Erdogan ei taida alkoholia juoda. Korkeintaan verhot kiinni ja oman henkisessä seurassa.Nyt pitäisi Erdogan kutsua Suomeen, kestitä kunnolla ja viedä saunaan juomaan viinaa! Sillä nämä ovat ennenkin ratkenneet ja saadaan herra tyytyväiseksi.
Uhataan karkottaa Väyrynen ja Tuomioja Turkkiin, siinä Erdolla alkaisi viiksi tutisemaan ja homma etenemään pikavauhtia.Nyt pitäisi Erdogan kutsua Suomeen, kestitä kunnolla ja viedä saunaan juomaan viinaa! Sillä nämä ovat ennenkin ratkenneet ja saadaan herra tyytyväiseksi.
Jaaha, jo basaarimies alkoi jyrähdellä. Otteita IL:n feedistä kokouksesta (alinna vanhin postaus):
"klo 17:06 (17:11): Jos Suomi ja Ruotsi eivät toteuta lupauksia, Turkki ei ratifioi jäsenyyksiä
Erdogan sanoo, että Suomen ja Ruotsin on lunastettava lupauksensa, ja jos ei, Turkki ei lähetä ratifiointia Turkin parlamentille.
- Emme lähetä asiakirjaa parlamenttiimme hyväksyttäväksi ennen kuin Ruotsi ja Suomi ovat täyttäneet vaatimuksemme. Kuinka kauan Pohjois-Makedonia oli ehdolla Natoon? 20 vuotta. En sano, että näin käy, mutta ymmärrätte, mitä tarkoitan, Erdogan sanoo.
klo 17:04: Turkin Erdogan siis vaatii edelleen, että Suomi ja Ruotsi luovuttavat terroristeiksi nimeämiään henkilöitä ja vaatii, että Suomi ja Ruotsi muuttaisivat lainsäädäntöään. Suomen ulkoministeri Haavisto ja presidentti Niinistö ovat korostaneet, että Turkin kanssa tiistaina tehty sopimus ei vaadi Suomelta muutoksia lainsäädäntöön, ja että Turkin hallinto ei ole virallisesti lähettänyt nimilistaa luovutettavista henkilöistä.
klo 16:54: Erdogan sanoo, että julistus on diplomatian voitto. Analysoimme sen valossa Ruotsin ja Suomen toimintaa.
Olemme saaneet Suomelta ja Ruotsilta vakuutuksen, että terroristinen propaganda Turkkia vastaan loppuu ja loppuu pysyvästi, hän sanoo.
Erdogan: Maat muuttavat lainsäädäntöään ja luovuttavat pyytämiämme terroristeja. Tapasin presidentti Niinistön ja pääministeri Anderssonin.
klo 16:51: Erdogan: Yhteisymmärrysasiakirja on kutsu, mutta eniten ratkaisee lupausten pitäminen. Suomen ja Ruotsin pitää täyttää lupaukset."
Turkin Erdogan uhkaa pysäyttää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksien ratifioinnin
Naton huippukokousneuvottelut käytiin Madridissa. Iltalehti seurasi tapahtumia tässä jutussa.www.iltalehti.fi
Olisi ehkä kannattanut Niinistön pitää matalaa profiilia eikä alkaa julistamaan että tämä sopimus ei merkitse mitään, eikä tehdä mitään toisin.
Suomen kansa on poliittisesti vähälahjaista - JK Paasikivi
Olen aivan varma, että näin asia jo on.Voisikohan Biden kilauttaa Erdolle ja sanoa, että hävittäjäkaupoista voidaan keskustella vasta sen jälkeen kun Suomi ja Ruotsi on ratifioitu?
Toivottavasti. Tämä tarkoittaisi, että Erdo tapansa mukaan lypsää myös 2. kierrokselta sen mitä lypsettävissä on, ja lopulta ilmoittaa olevansa tyytyväinen, siirtyäkseen neuvottelemaan hävittäjistä (mikä kuitenkin lienee Turkille tärkeämpi asia kuin marginaaliset muutokset parin kaukaisen pikkuvaltion lainsäädännössä).Olen aivan varma, että näin asia jo on.
Turkki on varsin poikkeuksellinen valtio, sitä kuvataan "presidentilliseksi demokratiaksi", mikä lienee osuva kuvaus erikoisesta maasta, jossa presidentillä on hyvin paljon valtaa lehdistöön, oikeuslaitokseen ja tavalliseen virkakoneistoonkin (kuten opettajat esimerkiksi). Erdogan on vaaleilla valittu diktaattori, mutta vain määräajaksi. Edes Kekkosella ei ollut näin paljon valtaa, vaikka jälkikäteen arvioiden, Suomikin oli länsimaiden silmin aika outo maa, jossa jopa presidentti valittiin poikkeuslailla. Ehkäpä UKK ja Erdogan olisivat tulleet hyvin toimeen keskenään. Olisivat vertailleet valtansa määrää.Jos totta puhutaan, niin Turkin maantieteellistä asemaa ei tule kadehdittua. Ei Suomenkaan maantieteellinen sijainti mitenkään herkullinen ole, mutta Turkilla on etelärajansa takana läjäpäin kaikenlaisia härövaltioita ja pohjoispuolella nyt sota. Kuten sanot, niin ei Turkki kyllä kovin mielellään Natosta ulos kävelisi.
Siksi aina välistä ihmetyttää, miksi Turkki pissaa murokuppiinsa ihan tieten tahtoen. Toki syyt ovat sisäpoliittisia ja toki pääsyy on Erdoganin halu pysyä vallassa(*), mutta todella kovasti Turkki tekee töitä laittaakseen itsensä vaikeaan asemaan. Niin kuin nyt tässä Suomen ja Ruotsin tapauksessa, oikein etsimällä etsitään riitaa pikavoittojen hankkimiseksi. Kevättalvella mietin, että Turkin suhteen on fifty-sixty, että kummalla taktiikalla lähtee liikkeelle, hakemaan kiristyksellä myönnytyksiä itselleen vai sydämellisellä otteella hakemaan Suomesta ja Ruotsista itselleen liittolaista EU:hun.
Ehkä Erdoganilta sitten kuitenkin puuttui luottoa Suomeen ja Ruotsiin, ja ehkä sisäpoliittinen tilanne on sittenkin sen verran vaikea, että on pakko elää hetkessä ja ottaa se, mitä irti saa.
(*) Voin muistaa väärin, mutta eikö Erdogan alun perin ollut kurdien suhteen neuvottelukannalla, kunnes huomasi, että hänen neuvottelupolitiikkansa kasvattaa kilpailevan puolueen suosiota. Sitä seurasi sitten täyskäännös.
Kaikkein suurimmat esteet on minusta jo selätetty: (1) Nato-jäsenyydelle on saatu kansan tuki, (2) myös Ruotsi on saatu Nato-polulle, ja (3) tarkkailijajäsenyys on tulossa. Loppu on minusta vain muodollisuus. Tarkkailijajäsenyys jo antaa pääsyn Naton kokouksiin. Äänivalta ei sinänsä minua kiinnosta, en usko, että Natolla on nyt seuraavien vuosien aikana sellaista äänestettävää, joka olisi Suomelle (ja Ruotsille) tärkeää, ja jossa Suomen ja Ruotsin äänet muuttaisivat äänestystulosta.Eikös se ollut että nyt kun maat on kutsuttu jäseniksi, niin turvatakuut napsahtaa päälle ratifioineiden maiden kanssa sillä sekunnilla kun kuudestoista jäsenvaltio ratifioi sopimuksen? Turksejen apua vaillakin pärjätään vallan mainiosti, niiltä ei nyt mitään hirveän merkittävää apua olisi ollut edes odotettavissa, paitsi toki laajempi rintama itäpaskaa vastaan.
Näin tosiaan olisi voinut olettaa. Mutta syystä tai toisesta Erdogan haluaa jatkaa ristiretkeään.Tavallaan on helppoa miettiä Turkin politiikkaa, koska se perustuu yhden miehen aivoituksiin. Ja hänkään ei voi olla täysin varma vallastaan. Mutta tämä huomion kääntäminen Suomeen ja Ruotsiin on silti varsin erikoista: vielä erikoisempaa on huomion pitäminen näissä maissa. EU ei noudata mitenkään erilaista politiikkaa kurdeihin ja suurin osa EU-maista on Natossa. Eli olettaisi, että nyt kun suurin huomio on saatu ja presidentti on ratkaissut itse luomansa ongelman, asia haudattaisiin vähin erin maton alle.
Niinpä. Vaikka pyörittelen asiaa miltä kannalta, niin Erdoganilla ei ole mahdollisuutta kovin lihaviin voittoihin. Toki taustalla voi olla asioita, joita en tiedä. Minä itse en osaa ajatella asiaa muulta kuin sisäpoliittiselta kannalta, mutta en oikein tiedä, miten tämä asia otetaan vastaan Erdoganin äänestäjien parissa. Ehkä siellä on meneillään jonkinlainen kampanja, jossa teemana on kurditerrorismi ja tämä liittyy siihen? Pitäisi tietää, että millaisia asioita oppositio ajaa.Mutta näyttäisi kuitenkin siltä, että Erdogan on ottanut meidät silmätikukseen, vaikka hänen on pakko tietää, että emme taivu mihinkään luovutuksiin, teki Turkki mitä hyvänsä. Eli Erdogan voi olla varma, että pääsee taas otsikoihin ratifiointiprosessin yhteydessä, jos kieltäytyy ratifioimasta sopimusta. On kuitenkin vaikea ymmärtää, mitä hän lopulta tavoittelee. Olisi sankarillisesti blokannut natojäsenyytemme ja samalla asettanut Turkin täydellisesti Naton ulkokehälle. Menettänyt samalla pienenkin mahdollisuuden tulla joskus EU:n jäseneksi.
Näin minäkin asian miellän.Toisaalta, vaikka lehdistö on täydellisesti Erdoganin hanskassa, silti yleisön kiinnostus kaukaisten maiden natopyrkimyksiä vastaan ei voi olla kovin suuri. Siksi myös se voitto, minkä hän kuvittelee venkoilustaan saavuttavansa, on hyvinkin pieni.
Onkohan silmänkääntötemppu vielä kesken?
Mietin semmoista että kun joskus laukeaa artikla 5. päälle, niin että joku hyökkää roskavaltio Turkkiin, niin moniko härmästä lähtee avuksi? Mulla on ainakin kurkku just silloin kipeä.
11 artikla
Sopimuspuolten on ratifioitava tämä valtiosopimus ja toteutettava sen määräykset omien perustuslaillisten menettelyittensä mukaisesti. Ratifiointikirjat talletetaan mahdollisimman pian Amerikan Yhdysvaltojen hallituksen huostaan, joka ilmoittaa kaikille muille allekirjoittaneille kustakin talletuksesta. Sopimus tulee voimaan niiden valtioiden välillä, jotka ovat ratifioineet sen, heti, kun allekirjoittaneiden valtioiden enemmistön, mukaan lukien Belgian, Kanadan, Ranskan, Luxemburgin, Alankomaiden, Yhdistyneen kuningaskunnan ja Yhdysvaltojen ratifiointikirjat on talletettu, ja se tulee voimaan muiden valtioiden osalta niiden ratifiointikirjan talletuspäivänä.
Kun em mainitut maat on ratifioineet, niin Nato on de facto pulkassa, vaikka de jure vaatii kaikkia 30 ratifiointia. Ja jo pelkkä tarkkailijastatus nostaa kynnykset erikoisoperaatioihin niin korkealle, että ruskistit vaipuu epätoivoon. Taas menee osa keisarillista imperiumia tavoittamattomiin. Tänään, jos median ennakot on oikeassa!
Ok. Eli onko nyt sitten niin, että turkkilaiset voidaan jättää Ankaraan uikuttamaan siinä vaiheessa, kun puolet Naton jäsenistä on meidät, kansallisine prosesseineen hyväksyneet jäseniksi? Eli ei olla siinä vaiheessa vielä virallisesti Naton jäseniä, mutta meillä olisi keskinäiset turvatakuut noiden prosessin jo läpi käyneiden maiden kanssa. Ja jos siinä joukossa on Yhdysvallat, niin silloinhan meillä olisi heidän joukkotuhoaseensa ikäänkuin meidänkin turvana, eikä silloin Ankaran Klonkulla ole enää mitään sellaista tarjota meille, jota me ehdottomasti tarvitsisimme.
Tuollainen tilannehan voisi pelata jopa sopivasti meidän (Suomi ja Ruotsi) pussiin, koska silloin ei olisi edes mitään moraalisia vaateita alkaa myymään aseita Turkille tai edes miettiä mitään luovutuksia sinnepäin. Ja kun Putin kitisee, että perkeleen Nato jäsenet, niin siihenkin suuntaan voidaan vain levitellä käsiä, että ei me kyllä Naton jäseniä vielä olla.
Nimenomaan näin. Se on myös helppo nähdä, ettei tässä Suomen ja Ruotsin toimet missään isossa osassa ole, nuo on ihan mikrotason asioita, joita Suomessa ja Ruotsissa voidaan tehdä Turkin terrorismin hyväksi. Ei edes turkkilaiset kiristä noi pieniä asioita näin suurien kustannnuksella. Toivotaan, että hävittäjäkaupat Turkkiin on tosiaan vaiheessa, jossa on vielä mahdollisuus ja halua sitoa ne osaksi tätä asiaa.Olihan se, eikä ollut edes kovin vaikeaa nähdä, mistä on kysymys. Ihmettelen, miten sekä poliitikot että media vietti eilen juhlapäivää, vaikka asiantuntijat toppuuttelevat, että valmistelut ovat vielä pahasti kesken.
Turkki on osoittanut sen, ettei Nato ole loppuunkäsitelty aihe liittymisen jälkeen, ja kritiikille on aihetta myönteisestä Nato-kannasta huolimatta.
Suomi ei muuten olisi tällä hetkellä liittymässä Natoon, jos Trump olisi Yhdysvaltain presidentti. Siinä missä Biden tekee työtä saadakseen Turkin hyväksymään Suomen ja Ruotsin liittymisen, Trump olisi ehtinyt julistaa luottavansa Erdoganin harkintakykyyn.