Viestin lähetti Shane
Etkä varmasti ole koskaan ollutkaan, ja sen kyllä huomaa.
Estääkö se minua keskustelemasta postin toiminnasta? Pitääkö kaikesta olla käytännön kokemusta jos haluaa jutella asiasta? Kuinka moni täällä on pelannut jääkiekkoa SM-liigassa? Ei varmaan moni, mutta keskustella voi, eikö vain?
Piste tälle keskustelulle omalta osaltani.
Uskon että tuollaisella asenteella päätöksesi on oikea, tuen sitä 100%.
Viestin lähetti Shayne
tuollaisella systeemillä voitaisiin dokumentoida yksittäisen postilähetyksen sijainti sillä hetkellä, eli toisinsanoen "kuitata vastaanotetuksi"
Kyllä, siis se olisi ensimmäinen vaihe ja kuittaus siitä että lähetyksen lähettäjä todellakin on pistänyt sen laatikkoon ja laatikon sisältö on toimitettu lajitteluun. Eikö tämä ole jo hyvä alku?
Käsittääkseni posti lajitellaan vielä ainakin yhden kerran sen jälkeen. Silloinkin voidaan lukea ja todeta missä lähetys kulkee.
Nämä suuremmat erät taitavat olla nykyäänkin kooditettuja.
Uskon. Nyt tiedetään jo paljon siitä missä tavara kulkee. Jos tekniikan tarjoamia mahdollisuuksia käytetään, niin lähetystä voidaan seurata postiljoonin laukkuun asti. Silloin voidaan jo varmuudella sanoa missä kirje "katosi." Jos minä olisin postiljooni ja tietäsin että postin kulkua seurattaisiin näin hyvin, olisin todella tarkkana...
En oikein usko sitäkään, että sadan vuoden kokemus postinkulun kehitystyöstä olisi ihan helposti mullistettavissa prosesseja tuntemattomien amatöörien toimesta.
En usko minäkään, mutta jos on käytettävissä sadan vuoden kokemus, uusi tekniikka ja uudet tavat ajatella, on täysin mahdollista mullistaa paljon vaikeimpiakin juttuja.
mutta noinkin valtavan massan hallitseminen kokonaisuutena
Tämä ei pure minuun, ehkä yrityksenä selittää, mutta käytännössä valtava massa antaa myös mahdollisuuksia hyvien rutiinien kehittämiseen. Valtaosa tuotannosta perustuu tänä päivänä siihen, että tavaraa on paljon ja se liikkuu. Jälleen kerran, pitäisikö postin saada immunitteetti sen takia että sattuvat käsittelemään paljon tavaraa?
Nuo puheesi yksittäisten osa-alueiden riippumattomuudesta kokonaisuutta ajatellen maistuvat hyvältä teoriakirjassa, mutta täydeltä paskalta käytännössä.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, tässä on paljolti kysymys asenteista. Posti on juuri sellainen kun me haluamme. Ja posti toimii juuri sillä tavalla kun sitä hoidetaan. Tämä ei ole teoriaa.
Muuten, miksi minä en ole saanut KOSKAAN jonkun toisen postia? Miksi minulta ei ole koskaan kadonnut mitään postinkulun yhteydessä? Miksi minun postiani ei ole koskaan mennyt jollekin toiselle (ainakaan tietääkseni)? Voisiko se johtua siitä etten käytä Suomen postia, vaan maiden, jotka eivät kuulu näihin "EU:n huippuihin." Hahahaaa... Omat lapset ja toisten kakarat, eiks niin?
Jaaha... vlad ei väsy...
Viestin lähetti vlad
Turhaahan tämä on mutta josko kerran vielä kiellon päälle...
Aihe on mielenkiintoinen, toivon mukaan et siis kirjoittele tästä turhautuneena. Kamaan vlad!
Eräässä vaiheessa Postin ongelma oli se, että se turvautui liiaksi ulkopuoliseen konsultointiapuun,
Tämä on aika tavallinen tapa toimia tänä päivänä. Meilläkin on 20% konsultteja. Heidän ehdotuksensa eivät mene tosin automaattisesti läpi, vaan ne seulotaan tarkkaan ennen toimeenpanoa. Konsultteja käytetään usein väärin, heidät asetetaan tehtävän eteen, aletaan laskemaan tunteja ja odotetaan hyviä tuloksia. Suurin ero vakityövoimaan verrattuna on se, että vakityöntekijä yleensä koulutetaan tehtäväänsä, kun taas konsultti tulee salkun kanssa aamulla ja alkaa töihin heti kun tietokone on asennettu. Jos ei tässä vaiheessa olla varuillaan, niin virheiden mahdollisuus ja hukka-aika nousee jyrkästi. Konstultointiapu voi olla tie parempaan toimintaan, mutta väärinkäytettynä se voi antaa myös päinvastaisen tuloksen.
Posti eroaa joukosta siinä, että volyymit ovat aivan toista luokkaa kuin normaalissa päivittäistavaravarastossa.
Mainitsin tämä jo aikaisemmin, postilla on siitä positiiviset edellytykset toiminnassaan, ettei heidän tarvitse valmistaa lähettämäänsä tavaraa. Postin volyymit taitavat edustaa myös EU:ssa sitä alinta tasoa. Jos volyymi on ongelma, niin miksi minulla ei ole ollut koskaan ongelmia postin kanssa? Ruotsissahan täytyy olla postia aika tasan puolet enemmän? Entäs Englanti, Belgia, Saksa, Ranska... jos volyymi on ongelma Suomessa - miten posti yleensä voi kulkea näissä maissa???
Et todellakaan tunnu käsittävän sitä millaisilla volyymeilla Postissa toimitaan.
Et todellakaan tunnu käsittävän sitä, että Suomi on postista puhuttaessa lilliputti-maa. Suomen posti on kuin pieru saharassa kun aletaan vertaamaan todella suuriin organisaatioihin.
Alle 10 euron tuntipalkka ei kovinkaan monia motivoi pidemmänpäälle. Tekisitkö sinä sellaisella palkalla kiireistätyötä päivästä toiseen? Minä olen tehnyt ja se ei todellakaan ole mikään naurunpaikka.
En aliarvioi postissa työskentelevän työpanosta. Se on varmasti kova työ ja siitä voisi/pitäisi takuulla maksaa myös enemmän. Mutta kysymykseesi; en tekisi sillä palkalla töitä koko elämääni, mutta niin kauan kun olisin postin palveluksessa, tekisin työni moitteettomasti. Minulla on ollut 22 eri työnantajaa ja joukossa on myös sellaisia, jotka maksoivat "huonosti." Olen myös tehnyt töitä, joihin verrattaessa posti olisi ollut ihan hyvä vaihto-ehto. Tämä ei kuitenkaan estänyt minua tekemästä työtäni hyvin. Kukaan ei ole vielä moittinut minua huonosti tehdyn työn takia. Periaatteeni on se, että minä voin aina puhua paremman palkan puolesta, mutta palaute ei saa olla "tee ensin parempi työ." En erottele tätä työnantajan tai työpaikan perusteella. Sillä ei ole väliä.
Missään muussa firmassa en ole nähnyt työntekijän joutuvan tekemään niin montaa päätöstä per tunti kuin postissa.
Tämä on myös yksilökysymys. Joku pystyy toimimaan tällaisessa työympäristössä, kun taas toinen käy oksentamassa välillä. On työntajan tehtävä sovittaa työ siten että se pystytään tekemään kunnolla. Heidän tehtävä on myös pitää huolta siitä että oikea mies on oikealla paikalla. Liian kova työtahti voi olla selitys, mutta puolustuksena se ei toimi, kysymyksessä on virhe.
Tässä täydellisinkin työntekijä tekee virheen silloin tai tällöin - he eivät eroa siinä minkään muunkaan firman työntekijöistä joten miksi heiltä tulisi vaatia sellaista mihin kukaan muukaan ei pysty.
Meillä ei sallita tuotannossa virheitä. Operaattoreilla on keskimäärin 50 sekuntia aikaa tehdä oma työnsä, jossa heidän täytyy tehdä monta eri päätöstä. Heitä taitaa olla tällä hetkellä n. 2000. Jos kaikki tekisivät virheitä, siitä seuraisi kaaos. Ihmisiä onkin sijoitettu paljon siten, mihin he pystyvät ja hyvin tuloksin. Kaikkea myös seurataan tarkoin ja virheen tapahtuma/tekijä pystytään jäljittämään vuosienkin kuluttua tarpeen vaatiessa. Tuotteita katoaa joskus - mutta ne löydetään, aina.
Kuinkahan monta kertaa kassa unohtaa poistaa hälyttimen tuotteista, seuraa aiheeton hälytys, ts. virhe.
Elintarvikkeissa ei ole hälyttimiä, mutta jos olisi ja kassa unohtaisi poistaa, entäs sitten? Sallin tämän, sillä tämä ei kuitenkaan vaikuta lopputulokseen, elikkä minua laskutetaan oikein ostoksistani. Jokainen voi horjahtaa tuolillaan, mutta oikaisuun tulee olla mahollisuus, postissakin.
Oletko tarkkaillut maksamiasi hintoja kuinka tarkkaan, aina silloin tällöin veloitetaan väärin ja jos asiakas ei ole tarkkana seuraisi virhe, toisinaan virhe seuraa kaikesta huolimatta.
Olen tarkkana siinä että minulta peritään oikein. Siitä huolimatta, minulta ei ole koskaan edes yritetty periä väärin. Varsinkin elintarvikkeita ostaessa tänän päivänä virheen mahdollisuus on eliminoitu. Tuotteet yksi kerrallaan tunnistimen ohi, samalla voit seurata näytöstä minkä summan se rekisteröi ja maksu kortilla. Tuntuu siltä että mitä suuremmassa mitassa tämä toiminta tapahtuu, sitä pienempi on virheen mahdollisuus. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Se sekatavarakaupan mummo saattaa hyvinkin nähdä setelin vääränä, kun taas suuressa supemarketissa tavara hinnoitellaan ja merkitään palli kerrallaan. Siis volyymi nostaa palvelun laatua myös tässä asiassa. Miksei siis se voisi olla näin myös postissa???
Koneellisesti ei kyetä lukemaan käsin kirjoitettuja osoitteita
Posti käyttää koneita, jotka lukevat osoitteen automaattisesti, tekniikka käsinkirjoitetun lukemiseen löytyy myös. En tosin tiedä missä määrin posti käyttää tätä tekniikkaa. Luulisin kuitenkin että valtaosa postin käsittelemistä osoitteista on kirjoitettu koneella. Siitä huolimatta joku täällä kaipasi lehtiä, jotka olivat menneet väärään paikkaan...
Kuinkahan monta kertaa putkaan on kuollut asiakas - huomattavasti pahempi asia kuin kirjeen katoaminen.
Totta kai, mutta siitä tässä ei kai nyt ole kysymys. Ihmisen kuolema on siitä erikoinen juttu, että se ei ole ennustettavissa. Kirje taas saapuu postiin fyysisesti, käy läpi ennalta ohjelmoidun prosessin ja toimitetaan sitten vastaanottajalle. Kuulostaako ylivoimaiselta? Ei kai tässä nyt kuuhun olla lähdössä!
Yksikin putkakuolema on liikaa,
Miten niin? Jos poliisi nappaa puistonpenkille sipanneen mukaansa ja toimittaa suojaan, tarkoitatko ettei hän olisi voinut kuolla jo puistonpenkille? Toiseksi, miten paljon pöhnässä nukkuvia löytyy Suomen putkista? Ymmärtänet mitä se edellyttää jos jokaista nukkuvaa pitäisi valvoa koko ajan, varsinkin kun kuolemaan tekevät tarvitsevat joskus vain muutaman sekunnin poistuakseen keskuudestamme. Kyllä, poliisia kritisoidaan tästä, mutta kirje ei kuole, vaikka sen makaisikin jossain itsekseen hetken.
Aina silloin tällöin - joka talvi siis - katoaa joku vanhus vanhainkodista ja tulokset ovat useimmiten ikävät. Vanhus löytyy kuolleena.
Tässäkin on yksi suuri ero, vanhus ei nimittäin lennä tiehensä, vaan kävelee itse. Kirjeet postissa eivät kävele, eivätkä lennä, eivätkä siis katoa itsestään.
Monasti autonasentaja on jättänyt tekemättä työn josta hän laskuttaa
Kyllä vain, tämä on jotain jota autoverstaat eivät opi koskaan kunnolla. He eivät tosin kadota autoja ja virheet korjataan. Myös postin tulisi pystyä korjaamaan virheet.
Tottahan toki tila on virheille mutta sinähän tässä et tunnu hyväksyvän sitä, että näille virheille on sijansa.
Jälleen kerran; Jos virheitä tehdään, ne pitää pystyä korjaamaan. Jos kirje katoaa, se pitää löytää. Jos rutiinit ovat sellaisia, että kirjeet vaan salaperäisesti katoavat, niin silloin tehdään virheitä, joita ainakaan minä en voi hyväksyä. Näe näiden asioiden ero.
Olen maininnut että voin näyttää sinulle koska vaan ihmisiä, jotka eivät tee koskaan työssään virheitä. Se ei tosin merkitse sitä että kaikkien pitäisi olla työssään täydellisiä, mutta jos työ on sellainen, jossa virheen seuraus on postissa kadonnut kirje, niin silloin täytyy asialle tehdä jotain. Joko paikalle pitää siirtää ihminen joka ei tee virheitä, tai sitten systeemi pitää olla sellainen että se kestää pienet virheet. Valitse itse. Minä olen kiinnostunut itse lopputuloksesta, elikkä haluan että minulle osoitettu posti tulee perille ja minun lähettämäni posti saavuttaa vastaanottajansa.
Siis; hyväksyn toki virheet - jos ne voidaan korjata.
Tai; en hyväksy virheitä, jos systeemissä on aukkoja.
Se jos postin henkilökunta tekee työssään virheitä, ei tarkoita sitä että myös kaikki muut ihmiset tekevät työssään virheitä.
Tarkoitin kyseisellä esimerkillä myös sitä kuinka lähetyseristä riippuen Posti ei välttämättä saavuta tavoitenopeutta, en siis sitä, että kaikki tällaiset lähetykset katoaisivat lopullisesti - ilmaisin alunperin itseni siis hivenen heikosti.
Myös minä ole ilmaissut itseni hivenen heikosti. En siis kritisoi postia siitä jos joku lähetys myöhästyy joskus. Uskon että sellaiseen löytyy useimmiten pätevä selitys. Kritiikkini kohdistuu pääosin lähetyksiin, jotka katoavat, lähetyksiin, joiden katoamista ei voida tai haluta selittää mitenkään. Katoamisenkin hyväksyn, jos se pystytään selittämään. Huonosti palkattu henkilökunta, jonka seassa on mätiä omenia, koneet jotka toimivat huonosti tai ulkopuolinen konsulttiapu eivät tosin kelpaa selitykseksi.
Lue tätä ketjua niin huomaat kuinka moni ihmettelee sitä mitä tehdä väärin ohjautuneelle postille, meille se on kenties itsestä'änselvää mutta ei kaikille.
Minulle on itsestään selvää ettei bussi tule aamulla ajoissa. Ei koskaan. Jos bussi tulee ajoissa, minä myöhästyn siitä. Minulle on itsestään selvää että bussi tulee joka aamu myöhässä, koska olen tottunut siihen. En edes jaksa protestoida. En ole tosin koskaan saanut kenenkään toisen postia, Ruotsissa. Voisiko asia olla niin, että Suomen posti ja suomalaiset hyväksyvät että näin käy aina joskus, mutta ruotsalaiset eivät?
On todella kauan siitä kun käytin yleisiä kulkuneuvoja viimeksi Suomessa, mutta muistan koulu-ajoilta sen, että bussi tuli sekunnilleen ajoissa, säässä kuin säässä. En tiedä miten tänään, mutta jotenkin tuntuu että tämä asia otetaan Suomessa vakavammin kuin Ruotsissa. Miksei siis asia voisi olla päinvastoin jos vertaillaan postia??
mutta silloin tällöin koneiden reistailu voi johtaa kirjeen totaaliseen tuhoutumiseen -
Tämä on anteeksiantamatonta. Kone voi reistailla, mutta jos se alkaa tuhoamaan, niin silloin on otettava yhteyttä kilpailijaan, jolla voi olla tarjottavana parempi ratkaisu. Olemme taas ruudussa A - postilla on pitkä kokemus alalta, on hämmästyttävää jos vielä tässä vaiheessa löytyy koneita, jotka reistaillessaan tuhoavat kirjeitä. Ellei sinulla olisi tästä omakohtaisia kokemuksia, väittäisin että valehtelet! Uskon tosin sinua.
Pahimmissa tapauksissa niitä on toimitettu roskapöntöistä postiin takaisin - eikä kyse ole yksittäistapauksista.
Uskon myös tämän. Olisi kiva tietää mitä asialle tehdään, jos se kerran on hyvin tiedossa. Olisi myös mukava tietää miten SUURI tämä ongelma on, jos täältä jatkoajstakin löytyi heti monta, joilla on tästä kokemusta.
Likimain samassa yhteydessä toteat postista löytyvän työntekijöitä jotka tekevät moitteetonta työtä ja kuitenkin tunnustat itse tekeväsi silloin tällöin virheitä, jokin ei nyt täsmää?
Maailma on täynnä eri ammatteja. Joissakin voi tehdä virheitä, kun taas jotkut ammatit eivät salli sellaisia. Jotkut työt on helppo tehdä, eikä virheitä tule, kun taas toisissa töissä niitä tulee koko ajan ja ne kuuluvat asiaan. Oma työni perustuu juuri virheisiin, tai pikemminkin niiden löytämiseen. Oman työni tulos on sitä tyydyttävämpi, mitä enemmän teen virheitä. Lopputulos on sitten se virheetön.
Nämäkin lähetykset toimitetaan ettenpäin - jollei muuta niin sinne Jyväskylään.
Mitä näille lähetyksille tehdään Jyväskylässä? Poltetaanko ne? Miksi ne lähetetään Jyväskylään, jos joku esimerkiksi kaipaa kadonnutta kirjettään, jonka hän lähetti Helsingissä? Eikö tuhoutunut kirje pitäisi löytyä sieltä, missä se tuhoutunut? Ei ihme jos kirjeitä katoaa...
Hienoa, että löytyivät. Aina onni ei kuitenkaan ole myötäinen.
Eivätkä olisi löytyneet, jos olisin joutunut soittelemaan vaikka sinne Jyväskylään...
Jos olisit yhden joulun postilla töissä puheesi voisivat muuttua toiseksi.
Varmasti. Todennäköisesti katsoisin postia uusin silmin. Tämä ei tosin estäisi minua näkemästä selviä epäkohtia, joiden hyväksyminen on hullua kun on niinkin tärkestä asiasta kysymys kuin postista.
Mikäli nämä lähetykset tulisi rekisteröidä järjestelmään jollain muotoa voit laskea mielessäsi kuinka monta työntekijää siihen tarvittaisi jotta Posti kykenisi ylläpitämään määrätyt tavoitenopeudet.
Vaikka lasken kuinka, niin en saa tulokseksi mitään mahdottomuuksia, eikä modernisointi tänä päivänä tarkoita automaattisesti sitä että töntekijöitä pitäisi lisätä, pikemminkin päinvastoin. Kaikki pitää tapahtua nopeammin ja vähemmällä porukalla. En usko ettei myös postissa pystyttäisi tähän. Turha väittääkkään tällaista.
parempi maksaa yhden kirjeen etsinnästä kuin nostaa postilähetystenhintoja huomattavasti.
Paljonkos se sitten maksaa, jos jokaisessa postin lajittelukeskuksessa joku aina jahtaa kadonneita kirjeitä? Siihen sitten vielä he jotka vastaavat puhelimiin, lukevat e-postia jne.
asiakkaat eivät ole valmiit maksamaan ekstraa postin lähettämisestä - jo nykyisellään hinnat Suomessa ovat EU-maiden huippua.
Jos esität kaikille autoilijoille kysymyksen: oletko valmis maksamaan enemmän poltto-aineesta, saat kielteisen vastauksen. Näin kun on kysymys kaikista hinnakorotuksista. Hyvä ja halpaa on tosin joskus vaikea soveltaa. Ovatko alhaiset hinnat, alistuneisuus, voimattomuus ja huono palvelu hyvä yhdistelmä?
Mikäli kiinnostaa niin laita kysely Suomen Posti OY:lle.
Ei kiinnosta niin paljon. Luulin sinun tietävän tämän, koska olet ollut postissa töissä. Kertonee myös tämä jotain siitä miten se perehdyttää työntekijänsä toimintaansa.
Yleensäkin, miten mahdotonta postin toiminta oikestaan on? Onko kyseessä taistelu tuulimyllyjä vastaan, vai voimmeko tosinaankin puhua vain asenteista, jotka minusta paistavat kovasti läpi tässä keskustelussa?
Uskotko että posti VOISI toimia tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita?
Mihin uskot yleensä??
Valitse seuraavista se, mihin olisit uskonut kaikkein vähiten 10 vuotta sitten:
1) Maailman paras räppäri on tänään valkoinen, Eminem.
2) Maailman paras golffinpelaaja on tänään musta, Tiger Woods.
3) Itävaltalainen bodari valittiin Kalifornian kuvernööriksi, Arnold Schwarzenegger.
4) USA valitsi presidentikseen toistamiseen vanhan juopon, joka ei ole koskaan edes johtanut menestyvää liikeyritystä.
5) Suomen posti toimii tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita.
P.S. Paikassa jossa asuin ennen oli joskus lappuja rappukäytävän ilmoitustaululla. Postinkantaja lähetti terveisiä kysyen jostakin henkilöstä, jota talosta ei löytynyt. Hän ei siis työntänyt sitä toisen postia väärään luukkuun, vaan yritti ottaa selville missä postin vastaanottaja asuu.