Viestin lähetti finnishninja
Jaaha... vlad ei väsy... Aihe on mielenkiintoinen, toivon mukaan et siis kirjoittele tästä turhautuneena. Kamaan vlad!
Hetkittäin väsyttää aiheen ympärillä tahkoaminen, eräällä tavalla ymmärrän sen mitä ajat takaa. En minäkään hyväksy kaikkia virheitä, tuloksen on oltava mahdollisimman virheetön - itse pyrin kaikessa työnteossa virheettömään suoritukseen.
On viisainta huomioida, että kirjeen täydellinen katoaminen tuotannossa on todellakin minimaalinen mahdollisuus - mutta näin toisinaan käy, kuten voimme ketjua lukemalla päätellä.
Tämä on aika tavallinen tapa toimia tänä päivänä. Meilläkin on 20% konsultteja. Heidän ehdotuksensa eivät mene tosin automaattisesti läpi, vaan ne seulotaan tarkkaan ennen toimeenpanoa. Konsultteja käytetään usein väärin, heidät asetetaan tehtävän eteen, aletaan laskemaan tunteja ja odotetaan hyviä tuloksia. Suurin ero vakityövoimaan verrattuna on se, että vakityöntekijä yleensä koulutetaan tehtäväänsä, kun taas konsultti tulee salkun kanssa aamulla ja alkaa töihin heti kun tietokone on asennettu. Jos ei tässä vaiheessa olla varuillaan, niin virheiden mahdollisuus ja hukka-aika nousee jyrkästi. Konstultointiapu voi olla tie parempaan toimintaan, mutta väärinkäytettynä se voi antaa myös päinvastaisen tuloksen.
Omakohtaista kokemusta näistä konsultoijista löytyy kohtuullisesti, eräässä vaiheessa Posti todellakin haksahti turvautumaan liiankin kanssa ulkopuoliseen konsultointiapuun - missä mentiin metsään.
Samaten eräässä vaiheessa Posti suoritti useita organisaatio sekä tuotannon muutoksia, mikä aiheutti epävarmuutta työntekijöissä - ja nämä osin heikosti valmistellut ja perustellut muutokset johtivat lisäytyneisiin virheisiin. Jos täällä on jakajia niin heillä lienee tällaisista muutoksista kokemusta riittämiin, toki samankaltaisista muutoksista ovat joutuneet osallisiksi tuotannon työntekijät.
Mainitsin tämä jo aikaisemmin, postilla on siitä positiiviset edellytykset toiminnassaan, ettei heidän tarvitse valmistaa lähettämäänsä tavaraa. Postin volyymit taitavat edustaa myös EU:ssa sitä alinta tasoa. Jos volyymi on ongelma, niin miksi minulla ei ole ollut koskaan ongelmia postin kanssa? Ruotsissahan täytyy olla postia aika tasan puolet enemmän? Entäs Englanti, Belgia, Saksa, Ranska... jos volyymi on ongelma Suomessa - miten posti yleensä voi kulkea näissä maissa??? Et todellakaan tunnu käsittävän sitä, että Suomi on postista puhuttaessa lilliputti-maa. Suomen posti on kuin pieru saharassa kun aletaan vertaamaan todella suuriin organisaatioihin.
Tottahan minä tiedän sen, että Suomen Posti Oy on pieni kilpailija verrattuna esim. Saksan Postiin, (minkä on huhuttu haluavan osaa Suomen Postin).
Tässä kohdin käy lukemassa edellinen viestini jossa tuon esille mm. Iso-Britannian Postia koskevia ongelmia. Samankaltaisista ja vielä pahemmista ongelmista kärsivät Välimerenalueen maiden postit. Italia, Espanja, Kreikka ovat surkuhupaisia tapauksia.
Vaikka tehokkuus ja tulos (kuinka hyvin asiakasta palvellaan) suhteutetaan väkimäärään ja volyymiin pärjää Suomen Posti Oy edelleen mainiosti, kuuluu kärkiryhmään Ruotsin kanssa.
En aliarvioi postissa työskentelevän työpanosta. Se on varmasti kova työ ja siitä voisi/pitäisi takuulla maksaa myös enemmän. Mutta kysymykseesi; en tekisi sillä palkalla töitä koko elämääni, mutta niin kauan kun olisin postin palveluksessa, tekisin työni moitteettomasti. Minulla on ollut 22 eri työnantajaa ja joukossa on myös sellaisia, jotka maksoivat "huonosti." Olen myös tehnyt töitä, joihin verrattaessa posti olisi ollut ihan hyvä vaihto-ehto. Tämä ei kuitenkaan estänyt minua tekemästä työtäni hyvin. Kukaan ei ole vielä moittinut minua huonosti tehdyn työn takia.
Pyrin samaan itse, teen työni niin hyvin ja virheettömästi kuin mahdollista, vaikka toisinaan palkka on ollut kehno, en ole antanut sen vaikuttaa työnjälkeen. Toisinaan kuitenkin mietityttää, että missä vika kun oikealta ja vasemmalta kiilaa ohi epäpätevämpiä työntekijöitä vastuullisempiin tehtäviin. Onhan se surkuhupaisaa jos esimies toteaa ettei voi arvioida työntekoani juurikaan koska ei hallitse toimenkuvaani lainkaan - tällaiseenkin olen työelämässä törmännyt.
Liian kova työtahti voi olla selitys, mutta puolustuksena se ei toimi, kysymyksessä on virhe.
Postilla on ajettu monissa paikoissa työntekijämäärä minimiin, olen nähnyt tilanteita joissa työtehtäviä hoidetaan selkeällä vajaamiehityksellä useampien päivien ajan työnjohdon korjaamatta tilannetta. Sama ongelma on toki muillakin yrityksillä, ja paineistettuna ihmiset tekevät virheitä - eivät toki kaikki mutta joukossa voi olla yksi joka sen virheen tekee, tuolloin koko "ryhmän" panos sitten kärsii.
Meillä ei sallita tuotannossa virheitä.
Olisi mukava nähdä faktaa todellisuudesta. Löytyyköhän niitä virheitä kaikesta huolimatta vaikka väitätkit ettei sellaisia sallita.
Operaattoreilla on keskimäärin 50 sekuntia aikaa tehdä oma työnsä, jossa heidän täytyy tehdä monta eri päätöstä.
Kirjelajittelijan täytyy kyseisessä ajassa tehdä useita kymmeniä päätöksiä jos meinaa pysyä pallillaan, jos ei pysy se on jossain vaiheessa monoa.
Kirjekoodaajan vieläkin enemmän.
Posti käyttää koneita, jotka lukevat osoitteen automaattisesti, tekniikka käsinkirjoitetun lukemiseen löytyy myös. En tosin tiedä missä määrin posti käyttää tätä tekniikkaa. Luulisin kuitenkin että valtaosa postin käsittelemistä osoitteista on kirjoitettu koneella. Siitä huolimatta joku täällä kaipasi lehtiä, jotka olivat menneet väärään paikkaan...
Lajittelukoneen tunnistimien on vaikea hahmottaa käsinkirjoitettua osoitetta, senpä tähden jos kortteja (joissa pääosin käsin kirjoitettu osoite) ajetaan koneellisesti on hukka-% osuus suuri, eli koodattavaksi tai takaisin manulajitteluun joutuu huomattava osa postista. Senpä tähden konekelpoista postia ovat pääasiassa sellaiset lähetykset joiden osoite on kirjoitettu koneellisesti, tai hyvin selkeällä käsialalla. Kyse on kuitenkin hahmottamisesta, kameratunnistimista etc., ja kun taloudellisinta on ajaa 20 000+ lähetystä tunnissa yhdellä koneella, ei materiaalia joka pudottaa tätä lukemaa suuresti kannata ohjata konekäsittelyyn - ihminen vie tässä tapauksessa voiton koneista.
Koneetkin myös maksavat, ei niitä ole Postinkaan kokoisella laitoksella vara ostella vuosittain kymmeniä kappaleita, eli voida aina hankkia uusinta ja parasta mahdollista konekantaa markkinoilta. Kysynnän ja tarjonnan laki myös määrää koneidenkin hankinnassa, annetaan tietty budjetti jossa on sitten pysyttävä - koetetaan hankkia siis käsillä olevalla rahamäärällä paras mahdollinen järjestelmä.
Kirje taas saapuu postiin fyysisesti, käy läpi ennalta ohjelmoidun prosessin ja toimitetaan sitten vastaanottajalle. Kuulostaako ylivoimaiselta? Ei kai tässä nyt kuuhun olla lähdössä!
Ei ollakaan mutta moni postinkulkua kritisoiva ihminen tuntuu kuvittelevan, että laitoksen on pystyttävä johonkin sellaiseen mihin mikään vastaava laitos ei maailmassa pysy.
Painotan, en minäkään hyväksy virheitä - niihin on puututtava, lisäksi toiminnan on oltava mahdollisimman virheetöntä mutta täysin virheettömään toimintaan on mahdoton pystyä, ikävimmillään sitten katoaa näitä postilähetyksiä lopullisesti - tai vuosiksi, kunnes ne joku päivä saattavat löytyä jostain varaston nurkasta.
Myös postin tulisi pystyä korjaamaan virheet.
Tähän Posti pyrkiikin toiminnallaan. Jos kirje jaetaan väärin ja se toimitetaan asianmukaisesti takaisin Postiin, mitä suurimmalla todennäköisyydellä kirje toimitetaan seuraavaksi oikeaan osoitteeseen, ja mikäli asiakas on laatinut reklamaation (joko toimipaikassa tai netissä) menee siitä tieto seuraavana aamuna postin jakaneelle henkilölle. Mikäli asiakas vain kiroaa mielessään Postin surkeutta ei tieto välity mihinkään, senpä tähden aina kannattaa tehdä reklamaatio jos vaikuttaa siltä ettei homma ole hanskassa jakajalla tai muulla henkilökunnalla.
Jos virheitä tehdään, ne pitää pystyä korjaamaan. Jos kirje katoaa, se pitää löytää. Jos rutiinit ovat sellaisia, että kirjeet vaan salaperäisesti katoavat, niin silloin tehdään virheitä, joita ainakaan minä en voi hyväksyä. Näe näiden asioiden ero.
Mielestäni tässä on saanut kohtuuttoman suuren painoarvon lähetysten lopullinen katoaminen, se on kuitenkin kaikilla mittareilla mitattuna hyvin harvinaista. Yleisimmin se kadonneeksikin luultu lähetys jossain vaiheessa löytyy jostain - vaikkapa sitten sieltä Jyväskylästä.
Olen maininnut että voin näyttää sinulle koska vaan ihmisiä, jotka eivät tee koskaan työssään virheitä. Se ei tosin merkitse sitä että kaikkien pitäisi olla työssään täydellisiä, mutta jos työ on sellainen, jossa virheen seuraus on postissa kadonnut kirje, niin silloin täytyy asialle tehdä jotain. Joko paikalle pitää siirtää ihminen joka ei tee virheitä, tai sitten systeemi pitää olla sellainen että se kestää pienet virheet. Valitse itse. Minä olen kiinnostunut itse lopputuloksesta, elikkä haluan että minulle osoitettu posti tulee perille ja minun lähettämäni posti saavuttaa vastaanottajansa.
Minä haluan nähdä täydellisen työntekijän, sellaisen joka ei koskaan tee virheitä. Jos ryhdytään suurennuslasilla tutkimaan ja otetaan riittävän pitkä tarkkailuaikaväli kaikkien kohdalle sattuu joskus inhimillinen virhe. Kuinka monta kertaa onnettomuusraporteissa onnettomuuden syynä on inhimillinen virhe..
Postilla työskentelee muistaakseni noin 20 000 työntekijää, vaihtuvuus on tuotannossa melkoinen, joten aina ei voida olla varmoja siitä, että työtehtäviä hoitava työntekijä hallitsee hommansa siten ettei hän tee virhettä. Ei Postikaan kuitenkaan katsele kovinkaan kauaa sellaista työntekijää joka yhtenään tekee virheitä, kyllä siinä joutuu joko toisiin tehtäviin tai kilometritehtaalle.
Se jos postin henkilökunta tekee työssään virheitä, ei tarkoita sitä että myös kaikki muut ihmiset tekevät työssään virheitä.
Vaihdapa "postin" tilalle ihan mikä firma tahansa, niin lause on edelleen yhtä paikkansapitävä.
"Se jos microsoftin henkilökunta tekee...".
Minulla on kokemusta muistakin firmoista kuin Postista, kaikissa tuntemissani firmoissa hyväksytään se, että työntekijöille voi sattua inhimillisiä virheitä. Eräässä firmassa hyväksytään tilijaksossa työntekijää kohden maksimissaan kymmenisen virhettä.
Myös minä ole ilmaissut itseni hivenen heikosti. En siis kritisoi postia siitä jos joku lähetys myöhästyy joskus. Uskon että sellaiseen löytyy useimmiten pätevä selitys. Kritiikkini kohdistuu pääosin lähetyksiin, jotka katoavat, lähetyksiin, joiden katoamista ei voida tai haluta selittää mitenkään. Katoamisenkin hyväksyn, jos se pystytään selittämään. Huonosti palkattu henkilökunta, jonka seassa on mätiä omenia, koneet jotka toimivat huonosti tai ulkopuolinen konsulttiapu eivät tosin kelpaa selitykseksi.
Kaikelle löytyy useimmiten täysin pätevä selitys, jopa niiden "kadonneiden" lähetysten kohdalla tälläinen on annettavissa. Kuten jo todettua, kuitenkin hyvin harva lähetys lopullisesti katoaa Postin tuotantovirtaan jos siitä löytyy asianmukaiset osoitetiedot.
Erään pakettikorttiuudistuksen kohdalla sattui sellainen ikävä seikka, että pakettikorteissa oli luvattoman heikko liimapinta, mistä johtuen ne irtoilivat kohtuuttoman helposti lähetyksistä. Tämä aiheutti monta ikävää läheltäpititapausta katoamisten suhteen, syy oli täysin Postista riippumaton mutta aiheutti paljon vaivaa Postille ja paljon mielipahaa asiakkaille.
Kone voi reistailla, mutta jos se alkaa tuhoamaan, niin silloin on otettava yhteyttä kilpailijaan, jolla voi olla tarjottavana parempi ratkaisu.
Tässä kohdin palaa ylöspäin ja lue mitä kirjoitin koneiden hankinnasta.
Eivät koneet ehdointahdoin tuhoa kirjeitä. Toisinaan hihna voi katketa kulumisen seurauksena, vaikka huolto tarkistaa hihnat päivittäin voi käydä siten, että hihna katkeaa koneen ollessa toiminnassa ja tuolloin jälki voi olla poikkeuksellisen rumaa.
Toisinaan syy löytyy kirjelähetyksistä. Kone voi jumittua jos kirjelähetys on pitänyt sisällään jotain sellaista mitä konekelpoiset lähetykset eivät saa pitää sisällään. Mikäli tällainen väärä lähetys on eksynyt lähetysten joukkoon toimipaikassa palautetta lähtee toimipaikkaan. Mikäli kyseessä on asiakasyrityksen lähetyserä, palautetta laitetaan asiakasyritykseen. Eli Postilla pelaa myös sisäinen palaute mikäli sellaiseen on aihetta.
Olemme taas ruudussa A - postilla on pitkä kokemus alalta, on hämmästyttävää jos vielä tässä vaiheessa löytyy koneita, jotka reistaillessaan tuhoavat kirjeitä. Ellei sinulla olisi tästä omakohtaisia kokemuksia, väittäisin että valehtelet! Uskon tosin sinua.
ks. yllä.
Oma työni perustuu juuri virheisiin, tai pikemminkin niiden löytämiseen. Oman työni tulos on sitä tyydyttävämpi, mitä enemmän teen virheitä. Lopputulos on sitten se virheetön.
Olen tehnyt töitä tuotannon virheiden kartoittamisessa oman työni ohessa, lopputuloksena oli tarkoitus saada virheiden määrä minimiin. Lopputuloksena oli pitkän aikajaksonkin seurannan jälkeen 100% toimintavarmuus kyseisellä sektorilla, tästäkään huolimatta - vaikka minulle voidaan esittää tilastot - en usko, että aina ja kaikissa tapauksissa työntekijät (minä mukaan luettuna) saavuttavat saman päämäärän.
Mitä näille lähetyksille tehdään Jyväskylässä? Poltetaanko ne? Miksi ne lähetetään Jyväskylään, jos joku esimerkiksi kaipaa kadonnutta kirjettään, jonka hän lähetti Helsingissä? Eikö tuhoutunut kirje pitäisi löytyä sieltä, missä se tuhoutunut? Ei ihme jos kirjeitä katoaa...
Postitoimilaissa on annettu tarkat ohjeet siitä mitä näille lähetyksille tehdään. Jyväskylään ohjataan sellaiset lähetykset joista ei päältä löydy osoitetietoja tms. lähetykset, syynä on se koska on tarkat määräykset siitä kuka voi avata ja tutkia vaillinaisin osoitetiedoin varustettuja kirjeitä, eli jokaisessa lajittelukeskuksessa ei kannata pitää palkalla sellaista henkilöä jolla on tämä lupa - tästä johtuu keskitys tiettyyn yksikköön.
Jos kirjeestä (kuori) löytyy epämääräisiä osoitetietoja tms. voidaan oikeaa vastaanottajaa etsiä paikallisella tasolla OTS:issa, mutta jos tämä ei tuo tulosta toimitetaan lähetys eteenpäin Jyväskylään koska heillä on työntekijöitä joilla on lupa tutkia lähetykset seikkaperäisemmin, ts. tarvittaessa avata ne.
Jos kirje/ lähetys tuhoutuu mutta siitä on tunnistettavissa osoitetiedot laitetaan lähetys eteenpäin vastaanottajalle toiseen kuoreen suljettuna tarkkojen mainintojen kera, ts. kerrotaan syy miksi lähetys on tuhoutunut - mikäli tämä on mahdollista. Jos osoitetietoja ei voida yksilöidä, lähetetään vaurioitunut lähetys Jyväskylään tarkempaan selvitykseen ja viimekädessä säilytykseen.
Postia säilytetään tietty aika ja sen jälkeen niiden kohdalla toimitaan postitoimilaissa annettujen määräysten mukaisesti, (en mainitse niitä koska en ole varma siitä ovatko tiedot julkisia).
Luulin sinun tietävän tämän, koska olet ollut postissa töissä. Kertonee myös tämä jotain siitä miten se perehdyttää työntekijänsä toimintaansa.
Yöllä en ollut virkeimmilläni, kun nyt tarkemmin muistelen niin kirjepostilla ei ole kansainvälistä sertifikointia, sen sijaan paketti-, rahti- ja muulla postilla on.
Kerrotaanko teillä jokaiselle työntekijälle kaikki mahdolliset sertifikaatit tms.?
Uskotko että posti VOISI toimia tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita?
Yllätys yllätys! Vuosittain tehdään asiakastyytyväisyys tutkimuksia ja niiden mukaan suomalaiset ovat tyytyväisiä Postin kulkuun. Tästä huolimatta on hyvä pyrkiä parempaan, siihen Posti toivon mukaan pyrkiikin. Tosin itse en hyväksy puheita postinkulun tavoitenopeuksien alentamista, %-osuus mikä nykyään on laissa määrätty 95 (ja minkä Posti tavoittaa selkeästi) haluttaisi laskea 90 alle.
5) Suomen posti toimii tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita.
ks. yllä.
Tyytymättömät pitävät kohtuutonta ääntä, suuri hiljainen enemmistö on tyytyväistä postinkulkuun.
vlad.