Mainos

Suomen postiko palvelulaitos?

• 36 372
  • 300

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
vlad, sinästä hyviä selityksiä, mutta en niele hämmästelemättä.
Viestin lähetti vlad
jos kyetään yksilöimään jonkun tietyn henkilön tekevän kerta toisensa jälkeen virheitä,
Shayne jo viittasi siihen ettei posti ole vertailukelpoinen kovinkaan monen tuotantolaitoksen kanssa. - Totta helvetissä on! Ja postilla on vielä se etu ettei lajiteltavaa tavaraa tarvitse edes itse valmistaa, ei markkinoida, ei kehitellä jne. Luulisi siis että itse tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen löytyisi riittävästi aikaa. Tähän sisältyy myös henkilökunta. Jokainen työnantaja tuntee henkilökuntansa - jos haluaa - ja tietää kehen voi luottaa ja kehen ei.
on huomioitava ettei alalla vaadita peruskoulutusta joten pääsyvaatimukset eivät voi olla suuret koska palkkakaan ei ole suuren suuri
Tällä ei ole mitään merkitystä. Hyvä työntekijä tehdään paikan päällä, ei koulussa. Itse asiassa, usein juuri tämä huonosti koulutettu tekee sen parhaimman ja luotettavimman työn, varsinkin jos on kysymys töistä, joissa ei tosiaankaan vaadita mitään ihmeellistä koulutusta.
Toisaalta, kukaan työntekijä ei ole täysin virheetön
Olen tästä hieman eri mieltä. Työntekijöitä on kahdenlaisia.
1. Työntekijät, joihin voi aina luottaa.
2. Työntekijät, joiden täytyy saada aina mahdollisuus näyttää että heihin voi luottaa...
voi tehdä kiireessä virheen
Jos olet ollut postissa töissä, niin tiedät varmasti että sieltä löytyy ihmisiä, jotka eivät tee koskaan virheitä. Mutta annan tässä sen verran periksi että näin voi joskus käydä, mutta jos se merkitsee sitä että kirje katoaa kuin pieru saharaan, silloin ollaan metsässä, eikä voida enää viitata inhimillisiin erehdyksiin. En usko että kysymys on siitä tuleeko kirje aina ja sataprosenttisesti perille heti seuraavana päivänä, vaan siitä että se tulee perille. Jos kirje vain katoaa, niin silloin on jossakin jotain vikaa.
Myös olosuhteet mahtuvat tavallisen kuluttajan korvienväliin ja se jos salama iskee postiljooniin on myös juttu, jonka varmasti kaikki hyväksyvät. Mutta kuten jo monta kertaa olen huomauttanut, postin tulee tietää miten, missä ja milloin tavara liikkuu ja kadonneille lähetyksille on löydyttävä selitys.
Viestin lähetti Shayne
en todellakaan uskonut tämän osalta olevan suurtakaan eroa Suomen ja Ruotsin toimintatapojen välillä.
En minäkään, ja uskon yhä että toimintatavat ovat vertauskelpoisia. Alan tosin olemaan sitä mieltä että ero on asenteissa. Olen nyt saanut lukea monta viestiä, joissa kirjoittaja keksii selityksiä ja jopa hyväksyy sen että kirjeitä katoaa, ilman että kukaan osaa selittää mihin ja miksi.
Lisäksi kirjoitit postin seuranta- ja jäljitysmahdollisuuksista
Olen esittänyt siitä paljon, sillä postin seuranta- ja jäljitysmahdollisuus ei voi olla mitenkään ylivoimaista. Vain mielikuvitus asettaa tähän rajat. Itse en pelkäisi sekuntiakaan kehitellä systeemejä, jos sellaiseen olisi tarve.
Postin kohdalla puhutaan niin laajasta verkostosta niin suurella päivittäisellä volyymilla, että se asettaa käytännössä omat rajoitteensa.
Jokainen yksikkö pystyy toimimaan itsenäisesti ja hoitamaan oman osuutensa. Sillä jos se on osa suurta organisaatiota ei ole mitään merkitystä.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Näin lakko- ja ammattiyhdistyskeskustelun jälkimainigeissa kysyn, että eikös esimerkiksi valtiollinen posti olisi juuri oikea paikka antaa työtä myös niille, joille sikakapitalistiriistäjätyönantajan alati kasvaneet tehokkuus- ja virheettömyystavoitteet ovat liikaa?
Siis jossakin olisi työpaikka, jossa ei lusikalla jaetulta vaadittaisi kauhallista.

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Itse saan ja lähetän postia lähes viikottain.
Muutaman kuukauden sisällä meille on tullut kolme kertaa eri ihmiselle tarkoitettua postia.
Niissä on nimet ja osoitteet ihan selvästi kirjoitettuna, on ollut syntymäpäiväkortti, kirje ja lasku. Pitäisikö näissä tapauksissa viedä ne takaisin lähimpään Postiin ja sanoa niiden tulleen väärään osoitteeseen? Nuo kaikki ovat kuitenkin olleet saman tai viereisen kadun asukkaalle, joten olen käynyt pudottamassa oikeaan postiluukkuun (tulee ainakin lähiseutu tutuksi oikeaa taloa etsiessä).
Viime viikolla tiesin että pitäisi tulla aika tärkeä kirje, mutta sitä ei tullut. Muutaman tunnin päästä soi ovikello ja nainen sanoi olevansa naapuritalosta, ja että minun kirjeeni oli tullut heille (siinäkin oli nimi ja osoite ihan selvästi ja oikein).
Tällä alueella ei olisi mikään ihme, vaikka olisi heittänyt roskiin tuon kirjeen, mutta onneksi sattui olemaan ystävällinen ihminen jolle olen erittäin kiitollinen.

Tuntuu ainakin tällä seudulla Posti sekoilevan turhan usein.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Pingu
Pitäisikö näissä tapauksissa viedä ne takaisin lähimpään Postiin ja sanoa niiden tulleen väärään osoitteeseen?
Kyllä, muuten autat siinä että postiljooni saa sekoilla rauhassa myös tulevaisuudessa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja
Ja postilla on vielä se etu ettei lajiteltavaa tavaraa tarvitse edes itse valmistaa, ei markkinoida, ei kehitellä jne.

Tästä aiheutuu myös ongelmia, tuotannossa kulkeva tavara ei ole tasalaatuista koska se ei ole Postin itsensä hyväksymää, on jos jonkinlaisia osoitteita, tuherroksia, muhkuraisia lähetyksiä etc.

Luulisi siis että itse tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen löytyisi riittävästi aikaa. Tähän sisältyy myös henkilökunta. Jokainen työnantaja tuntee henkilökuntansa - jos haluaa - ja tietää kehen voi luottaa ja kehen ei.

Asiansa osaavana yrityksenä Posti panostaa myös tähän, tuotannonohjauksessa, logistisissaratkaisuissa, elektronisissaratkaisuissa - kaikkialla on ammattilaisia valvomassa tuotannon sujumista. Eräs ongelma tässä vain on se, että moni näistä ammattilaisista ei ole sinut Postin tuotantotapojen kanssa, ts. he tulevat työhönsä jonkin erikoisosaamisen tähden, mutta heillä ei ole laaja-alaista tuntemusta postinkulun ongelmista - tämän asian hoitamisesta kritisoisin hivenen Postia, mutta nähdäkseni parempaan suuntaan he ovat menossa.

Tällä ei ole mitään merkitystä. Hyvä työntekijä tehdään paikan päällä, ei koulussa. Itse asiassa, usein juuri tämä huonosti koulutettu tekee sen parhaimman ja luotettavimman työn, varsinkin jos on kysymys töistä, joissa ei tosiaankaan vaadita mitään ihmeellistä koulutusta.

Tästä voisin lausua eriävän mielipiteeni, sen verran olen työelämässä ollut mukana, että olen nähnyt runsaastikin näitä työntekijöitä jotka ovat vain "töissä" ja tekevät sen minimin. Eikä tämä ongelma ole yksin Postin - samaa esiintyy kaikilla aloilla.

Olen tästä hieman eri mieltä. Työntekijöitä on kahdenlaisia.
1. Työntekijät, joihin voi aina luottaa.
2. Työntekijät, joiden täytyy saada aina mahdollisuus näyttää että heihin voi luottaa...

Tämän perusteella voisi jopa luulla ettet ole tehnyt päivääkään töitä, sanalla sanoen väität aivan uskomattomia asioita.

Hyväkin työntekijä voi tehdä virheitä, (ja tekee niitä), varsinkin laitoksessa jossa yhtä kirjettä ja korttia postinkäsittelijä käsittelee vain sekunnin ajan lajittelutoimituksessa, tuossa ajassa hänen on tehtävä päätös mihin hyllyyn/lokeroon ohjaa lähetyksen. Mikäli kyseessä on kirjelähetystenkoodaaja aikaa on vieläkin vähemmän. Jos pystyt tällaiseen suoritustahtiin useiden tuntien ajan päiväss ilman virheitä olet melkoinen velho - tervemenoa Postille töihin.

Mielenkiintoista, että vaadit postilaisilta virheetöntä työtä - vaaditko sitä myös kaupankassoilta, lääkäreiltä, sairaanhoitajilta, poliiseilta, autonasentajilta, insinööreiltä? kaikista ammattiryhmistä löytyy ihmisiä jotka toisinaan tekevät virheitä, se on inhimillistä - sille ei mahda minkään. Ja, vaikka kyse olisi täysin automatisoidusta työstä (kuvitellaan, että sellainen olisi postissa mahdollista) virheitä voisi syntyä tuolloinkin. kaksi kirjettä takertuu yhteen, milläs kone ne erottelee hihnalla toisistaan jos se antureillaan näkee vain yhden kirjeen? Edellinen kuvitelma on todellisuutta, näin tapahtuu jos kirjelajittelukoneessa kaksi lähetystä takertuu sopivalla tavalla kiinni toisiinsa - toinen, tai pahimmassa tapauksessa molemmat ohjautuvat väärään lokerikkoon, eikä kukaan voi sitä korjata kuin vasta määrätoimipaikassa, mikäli postinkantaja havaitsee tämän.

Jos olet ollut postissa töissä, niin tiedät varmasti että sieltä löytyy ihmisiä, jotka eivät tee koskaan virheitä. Mutta annan tässä sen verran periksi että näin voi joskus käydä, mutta jos se merkitsee sitä että kirje katoaa kuin pieru saharaan, silloin ollaan metsässä, eikä voida enää viitata inhimillisiin erehdyksiin. En usko että kysymys on siitä tuleeko kirje aina ja sataprosenttisesti perille heti seuraavana päivänä, vaan siitä että se tulee perille. Jos kirje vain katoaa, niin silloin on jossakin jotain vikaa.

Veikkaan, että tunnen postinlogistiikkaa paremmin kuin sinä - voin 100% varmuudella sanoa, että hyväkin työntekijä tekee virheitä, (ks. yllä).

Muuten, oletko sinä 100% varma ettet tee koskaan työssäsi virheitä?

Myös olosuhteet mahtuvat tavallisen kuluttajan korvienväliin ja se jos salama iskee postiljooniin on myös juttu, jonka varmasti kaikki hyväksyvät. Mutta kuten jo monta kertaa olen huomauttanut, postin tulee tietää miten, missä ja milloin tavara liikkuu ja kadonneille lähetyksille on löydyttävä selitys.

Olosuhteet eivät mahdu tavallisen kuluttajan korvienväliselle alueelle, jos lehti jää tulematta sen takia, että lentoa ei tullut Postia syytetään asiasta - ei lentoyhtiötä. Edellinen on faktaa.

Pakettivirrasta postilla kyetään seuraamaan lähes 100% tavaranvirtaumaa, olen maininnut viesteissäni poikkeuksia jolloin tämä ei päde, joten ei asiasta tämän enempää.

Lisämaksullisten kirjelähetysten ollessa kyseessä lukema on myös lähelle 100%, mutta edelleen on sattuman mahdollisuus olemassa. Lähetys voi vaurioitua tuotannossa siten ettei sitä kyetä enää rekisteröimään jolloin se eräällä tavalla "katoaa", ja jos käy siten ettei kyseinen lähetys löydä vastaanottajalle, ja vastaanottajan/ lähettäjän tiedustellessa asiaa Posti ei voi muuta kuin valitellen todeta lähetyksen "kadonneen" tuotannossa, mutta tuolloinkin toimihenkilöiden tulee opastaa asiakasta reklamaation tekemisessä. "Kadonnut" lähetys voi löytyä vaikkei se tietoverkossa enää näykään saapuneen perille, tuolloin siitä lähetetään katoamisilmoitus ja etsintä suoritetaan manuaalisesti - useimmat kadonneet lähetykset päätyvät tiettyihin pisteisiin Suomessa, itseasiassa nykyisin muistaakseni Jyväskylään, jossa niitä säilytetään määräajan ja niille tehdään muutkin lain sallimmat toimet jotta vastaanottaja/ lähettäjä saataisi selville.

Tavallinen kirjeposti onkin ongelmallisempaa, se kulkee ilman lähetystunnusta Postin tuotannossa joten jos sellainen katoaa, on sen etsiminen tietoverkon kautta mahdotonta, mutta tuolloinkin manuaalinen etsintä voi tuottaa tuloksen, ts. lähetys joutuu lopulta sinne Jyväskylään (?).

En minäkään, ja uskon yhä että toimintatavat ovat vertauskelpoisia. Alan tosin olemaan sitä mieltä että ero on asenteissa. Olen nyt saanut lukea monta viestiä, joissa kirjoittaja keksii selityksiä ja jopa hyväksyy sen että kirjeitä katoaa, ilman että kukaan osaa selittää mihin ja miksi. Olen esittänyt siitä paljon, sillä postin seuranta- ja jäljitysmahdollisuus ei voi olla mitenkään ylivoimaista. Vain mielikuvitus asettaa tähän rajat.

Itseasiassa tilastojen valossa asenteet Suomen ja Ruotsin laitoksissa eivät juurikaan eroa toisistaan, tulos on periaatteessa sama - toisinaan tilastollisesti Suomi on parempi, toisinaan hienokseltaan Ruotsi. Itseasiassa Ruotsissa on ollut mm. Tomtebodassa suurempia ongelmia kuin vastaavissa laitoksissa Suomessa - erityisesti Pasilassa.

Jos posti ryhtyisi seuraamaan jokaista postilähetystä elektronisesti olisi se mahdotonta toteuttaa taloudellisesti, sehän tarkoittaisi sitä, että jokainen lähetys tulisi varustaa viivakoodilla tms. merkinnällä - pelkkä postimerkki ei kelpaa koska leimauksessa postimerkki "tuhotaan" ja jos siihen asettaa viivakoodin tekee leima koodin lukemisen mahdottomaksi, eli viivakoodin tai muun tunnisteen tulee olla erillinen postimerkistä. Kuka ne laittaa lähetyksiin? Jos asiakas, niin kuka lukee lähetykset postilla järjestelmään? Oikein - työntekijät, mikä tarkoittaa sitä, että työntekijäitä on varattava rutosti lisää, mikä lisää kustannuksia ja koska kyseessä on voittoa tuottava laitos arvannet kuka tämän järjestelmän maksaa? Oikein - asiakas, olisitko sinä valmis maksamaan monin kertaisesti kirjelähetksistä jotta niitä voitaisi seurata lähes 100% varmuudella - ja tuolloinkin jää sija inhimilliselle erehdykselle. Käy tutustumassa www.posti.fi -sivuilla hinnastoja, vertaile pikakirjeen ja tavallisen kirjelähetyksen hintaeroja - tuosta voit hivenen päätellä mitä tällainen järjestelmä tulisi asiakkaalle maksamaan. Minä en ainakaan halua sitä, että postikuluni kasvavat vuodessa likipitäen kymmen kertaisiksi.

Mitä tulee selityksiin, harvapa niitä on keksinyt - kyse on siitä totuudesta mikä niin Suomessa kuin yleismaailmallisesti posteissa vallitsee. 100% varmuuteen ei millään muotoa päästä Postin joutuessa hoitamaan sellaisen volyymin tavaraa vuorokaudessa, lajittelukeskuksissa tehdään töitä 24h vuorokaudessa, ja tästä huolimatta kiirettä pitää.

Kirjeitä voi kadota "tuhansin" eri tavoin. Omalla toiminnallaan Posti koettaa minimoida tällaisen mahdollisuuden mutta aina on mahdollista, että yksi kirje 100 000 katoaa - joko hetkeksi tai lopullisesti.

Pitänee jatkaa myöhemmin, nyt on aika suunnata toisaalle.

vlad.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pikaisesti vielä...

Viestin lähetti Pingu
Pitäisikö näissä tapauksissa viedä ne takaisin lähimpään Postiin ja sanoa niiden tulleen väärään osoitteeseen?ihminen jolle olen erittäin kiitollinen.

Kuten ninja jo totesi, postitoimipaikkaan vain tekemään asiallinen ilmoitus. Jos sekään ei auta niin sitten alueen jakelupäällikköön yhteyttä.

Reklamaatiota voi myös antaa Postin nettisivujen (www.posti.fi) kautta. Toimii - omakohtaista kokemusta asiasta.

vlad.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vlad
Tästä aiheutuu myös ongelmia, tuotannossa kulkeva tavara ei ole tasalaatuista koska se ei ole Postin itsensä hyväksymää, on jos jonkinlaisia osoitteita, tuherroksia, muhkuraisia lähetyksiä etc.
... josta postilla on kohta satojen vuosien kokemus. Ymmärrän jos osoite on väärä, tai väärin kirjoitettu, mutta siitä huolimatta lähetys ei saa kadota.
he tulevat työhönsä jonkin erikoisosaamisen tähden
Myös meillä on paljon ihmisiä töissä, joilla on erikoisia taitoja. Moni ei ole koskaan edes käynyt tuotantopuolella. Siitä huolimatta he ovat osa kokonaisuutta. Nähdäänkö tämä Suomen Postissa jotenkin eri tavalla?!
työntekijöitä jotka ovat vain "töissä" ja tekevät sen minimin.
Tämä on työntekijöille se yhteinen piirre - tehdään minimi, eikä pätkääkään enempää. Yleensä ei ole mitään mieltä edes ehdottaa että pitäisi tehdä enemmän, tai jotain muuta lisäksi (ilman palkankorotusta). Sen sijaan hyvän työn vaatiminen onnistuu, kunhan työntekijä motivoidaan jotenkin. Raha on yksi hyvä keino. Toinen hyvä tapa on rekisteröinti. Se kaikkein välinpitämättöminkin alkaa osoittamaan yllättäen huolellisuutta, jos hän tietää että virheet jäljitetään.
Toisiin taas tepsii pikku kehu. Muistan kerran kun saimme uuden työntekijän. Vein hänet sille kaikkein eniten työhönsä tympiintyneelle oppiin. Kaveri muuttui täysin, otti valtavan vastuun uudesta työntekijästä ja piristyi muutenkin paljon. Joillakin työpaikoilla vallitseva tylsyys ja ahdistava ilmapiiri on joskus rikottava jotenkin. Joskus.. paremman työ-ympäristön puolesta on työskenneltävä aina.
Tympiintynyttä työntekijää "rangaistaan" usein työpaikalla. Hän ei saa ylimääräisiä korotuksia, eikä häntä oteta koskaan huomioon muissakaan asioissa. Minusta tämä on väärin. Tylsiäkin töitä voidaan aina parantaa ja päästä myös parempiin tuloksiin - kannustamalla työntekijöitä.
Hyväkin työntekijä voi tehdä virheitä,
Näin on. Mutta myös sellaisia työntekijöitä on paljon, jotka eivät tee koskaan virheitä, vaan heille on tärkeää tehdä työnsä moitteettomasti, päivästä päivään, vuodesta toiseen.
Jos olet tosiaankin ollut paljon työelämässä, olet takuulla nähnyt tällaisia ihmisiä paljon.
Jos pystyt tällaiseen suoritustahtiin useiden tuntien ajan päiväss ilman virheitä olet melkoinen velho - tervemenoa Postille töihin.
Ymmärtääkseni, näin yleisesti katsoen siis - posti toimii hyvin Suomessa. Tällaisia velhoja siis sieltä löytyy jo ennestään paljon. Minun ei siis tarvitse lähteä näyttämään. Toiseksi, jos tämä on ongelma, miksei osoitteita lueta koneellisesti?
Mielenkiintoista, että vaadit postilaisilta virheetöntä työtä - vaaditko sitä myös kaupankassoilta,
Kaupankassa teki joskus aikoinaan virheitä. Kaupassa, josta ostan aina elintarvikkeet, on kassaan naputtelu poistettu jo vuosia sitten. Neiti vetää tavarat ohi ja tunnistin lukee viivakoodin - pip- seuraava... Kyllä, vaadin kaupan kassoilta virheettömän työn ja saan sen myös. Pitäisikö postin saada jonkinlainen immuniteetti tässä asiassa?
kaikista ammattiryhmistä löytyy ihmisiä jotka toisinaan tekevät virheitä, se on inhimillistä - sille ei mahda minkään.
Kyllä vain, mutta jos poliisi tekee virheen, katoaako putkaan pistetty puliukko? Hukkaako sairaanhoitaja vanhuksen jos hän töpeksii? Oletko kuullut autonasentajasta, joka kadotti asiakkaan auton?
Olen ehkä ilmaissut itseni hieman huonosti, tai sitten et ole lukenut ajatuksella. Myös postissa on tilaa virheille, jos ne pystytään korjaamaan. Näinhän se toimii joka paikassa. Mutta toistan; postilla on pitkä kokemus, minusta tuntuu hullulta että vielä tässä vaiheessa hukkaavat postia.
kaksi kirjettä takertuu yhteen,
vlad, nyt alat takertua jo epätoivoisuuksiin. Jos kaksi kirjettä takertuu toisiinsa, tarkoitatko siis että toinen niistä, todennäköisesti se alimmainen, seuraa sitä päällimmäistä koko prosessin läpi ja siitä eteenpäin, postiljoonin laukussa vastaanottajalle asti - eikä tule ikinä takaisin?
Olisin todella hämmästynyt jos kaikki automatiikka postissa toimisi aina moitteettomasti, mutta se jos koneiden reistailu automaattisesti tietää sitä että posti katoaa on kyllä aika kumma juttu:-)
Mutta, kuten totesit, se voidaan joissakin tapauksissa korjata määränpäässä, siis mikä tässä on ongelmana? Tästähän minä olen koko ajan toitottanut, postin tulee tietää missä kama liikkuu, kirjeet eivät saa kadota.
Veikkaan, että tunnen postinlogistiikkaa paremmin kuin sinä - voin 100% varmuudella sanoa, että hyväkin työntekijä tekee virheitä, (ks. yllä).
Uskon. Tunnet varmasti paremmin. Minä taas voisin esitellä sinulle vaikka kuinka paljon ihmisiä välittömästi, jotka eivät tee työssään koskaan virheitä. Uskon myös tuntevani suomalaiset sen verran hyvin, että voin väittää että myös postista löytyy ihmisiä, jotka tekevät aina moitteettomasti työnsä.
Muuten, oletko sinä 100% varma ettet tee koskaan työssäsi virheitä?
Olen 100% varma siitä että teen joskus työssäni virheitä. Voitko sinä sanoa 100% varmuudella, ettei sinusta ole tekemään mitään työtä virheettömästi?
Olosuhteet eivät mahdu tavallisen kuluttajan korvienväliselle alueelle, jos lehti jää tulematta sen takia, että lentoa ei tullut Postia syytetään asiasta - ei lentoyhtiötä. Edellinen on faktaa.
Jos postin tulematta jäämiseen on pätevä syy, niin se hyväksytään. On tosin olemassa ihmisiä, jotka eivät hyväksy vaikka syy olisi mikä. Tämäkin on faktaa.
jolloin se eräällä tavalla "katoaa", ja jos käy siten ettei kyseinen lähetys löydä vastaanottajalle, ja vastaanottajan/ lähettäjän tiedustellessa asiaa Posti ei voi muuta kuin valitellen todeta lähetyksen "kadonneen" tuotannossa,
Juuri tätä tarkoitan. Posti valittelee, siis rutiinit puuttuvat. Jos lähettäjä/vastaanottaja osaa sanoa milloin lähetys on postitettu ja minne se on luovutettu, niin minun käsittääkseni sen pitäisi riittää postille. Sen jälkeen asiakkaalle voidaan kertoa mistä se löytyy. Jos lähetys on kärsinyt, niin sen yleensä voi tunnistaa kuitenkin, jos sen lähettäjän ja vastaanottajan nimet ja osoitteet on kirjoittettu selvästi. Uskon että kirje tai paketti tuhoutuu äärimmäisen harvoin (ei taida tapahtua koskaan) niin pahoin, etteikö siitä voisi jotain lukea. Ja sellaisille lähetyksille löytyy varmasti myös oma paikkansa - josta niin voidaan myöhemmin kaivella esiin.
Unohdin muuten tässä uudet hanskani linja-autoon muutama päivä sitten. Joku kehoitti minua käymään bussiyhtiön löytötavaratoimistossa. Se sijaitsi niin lähellä että päätin käydä. Tiesin päivämäärän, joten virkailijalla oli helppo hakea iso laatikko, josta löytyi "sen kuukauden hanskat." Kaikki hansikkaat olivat sievästi lajiteltu ja sieltähän ne löytyivät minunkin, vaikkei niissä ollut edes nimeä.
Ruotsissa on ollut mm. Tomtebodassa suurempia ongelmia kuin vastaavissa laitoksissa Suomessa
Tomtebodasta en tiedä, mutta Göteborgissa oli suuria ongelmia kun lajittelu automatisoitiin muutamia vuosia sitten. Siitä huolimatta posti tuli perille.
Nyt se toimii hienosti. Pääposti alkaa tosin olla ahdas ja muuttaa pian uusiin tiloihin Härrydaan.
Asenteilla tarkoitan itse ihmisiä, en laitoksia. Miten posti voi toimia hyvin, jos kaikkea yhä selitellään ja pidetään luonnollisena että tavaraa katoaa?
Jos posti ryhtyisi seuraamaan jokaista postilähetystä elektronisesti olisi se mahdotonta toteuttaa taloudellisesti,
Höpö höpö. Tämän päivän tekniikka antaa kaikki mahdollisuudet, eikä tarvitse edes tulla kalliiksi. Kaikkien lähetyksien tiedot voidaan tallettaa esim. palvelimelle automaattisesti. Olen paljon tekemisissä tällaisen tekniikan kanssa ja tiedän miten yksinkertaista se on toteuttaa.
Kuka ne laittaa lähetyksiin?
En ole töissä postissa, mutta ymmärtääkseni jokainen lähetys leimataan jossain vaiheessa. Siis prosessissa on vaihe, jolloin joku koskee/mänttää tai kirjoittaa jotain lähetykseen. Onko siis tämän operaation yhteydessä mahdotonta tehdä jotain muutakin? Esim, lukea ja tallettaa (automaattisesti) vastaanottajan nimi ja osoite, tai peräti leimata samalla iskulla se viivakoodi? Mitä vaan! Tämä nyt oli ihan vaan jotain joka tuli mieleen ensimmäisenä.
lisää kustannuksia ja koska kyseessä on voittoa tuottava laitos arvannet kuka tämän järjestelmän maksaa?
Kuten jo mainitsin, uusi tekniikka ei ole tänä päivänä välttämättä kallista, joskus se on jopa naurettavan halpaa. Sitäpaitsi, paljonko maksaa kadonneittein kirjeitten jahtaus? Ei kai sekään ihan ilmaista ole!

Toiseksi, kirjeiden postitus ei ole tänä päivänä kallista - päinvastoin, minusta se on erittäin edullista. En usko että kukaan panisi hanttiin jos hintoja nostettaisiin, luotettavuuden parantamiseen viitaten.
Mitä tulee selityksiin, harvapa niitä on keksinyt
Niin, posti selittää, totta kai. Sinä myös.

Tutustuin nopeasti linkkiin, mutta en löytänyt mitään ISO-certifikaatista. Kyllä kai Suomen Postilta pitäisi sellainen löytyä, vai enkö vain huomannut?

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Viestin lähetti Pingu
Itse saan ja lähetän postia lähes viikottain.
Muutaman kuukauden sisällä meille on tullut kolme kertaa eri ihmiselle tarkoitettua postia.
Niissä on nimet ja osoitteet ihan selvästi kirjoitettuna, on ollut syntymäpäiväkortti, kirje ja lasku. Pitäisikö näissä tapauksissa viedä ne takaisin lähimpään Postiin ja sanoa niiden tulleen väärään osoitteeseen? Nuo kaikki ovat kuitenkin olleet saman tai viereisen kadun asukkaalle, joten olen käynyt pudottamassa oikeaan postiluukkuun (tulee ainakin lähiseutu tutuksi oikeaa taloa etsiessä).
Viime viikolla tiesin että pitäisi tulla aika tärkeä kirje, mutta sitä ei tullut. Muutaman tunnin päästä soi ovikello ja nainen sanoi olevansa naapuritalosta, ja että minun kirjeeni oli tullut heille (siinäkin oli nimi ja osoite ihan selvästi ja oikein).
Tällä alueella ei olisi mikään ihme, vaikka olisi heittänyt roskiin tuon kirjeen, mutta onneksi sattui olemaan ystävällinen ihminen jolle olen erittäin kiitollinen.

Tuntuu ainakin tällä seudulla Posti sekoilevan turhan usein.

Meillä sattui tuota kesällä vähän väliä. Perkele Veikkajat ja Soundit tuli muutaman päivän viiveellä. Posti jakoi meiden postia saman rapun asukkaille ja meille tuli meille kuulumatonta postia.
Soitto postin lajitteluun ja sen jälkeen ei ole moista tapahtunut. Tosin meille jakoi tuolloin kesälomatuuraaja, mutta silti ihmetyttää jos ei viitisi katsoa mihin luukkuun postit jakaa, tätä kesti kuitenkin jonkun aikaa..Itse kyllä vein naapurien postit saman tien heille.

Mutta ilmoitus SUORAAN LAJITTELUUN niin menee varmasti viesti perille!

Ja meille sattui vielä niin että alakerran tahvo vei meittin postit suoraan pääpostiin missä ne sitten kiepuivat muutaman päivän..

Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
En ole töissä postissa
Etkä varmasti ole koskaan ollutkaan, ja sen kyllä huomaa. Piste tälle keskustelulle omalta osaltani.

EDIT: Ettei nyt ihan one-lineriksi jää, niin todettakoon vielä, että itse tulen 100 % varmuudella tekemään virheitä jatkossakin, Postin palveluksessa siis mahdollisesti työskennellessäni. Ehkä olen sitten väärällä alalla, väärin koulutettu tai jotain..

Viimeksi muokattu:

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
En ole töissä postissa, mutta ymmärtääkseni jokainen lähetys leimataan jossain vaiheessa. Siis prosessissa on vaihe, jolloin joku koskee/mänttää tai kirjoittaa jotain lähetykseen. Onko siis tämän operaation yhteydessä mahdotonta tehdä jotain muutakin? Esim, lukea ja tallettaa (automaattisesti) vastaanottajan nimi ja osoite, tai peräti leimata samalla iskulla se viivakoodi? [/B]
Tartun nyt nopeasti vain tähän; tuollaisella systeemillä voitaisiin dokumentoida yksittäisen postilähetyksen sijainti sillä hetkellä, eli toisinsanoen "kuitata vastaanotetuksi" (ei tosin jäljitä kirjeen kulkua kirjelaatikosta/virkailijalta/tms. leimausvaiheeseen). Seurantaa tuo ei kuitenkaan helpottaisi, koska postia siirretään paikasta toiseen huomattavasti suuremmissa erissä (laatikoittain, rullakoittain jne.). Nämä suuremmat erät taitavat olla nykyäänkin kooditettuja. Jokaisen yksittäisen lähetyksen seuraaminen suurempien massojen sisällä vaatisi kai lastin purkamista jokaisessa käsittelyvaiheessa ja lähetysten leiman "lukemista" yksitellen? Tällaisella systeemillä saisimme nyt jo alkaa lähettelemään ensi vuoden pääsiäiskortteja, jotta ehtisivät ajoissa perille.

En oikein usko sitäkään, että sadan vuoden kokemus postinkulun kehitystyöstä olisi ihan helposti mullistettavissa prosesseja tuntemattomien amatöörien toimesta. Osaoptimointi on helppoa, mutta noinkin valtavan massan hallitseminen kokonaisuutena kaikki realiteetit huomioden on jo monimutkaisempaa ja siinä vain yksinkertaisesti ei voida, tai pikemminkin kannata, varmistaa kaikkea idioottivarmaksi.

Nuo puheesi yksittäisten osa-alueiden riippumattomuudesta kokonaisuutta ajatellen maistuvat hyvältä teoriakirjassa, mutta täydeltä paskalta käytännössä.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti Shane
EDIT: Ettei nyt ihan one-lineriksi jää, niin todettakoon vielä, että itse tulen 100 % varmuudella tekemään virheitä jatkossakin, Postin palveluksessa siis mahdollisesti työskennellessäni. Ehkä olen sitten väärällä alalla, väärin koulutettu tai jotain..

Ihan vapaasti. Eiköhän meistä muutkin (no minä ainakin) tee virheitä omassa työssään/opiskelussaan/mitä sitten tekeekään.

Aina on erehtyminen mahdollista. Miten tämän virheen sitten paikkaa on sitten toinen juttu.

Ja jossei ihan mene väärille linjoille: minulla ei ole ollut ongelmia Postin tai sen palveluiden kanssa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turhaahan tämä on mutta josko kerran vielä kiellon päälle...

... josta postilla on kohta satojen vuosien kokemus. Ymmärrän jos osoite on väärä, tai väärin kirjoitettu, mutta siitä huolimatta lähetys ei saa kadota.

Kuten jo todettua, kaikista varotoimista huolimatta lähetys voi erinäisistä syistä johtuen kadota.

Myös meillä on paljon ihmisiä töissä, joilla on erikoisia taitoja. Moni ei ole koskaan edes käynyt tuotantopuolella. Siitä huolimatta he ovat osa kokonaisuutta. Nähdäänkö tämä Suomen Postissa jotenkin eri tavalla?!

Eräässä vaiheessa Postin ongelma oli se, että se turvautui liiaksi ulkopuoliseen konsultointiapuun, tästä seurasi sellaisia ongelmia, että tuotannossa jouduttiin toimimaan tavalla mikä ei ollut fiksua kokonaisuuden kannalta, ts. postin tuotannosta tietämättömät henkilöt antoivat päätöksiä joitä ei välttämättä voitu sellaisenaan tuotannossa toteuttaa, mikä sitten lisäsi virheiden mahdollisuutta.

Tämä on työntekijöille se yhteinen piirre - tehdään minimi, eikä pätkääkään enempää. Yleensä ei ole mitään mieltä edes ehdottaa että pitäisi tehdä enemmän, tai jotain muuta lisäksi (ilman palkankorotusta). Sen sijaan hyvän työn vaatiminen onnistuu, kunhan työntekijä motivoidaan jotenkin. Raha on yksi hyvä keino. Toinen hyvä tapa on rekisteröinti. Se kaikkein välinpitämättöminkin alkaa osoittamaan yllättäen huolellisuutta, jos hän tietää että virheet jäljitetään.

Minulla on kokemusta erilaisista logistisia sekä kuljetuspalveluita tarjoavista firmoista, Posti eroaa joukosta siinä, että volyymit ovat aivan toista luokkaa kuin normaalissa päivittäistavaravarastossa.

Tietty Postilla on parantamisenvaraa, sitä en kiellä - palkka voisi olla tuotannossa parempi - tällä hetkellä se ei ole vertailukelpoinen muiden logistiikka-alan firmojen kanssa. Mikäli palkkaa nostettaisi hivenen se voisi tuoda motivaatiota lisää, mikä osaltaan voisi vähentää virheiden mahdollisuutta - tässä kohdin Postin johdolla on peiliin katsoimisen paikka. Vaikka palkkaluokkia on portaistettu, ja vaikka tuotannossa on henkilökohtaisenosaamisen lisiä ei tämä ole välttämättä riittävän suuri motivaattori työntekijöille. Alle 10 euron tuntipalkka ei kovinkaan monia motivoi pidemmänpäälle. Tekisitkö sinä sellaisella palkalla kiireistätyötä päivästä toiseen? Minä olen tehnyt ja se ei todellakaan ole mikään naurunpaikka.

Tympiintynyttä työntekijää "rangaistaan" usein työpaikalla. Hän ei saa ylimääräisiä korotuksia, eikä häntä oteta koskaan huomioon muissakaan asioissa. Minusta tämä on väärin. Tylsiäkin töitä voidaan aina parantaa ja päästä myös parempiin tuloksiin - kannustamalla työntekijöitä.

Allekirjoitan tämän täysin, tämän suhteen Postilla on vielä parantamisenvaraa.

Mutta myös sellaisia työntekijöitä on paljon, jotka eivät tee koskaan virheitä, vaan heille on tärkeää tehdä työnsä moitteettomasti, päivästä päivään, vuodesta toiseen.
Jos olet tosiaankin ollut paljon työelämässä, olet takuulla nähnyt tällaisia ihmisiä paljon. Ymmärtääkseni, näin yleisesti katsoen siis - posti toimii hyvin Suomessa. Tällaisia velhoja siis sieltä löytyy jo ennestään paljon. Minun ei siis tarvitse lähteä näyttämään.

En kiellä sitä etteikö hyvä työntekijä tekisi vähän virheitä, suorastaan minimaalisesti, mutta olen henkilökohtaisesti nähnyt kuinka todella hyvä ja tunnollinen työntekijä tekee virheitä vaikka hän koettaisi kuinka välttää niitä. Missään muussa firmassa en ole nähnyt työntekijän joutuvan tekemään niin montaa päätöstä per tunti kuin postissa. Tässä täydellisinkin työntekijä tekee virheen silloin tai tällöin - he eivät eroa siinä minkään muunkaan firman työntekijöistä joten miksi heiltä tulisi vaatia sellaista mihin kukaan muukaan ei pysty.

Toiseksi, jos tämä on ongelma, miksei osoitteita lueta koneellisesti?

Koneellisesti ei kyetä lukemaan käsin kirjoitettuja osoitteita ja korttipostissa lähes kaikki osoitteet on kirjoitettu käsin. Lisäksi muustakin postista osa on sellaista jota kone ei kykene lukemaan - tuolloin tarvitaan koodaajia, ts. inhimillisen virheen mahdollisuus lisääntyy, tai toiseksi kone tulkitsee osoiteen väärin jolloin lähetys ohjautuu välittömästi väärään lokerikkoon mistä seuraa pahimmassa tapauksessa virhe, eli posti voi viivästyä.

Kaupankassa teki joskus aikoinaan virheitä. Kaupassa, josta ostan aina elintarvikkeet, on kassaan naputtelu poistettu jo vuosia sitten. Neiti vetää tavarat ohi ja tunnistin lukee viivakoodin - pip- seuraava... Kyllä, vaadin kaupan kassoilta virheettömän työn ja saan sen myös. Pitäisikö postin saada jonkinlainen immuniteetti tässä asiassa?

Kuinkahan monta kertaa kassa unohtaa poistaa hälyttimen tuotteista, seuraa aiheeton hälytys, ts. virhe.

Oletko tarkkaillut maksamiasi hintoja kuinka tarkkaan, aina silloin tällöin veloitetaan väärin ja jos asiakas ei ole tarkkana seuraisi virhe, toisinaan virhe seuraa kaikesta huolimatta. Minulla viimeksi jokunen viikko sitten tuotteesta yritettiin periä eri hinta mikä siihen oli merkitty, en ostanut eikä kassa suostunut myömään sitä sillä hinnalla mikä siihen oli merkitty - kyse oli dvd-leffasta ja kaupalle olisi tullut tappiota korkeintaan kymmenisen euroa.

Kyllä vain, mutta jos poliisi tekee virheen, katoaako putkaan pistetty puliukko? Hukkaako sairaanhoitaja vanhuksen jos hän töpeksii? Oletko kuullut autonasentajasta, joka kadotti asiakkaan auton?

Kuinkahan monta kertaa putkaan on kuollut asiakas - huomattavasti pahempi asia kuin kirjeen katoaminen. Yksikin putkakuolema on liikaa, mutta missä ovat poliisien kritisoijat tässä tapauksessa?

Aina silloin tällöin - joka talvi siis - katoaa joku vanhus vanhainkodista ja tulokset ovat useimmiten ikävät. Vanhus löytyy kuolleena.

Monasti autonasentaja on jättänyt tekemättä työn josta hän laskuttaa - verrattavissa täysin Postin tekemiin virheisiin, ja jos volyymejä verrataan niin veikkaampa etteivät autonasentajat saa kovinkaan mairittelevia papereita.

Olen ehkä ilmaissut itseni hieman huonosti, tai sitten et ole lukenut ajatuksella. Myös postissa on tilaa virheille, jos ne pystytään korjaamaan. Näinhän se toimii joka paikassa. Mutta toistan; postilla on pitkä kokemus, minusta tuntuu hullulta että vielä tässä vaiheessa hukkaavat postia.

Tottahan toki tila on virheille mutta sinähän tässä et tunnu hyväksyvän sitä, että näille virheille on sijansa. Sinähän se vaadit Postilta sellaista mihin mikään muukaan instanssi ei maailmassa pysty. Et todellakaan tunnu käsittävän sitä millaisilla volyymeilla Postissa toimitaan.

Toisekseen, Postilla koetetaan pienentää tätä virheprosenttia kaiken aikaa, ja se pienenee vaikka se toisinaan tuntuu uskomattomalta kun kuuntelee valituksia, ja se pienenisi entisestään mikäli ihmisen reklamoisivat välittömästi jakelu- tms. virheistä.

vlad, nyt alat takertua jo epätoivoisuuksiin. Jos kaksi kirjettä takertuu toisiinsa, tarkoitatko siis että toinen niistä, todennäköisesti se alimmainen, seuraa sitä päällimmäistä koko prosessin läpi ja siitä eteenpäin, postiljoonin laukussa vastaanottajalle asti - eikä tule ikinä takaisin?

Ei tämä ole epätoivoista, olen itse ollut todistamassa kuinka tuhansia kirjeitä on jouduttu manuaalisesti erottamaan toisistaan koska lähetykset ovat takertuneet toinen toisiinsa. Tarkoitin kyseisellä esimerkillä myös sitä kuinka lähetyseristä riippuen Posti ei välttämättä saavuta tavoitenopeutta, en siis sitä, että kaikki tällaiset lähetykset katoaisivat lopullisesti - ilmaisin alunperin itseni siis hivenen heikosti.

Toiseksi, ilmeisesti ihmiset Suomessa ovat erilaisia kuin Ruotsissa, sillä ei ole tavatonta, että asiakkaan jättävät toimittamatta jakelutoimipaikkoihin/ kirjelaatikoihin väärinohjautunutta postia. Lue tätä ketjua niin huomaat kuinka moni ihmettelee sitä mitä tehdä väärin ohjautuneelle postille, meille se on kenties itsestä'änselvää mutta ei kaikille. Pahimmissa tapauksissa niitä on toimitettu roskapöntöistä postiin takaisin - eikä kyse ole yksittäistapauksista.

Olisin todella hämmästynyt jos kaikki automatiikka postissa toimisi aina moitteettomasti, mutta se jos koneiden reistailu automaattisesti tietää sitä että posti katoaa on kyllä aika kumma juttu:-)

Ei automaattisesti mutta silloin tällöin koneiden reistailu voi johtaa kirjeen totaaliseen tuhoutumiseen - jälleen omakohtaista kokemusta.

Mutta, kuten totesit, se voidaan joissakin tapauksissa korjata määränpäässä, siis mikä tässä on ongelmana? Tästähän minä olen koko ajan toitottanut, postin tulee tietää missä kama liikkuu, kirjeet eivät saa kadota.

Ja, kuten minä olen toitottanut - hyvin harva lähetys katoaa kokonaisuudessaan. Normaalin kirjepostin kohdalla se on kuitenkin mahdollista aiemmin luettelemieni (lueteltujen) syiden tähden.

Uskon myös tuntevani suomalaiset sen verran hyvin, että voin väittää että myös postista löytyy ihmisiä, jotka tekevät aina moitteettomasti työnsä. Olen 100% varma siitä että teen joskus työssäni virheitä. Voitko sinä sanoa 100% varmuudella, ettei sinusta ole tekemään mitään työtä virheettömästi?

Likimain samassa yhteydessä toteat postista löytyvän työntekijöitä jotka tekevät moitteetonta työtä ja kuitenkin tunnustat itse tekeväsi silloin tällöin virheitä, jokin ei nyt täsmää? Mielestäni moitteeton työskentely ei tarkoita sitä etteikö toisinaan voisi tehdä virheitäkin - vaikka pidän itseäni moitteettomana työntekijänä teen toisinaan virheitä, en siis ole virheetön työntekijä.

Uskon että kirje tai paketti tuhoutuu äärimmäisen harvoin (ei taida tapahtua koskaan) niin pahoin, etteikö siitä voisi jotain lukea. Ja sellaisille lähetyksille löytyy varmasti myös oma paikkansa - josta niin voidaan myöhemmin kaivella esiin.

Älä usko, työni puolesta olen nähnyt lähetyksiä joista ei ole jäljellä muuta kuin repaleita - tuhoutumisen syynä vika kirjelajittelukoneessa tms. Nämäkin lähetykset toimitetaan ettenpäin - jollei muuta niin sinne Jyväskylään.

Unohdin muuten tässä uudet hanskani linja-autoon muutama päivä sitten. Joku kehoitti minua käymään bussiyhtiön löytötavaratoimistossa. Se sijaitsi niin lähellä että päätin käydä. Tiesin päivämäärän, joten virkailijalla oli helppo hakea iso laatikko, josta löytyi "sen kuukauden hanskat." Kaikki hansikkaat olivat sievästi lajiteltu ja sieltähän ne löytyivät minunkin, vaikkei niissä ollut edes nimeä.

Hienoa, että löytyivät. Aina onni ei kuitenkaan ole myötäinen.

Asenteilla tarkoitan itse ihmisiä, en laitoksia. Miten posti voi toimia hyvin, jos kaikkea yhä selitellään ja pidetään luonnollisena että tavaraa katoaa?

Älä ymmärrä väärin, ei sitä pidetä luonnollisena, että tavaraa katoaa. Volyymit huomioonottaen on kuitenkin todennäköistä, että tavaraa katoaa ainakin hetkellisesti toisinaan. Jos olisit yhden joulun postilla töissä puheesi voisivat muuttua toiseksi.

Tämän päivän tekniikka antaa kaikki mahdollisuudet, eikä tarvitse edes tulla kalliiksi. Kaikkien lähetyksien tiedot voidaan tallettaa esim. palvelimelle automaattisesti. Olen paljon tekemisissä tällaisen tekniikan kanssa ja tiedän miten yksinkertaista se on toteuttaa. En ole töissä postissa, mutta ymmärtääkseni jokainen lähetys leimataan jossain vaiheessa. Siis prosessissa on vaihe, jolloin joku koskee/mänttää tai kirjoittaa jotain lähetykseen. Onko siis tämän operaation yhteydessä mahdotonta tehdä jotain muutakin? Esim, lukea ja tallettaa (automaattisesti) vastaanottajan nimi ja osoite, tai peräti leimata samalla iskulla se viivakoodi? Mitä vaan! Tämä nyt oli ihan vaan jotain joka tuli mieleen ensimmäisenä. Kuten jo mainitsin, uusi tekniikka ei ole tänä päivänä välttämättä kallista, joskus se on jopa naurettavan halpaa.

Postilla lasketaan tarkkaan kuinka kauan aikaa kannattaa käyhttää yhden kirjeen käsittelyyn aikaa, kaikki ylimääräinen aika korottaa hintaa huomattavasti, vrt. 1. luokan kirje ja pikakirje, toista ei rekisteröidä ja toinen rekisteröidään.

Parhaimmillaan kirjelajittelukone lajittelee tunnissa lähes 30 000 lähetystä - todellinen luku on lähempänä 20 000 lähetystä, puhun nyt C4 lähetyksistä ja sitä pienemmistä. Mikäli nämä lähetykset tulisi rekisteröidä järjestelmään jollain muotoa voit laskea mielessäsi kuinka monta työntekijää siihen tarvittaisi jotta Posti kykenisi ylläpitämään määrätyt tavoitenopeudet. Ja, ne ovat 1. luokan osalta noin 97% yhdessä työpäivässä perille. Nyt ne lähetykset esikäsitellään ja tarvittaessa leimataan - toisinaan (usein) asiakas tuottaa kirjeen valmiiksi leimattuina postimaksukoneella/ hinnoittelupalvelussa. Mikäli tähän vaiheeseen lisätään yksi työvaihe lisää tarkoittaa se kustannuksiin lisää tiettyä senttihintaa per lähetys, ja Posti on kartoittanut näitä hyvin tarkkaan ja asiakkaat eivät ole valmiit siihen, että postimaksun hinta nousee kymmennillä senteillä - eivät varsinkaan yritykset, joiden lähetykset vastaavat huomattavasta osasta postin kirjevolyymistä.

Sitäpaitsi, paljonko maksaa kadonneittein kirjeitten jahtaus? Ei kai sekään ihan ilmaista ole!

Eipä tietenkään mutta asiakastyytyväisyyden kannalta laskettua tarkoin se, että parempi maksaa yhden kirjeen etsinnästä kuin nostaa postilähetystenhintoja huomattavasti.

Toiseksi, kirjeiden postitus ei ole tänä päivänä kallista - päinvastoin, minusta se on erittäin edullista. En usko että kukaan panisi hanttiin jos hintoja nostettaisiin, luotettavuuden parantamiseen viitaten. Niin, posti selittää, totta kai. Sinä myös.

En selitä, se on silkkaa faktaa - Posti on teettänyt asiakaskyselyitä, mm. minä olen sellaiseen osallistunut, ja asiakkaat eivät ole valmiit maksamaan ekstraa postin lähettämisestä - jo nykyisellään hinnat Suomessa ovat EU-maiden huippua.

Tutustuin nopeasti linkkiin, mutta en löytänyt mitään ISO-certifikaatista. Kyllä kai Suomen Postilta pitäisi sellainen löytyä, vai enkö vain huomannut?

En ole täysin varma - LP-Logistiikkapalveluita taitaa sellainen löytyä (Suomen Posti OY:n tytärfirma) ja muistaakseni Suomen Posti Oy:ltä sellainen löytyy.

Mikäli kiinnostaa niin laita kysely Suomen Posti OY:lle.

vlad.

pientä edittiä ja hiomista.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Kiekoton
Posteljooneista ei toki ole pahaa sanaa sanottavaksi, vaikka postiluukusta mahtuvia kirjeitä ei toimiteta perille tai jaetaan postia vain asunnon numeron mukaan väärälle kadulle ja ihmiselle.

Posti jaetaan aina osoitteen (asunnon numeron mukaan) mukaan, nimestä välittämättä. Ei jakaja voi tietää, jos asunnossa on väliaikaisesti "Nieminen " käymässä, jolle posti on osoitettu., vaikka alakerrassa asuisi myös "Nieminen".

itse sain yläkerran ihmisen joulukortteja, koska niissä oli erehdyksessä minun ovinumeroni.Posti toimi oikein, kun ei arvannut, kelle ne on tarkoitettu.

Suosikkijoukkue
Viestin lähetti JanJ

Niin, mitäs siitä että maksan sekä verovaroilla että erillisillä postimaksuilla toimimattomasta palvelusta. Antoisaa asiakaspalvelu-uraa Sinulle!

kerropas, mitä verovaroja Posti saa ? Posti on ollut jo yli 10 vuotta osakeyhtiö, joka toimii omilla tuloillaan.

Viimeksi muokattu:

Davey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Posti jaetaan aina osoitteen (asunnon numeron mukaan) mukaan, nimestä välittämättä. Ei jakaja voi tietää, jos asunnossa on väliaikaisesti "Nieminen " käymässä, jolle posti on osoitettu., vaikka alakerrassa asuisi myös "Nieminen".

itse sain yläkerran ihmisen joulukortteja, koska niissä oli erehdyksessä minun ovinumeroni.Posti toimi oikein, kun ei arvannut, kelle ne on tarkoitettu.

Pääsääntöisestihän posti jaetaan tottakai asunnon numeron mukaan, nimestä välittämättä( siis ovessa olevasta).

Mutta kyllä jakaja voi tietää onko Nieminen käymässä jos tämä Nieminen on tehnyt määräaikaisen muutosilmoituksen.

Mutta jos Nieminen on käymässä pari päivää ja hänen olisi tarkoitus saada joku lähetys joka on tärkeä niin yksi vaihtoehto on lähettää kirje asunnossa olevan nimellä ja laittaa tämän kuoren sisään Niemiselle oma kuori.

Suosikkijoukkue
lähdin nyt siitä, että tämä "nieminen " ei ole tehnyt määräaikasta muuttoilmoitusta. tällöin jajaja ei tiedä hänen läsnäolostaan.

toinen tapa on lähettää lähetys Nieminen /co (huoneistossa oleva postinsaaja)

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Etkä varmasti ole koskaan ollutkaan, ja sen kyllä huomaa.
Estääkö se minua keskustelemasta postin toiminnasta? Pitääkö kaikesta olla käytännön kokemusta jos haluaa jutella asiasta? Kuinka moni täällä on pelannut jääkiekkoa SM-liigassa? Ei varmaan moni, mutta keskustella voi, eikö vain?
Piste tälle keskustelulle omalta osaltani.
Uskon että tuollaisella asenteella päätöksesi on oikea, tuen sitä 100%.
Viestin lähetti Shayne
tuollaisella systeemillä voitaisiin dokumentoida yksittäisen postilähetyksen sijainti sillä hetkellä, eli toisinsanoen "kuitata vastaanotetuksi"
Kyllä, siis se olisi ensimmäinen vaihe ja kuittaus siitä että lähetyksen lähettäjä todellakin on pistänyt sen laatikkoon ja laatikon sisältö on toimitettu lajitteluun. Eikö tämä ole jo hyvä alku?
Käsittääkseni posti lajitellaan vielä ainakin yhden kerran sen jälkeen. Silloinkin voidaan lukea ja todeta missä lähetys kulkee.
Nämä suuremmat erät taitavat olla nykyäänkin kooditettuja.
Uskon. Nyt tiedetään jo paljon siitä missä tavara kulkee. Jos tekniikan tarjoamia mahdollisuuksia käytetään, niin lähetystä voidaan seurata postiljoonin laukkuun asti. Silloin voidaan jo varmuudella sanoa missä kirje "katosi." Jos minä olisin postiljooni ja tietäsin että postin kulkua seurattaisiin näin hyvin, olisin todella tarkkana...
En oikein usko sitäkään, että sadan vuoden kokemus postinkulun kehitystyöstä olisi ihan helposti mullistettavissa prosesseja tuntemattomien amatöörien toimesta.
En usko minäkään, mutta jos on käytettävissä sadan vuoden kokemus, uusi tekniikka ja uudet tavat ajatella, on täysin mahdollista mullistaa paljon vaikeimpiakin juttuja.
mutta noinkin valtavan massan hallitseminen kokonaisuutena
Tämä ei pure minuun, ehkä yrityksenä selittää, mutta käytännössä valtava massa antaa myös mahdollisuuksia hyvien rutiinien kehittämiseen. Valtaosa tuotannosta perustuu tänä päivänä siihen, että tavaraa on paljon ja se liikkuu. Jälleen kerran, pitäisikö postin saada immunitteetti sen takia että sattuvat käsittelemään paljon tavaraa?
Nuo puheesi yksittäisten osa-alueiden riippumattomuudesta kokonaisuutta ajatellen maistuvat hyvältä teoriakirjassa, mutta täydeltä paskalta käytännössä.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, tässä on paljolti kysymys asenteista. Posti on juuri sellainen kun me haluamme. Ja posti toimii juuri sillä tavalla kun sitä hoidetaan. Tämä ei ole teoriaa.
Muuten, miksi minä en ole saanut KOSKAAN jonkun toisen postia? Miksi minulta ei ole koskaan kadonnut mitään postinkulun yhteydessä? Miksi minun postiani ei ole koskaan mennyt jollekin toiselle (ainakaan tietääkseni)? Voisiko se johtua siitä etten käytä Suomen postia, vaan maiden, jotka eivät kuulu näihin "EU:n huippuihin." Hahahaaa... Omat lapset ja toisten kakarat, eiks niin?

Jaaha... vlad ei väsy...
Viestin lähetti vlad
Turhaahan tämä on mutta josko kerran vielä kiellon päälle...
Aihe on mielenkiintoinen, toivon mukaan et siis kirjoittele tästä turhautuneena. Kamaan vlad!
Eräässä vaiheessa Postin ongelma oli se, että se turvautui liiaksi ulkopuoliseen konsultointiapuun,
Tämä on aika tavallinen tapa toimia tänä päivänä. Meilläkin on 20% konsultteja. Heidän ehdotuksensa eivät mene tosin automaattisesti läpi, vaan ne seulotaan tarkkaan ennen toimeenpanoa. Konsultteja käytetään usein väärin, heidät asetetaan tehtävän eteen, aletaan laskemaan tunteja ja odotetaan hyviä tuloksia. Suurin ero vakityövoimaan verrattuna on se, että vakityöntekijä yleensä koulutetaan tehtäväänsä, kun taas konsultti tulee salkun kanssa aamulla ja alkaa töihin heti kun tietokone on asennettu. Jos ei tässä vaiheessa olla varuillaan, niin virheiden mahdollisuus ja hukka-aika nousee jyrkästi. Konstultointiapu voi olla tie parempaan toimintaan, mutta väärinkäytettynä se voi antaa myös päinvastaisen tuloksen.
Posti eroaa joukosta siinä, että volyymit ovat aivan toista luokkaa kuin normaalissa päivittäistavaravarastossa.
Mainitsin tämä jo aikaisemmin, postilla on siitä positiiviset edellytykset toiminnassaan, ettei heidän tarvitse valmistaa lähettämäänsä tavaraa. Postin volyymit taitavat edustaa myös EU:ssa sitä alinta tasoa. Jos volyymi on ongelma, niin miksi minulla ei ole ollut koskaan ongelmia postin kanssa? Ruotsissahan täytyy olla postia aika tasan puolet enemmän? Entäs Englanti, Belgia, Saksa, Ranska... jos volyymi on ongelma Suomessa - miten posti yleensä voi kulkea näissä maissa???
Et todellakaan tunnu käsittävän sitä millaisilla volyymeilla Postissa toimitaan.
Et todellakaan tunnu käsittävän sitä, että Suomi on postista puhuttaessa lilliputti-maa. Suomen posti on kuin pieru saharassa kun aletaan vertaamaan todella suuriin organisaatioihin.
Alle 10 euron tuntipalkka ei kovinkaan monia motivoi pidemmänpäälle. Tekisitkö sinä sellaisella palkalla kiireistätyötä päivästä toiseen? Minä olen tehnyt ja se ei todellakaan ole mikään naurunpaikka.
En aliarvioi postissa työskentelevän työpanosta. Se on varmasti kova työ ja siitä voisi/pitäisi takuulla maksaa myös enemmän. Mutta kysymykseesi; en tekisi sillä palkalla töitä koko elämääni, mutta niin kauan kun olisin postin palveluksessa, tekisin työni moitteettomasti. Minulla on ollut 22 eri työnantajaa ja joukossa on myös sellaisia, jotka maksoivat "huonosti." Olen myös tehnyt töitä, joihin verrattaessa posti olisi ollut ihan hyvä vaihto-ehto. Tämä ei kuitenkaan estänyt minua tekemästä työtäni hyvin. Kukaan ei ole vielä moittinut minua huonosti tehdyn työn takia. Periaatteeni on se, että minä voin aina puhua paremman palkan puolesta, mutta palaute ei saa olla "tee ensin parempi työ." En erottele tätä työnantajan tai työpaikan perusteella. Sillä ei ole väliä.
Missään muussa firmassa en ole nähnyt työntekijän joutuvan tekemään niin montaa päätöstä per tunti kuin postissa.
Tämä on myös yksilökysymys. Joku pystyy toimimaan tällaisessa työympäristössä, kun taas toinen käy oksentamassa välillä. On työntajan tehtävä sovittaa työ siten että se pystytään tekemään kunnolla. Heidän tehtävä on myös pitää huolta siitä että oikea mies on oikealla paikalla. Liian kova työtahti voi olla selitys, mutta puolustuksena se ei toimi, kysymyksessä on virhe.
Tässä täydellisinkin työntekijä tekee virheen silloin tai tällöin - he eivät eroa siinä minkään muunkaan firman työntekijöistä joten miksi heiltä tulisi vaatia sellaista mihin kukaan muukaan ei pysty.
Meillä ei sallita tuotannossa virheitä. Operaattoreilla on keskimäärin 50 sekuntia aikaa tehdä oma työnsä, jossa heidän täytyy tehdä monta eri päätöstä. Heitä taitaa olla tällä hetkellä n. 2000. Jos kaikki tekisivät virheitä, siitä seuraisi kaaos. Ihmisiä onkin sijoitettu paljon siten, mihin he pystyvät ja hyvin tuloksin. Kaikkea myös seurataan tarkoin ja virheen tapahtuma/tekijä pystytään jäljittämään vuosienkin kuluttua tarpeen vaatiessa. Tuotteita katoaa joskus - mutta ne löydetään, aina.
Kuinkahan monta kertaa kassa unohtaa poistaa hälyttimen tuotteista, seuraa aiheeton hälytys, ts. virhe.
Elintarvikkeissa ei ole hälyttimiä, mutta jos olisi ja kassa unohtaisi poistaa, entäs sitten? Sallin tämän, sillä tämä ei kuitenkaan vaikuta lopputulokseen, elikkä minua laskutetaan oikein ostoksistani. Jokainen voi horjahtaa tuolillaan, mutta oikaisuun tulee olla mahollisuus, postissakin.
Oletko tarkkaillut maksamiasi hintoja kuinka tarkkaan, aina silloin tällöin veloitetaan väärin ja jos asiakas ei ole tarkkana seuraisi virhe, toisinaan virhe seuraa kaikesta huolimatta.
Olen tarkkana siinä että minulta peritään oikein. Siitä huolimatta, minulta ei ole koskaan edes yritetty periä väärin. Varsinkin elintarvikkeita ostaessa tänän päivänä virheen mahdollisuus on eliminoitu. Tuotteet yksi kerrallaan tunnistimen ohi, samalla voit seurata näytöstä minkä summan se rekisteröi ja maksu kortilla. Tuntuu siltä että mitä suuremmassa mitassa tämä toiminta tapahtuu, sitä pienempi on virheen mahdollisuus. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Se sekatavarakaupan mummo saattaa hyvinkin nähdä setelin vääränä, kun taas suuressa supemarketissa tavara hinnoitellaan ja merkitään palli kerrallaan. Siis volyymi nostaa palvelun laatua myös tässä asiassa. Miksei siis se voisi olla näin myös postissa???
Koneellisesti ei kyetä lukemaan käsin kirjoitettuja osoitteita
Posti käyttää koneita, jotka lukevat osoitteen automaattisesti, tekniikka käsinkirjoitetun lukemiseen löytyy myös. En tosin tiedä missä määrin posti käyttää tätä tekniikkaa. Luulisin kuitenkin että valtaosa postin käsittelemistä osoitteista on kirjoitettu koneella. Siitä huolimatta joku täällä kaipasi lehtiä, jotka olivat menneet väärään paikkaan...
Kuinkahan monta kertaa putkaan on kuollut asiakas - huomattavasti pahempi asia kuin kirjeen katoaminen.
Totta kai, mutta siitä tässä ei kai nyt ole kysymys. Ihmisen kuolema on siitä erikoinen juttu, että se ei ole ennustettavissa. Kirje taas saapuu postiin fyysisesti, käy läpi ennalta ohjelmoidun prosessin ja toimitetaan sitten vastaanottajalle. Kuulostaako ylivoimaiselta? Ei kai tässä nyt kuuhun olla lähdössä!
Yksikin putkakuolema on liikaa,
Miten niin? Jos poliisi nappaa puistonpenkille sipanneen mukaansa ja toimittaa suojaan, tarkoitatko ettei hän olisi voinut kuolla jo puistonpenkille? Toiseksi, miten paljon pöhnässä nukkuvia löytyy Suomen putkista? Ymmärtänet mitä se edellyttää jos jokaista nukkuvaa pitäisi valvoa koko ajan, varsinkin kun kuolemaan tekevät tarvitsevat joskus vain muutaman sekunnin poistuakseen keskuudestamme. Kyllä, poliisia kritisoidaan tästä, mutta kirje ei kuole, vaikka sen makaisikin jossain itsekseen hetken.
Aina silloin tällöin - joka talvi siis - katoaa joku vanhus vanhainkodista ja tulokset ovat useimmiten ikävät. Vanhus löytyy kuolleena.
Tässäkin on yksi suuri ero, vanhus ei nimittäin lennä tiehensä, vaan kävelee itse. Kirjeet postissa eivät kävele, eivätkä lennä, eivätkä siis katoa itsestään.
Monasti autonasentaja on jättänyt tekemättä työn josta hän laskuttaa
Kyllä vain, tämä on jotain jota autoverstaat eivät opi koskaan kunnolla. He eivät tosin kadota autoja ja virheet korjataan. Myös postin tulisi pystyä korjaamaan virheet.
Tottahan toki tila on virheille mutta sinähän tässä et tunnu hyväksyvän sitä, että näille virheille on sijansa.
Jälleen kerran; Jos virheitä tehdään, ne pitää pystyä korjaamaan. Jos kirje katoaa, se pitää löytää. Jos rutiinit ovat sellaisia, että kirjeet vaan salaperäisesti katoavat, niin silloin tehdään virheitä, joita ainakaan minä en voi hyväksyä. Näe näiden asioiden ero.
Olen maininnut että voin näyttää sinulle koska vaan ihmisiä, jotka eivät tee koskaan työssään virheitä. Se ei tosin merkitse sitä että kaikkien pitäisi olla työssään täydellisiä, mutta jos työ on sellainen, jossa virheen seuraus on postissa kadonnut kirje, niin silloin täytyy asialle tehdä jotain. Joko paikalle pitää siirtää ihminen joka ei tee virheitä, tai sitten systeemi pitää olla sellainen että se kestää pienet virheet. Valitse itse. Minä olen kiinnostunut itse lopputuloksesta, elikkä haluan että minulle osoitettu posti tulee perille ja minun lähettämäni posti saavuttaa vastaanottajansa.

Siis; hyväksyn toki virheet - jos ne voidaan korjata.
Tai; en hyväksy virheitä, jos systeemissä on aukkoja.

Se jos postin henkilökunta tekee työssään virheitä, ei tarkoita sitä että myös kaikki muut ihmiset tekevät työssään virheitä.
Tarkoitin kyseisellä esimerkillä myös sitä kuinka lähetyseristä riippuen Posti ei välttämättä saavuta tavoitenopeutta, en siis sitä, että kaikki tällaiset lähetykset katoaisivat lopullisesti - ilmaisin alunperin itseni siis hivenen heikosti.
Myös minä ole ilmaissut itseni hivenen heikosti. En siis kritisoi postia siitä jos joku lähetys myöhästyy joskus. Uskon että sellaiseen löytyy useimmiten pätevä selitys. Kritiikkini kohdistuu pääosin lähetyksiin, jotka katoavat, lähetyksiin, joiden katoamista ei voida tai haluta selittää mitenkään. Katoamisenkin hyväksyn, jos se pystytään selittämään. Huonosti palkattu henkilökunta, jonka seassa on mätiä omenia, koneet jotka toimivat huonosti tai ulkopuolinen konsulttiapu eivät tosin kelpaa selitykseksi.
Lue tätä ketjua niin huomaat kuinka moni ihmettelee sitä mitä tehdä väärin ohjautuneelle postille, meille se on kenties itsestä'änselvää mutta ei kaikille.
Minulle on itsestään selvää ettei bussi tule aamulla ajoissa. Ei koskaan. Jos bussi tulee ajoissa, minä myöhästyn siitä. Minulle on itsestään selvää että bussi tulee joka aamu myöhässä, koska olen tottunut siihen. En edes jaksa protestoida. En ole tosin koskaan saanut kenenkään toisen postia, Ruotsissa. Voisiko asia olla niin, että Suomen posti ja suomalaiset hyväksyvät että näin käy aina joskus, mutta ruotsalaiset eivät?
On todella kauan siitä kun käytin yleisiä kulkuneuvoja viimeksi Suomessa, mutta muistan koulu-ajoilta sen, että bussi tuli sekunnilleen ajoissa, säässä kuin säässä. En tiedä miten tänään, mutta jotenkin tuntuu että tämä asia otetaan Suomessa vakavammin kuin Ruotsissa. Miksei siis asia voisi olla päinvastoin jos vertaillaan postia??
mutta silloin tällöin koneiden reistailu voi johtaa kirjeen totaaliseen tuhoutumiseen -
Tämä on anteeksiantamatonta. Kone voi reistailla, mutta jos se alkaa tuhoamaan, niin silloin on otettava yhteyttä kilpailijaan, jolla voi olla tarjottavana parempi ratkaisu. Olemme taas ruudussa A - postilla on pitkä kokemus alalta, on hämmästyttävää jos vielä tässä vaiheessa löytyy koneita, jotka reistaillessaan tuhoavat kirjeitä. Ellei sinulla olisi tästä omakohtaisia kokemuksia, väittäisin että valehtelet! Uskon tosin sinua.
Pahimmissa tapauksissa niitä on toimitettu roskapöntöistä postiin takaisin - eikä kyse ole yksittäistapauksista.
Uskon myös tämän. Olisi kiva tietää mitä asialle tehdään, jos se kerran on hyvin tiedossa. Olisi myös mukava tietää miten SUURI tämä ongelma on, jos täältä jatkoajstakin löytyi heti monta, joilla on tästä kokemusta.
Likimain samassa yhteydessä toteat postista löytyvän työntekijöitä jotka tekevät moitteetonta työtä ja kuitenkin tunnustat itse tekeväsi silloin tällöin virheitä, jokin ei nyt täsmää?
Maailma on täynnä eri ammatteja. Joissakin voi tehdä virheitä, kun taas jotkut ammatit eivät salli sellaisia. Jotkut työt on helppo tehdä, eikä virheitä tule, kun taas toisissa töissä niitä tulee koko ajan ja ne kuuluvat asiaan. Oma työni perustuu juuri virheisiin, tai pikemminkin niiden löytämiseen. Oman työni tulos on sitä tyydyttävämpi, mitä enemmän teen virheitä. Lopputulos on sitten se virheetön.
Nämäkin lähetykset toimitetaan ettenpäin - jollei muuta niin sinne Jyväskylään.
Mitä näille lähetyksille tehdään Jyväskylässä? Poltetaanko ne? Miksi ne lähetetään Jyväskylään, jos joku esimerkiksi kaipaa kadonnutta kirjettään, jonka hän lähetti Helsingissä? Eikö tuhoutunut kirje pitäisi löytyä sieltä, missä se tuhoutunut? Ei ihme jos kirjeitä katoaa...
Hienoa, että löytyivät. Aina onni ei kuitenkaan ole myötäinen.
Eivätkä olisi löytyneet, jos olisin joutunut soittelemaan vaikka sinne Jyväskylään...
Jos olisit yhden joulun postilla töissä puheesi voisivat muuttua toiseksi.
Varmasti. Todennäköisesti katsoisin postia uusin silmin. Tämä ei tosin estäisi minua näkemästä selviä epäkohtia, joiden hyväksyminen on hullua kun on niinkin tärkestä asiasta kysymys kuin postista.
Mikäli nämä lähetykset tulisi rekisteröidä järjestelmään jollain muotoa voit laskea mielessäsi kuinka monta työntekijää siihen tarvittaisi jotta Posti kykenisi ylläpitämään määrätyt tavoitenopeudet.
Vaikka lasken kuinka, niin en saa tulokseksi mitään mahdottomuuksia, eikä modernisointi tänä päivänä tarkoita automaattisesti sitä että töntekijöitä pitäisi lisätä, pikemminkin päinvastoin. Kaikki pitää tapahtua nopeammin ja vähemmällä porukalla. En usko ettei myös postissa pystyttäisi tähän. Turha väittääkkään tällaista.
parempi maksaa yhden kirjeen etsinnästä kuin nostaa postilähetystenhintoja huomattavasti.
Paljonkos se sitten maksaa, jos jokaisessa postin lajittelukeskuksessa joku aina jahtaa kadonneita kirjeitä? Siihen sitten vielä he jotka vastaavat puhelimiin, lukevat e-postia jne.
asiakkaat eivät ole valmiit maksamaan ekstraa postin lähettämisestä - jo nykyisellään hinnat Suomessa ovat EU-maiden huippua.
Jos esität kaikille autoilijoille kysymyksen: oletko valmis maksamaan enemmän poltto-aineesta, saat kielteisen vastauksen. Näin kun on kysymys kaikista hinnakorotuksista. Hyvä ja halpaa on tosin joskus vaikea soveltaa. Ovatko alhaiset hinnat, alistuneisuus, voimattomuus ja huono palvelu hyvä yhdistelmä?
Mikäli kiinnostaa niin laita kysely Suomen Posti OY:lle.
Ei kiinnosta niin paljon. Luulin sinun tietävän tämän, koska olet ollut postissa töissä. Kertonee myös tämä jotain siitä miten se perehdyttää työntekijänsä toimintaansa.

Yleensäkin, miten mahdotonta postin toiminta oikestaan on? Onko kyseessä taistelu tuulimyllyjä vastaan, vai voimmeko tosinaankin puhua vain asenteista, jotka minusta paistavat kovasti läpi tässä keskustelussa?

Uskotko että posti VOISI toimia tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita?

Mihin uskot yleensä??

Valitse seuraavista se, mihin olisit uskonut kaikkein vähiten 10 vuotta sitten:

1) Maailman paras räppäri on tänään valkoinen, Eminem.
2) Maailman paras golffinpelaaja on tänään musta, Tiger Woods.
3) Itävaltalainen bodari valittiin Kalifornian kuvernööriksi, Arnold Schwarzenegger.
4) USA valitsi presidentikseen toistamiseen vanhan juopon, joka ei ole koskaan edes johtanut menestyvää liikeyritystä.
5) Suomen posti toimii tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita.

P.S. Paikassa jossa asuin ennen oli joskus lappuja rappukäytävän ilmoitustaululla. Postinkantaja lähetti terveisiä kysyen jostakin henkilöstä, jota talosta ei löytynyt. Hän ei siis työntänyt sitä toisen postia väärään luukkuun, vaan yritti ottaa selville missä postin vastaanottaja asuu.

Viimeksi muokattu:

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kadottaako Suomen Posti oikeasti suhteessa enemmän lähetyksiä kuin muiden maiden vastaavat, vai perustuuko oletus vain siihen, että ketjun kirjoittajilla on kokemusta vain Suomen Postin toiminnasta lukuunottamatta finnishninjaa, joka tuo keskusteluun vain oman kokemuksensa Ruotsin postista höystettynä kahvipöytäseurueensa ylimalkaisella kommentoinnilla, jonka tulokset epäsuorasti yleistää vallitseviksi koko EU:n alueella?

Keskittäminen oli varmaan ideana siinäkin, ettei finnishninjan tarvinnut hakea bussiin unohtuneita hanskojaan kyseisen bussilinjan päätepysäkiltä?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shayne
Kadottaako Suomen Posti oikeasti suhteessa enemmän lähetyksiä kuin muiden maiden vastaavat,
Tämä on kysymys johon on vaikea saada vastausta. Ehdotan että yrität tutkia asiaa.
ylimalkaisella kommentoinnilla, jonka tulokset epäsuorasti yleistää vallitseviksi koko EU:n alueella?
Painu helevettiin. Täällä puhuvat kaikki kokemuksiensa perusteella. Jos haluat yleistää epäsuorasti, ole hyvä, mutta älä laita sanoja minun suuhuni.
Keskittäminen oli varmaan ideana siinäkin, ettei finnishninjan tarvinnut hakea bussiin unohtuneita hanskojaan kyseisen bussilinjan päätepysäkiltä?
Sanotaan että on turha yrittää selittää sellaiselle, joka ei ymmärrä. Olet loistava esimerkki sellaisesta.

Tuliko sormenpäät kipeiksi, kun et jaksanut kommentoida itse asiasta, vai puuttuuko jotain muuta (korvien välistä)?

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Painu helevettiin. Täällä puhuvat kaikki kokemuksiensa perusteella. Jos haluat yleistää epäsuorasti, ole hyvä, mutta älä laita sanoja minun suuhuni.
Koko ajanhan olet peilannut Suomen Postin toimintaa kokonaisuutena pelkästään omaan kokemukseesi Ruotsin Postista. JanJ:ltä oli kadonnut lähetyksiä, tarkoittaako tämä sitä, että Ruotsissa ei voi olla toista "JanJ:tä" tai Suomessa ei voi olla toista "finnishninjaa" - jonka kohdalla Posti ei ole koskaan tehnyt virhettä?
Sanotaan että on turha yrittää selittää sellaiselle, joka ei ymmärrä. Olet loistava esimerkki sellaisesta.
Täysin samat sanat sinulle.

Tuliko sormenpäät kipeiksi, kun et jaksanut kommentoida itse asiasta, vai puuttuuko jotain muuta (korvien välistä)?
Olen kommentoinut, mutta vastauksistasi huomaan, ettei sinulla ole minkäänlaista käytännön ymmärrystä tästä nimenomaisesta asiasta.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shayne
Koko ajanhan olet peilannut Suomen Postin toimintaa kokonaisuutena pelkästään omaan kokemukseesi Ruotsin Postista.
Olen keskustellut postista yleensä, riippumatta siitä onko kysymys Suomen postista, Ruotsin postista tai jonkun muun maan postista. Olen puhunut myös Suomen postista, Ruotsin postista ja maininnut myös muiden maiden posteja. Pelkästään? Ei kai vain sattunut niin että takerruit johonkin erityisesti?
Toiseksi, suurin osa kommenteistani on vastauksia vladille. Siis kommentteja hänen mielipititeisiinsä ja kokemuksiinsa. Onko tässä jotain väärää? Pitäisikö täällä olla kaikesta kiltisti samaa mieltä?
JanJ:ltä oli kadonnut lähetyksiä, tarkoittaako tämä sitä, että Ruotsissa ei voi olla toista "JanJ:tä" tai Suomessa ei voi olla toista "finnishninjaa" - jonka kohdalla Posti ei ole koskaan tehnyt virhettä?
Ei tietenkään. Olenko väittänyt jotain muuta?
Olen kommentoinut, mutta vastauksistasi huomaan, ettei sinulla ole minkäänlaista käytännön ymmärrystä tästä nimenomaisesta asiasta.
Ei ehkä ole, mutta jos tämä ketju oli vain postimiehille sallittu, niin pyydän anteeksi. Pyydän muutenkin anteeksi sitä jos en satu olemaan samaa mieltä kanssasi:-)

Huomaat varmasti että keskustelun taso laski aika tavalla. Toivottavasti huomaat myös sen että se olit sinä joka laskit sen tälle tasolle.

Viimeksi muokattu:

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti VH87
Tätähän tapahtuu myös kaupungeissa, tai ainakin lehtien yleisönosastoissa on ollut tästä jotain juttua, mutta mistä tämä sitten johtuu? Mikäs vitun järki siinä on että ihmisten pitää roudata laatikko tienvarteen sen takia ettei posteljoonin tarvitse nousta tuosta englantilaistyylisestä kärrystään ylös ja kävellä 50 metriä? Samaa voisi toki sanoa ihmisistä jotka eivät viitsi hakea lehteään 50 metrin päästä, mutta eikös asiakas ole silti aina oikeassa?

Mee vittu itse joskus jakamaan sitä postia. Luukkuunkannot kun ovat vittumaisimpia koko helvetin hommassa. Mielestäni on vähemmän vaikeaa yhden asiaakkaan kävellä se pieni matka kerran päivässä ja hakea ne postit kuin posteljoonin tehdä tuo matka 300-800 kertaa päivässä. Kunnon laatikot tienvarteen ehdottomasti kaikkialle. Luukkuunkannosta maksettava korvaus pitäisi ainakin kymmenkertaistaa.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Mitään ongelmia ei muuttoilmoitusten kanssa ole ollut, ja vanhaan osoitteeseen mennyt postikin on hienosti toimitettu uuteen osoitteeseen. Jopa sen jälkeenkin, kun se ilmaisen uudelleenohjauksen aikaraja on mennyt umpeen. Muutoinkin olen pääosin tyytyväinen postin toimintaan.

1. ja 2. luokan kirjeet kannetaan uuteen osoitteeseen vielä kaksi vuotta muutosta eteenpäin. Lehdet ja joukkokirjeet hävitetään kuin muuttoilmoitus päättyy. Toisaalta jotkut postinkantajat hyvää hyvyyttään lähettävät vielä lehtiäkin eteenpäin.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti werther
Posti ei ota vastuuta heille kuljetettavaksi jätetyistä tavaroista, vaan vahingon/katoamisen sattuessa myönnetään virhe ja esitellään pahoitteluja, mutta penniäkään et saa korvauksia. Näin kävi itselleni. Paska laitos!

Kyllä näistä korvausta saa, kun vaatii. Itselleni on mm. palautettu osoitteenmuutoksen hinta, kun palvelu ei ole toiminut oikealla tavalla. Yksittäisessä lähetyksessä ei korvauksia juurikaan makseta, mutta jotain kuitenkin. Jos jotain arvokasta lähettää, niin se kannattaa tehdä vakuutettuna, jolloin mahdollinen katoaminen korjattaneen täysmääräisenä.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Kiekoton
Suuri osa kirjeistä onkin sitten niitä, mitkä on kirjeenä lähetettävä esimerkiksi allekirjoituksen vuoksi. Näillä on sitten olemassa joku toivottu perillemenopäivä. Ei todellakaan lohduta se, että juuri nämä tärkeät kirjeet kuuluvat yleensä siihen 1% myöhässä olevien joukkoon.

Höpö höpö. 1. luokan kirjeiden kohtelu on postissa aivan eri tasolla kuin muiden kirjeiden. Joukkokirjeiden ja 2. luokan kirjeiden myöhästelystä et vaan tiedä, kun et niitä osaa odottaa. 1. luokan kirjeistä toimitetaan noin 98% vuorokaudessa perille.

Huomattavasti motivoivampaa olisi kyllä kantaa näitä 1. luokan asiallisia kirjeitä kuin mainospostia. Motivaatio katoaa helposti, kun jaettavana on pääsääntöisesti mainospostia, jota juuri kukaan ei edes halua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy