Suomen postiko palvelulaitos?

  • 31 961
  • 281

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, tässä tuli mieleeni kun lueskelin tuota "pois kotoa muutto"-ketjua tjsp, kun joku mainitsi että muuttoilmoitus ei välttämättä mene perille postin kautta. Se on varmasti totta sillä niin monta kertaa olen tuon kaltaisia asioita päässyt todistamaan.

Asun ikääkuin pienellä paikkakunnalla (kaupunginosa kaukana keskustasta) ja ennen elin siinä luulossa että näitä "inhimillisiä virheitä" tapahtuu pelkästään tuppukylissä, tiedättehän, kirjeet menevät eri nimiselle henkilölle joka asuu eri kadulla ja niin edespäin.Posti mm. vei Aku Ankan aina jollekin naapurille, kuin myös monet muut lehtitilaukset. Laskuja on mennyt välillä jopa muutaman kilometrin päähän kotoani. Selitys on aina sama: "inhimillinen virhe"! Laskuja on myös hukkunut matkalla, sekä eräät matkaliput etelään, josta tämä em. laitos oli jälleen kerran hyvin pahoillaan. Säälittävintä tässä ehkä on se, että posti on aina myöntänyt tappionsa, mutta se kutsuu näitä täysin käsittämättömiä kämmejä "inhimillisiksi virheiksi".

Tätähän tapahtuu myös kaupungeissa, tai ainakin lehtien yleisönosastoissa on ollut tästä jotain juttua, mutta mistä tämä sitten johtuu? Mikäs vitun järki siinä on että ihmisten pitää roudata laatikko tienvarteen sen takia ettei posteljoonin tarvitse nousta tuosta englantilaistyylisestä kärrystään ylös ja kävellä 50 metriä? Samaa voisi toki sanoa ihmisistä jotka eivät viitsi hakea lehteään 50 metrin päästä, mutta eikös asiakas ole silti aina oikeassa?

Meillä haetaan päivän postit oikeasta postista, onhan tämäkin ääripää jota en ymmärrä, ettei sitä lodjua sitten voi laittaa kiinni sinne aitaan, vaan täytyy fillaroiden hakea postit, mutta silti. Posti kiivastui jokin aika sitten tästä etteivät kaikki laittaneet laatikkoaan aitaan, eivätkä näinollen saaneet päiväpostia himaan kannettuna, joten se asensi laittomat laatikot aitoihin eri puolille kylää, ikäänkuin telineisiin. Meille ei tosin tätä tehty koska faija kieltäytyi, mitä en sitäkään ymmärrä...

Mutta, onko muilla aikalaisilla negatiivisia kokemuksia tästä laitoksesta?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Olen saanut myös ensiluokkaista palvelua postista, ja esim. Lahden 15100 postissa on oikein mukava asioida.
Viestin lähetti VH87
Mikäs vitun järki siinä on että ihmisten pitää roudata laatikko tienvarteen sen takia ettei posteljoonin tarvitse nousta tuosta englantilaistyylisestä kärrystään ylös ja kävellä 50 metriä?

Aika on merkittävä syy. Ei siihen kauaa mene kun yhden talon kohdalla kävelee 50 metriä kuivana kesäyönä leveää hiekka-pihatietä rapulle ja pudottaa postin laatikkoon. Jonkinlainen käytäntö tässäkin kuitenkin on oltava, sillä posteljoonilla ei ole aikaa pysähtyä reitillään jokaisen talon kohdalla viemään postia perille asti; lisäksi ihmiset erilaisine koteineen ja pihoineen tuottaisivat enemmänkin hankaluuksia postinjakajalle. On aitoja, portteja, koiria, "älä tallaa nurmikkoa" -kylttejä, yksitysyydestään tiukasti kiinni pitäviä, kunnossapidon laiminlyöviä ja monia muunlaisia "esteitä" miksei postinkantaja halua alkaa taistelemaan noita kirjeitä meille jokaiselle ovelle asti. Tuskin tämä ylitsepääsemätön asia olisi, mutta mitkä olisivat tasapuoliset säännöt ja mikä olisi kustannus? Lisäksi postinkantaja haluaa saada kirjeen laatikkoon suojaan mm. luonnonvoimilta mahdollisimman nopeasti, ethän sinäkään haluaisi vastaanottaa läpimärkiä kirjeitä? Toki vamasti itse osaat suojata sateelta saamiasi posteja sen mukaan mitä itse näet tarpeelliseksi, mutta riittääkö postinkantajalla tällaiseen välttämättä mielenkiintoa? Tuskin ainakaan poikkeuksetta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Postikin tekee virheitä, ei se ole minkään muun ohella täydellinen. Hikistä hommaa ja kiire aikataulu siellä.

Omakohtaisesti voin sanoa että ei ole koskaan postissa kadonnut mikään kirje tai paketti, korkeintaan mennyt väärään osoitteeseen omaa hölmöilyäni. Muuttoilmoituskin meni postin kautta perille ja hoitui moitteettomasti. Lisäksi posti on mielestäni aika aulis selvittämään kadonneet lähetykset ja setvimään ongelmat.

Ei valittamista tähän päivään mennessä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jussi77: Kyllähän minä sen ymmärrän että esimerkiksi jossain maaseudulla missä etäisyydet talosta taloon ovat melko pitkiä, käytetään telineitä tai muuta vastaavaa, mutta miksi näin tehdään tiheillä asuinalueilla (ei tosin kaikissa)?

Ehkä olen hieman ylireagoiva, mutta kyseinen laitos on kyllä ryssinyt meikäläisen kohdalla niin monta kertaa että....
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti VH87
Jussi77: Kyllähän minä sen ymmärrän että esimerkiksi jossain maaseudulla missä etäisyydet talosta taloon ovat melko pitkiä, käytetään telineitä tai muuta vastaavaa, mutta miksi näin tehdään tiheillä asuinalueilla (ei tosin kaikissa)?
Maaseudullahan tämän kotiin asti tuomisen mielumminkin saattaisi ymmärtää, koska asutus on harvaa ja reitti pystytään varmaan jopa helpommin suunnittelemaan huomioiden yksittäisiä asiakkaita paremmin. Samoin myös tämä "50 metrin juokseminen" ei toistu niin usein kuin esim. pientaloalueella jossa kadun varressa on 6 taloa molemmin puolin - posteljooni pysähtyy jokaisen talon kohdalla ja toistaa saman rituaalin. Aikaa siis kaupunkialueella tärvääntyisi huomattavasti enemmän.
Viestin lähetti VH87
Ehkä olen hieman ylireagoiva, mutta kyseinen laitos on kyllä ryssinyt meikäläisen kohdalla niin monta kertaa että....
Olen tehnyt kohta toistakymmentä muuttoilmoitusta itse, eikä yksikään vielä ole mennyt "pieleen" vaikka niitä on tehty sekä isoihin että pieniin että keskikokoisiin posteihin.

Omalla kohdallani en ole jäänyt kaipaamaan mitään lähetyksiä, joten jos posti onkin jotain minulle kuuluvaa hävittänyt niin en ole sitä ainakaan havainnut, eikä asiasta ole tullut mitään tietoa jälkeenpäin esim. lähettäjältäkään. Myös valitettavasti laskut ovat tulleet oikein vaikka muutinkin lyhyen ajan sisällä useita kertoja, samoin Aku Ankka on löytänyt tiensä perille aivan oikeaan luukkuun. Sen verran posti on meille "huomautellut" että nimi pitäisi laittaa laatikkoon selvemmin, kun samassa rykelmässä on muitakin numeroimattomia laatikoita. Eihän tuo posti nyt erehtymätön varmasti ole, mutta pääsääntöisesti koen saaneeni selvästi keskiarvoa parempaa palvelua postissa asioidessani, kun verrataan muihin yrityksiin / tahoihin joissa olen asioinut. Pahin rimanalittaja taas vastaavasti on KELA, joka ei edes vetoa "inhimilliseen erehdykseen" vaan täys-mulkvistit akat tiskillä jäpättävät "asiakkaan olevan vastuussa lähetysten perilletulosta" (tiskiltä takahuoneeseen käsittelijälle - luulin ettei asiakkaat saa mennä tiskin toiselle puolelle...). Täältä sitä korjattavaa minun mielestäni löytyy, mielummin kuin postista.
 

Shane

Jäsen
Postissa työskennelleenä pakko kysyä VH87:lta ihan ensimmäisenä, että onko nimet ja osoitteet kunnossa sekä postilaatikossa että myös sinne toimitettavissa ja odotettavissa olevissa lähetyksissä? Entä onko ne muuttoilmoitukset tehty ajallaan ja ko. toimenpiteen vaatimat kaavakkeet täytetty oikein?

Itse olen muuttanut elämäni aikana 3 kertaa, eikä minkäänlaisia ongelmia Postin kulun suhteen ole esiintynyt.

Kummastuttaa myös esim. tuo laskujen ja lentolippujen katoaminen, sillä kokemuksesta voin sanoa, että niiden suhteen ollaan Postissa kohtalaisen tarkkoja. Mikäli vastaanottajaa ei löydy, niin kaikki tällaiset tärkeämmät lähetykset toimitetaan joko takaisin vastaanottajalle tai sitten osoitepalveluihin selvitettäväksi, josko sieltä löytyisi ajanmukainen osoite tai esim. puhelinnumero jotta postinsaajalta voisi osoitetta tiedustella. Ainoastaan joukkukirjeet yms. selvät mainokset tuhotaan mikäli esim. muuton jälkeinen jälleenlähettämispalvelu ei ole enää voimassa tai vastaanottajaa ei muuten vaan "helposti" tavoiteta.

Ja tuo postin kotiovelle tuominen ei varsinkaan kaupunkialueella ole kertakaikkiaan mitenkään mahdollista ainakaan nykyisillä piiri-/lohkojaoilla ja työntekijämäärillä. Tämä on fakta, jota ei kieltämättä kovin helpolla ulkopuolinen pysty käsittämään. Varovastikin arvioiden väitän, että yksittäisen, normaalikokoista piiriä jakavan postimiehen työmäärä vähintään kaksinkertaistuisi, jos tosiaan jokaisen postinsaajan kohdalla pitäisi autosta nousta. Käytännössä tarkoittaa siis että Postin pitäisi tuplata henkilöstömääränsä toteuttaakseen moisen "pikkujutun" asiakkailleen.


Muoks. pari lisäystä..
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mitään ongelmia ei muuttoilmoitusten kanssa ole ollut, ja vanhaan osoitteeseen mennyt postikin on hienosti toimitettu uuteen osoitteeseen. Jopa sen jälkeenkin, kun se ilmaisen uudelleenohjauksen aikaraja on mennyt umpeen. Muutoinkin olen pääosin tyytyväinen postin toimintaan.

Se tosin vähän korpeaa, että nettiyhteyden kuudesta tänä vuonna lähetetystä laskusta vain neljä on tullut perille. Kahdesta on sitten tullut karhukirje. Kiitokset liittymän toimittajalle siitä, ettei se ole veloittanut korkoa tai karhumaksua, kun olen ottanut yhteyttä ja selvittänyt, miksi en laskua ollut ajoissa maksanut.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Posti ei ota vastuuta heille kuljetettavaksi jätetyistä tavaroista, vaan vahingon/katoamisen sattuessa myönnetään virhe ja esitellään pahoitteluja, mutta penniäkään et saa korvauksia. Näin kävi itselleni. Paska laitos!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti werther
Posti ei ota vastuuta heille kuljetettavaksi jätetyistä tavaroista, vaan vahingon/katoamisen sattuessa myönnetään virhe ja esitellään pahoitteluja, mutta penniäkään et saa korvauksia. Näin kävi itselleni. Paska laitos!
Postista saat pyydettäessä "vahinkoilmoitus" lomakkeita joilla voit tehdä ilmoituksen kuljetuksessa vaurioituneista tuotteista.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Postista saat pyydettäessä "vahinkoilmoitus" lomakkeita joilla voit tehdä ilmoituksen kuljetuksessa vaurioituneista tuotteista.
Minäkin tein. Vastaus oli että ei voi mitään. Emme tiedä mitä on tapahtunut ja mitään emme korvaa. Kas kun eivät veloittaneet vastauksesta.

Edellisen työnantajan palveluksessa lähetimme asiakkaan avaimet kirjatussa kovakuorisessa kirjeessä pohjoissuomeen. Yli vuosi on jo kulunut eikä posti ole mennyt perille. Toistuvista pyynnöistä huolimatta Posti ei anna mitään selitystä, mutta lähettelee ajoittain samaa selvityspyyntökirjettä, jonka joka kerta palautamme asiallisesti täytettynä.

Postinkääntö talviosoitteeseeni ei toiminut enää parin viikon jälkeen, vaikka olin maksanut sen vuodeksi. Piti tehdä uusi, ja maksaa uudestaan.

Samassa rapussa asuu toinenkin samalla sukunimellä varustettu perhe. He asuvat 2. kerroksessa ja me 3. kerroksessa. Joka viikko postiamme menee siihen 2. kerroksen asuntoon, vaikka kirjeissä on nimet ja osoitteet oikein. Valitukset ovat turhia, koska kukaan ei noteeraa niitä eikä vaivaudu antamaan mitään palautetta / selitystä.

Posti saa vetää v*tun päähän.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Minäkin tein. Vastaus oli että ei voi mitään. Emme tiedä mitä on tapahtunut ja mitään emme korvaa. Kas kun eivät veloittaneet vastauksesta.
http://www.posti.fi/hinnat/toimitusjakuljetusehdot/yleisettoimitusehdot/ehto12.html

Tuossa on toimitusehdoista postin korvausvelvollisuutta käsittelevä kohta. Jos selkeästi pystyt näyttämään että posti on tuotteen selkeästi turmellut huolimatta asianmukaisesta paketoinnista niin ilman muuta postin on korvattava tapahtunut vahinko. Jos yrität lähettää posliinimaljakkoa paperiin käärittynä, niin voit syyttää vain itseäsi.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Jos yrität lähettää posliinimaljakkoa paperiin käärittynä, niin voit syyttää vain itseäsi.
Lähetin asunto-osakkeen kauppakirjan normaalissa kirjeessä. Kirje tuli perille ns. haitarina ja repaleisena. Näytti ihan siltä (en tunne postin lajittelutapoja) että se olisi ollut jonkun rullien välissä ja sieltä repäisty irti. Vertasin sen ulkonäköä jumittuneeseen paperiin joka on repäisty printteristä. Samanlainen haitari.

En tiedä olisiko tuosta nyt sen kummempaa korvausta tarvittu, työtä se vähän teetti mutta asenne oli paskaa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Eniten Postissa jurppii se, että siellä ei ymmärretä nykyajan vaatimuksia. Valtaosa postistahan lienee jonninjoutavaa mainospostia, minkä kuljetus miten sattuu onkin sopivaa. Sitten tulee kaikki postikortit ja sensellaiset, joiden toimitus ei myöskään ole kriittistä.

Suuri osa kirjeistä onkin sitten niitä, mitkä on kirjeenä lähetettävä esimerkiksi allekirjoituksen vuoksi. Näillä on sitten olemassa joku toivottu perillemenopäivä. Ei todellakaan lohduta se, että juuri nämä tärkeät kirjeet kuuluvat yleensä siihen 1% myöhässä olevien joukkoon.

Joskus tuntuu oikein siltä, että viivästämällä kirjeiden toimitusta Posti yrittää saada asiakkaat käyttämään kalliimpia palveluja. Minun ajatustapani taas on se, että jos tavallinen kirje ei mene muutamassa päivässä perille, niin miten sama firma pystyisi hoitamaan postia perille päivässä tai nopeammin.

Posteljooneista ei toki ole pahaa sanaa sanottavaksi, vaikka postiluukusta mahtuvia kirjeitä ei toimiteta perille tai jaetaan postia vain asunnon numeron mukaan väärälle kadulle ja ihmiselle.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
En tiedä olisiko tuosta nyt sen kummempaa korvausta tarvittu, työtä se vähän teetti mutta asenne oli paskaa.
Niin, harmia tuosta varmasti koituu mutta postin periaatehan vaikuttaa olevan että vahinko korvataan siinä määrässä joka siitä on aiheutunut eli vaivanpalkkaa ja mielipahaa ei huomioida, vain suorat taloudelliset menetykset. Tuollaisessa tapauksessahan niitä koituisi paperiarkin verran, joten tuskin asiaa edes käsiteltäisiin.

Varmaan olet kuullutkin jo postin tiskillä opastavat selostukset, missä muodossa "arvopaperit" tulee lähettää ja rivien välistä pienen piikityksen että nyt yritit säästää väärässä paikassa. :)

Itseltäni on lukuisten postilähetysten kokemuksilla hajonnut vain 1 kpl DVD-koteloita. En jaksanut reklamoida tuosta asiasta, vaan hain uuden anttilasta hintaan 2,5 eur. Olisin todennäköisesti saanut tuosta kuitenkin korvauksen, sillä pakkaus oli asianmukainen ja siinä selvät jäljet kulman voimakkaasta taittumisesta, ilmeisesti jäänyt jonnekin painavien laatikoiden väliin tms. Katsoin kuitenkin että reklamointiin kuluva aikani on arvokkampaa kuin 2,5 euron DVD-kotelo joten päätin kärsiä tämän tällä kertaa nahoissani.

Myös Hollolan kuntakeskuksen postista on vain hyvää kerrottavaa. Mukavaa asioida.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Varmaan olet kuullutkin jo postin tiskillä opastavat selostukset, missä muodossa "arvopaperit" tulee lähettää ja rivien välistä pienen piikityksen että nyt yritit säästää väärässä paikassa.
Jos kysessä olisikin ollut vaikka rakkauskirje, niin olisiko siinäkin säästetty väärässä paikassa?

Sisältö tuskin tässä ratkaisi. Vaan Postin tapa käsitellä lähetystäni ja käsitellä valitustani tuhottuaan lähetykseni.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Postintulo on niin jokapäiväinen asia, että se helposti muodostuu itsestäänselvyydeksi. Silloinhan asian olemassaolo usein huomataan vain silloin, kun se ei toimi.

Onhan se toki rassaavaa, jos tuntee jatkuvasti kuuluvansa siihen minimaaliseen prosenttiin, jolle lähetys ei luvatussa aikataulussa saavu. Kokonaisvolyymiin nähden Postin virheprosentti taitaa kuitenkin olla monen muun palveluyrityksen kohdalla vain utopistinen haave.

Harvoinhan asiakas myöskään huomioi täysin ajallaansaapuvia lähetyksiä, joissa on puutteelliset tai virheelliset osoitetiedot ja vain postinlajittelijan ja/tai -jakajan kokemus sekä tietotaito on mahdollistanut lähetyksen ajallaansaapumisen tai ylipäätään sen perilletulon. Näistähän ei kiitoksia jaella, mutta sapiskaa ollaan kyllä heti antamassa kun pienikin virhe sattuu.

Mikään ei tietysti muuta sitä tosiasiaa, että virheen sattuessa palvelun tulisi olla asianmukaista ja vakavastiotettavaa, mutta tämähän koskee kaikkia palveluyrityksiä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Jos kysessä olisikin ollut vaikka rakkauskirje, niin olisiko siinäkin säästetty väärässä paikassa?

Sisältö tuskin tässä ratkaisi. Vaan Postin tapa käsitellä lähetystäni ja käsitellä valitustani tuhottuaan lähetykseni.
Niin no, kuinka "arvolähetyksenä" itse koet rakkauskirjeesi? Jos se sisältää vuosisadan rakkaustarinan huipentavan tunnustuksen ja kosinnan, joka tulee varmasti ratkaisemaan tulevaisuutesi suunnan ja mahdollisesti jopa taloudellisen aseman, niin huolimatta näistä kuumina loimuavista rakkauden liekeistä jotka tunnetusti sumentavat järjen äänen, olisi silti suotavaa käyttää sen verran päätään että lähettäsii lähetyksen vaikka kirjattuna kirjeenä. Vastapuolikin saattaisi olla tästä otettu, kun huomaa kosijan todella näkevän vaivaa välittääkseen sydämensä sanoman valitulleen. Ruskea uusiopaperikuori rahvasluokassa ei välttämättä tuo tätä pientä lisä-väriä, mutta kukin omien arvostustensa mukaan. Postihan ei osaa arvioida lähetysten sisältöä ja ei voi näin päätellä lähetysten vaatimaa "erityishuomiota" vaan kaikki tavallisena kirjeenä lähetetyt lähetykset saavat saman kohtalon - ja joskus tulevat hieman pahoinpidellyiksi.
 

JanJ

Jäsen
Jussii, äläs nyt.
Pointti oli se että sisällöstä huolimatta posti tärveli kirjeeni. Vaikka sisällä olisi sitten ollut tyhjä a4, niin sekin olisi mennyt pilalle. Ja on se nyt hemmetti, että jos postiin ei voi luottaa niin pitääkö itse aloittaa kirjeiden jakelu lähialueille?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Jussii, äläs nyt.
Pointti oli se että sisällöstä huolimatta posti tärveli kirjeeni. Vaikka sisällä olisi sitten ollut tyhjä a4, niin sekin olisi mennyt pilalle. Ja on se nyt hemmetti, että jos postiin ei voi luottaa niin pitääkö itse aloittaa kirjeiden jakelu lähialueille?
Niin, aivan eli sisällöstä riippumatta kirjeet saavat sen mukaisen kohtelun millainen kuljetustapa niille on valittu. Jos asiakas itse (kuka siis tietää sisällön tärkeyden) pitää lähetystä riittävän tärkeänä, niin tämä valitsee sille lähetystavan jolla voidaan odotta "erityistä huolellisuutta" lähetyksen käsittelyssä. Jos valitaan bulkkilähetys, niin asiakas itse ottaa tietoisen riskin siitä että lähetys saattaa kärsiä matkalla (vaikka riski käytännössä ei kovin suuri olekaan). Tämänhän voi selvästi välttää valitsemalla oman harkinnan mukaisesti vähän huolellisempaa käsittelyä.

Ideaalitilannehan olisi, että kuljetettavalle postille ei koskaan tapahtuisi mitään. Kulkisiko "massaposti" silloin nykyhinnoilla ja nyky-aikatauluilla? Ei todennäköisesti ainakaan aivan nyky-palvelutasolla, todennäköisesti esim. peruslähetysten hinnasto olisi hieman korkeampi.

Mielestäni (nojaten omiin ja tuttavien kokemuksiin) postin palvelu on ihan massalähetystenkin suhteen erinomaista, toki joukossa on aina joitakin mielipahaa aiheuttavia tapahtumia mutta ajatellen lähetysten määrää, sanoisin että voidaan pitää palvelutasoa kokonaisuudeltaan "erinomaisena". Lopulta nämä tapaukset ovat kuitenkin varsin harvinaisia (joskin toki aina kiinnittävät tapahtuessaan enemmän huomiota). Tässäkin edelleen painotan, että jos vain itse arvostaa lähetystä riittävästi, niin asiakkaalla on vapaus valita lähetykselle "eritystä huolellisuutta" noudatteleva lähetystapa - tämä tosin on vain hieman kalliimpi kuin perus-kirjelähetys jossa prioriteettinä lienee ensisijaisesti "tehokas" toiminta eikä "huolellisuus" (vaikka tietysti tämäkin on oleellinen asia).
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Jos valitaan bulkkilähetys, niin asiakas itse ottaa tietoisen riskin siitä että lähetys saattaa kärsiä matkalla (vaikka riski käytännössä ei kovin suuri olekaan).
Tätä ajattelutapaa vastustan. Tai sitten postin pitää uusia ohjeistus asiakkaalle. Posti saisi mainita jokaiselle kirjeen lähettäjälle, että tämä saataa sitten mennä tuhannen pillun päreiksi koska emme välitä tavallisista kirjeistä, kannattaa kirjata ja maksaa kymmenkertainen maksu.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti VH87
Mikäs vitun järki siinä on että ihmisten pitää roudata laatikko tienvarteen sen takia ettei posteljoonin tarvitse nousta tuosta englantilaistyylisestä kärrystään ylös ja kävellä 50 metriä? Samaa voisi toki sanoa ihmisistä jotka eivät viitsi hakea lehteään 50 metrin päästä, mutta eikös asiakas ole silti aina oikeassa?
Viestin lähetti Jussi77
sillä posteljoonilla ei ole aikaa pysähtyä reitillään jokaisen talon kohdalla viemään postia perille asti
Kysymys ei taida olla siitä voiko postiljooni tuoda postin perille vai ei, vaan siitä olemmeko me valmiita maksamaan siitä. Jos maksamme, niin postiljooni tuo postin vaikka Thaimaaseen, rannalle ja suoraan käteen. Posti haluaa varmasti toimittaa postin perille mahdollisimman edullisesti, emmekä me ole halukkaita maksamaan tästä muutenkaan... joten laatikko vaan sellaiseen paikkaan johon nopein ja kätevin heittää posti.
Viestin lähetti Kiekoton
Eniten Postissa jurppii se, että siellä ei ymmärretä nykyajan vaatimuksia.
Näin on!!

Mielenkiintoista seurata romahtaako postin toiminta samalla tavalla kuin Ruotsissa. Täällähän posti on jo muuttanut nimeäänkin, se on nykyään Kassaservice ja hoitelee vain
rahaliikennettä ja jossain määrin pikku paketteja kontoreissaan.

Posti oli nukkui laskujen hoidon kehittelyssä. Kaikki laskut maksettiin postissa ja he nostivat hintoja koko ajan. Yhtäkkiä Internetpankit oivalsivat tämän, eivätkä ottaneet tästä palvelusta kuin pienen vuosimaksun. Postilla alkoi mennä yhä huonommin ja nostivat hintoja.. Yhden laskun maksaminen luukulla taitaa maksaa tänään n. 3€.

Sen jälkeen he alkoivat levittämään pakettien toimituspisteitä. Nykyään pakettinsa saa hakea tupakkakaupasta tai huoltoasemalta. Myös joillakin pienillä elintarvikekaupoilla on eteisessä tämä palvelu.
Ensin olimme tästä ihmeissään, missä on Ahmedin tupakkakauppa.. juuri niin, nämä tupakkakaupat ovat Ahmedin ja Ibrahimin suosiossa tänä päivänä ja he hoiteleavat Ruotsin suurkaupunkien pakettien vastaanoton ja toimituksen asiakkaille.
Pienen totuttelun jälkeen tulimme siihen tulokseen että tämähän on ihan loistava juttu. Yhden ison postikonttorin sijasta saimme yhtäkkiä neljä pientä. Finessi on se, että esim. netiltä tavaraa tilatessa joillakin kytketty siihen myös palvelu, jossa saa valita heti minne paketti menee, eli mistä haluat sen hakea. Kanuuna homma!

Noh, posti varmasti ymmärsi että nyt pitäisi olla hengessä mukana ja kehitti sähköisen postilaatikon, johon vastaanottaa e-laskuja. Ongelmana oli vain se, että pankit olivat jo vallanneet nämäkin markkinat. Idea oli syntynyt kuolleena, myöhässä ja hankalasti toteutettu. Kokeilin sitä vuoden, nyt en muista enää edes tunnuksia.

Jos joku haukkuu Suomen Postia, niin minä voin lohduttaa; Ruotsin Posti on takuulla 10 kertaa huonompi!! Sieltä ei saa - eikä ole koskaan saanut - ajan hermolla olevaa palvelua. Muistan kerran kun myin tuliterät prätkäsaappaat lehti-ilmoituksen kautta. Ostaja oli toiselta puolelta maata ja halusi ne välttämättä. Minä taas en halunnut lähettää niitä ilman että tiesin että saan myös niistä maksun. Noh, kysyin postissa voisinko lähettää ne jotenkin postiennakolla. "Kyllä se käy, vastasi mummo (postin henkilökunta oli yhtä vanhaa ja jäykkää kuin systeemitkin), mikä on postisiirtotilisi numero?"
"Minulla valitettavasti ei ole täällä postisiirtotiliä," vastasin minä.
"Noh, sitten se ei käy..."
"Noh, jos annat kaikki tarvittavat tiedot, niin voinko saada postisiirtotilin täällä?"
"Totta kai, tässä on lomake."
"Saanko sen tilin sitten välittömästi käyttööni ja voinko sanoa sen sitten myös välittömästi irti?"
"Postisiirtotilin saaminen kestää n. 14 päivää."
"Näkemiin."

Olen tehnyt kovasti töitä päästäkseni sen saatanan laitoksen palveluista. Viimeinen pisara oli pari vuotta sitten kun sain rahalähetyksen. Kysymyksessä oli niinkin pieni summa kun 3€. Huitaisin hätäisesti allekirjoitukseni kaavakkeeseen ja henkilöllsyystodistukseni tiskille.
"Tuota noin, voitko kirjoittaa nimesi uudelleen, tämä on niin erilainen kuin henkilöllisyystodistuksessa oleva," vaati mummo.
"Tuota noin, jos katsot henkilöllisyystodistuksessani olevaa valokuvaa minusta, olenko siinä samannäköinen?"
"No et ole, mutta kyllä sinut tunnistaa siitä!"
"Noh, pystytkö lukemaan mitä kirjoitin?"
"Pystyn," totesi mummo.
"Mutta ei kelpaa?"
"Ei!"
"Saanko takaisin lomakkeen?"
Kävelin toiseen postiin ja nostin rahan, ilman mitään ongelmia.

Näen tänä päivänäkin punaista kun kävelen postin ohitse ja näen ne samat paskantärkeät mummot tiskin takana rillit väärällään.

Luulen etten tule enää koskaan pistämään jalkaani postikonttoriin. En koskaan:-)
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Lopulta nämä tapaukset ovat kuitenkin varsin harvinaisia (joskin toki aina kiinnittävät tapahtuessaan enemmän huomiota).
Jep. Jos mietitään vaikkapa juuri nimim. JanJ:n lähettämää & vastaanottamaa kokonaislähetysmäärää, niin kuinkahan suuren osuuden nämä Postin "kämmäämät" lähetykset mahtavat niistä muodostaa? Veikkaan että aika lailla promillelukemissa liikutaan kuitenkin.

Viestin lähetti Jussi77
Tätä ajattelutapaa vastustan. Tai sitten postin pitää uusia ohjeistus asiakkaalle. Posti saisi mainita jokaiselle kirjeen lähettäjälle, että tämä saataa sitten mennä tuhannen pillun päreiksi koska emme välitä tavallisista kirjeistä, kannattaa kirjata ja maksaa kymmenkertainen maksu.
Jos asenne on tätä luokkaa, niin eipä liiemmin kannata ihmetellä, jos esim. yllä mainitsimiisi valituksiin ja reklamaatioihin ei suhtauduta asiaan yleensä kuuluvalla vakavuudella. Kyllä niitä "asiakas on mulkku" -listoja tahtoo löytyä vähän joka firmasta.. Suosittelen kyllä sitä postin lajittelua ja jakamista ihan henkilökohtaisesti, jos tosiaan muutama pilalle mennyt kirje vie luottamuksesi Suomen postilaitokseen kokonaan.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Shane
Jos asenne on tätä luokkaa, niin eipä liiemmin kannata ihmetellä, jos esim. yllä mainitsimiisi valituksiin ja reklamaatioihin ei suhtauduta asiaan yleensä kuuluvalla vakavuudella.
Jahas, Ford-liikkeen edustajako siellä huutelee?
Luepas eka viestini missä kerron kadonneista lähetyksistä. Ja jokaisen lippusen olen täyttänyt asiallisesti, enkä kenellekään virkailijalle ole ollut ilkeä koska eihän kukaan heistä ole niitä lähetyksiäni hukannut tai kirjettäni tärvellyt.

Suosittelen kyllä sitä postin lajittelua ja jakamista ihan henkilökohtaisesti, jos tosiaan muutama pilalle mennyt kirje vie luottamuksesi Suomen postilaitokseen kokonaan.
Niin, mitäs siitä että maksan sekä verovaroilla että erillisillä postimaksuilla toimimattomasta palvelusta. Antoisaa asiakaspalvelu-uraa Sinulle!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Tätä ajattelutapaa vastustan. Tai sitten postin pitää uusia ohjeistus asiakkaalle. Posti saisi mainita jokaiselle kirjeen lähettäjälle, että tämä saataa sitten mennä tuhannen pillun päreiksi koska emme välitä tavallisista kirjeistä, kannattaa kirjata ja maksaa kymmenkertainen maksu.
No, epäilen että tässä kuitenkin on ensisijaisena lähtökohtana nimenomaan postinkulun kustannustehokkuus. Kustannustehokkuus kärsii, jos aletaan peräänkuuluttaa erityistä huolellisuutta jokaisen lähetyksen kohdalla. Tavallinen postihan ei juurikaan välitä vähän reippaammastakaan kohtelusta, toisaalta tämä taas johtaa siihen että välillä saattaa tulla tapaturmia lähetyksille. Jonkinlainen tasapainohan näiden välille on pakko saada, nykytilanteessa todennäköisesti ajatellaan että ollaan vielä hyväksyttävissä rajoissa.

Kuitenkin se, että keskitytään kustannustehokkaaseen toimintaan ei tarkoita esittämälläsi tavalla että unohdetaan huolellisuus kokonaan; väistämättä kun kuitenkin kiireessä työtä tehdään tiukoilla resursseilla, on tosiasia että vahingon mahdollisuus kasvaa. Tämä on harmillista sikäli, että toisaalta odotamme postin palvelevan totutun nopeasti, alhaisella hintatasolla ja samalla odotamme ensiluokkaista palvelua. "Kaikki minulle nyt heti" -mentaliteetti taas valloillaan, huomaan ma. Ei todenäköisesti ole edes realistinen "vaatimus" että posti toimisi tehokkaasti ja samalla täysin ilman vahinkoja. Nykyään taidetaan kuitenkin aika hyvällä mallilla olla näiden lähetysten ehjänäpysymisten kanssa, huolimatta siitä että niitä silloin tällöin tapahtuu?
Viestin lähetti JanJ
Niin, mitäs siitä että maksan sekä verovaroilla että erillisillä postimaksuilla toimimattomasta palvelusta. Antoisaa asiakaspalvelu-uraa Sinulle!
Ei kai palvelu "toimimatonta" ole ollut, vaikka pari vahinkoa onkin sattunut? Muut postit ovat tulleet perille, ja vielä ehjänä? Onko palvelu toimimatonta, jos alle 1% lähetyksistä on kohdannut jotain ongelmia? Minusta palvelu toimii erinomaisesti, 99% varmuudella.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Kustannustehokkuus kärsii, jos aletaan peräänkuuluttaa erityistä huolellisuutta jokaisen lähetyksen kohdalla.
Miten olisi vaikka pelkkä huolellisuus postin käsittelyssä? Ei ne koneet niitä huvikseen riko. Ja ennenkuin lisää fordilaisia tulee ketjuun, niin korostan edelleen: Postiin on voitava luottaa. Siksi sillä on käytännössä monopoli ja valtion tuki, että kansalaiset ja yritykset voivat lähettää kirjeitä. Jos se ei toimi, ja täällä vielä huudellaan että mitäs lähetit oma vika niin metsässä ollaan.

"Kaikki minulle nyt heti" -mentaliteetti taas valloillaan, huomaan ma.
Taitaa jollain olla nyt kommarimentaliteetti vahva. Minkä valtio antaa, sitä ei sovi arvostella. Oli paskaa tai ei.

Ei kai palvelu "toimimatonta" ole ollut, vaikka pari vahinkoa onkin sattunut?
Maksoin kirjatusta kirjeestä, mikä ei koskaan löytänyt perille ja mitä ei koskaan löydetty enää mistään. Mistä maksoin? "Toiminta" oli kohdallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös