@tomageeni tuossa jo sanoo jotain, mutta jotain lisääkin aiheeseen:
Valtiot on aika pitkäaikaisia toimijoita. Menee aikansa, kunnes Venäjä on taas salonkikelpoinen, mutta joku päivä se sitä on.
Ehdottomasti näin. Muistan hyvin Jeltsinin Venäjän, ja totta puhuakseni olen aina välillä toivonut sen tulevan takaisin, vaikka Jeltsinin juoppoudella vitsailenkin karkeasti. Muistan todella hyvin sen, kun Suomessa mediassa otettiin esille Karjalan palauttamisen mahdollisuus (joka siis kyllä torpattiin). Suomessa ja länsimaissa ylipäätään Jeltsin koettiin sellaiseksi Venäjän johtajaksi, jonka kanssa pystyi ottamaan puheenaiheeksi ihan minkä vain mieltä kaihertavan asian niin halutessaan. Sellaisen Venäjän minä kyllä tahtoisin takaisin, vaikkei sitä aikaa kauaa kestänyt.
Venäjällä ja Suomella on suhde, josta ei päästä eroon yhtään millään, ja se on yhteinen raja. Nyt se on raja muiden mukana, mutta on muuttumassa rajaksi Naton ja Venäjän välissä. Mitä se tuo tullessaan, niin sitä en osaa sanoa, mutta Putinilla asiasta joku visio taatusti on.
Nato-raja ei sitä asiaa miksikään muuta. Se oikea ja pitkäaikainen kytkös on se, että tämä Venäjä, joka me tunnetaan, on Moskovan johtama Venäjä. Moskova sijaitsee tiukasti Euroopassa. Siksi Moskovan intressit ovat Euroopassa.
Siksi, vaikka nyt puhutaan Kiinan ja Venäjän lähentymisestä ja muusta, niin Moskovan johtaman Venäjän oikeat intressit eivät ole Kaukoidässä, vaan Länsi-Euroopassa. Moskovalle ja Pietarille Kiina ei ole vaihtoehto, ei sotilaallisesti, poliittisesti tai taloudellisesti.
Siksi pysyvämmän rauhan aikaansaamiseksi Moskovan ja Länsi-Euroopan tulee lähestyä toisiaan. Minä olen sitä mieltä, että se tarkoittaa sitä, että Moskovan johtamasta Venäjästä tulee yksi länsieurooppalainen demokratia muiden joukkoon. Moskova on tällä hetkellä sitä mieltä, että Länsi-Euroopasta tulee Puolaa ja Saksaa myöten sen diktatuurin alainen kasa vasallivaltioita.
Minä olen sitä mieltä, että ei. Moskova pysykööt vaikka pohjoiskoreamaisessa yksinäisyydessään, jos se ei opi kunnioittamaan naapureitaan.
Tästä syystä Nato ei todellakaan ole uhka Venäjälle millään muulla tavalla kuin sillä, että se estää Venäjää rakentelemasta erillissotia kaapatakseen maita yksi kerrallaan etupiiriinsä.
Venäjä on hyökännyt Ukrainaan, mutta mitä Venäjä on Suomelle tehnyt?
Ajattelet tässä kyllä todella lyhytnäköisesti. Annetaan Venäjän nyt vain ottaa Ukraina pois kuleksimasta, vai? Sellainen epävaltio, joutaakin tulla liitetyksi osaksi Venäjää.
Ei. Moskovan johtama Venäjä oppikoot tulemaan toimeen naapureidensa kanssa, jos ei hyvällä (keskinäisellä kaupallisella riippuvuussuhteella), niin sitten pahalla.
Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, jos Venäjä muuttaisi tuosta hevon vittuun, mutta kun ei tule tapahtumaan. Meidän on sen tosiasian kanssa elettävä, ja asia hyväksyttävä tehtiinpä siellä mitä tahansa.
Kyllä, ja niin me elämmekin.
Mutta jos suinkin voimme naapuruudesta jotenkin hyötyä sitten aikanaan, niin sopii minulle sekin. Putinin elinajanodote on rajallinen, ja seuraava presidentti voi olla vanha hippi, joka laillistaa pössyttelyn. Helpottaa matkailua sekin.
Ehkä joku päivä siitä Jeltsinin Venäjästä tulee pysyvämpi muoto. Ja olihan Pietari Suuri jo aikoinaan suuri länsimaisen sivistyksen ihailija, joka perusti Pietarin nimenomaan ikkunaksi länteen. Pietari on koko historiansa ollut Venäjän länsimäisimpiä ja länsimielisimpiä osia.