, oksennus, ei ikinä, rasitttava vassari, Putin apogolisti. Jos binääriluku, mustavalkotelevisio tai maapallon navat osaisivat ajatella, ne olisivat sinulle kateellisia.

Tämäkin kriisi olisi suuurvaltapolitiikalla ollut vältettävissä. Ja kyllä, Putin on psykopaatti joka on pysäytettävä. Ja kyllä, haluan Suomen NATOon. Mutta maailma ei todellakaan ole kaksinapainen paikka, jossa NATO=absoluuttinen hyvä ja Venäjä=absoluuttinen paha. Vaikka nyt siltä kaiken pelon ja vihan keskellä tuntuukin. Putin on tietysti tehnyt tästä valinnasta helpon, varsinkin meidän suomalaisten kannalta.

Ja ennekuin tulette selittämään että olen homokommariputininkätyri, niin tutustukaa tuohon Ukrainan lähihistoriaan, jookos?
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu

Voi vittu. Ruotsi ei aio liittyä Natoon. Toivottavasti meidän poliitikot eivät nyt pasko housuun. Kaikkosen mukaan Kepu ei odotakaan kesäkuun puoluekokoukseen.

Ruotsi halunnee peesata meitä tässä. Jos ja kun Suomi saa palikkansa tässä järjestykseen niin uskon Ruotsinkin tulevan samasta ovesta sisään Natoon.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
En kyllä ymmärrä tätä vatulointia sitten yhtään. Tuomioja puhui Yle Aamussa miten Nato-jäsenyys voidaan pistää sisään koska tahansa. Käsittääkseni ei voida? Mikäli Suomessa on mikäkin poliittinen konflikti käynnissä, niin ovi on kiinni.

Venäjä voisi halutessaan yhdessä yössä lähteä aiheuttamaan Kremlissä keksittyä ja sieltä käsin ohjattua hässäkkää, tyyliin miten täällä asuvat venäläiset alkavat raportoimaan keksittyjä valheita miten heitä jahdataan Suomessa, syrjitään, hakataan kaduilla ja about joukkosurmataan. Näistä sitten Russia Todayt ja muut Moskovan tiedotusvälineet uutisoisi jatkuvalla soitolla samaan malliin mitä propagandaa Ukrainasta on siellä kerrottu. Ei siinä lopulta kauaa mene kun sotakoneet on rajan takana sauhuamassa ja rauhaturvaoperaatio päällä. Vaikka se kalusto ei rajan yli heti tulisikaan niin kai se tilanne olisi jo pisteessä, että Naton ovet on säpissä. Ehkä.

Mutta pointtina, että aikaa ei pidä hukata nyt yhtään ja varsinkaaan jonkun maanviljelijäpuolueen kesäisen kokouksen vuoksi. Palaverin ajankohtaa voi varmaan aikaistaa kun pöydällä on jumalauta sentään SUOMEN tulevaisuus.

Minun Suomeni on länsimaa, Euroopan Unionin jäsen ja yksi maailman parhaista maista johon ihminen voi syntyä. Nämä pilarit pitää turvata voimakkaimmalla mahdollisella puolustusliitolla. Puolueetomuuden aika on ohi. Suomi Natoon nyt!
 

Tuamas

Jäsen
Tuamas-kulta, lue nyt kiihkoltasi ja ymmärrä tuo oma viestisi uudestaan ja kerro sitten minulle, kuka ajattelee maailmaa kaksinapaisena paikkana. Aivan täyttä paskaa, samaa paskaa, oksennus, ei ikinä, rasitttava vassari, Putin apogolisti. Jos binääriluku, mustavalkotelevisio tai maapallon navat osaisivat ajatella, ne olisivat sinulle kateellisia.

Tämäkin kriisi olisi suuurvaltapolitiikalla ollut vältettävissä. Ja kyllä, Putin on psykopaatti joka on pysäytettävä. Ja kyllä, haluan Suomen NATOon. Mutta maailma ei todellakaan ole kaksinapainen paikka, jossa NATO=absoluuttinen hyvä ja Venäjä=absoluuttinen paha. Vaikka nyt siltä kaiken pelon ja vihan keskellä tuntuukin. Putin on tietysti tehnyt tästä valinnasta helpon, varsinkin meidän suomalaisten kannalta.

Ja ennekuin tulette selittämään että olen homokommariputininkätyri, niin tutustukaa tuohon Ukrainan lähihistoriaan, jookos?

Pus och kram.

Niin, tuota ”Naton laajentumisen Venäjälle aiheuttama uhka”-höpönassuilua kun lukee riittävästi, siihen alkaa suhtautumaan hivenen ärtyneesti.

Keksit nyt ihan omasta päästäsi nämä osapuolten hyvyyden tai pahuuden absoluuttisuudet.
Sitä kutsutaan muuten yleensä termillä olkiukko.

Luithan muuten rasittavan vassarin kulman tähän?
Oletko olennaisesti eri mieltä?

Haluatko kertoa mihin kohtaan Ukrainan lähihistoriasta olisi mielestäsi syytä tutustua?

Siihen kohtaan kun Ukraina luovutti Venäjälle ydinaseensa vastineeksi turvatakuista?
Siihen kun Venäjä anneksoi Krimin?
Siihen kun Venäjä kävi efektiivisesti sotaa Itä-Ukrainassa vuosia?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Naurahdin ja lopetin toivomisen kaiken suhteen, kun kuulin tämän Saarikon:” No meillä on kesällä kokous niin katsotaan sitten”

Joka tapauksessa kesällä on myöhäistä. Kävi maailmassa miten kävi.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta maailma ei todellakaan ole kaksinapainen paikka, jossa NATO=absoluuttinen hyvä ja Venäjä=absoluuttinen paha. Vaikka nyt siltä kaiken pelon ja vihan keskellä tuntuukin.
Eikä Venäjä ole edes se toinen napa. Se on Kiina, jolle putin on hyödyllinen bensa-asema.
En kyllä ymmärrä tätä vatulointia sitten yhtään. Tuomioja puhui Yle Aamussa miten Nato-jäsenyys voidaan pistää sisään koska tahansa. Käsittääkseni ei voida? Mikäli Suomessa on mikäkin poliittinen konflikti käynnissä, niin ovi on kiinni.
Neljällä raajalla jarrutusta kepusta, vaikka maailma muuttui kuin 911. Jopa enemmän.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ennen kuin reagoidaan tuohon uutiseen, muistetaan että Suomen puolustusministeri tuskin tiedottaa oikeasti ruotsin natokantaa ainakaan jos se on muuttunut. Tuossa kannattaa ehkä jopa sumeilematta kusettaa, vaikka toki se voi olla niinkin et hakee vasta kun pöly on aavistuksen laskenut tai kriisi eskaloituu enemmän.

”Joo, ens viikolla kokoustetaan asiasta. On me aateltu.”

Sillä välin ite kukakin voi hakea verkkarit ja mennä maanpuolustuskurssille. On kuulemma tulijoita.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun Suomeni on länsimaa, Euroopan Unionin jäsen ja yksi maailman parhaista maista johon ihminen voi syntyä. Nämä pilarit pitää turvata voimakkaimmalla mahdollisella puolustusliitolla. Puolueetomuuden aika on ohi. Suomi Natoon nyt!

Vaikka itse asiasta olen kanssasi täysin samalla linjalla niin käytännössä liittyminen Natoon on kuitenkin prosessi. Jos hakemus tehdään niin sen jälkeen ne vastatoimet sieltä Venäjältä tulevat alkamaan ja se on varmaa. Tämä asia ei mene millään lailla ohitse ja juuri tässä tilanteessa en itse laittaisi jokaista ropostani sen hyväksi, että Suomi otetaan kiljuen vastaan Natossa. Suomessa toki katsomme asiaa omasta näkökulmastamme, mutta Suomen kannattaa muistaa kuitenkin, että Eurooppa katsoo asiaa toisesta näkökulmasta. Jos maan turvallisuus on jo murenemassa niin Nato-maat voivat hyvin katsoa, ettei edellytyksiä jäsenyydelle ole. Nato ei välttämättä ole missään määrin halukas juuri tässä tilanteessa ottamaan 1300 km maarajaa lisää juuri Venäjän kanssa.

Sinänsä Suomi kyllä täydentäisi Naton värisuoran siten, että se käytännössä vuoraisi Venäjän faktuaalisesti jokaisesta kohdasta Naton rajanaapuriksi. Toisaalta Ukrainan tapahtumista päätellen (voisi muuten luulla, että jopa tavalliset venäläiset tämän tajuaisivat) nythän Venäjä Ukrainassa on nimenomaan työntämässä itsensä Naton rajanaapuriksi. Ukrainahan on faktuaalisesti Venäjän ja neljän NATO-maan puristuksessa ja nyt Venäjä välttämättä haluaa kasvattaa rajansa Naton kanssa tätä kautta entistä isommaksi. Jos tästä ottaa tunnekomponentin pois niin olisihan Suomen ja Ruotsin jäsenyys Natoon varsin mielenkiintoinen kokonaisuus. Maat nimittäin eivät saa itse työntyä Natoon ilman Venäjän saapumista väliin, mutta se itse voi aktiivisesti kyllä hankkiutua naapuriksi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Minun Suomeni on länsimaa, Euroopan Unionin jäsen ja yksi maailman parhaista maista johon ihminen voi syntyä. Nämä pilarit pitää turvata voimakkaimmalla mahdollisella puolustusliitolla. Puolueetomuuden aika on ohi. Suomi Natoon nyt!
Suomen Nato-jäsenyyttä kannattava aloite keräsi vaadittavat 50 000 kannatusta kahdessa vuorokaudessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen yrittänyt etsiä vastausta kysymykseeni netistä, mutta koska en ole sitä löytänyt, kysyn sen tässä: jos Suomi päättää liittyä Natoon vaikka huomenna pidettävässä kansanäänestyksessä, niin kuinka kauan vie, ennen kuin Suomi on oikeasti Naton jäsen?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. Katso nyt tuo video, niin et nolaa itseäsi enempää.
Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen. Katso nyt tuo video, niin et nolaa itseäsi enempää.
Onko kyse semantiikasta?

Sana ymmärtää ei ole kovin kaukana hyväksymisestä. Kielitoimiston sanakirja tarjoaa ymmärtää-verbille 'käsittämisen' tai 'tajuamisen' lisäksi rinnasteisina myös seuraavat merkitykset:

- tajuta jnk arvo, hyväksyä, arvostaa.
- suhtautua jkhun myötämielisesti, suopeasti, suvaitsevasti, osata asettua jkn kannalle, tuntea empatiaa jtak kohtaan.

Itse näen nämä merkitykset myös - etenkin tämän keskustelun kontekstissa. Jos joku täällä Putinia ymmärtää, vähintään konnotaatioksi voi varsin usein tulkita jonkinasteisen hyväksymisen. Siksi erikseen kysyinkin, hyväksyykö kirjoittaja Putinin toimet. Hyväksytkö sinä?

En missään määrin hyväksy Putinin toimia. Siksi en ymmärrä Putinia. Pidän häntä syyllisenä nyt käytävään sotaan ja moneen muuhunkin laittomuuteen, eikä tätä syyllisyyttä ja vastuuta voi poistaa millään selityksillä tai taustatekijöillä. Sen sijaan tajuan toki, että Putinin toimien taustalla on runsaasti erilaisia tekijöitä, esimerkiksi Venäjän historia, Putinin omat taustat, hänen narsistinen luonteensa, Venäjän poliittinen tilanne, Ukrainan taustat ja niin edelleen.

Samoin, että Putin on vastuussa. Sitä mieltä olen edelleen. Onko siinä jotakin noloa? Onko sinun mielestäsi joku muu syyllinen?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä asia ei mene millään lailla ohitse ja juuri tässä tilanteessa en itse laittaisi jokaista ropostani sen hyväksi, että Suomi otetaan kiljuen vastaan Natossa. Suomessa toki katsomme asiaa omasta näkökulmastamme, mutta Suomen kannattaa muistaa kuitenkin, että Eurooppa katsoo asiaa toisesta näkökulmasta. Jos maan turvallisuus on jo murenemassa niin Nato-maat voivat hyvin katsoa, ettei edellytyksiä jäsenyydelle ole. Nato ei välttämättä ole missään määrin halukas juuri tässä tilanteessa ottamaan 1300 km maarajaa lisää juuri Venäjän kanssa.
Suomi on jo pitkään varautunut puolustamaan tuota rajaansa ihan yksin. Siksi en usko, että se on iso kynnyskysyms. Baltian maillahan oli aivan toinen tilanne, koska itsenäistyttyään he alkoivat rakentaa armeijaa lähes nollilta.

Minä en jaksa uskoa, etteikö Suomea ja Ruotsia oteta Natoon vastaan. Suomelle on ollut Natossa aika valmiiksi kaavailtu rooli aina 90-luvulta asti ja Ruotsi olisi ihan ekstraherkku siihen päälle. Kriisinkin aikana koko Itämeren alueen ilmatila pysyisi auki, ja se kaikkineen ulottuisi koko arktiselle alueelle. Se olisi aivan merkittävä muutos koko Pohjois-Euroopan turvallisuustilanteelle EU:n näkökulmasta. Ainakin kaikki Itämeren alueen Nato-maat (Tanska, Saksa, Puola, Baltian maat) tukevat taatusti esitystä. En yhtäkkiä keksi yhtään maata, jolla olisi mitään syytä asettua vastahankaan.

Ainoa mahdollinen syy lykätä jäsenyyttä olisi maailmanpoliittinen tilanne. Mutta se olisi vain lykkäys.

Sinänsä Suomi kyllä täydentäisi Naton värisuoran siten, että se käytännössä vuoraisi Venäjän faktuaalisesti jokaisesta kohdasta Naton rajanaapuriksi.
Niin tarkoitat tietenkin Venäjän länsirajan.

Toisaalta Ukrainan tapahtumista päätellen (voisi muuten luulla, että jopa tavalliset venäläiset tämän tajuaisivat) nythän Venäjä Ukrainassa on nimenomaan työntämässä itsensä Naton rajanaapuriksi. Ukrainahan on faktuaalisesti Venäjän ja neljän NATO-maan puristuksessa ja nyt Venäjä välttämättä haluaa kasvattaa rajansa Naton kanssa tätä kautta entistä isommaksi. Jos tästä ottaa tunnekomponentin pois niin olisihan Suomen ja Ruotsin jäsenyys Natoon varsin mielenkiintoinen kokonaisuus. Maat nimittäin eivät saa itse työntyä Natoon ilman Venäjän saapumista väliin, mutta se itse voi aktiivisesti kyllä hankkiutua naapuriksi.
Kyllä, näinpä juuri. Perivenäläistä ajattelua.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olen yrittänyt etsiä vastausta kysymykseeni netistä, mutta koska en ole sitä löytänyt, kysyn sen tässä: jos Suomi päättää liittyä Natoon vaikka huomenna pidettävässä kansanäänestyksessä, niin kuinka kauan vie, ennen kuin Suomi on oikeasti Naton jäsen?
Ei sitä voi tietää, se on käsittääkseni tapauskohtainen. Itse olettaisin, että veisi kyllä jonkun aikaa (ehkä kuukausia) ellei sitä jotenkin pyritä erityisesti kiirehtimään, mutten kyllä kieltämättä muista lainkaan, kauanko se vei Baltian mailta.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Suomen Nato-jäsenyyttä kannattava aloite keräsi vaadittavat 50 000 kannatusta kahdessa vuorokaudessa.

Näin teki. Vauhti kertokoon jotain kansan vaatimuksesta. Itse olin eilen allekirjoitushommissa siinä jossain 15-17 kilon hujakoilla.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei sitä voi tietää, se on käsittääkseni tapauskohtainen. Itse olettaisin, että veisi kyllä jonkun aikaa (ehkä kuukausia) ellei sitä jotenkin pyritä erityisesti kiirehtimään, mutten kyllä kieltämättä muista lainkaan, kauanko se vei Baltian mailta.
Kyllä siitä tulis jännät viikot ja vielä hirveä lobbaaminen kaikissa paikoissa. Viro (ja Baltit) tukee ainakin (Kallas sanoi niin), mutta Unkari ja ehkä Romania saattavat sen laajentaa konfliktia, mitä he eivät ehkä halua. Erdoganille taas kävis todella hyvin koska se sitois venäjää pohjoisemmaks ja Kaukasuksella on tilaa.

Ihan 4d-shakkia koko homma.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse olen pitkään ollut Paasikivi-Kekkosen linjan ymmärtäjä ja näen, että tuosta linjasta kiinnipitäminen pelasti Suomen Noottikriisiltä, yöpakkasilta, Unkarin kansannousulta tai Prahan keväältä nyt muutamia mainitakseni.

Tuo toimi ja sen näkee siitä miten onnistuimme luovimaan kylmän sodan yli tähän päivään.

Mutta putinismi muutti maailman kertarysäyksellä viikko sitten. Ei Paasikivi tai Kekkonen joutuneet kumpikaan tämänkaltaisten voimien kanssa tekemisiin toisen maailmansodan jälkeen. Putinismi on erikoinen sekoitus natsismia ja stalinismia ja se on helvetin kammottavaa.

Meidän on pakko mennä Natoon. Me voimme olla sodassa muutenkin kolmen vuoden päästä, teimme me enää mitä tahansa sen estääksemme.

Tässä ei mitään ”kesäkuun puoluekokouksia” odoteta, tämä on pistettävä menemään eteen päin ja sitä varten nämä ihmiset on äänestetty tuonne: ottamaan vastuuta. Ihme luikertelua. Maailma muuttui viikko sitten. Isommin kuin syyskuun 11. päivän myötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös