Ukraina taitaa joutua antamaan lupauksen Natoon liittymättömyydestään, jos aikoo pysyä miehittämättömänä. USA ei aloita kolmatta maailmansotaa Ukrainan takia, eikä EU uskalla tehdä mitään, koska Euroopasta loppuu energia.
Ukraina on suuntansa valinnut ja en panisi paljon painoa lupaukselle. Sen verran hyvin Venäjä on allekirjoituksiaan kunnioittanut, että miksi muiden pitäisi Venäjälle annettuja lupauksia pitää yhtään paremmin? Sitten kun voima riittää ja Venäjä on sekaisin. Venäjällä on isoja kriisejä tasaisesti ja seuraava viimeistään, kun Putlerista aika jättää. Kyllä Ukraina tämän slaavitempun osaa halutessaan, sattuneesta syystä....
Koko Ukrainaa Venäjä ei pysty miehittämään. Tarvitsisi 800.000 ukkoa miehitykseen yhden CNN:n asiantuntijan mukaan. Valtaus voisi jopa onnistua nykyisin voimin, kun tekninen ylivoima on niin suuri. Mun arvion mukaan (=epäpätevä lähde) nykyiset 150.000 ei riitä edes Dneperiin asti ulottuvaan miehitykseen. Odotan edelleen uutisia venäläisen reservin osittaisesta liikenkannallepanosta. Liikekannallepanon koko kertoo tavoitteista. Tai sitten Putin uskoo vastaanoton olevan vapauttajan eli on pihalla faktoista kentällä...
EU:lta taitaa mennä hana kiinni vastapakotteena. Sähkön hinta nousee pilviin. Pörssisähköä ostavat tulevat kiroilemaan rankasti.
Etupiiriretoriikan vastenmielinen paluu on vasta tuore kehityssuunta,
Sitä on toteutettu vuodesta 2008 sotimalla. Kovin suhteellisesti tuore. Mut oli siinä noin 20 vuotta, jolloin imperium oli sordiinolla. edit Oranssi vallankumous 2004 oli tulosta Venäjän rtupiiriajattelusta, eli vuosikymmen sordiinolla. /edit
sitä ennen on kuitenkin eletty melko pitkä (suhteelisen) rauhan ja vakauden aika, jos noin kahdenvälisiä suhteita mietitään. Ainahan sitä hämmennystä ja loukkauksia on toki ollut.
YYA oli loukkaus Suomen suvereniteetille ja on sieltä senkin jälkeen mesottu mitä meidän rauhaan kuuluu. Puheet Suomen ja Venäjän hyvistä suhteista on pitäneet paikkansa
vain 1990-luvulla, kun Venäjä oli hyvin heikko. Vai minä pidät näitä Venäjän tontti- ja kiinteistöostoksia stratekisten paikkojen läheltä? Se on sotaan valmistatumista meitä vastaan, ei mitään muuta.
Vallankumouksen se vaatii ja sen jälkeen ison reformin.
Millä todennäköisyydellä siellä ei ole jälleen puikoissa uusi vahva mies? Eikä esim demokratian keulahamo Navsalnyi ole palauttamassa Krimiä, siitä on ollut uutisia, googlella löytää. Mielestäni reformeihin uskominen on heikoilla kantamilla, jos katsotaan pitkiä kehityskulkuja ja perinteisiä etuja.
että venäjä hajoaa tuossa kohtaa,
Mä luulen, että länsi yrittää pitää Venäjän kokonaisena. Syyt löytyy ydinaseista ja Kiinasta. Suomen kannalta Venäjän hajoaminen olisi lottovoitto.