Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 052 457
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vastuu siirretään kansalle, ettei vain tehtäisi virheliikettä. :/

Suomi teki jo EU-äänestyksen kanssa virheen, joka ei onneksi konkretisoituinut. Mielestäni tästä pitäisi ottaa opiksi etenkin nyt, kun vaikuttaminen on verkon välityksellä tehty helpoksi. Toivoisin brexit-äänestyksen ja Convoy-mielenosoituksen toimivan esimerkkinä, miksi kansanäänestystä ei pidä järjestää.

Jos olisin puolueessa päättämässä esittäisin sellaista vaihtoehtoa, että puoluevaltuusto äänestää virallisesta linjasta. Se voi tietää kannatuksen laskua, kun vanhempi väki kokee tulleensa petetyksi, mutta millä ihmeellä vasemmistoliitto meinaa korvata luonnollista tietä poistuvat äänestäjät, jos antavat nyt vanhemman väen huutaa kovemmin. EU-kriittisyys oli liittymisen alla kovaa vasemmistossa, mutta nykyään vasemmisto on hyvin EU-myönteinen puolue.

Samoin tulee käymään Naton kanssa, joten Saramon ja kumppaneiden kannattaisi vakavasti miettiä, onko parempi jatkaa tasapainoilua äänestäjien välillä vai tehdä selkeä kallistus tulevaisuuteen. Kansanäänestys on tasapainoilua, jossa tulos voi olla laudan kallistumisen sijaan tasapainoilijan lentämistä pois laudalta.

Maailma on muuttunut niin lyhyessä ajassa, että on ihan mahdollista, että Venäjän ja Ukrainan tilanne aiheuttaa paljon muitakin vaaliteemoja kuin puolustuspolitiikan. Jos minä olisin töissä vasemmistoliiton puoluetoimistolla, sanoisin että mennään konsensuksena Natoon ja keskitytään vaaleissa niihin teemoihin, joista ei tarvitse puhua kansanäänestyksestä.

Tämä viesti olisi ehkä sopinut paremmin vassareiden omaan ketjuun, mutta kun tuli vastattua Pallelle.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Vilkaisu twitterin turpo-toimittajien ja entisten sanomalehti-kolleegoiden nurkkaukseen tuon tekstin tiimoilta antaa ymmärtää, ettei dosentti Salomaa nauti aivan täyttä luottamusta. En toki osaa arvioida ko. näkökulmansa pätevyyttä.

Eiköhän tässä hienokseltaan Natoon päin kallellaan ja sitä rataa. En nyt sitten aivan pysty samaistumaan siihen kuinka jonkun merkittävän tahon tai poliitikon jokaista lausumaa täytyy jotenkin ylitulkita sen suhteen, mennäänkö vai ei. Muistuttaa hieman lähivuosien "Liiga auki ja heti! iskulauseita. Ei se sormia napsauttamalla tapahdu kuitenkaan eikä joka mutkassa tartte olla vakuuttelemassa, varsinkaan oikeasti vallassa olevien tahojen.

Mitä tiedetään, mitä pitäisi tulkita rivien välistä, mikä on strategia, en osaa sanoa. Ihmetyttää vaan just jossain twitterissäkin ihan suht kunnollisilta vaikuttavien ihmisten kimpoilu joka rasahduksesta. Toki sielläkin politikoidaan, jotkut asiallisesti, toiset enempi tyhjä ämpäripää-tynnyri kumisten, tai sitten vaan halutaan tuoda oma näkemys selkeästi esiin taikka nähdään se painoarvoltaan merkittävänä asian edistämiseksi.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi on katsomaton kortti, EU:n artikla 42.7. Tämä on hyvin yksiselitteinen. Tämänhetkisen lännen yhtenäisyys osoittaa, että EU olisi valmis auttamaan mm Suomea kaikella mahdollisella tavalla.
Jääköönkin katsomatta moinen kortti mikä yksiselitteisesti jättää Suomen EU:n turvatakuiden ulkopuolelle.

"artiklan 7. alakohtaa, joka kieltää EU-jäsenten tuen Naton ulkopuolelle jättäytyneiden unionin jäseniltä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi."

Lähde: Tarja Halosen ja Erkki Tuomiojan lahja isänmaalle
Linkki vie asiaa koskevaan Verkkouutisten artikkeliin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jääköönkin katsomatta moinen kortti mikä yksiselitteisesti jättää Suomen EU:n turvatakuiden ulkopuolelle.

"artiklan 7. alakohtaa, joka kieltää EU-jäsenten tuen Naton ulkopuolelle jättäytyneiden unionin jäseniltä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi."

Lähde: Tarja Halosen ja Erkki Tuomiojan lahja isänmaalle
Linkki vie asiaa koskevaan Verkkouutisten artikkeliin.
Eli olet sitä mieltä, että jos Venäjä hyökkäsi yhteenkään EU:n jäsenmaahan niin apua ei irtoisi tippaakaan? No itse olen erimieltä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli olet sitä mieltä, että jos Venäjä hyökkäsi yhteenkään EU:n jäsenmaahan niin apua ei irtoisi tippaakaan? No itse olen erimieltä.
Olenko näin väittänyt?

Varmasti humanitaarista apua saisimme, mahdollisesti myös sotamateriaaliapua, mutta todellista sotilaallista apua emme välttämättä saisi - liittymättä NATOon.
 
Suosikkijoukkue
KK
Samalla lailla oltais yksin ku Ukraina nyt. Materiaaliapua yms. tottakai mutta ei muuta. Joukkojen muodossa vain vapaaehtoisia mutta ei todellakaan minkään muun maan armeijan tai Naton joukkoja tulis.
Ymmärrän. Itse uskon toisin. Varsinkin nyt kun Niinistö on käynyt Bidenin juttusilla. Toisekseen olemme jo EU:ssa ja tietyin ehdoin Natossa mikä Ukrainalta puuttui ja puuttuu. Mutta tottakai ymmärrän että moni pelkää ettei meille mitään kukaan anna, jos paska osuu tuulettimeen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olenko näin väittänyt?

Varmasti humanitaarista apua saisimme, mahdollisesti myös sotamateriaaliapua, mutta todellista sotilaallista apua emme välttämättä saisi - liittymättä NATOon.
Niin tuo olo kysymys. Itse taas luotan ja uskon että apu jäisi vain hunataarista. Jos Natoon liittyminen olisi juuri NYT järkevää olisimme jo siellä. Tämänhetkinen tilanne ei mielestäni ole oikea aika mennä mökille.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olenko näin väittänyt?

Varmasti humanitaarista apua saisimme, mahdollisesti myös sotamateriaaliapua, mutta todellista sotilaallista apua emme välttämättä saisi - liittymättä NATOon.
Älä nyt ota nokkiisi, mutta olisi absurdia, että Ukraina saa sotilaallista apua, vaikka ei ole NATOn läheinen kumppani eikä EU jäsen., ja Suomi ei saisi. Se on selvää, että saisimme apua, joskin tuskin joukkoja. Tosin vaikka olisimme NATOssa, niin silloinkin päävastuu puolustamisesta olisi meillä, vaikka apua tietysti tulisikin.
 

MaV

Jäsen
Tuo EU:n artikla löytyy täältä: EUR-Lex - 12016M042 - EN - EUR-Lex

7. Jos jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissään olevin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen.

Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on oltava Pohjois-Atlantin liiton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja Pohjois-Atlantin liitto on jäseninään oleville valtioille edelleen niiden yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin.

Mielestäni ei ole edes olellista saisiko tuon perusteella jotain apua vai ei. Oleellisia tekijöitä ovat seuraavat:
  • Suurimmat sotilasvoimat eli USA ja Iso-Britannia ovat EU:n ulkopuolella
  • Apu pitäisi suunnitella ja osin toteuttaa jo etukäteen, eikä alkaa järjestellä tarvetilanteessa
  • Avun pitäisi olla niin selvää ja konkreettista, että siihen uskoisi Putinkin eikä lähtisi edes kokeilemaan hyökkäystä
EU:n puolustusta voisi kehitää vain, jos siihen olisi jäsenmailla innostusta ja olisi aikaa toteuttaa koko järjestelmä uskottavalle tasolle.
 

Tuamas

Jäsen
Niin tuo olo kysymys. Itse taas luotan ja uskon että apu jäisi vain hunataarista. Jos Natoon liittyminen olisi juuri NYT järkevää olisimme jo siellä. Tämänhetkinen tilanne ei mielestäni ole oikea aika mennä mökille.

No, joku sentään säilyy. Luin eilen yhtäkkiä Nato-ketjua ja tällä samalla sävelellä soittelit siellä jo 2014.

Sinun Nato-vastustus, naiivi usko olennaiseen apuun ilman Naton jäsenyyttä sekä ihmeelliset tulkinnat siitä mitä sopimukset sanovat sekä mitä maailmassa tapahtuu.

Se on kiva kun on pysyvyyttä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tuo olo kysymys. Itse taas luotan ja uskon että apu jäisi vain hunataarista. Jos Natoon liittyminen olisi juuri NYT järkevää olisimme jo siellä. Tämänhetkinen tilanne ei mielestäni ole oikea aika mennä mökille.
Mietipä hetki asiaa.

Jos EU haluaisi/kykenisi antamaan myös "turvatakuut" eli kaikki EU-maat yhdessä puolustaisivat Suomea esimerkiksi Venäjän hyäkätessä Suomeen, niin miksi NATO-yhteistyötä syvennetään koko ajan?

EU:a ei ole tarkoitettu puolustusliitoksi vaikka sellaisenakin sen monet haluavat nähdä. NATO on puolustusliitto, jolla on sotilaallista voimaa toteuttaa tarkoitusperieään eli puolustaa jäsenvaltioita.

EU:lla on taloudellista valtaa, mitä se on nyt käyttänyt. Lisäksi se voi tuottaa humanitaarista apua ja jäsenmaat oman harkinnan mukaan myös sotamateriaaliapua. Tärkeitä molemmat, mutta jos Suomea kohtaisi Ukrainan tilanne niin olisimme Ukrainan kanssa samassa tilanteessa: NATO ei halua eikä voi (ydinaseuhka) koskea NATOn ulkopuolisen maan sotaan, vaikka halua varmasti olisikin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo EU:n artikla löytyy täältä: EUR-Lex - 12016M042 - EN - EUR-Lex



Mielestäni ei ole edes olellista saisiko tuon perusteella jotain apua vai ei. Oleellisia tekijöitä ovat seuraavat:
  • Suurimmat sotilasvoimat eli USA ja Iso-Britannia ovat EU:n ulkopuolella
  • Apu pitäisi suunnitella ja osin toteuttaa jo etukäteen, eikä alkaa järjestellä tarvetilanteessa
  • Avun pitäisi olla niin selvää ja konkreettista, että siihen uskoisi Putinkin eikä lähtisi edes kokeilemaan hyökkäystä
EU:n puolustusta voisi kehitää vain, jos siihen olisi jäsenmailla innostusta ja olisi aikaa toteuttaa koko järjestelmä uskottavalle tasolle.
Jeps: ”Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen.”

Suomi kuuluu näihin maihin.
 
Suosikkijoukkue
KK
No, joku sentään säilyy.

Sinun Nato-vastustus, naiivi usko apuun ilman Naton jäsenyyttä sekä ihmeelliset tulkinnat siitä mitä sopimukset sanovat sekä mitä maailmassa tapahtuu.

Se on kiva kun on pysyvyyttä.
Ei mulla ole mitään Nato vastaisuutta. Jotenkin halauisin silti uskoa, että EU ja Naton sopimukset edes jotain pitää. Te Nato-myönteiset uskotte, että olisimme EU:ssa ja Naton jonkilaisena jäenenä samassa tilassa kuin Ukraina. Okei.
 

Alejandro

Jäsen
Minä en kyllä ymmärrä, että miksi me edes haluttaisiin kokeilla jotain EU:n turvatakuita, kun olisi mahdollisuus liittyä NATO:n jäseneksi ja olla täysin suojassa Venäjän aggressioilta. Nuo spekulaatiot ydinaseiskuista Suomea vastaan kuulostavat jotenkin ihan hölmöiltä.

Saanko @Lätkä-Bongari Iso-E kysellä, että minkä ikäinen olet? Oletko suorittanut varusmiespalveluksen? Oletko yhä reservissä?
 

Tuamas

Jäsen
Ei mulla ole mitään Nato vastaisuutta. Jotenkin halauisin silti uskoa, että EU ja Naton sopimukset edes jotain pitää. Te Nato-myönteiset uskotte, että olisimme EU:ssa ja Naton jonkilaisena jäenenä samassa tilassa kuin Ukraina. Okei.

Kun keksit noita höpöselityksiä vuodesta toiseen perustellaksesi, miksi Nato jäsenyys ei nyt, eikä vuonna 2014 eikä missään kohtaa siinä välillä ole ajankohtainen, niin minä jostain ihmeen syystä tulkitsen sen Nato-vastaisuudeksi.

Tuota viimeistä virkettäsi kutsutaan muuten olkiukoksi.

Olen näistä vääntänyt kanssasi niin pitkällisesti ja moneen kertaan, etten pulushakkiin lähde enää tällä kierroksella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Minä en kyllä ymmärrä, että miksi me edes haluttaisiin kokeilla jotain EU:n turvatakuita, kun olisi mahdollisuus liittyä NATO:n jäseneksi ja olla täysin suojassa Venäjän aggressioilta. Nuo spekulaatiot ydinaseiskuista Suomea vastaan kuulostavat jotenkin ihan hölmöiltä.

Saanko @Lätkä-Bongari Iso-E kysellä, että minkä ikäinen olet? Oletko suorittanut varusmiespalveluksen? Oletko yhä reservissä?
Saa kysyä. Olen ja olen. No mielestäni on ihan sama uskoa/pelätä näitä kahta asiaa. Eli sitä hyökkääkö Venäjä Suomeen kun olemme EU:ssa ja Naton kanssa jotain sopimuksia mistä emme tiedä mitään tai sitä, että liittymällä Natoon se hullu painaisi jotain nuke nappulaa. Tai en sen tarvi olla nuke nappula, mutta on Venäjällä mutekin suht vaarallisia ohjuksia joita en haluaisi kenenkään niskaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Älä nyt ota nokkiisi, mutta olisi absurdia, että Ukraina saa sotilaallista apua, vaikka ei ole NATOn läheinen kumppani eikä EU jäsen., ja Suomi ei saisi. Se on selvää, että saisimme apua, joskin tuskin joukkoja. Tosin vaikka olisimme NATOssa, niin silloinkin päävastuu puolustamisesta olisi meillä, vaikka apua tietysti tulisikin.
En ota nokkiini - miksi ottaisin. En myöskään ole väittänyt ettei Suomi saisi apua vastaavassa tilanteessa.

Yritän vain kertoa, että EU on pääsääntöisesti luonteeltaan siviililiittouma, alunperinkin rakennettu yhdistämään Eurooppalaisia maita talousasioissa. Nämä EU:n nk. turvatakuut ovat vain koristeita, jotka käytännössä tukeutuvat NATOon. JA ilman NATO-jäsenyyttä ei myöskään sotilaallinen apu olisi itsestäänselvä. Siksi kai näitä neuvotteluja NATOon liittyen käydään.

Käsitykseni mukaan Suomi ei saisi sopimuspohjaisesti oikeastaan mitään enempää tukea kuin Ukrainakaan: nythän EU on asettanut pakotteita, jakanut avustusrahoja, mutta pääasiallisesti humanitaarinen ja sotilastarvikeapu on ollut jäsenmaan omia päätöksiä eli kaikki apu ei ole EU-lähtöistä.
 
Suosikkijoukkue
KK
En ota nokkiini - miksi ottaisin. En myöskään ole väittänyt ettei Suomi saisi apua vastaavassa tilanteessa.

Yritän vain kertoa, että EU on pääsääntöisesti luonteeltaan siviililiittouma, alunperinkin rakennettu yhdistämään Eurooppalaisia maita talousasioissa. Nämä EU:n nk. turvatakuut ovat vain koristeita, jotka käytännössä tukeutuvat NATOon. JA ilman NATO-jäsenyyttä ei myöskään sotilaallinen apu olisi itsestäänselvä. Siksi kai näitä neuvotteluja NATOon liittyen käydään.

Käsitykseni mukaan Suomi ei saisi sopimuspohjaisesti oikeastaan mitään enempää tukea kuin Ukrainakaan: nythän EU on asettanut pakotteita, jakanut avustusrahoja, mutta pääasiallisesti humanitaarinen ja sotilastarvikeapu on ollut jäsenmaan omia päätöksiä eli kaikki apu ei ole EU-lähtöistä.
Käsitykseni mukaan pidän itse EU- ja meidän ns Nato-jäsenyyttä edes jonkilaisena sopimuksena. Ukrainalla ei ollut kumpaakaan joten mielestäni on erittäin hölmöä väittää, että olemme Ukrainan kanssa samassa tilanteessa. No voimme olla tästä eri mieltä. En ala tästä enää jankkaamaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei mulla ole mitään Nato vastaisuutta. Jotenkin halauisin silti uskoa, että EU ja Naton sopimukset edes jotain pitää. Te Nato-myönteiset uskotte, että olisimme EU:ssa ja Naton jonkilaisena jäenenä samassa tilassa kuin Ukraina. Okei.

Emme olisi täysin samassa tilanteessa kuin Ukraina, mutta emme myöskään merkittävästi erilaisessa. Tietysti hyökkäys EU maahan ja aitoon länsimaahan olisi vielä "isompi" asia. Luultavasti saisimme aseapua, humanitääristä apua ja valtavasti tsemppiä twitterissä. Ehkä pakotteet olisivat Napsun kovemmat, mutta siinäpä se.

Naton jäsenenä saisimme sotilaallista apua, mikä ainakin minusta on oleellisinta. Me olisimme totta kai vastuussa omasta puolustuksesta, mutta saisimme ilmatukea, ohjuspuolustusta, ja luultavasti myös joukkoja maahan. Ennenkaikkea emme olisi yksin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Naton jäsenenä saisimme sotilaallista apua, mikä ainakin minusta on oleellisinta. Me olisimme totta kai vastuussa omasta puolustuksesta, mutta saisimme ilmatukea, ohjuspuolustusta, ja luultavasti myös joukkoja maahan. Ennenkaikkea emme olisi yksin.
Ihan eri tilanteessa olisimme. Tai siis emme olisi tilanteessa - Nato-jäsenyys ennaltaehkäisee sotilaallisia hyökkäyksiä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllä tässä vaiheessa MNNA-status vaikuttaa riittävältä, kun messissä on ainakin USA, GB, Ruotsi ja Norja. Natossa on myös niitä sotilaallisia turhakkeita, joista ei ole varsinaisesti mihinkään. EU:n 42.7:lla voi pyyhkiä hanuria, jos vessapaperi on loppu, kun ei siitä muuhun ole hyötyä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Emme olisi täysin samassa tilanteessa kuin Ukraina, mutta emme myöskään merkittävästi erilaisessa. Tietysti hyökkäys EU maahan ja aitoon länsimaahan olisi vielä "isompi" asia. Luultavasti saisimme aseapua, humanitääristä apua ja valtavasti tsemppiä twitterissä. Ehkä pakotteet olisivat Napsun kovemmat, mutta siinäpä se.

Naton jäsenenä saisimme sotilaallista apua, mikä ainakin minusta on oleellisinta. Me olisimme totta kai vastuussa omasta puolustuksesta, mutta saisimme ilmatukea, ohjuspuolustusta, ja luultavasti myös joukkoja maahan. Ennenkaikkea emme olisi yksin.
Kyllä. Olet aivan oikeassa, että Naton jäsenenä saisimme enemmän. Todennäköisesti ensimmäisenä ohjusta ym pikkukivaa siviilikohteisiin. Itse yrittäisin välttää Tällä hetkellä olla provosoimatta enempää. Itse en usko, että Nato ja EU on valmiina antamaan Suomen Venäjän asevoimien käyttöön Geopoliittisistä syistä. Jos Venäjä saisi edes Suomen itärannikon miehitettyä olisi se aika iso asia sodan kulun kannalta. Ukraina ei ole Natolle yhtä tärkeä geopoliittiesti, toki Grim ja Itä-Ukraina luonnonvarojen takia. Toki tämä vain omaa pohdintaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllä. Olet aivan oikeassa, että Naton jäsenenä saisimme enemmän. Todennäköisesti ensimmäisenä ohjusta ym pikkukivaa siviilikohteisiin. Itse yrittäisin välttää Tällä hetkellä olla provosoimatta enempää. Itse en usko, että Nato ja EU on valmiina antamaan Suomen Venäjän asevoimien käyttöön Geopoliittisistä syistä. Jos Venäjä saisi edes Suomen itärannikon miehitettyä olisi se aika iso asia sodan kulun kannalta. Ukraina ei ole Natolle yhtä tärkeä geopoliittiesti, toki Grim ja Itä-Ukraina luonnonvarojen takia. Toki tämä vain omaa pohdintaa.

Eli väität tosissasi, että Venäjä hyökkäsi Nato Suomeen, mutta jättäisi hyökkäyksen väliin jos Suomi ei liity Natoon? Mikään ei kyllä tue tälläistä väitettä, päin vastoin moni asiantuntija sanoo, miten Putin kunnioittaa voimaa, ja sotilasmahtina Nato on voimakkain.

Minusta provosoinnin välttäminen on kiertoilmaus pelolle. Me olemme puolemme jo valinneet, Suomi toimitti aseita Ukrainaan, emme ole millään tavalla puolueeton. Nyt on aika ottaa viimeinen steppi kohti länttä, sen jälkeen on huomattavasti mukavampi olla, kun saa tehdä päätökset ilman itänaapurin pelkoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös