Suomen presidentinvaali 2024

  • 658 918
  • 6 695
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miksi ihmeessä JHA olisi litsari? Kremlhän on puskenut hartiavoimin töitä vaikka kuinka pitkään, että saavat näitä populistisia riidankylväjiä nostettua ympäri länsimaista poliittista kenttää, joten eiköhän sellaisen presidenttiyden myötä poksahtelisi kuohuvat auki jo muillakin kuin Zaharovalla.
Kuka muu kärkipoliitikko on sanoittanut Venäjän yhtä selkeästi siksi mikä se on jo vuosien ajan?

Toki ymmärrän pointtisi, enkä todellakaan toivo Suomelle presidenttiä, jota puolet kansasta inhoaa. Sellaisesta meillä on 12 vuotta kokemusta ihan tältä vuosituhannelta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tällä hetkellä Haavisto on suosikkini presidentiksi. Hän on hoitanut hyvin ministerin tehtävät ja on kaiken lisäksi erinomainen esiintyjä eri tilanteissa ( sanavalmis ja kielitaitoinen).
Kielitaitoinen... hmmm... Tuo englanninkielen artikulaatio eli lausuminen ei kyllä minua vakuuta, vaikka osaisikin panna sanoja oikein toistensa perään. Useinmiten suomalaisten puhuma englanninkieli on suomea englanniksi ja se on aika kaukana esim. britti-englannista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miksi ihmeessä Kokoomus tekisi näin? Puolueet ajattelevat omaa kannatustaan ensisijaisesti ja aina kannattaa laittaa joku laittaa ehdokkaaksi, että saa Kokoomukselle julkisuutta. Ei Kokoomus siinä mitään menetä jos JHA pääsisi toiselle kierrokselle. Ihan sama heille onko siellä Rehn vai Halla-Aho.

Siitä samaa mieltä, että vaikea tilanne Kokoomukselle kun ehdolla on jo oikeistoliberaali ja oikeistokonservatiivi. Silti on hyvä mahdollisuus päästä toiselle kierrokselle niin ei kannata luovuttaa missään tapauksessa.
Juu. Tässä voi myös olla sellaiset (Valtosen) ajat edessä Kokoomuksessa, että tuohon vaaliin voisi nakata Mykkäsen.

Noissa vaaleissa nimittäin saattaa pärjäillä hyvin sillä, ettei ole erityisen inhottu mistään syystä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
N
Kuka muu kärkipoliitikko on sanoittanut Venäjän yhtä selkeästi siksi mikä se on jo vuosien ajan?
Heidi Hautala, jo ennen kuin Halla-aho oli edes poliitikko, mutta hän ei nyt olen tämän ketjun asia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta ei tullut, koska hallitus halusi Suomen Natoon.
Mitä sinä nyt sekoilet? Väitit, että ilman hallitusta Nato-jäsenyys ei olisi tullut ollenkaan eduskuntaan äänestettäväksi ja minä osoitin sinun olevan väärässä tuon väitteesi osalta. Ja lopulta Suomen kansa, presidentti, hallitus ja eduskunta, kaikki halusivat Suomen Natoon. Ei se pelkästään hallitus ollut, joka Suomen sinne halusi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä sinä nyt sekoilet? Väitit, että ilman hallitusta Nato-jäsenyys ei olisi tullut ollenkaan eduskuntaan äänestettäväksi ja minä osoitin sinun olevan väärässä tuon väitteesi osalta.

Ok, missasin pointin. Seison korjattuna. Sitä ei nyt kuitenkaan tarvittu ja oma allekirjoituksenikin Nato-adressissa osoittautui turhaksi, kun hallitus vei Suomen Natoon.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kielitaitoinen... hmmm... Tuo englanninkielen artikulaatio eli lausuminen ei kyllä minua vakuuta, vaikka osaisikin panna sanoja oikein toistensa perään. Useinmiten suomalaisten puhuma englanninkieli on suomea englanniksi ja se on aika kaukana esim. britti-englannista.
Onneksi kaikkien muiden maiden presidentit /johtajat puhuvat aina täydellisesti englantia.

Nämä on näitä "puhun täydellistä englantia brittiläisittäin ja jos minä pystyn siihen (tarkoitan samaan aikaa, että se on myös aika vaikuttavaa), niin kyllä presidentin tulisi osata kieltä yhtä hyvin.

Vaikka muut kyvyt ei riittäisi presidentin virkaan, niin jumalauta tuo englanti taipuu, niin saatanasti ettei kukaan usko suomalaiseksi, kun suunsa avaa.
 

444

Jäsen
Hiukkasen oli valikoivasti luettu. Kuuluuhan ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtaminen presidentin tehtäviin eikä yhteistyön mainitsematta jättäminen tarkoita diktatuurin yrittämistä.
Kovasti oli kuitenkin mielissään, kun Unkarissa ”demokratia toteutui” ja käytännössä Orban teki itsestään diktaattorin ennalta määräämättömäksi ajaksi. Mutta tokihan tuo gulassinimijä halusi vain kansansa parasta eikä lainkaan sokaistunut vallasta. Tällaista ”demokratiaa” Hallis kannattaa.

Näköjään lainaus meni vituralleen, mutta aivan sama.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onneksi kaikkien muiden maiden presidentit /johtajat puhuvat aina täydellisesti englantia.

Nämä on näitä "puhun täydellistä englantia brittiläisittäin ja jos minä pystyn siihen (tarkoitan samaan aikaa, että se on myös aika vaikuttavaa), niin kyllä presidentin tulisi osata kieltä yhtä hyvin.

Vaikka muut kyvyt ei riittäisi presidentin virkaan, niin jumalauta tuo englanti taipuu, niin saatanasti ettei kukaan usko suomalaiseksi, kun suunsa avaa.
Hölläähän vähän krakaa, veliseni.
Se, ettei joku muukaan osaa, on ensinnäkin aika helevetin huono argumentti millekään - aina löytyy huonompia ja parempia...
Kun nyt hieman rauhoittuneena tutkit tekstiäni uudelleen, toivottavasti huomaat, että otin siis vain kantaa väitteeseen Haaviston kielitaidosta, en muusta, enkä sen varjolla mitenkään pysrkinyt ottamaan kantaa johonkin muuhun Haaviston ominaisuuteen, jos sitä pelkäät.

Tämä minun osaltani tästä aiheesta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kielitaitoinen... hmmm... Tuo englanninkielen artikulaatio eli lausuminen ei kyllä minua vakuuta, vaikka osaisikin panna sanoja oikein toistensa perään. Useinmiten suomalaisten puhuma englanninkieli on suomea englanniksi ja se on aika kaukana esim. britti-englannista.
Eipä niitä oikeasti kielitaitoisia poliitikkoja taida Suomessa juurikaan olla vaan miltei kaikilla enemmän tai vähemmän töksähtelevää. Mikä on aika yleistä kun kyse on kielestä jota ei ihan normaalisti käytä.





Stubb on tosiaan melkoinen poikkeus, mutta hänen puhuessaan britin kanssa huomaa että Stubbilla ei esimerkiksi ole minkäänlaista aksenttia tai suuntaa mistä hän puhuu. Siinä missä Espanjan ulkoministerin puheesta huomaa espanjalaisen aksentin samantien, mutta sanoman saa selvästi irti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eipä niitä oikeasti kielitaitoisia poliitikkoja taida Suomessa juurikaan olla vaan miltei kaikilla enemmän tai vähemmän töksähtelevää. Mikä on aika yleistä kun kyse on kielestä jota ei ihan normaalisti käytä.
...
Niin - ei tuo minun kannanottoni ollut varsinaisesti mikään moite esim. Haavistoa kohtaan ja allekirjoitan kyllä tuon yo. tekstisi.

Itse ollessani töissä ulkomailla työkielenä englanti, jouduin tekemisiin monenlaisten englantia puhuvien kanssa, joista itse asiassa britit olivat usein kaikkein hankalimpia. Tarkoitan nyt sellaisia brittejä, jotka eivät normaalisti ole joutuneet työssään tekemisiin ihmisten kanssa, jotka eivät puhu äidinkielenään englantia.
Niinikään, raportteja kirjoittaessani jouduin toistuvasti harmikseni toteamaan sen tosiasian, että kirjoitin raporttini suomeksi engalanninkielellä.

Mutta, kaiken kaikkiaan, puheen tarkoitushan on tehdä itsensä ymmärretyksi, joten riittää, kun toinen sinua ymmärtää, olipa se kielioppi, ym. kuinka huonoa tahansa. Tietysti, väärinymmärryksen vaara kasvaa, mitä heikommin toinen sinua ymmärtää.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Totta. Pekka vex ja Heidi tilalle.
Mulle kelpaisi tämä vaihtoehto oikein hyvin.

Mitä ehdokkaiden kielitaitoon tulee, harva heistä kai olisi suuri heikennys Niinistöön verrattuna. Elina Valtosen ehdokkuus taas olisi siinä mielessä tervetullut, että hän tiettävästi puhuu erinomaisesti Euroopan tärkeintä kieltä, saksaa.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Kuka muu kärkipoliitikko on sanoittanut Venäjän yhtä selkeästi siksi mikä se on jo vuosien ajan?
Heidi Hautala? Sai bannit Venäjälle jo aikaa sitten. Toki ei ole mukana pressakisassa, mutta kerta kysyit.

Edit: ehdittiinkin jo sanoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kielitaitoinen... hmmm... Tuo englanninkielen artikulaatio eli lausuminen ei kyllä minua vakuuta, vaikka osaisikin panna sanoja oikein toistensa perään. Useinmiten suomalaisten puhuma englanninkieli on suomea englanniksi ja se on aika kaukana esim. britti-englannista.

Aksentilla ei ole mitään tekemistä kielen osaamisen kanssa. Ei mitään.
 

rpeez

Jäsen
Blinkenin vierailulla oli tilaisuus kuulla Aaltolan puhuvan lyhyen puheen, siinä oli ääntäminen jo siinä kuosissa ettei pistänyt korvaan niinkuin Haaviston kanssa. Haavisto ei oikein edes yritä.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Blinkenin vierailulla oli tilaisuus kuulla Aaltolan puhuvan lyhyen puheen, siinä oli ääntäminen jo siinä kuosissa ettei pistänyt korvaan niinkuin Haaviston kanssa. Haavisto ei oikein edes yritä.
Toivotaan ettei Haaviston presidenttihaaveet kaadu pelkästään kielitaitoon. Kyllä varmaan Sudanin neuvottelumenestys ja ministeriön virkamiesten kohtelut painavat enemmän.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aksentilla ei ole mitään tekemistä kielen osaamisen kanssa. Ei mitään.

Juuri näin. Jännästi tuntuu, että omalaatuinen lausuminen on vain suomalaisten rallienglannin ongelma, mutta jos sitä lausuu vaikka italialaisittain tai saksalaisittain niin se on ihan normaali juttu.

Tässä ikuisessa perisuomalaisessa lausumishäpeässä on ehkä eniten mietityttänyt aina, että mikä se oikeaoppinen englannin aksentti sitten olisi? Niitä kun on varmaan tuhansia erilaisia. Stereotyyppinen yläluokan brittienglanti? Australialainen? Teksasilainen? Baltimoren lähiökerrostalojen kaupankäyntienglanti?
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Mulle kelpaisi tämä vaihtoehto oikein hyvin.

Mitä ehdokkaiden kielitaitoon tulee, harva heistä kai olisi suuri heikennys Niinistöön verrattuna. Elina Valtosen ehdokkuus taas olisi siinä mielessä tervetullut, että hän tiettävästi puhuu erinomaisesti Euroopan tärkeintä kieltä, saksaa.
Tämä henkilö ja saksan kielitaito lämmittäisi meikäläistä ihan helvetisti presidenttinä. Käsittääkseni meillä on jo nyt ihan mukavat suhteet Keski-Eurooppaan, mutta pieni extra lisä kaveruuteen ei olisi koskaan pahasta näihin maailman mallimaihin.

Näin ruohonjuuri- tasolta täytyy todeta Saksassa ja Itävallassa matkanneena, että palvelun taso nousee, jos edes yrität puhua saksaa asiakaskohtaamisessa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikös Alexander Stubb puhu myös saksaa ihan hyvällä tasolla? Osaapa vielä ranskaakin ainakin jonkin verran. Jätetään Valtonen hoitamaan ministerin pestiään ja laitetaan Stubb presidentiksi. Valtosella on vielä annettavaa päivän politiikassa joten olisi ikävää mikäli hän päätyisi eläke virkaan jo nyt.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Minun henkkoht mielipide on, että ei SDP:llä vaan yksinkertaisesti ole ketään ns. mitat täyttävää heittää kehiin. Urpilainen? No ei tosiaankaan...
Kyllä tästä leikistä on “vassarit” (muotisana) monien mielihyväksi pim pom pelistä pois!
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Kielitaitoinen... hmmm... Tuo englanninkielen artikulaatio eli lausuminen ei kyllä minua vakuuta, vaikka osaisikin panna sanoja oikein toistensa perään. Useinmiten suomalaisten puhuma englanninkieli on suomea englanniksi ja se on aika kaukana esim. britti-englannista.

Yhtä hyvin kuin Sauli? Jos tämä on se vaatimustaso, niin eihän muita jää kuin Stubb. Eikä siinä, mulle sopis. Haavistolla on kuitenkin todella laaja verkosto ja kokemus Stubbiin verrattuna.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ikipäivänä CarunaPekkaa pressaksi. Muuten menisi, mutta tuo infran myyminen ulos oli valtiorikos. ...tun mulkku. Me valvomme siirtohintoja, oho, emme voikaan mitään. No, sellaista sattuu.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ei ikipäivänä CarunaPekkaa pressaksi. Muuten menisi, mutta tuo infran myyminen ulos oli valtiorikos. ...tun mulkku. Me valvomme siirtohintoja, oho, emme voikaan mitään. No, sellaista sattuu.
Jos oikein muistan, niin viime pressan vaaleissa Pekkaa hiillostettiin tästä aiheesta yllättävän vähän? Ja muutenkin koko aika tuon päätöksen jälkeen on ikäänkuin painettu villasella koko asia, mitä Pekka Haavistoon tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös