Monesta paikasta saa lukea täällä, että Haavisto on suoriutunut hyvin ja on siksi presidentinvaaleissa vahvoilla. Saisiko tähän jotain lisäperusteluita? En häntä lähde kritisoimaankaan, mutta minulle lähinnä näyttäytyy siltä että on kommenteissaan todella varovainen ja osallistuu työnkuvansa mukaisiin palavereihin kuten kuuluu.
Jos mietitään sellaisia henkilöitä, joita Ukrainan sodan aikainen toiminta on ns vahvistanut presidenttipörssissä niin sanoisin, että mainittu Stubb, Halla-aho, mutta jokerina myös Kaikkonen, jonka toiminnasta olen itse pitänyt erityisen paljon.
Haavisto on toki ministerityönsä vuoksi saanut näkyvyyttä niin voi toki olla, että sitä saatu hyöty siirtyy kannatukseen.
Varmaa on, että Heinäluoma ja Aho ovat ulkona pelistä. Itse pidin heitä vielä muutama kuukausi täysin mahdollisina toiselle kierrokselle yltäjinä, mutta tilanne on heidän osaltaan muuttunut nyt totaalisesti. Molemmat myös varmaan tietävät sen eivätkä edes pyri enää presidentiksi. Liikaa luurankoja tulisi kampanjassa vastaan.
Minusta Haavisto kyky reagoida nopeasti al-Holin asiassa osoitti päättäväisyyttä. Nyt joku tulee sanomaan, että hän toimi väärin, mutta sitä ei ole näytetty toteen missään muualla kuin politisoituneessa konklaavissa. Vaikka nykyinen presidenttikin on todennut, että pää on pidettävä kylmänä, on ulkopoliittisen johdon kyettävä reagoimaan nopeasti.
Kaikkosen nostoa en ymmärrä. Hän vain sattuu olemaan puolustusministeri, joka on saanut mediatilaa hävittäjäkauppojen ja Ukrainan sodan takia, mutta siitä huolimatta näytöt ovat laihat ja karisma olematon. Heinäluomassa on sentään karismaa ja uskallan väittää, että ura politiikassa olisi tyrehtynyt alkuunsa ilman sitä. Joillekin se riittää, että osaa puhua vakavanoloisesti, mutta jos vähänkin kuuntelee, on Heinäluoman jutut samaa ulkoaopeteltua toistoa. Paitsi taannoisessa A-studiossa, jossa kuulosti entistä suomettuneemmalta.
Jos Haavisto ei olisi vihreä ja homoseksuaali, olisi hänen osakkeet todella korkealla jo pelkästään sen takia, että on toiminut nykyisen presidentin aikana ulkoministerinä. Ulkoministerin vahvuus on aina siinä, että siinä ollaan irti riitelevästä sisäpolitiikasta, jonka muutokset näkyvät pääministerin ja pääministeripuolueen jatkuvana vaihtuvuutena.
Sekä kokoomuksen että SDP:n pitäisi löytää ehdokas päivänpolitiikan ulkopuolelta, jos haluavat haastaa Olli Rehnin. Rehn ei tule olemaan paras ehdokas presidentiksi, mutta luultavasti kansan silmissä sopivin.