Suomen postiko palvelulaitos?

  • 32 070
  • 281

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Shayne
Kadottaako Suomen Posti oikeasti suhteessa enemmän lähetyksiä kuin muiden maiden vastaavat, vai perustuuko oletus vain siihen, että ketjun kirjoittajilla on kokemusta vain Suomen Postin toiminnasta lukuunottamatta finnishninjaa, joka tuo keskusteluun vain oman kokemuksensa Ruotsin postista höystettynä kahvipöytäseurueensa ylimalkaisella kommentoinnilla, jonka tulokset epäsuorasti yleistää vallitseviksi koko EU:n alueella?

Keskittäminen oli varmaan ideana siinäkin, ettei finnishninjan tarvinnut hakea bussiin unohtuneita hanskojaan kyseisen bussilinjan päätepysäkiltä?

Jos Postin toimintaa kritisoivat lukisivat ketjun tarkoin he huomaisivat aukottomasti sen, että Suomessa Posti hoitaa tehtävänsä reilusti EU:n keskivertoa paremmin, itseasiassa Suomi on Ruotsin kanssa huippua.

finnishninja tuossa eräässä viestissä tiedusteli eri maiden postilaitosten tasoja, surkuhupaisan surkeaa toimintaa on mm. Iso-Britannian postilaitoksessa, jos Välimeren alueen maiden postilaitokset jätetään vertailusta pois on Iso-Britannian posti koko läntisen-Euroopan surkeimpia. Firma on tehoton, tappiollinen ja mikä pahinta asiakkaiden kannalta - hidas ja virheille altis.

vlad.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Kiekoton
Ettekö ole kuulleet "nolla virhettä"-laatuajattelusta? Sitä on aika paljon toteutettu nykyään. Posti on palvelu, jolta yleisesti tuollaista myös odotetaan. Voisin suorastaan sanoa tietyn virheprosentin sallimisen olevan tsaarinaikaista.

Käsitykseni mukaan postin jako erilaisiin kiirellisyysluokkiin palvelee myös nollan virheen ajattelua. Kunhan rauhassa lajitellaan se bulkki, niin kaikki saadaan perille ehjänä. Kapasiteetti ei vain yksinkertaisesti riitä. En panisi pahakseni ykkösluokan kirjeen maksukorotusta vaikka tuplaksi, jos sillä pystyttäisiin toimitusvarmuutta lisäämään.

Niin, voidaan puhua myös siitä mikä on kohtuullisin kustannuksin mahdollista. Tätä nämä eri palvelutason lähetyksetkin tarkoittavat. Mielestäni ei ole väärin, jos pari prosenttia 1. luokan kirjeistä myöhästyy päivällä. Pikakirjeissä myöhästymistä ei sitten tule suvaita, sillä se on juuri korkeamman tason palvelua. Jos 1. luokan kirje menee huonoon kuntoon, niin voi voi. Sellaista sattuu ja kyllä sitä kannattaa parantaa, mutta ei kohtuuttomin kustannuksin.

Sen sijaan taas kirjatun kirjeen hukkaaminen kokonaan ei ole suvaittavaa. Ylipäätänsä postin hukkaaminen on perseestä. Kuitenkin väärään osoitteeseen jakaminen on varsin yleistä ja tämä virhe tapahtuu suhteellisen helposti. Tuolloin lähetys voi hukkua, jos väärä vastaanottaja ei toimi oikein ja palauta kirjettä. Mieleen tulee esimerkki yrityksestä, joka häipyi ilmoittamatta mitään. Posti toimitti kuitenkin kirjeet perille ilman mitään muutosta. Sitten kuin kirjeitä oli kertynyt vuoden verran, niin ilmeisesti tilan uusi käyttäjä palautti kirjeet. Ei näin!
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Pystyy, jos alan ihmiset koulutetaan omaan työhönsä ja toimintatapoja kehitetään. Tästä on lukuisia esimerkkejä.

Nykyisellä työmäärällä ei pysty. Yhden lähetykseen käytettävä aika pitää ainakin tuplata, että saataisiin merkittävää eroa toimintavarmuuteen. Tarkoittaa siis palkkakustannusten tuplaamista.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti finnishninja
Olen keskustellut postista yleensä, riippumatta siitä onko kysymys Suomen postista, Ruotsin postista tai jonkun muun maan postista. Olen puhunut myös Suomen postista, Ruotsin postista ja maininnut myös muiden maiden posteja.
Ai jaa:

Postin volyymit taitavat edustaa myös EU:ssa sitä alinta tasoa. Jos volyymi on ongelma, niin miksi minulla ei ole ollut koskaan ongelmia postin kanssa? Ruotsissahan täytyy olla postia aika tasan puolet enemmän? Entäs Englanti, Belgia, Saksa, Ranska... jos volyymi on ongelma Suomessa - miten posti yleensä voi kulkea näissä maissa???
En ole tosin koskaan saanut kenenkään toisen postia, Ruotsissa. Voisiko asia olla niin, että Suomen posti ja suomalaiset hyväksyvät että näin käy aina joskus, mutta ruotsalaiset eivät?


Ei ehkä ole, mutta jos tämä ketju oli vain postimiehille sallittu, niin pyydän anteeksi. Pyydän muutenkin anteeksi sitä jos en satu olemaan samaa mieltä kanssasi:-)
Tämä on aina helpoin tapa puolustautua, kun huomaa, ettei oma kompetenssi riitäkään asiasisällön ja faktojen osalta. Tosin myös hyvin läpinäkyvä tapa. Kaikesta huolimatta olet täällä mullistamassa Postin toimintatapoja mm. lajittelun ja seurannan osalta, vaikka kirjoituksistasi paistaa päivänselvästi läpi, ettet edes tiedä paskanvertaa Postin prosesseista, niiden sisällöstä ja toteutustavoista.

Lajitteluhan tapahtuu jo nyt lähes täysin koneellisesti, kun on kirjeistä kysymys
Ei pidä paikkaansa.

Shayne jo viittasi siihen ettei posti ole vertailukelpoinen kovinkaan monen tuotantolaitoksen kanssa. - Totta helvetissä on! Ja postilla on vielä se etu ettei lajiteltavaa tavaraa tarvitse edes itse valmistaa, ei markkinoida, ei kehitellä jne.
Paskapuhetta.

Jos tekniikan tarjoamia mahdollisuuksia käytetään, niin lähetystä voidaan seurata postiljoonin laukkuun asti. Silloin voidaan jo varmuudella sanoa missä kirje "katosi."
Periaatteessa näin, käytännössä ei pidä paikkaansa.

Huomaat varmasti että keskustelun taso laski aika tavalla. Toivottavasti huomaat myös sen että se olit sinä joka laskit sen tälle tasolle.
...ja ajattelepa, kuinka alas olisinkaan keskustelun tason laskenut, jos olisin lähtenyt mukaan niihin aiemmin ketjussa heittämiisi ala-arvoisiin henkilökohtaisuuksiin..
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Pakettien katoaminen on arvoitus, miten yksi paketti voi kadota, ilman että kukaan osaa selittää MISSÄ se katosi? Tänään kun paketteihin saa viivakoodit sun muut numerot, joiden mukaan paketin kulkua voi seurata Internetin kautta. Elääkö Suomen posti tosiaankin vielä kivikaudessa???

Nykyään näitä paketteja kyllä seurataan ja katoamisalueen selvittäminen pitäisi olla täysin mahdollista. Täysin tarkkaa katoamispaikkaa ei sitten välttämättä saa selville.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Jos kerran osaat kertoa mihin laatikkoon korttisi pistit, niin kyllä kai postin pitäisi tietää mihin laatikon sisältö lähti?! Ja sieltä pitäisi kyllä löytyä paikka, johon kaikki posti jossa on puutteelliset osoitteet varastoidaan.

Oletkos koskaan lukenut Postin toimitusehtoja? Mummon mökki -osoitteella lähetettävät kortit kun voi suoraan laittaa hävitettäväksi. Sen sisaan 1. luokan kirjeet kyllä säilytetään tietyn ajan, jos ovat perillesaamattomia.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shayne
...ja ajattelepa, kuinka alas olisinkaan keskustelun tason laskenut, jos olisin lähtenyt mukaan niihin aiemmin ketjussa heittämiisi ala-arvoisiin henkilökohtaisuuksiin..
Mitä ala-arvoisia henkilökohtaisuuksia tarkoitat?

tsei_tsei:
Oletkos koskaan lukenut Postin toimitusehtoja? Mummon mökki -osoitteella lähetettävät kortit kun voi suoraan laittaa hävitettäväksi. Sen sisaan 1. luokan kirjeet kyllä säilytetään tietyn ajan, jos ovat perillesaamattomia.
Missä niitä säilytetään, jos niitä ei siitä huolimatta löydy?
 
Viimeksi muokattu:

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Jukan takahiukset
Tulipa tuossa mieleen, että asuessani Helsingin Oulunkylässä parisen vuotta sitten tapahtui postin osalta myös sellaista; että toisten ihmisten posteja tuli meidän osoitteeseen. Pahimmillaan yhtäaikaa neljällä eri sukunimellä tuli meille erilaisia posteja. Yksi niistä oli naisen, joka oli asunut samassa kämpässä 10! vuotta sitten. Eräänä ystävänpäivänä tuli jo viidennelle ihmiselle osoitettu ystävänpäivä kortti.

No tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että posti säilyttää normaalissa tietokannassa muuttotietoja kaksi vuotta. Jos joku lähettää postia 10 vuotta vanhaan osoitteeseen, niin ei Postissa sitä enää voida tietää. Toimitusehdojensa mukaisesti Posti siis toimittaa postit osoitteeseen, jos ei ole parempaa tietoa. Sinun tehtävänä on palauttaa kirjeet Postille ja ilmoittaa, että kyseinen henkilö ei enää asu osoitteessa. Näin posti voi palauttaa kirjeen lähettäjälle, joka voi sitten rekisteröidä tämän saman tiedon (ei tapahdu). Suurin osa tällaisesta postista on joukkokirjeitä mainostamistarkoituksessa.

Viime kesänä esim. joku pääkaupunkiseutulainen yritys lähetti toisen luokan kirjeitä pk-yrityksiin ilman lähettäjän osoitetta. Näistä noin 50-80% oli menossa vanhoihin osoitteisiin. Hetken jaksoin kantaa näitä vielä osoitteen mukana, mutta sitten luovutin ja jätin kantamatta. (toimin siis harkitusti toimintaohjeiden vastaisesti) Ainoa ongelma tuossa oli, että näitä ei voinut suoraan hävittää, sillä 2. luokan kirjeet menevät selvityspalveluun. Oli varmaan mielenkiintoinen kesä selvityspalvelussa.


Postilla oli myös suuria vaikeuksia toimittaa käännetty posti Oulunkylään. Lähes kaikki postit menivät vakituiseen osoitteeseen ja vakituisesta osoitteesta tuli väliaikaiseen osoitteeseeni muiden postia. Kehtasivat pyytää vielä maksua käännetystä postista, joka oli ennen ilmainen ja toimi paljon paremmin. Tein valituksen ja sain postilta lapun, jossa pahoiteltiin tilannetta. Tein uuden valituksen ja muutaman päivän päästä minulle soitti joku suurempi pomo ja pahoitteli hänkin, mutta mitään hyvitystä oli turha pyytää.

Höpö höpö. Itse valitin kahdesti osoitteenmuutospalvelun toimimattomuudesta. Kolmannella kerralla tein reklamaation ja kerroin kahdesta edellisestä valituksesta. (ne käsittääkseni vaaditaan ennen korvausta) Tämän jälkeen sain takaisin osoitteenmuutoksesta maksamani maksun.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Jos olet ollut postissa töissä, niin tiedät varmasti että sieltä löytyy ihmisiä, jotka eivät tee koskaan virheitä.

Näitä sanotaan ihmisiksi, joilla menee toistuvasti ylitöiksi.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti msg
Näin lakko- ja ammattiyhdistyskeskustelun jälkimainigeissa kysyn, että eikös esimerkiksi valtiollinen posti olisi juuri oikea paikka antaa työtä myös niille, joille sikakapitalistiriistäjätyönantajan alati kasvaneet tehokkuus- ja virheettömyystavoitteet ovat liikaa?

Valtiollinen Posti voisi tällainen paikka ollakin. Nykyinen valtion liikelaitos ei ole tällainen, vaan työolosuhteet ovat jatkuvasti heikentyneet, palkka joillakin alentenut ja korotuksista ei kai ole ollut puhettakaan. Mielestäni Suomen Posti on työnantajana sikakapitalistiriistäjä, jolla on alati kasvavia tehokkuusvaatimuksia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja

Jaaha... vlad ei väsy... Aihe on mielenkiintoinen, toivon mukaan et siis kirjoittele tästä turhautuneena. Kamaan vlad!

Hetkittäin väsyttää aiheen ympärillä tahkoaminen, eräällä tavalla ymmärrän sen mitä ajat takaa. En minäkään hyväksy kaikkia virheitä, tuloksen on oltava mahdollisimman virheetön - itse pyrin kaikessa työnteossa virheettömään suoritukseen.

On viisainta huomioida, että kirjeen täydellinen katoaminen tuotannossa on todellakin minimaalinen mahdollisuus - mutta näin toisinaan käy, kuten voimme ketjua lukemalla päätellä.

Tämä on aika tavallinen tapa toimia tänä päivänä. Meilläkin on 20% konsultteja. Heidän ehdotuksensa eivät mene tosin automaattisesti läpi, vaan ne seulotaan tarkkaan ennen toimeenpanoa. Konsultteja käytetään usein väärin, heidät asetetaan tehtävän eteen, aletaan laskemaan tunteja ja odotetaan hyviä tuloksia. Suurin ero vakityövoimaan verrattuna on se, että vakityöntekijä yleensä koulutetaan tehtäväänsä, kun taas konsultti tulee salkun kanssa aamulla ja alkaa töihin heti kun tietokone on asennettu. Jos ei tässä vaiheessa olla varuillaan, niin virheiden mahdollisuus ja hukka-aika nousee jyrkästi. Konstultointiapu voi olla tie parempaan toimintaan, mutta väärinkäytettynä se voi antaa myös päinvastaisen tuloksen.

Omakohtaista kokemusta näistä konsultoijista löytyy kohtuullisesti, eräässä vaiheessa Posti todellakin haksahti turvautumaan liiankin kanssa ulkopuoliseen konsultointiapuun - missä mentiin metsään.

Samaten eräässä vaiheessa Posti suoritti useita organisaatio sekä tuotannon muutoksia, mikä aiheutti epävarmuutta työntekijöissä - ja nämä osin heikosti valmistellut ja perustellut muutokset johtivat lisäytyneisiin virheisiin. Jos täällä on jakajia niin heillä lienee tällaisista muutoksista kokemusta riittämiin, toki samankaltaisista muutoksista ovat joutuneet osallisiksi tuotannon työntekijät.

Mainitsin tämä jo aikaisemmin, postilla on siitä positiiviset edellytykset toiminnassaan, ettei heidän tarvitse valmistaa lähettämäänsä tavaraa. Postin volyymit taitavat edustaa myös EU:ssa sitä alinta tasoa. Jos volyymi on ongelma, niin miksi minulla ei ole ollut koskaan ongelmia postin kanssa? Ruotsissahan täytyy olla postia aika tasan puolet enemmän? Entäs Englanti, Belgia, Saksa, Ranska... jos volyymi on ongelma Suomessa - miten posti yleensä voi kulkea näissä maissa??? Et todellakaan tunnu käsittävän sitä, että Suomi on postista puhuttaessa lilliputti-maa. Suomen posti on kuin pieru saharassa kun aletaan vertaamaan todella suuriin organisaatioihin.

Tottahan minä tiedän sen, että Suomen Posti Oy on pieni kilpailija verrattuna esim. Saksan Postiin, (minkä on huhuttu haluavan osaa Suomen Postin).

Tässä kohdin käy lukemassa edellinen viestini jossa tuon esille mm. Iso-Britannian Postia koskevia ongelmia. Samankaltaisista ja vielä pahemmista ongelmista kärsivät Välimerenalueen maiden postit. Italia, Espanja, Kreikka ovat surkuhupaisia tapauksia.

Vaikka tehokkuus ja tulos (kuinka hyvin asiakasta palvellaan) suhteutetaan väkimäärään ja volyymiin pärjää Suomen Posti Oy edelleen mainiosti, kuuluu kärkiryhmään Ruotsin kanssa.

En aliarvioi postissa työskentelevän työpanosta. Se on varmasti kova työ ja siitä voisi/pitäisi takuulla maksaa myös enemmän. Mutta kysymykseesi; en tekisi sillä palkalla töitä koko elämääni, mutta niin kauan kun olisin postin palveluksessa, tekisin työni moitteettomasti. Minulla on ollut 22 eri työnantajaa ja joukossa on myös sellaisia, jotka maksoivat "huonosti." Olen myös tehnyt töitä, joihin verrattaessa posti olisi ollut ihan hyvä vaihto-ehto. Tämä ei kuitenkaan estänyt minua tekemästä työtäni hyvin. Kukaan ei ole vielä moittinut minua huonosti tehdyn työn takia.

Pyrin samaan itse, teen työni niin hyvin ja virheettömästi kuin mahdollista, vaikka toisinaan palkka on ollut kehno, en ole antanut sen vaikuttaa työnjälkeen. Toisinaan kuitenkin mietityttää, että missä vika kun oikealta ja vasemmalta kiilaa ohi epäpätevämpiä työntekijöitä vastuullisempiin tehtäviin. Onhan se surkuhupaisaa jos esimies toteaa ettei voi arvioida työntekoani juurikaan koska ei hallitse toimenkuvaani lainkaan - tällaiseenkin olen työelämässä törmännyt.

Liian kova työtahti voi olla selitys, mutta puolustuksena se ei toimi, kysymyksessä on virhe.

Postilla on ajettu monissa paikoissa työntekijämäärä minimiin, olen nähnyt tilanteita joissa työtehtäviä hoidetaan selkeällä vajaamiehityksellä useampien päivien ajan työnjohdon korjaamatta tilannetta. Sama ongelma on toki muillakin yrityksillä, ja paineistettuna ihmiset tekevät virheitä - eivät toki kaikki mutta joukossa voi olla yksi joka sen virheen tekee, tuolloin koko "ryhmän" panos sitten kärsii.

Meillä ei sallita tuotannossa virheitä.

Olisi mukava nähdä faktaa todellisuudesta. Löytyyköhän niitä virheitä kaikesta huolimatta vaikka väitätkit ettei sellaisia sallita.

Operaattoreilla on keskimäärin 50 sekuntia aikaa tehdä oma työnsä, jossa heidän täytyy tehdä monta eri päätöstä.

Kirjelajittelijan täytyy kyseisessä ajassa tehdä useita kymmeniä päätöksiä jos meinaa pysyä pallillaan, jos ei pysy se on jossain vaiheessa monoa.

Kirjekoodaajan vieläkin enemmän.

Posti käyttää koneita, jotka lukevat osoitteen automaattisesti, tekniikka käsinkirjoitetun lukemiseen löytyy myös. En tosin tiedä missä määrin posti käyttää tätä tekniikkaa. Luulisin kuitenkin että valtaosa postin käsittelemistä osoitteista on kirjoitettu koneella. Siitä huolimatta joku täällä kaipasi lehtiä, jotka olivat menneet väärään paikkaan...

Lajittelukoneen tunnistimien on vaikea hahmottaa käsinkirjoitettua osoitetta, senpä tähden jos kortteja (joissa pääosin käsin kirjoitettu osoite) ajetaan koneellisesti on hukka-% osuus suuri, eli koodattavaksi tai takaisin manulajitteluun joutuu huomattava osa postista. Senpä tähden konekelpoista postia ovat pääasiassa sellaiset lähetykset joiden osoite on kirjoitettu koneellisesti, tai hyvin selkeällä käsialalla. Kyse on kuitenkin hahmottamisesta, kameratunnistimista etc., ja kun taloudellisinta on ajaa 20 000+ lähetystä tunnissa yhdellä koneella, ei materiaalia joka pudottaa tätä lukemaa suuresti kannata ohjata konekäsittelyyn - ihminen vie tässä tapauksessa voiton koneista.

Koneetkin myös maksavat, ei niitä ole Postinkaan kokoisella laitoksella vara ostella vuosittain kymmeniä kappaleita, eli voida aina hankkia uusinta ja parasta mahdollista konekantaa markkinoilta. Kysynnän ja tarjonnan laki myös määrää koneidenkin hankinnassa, annetaan tietty budjetti jossa on sitten pysyttävä - koetetaan hankkia siis käsillä olevalla rahamäärällä paras mahdollinen järjestelmä.

Kirje taas saapuu postiin fyysisesti, käy läpi ennalta ohjelmoidun prosessin ja toimitetaan sitten vastaanottajalle. Kuulostaako ylivoimaiselta? Ei kai tässä nyt kuuhun olla lähdössä!

Ei ollakaan mutta moni postinkulkua kritisoiva ihminen tuntuu kuvittelevan, että laitoksen on pystyttävä johonkin sellaiseen mihin mikään vastaava laitos ei maailmassa pysy.

Painotan, en minäkään hyväksy virheitä - niihin on puututtava, lisäksi toiminnan on oltava mahdollisimman virheetöntä mutta täysin virheettömään toimintaan on mahdoton pystyä, ikävimmillään sitten katoaa näitä postilähetyksiä lopullisesti - tai vuosiksi, kunnes ne joku päivä saattavat löytyä jostain varaston nurkasta.

Myös postin tulisi pystyä korjaamaan virheet.

Tähän Posti pyrkiikin toiminnallaan. Jos kirje jaetaan väärin ja se toimitetaan asianmukaisesti takaisin Postiin, mitä suurimmalla todennäköisyydellä kirje toimitetaan seuraavaksi oikeaan osoitteeseen, ja mikäli asiakas on laatinut reklamaation (joko toimipaikassa tai netissä) menee siitä tieto seuraavana aamuna postin jakaneelle henkilölle. Mikäli asiakas vain kiroaa mielessään Postin surkeutta ei tieto välity mihinkään, senpä tähden aina kannattaa tehdä reklamaatio jos vaikuttaa siltä ettei homma ole hanskassa jakajalla tai muulla henkilökunnalla.

Jos virheitä tehdään, ne pitää pystyä korjaamaan. Jos kirje katoaa, se pitää löytää. Jos rutiinit ovat sellaisia, että kirjeet vaan salaperäisesti katoavat, niin silloin tehdään virheitä, joita ainakaan minä en voi hyväksyä. Näe näiden asioiden ero.

Mielestäni tässä on saanut kohtuuttoman suuren painoarvon lähetysten lopullinen katoaminen, se on kuitenkin kaikilla mittareilla mitattuna hyvin harvinaista. Yleisimmin se kadonneeksikin luultu lähetys jossain vaiheessa löytyy jostain - vaikkapa sitten sieltä Jyväskylästä.

Olen maininnut että voin näyttää sinulle koska vaan ihmisiä, jotka eivät tee koskaan työssään virheitä. Se ei tosin merkitse sitä että kaikkien pitäisi olla työssään täydellisiä, mutta jos työ on sellainen, jossa virheen seuraus on postissa kadonnut kirje, niin silloin täytyy asialle tehdä jotain. Joko paikalle pitää siirtää ihminen joka ei tee virheitä, tai sitten systeemi pitää olla sellainen että se kestää pienet virheet. Valitse itse. Minä olen kiinnostunut itse lopputuloksesta, elikkä haluan että minulle osoitettu posti tulee perille ja minun lähettämäni posti saavuttaa vastaanottajansa.

Minä haluan nähdä täydellisen työntekijän, sellaisen joka ei koskaan tee virheitä. Jos ryhdytään suurennuslasilla tutkimaan ja otetaan riittävän pitkä tarkkailuaikaväli kaikkien kohdalle sattuu joskus inhimillinen virhe. Kuinka monta kertaa onnettomuusraporteissa onnettomuuden syynä on inhimillinen virhe..

Postilla työskentelee muistaakseni noin 20 000 työntekijää, vaihtuvuus on tuotannossa melkoinen, joten aina ei voida olla varmoja siitä, että työtehtäviä hoitava työntekijä hallitsee hommansa siten ettei hän tee virhettä. Ei Postikaan kuitenkaan katsele kovinkaan kauaa sellaista työntekijää joka yhtenään tekee virheitä, kyllä siinä joutuu joko toisiin tehtäviin tai kilometritehtaalle.

Se jos postin henkilökunta tekee työssään virheitä, ei tarkoita sitä että myös kaikki muut ihmiset tekevät työssään virheitä.

Vaihdapa "postin" tilalle ihan mikä firma tahansa, niin lause on edelleen yhtä paikkansapitävä.

"Se jos microsoftin henkilökunta tekee...".

Minulla on kokemusta muistakin firmoista kuin Postista, kaikissa tuntemissani firmoissa hyväksytään se, että työntekijöille voi sattua inhimillisiä virheitä. Eräässä firmassa hyväksytään tilijaksossa työntekijää kohden maksimissaan kymmenisen virhettä.

Myös minä ole ilmaissut itseni hivenen heikosti. En siis kritisoi postia siitä jos joku lähetys myöhästyy joskus. Uskon että sellaiseen löytyy useimmiten pätevä selitys. Kritiikkini kohdistuu pääosin lähetyksiin, jotka katoavat, lähetyksiin, joiden katoamista ei voida tai haluta selittää mitenkään. Katoamisenkin hyväksyn, jos se pystytään selittämään. Huonosti palkattu henkilökunta, jonka seassa on mätiä omenia, koneet jotka toimivat huonosti tai ulkopuolinen konsulttiapu eivät tosin kelpaa selitykseksi.

Kaikelle löytyy useimmiten täysin pätevä selitys, jopa niiden "kadonneiden" lähetysten kohdalla tälläinen on annettavissa. Kuten jo todettua, kuitenkin hyvin harva lähetys lopullisesti katoaa Postin tuotantovirtaan jos siitä löytyy asianmukaiset osoitetiedot.

Erään pakettikorttiuudistuksen kohdalla sattui sellainen ikävä seikka, että pakettikorteissa oli luvattoman heikko liimapinta, mistä johtuen ne irtoilivat kohtuuttoman helposti lähetyksistä. Tämä aiheutti monta ikävää läheltäpititapausta katoamisten suhteen, syy oli täysin Postista riippumaton mutta aiheutti paljon vaivaa Postille ja paljon mielipahaa asiakkaille.

Kone voi reistailla, mutta jos se alkaa tuhoamaan, niin silloin on otettava yhteyttä kilpailijaan, jolla voi olla tarjottavana parempi ratkaisu.

Tässä kohdin palaa ylöspäin ja lue mitä kirjoitin koneiden hankinnasta.

Eivät koneet ehdointahdoin tuhoa kirjeitä. Toisinaan hihna voi katketa kulumisen seurauksena, vaikka huolto tarkistaa hihnat päivittäin voi käydä siten, että hihna katkeaa koneen ollessa toiminnassa ja tuolloin jälki voi olla poikkeuksellisen rumaa.

Toisinaan syy löytyy kirjelähetyksistä. Kone voi jumittua jos kirjelähetys on pitänyt sisällään jotain sellaista mitä konekelpoiset lähetykset eivät saa pitää sisällään. Mikäli tällainen väärä lähetys on eksynyt lähetysten joukkoon toimipaikassa palautetta lähtee toimipaikkaan. Mikäli kyseessä on asiakasyrityksen lähetyserä, palautetta laitetaan asiakasyritykseen. Eli Postilla pelaa myös sisäinen palaute mikäli sellaiseen on aihetta.

Olemme taas ruudussa A - postilla on pitkä kokemus alalta, on hämmästyttävää jos vielä tässä vaiheessa löytyy koneita, jotka reistaillessaan tuhoavat kirjeitä. Ellei sinulla olisi tästä omakohtaisia kokemuksia, väittäisin että valehtelet! Uskon tosin sinua.

ks. yllä.

Oma työni perustuu juuri virheisiin, tai pikemminkin niiden löytämiseen. Oman työni tulos on sitä tyydyttävämpi, mitä enemmän teen virheitä. Lopputulos on sitten se virheetön.

Olen tehnyt töitä tuotannon virheiden kartoittamisessa oman työni ohessa, lopputuloksena oli tarkoitus saada virheiden määrä minimiin. Lopputuloksena oli pitkän aikajaksonkin seurannan jälkeen 100% toimintavarmuus kyseisellä sektorilla, tästäkään huolimatta - vaikka minulle voidaan esittää tilastot - en usko, että aina ja kaikissa tapauksissa työntekijät (minä mukaan luettuna) saavuttavat saman päämäärän.

Mitä näille lähetyksille tehdään Jyväskylässä? Poltetaanko ne? Miksi ne lähetetään Jyväskylään, jos joku esimerkiksi kaipaa kadonnutta kirjettään, jonka hän lähetti Helsingissä? Eikö tuhoutunut kirje pitäisi löytyä sieltä, missä se tuhoutunut? Ei ihme jos kirjeitä katoaa...

Postitoimilaissa on annettu tarkat ohjeet siitä mitä näille lähetyksille tehdään. Jyväskylään ohjataan sellaiset lähetykset joista ei päältä löydy osoitetietoja tms. lähetykset, syynä on se koska on tarkat määräykset siitä kuka voi avata ja tutkia vaillinaisin osoitetiedoin varustettuja kirjeitä, eli jokaisessa lajittelukeskuksessa ei kannata pitää palkalla sellaista henkilöä jolla on tämä lupa - tästä johtuu keskitys tiettyyn yksikköön.

Jos kirjeestä (kuori) löytyy epämääräisiä osoitetietoja tms. voidaan oikeaa vastaanottajaa etsiä paikallisella tasolla OTS:issa, mutta jos tämä ei tuo tulosta toimitetaan lähetys eteenpäin Jyväskylään koska heillä on työntekijöitä joilla on lupa tutkia lähetykset seikkaperäisemmin, ts. tarvittaessa avata ne.

Jos kirje/ lähetys tuhoutuu mutta siitä on tunnistettavissa osoitetiedot laitetaan lähetys eteenpäin vastaanottajalle toiseen kuoreen suljettuna tarkkojen mainintojen kera, ts. kerrotaan syy miksi lähetys on tuhoutunut - mikäli tämä on mahdollista. Jos osoitetietoja ei voida yksilöidä, lähetetään vaurioitunut lähetys Jyväskylään tarkempaan selvitykseen ja viimekädessä säilytykseen.

Postia säilytetään tietty aika ja sen jälkeen niiden kohdalla toimitaan postitoimilaissa annettujen määräysten mukaisesti, (en mainitse niitä koska en ole varma siitä ovatko tiedot julkisia).

Luulin sinun tietävän tämän, koska olet ollut postissa töissä. Kertonee myös tämä jotain siitä miten se perehdyttää työntekijänsä toimintaansa.

Yöllä en ollut virkeimmilläni, kun nyt tarkemmin muistelen niin kirjepostilla ei ole kansainvälistä sertifikointia, sen sijaan paketti-, rahti- ja muulla postilla on.

Kerrotaanko teillä jokaiselle työntekijälle kaikki mahdolliset sertifikaatit tms.?

Uskotko että posti VOISI toimia tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita?

Yllätys yllätys! Vuosittain tehdään asiakastyytyväisyys tutkimuksia ja niiden mukaan suomalaiset ovat tyytyväisiä Postin kulkuun. Tästä huolimatta on hyvä pyrkiä parempaan, siihen Posti toivon mukaan pyrkiikin. Tosin itse en hyväksy puheita postinkulun tavoitenopeuksien alentamista, %-osuus mikä nykyään on laissa määrätty 95 (ja minkä Posti tavoittaa selkeästi) haluttaisi laskea 90 alle.

5) Suomen posti toimii tavalla, joka tyydyttää sen asiakkaita.

ks. yllä.

Tyytymättömät pitävät kohtuutonta ääntä, suuri hiljainen enemmistö on tyytyväistä postinkulkuun.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti tsei_tsei
Oletkos koskaan lukenut Postin toimitusehtoja? Mummon mökki -osoitteella lähetettävät kortit kun voi suoraan laittaa hävitettäväksi. Sen sisaan 1. luokan kirjeet kyllä säilytetään tietyn ajan, jos ovat perillesaamattomia.
Tästä muistui mieleeni, lähetin kerran postikortin Kreikasta. En muistanut talon numeroa, enkä postinumeroa. Kirjoitin osoitteeksi:

Neidin Nimi
Rosa Huset
Björlandavägen
Gothenburg
Sweden

Kortti meni perille.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
tsei_tsei: Missä niitä säilytetään, jos niitä ei siitä huolimatta löydy?

Juuri siellä Jyväskylässä, jonne kootaan perillesaamattomat lähetykset. Siellä niiden kohdetta saatetaan vielä selvittää avaamalla lähetykset. Niitä myös säilytetään tietty aika ennen hävittämistä, jos joku kaipaa. Jos niitä ei Jyväskylästä tai mistään toimipaikasta löydy, niin sitten lähetys on ilmeisesti kadonnut. Tällainen kadonnut lähetys voi kyllä hyvin löytyä jostain hyllyn takaa yms.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Tästä muistui mieleeni, lähetin kerran postikortin Kreikasta. En muistanut talon numeroa, enkä postinumeroa. Kirjoitin osoitteeksi:

Neidin Nimi
Rosa Huset
Björlandavägen
Gothenburg
Sweden

Kortti meni perille.

Juu, kyllä näitä menee perille. Itsekin olen tehnyt salapoliisin työtä ja toimittanut huonommillakin tiedoilla postia perille. Esim. etunimet, väärin kirjoitettu katu tai väärä talonnumero, väärä postinumero, oikea paikkakunta, oikea maa.

Tällaisia pitää kohtuudella etsiä, mutta postikortti, joka ei ole suljettu lähetys, voidaan hävittää tämän etsinnän jälkeen. Usein postinjakaja ja muu postin työntekijä tekee kuitenkin ylimääräistä työtä oikean kohteen selvittämiseksi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti finnishninja
Tästä muistui mieleeni, lähetin kerran postikortin Kreikasta. En muistanut talon numeroa, enkä postinumeroa.

Vastaava toimi Suomessakin. Luokkakaveri sai aikoinaan vanhalta opettajalta kortin, jossa oli vain nimi (ei edes mikään hirmu harvinainen), kaupunginosa ja kaupunki (Kouvola). Kaiken lisäksi tuo kaupunginosa oli vielä väärin. Mutta perille meni.


Tähän väliin lienee kuitenkin hyvä sauma lainata itseäni toukokuulta:

No, Suomen Postihan on taatusti luetettava - vaikkakaan ei aina kaikista nopein. Ihmettelin eilen kovasti, kun äitini toi minulle kirjeen postilaatikostaan. En siis ole asunut kotona viiteen vuoteen. Vielä enemmän hämmästyin, kun huomasin sen olevan palautus. Olin kai merkinnyt väärän postinumeron tai -lokeron, koska sellaista huomautuksen mukaan "ei ollut olemassakaan". Niin, ja kirjehän oli päivätty 1.3.1999. Ei meiltä mikään katoa, ainakaan lopullisesti...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti tsei_tsei
Nykyään näitä paketteja kyllä seurataan ja katoamisalueen selvittäminen pitäisi olla täysin mahdollista. Täysin tarkkaa katoamispaikkaa ei sitten välttämättä saa selville.

Ongelman muodostavat vaurioituneet viivakoodit, toisinaan koodi vaurioituu niin pahoin ettei sitä kyetä tunnistamaan tai tilalle tekemään uutta vastaavaa numerosarjaa - tällaisiä lähetyksiä ei kyetä seuraamaan järjestelmällä, tavaramäärään nähden näiden tällaisten pakettien osuus on minimaalinen. Ja, harvoin nämäkään mihinkään katoavat, usein kuitenkin jokin osoitetieto on saatavilla - joko lähettäjän tai vastaanottajan, johon lähetys sitten toimitetaan. Eli tavallaan paketti on järjestelmästä kadonnut mutta konkreettisesti se ei ole kadonnut mihinkään.

vlad.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti finnishninja
Tästä muistui mieleeni, lähetin kerran postikortin Kreikasta. En muistanut talon numeroa, enkä postinumeroa. Kirjoitin osoitteeksi:

Neidin Nimi
Rosa Huset
Björlandavägen
Gothenburg
Sweden

Kortti meni perille.
Vastaavia tai vieläkin puutteellisemmin osoitettuja lähetyksiä menee myös Suomen Postin kautta perille tuhansittain joka päivä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti vlad
Olisi mukava nähdä faktaa todellisuudesta. Löytyyköhän niitä virheitä kaikesta huolimatta vaikka väitätkit ettei sellaisia sallita.
Löytyy, mutta ne korjataan ennen kuin tuotteet jättävät tehtaan. Sota välinpitämättömyyttä ja huolimattomuutta vastaan aloitettiin 10 vuotta sitten, nyt virheet ovat minimissä. Huom; meillä oli 10 vuotta sitten paljon ihmisiä, jotka eivät tehneet koskaan virheitä työssään, nyt heitä on paljon enemmän. Virheestä on jotenkin onnistuttu tekemään todella vakava asia.
Kerrotaanko teillä jokaiselle työntekijälle kaikki mahdolliset sertifikaatit tms.?
Uusille työntekijöille annetaan ensin yhden päivän aivopesu, sen jälkeen he saavat aloittaa työt. Muutaman viikon sisällä heidät kutsutaan kaksi päivää pitkään informaatiotilaisuuteen, jossa käydään läpi periaatteessa kaikki. Muistaakseni eri esitelmöijiä on kaikkiaan 15, ammattiliiton edustaja, kipusisko, turvallisuupäällikkö jne. Uusille työntekijöille kerrotaan myös mihin yhtiö pyrkii, vision, ympäristöpolicyt ym. ym. Myös Certifiointi kuuluu aisaan. Muistan muuten hyvin kun siitä kerrottiin. Tiesitkö mistä koko höpinä sai alkunsa? USA:n armejiasta. Jossain vaiheessa he olivat suunnanneet tykkinsä jonnekin kukkulalle ja osuneet. Seuraava laukaus menikin sitten ohi. Joku tajusi kysyä miksi? Noh, ilmeisesti hylsyssä oli vähemmän/enemmän ruutia kuin edellisessä. Mitä tehdä? Me tarvitsemme järjestelmän, joka takaa laadun, tuumasi joku. Siitä lähti certifiointi liikkeelle ja tänäänhän se näkyy meidän jokaipäiväisessä elämässä.

tsei_tsei:
Juu, kyllä näitä menee perille.
Hienointa hommassa oli se, että kyseinen tie on n. 5 kilometriä pitkä ja sen varrella asuu (näin lonkalta) 2 000 ihmistä. Noh, sen varrella ei tosin taida olla kuin yksi talo joka on roosan värinen. Mutta kuitenkin, hienoa että yrittävät edes!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti finnishninja
Noh, sen varrella ei tosin taida olla kuin yksi talo joka on roosan värinen.

Eikähän ne kuitenkin sen nimen perusteella perille toimttaneet. Jos et ihan oikeesti sitten kirjoittanut nimen kohdalle "Neidin Nimi" :-) Kai nyt Ruotsissakin osoiterekisterejä on olemassa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti finnishninja
tsei_tsei: Hienointa hommassa oli se, että kyseinen tie on n. 5 kilometriä pitkä ja sen varrella asuu (näin lonkalta) 2 000 ihmistä. Noh, sen varrella ei tosin taida olla kuin yksi talo joka on roosan värinen. Mutta kuitenkin, hienoa että yrittävät edes!

Kyllähän näitä on näkynyt: itselleni on tullut myös osoitteella

Hra Vetti
Punavuori
Helsinki
Suomi

Ilman mitään ulkomaankielihienosteluja - kyllä ne näköjään siellä Kreikassa osavaavat tätä meikäläistäkin kieltä.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Ongelman muodostavat vaurioituneet viivakoodit, toisinaan koodi vaurioituu niin pahoin ettei sitä kyetä tunnistamaan tai tilalle tekemään uutta vastaavaa numerosarjaa - tällaisiä lähetyksiä ei kyetä seuraamaan järjestelmällä, tavaramäärään nähden näiden tällaisten pakettien osuus on minimaalinen. Ja, harvoin nämäkään mihinkään katoavat, usein kuitenkin jokin osoitetieto on saatavilla - joko lähettäjän tai vastaanottajan, johon lähetys sitten toimitetaan. Eli tavallaan paketti on järjestelmästä kadonnut mutta konkreettisesti se ei ole kadonnut mihinkään.

Jep, vastaavahan heijastuu myös esim. pikakirjeissä. Tuo aikataulussa toimitettujen prosentti lienee pitkälti noinkin alhainen lähinnä epäonnistuneista tallennuksista seurantapalvelussa. Ainakin itse aiheutin muutaman tällaisen joskus, kun kukaan ei tajunnut huomauttaa järjestelmän muuttumisesta, kun tulin tekemään kausiapulaisen hommia jälleen kerran.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
tsei_tsei: Hienointa hommassa oli se, että kyseinen tie on n. 5 kilometriä pitkä ja sen varrella asuu (näin lonkalta) 2 000 ihmistä. Noh, sen varrella ei tosin taida olla kuin yksi talo joka on roosan värinen. Mutta kuitenkin, hienoa että yrittävät edes!

Niin, yksi asia mitä koneet eivät ihan vähään aikaan opi on se tietotaito, joka postin työntekijöillä on. Heillä on uskomaton määrä muistinvaraista tietoa reitin muutoksista ja siellä asuvista ihmisistä ja heidän elämästään. Vanha perinteinen postinkantaja kun tuntee lähes kaikki ihmiset reitiltään. Tämä helpottaa epäselvien lähetysten saamista perillä. Asia, joka on tällä hetkellä täysin mahdotonta koneille. On uskomatonta nähdä kuinka paljon aikaa jotkut työntekijät käyttävät siihen, että lähetykset löytävät tiensä perille samana päivänä. Noh, ylitöitähän siitä yleensä seuraa ja esimiesten puolella ei varmaan olla tyytyväisiä...
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Everton
Eikähän ne kuitenkin sen nimen perusteella perille toimttaneet. Jos et ihan oikeesti sitten kirjoittanut nimen kohdalle "Neidin Nimi" :-) Kai nyt Ruotsissakin osoiterekisterejä on olemassa.

Tämä on toinen vaihtoehto. Päällekäisyyksiä saattaa kuitenkin nimen kanssa löytyä. Helposti pienelläkin kadunpätkällä on pari samannimistä henkilöä. Tässä se jakajan tietotaito hakkaa koneet.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti tsei_tsei
Tämä on toinen vaihtoehto. Päällekäisyyksiä saattaa kuitenkin nimen kanssa löytyä. Helposti pienelläkin kadunpätkällä on pari samannimistä henkilöä. Tässä se jakajan tietotaito hakkaa koneet.
Neidin sukunimi oli niinkin tavallinen kuin Lundberg. Veikkaan että samalta kadulta löytyi varmasti monta muutakin, joten taisi mennä kirje perille roosan talon perusteella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös