Gostisbehere
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Philadelphia City of Brotherly Love
Kiva nähdä saavatko miten tukea muilta liitoilta.?
Postiala on murroksessa ja tuntuu, että Posti omalla toiminnallaan vain nopeuttaa postinjakelun lopettamista.
Eniten ihmetyttää se, että missään ei ole ainakaan julkisesti puhuttu, että kirjepostin ja pakettitoimintojen toimintojen yhdistämisen mahdollisuuksia edes tutkittaisiin
Näen siis yhtenä ainoista järkevistä yhtälöistä sen, että postinkuljettajien ja pakettikuskien tehtävät saataisiin jollain lailla yhdistettyä. Paketteja jaetaan kuitenkin joka päivä joka alueelle, eli nykymallilla samalla asuinkadulla saattaa käydä päivän aikana 2-4 eri Postin työntekijää toimittamassa erilaisia lähetyksiä.
Johdolle on annettu tehtäväksi saada liiketoiminta voitolliseksi. Se ei onnistu, mikäli asioita hoidetaan samalla tavalla kuin 90-luvulla. Ihmiset eivät yksinkertaisesti enää käytä kirjepalveluja vanhaan malliin, eikä posti ole mikään ainoa toimija pakettimarkkinoilla.Nyt kun postin määrä vähenee vuodesta toiseen kaksi numeroisen luvun verran, ongelmia on enemmän kuin koskaan. Johtuisikohan se huonoista päätöksistä siellä johdossa?
Kyllä täällä maalla autolla jakelua suorittava jakaja ottaa autoonsa niin paljon paketteja (tena-laatikoita, auton renkaita, koiranruokasäkkejä) kun Caddyyn vaan mahtuu eli ei ne pelkkiä kirjeitä ja lehtiä jaa. Kaikki ei vaan joka päivä mahdu, joten ne jaetaan isommalla autolla.Eniten ihmetyttää se, että missään ei ole ainakaan julkisesti puhuttu, että kirjepostin ja pakettitoimintojen toimintojen yhdistämisen mahdollisuuksia edes tutkittaisiin. Koska faktaahan on että:
1) Kirjeiden ja lehtien määrä vähenee jatkuvasti
2) Postin paketti- ja rahtipalvelut toimivat ja ovat kannattavia
Näen siis yhtenä ainoista järkevistä yhtälöistä sen, että postinkuljettajien ja pakettikuskien tehtävät saataisiin jollain lailla yhdistettyä. Paketteja jaetaan kuitenkin joka päivä joka alueelle, eli nykymallilla samalla asuinkadulla saattaa käydä päivän aikana 2-4 eri Postin työntekijää toimittamassa erilaisia lähetyksiä. Käsittääkseni tosin Postissakin on sen verran kuppikuntaista luokka-ajattelua, että kuorma-autokuskit eivät kyllä mitään lippusia ja lehdyköitä ala perkele kuljettamaan, vanhan liiton kustit taas puolestaan mitään painavia paketteja kanniskele. Tai vaikka joku voisi suostuakin, niin eiköhän ammattiliitot tuon idean kuitenkin torppaisi.
Toinen vaihtoehto on sitten luopua kirjepostin jakamisesta (ilmaiseksi) postilaatikoihin ainakin taajama-alueella. Jokaiseen kortteliin kontti, jossa olisi postilokerot kaikille talouksille ja samalla sitten SmartPost-automaatti. Invalideille ja riittävän iäkkäille kotiinkanto kuten nytkin, muille jotka sen haluaa sitten todellisten kulujen mukaisesti.
@Postin_uusi_pomo: saa käyttää yllä olevia ajatuksia. En tartte palkkioksi edes golf-osaketta.
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?Itse lähdin jakelusta menemään vuonna 2004. joten tuttuja on edelleenkin paljon Postissa töissä kaikesta huolimatta. Ei käy kateeksi, ei sitten yhtään. Vaikka postinmäärä vähenee koko ajan, reitit suurenee ja joka tapauksessa kaikki ne raput on käytävä läpi. Itselläni oli silloin n. 700 taloutta, nyt mitä olen kuullut niin ei se 1000-1200 ole enää mikään poikkeus. Hyvä jos riittää. Jos otetaan kerrostalo, kahdeksan kerrosta ja joka kerroksessa se kolme asuntoa, tekee se pelkästään nyt 12-20 rappua lisää per jakaja. Onko siis ihme, jos työpäivä ei enää riitä koko kierroksen kiertämiseen?
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?
Tarkoitatko, että taajama-alueen ulkopuolella, missä jakelu on kaikista kalleinta, pitäisi mahdollisesti sitten jakaa noita kirjeitä perille asti subventoituun hintaan? Sinänsä tuollainen korttelikohtainen yms postilokero systeemi voisi kyllä olla ihan hyvä. Mutta sitten taas tuo kotiin kantaminen riittävän iäkkäille ja invalideille onkin jo vähän hankalampi toteuttaa.Toinen vaihtoehto on sitten luopua kirjepostin jakamisesta (ilmaiseksi) postilaatikoihin ainakin taajama-alueella. Jokaiseen kortteliin kontti, jossa olisi postilokerot kaikille talouksille ja samalla sitten SmartPost-automaatti. Invalideille ja riittävän iäkkäille kotiinkanto kuten nytkin, muille jotka sen haluaa sitten todellisten kulujen mukaisesti.
Osa paketeista tuodaan jo siksi eri aikaan, että lähettäjä on voinut maksaa ekstraa esimerkiksi jakelusta ennen klo 9. Muutenkin uskoisin, että lajittelun ja reitityksen puolesta on hankalaa yhdistää tuota jakelua noin joka paikassa. Joissain paikoissahan noin toki toimitaankin jo.Hyvä viesti ja konkreettinen sisältö, @Noutaja#9
Kyllä minä sen ymmärrän varsin hyvin, että pakettikuskin homma ei todellakaan ole pelkkää pakettien nakkailua oikeaan osoitteeseen. Enkä tarkoittanutkaan missään nimessä sitä, että pakettikuski voisi hoitaa omien töidensä lisäksi myös postinjakajan tehtävät. Mutta voisiko tehtäviä yhdistämällä ja järkeistämällä saavuttaa kuitenkin jotain säästöä?
Jos nyt on vaikkapa yhteensä 20 työntekijää (esim. 10 postinjakajaa, 5 postin omaa pakettikuskia ja 5 pakettikuskia alihankkijana) ja kokonaismääräksi saataisiin puristettua vaikkapa 15 niin säästö olisi jo huima. Tämä ei edes vaatisi sitä, että saataisiin yhdistettyä kaikkialla, vaan joissain piireissä / alueilla.
Ihan konkreettinen esimerkki myös työpaikaltani, jossa samassa rakennuksessa sijaitsee noin kymmenkunta yritystä ja kaksi yksityisasuntoa. Postin oma pakettikuski tuo meille päivän paketit yleensä heti aamulla. Puolen päivän maissa käy postinjakaja, joka tuo kirjeiden lisäksi myös pikkupaketteja ja satunnaisesti myös joitain pienikokoisia pakettejakin. Päivän aikana rakennukseen tuodaan myös isompaa rahtia Postin rekalla (harvemmin meille, mutta joskus meillekin). Satunnaisesti saattaa myös joku DHL tai vastaava tuoda iltapäivän aikana vielä jonkun postipaketin; ilmeisesti Posti joutuu toisinaan käyttämään kilpailijoita alihankkijoinaan.
Uskoisin, että tässä esimerkissä yksi henkilö pystyisi toimittamaan kaikki Postin lähetykset kustannustehokkaammin kuin nykysysteemi. Vastaavia liikekeskuksia, oppilaitoksia, virastoja ym. on paljon, eli tällaisista voisi muodostaa omia jakelupiirejä, jotka sopisivat tällaiseen yhdistelmäjakeluun hyvin.
Toki vaatisi suuria muutoksia strategiassa ja logistiikassa (esim. lajittelu), mutta kun niitä isoja muutoksia on joka tapauksessa väistämättä edessä. Toivon kyllä, että Postissa on osattu laskea ja simuloida tälläiset vaihtoehdot hyvinkin tarkkaan, mutta kummastuttaa vain suuresti, etten muista että julkisuudessa olisi spekuloitu asiaa koskaan.
Tarkoitatko, että taajama-alueen ulkopuolella, missä jakelu on kaikista kalleinta, pitäisi mahdollisesti sitten jakaa noita kirjeitä perille asti subventoituun hintaan? Sinänsä tuollainen korttelikohtainen yms postilokero systeemi voisi kyllä olla ihan hyvä. Mutta sitten taas tuo kotiin kantaminen riittävän iäkkäille ja invalideille onkin jo vähän hankalampi toteuttaa.
Osa paketeista tuodaan jo siksi eri aikaan, että lähettäjä on voinut maksaa ekstraa esimerkiksi jakelusta ennen klo 9.
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?
Tuossa minun esimerkissäni sillä ei ole vaikutusta, onko kyseessä posti 9 vai posti 14. Iso osa kuluttajille jaettavista on toki sitten posti 21 (vai mitä nämä eri palveluiden nimet nyt tänä päivänä ovatkaan) mikä tarkoittaa vielä työpäivän jälkeistäkin kuskaamista. Mutta luonnollisesti koko palvelupakettikin pitäisi miettiä samalla uudelleen, jos eri postimuotojen laajamittaisempaa yhdistämistä alettaisiin suunnitella.
Jäin miettimään sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos lähtökohtaisesti paketit napattaisiin matkaan vain kerran päivässä? Yhden jakajan jakoalue mahdollisesti pienenisi, jolloin itse jakamiseen jäisi enemmän aikaa paikasta toiseen ajamisen sijaan. Jotenkin tuo tuntuisi kustannustehokkaammalta ratkaisulta kuin se, että samalle alueelle viedään eri tyyppien toimesta 2-3 kertaa lähetyksiä.Ja se miksi niin monta autoa käy samalla kadulla päivän mittaan, siihenkin on ihan järkevä selitys. Aamuyöllä terminaaliin tulee suurinosa päivän lähetyksistä, jotka otetaan aamulla kyytiin. Aamupäivällä ja päivällä tulee lisää ja ne on myös jaettava aikataulun puitteissa. Silloin se kenelle se alue päivällä kuuluu, ottaa ne ja lähtee viemään niitä. Kun myös jakelun väki on liikkeellä samaan aikaan, voi hyvinkin nähdä monta Postin autoa lyhyen ajan sisällä, koska niitä siellä pyörii. Lisäksi on erikseen vuorot, jotka käyvät täyttämässä pakettiautomaatteja, on kuriirikeikkaa... Lisäksi vielä illalla ajetaan paketteja, mitkä ovat erikseen sovittu ilta-aikaan jaettavaksi. Joten kaikilla on syynsä olla siellä ja aivan varmasti on kädet täynnä töitä. Toki joskus voi olla joku, joka menee kotiin ruokatauolle.
Jäin miettimään sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos lähtökohtaisesti paketit napattaisiin matkaan vain kerran päivässä? Yhden jakajan jakoalue mahdollisesti pienenisi, jolloin itse jakamiseen jäisi enemmän aikaa paikasta toiseen ajamisen sijaan. Jotenkin tuo tuntuisi kustannustehokkaammalta ratkaisulta kuin se, että samalle alueelle viedään eri tyyppien toimesta 2-3 kertaa lähetyksiä.
Entä jos jakelu tehtäisiin vasta sitten, kun ne Pohjois-Suomen paketit on saatu etelään? En tiedä, saavutettaisiinko sillä kuinka merkittäviä säästöjä, mutta tosiaan se vähentäisi ”ylimääräistä” ajoa. On toki mahdollista, että tällainen simulaatio on tehty kattavasti ja todettu kannattamattomaksi.Tässä tulee ongelmaksi se, että esim. Pohjois-Suomesta lähetetyt paketit tulisivat sen jälkeen päivän viivellä. En tarkkaan tiedä mutta sellainen käsitys on että suurinpiirtein Vaasa-Jyväskylä-Lappeenranta linjan alapuolella olevat paikat saadaan ajettua illan / yön aikana logistiikkakeskukseen ja käsiteltyä ne vielä aamuksi. Oulusta ja pohjoisemmasta ei rekat ehdi millään ajoissa purkamaan kuormaa ja nämä paketit tulevat sitten päivällä jakoon.
Sitten on erikseen ulkomailta tulevat rekat. Ruotsinlaivat tulevat aamulla satamaan, mm. Turkuun joskus klo. 6:30 - 7:30. Sieltä kestää se reilut 2 h tulla Helsinkiin / Vantaalle. Nämäkin paketit saadaan siten päivällä vasta jakoon.
Päivän viive kuulostaa mitättömältä mutta ihmiset arvostavat sitä että tavara liikkuu mahdollisimman nopeasti ja se on myös kilpailuetu kun voidaan toimittaa jopa samana päivänä.
Myyjän ja vartijan palkka on 2 400 euroa lisineen – katso tästä kuinka paljon eri alojen ”duunarit” tienaavat
Joidenkin alojen duunarit tienaavat parhaimmillaan jopa yli 4 400 euroa kuukaudessa.www.is.fi
Liittyen aikaisempaan palkkakeskusteluun Postinjakajan/-lajittelijan keskiansiot 2742 euroa kuukaudessa.
2916 € on tosiaan tuon luokan 962 keskiansio. Mediaani puolestaan on 2651 €, eli joukkoon kuuluu joitain selväsi kovemmin tienaavia, jotka vetävät keskiansiota ylös. Mielenkiintoisesti luokassa 9621 Sanomalehtien jakajat, lähetit ja kantajat luvut ovat 2021 € / 2092 €, eli melkoinen ero. Siellä on toisaalla myös luokka 4412 Postinkantajat ja -lajittelijat 2762 € / 2742 €.
Nyt, kun katsoin myös lukumääriä, niin tuo luokkaan 962 kuuluu vain 449 henkilöä ja näistä luokassa 9621 vain 71. 962 koostuukin enemmän luokista 9622 Satunnaistöiden tekijät (49, 1853 € / 1750 €) ja 9629 Muut muualla luokittelemattomat työntekijät (325, 3274 € / 3150 €). Luokittelu on siis tuolta osin vähintäänkin outoa. Luokassa 4412 määrä on 1188, mutta sen alla on 44122 Toimistovahtimestarit (694, 2443 € / 2377 €), eli outous jatkuu tässäkin.
Nytpä keksin. Tämä tilasto kun on nimeltään Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen (AML 2010) mukaan vuonna 2018. Eipä taida postinjakajissa tosiaan olla paljoakaan kuukausipalkkaisia. Pitää siis katsoa tilastoa Yksityisen sektorin tuntipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen mukaan vuonna 2018. Siellä lukumäärät ovatkin järkevämmät 4412 Postinkantajat ja -lajittelijat 9267 ja sen alla 44121 Postinkantajat 9243. Mutta ongelmana on se, että säännöllisen työajan ansiodata puuttuu tyystin. Sen sijaan luokissa 962 ja sen alla 9621 on tarjolla dataa. Nyt lukumäärät ovat 9621 puolella ja koko 962 data on hyvin lähellä sitä. Suluissa kokonaisansiot.
962 Sanomalehtien jakajat, lähetit ym. 5572 12,26 €/h / 11,76 €/h (13,70 €/h / 13,38 €/h)
9621 Sanomalehtien jakajat, lähetit ja kantajat 5038 12,12 €/h / 11,74 €/h (13,76 €/h / 13,42 €/h)
Jos lasketaan yksinkertaistaen, että työtunteja on kuukaudessa 8 h/vrk * 22 vrk = 176 saadaan kuukausiansioiksi
9621 2133 € / 2066 € (2422 € / 2362 €)
Lomaraha toisi laskennalliseen kuukausiansioon hiukan lisäystä, mutta toisaalta päivittäinen työaika ei välttämättä ole 8 h vaan esim. 7,5 h, joka taas pienentäisi. Veikkaan, että aika lähellä totuutta nuo luvut ovat.
Joo en muistanut missä ketjussa sitä keskustelua käytiin. Pahoittelut.Tosiaan, hyvä palata aiheeseen täällä toisessa ketjussa.
Tässä lainatussa viestissä @Satunnainen avaa postinjakajan tai -lajittelijan palkkaa ansioituneesti. Se on siellä 2200€ paikkeilla.
Tai sitten bussilla 562 ja jatkoa linjalla 75, jos ei pysty kävelemään Vaaralan risteyksestä Jakomäen palveluille. Ei sentään tarvitse Steissin kautta kiertää.Onko jengin mielestä ihan ok, sellainen toimintatapa, että kun paketti on tilattu pakettiautomaattiin, niin posti automaattisesti kiikuttaa sen johonkin ihan muuhun paikkaan, mikäli tämä kyseinen automaatti on täynnä. Jos ei ole autoa, niin siinähän saattaa tulla aika pitkääkin matkaa kuljettavaksi julkisella. Itse olin tässä juuri tilannut paketin mellunmäkeen, niin se sitten toimitettiin jakomäkeen. No, fyysisesti parin kilsan päässä toisistaan, mutta jos menisi julkisilla, niin keskustan kautta pitäisi kulkea ja varmaan parin tunnin reissu. Helsingissä on paljonkin näitä fyysisesti lähellä toisiaan olevia paikkoja, mutta julkisilla ajallisesti kaukana toisistaan, kun poikittaisliikenne on mitä sattuu.
Ihmetyttää, että postin ei ilmeisesti ole kuullut asiakaslähtöisyydestä ja voi esimerkiksi kysyä asiakkaalta, että haluatko tämän paketin mielummin postitoimipaikkaan vai johonkin muista mahdollisista automaateista. Näitä mahdollisia paikkoja mellunmäen ja jakomäen välillä lienee kymmenittäin, mitkä on parempia tai vähemmän paskoja verrattuna jakomäkeen. Tai sitten ottaisi sen vasta huomenna.
Voisivat vaikka tarjota kotiinkantoa vaihtoehtona ja ottaa siitä rahaa.