Koitan tässä asiassa olla ainakin itse tyynen rauhallinen. Itse en voi siihen vaikuttaa, eikä tästä asiasta täysin avointa keskustelua voi käydä julkisuudessa, eikä valtiojohdon toimista ole saatavilla mitään tietoja. Täytyy vain luottaa, että juna on lähtenyt asemalta ja etenee oikeaan suuntaan. Niinistön lehdistötilaisuudesta luin itselleni merkittävät signaalit, että prosessi etenee ja liittyminen on edessä. Ei niin pian kuin toivoisin, mutta toisaalta ei minulla ole riittävästi ymmärrystäkään eikä varsinkaan tietoa kokonaisuudesta.
En usko että Suomen presidentti lentää päiväksi tapaamaan Yhdysvaltojen presidenttiä, ellei taustalla ole oikeasti tärkeitä asioita. Tässä tilanteessa turvallisuuteen liittyviä asioita. Enkä usko että tapaamisesta soitellaan huvin vuoksi Ruotsin pääministerille. Enkä usko etteikö Niinistön elekielen nopea muuttuminen olisi merkki siitä, että jonkinlaiset takuut turvallisuudesta on saatu.
Tämä koko kuvio pitää saada alusta loppuun kerralla maaliin ja todennäköisesti kuviossa on mukana myös Ruotsi, jolloin tässä on aika paljon liikkuvia osia. NATO, Suomi, Ruotsi ja 30 NATOn jäsenmaata. Uskon että ne tärkeimmät johtopäätökset on tehty kaikissa pöydissä, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty ja töitä sen eteen on valitettavasti tehtävänä.
Tämä on omaa tulkintaa ja päätelmää, koska kukaan näitä asioita ei tiedä tai jos tietääkin, niin tuskin tänne uskaltaa vuotaa (toivon ettei vuodakaan). Toivon myös että osa poliitikkojen lausunnoista mm. Stubbin on osa pitkää peliä, jossa pidetään pientä savuverhoa yllä. Niinistö ei tosin ollut huolissaan siitä, että nämä toimet huomataan Venäjällä. Minulle se on melkoisen hyvä merkki, kun näiden reaktioiden pohtimiseen on käytetty vuosikymmeniä aikaa.