Nyt oli härskein "rusinat pullasta" - lainaus, mitä olen kenties koskaan nähnyt.
Suosittelen kaikkia kiinnostuneita lukemaan edes osittain tuota selontekoa.
esim:
"Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on pitkäkestoisia vaikutuksia turvallisuusympäristöön Euroopassa ja Suomen lähialueilla. Venäjä on osoittanut, ettei se kunnioita valtioiden suvereniteettia ja alueellista koskemattomuutta ja on toimillaan loukannut YK:n peruskirjaa sekä rikkonut eurooppalaista sopimuspohjaista turvallisuusjärjestystä. Euroopan ja Suomen turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitavissa kuin kertaakaan kylmän sodan jälkeen.
Muutoksen arvioidaan olevan pitkäkestoinen. Venäjän vaatimukset ja sotilaalliset toimet Euroopan turvallisuusarkkitehtuurin muuttamiseksi vaikuttavat myös Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen liikkumatilaan. Jännitteiden lisääntyminen heikentää myös Itämeren alueen turvallisuustilannetta ja sen ennakoitavuutta. Mahdollinen Euroopan laajuinen tai Itämeren alueella tapahtuva sotilaallinen konflikti vaikuttaisi Suomeen, ja Suomen olisi vaikea pysytellä sen ulkopuolella"
Kyllä mun mielestä Perustuslakiin tai valtion täysivaltaisuuteen liittyvät mahdolliset kyseenalaitukset on vähän muutakinkin "rusinat pullasta". Toivottavasti noita asioita avataan julkisuudessa pikimiten.
Itse kaipasin selvennystä siihen dilemaan, joka syntyy ristiriidasta sen ajatuksen kanssa, että Nato sopimus toisi vakautta itämeren alueelle, kun samaan aikaan on tiedossa, että sopimus lisäisi jännitteitä Venäjän kanssa. Mutta tähänkään selonteko ei ota kantaa millään tavalla.
Suomi menee Natoon, se on selvä. Onko päätös hyvä vai huono, selviää vasta vuosien, ehkä vuosikymmentenkin jälkeen. Tai no, mitä siitäkin sitten selviää, kun ei ole tietoa, kuinka asiat olisi menneet Naton ulkopuolella. Ehkä se todennäköisin uhkakuva liittyy USA:n ja Euroopan suhteiden kehittymiseen. Jenkkilä elää aikaa, jolloin ei ole mitään takuuta seuraavan presidentin painotuksista. Silloin Natosta saattaa modostua ristiriita EU:n kehitykselle. Mutta näitä on mahdoton todentaa etukäteen. Elämä on, ja maailma makaa mallillaan... Eniten itseäni sylettää poliitikkojen teeskentely siitä, että päätös tehdään nyt itsenäisesti, eikä Venäjä tai muut maat vaikuta Suomen itselliseen päätökseen millään muotoa. Paskapuhetta, taitaa Venäjä hieman antaa vauhtia...