Tottakai Nato on helppo valinta, olen sen tuonut esiin jo aikaisemmin. Oma spekulaationi oli, että koska on oikea ajankohta liittyä. Yleinen mielipide taitaa olla juuri nyt, eli heti ja perusteluna valtaosalla on käynnissä oleva sota.
Oma spekulointi lähti liikkeelle siitä, että mikä on Suomen hyöty vs haitat liittyä juuri nyt, kuin vaikka vuonna 2024(päästä heitetty ajankohta kun ollaan ehkä viisaampia Ukrainan suhteen). Tai muu määritelty aika kun näkee miten tämä sota etenee. Ja tämä spekulointi lähti itselläni liikkeelle siitä, kun ehkä nyt olemme voineet hieman arvioida Venäjän todellista uhkaa tehdä äkillisiä sotilaallisia toimenpiteitä Suomelle.
Tiedän että Suomi on liitossa länteen ja tästä ei ole mitään epäselvyyksiä. Toivon myös, että Suomi liittyy Natoon. Kysymys kuuluu vain, että kummalla on suuremmat intressit saada Suomi Natoon kun Ukrainassa soditaan, Suomella vai Natolla? Itse olen rivienvälistä lukevinani, että Nato ottaa tässä tilanteessa mielellään, avosylin Suomen Natoon. Saavat liittoonsa harva-asutettua seutua 1300 km verran suurimman eurooppalaisen uhkan naapurista. Onko tilanne sitten tälläisessä sotatilassa edullisin Suomelle? Voisiko se paras hetki liittoutua Natoon juuri Suomen kannalta olla kuitenkin kun jännite Ukrainassa laskee?
Tässä pohdin tätä oikeaa ajankohtaa ihan itsekkäästi puhtaasti Suomen kannalta, en Naton tai Venäjän kannalta.
Mikä on se suurin intressi liittyä juuri nyt, eikä esimerkiksi sitten kun jonkinlainen rauha Ukrainassa on saavutettu? Tämä sillä oletuksella, että asiantuntijat olisivat oikeassa siinä, että Venäjän resurssit eivät riitä tänne pohjolaan samaan aikaan kun sotivat Ukrainassa.