Mainos

Suomen postiko palvelulaitos?

  • 36 418
  • 300

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Shane
Postissa työskennelleenä pakko kysyä VH87:lta ihan ensimmäisenä, että onko nimet ja osoitteet kunnossa sekä postilaatikossa että myös sinne toimitettavissa ja odotettavissa olevissa lähetyksissä?

On, aina ollut. Satun kantamaan samaa nimeä kuin eräs yritys, ja minun postiani on lähetetty myös sinne, vaikka kuoressa on helvetin selvästi lukenut minun nimeni ja osoitteeni, postinumeroineen päivineen. Eli näinollen ainoastaan on katsottu tarpeelliseksi jättää etunimi ja osoite katsomatta. Tätä on tapahtunut useammin kuin viisi kertaa, miksi?
En myöskään pidä siitä että tiliotteitani kärrätään jollekin samannimiselle henkilölle joka asuu eri kadulla kuin minä, tai että ne menevät postitie viiden sijasta kuutoseen tai viiteentoista. Yhden kerran voin antaa anteeksi mutta kun tätä pientä tapahtuu toistakymmentä kertaa, niin alkaa jo keittämään! Voisi toki ajatella että eihän se nyt paljon vaadi naapurilta viedä postia toiselle, kun vahinko mikä vahinko, mutta posti on kuitenkin tästäkin vastuullinen. Ei minua kiinnosta saavatko osakkeenomistajat osinkonsa yrityksen ollessa liiketaloudellisesti kannattava jos palvelu on paskaa, vaan palvelua ja vastinetta omille rahoilleni.
 

Shane

Jäsen
Ok, VH87. En osaa kyllä sitten sanoa mikä on vikana, jos niitä virheitä tosiaan toistuvasti esiintyy. Hermostumisesi lienee siis ihan oikeutettua, kannattaa kyllä mennä omaan postitoimipaikkaan mainitsemaan asiasta ellet ole sitä vielä tehnyt.

Viestin lähetti finnishninja
Lajitteluhan tapahtuu jo nyt lähes täysin koneellisesti, kun on kirjeistä kysymys ja paketit saavat viivakoodit, mutta vaikka virhemahdollisuus operaatiosta löytyykin, niin sen ei tarvitse tarkoittaa sitä että lähetys katoaa kuin pieru saharaan.
Noutaja#9 tuossa jo vastasikin tähän sillä välin, kun olin JYP-Jokerit -matsissa. Tosiaankin ihan käsipelillä tuo lajittelu toimipaikoissa tapahtuu joka aamu, joten koneellisuus on kyllä hommasta kaukana. Jokaiselle postiluukulle ja -laatikolle on oma lokeronsa, joihin postit lajitellaan ja joista ne sitten kerätään jakojärjestykseen ennen reitille lähtöä.

Tuo isojen pakettien katoaminen puolestaan on anteeksiantamatonta, mutta en kyllä oikein ymmärrä, miten niin pystyy edes käymään. Kyllähän jokaisen nyt vimeistään kuittausvaiheessa luulisi huomaavan, jos pakettia tarjotaan väärälle henkilölle, ja vastaavasti taas iso paketti ei oikein minnekään "lattian rakoonkaan" voi lajitteluvaiheessa hävitä. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen, on että lajittelija katsoo paketista vahingossa lähettäjän osoitteen (joka niissä kuuluu olla), jolloin paketti viedään lähettäjälle ja tämä puolestaan luulee, että vastaanottajaa ei tavoitettu ja siksi paketti tuotiin takaisin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Noutaja#9 tuossa jo vastasikin tähän sillä välin, kun olin JYP-Jokerit -matsissa. Tosiaankin ihan käsipelillä tuo lajittelu toimipaikoissa tapahtuu joka aamu, joten koneellisuus on kyllä hommasta kaukana. Jokaiselle postiluukulle ja -laatikolle on oma lokeronsa, joihin postit lajitellaan ja joista ne sitten kerätään jakojärjestykseen ennen reitille lähtöä.

Tuo isojen pakettien katoaminen puolestaan on anteeksiantamatonta, mutta en kyllä oikein ymmärrä, miten niin pystyy edes käymään. Kyllähän jokaisen nyt vimeistään kuittausvaiheessa luulisi huomaavan, jos pakettia tarjotaan väärälle henkilölle, ja vastaavasti taas iso paketti ei oikein minnekään "lattian rakoonkaan" voi lajitteluvaiheessa hävitä. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen, on että lajittelija katsoo paketista vahingossa lähettäjän osoitteen (joka niissä kuuluu olla), jolloin paketti viedään lähettäjälle ja tämä puolestaan luulee, että vastaanottajaa ei tavoitettu ja siksi paketti tuotiin takaisin.
Taitaa olla sitten systeemeissä todellakin aihetta tarkistukseen. Joka paikassa homma ei tietenkään käy koneellisesti - eikä tarvitsekaan, kyllä se myös käsin käy - jos homma on hallinnassa.

Minulta ei ole koskaan kadonnut mitään, enkä ole koskaan saanut postia, joka olisi rypistynyt tai muuten pahoinpideltyä. Kysäisin tässä huvikseni kollegoiltani kahvilla, kukaan ei voinut moittia postin toimintaa Ruotsissa, konttorin mummot tosin eivät säästyneet kritiikiltä.

Täällä Göteborgissa muuten lajittelu tapahtuu koneellisesti.

Pakettien katoaminen on arvoitus, miten yksi paketti voi kadota, ilman että kukaan osaa selittää MISSÄ se katosi? Tänään kun paketteihin saa viivakoodit sun muut numerot, joiden mukaan paketin kulkua voi seurata Internetin kautta. Elääkö Suomen posti tosiaankin vielä kivikaudessa???
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Noutaja#9
Niin kauan kuin kyseessä on ihmisen tekemä työ, sattuu virheitä. Se vain pitää hyväksyä.
Juuri tätä tarkoitan, niin kauan kuin samat virheet toistuvat ja ne hyväksytään - ne myös jatkuvat. En hyväksy tällaista tapaa selittää lähes 10 % hävikkiä! Haiskahtaa siltä että on annettu periksi.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti finnishninja
Juuri tätä tarkoitan, niin kauan kuin samat virheet toistuvat ja ne hyväksytään - ne myös jatkuvat. En hyväksy tällaista tapaa selittää lähes 10 % hävikkiä! Haiskahtaa siltä että on annettu periksi.
Siis onko postin pakettikuljetuksissa 10% hävikki, tai edes lähellä sitä? Uskomatonta, olisiko tästä jokin fakta heittää?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Jussi77
Siis onko postin pakettikuljetuksissa 10% hävikki, tai edes lähellä sitä? Uskomatonta, olisiko tästä jokin fakta heittää?
Viittasin tähän;
Siihen päälle tulee pikakirjeet, paketit, ym. joiden perille meno on 90-97%. Näitä lukuja seurataan jatkuvasti.
Mutta kyse ei tainnut olla hävikistä, vaan perille menosta aikataulun mukaan. Pahoittelen harhaan johtanutta kommenttiani.

Yritin hakea asiasta faktaa googlen avulla ja huomasin että aiheesta on paljon materiaalia, mutta kadonneiden lähetysten määrän taitaa tietää parhaiten posti itse. En joko onnistunut hakemaan oikeilla kriteereillä, tai sitten posti pitää asian omana tietonaan...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja
Täytyy sanoa että saat minusta tässä kysymyksessä kaverin. Se että "vain pieni määrä" postista katoaa tai tärvellään vuodessa, ei anna anteeksi, selitä, eikä hyvitä postin huolimattomuutta. Postin täytyy mennä perille - tai löytyä jostain 100 prosenttisella varmuudella. Kaikki muu voidaan laskea epäonnistumiseksi.

Tiedät varmasti itsekin, että tällainen vaatimus on käytännössä mahdoton toteuttaa, yhtälailla voidaan tällöin vaatia keaikkien kirurgustenoperaatioiden 100% onnistumista, kaikkien myynnissä olevien tuotteiden 100% toimivuutta etc. Ymmärtänet - täysin mahdotonta!

Jospa tietäisit kuinka paljon esim. joulunaikaan postissa kulkee kortteja tms. lähetyksiä täysin vaillinaisin osoitetiedoin, tai ilman niitä. Nämä lähetykset käsitellään säädösten määräämällä tavalla - niitä ei loputtomiin voida säilyttää. Jos osoite on luokkaa "mummon mökki järven rannalla" ei perille menosta voida antaa takeita vaikka lähetyksestä löytyisi jonkin sortin nimikin - itsekin tällaisiin osoitetietoihin törmänneenä voin sanoa, että toisinaan pistää suorastaan naurattamaan. Eikä määrä suinkaan ole vähäinen, yhden keskikokoisen lajittelukeskuksen kautta kulkee jouluna tuhansia vaillinaisin osoitetiedoin lähetettyjä lähetyksiä, myös meidän asiakkaiden on syytä katsoa toisinaan peiliin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JanJ

Edelleen ihmettelen, ellet sitten ole kiihkovasemmistolainen tai demari kuten toveri vlad, että postin toimintaa ei saa arvostella ja hukatut kirjeet ja esineet pitää vaan kärsiä nöyrästi kiitellen.

Demaripa tosiaan... kas kun ei bemari!

Asiallinen kritiikki on aina paikallaan, sitä en kiellä - mutta kokonaisuuden leimaaminen täysin toimimattomaksi on täysin kohtuutonta muutaman heikosti hoidetun lähetyksen perusteella. Totta, tiedän, että se vituttaa jos Posti kämmää oikein kunnolla mutta kokonaisuus huomioonottaen homma toimii paremmin kuin hyvin - vertailtaessa EU-alueen posteja on Suomen Posti ollut aina eräs varmimmista ja nopeimmista, siinä missä Suomessa Posti toimittaa 1. luokan kirjeen perille yhdessä arkipäivässä, kuluu samaan toimitukseen aikaa Espanjan tai Italian vastaavilta laitoksilta jopa yli viisi arkipäivää. Ymmärtäisin kritiikin jos taso olisi suomessa samaa, mutta kun ei ole, niin aiheeton kritisoiminen on minusta vain kritisoimista huvin vuoksi - joskus se tuntuu jopa hurskastelulta.

Sen verran olen kuitenkin nähnyt toimintaa tuossa kritisoimassasi laitoksessa, että tiedän siellä myös työskentelevän henkilökuntaa jonka työstä innostuminen ja kiinnostuneisuus ei ole parasta luokkaa - tämä sitten aiheuttaa harmia asiakkaille, tällaisen henkilökunnan osuus on toki myönnettävä olemassa olevaksi.

Joo... mutta nyt nettiaika loppuu tällä koneella... jatkakaa te Postin arvostelua ja asiallista kritisointia - sillekin on sijansa.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vlad
Tiedät varmasti itsekin, että tällainen vaatimus on käytännössä mahdoton toteuttaa,

Jospa tietäisit kuinka paljon esim. joulunaikaan postissa kulkee kortteja tms. lähetyksiä täysin vaillinaisin osoitetiedoin, tai ilman niitä.
Miten niin?

Jos kerran osaat kertoa mihin laatikkoon korttisi pistit, niin kyllä kai postin pitäisi tietää mihin laatikon sisältö lähti?! Ja sieltä pitäisi kyllä löytyä paikka, johon kaikki posti jossa on puutteelliset osoitteet varastoidaan.

Totesin jo aikaisemmin, että postin toiminnan edellytys on se, että kirjeessä on oikea osoite, joka on luettavissa ja lähettäjän tiedot, jotka ovat myös luettavissa. Silloin se pitää osata myös toimittaa perille/palauttaa. Mutta jos osoite on puutteellinen, niin ei tietenkään se tarkoita sitä että se pitäisi osata toimittaa perille, mutta ei kai sellainen kirje saa kadotakaan kuin tuhka tuuleen???

Toivon mukaan et ymmärrä minua väärin, totta kai kirje voi kadota, jos esimerkiksi salama iskee laatikkoon ja polttaa sisällön, mutta jos kyselet sitä postista, niin kyllä minun mielestäni postin pitää silloin osata kertoa mitä kirjeelle on tapahtunut! Elikkä missä se hävinnyt ja miksi!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vlad
- vertailtaessa EU-alueen posteja on Suomen Posti ollut aina eräs varmimmista ja nopeimmista, siinä missä Suomessa Posti toimittaa 1. luokan kirjeen perille yhdessä arkipäivässä, kuluu samaan toimitukseen aikaa Espanjan tai Italian vastaavilta laitoksilta jopa yli viisi arkipäivää. Ymmärtäisin kritiikin jos taso olisi suomessa samaa, mutta kun ei ole, niin aiheeton kritisoiminen on minusta vain kritisoimista huvin vuoksi - joskus se tuntuu jopa hurskastelulta.

Sen verran olen kuitenkin nähnyt toimintaa tuossa kritisoimassasi laitoksessa, että tiedän siellä myös työskentelevän henkilökuntaa jonka työstä innostuminen ja kiinnostuneisuus ei ole parasta luokkaa - tämä sitten aiheuttaa harmia asiakkaille, tällaisen henkilökunnan osuus on toki myönnettävä olemassa olevaksi.
Onko sitten Suomen postilla oikeus palvella asiakkaitaan puutteellisella tavalla, jos muissa maissa on vielä enemmän puutteita? Ja voimmeko täten nähdä tämän asian niin, ettei Suomen postin palvelun tarvitse olla moitteetonta, niin kauan kun löytyy vielä huonompia?

Sitten kerrot myös yhden epäkohdan postissa. Olisi kiva tietää hyväksyykö Suomen posti tämän. Onko tämä heille OK... jos on, niin ymmärrän sen jos JanJ:n kirjeet aina joskus katoavat. Jos näin on, Suomen posti ei tule koskaan toimimaan moitteettomasti.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
finnishninja, kolme tarkentavaa kysymystä varmuuden vuoksi:

1) Millä prosentilla Ruotsin posti lupaa toimittaa/tomittaa ensimmäisen luokan kirjeet seuraavaksi päiväksi vastaanottajalle?

2) Pystyykö Ruotsin posti jäljittämään yksittäisen kirjeen/kortin vastaanottopaikasta (esim. yksittäisestä kirjelaatikosta) osoitetietojen osoittamalle vastaanottajalle asti?

3) Tapahtuuko postin lajittelu Ruotsissa koneellisesti myös toimipaikoissa, siis se viimeinen lajittelu ennen kuin posti jaetaan vastaanottajalle?
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Täällä Göteborgissa muuten lajittelu tapahtuu koneellisesti.
Olen näköjään taas askeleen muita jäljessä tässä ketjussa, mutta kysyn kuitenkin Shaynen tavoin: Onko tosiaan näin ihan satavarmasti, ja loppuun asti? Jos on, niin mitenköhän homma mahtaa toimia? Jonkinlaista lisäselvitystä olisi nimittäin mukava kuulla, koska henk.koht. on vaikea kuvitella minkäänlaista koneellista lajittelujärjestelmää tähän viimeiseen vaiheeseen.

EDIT:
Viestin lähetti Jussi77
Entä jos ei yksinkertaisesti ole varaa seisottaa vuorotyöläistä toisen vieressä vain seuraamassa uuden - ja vielä hapuilevasti työtä suorittavan - henkilön tekemistä, jättäen samalla oman työpanoksensa jopa kokonaan suorittamatta tai ainakin merkittävästi pienemmäksi kuin mitä se olisi normaalitilanteessa?
Normaali uuden jakopiirin opetteluaika on 5 päivää, jolloin menetellään käytännössä juuri niin kuin kirjoitit. Joku piirin aiemmin opetellut seuraa vieressä mukana niin lajittelussa kuin jakelussa jonkun muun tehdessä samalla tämän "opettajan" työt. Tuo on mielestäni aivan riittävä aika, enkä usko, että hävikkejä tapahtuisi uusien jakajien myötä enemmän. Pikemminkin päinvastoin, uskoisin että moni on ensimmäisiä kertoja yksin toimiessaan tarkempi ja huolellisempi kuin samaa hommaa 10 vuotta putkeen painaneet. Ongelmia uusille jakajille aiheuttavat lähinnä nämä nimettömät laatikot ja puuttellisilla osoitteilla varustetut lähetykset, joista asiakas saa syyttää vain itseään.
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti vlad

Jospa tietäisit kuinka paljon esim. joulunaikaan postissa kulkee kortteja tms. lähetyksiä täysin vaillinaisin osoitetiedoin, tai ilman niitä.


Joulukortteja lähetetään vuosittain n. 52-53 miljoonaa kappaletta (Suomessa). Omakohtainen kokemus on osoittanut, että joka viides kortti on jollain tavalla puutteellinen. Rapun kirjain tai ovinumero puuttuu kokonaan, katu on väärä, ovinumero heittää 10:llä (on muuten erittäin yleistä), postinumero on väärä. Lisäksi erittäin suosittua on lähettää kortti sellaiselle henkilölle, johon ei muuten ole missään yhteydessä ja tämä ks. henkilö on muuttanut ajat sitten pois siitä osoitteesta.

Tälläisistä korteista valtaosa löytää lopulta vastaanottajalle, usein tosin vasta joulun jälkeen.

Mikäli ihmiset itse olisivat huolellisempia, ehtisi useampi kortti jouluksi perille. Ei ole suuren suuri vaiva tarkistaa että esim. postinumero on oikein.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kokemusta on postista jonkin verran.
Toimin yrityksessämme henkilönä, joka pääasiassa toimittaa lähetyksemme postiin. Myymme tuotteitamme netinkin kautta, joten nettitilauksia tulee jonkin verran. Reilun vuoden verran tätä hommaa tehneenä, tässä on oppinut jonkin verran Postin kommervenkkejä.
Ainakin se, että postivirkailijalle esitetty kysymys:"Rikkovatko Postin työntekijät itse paketteja, jos paketin hajotuskone on rikki?" ei ole aina paras mahdollinen kysymys.

Tälläkin hetkellä selvitän erään paketin kohtaloa. Maxi-kirjeenä se itseasiassa lähti. Vastaanottaja sanoo, ettei ole tullut. Posti sanoo, että ettei löydy. Missä maxi-kirje on? Olisi kiva tietää. Siellä on 150 € tietokoneen akku. Ei ole löytynyt, korvausvaatimuksen haku on käynnissä.

Viime vuonna Posti hukkasi kannettavan tietokoneen. Se oli 30x60x20 cm laatikossa, samankokoisissa laatikoissa ne ovat yleensä. Mistään pakettia ei löytynyt, liikkeelle se oli lähtenyt maahantuojalta. Matkalla paketti on hävinnyt. Joku varmasti nytkin kirjoittelee halvalla kannettavallaan.

En ole tyytyväinen Postin toimintaan yleisesti ottaen. Jos maksan siitä että joku kuljettaa pakettini, niin oletan että se myös kulkee perille. Koska kuljettajina toimivat ihmiset, virheitä sekä inhimillisiä erheitä syntyy. Siinä ei mitään.
Mutta se, että Posti ei ota mitään vastuuta lähetyksistään, sapettaa. Vaikka sinulla olisi todiste ( postipaketin lähetyskortti), Posti kehtaa väittää että he eivät ole hukanneet lähetystä.
Sitä en voi käsittää, en sitten millään.
Jos he ovat ottaneet lähetyksen hoitaakseen, oletan että he myös vastaavat siitä.

Lähetän 30-50 pakettia kuukaudessa Postilla ja ne menevät perille yleensä. Yksi kadonnut vuoteen, ei kai ny paha prosentti. Tosin lähetyksen etsimiseen mennyt aika ja vaiva eivät korvaa lopputulosta.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Shayne
1) Millä prosentilla Ruotsin posti lupaa toimittaa/tomittaa ensimmäisen luokan kirjeet seuraavaksi päiväksi vastaanottajalle?
Tärkeämpää on se, millä prosentilla kirjeet yleensä menevät perille. Näin kuluttajan näkökulmasta. Postin näkökulmasta varmasti tärkeämpää ovat tilastot.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja

Täällä Göteborgissa muuten lajittelu tapahtuu koneellisesti.

Pakettien katoaminen on arvoitus, miten yksi paketti voi kadota, ilman että kukaan osaa selittää MISSÄ se katosi? Tänään kun paketteihin saa viivakoodit sun muut numerot, joiden mukaan paketin kulkua voi seurata Internetin kautta. Elääkö Suomen posti tosiaankin vielä kivikaudessa???

Sen verran tiedän ettei Göteborgissakaan kaikkea (kirjepostia) lajitella koneellisesti, valtaosa voidaan ajaa koneella reitti tms. tasolle saakka mutta aina on lähetyksiä - G:n kokoisessa paikassa runsaastikin - jotka on lajiteltava manuaalisesti.

Ja, lopulta, kun posti on lajittelukeskuksessa lajiteltu, manuaalisesti tai koneellisesti, viimeisessä vaiheessa eli reittilajittelussa lajittelusta vastaa postinjakaja. Tietty, koneella reittitasolle ajettu tavara helpottaa hänen työtä mutta aina mukana on se inhimillinen tekijä.

Paketteja voidaan seurata Suomessa(kin) netin kautta, tämäkään järjestelmä ei ole täysin aukoton. Kiireen tai muun syyn johdosta paketti saattaa jäädä rekisteröimättä järjestelmään, tai viivakoodi voi olla tuhoutunut jolloin se ei rekisteröidy tms. Osaan ehditään tehdä uudet viivakoodit, osaa joudutaan siirtämään erilliskäsittelyyn - jolloin ne eivät välttämättä rekisteröidy järjestelmään, riippuu työntekijästä ja monesta muusta seikasta.

Tästä huolimatta paketteja voi kadota toisinaan, mutta täydellinen katoaminen on harvinaista - toki sekin voi olla mahdollista, viivakoodi/osoitetarra on voinut irrota lähetyksestä ja jos lähetyksessä itsessään ei ole merkintöjä vastaanottajasta tai lähettäjästä ei lähetystä voida toimittaa perille, vaan se ohjautuu tietyksi ajaksi säilytykseen - taitaa olla vuosi pari, jonka jälkeen siitä hankkiudutaan eroon lainmäärittelemällä tavalla, osa tuhotaan osa voitiin ennen huutokaupata - nykyjärjestelmää en tiedä.

Mielenkiintoista kadonneiden pakettien kohtalossa on kuitenkin se, että useamman kuin kerran olen itsekin törmännyt tapauksiin joissa kadonneeksi väitetty lähetys on löytynyt lähettäjältä itseltään - se ei ole koskaan lähtenytkään postiin, on vain luultu, että se on lähetetty. Varsinkin suurissa firmoissa tällaista tuppaa tapahtumaan toisinaan.

vlad.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Noutaja#9
Lisäksi erittäin suosittua on lähettää kortti sellaiselle henkilölle, johon ei muuten ole missään yhteydessä ja tämä ks. henkilö on muuttanut ajat sitten pois siitä osoitteesta.
Postiluukustani tuli viime jouluna kahdeksan joulukorttia, joista yksi oli osoitettuna minulle ja muut seitsemän kolmelle edelliselle asukkaalle. Palautin ne postiin maaliskuussa muutaman edelliselle asukkaalle osoitetun perintäkirjeen mukana. Eipä oikeastaan kiinnosta menivätkö perille vai ei.

Vajaavaisilla osoittella lähettämäni lomakortit ovat menneet joka kerta perille, joten siitä voisin esittää kiitokseni postille. Enpä taida kuitenkaan jaksaa, koska negatiivisen palautteen antaminen on niin paljon spontaanimpaa. :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole finnishninja mutta voin vastata omalta osaltani jotain.

Viestin lähetti Shayne
finnishninja, kolme tarkentavaa kysymystä varmuuden vuoksi:

1) Millä prosentilla Ruotsin posti lupaa toimittaa/tomittaa ensimmäisen luokan kirjeet seuraavaksi päiväksi vastaanottajalle?

EU pyrkii määrittelemään 1. luokan kirjepostin kulkunopeuden, nykyään se taitaa olla luokaa 95-97% perille seuraavaksi työpäiväksi. Ruotsin ja Suomen postit ovat jotakuinkin samalla tasolla, EU:n sisäistä liikennettä tarkasteltaessa Suomen posti voi olla jopa tilastollisesti parempi.

2) Pystyykö Ruotsin posti jäljittämään yksittäisen kirjeen/kortin vastaanottopaikasta (esim. yksittäisestä kirjelaatikosta) osoitetietojen osoittamalle vastaanottajalle asti?

Ei pysty, ymmärtääkseni järjestelmä on samankaltainen kuin Suomessa eli vain lisämaksullistenlähetysten (pika, kirjattu, vakuutettu) kulkua voidaan seurata järjestelmässä.

3) Tapahtuuko postin lajittelu Ruotsissa koneellisesti myös toimipaikoissa, siis se viimeinen lajittelu ennen kuin posti jaetaan vastaanottajalle?

Ei tapahdu, toimipaikkoihin voidaan ajaa lajittelukeskuksissa kirjepostia reitti- tms. tasolle saakka, näin toimitaan mm. Suomessa, mutta lopullinen lajittelu hyllyihin reiteittäin/piireittäin tapahtuu käsin.


On myös huomioitava, että postissa kulkee paljon lähetyksiä joita ei edes voida ajaa koneellisesti reitti/piiritasolle, mm. paksua mainospostia, postia mikä sisältää kovia ja paksuja esineitä tms. Nämä kaikki, kuten myös sanomalehdet, kulkevat manuaalisessa käsittelyssä niin Suomessa kuin Ruotsissakin.

Siltä varalta, että koneisiin tulee vika on Postilla aina oltava varalla varajärjestelmä eli kapasiteettia manuaaliseen lajitteluun, jos pienestä lajittelukeskuksesta hajoaa kone tai kaksi on tämä posti ohjattava manuaaliseen lajitteluun, jälleen lisää työvaiheita ja inhimillisen erehdyksen vaara kasvaa. Eivät robotit niitä kirjeitä lajittele vaan siellä taustalla on aina ihminen, yksi kirje voi joutua kulkemaan yli kymmenen eri käsittely- ja kuljetusvaiheen läpi ennen kuin se on toimitettu lähettäjältä vastaanottajalle. Niin ikävää kuin se onkin niin kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä mikään järjestelmä ole erehtymätön.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja

Sitten kerrot myös yhden epäkohdan postissa. Olisi kiva tietää hyväksyykö Suomen posti tämän. Onko tämä heille OK... jos on, niin ymmärrän sen jos JanJ:n kirjeet aina joskus katoavat. Jos näin on, Suomen posti ei tule koskaan toimimaan moitteettomasti.

Tuskin hyväksyy, eikä varmasti ole ok - mutta Postin työllistäessä paljon kausityöntekijöitä, osa-aikaisia etc. niin suureen joukkoon mahtuu aina mätiä omenoita. Posti on monelle - osa on Postin omaa syytä - vain välivaiheen työpaikka jolloin motivoituminen ja innostuminen työhön ei ole parasta mahdollista, ja kun palkkakaan ei nykypäivänä monia motivoi niin Posti joutuu kurjimukseen johon moni muu vastaava firma on joutunut.

Kuten mainitsin, Posti on tavallaan itse ajautunut tähän jamaan, eikä tästä jamasta ole helppoa päästä pois. Ei kovinkaan moni nuori perheellinen halua kiinnittyä firmaan joka tarjoaa määräaikaisia työsopimuksia, vajaalla työajalla vuodesta toiseen, mutta kun jotain on elääkseen tehtävä niin tehdään sitten vaikka hommia postilla - niitä tehdään sitten toisinaan vasemmalla kädellä, seuraus: asiakkaat kärsivät.

Postin työvoimapolitiikasta voisi pitää pidemmäksin esityksen, olen toimessani törmännyt sen nurjiin puoliin, mutta kilpailutilanteen ollessa mikä on, ei parannusta ole luvassa. Huomioikaa, Posti kilpailee monilla paikoilla sanomalehtijaossa paikallisten firmojen kanssa, eikä kirjeiden jako kautta maan nykyehdoilla ole kovinkaan kannattavaa puuhaa - moni firma olisi valmis tulemaan Postin kilpailijaksi jos saisi poimia rusinat pullasta ts. keskittyä Helsinki-Tampere-Turku alueen postinjakoon, tämän postitoimilaki kuitenkin kieltää. Posti kilpailee myös muiden kuljetusyritysten kanssa Kelpokuljetuksen kautta, Posti on suuri rahdinkuljettaja, sillä on tytäryrityksen kautta logistiikkapalveluita tarjolla firmoille, se tekee voimakasta kansainvälistä yhteistyötä mm. Deutsche Post'in kanssa, mukana on tämän yhteitystyön kautta Danzaz, DHL etc. Posti ei ole enää nykyään pelkästään kirjeitä ja paketteja - siellä kulkee kaikkea kirjeistä paperikoneiden osiin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Hiili
Postiluukustani tuli viime jouluna kahdeksan joulukorttia, joista yksi oli osoitettuna minulle ja muut seitsemän kolmelle edelliselle asukkaalle.

Tässä ei ole kyse inhimillisestä virheestä tai muusta sellaisesta, jakaja vain on toiminut ohjeiden mukaan, ts. posti toimitetaan ensisijaisesti perille osoitteen mukaan, vaikka jakelulistassa ei kyseisessä osoiteessa asuisikaan lähetyksessä mainittua vastaanottajaa on jakajan toimitettava lähetys kyseiseen osoitteeseen, tietty, jos hän on 100% varma ettei osoitteessa asu "vlad" niin hän voi jättää lähetyksen toimittamatta sinne ja ohjata sen jatkokäsittelyyn, mutta usein hän listoista ja tiedostaan huolimatta toimitaa lähetyksen kyseiseen osoitteeseen varmuuden vuoksi, ihmisillä kun on tapana asustella toistensa nurkissa tekemättä muuttoilmoituksia, parempi siis katsoa kuin katua.

vlad.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Kiitokset vladille vastauksista kysymyksiini. Kahteen viimeiseen oikeastaan tiesin vastauksen itsekin, mutta halusin niitä finnishninjalle pointata, koska hän mielestäni veteli oletuksissaan hieman mutkia suoriksi tai ainakin tällaisen todellisuutta vastaamattoman käsityksen teksteistään sain.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Tulipa tuossa mieleen, että asuessani Helsingin Oulunkylässä parisen vuotta sitten tapahtui postin osalta myös sellaista; että toisten ihmisten posteja tuli meidän osoitteeseen. Pahimmillaan yhtäaikaa neljällä eri sukunimellä tuli meille erilaisia posteja. Yksi niistä oli naisen, joka oli asunut samassa kämpässä 10! vuotta sitten. Eräänä ystävänpäivänä tuli jo viidennelle ihmiselle osoitettu ystävänpäivä kortti.
Postilla oli myös suuria vaikeuksia toimittaa käännetty posti Oulunkylään. Lähes kaikki postit menivät vakituiseen osoitteeseen ja vakituisesta osoitteesta tuli väliaikaiseen osoitteeseeni muiden postia. Kehtasivat pyytää vielä maksua käännetystä postista, joka oli ennen ilmainen ja toimi paljon paremmin. Tein valituksen ja sain postilta lapun, jossa pahoiteltiin tilannetta. Tein uuden valituksen ja muutaman päivän päästä minulle soitti joku suurempi pomo ja pahoitteli hänkin, mutta mitään hyvitystä oli turha pyytää.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shayne
Kiitokset vladille vastauksista kysymyksiini. Kahteen viimeiseen oikeastaan tiesin vastauksen itsekin, mutta halusin niitä finnishninjalle pointata, koska hän mielestäni veteli oletuksissaan hieman mutkia suoriksi tai ainakin tällaisen todellisuutta vastaamattoman käsityksen teksteistään sain.
Sain ilmeisesti kysymyksiä, joita en ole huomannut, mutta Vlad jo näköjään vastasi minun puolestani. Kiitos Vlad.
Siis mitä mutkia minä olen nyt vetänyt suoriksi? Minähän en ole puhunyt mitään Ruotsin postin tekemistä lupauksista, vaan todennut että olen saanut aina postini laatikkoon, ajallaan. Samoin kun on kysymys kollegoistani. Otin sen esille heidän kanssaa tässä eräänä päivänä kahvilla.
Siteeraan JanJ:a tässä:
Tärkeämpää on se, millä prosentilla kirjeet yleensä menevät perille.
Elikkä lupauksista viis. Niillä ei ole mitään merkitystä, niin kauan kun jotain katoaa.

Kirjoitin myös että postin lajittelu tapahtuu koneellisesti Göteborgissa, mutta jokainen kai ymmärtää sen - ilman että minun tarvitsee kertoa erikseen - ettei lajittelun jokainen vaihe tapahdu koneellisesti, vaikka homma olisi kuinka automatisoitu.
Viestin lähetti Vlad
Tuskin hyväksyy, eikä varmasti ole ok - mutta Postin työllistäessä paljon kausityöntekijöitä, osa-aikaisia etc. niin suureen joukkoon mahtuu aina mätiä omenoita. Posti on monelle - osa on Postin omaa syytä - vain välivaiheen työpaikka jolloin motivoituminen ja innostuminen työhön ei ole parasta mahdollista, ja kun palkkakaan ei nykypäivänä monia motivoi niin Posti joutuu kurjimukseen johon moni muu vastaava firma on joutunut.
Meilläkin on ollut joskus tilanne, jolloin kaikki ei ollut niin totisen nuukaa kausityöntekijöille. Tänään on toinen tilanne. Uusi työntekijä ei pääse näyttämään taitojaan, ennen kuin hän on osoittanut että hän on siihen kypsä. Sen jälkeen hän on erikoisessa tarkkailussa, kunnes häneen luotetaan niin paljon ettei "tarvitse kytätä." Tämä näkyy myös tietenkin tuotannossa. Enää ei tehdä virheitä. "Mädät omenat" eivät pysty tekemään hallaa. Se jos posti Suomessa sallii heidän sabotoivan, on minusta todella yllättävää niinkin tärkeässä paikassa kuin POSTI! Ja vielä yllättävämpää jos he kohauttavat vain olkapäitään ja viittaavat inhimillisiin erehdyksiin!
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Finnishninja, enhän väittänytkään sinun puhuneen Ruotsin postin lupauksista ja toimintatavoista, sen takia juuri esitinkin tarkentavia kysymyksiä.

Lupauksista kysyin siksi, että en ottanut huomioon EU:n säännöksiä ykkösluokan kirjepostin toimittamiseksi seuraavaksi työpäiväksi. Tarkoitin siis, että jos ei luvata niin paljon, ei myöskään tarvitse tinkiä niin paljon laadusta tehokkuustavoitetta täytettäessä, jolloin virheidenkin määrän voisi olettaa pienentyvän.

Mutkien suoraksivedolla tarkoitin mm. sitä, kun täällä aiemmin ansiokkaasti kuvailtiin postin lajittelutapaa ja siihen joka tapauksessa sisältyvän käsityön aiheuttamaa inhimillisen erhdyksen mahdollisuutta. Tätä kommentoit tyyliin ´muuten, täällä Göteborgissa lajittelu hoidetaan koneellisesti´. Sen takia tuosta aiheesta kysyin, koska en todellakaan uskonut tämän osalta olevan suurtakaan eroa Suomen ja Ruotsin toimintatapojen välillä.

Lisäksi kirjoitit postin seuranta- ja jäljitysmahdollisuuksista siihen sävyyn, kuin se olisi alusta loppuun saakka toteutettuna itsestäänselvyys (Ruotsissa, Suomessa tai missä tahansa). Näinkään en uskonut olevan, jonka vuoksi siitäkin varmuudeksi kysyin.

Tuosta laatuajattelusta olen periaatteessa samaa mieltä, mutta Postin kohdalla puhutaan niin laajasta verkostosta niin suurella päivittäisellä volyymilla, että se asettaa käytännössä omat rajoitteensa. Tilanne ei ole vertailukelpoinen kovinkaan monen tuotantoyrityksen kanssa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja

Se jos posti Suomessa sallii heidän sabotoivan, on minusta todella yllättävää niinkin tärkeässä paikassa kuin POSTI! Ja vielä yllättävämpää jos he kohauttavat vain olkapäitään ja viittaavat inhimillisiin erehdyksiin!

Eihän se tokikaan salli heidän sabotoivan tuotantoa, jos kyetään yksilöimään jonkun tietyn henkilön tekevän kerta toisensa jälkeen virheitä, ja mikäli kyseessä on määräaikainen työntekijä ei hänen työsopimustaan jatketa - tarvittaessa se voidaan päättää ennen määräaikaa. Jos tekijä on vakituinen tilanne on ongelmallisempi, joukossa kun voi olla vielä sellaisia jotka ovat entisiä "virkamiehiä" joiden irtisanomissuoja on kattava, koettaa Posti kuitenkin aina sopeuttaa työntekijän työhön, tai mikäli mahdollista siirtää toisiin tehtäviin. Harvoin kyse on kuitenkaan tahallisesta sabotoinnista - sellaistakin tosin tapahtuu mutta tuolloin asiat hoidetaankin tarvittaessa vaikka oikeudessa (esim. varkaustapaukset tms.)

Kun kyse on suuresta organisaatiosta joukkoon mahtuu näitä mätiä omenia pakostakin, on huomioitava ettei alalla vaadita peruskoulutusta joten pääsyvaatimukset eivät voi olla suuret koska palkkakaan ei ole suuren suuri - tarjolla olevalla palkalla koulutetumpi väestönosa sanoo suoralta kädeltä "Ei kiitos", tästä johtuen Postille omalta osaltaan hakeutuu heikosti koulutettua (ja osin piittaamatontakin väkeä), lisäksi kun otetaan huomioon runsas kausityöntekijöiden käyttö joudutaan eräänlaiseen oravanpyörään. Tällöin Posti joutuu taiteilemaan asiakastyytyväisyyden, tuotannon, voitontavoittelun tms. seikkojen parissa.

Toisaalta, kukaan työntekijä ei ole täysin virheetön - myös ne hyvät ja tunnolliset työntekijät tekevät toisinaan virheitä, ja työtahdin ollessa mitä on - kiirettä pääosin kaiken aikaa nykyään koska työvoimaresurssit on laskettu minimiin, hyväkin työntekijä voi tehdä kiireessä virheen silloin toisen tällöin. Ja, kuten todettua, koska tuotanto käsittää useita työvaiheita ennenkuin posti on toimitettu perille vastaanottajalle riittää yksi virhe siihen, että asiakas ei ole tyytyväinen Postin toimintaan.

On myös aina otettava huomioon muut tekijät mitkä voivat myöhästyttää postin kulkua. Kuten sääolosuhteet, lentojen peruuntuminen tai myöhästyminen, onnettomuudet tms. Jos esim. Suomessa peruuntuu yksi ratkaiseva lento* etelän ja pohjoisen välillä tietää se sitä, että tuhannet asiakkaat ovat tyytymättömiä Postiin.

vlad.

*: 1. luokan kirjeposti lentää etelän ja pohjoisen välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös