Mun pointti on, että ei Natolle alisteta isoa joukkoja ja nekin vapaaehtoisia.
Kalustoa on 280.000 kenttäarmeijalle. Ei siinä suoritusky laske merkittäväksi, vaikka Nato-poolin joukot olisi muualla. Joukot tuohon pooliin kuuluu Nato-diiliin. Kovassa tilanteessa Naton ilmatuki on huomattavasti tärkeämpi, kuin tuon porukan taisteluarvo.
Joo, toki, ihan samaa mieltä. Meillähän täällä ketjussa on ollut jonkinlainen alustava konsensus siitä, että Nato-osasto olisi koostumukseltaan jotain sen kaltaista mitä nytkin on kansainvälisissä valmiusjoukoissa. Tuo mun kommentti liittyy siihen, että paljonko Suomen hävittäjiä lähtee pommittamaan "peräalastania" - en ole lainkaan varma, että Suomen hävittäjiä irroitetaan siihen hommaan, mutta vaikka ei irrotettaisi, niin toki meidän kädet olisi silti veressä, koska ne meidän hävittäjät mahdollistaa kuitenkin joidenkin muiden lähtemistä.
Ja koska uskon, että ilmavoimilla itsellään ei ole mitään estettä sille, etteikö koneita voisi laittaa tositilanteeseenkin, niin tulinkin toiseen ajatukseen, että onhan se mahdollista, että Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska irroittaa hävittäjiä "peräalastania" pommittamaan sellaisella solidaarisella jaolla, että jos tappioita tulee, niin kustannukset tulee jaettua.
Tässä miettiessä tuo kaikki taitaa riippua tosi paljon siitä, että mitä Pohjoismaiden kanssa sovitaan(*). Täällä on kuitenkin pakko olla ilmakalustoa koko ajan, niin varmaan sitten diskuteerataan siitä, että mikä kalusto on varattu oman vastuualueen puolustamiseen ja millä ja kenen kalustolla voi lähteä hakemaan taistelukokemusta "peräalastaniasta".
(*) Mun oma vahva tunne on se, että nyt kun kaikki Pohjoismaat ovat Natossa, niin niitä ei varmaan kauaa edes käsitellä yksittäisinä maina, vaan Pohjoismaat pitkälle sopivat asioista keskenään ja tulevat sitten kertomaan diskuteerauksen tuloksista. Siteet, yhtäläisyydet ja yhteiset intressit on kuitenkin niin älyttömän vahvat, ja on pitkä kokemus yhteisessä pöydässä istumisesta.