Nato koostuu erillisistä valtioista ja näiden on kaikkien hyväksyttävä velvollisuutensa auttaa uutta jäsenmaata. Tuon velvollisuuden täyttämiseksi jäsenmaan on täytettävä tiettyjä ehtoja, jotta voidaan edes kuvitella, että sitä voitaisiin jollain tavalla auttaa. Tämä on se prosessi, joka alkaa jäsenhakemuksesta ja päättyy Naton jäseneksi hyväksymiseen.a) Ihmettelen miksei Nato anna niitä turvatakuita suoraan, koska estäisi konfliktin pelkästään sillä.
Turvatakuut pelkällä hakemuksen jättämisellä ei ole oikein toimiva ratkaisu. Silloinhan vaikkapa Venäjä saisi turvatakuut Natolta itselleen, kun vain lähettäisi hakemuksen sisään. Samoin hakijamaa voisi käyttää hakemusta vipuvartena esimerkiksi naapuriaan vastaan kiistatilanteiden ratkomiseksi.
Minä en ole kovin huolissani. On olemassa syitä, miksi Suomen liittyminen Natoon on Venäjälle ankara tappio ja se varmasti haluaisi tehdä jotain sen estääkseen, mutta sitten on olemassa syitä, miksi sen on nyt vaikea Suomen Nato-jäsenyyttä estää, vaikka se sitä haluaisi.b) Olen avoimesti tuonut esiin olevani huolissaan toimista joita Venäjä Suomeen kohdistaa, koska meillä ei ole turvatakuita.
Venäjä voi tehdä "kiusaa", mutta ei sen voimavarat nyt tällä hetkellä sen pidemmälle riitä. Kyllä Suomessa ollaan hereillä tuon kiusanteon suhteen. Ilman riittäviä voimavaroja Venäjä ottaisi itse kauhistuttavan ison riskin jos se alkaisi kiusallaan haastamaan Suomea sotaan. Ensinnäkin, sen on aika mahdoton olettaa, etteikö juuri nyt EU:lla olisi isokin tahtotila puolustaa jäsenmaataan, ja varsinkin Itämeren alueen EU-mailla. Toisekseen, se ottaisi ison riskin siitä, että sen Itämeren laivasto upotettaisiin ennaltaehkäisevänä toimena: Suomella yksinäänkin on ihan riittävästi ohjuskalustoa.
Suomi ei sitä tee, mutta Venäjän lienee pakko myös vähän miettiä Pietarin asemaa. Ilman isoja voimavaroja se laittaa kyllä toiseksi suurimman kaupunkinsa uhan alle, samoin Murmanskin tukikohdan, mikäli se alkaa eskaloida täysimittaista sotaa.
Joten ei, pidän epätodennäköisenä, että Venäjä ryhtyy mihinkään isompaan operaatioon, ja liian pitkälle menevä kiusaaminen ja eskalointi saattaa helposti johtaa siihen, että se joutuu perääntymään naama veressä.