Mainos

Suomen postiko palvelulaitos?

  • 36 419
  • 300

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kiva nähdä saavatko miten tukea muilta liitoilta.?
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Postin kuljetus siirtyy käyttämään AKT:n tes:ä 1.11.2019 alkaen, joten saa nähdä onko kuljetus lopulta mukana lakossa vaikka näin on saanut lukea uutisista. Todennäköisesti paketit liikkuu aivan normaalisti, sillä lähes puolet kuljetuksessa on alihankkijoiden hoitamia vuoroja ja on siellä vuokrafirmoistakin porukkaa sen verran jo nyt ajamassa.

Itse lähdin jakelusta menemään vuonna 2004. joten tuttuja on edelleenkin paljon Postissa töissä kaikesta huolimatta. Ei käy kateeksi, ei sitten yhtään. Vaikka postinmäärä vähenee koko ajan, reitit suurenee ja joka tapauksessa kaikki ne raput on käytävä läpi. Itselläni oli silloin n. 700 taloutta, nyt mitä olen kuullut niin ei se 1000-1200 ole enää mikään poikkeus. Hyvä jos riittää. Jos otetaan kerrostalo, kahdeksan kerrosta ja joka kerroksessa se kolme asuntoa, tekee se pelkästään nyt 12-20 rappua lisää per jakaja. Onko siis ihme, jos työpäivä ei enää riitä koko kierroksen kiertämiseen?

Kummallista kun Postin johto ei pysty selittämään sitä tosiasiaa että ennen 2000-lukua kun sitä postia riitti jaettavaksi reilusti, se pystyttiin jakamaan ja toimittamaan seuraavana päivänä yli 97 % varmuudella. Nyt kun postin määrä vähenee vuodesta toiseen kaksi numeroisen luvun verran, ongelmia on enemmän kuin koskaan. Johtuisikohan se huonoista päätöksistä siellä johdossa? Ensin vähennettiin väkeä ihan liikaa, maksettiin irtisanomiskorvaukset porukalle ja parin kuukauden kuluttua pyydettiin takaisin töihin.

Nyt siis yritetään saada palkkoja alas, keinolla millä hyvänsä. No jos tässä onnistutaan, mikä firma on seuraava missä tehdään samalla tavalla? Tuskin nimittäin tulee tähän jäämään ja sen takia ei työntekijöille jää muuta vaihtoehtoa kuin pistää hanttiin kaikin keinoin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Postiala on murroksessa ja tuntuu, että Posti omalla toiminnallaan vain nopeuttaa postinjakelun lopettamista.

Eniten ihmetyttää se, että missään ei ole ainakaan julkisesti puhuttu, että kirjepostin ja pakettitoimintojen toimintojen yhdistämisen mahdollisuuksia edes tutkittaisiin. Koska faktaahan on että:

1) Kirjeiden ja lehtien määrä vähenee jatkuvasti
2) Postin paketti- ja rahtipalvelut toimivat ja ovat kannattavia

Näen siis yhtenä ainoista järkevistä yhtälöistä sen, että postinkuljettajien ja pakettikuskien tehtävät saataisiin jollain lailla yhdistettyä. Paketteja jaetaan kuitenkin joka päivä joka alueelle, eli nykymallilla samalla asuinkadulla saattaa käydä päivän aikana 2-4 eri Postin työntekijää toimittamassa erilaisia lähetyksiä. Käsittääkseni tosin Postissakin on sen verran kuppikuntaista luokka-ajattelua, että kuorma-autokuskit eivät kyllä mitään lippusia ja lehdyköitä ala perkele kuljettamaan, vanhan liiton kustit taas puolestaan mitään painavia paketteja kanniskele. Tai vaikka joku voisi suostuakin, niin eiköhän ammattiliitot tuon idean kuitenkin torppaisi.

Toinen vaihtoehto on sitten luopua kirjepostin jakamisesta (ilmaiseksi) postilaatikoihin ainakin taajama-alueella. Jokaiseen kortteliin kontti, jossa olisi postilokerot kaikille talouksille ja samalla sitten SmartPost-automaatti. Invalideille ja riittävän iäkkäille kotiinkanto kuten nytkin, muille jotka sen haluaa sitten todellisten kulujen mukaisesti.

@Postin_uusi_pomo: saa käyttää yllä olevia ajatuksia. En tartte palkkioksi edes golf-osaketta.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Eniten ihmetyttää se, että missään ei ole ainakaan julkisesti puhuttu, että kirjepostin ja pakettitoimintojen toimintojen yhdistämisen mahdollisuuksia edes tutkittaisiin

Näen siis yhtenä ainoista järkevistä yhtälöistä sen, että postinkuljettajien ja pakettikuskien tehtävät saataisiin jollain lailla yhdistettyä. Paketteja jaetaan kuitenkin joka päivä joka alueelle, eli nykymallilla samalla asuinkadulla saattaa käydä päivän aikana 2-4 eri Postin työntekijää toimittamassa erilaisia lähetyksiä.

Sen verran pystyn kertomaan, että postinkuljettajat ja ja pakettikuskit ovat yksi ja sama ryhmä. Kuljetus on se joka vie paketit. Jakelussa on autopiirejä, jotka kuuluvat siis postinjakeluun ja vievät ne kirjeet.

Idea yhdistää jakelu ja kuljetus kuulostaa järkevältä, mutta käytännössä se on mahdotonta ainakin suurissa kaupungeissa, maaseudulla se vielä voisi toimiakin. Tässä on ihan faktaa kuljetuksen osalta. Mikäli olet alihankkija (yhden hengen yritys), joudut viemään päivässä 55-60 pakettia eri osoitteisiin, jotta pääset tekemään tiliä.

Ihan näin esimerkkinä päivä eräältä tuntemaltani henkilöltä:

Päivä alkaa klo. 6:00 pakettien lajittelulla. Se kestää 1 h - 1.15 min.
Auton lastaus sen jälkeen, ajojärjestykseen laittaminen ja "kapulaan" bongaaminen. Sinne ne 55-60 eri osoitetta järjestykseen ja kello on 8:30. Matka terminaalista alueelle n. 20 min. Klo. lähenee 9 jolloin pääset aloittamaan niiden pakettien viennin. Jos tunnissa vie 9 paikkaa (mikä on alueesta riippuen erittäin hyvä suoritus), olet valmis klo. 15. Sen jälkeen viet ne mitä et saanut perille Postiin ihmisten noudettavaksi. Siinä purkaessa menee äkkiä 10-15 min. Ja et ole pitänyt yhtään taukoa siinä välissä. Klo. on 15:15 Teet siis 9h 15 min töitä ilman yhtään taukoa. Ei siinä kirjeitä jaeta silloin ohessa.

Postilla ja käsittääkseni muillakin alan yrityksillä on ns. paikkamaksu. Eli sinulle maksetaan x summa per paikka. Se on jotain 3-4 euron välillä ymmärtääkseni riippuen auton koosta (nyt puhutaan pakettiautosta). Ja tämä koskeen siis alihankkija yrityksiä. Postin omat työntekijät on kuukausi palkalla.

Ja se miksi niin monta autoa käy samalla kadulla päivän mittaan, siihenkin on ihan järkevä selitys. Aamuyöllä terminaaliin tulee suurinosa päivän lähetyksistä, jotka otetaan aamulla kyytiin. Aamupäivällä ja päivällä tulee lisää ja ne on myös jaettava aikataulun puitteissa. Silloin se kenelle se alue päivällä kuuluu, ottaa ne ja lähtee viemään niitä. Kun myös jakelun väki on liikkeellä samaan aikaan, voi hyvinkin nähdä monta Postin autoa lyhyen ajan sisällä, koska niitä siellä pyörii. Lisäksi on erikseen vuorot, jotka käyvät täyttämässä pakettiautomaatteja, on kuriirikeikkaa... Lisäksi vielä illalla ajetaan paketteja, mitkä ovat erikseen sovittu ilta-aikaan jaettavaksi. Joten kaikilla on syynsä olla siellä ja aivan varmasti on kädet täynnä töitä. Toki joskus voi olla joku, joka menee kotiin ruokatauolle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun postin määrä vähenee vuodesta toiseen kaksi numeroisen luvun verran, ongelmia on enemmän kuin koskaan. Johtuisikohan se huonoista päätöksistä siellä johdossa?
Johdolle on annettu tehtäväksi saada liiketoiminta voitolliseksi. Se ei onnistu, mikäli asioita hoidetaan samalla tavalla kuin 90-luvulla. Ihmiset eivät yksinkertaisesti enää käytä kirjepalveluja vanhaan malliin, eikä posti ole mikään ainoa toimija pakettimarkkinoilla.

Jos mietin asiaa omakohtaisesti, niin ei minulla ole aamun hesarin lisäksi mitään tarvetta Postin palveluille. Siitäkin luovun heti, kun hinta nousee tarpeeksi verrattuna digi-palveluun. Käytännössä kaikki laskut voi jo nykyisin ohjata joko sähköpostiin tai suoraveloitukseen. Jos jollain on jotain asiaa, hän voi lähestyä sähköpostilla, puhelimitse tai somessa.

Yhteiskunta menee eteenpäin ja työnjako eriytyy. Ei ole muuta ratkaisua kuin tuottavuuden ja tehokkuuden kasvattaminen, jolloin on myös tarkasteltava sitä, millä tavalla pystytään ylläpitämään välttämättömät palvelut ilman merkittäviä liiketoiminnallisia tappioita. Postin kohdalla pitäisi joko pilkkoa kirjeposti erilleen, tehdä kokonaisliiketoiminnasta kannattavaa (nykyinen yritys) tai siirtää lakisääteiset posti-toiminnot markkinoivilla toimiville yrityksille. Nykymalli ilman muutoksia ei tule jatkumaan kauaa.

Tuo "30% leikkaus palkkoihin" ei ainakaan mediatietojen perusteella ole kovin rehellinen kuvaus esitetyistä muutoksista.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eniten ihmetyttää se, että missään ei ole ainakaan julkisesti puhuttu, että kirjepostin ja pakettitoimintojen toimintojen yhdistämisen mahdollisuuksia edes tutkittaisiin. Koska faktaahan on että:

1) Kirjeiden ja lehtien määrä vähenee jatkuvasti
2) Postin paketti- ja rahtipalvelut toimivat ja ovat kannattavia

Näen siis yhtenä ainoista järkevistä yhtälöistä sen, että postinkuljettajien ja pakettikuskien tehtävät saataisiin jollain lailla yhdistettyä. Paketteja jaetaan kuitenkin joka päivä joka alueelle, eli nykymallilla samalla asuinkadulla saattaa käydä päivän aikana 2-4 eri Postin työntekijää toimittamassa erilaisia lähetyksiä. Käsittääkseni tosin Postissakin on sen verran kuppikuntaista luokka-ajattelua, että kuorma-autokuskit eivät kyllä mitään lippusia ja lehdyköitä ala perkele kuljettamaan, vanhan liiton kustit taas puolestaan mitään painavia paketteja kanniskele. Tai vaikka joku voisi suostuakin, niin eiköhän ammattiliitot tuon idean kuitenkin torppaisi.

Toinen vaihtoehto on sitten luopua kirjepostin jakamisesta (ilmaiseksi) postilaatikoihin ainakin taajama-alueella. Jokaiseen kortteliin kontti, jossa olisi postilokerot kaikille talouksille ja samalla sitten SmartPost-automaatti. Invalideille ja riittävän iäkkäille kotiinkanto kuten nytkin, muille jotka sen haluaa sitten todellisten kulujen mukaisesti.

@Postin_uusi_pomo: saa käyttää yllä olevia ajatuksia. En tartte palkkioksi edes golf-osaketta.
Kyllä täällä maalla autolla jakelua suorittava jakaja ottaa autoonsa niin paljon paketteja (tena-laatikoita, auton renkaita, koiranruokasäkkejä) kun Caddyyn vaan mahtuu eli ei ne pelkkiä kirjeitä ja lehtiä jaa. Kaikki ei vaan joka päivä mahdu, joten ne jaetaan isommalla autolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse lähdin jakelusta menemään vuonna 2004. joten tuttuja on edelleenkin paljon Postissa töissä kaikesta huolimatta. Ei käy kateeksi, ei sitten yhtään. Vaikka postinmäärä vähenee koko ajan, reitit suurenee ja joka tapauksessa kaikki ne raput on käytävä läpi. Itselläni oli silloin n. 700 taloutta, nyt mitä olen kuullut niin ei se 1000-1200 ole enää mikään poikkeus. Hyvä jos riittää. Jos otetaan kerrostalo, kahdeksan kerrosta ja joka kerroksessa se kolme asuntoa, tekee se pelkästään nyt 12-20 rappua lisää per jakaja. Onko siis ihme, jos työpäivä ei enää riitä koko kierroksen kiertämiseen?
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyvä viesti ja konkreettinen sisältö, @Noutaja#9

Kyllä minä sen ymmärrän varsin hyvin, että pakettikuskin homma ei todellakaan ole pelkkää pakettien nakkailua oikeaan osoitteeseen. Enkä tarkoittanutkaan missään nimessä sitä, että pakettikuski voisi hoitaa omien töidensä lisäksi myös postinjakajan tehtävät. Mutta voisiko tehtäviä yhdistämällä ja järkeistämällä saavuttaa kuitenkin jotain säästöä?

Jos nyt on vaikkapa yhteensä 20 työntekijää (esim. 10 postinjakajaa, 5 postin omaa pakettikuskia ja 5 pakettikuskia alihankkijana) ja kokonaismääräksi saataisiin puristettua vaikkapa 15 niin säästö olisi jo huima. Tämä ei edes vaatisi sitä, että saataisiin yhdistettyä kaikkialla, vaan joissain piireissä / alueilla.

Ihan konkreettinen esimerkki myös työpaikaltani, jossa samassa rakennuksessa sijaitsee noin kymmenkunta yritystä ja kaksi yksityisasuntoa. Postin oma pakettikuski tuo meille päivän paketit yleensä heti aamulla. Puolen päivän maissa käy postinjakaja, joka tuo kirjeiden lisäksi myös pikkupaketteja ja satunnaisesti myös joitain pienikokoisia pakettejakin. Päivän aikana rakennukseen tuodaan myös isompaa rahtia Postin rekalla (harvemmin meille, mutta joskus meillekin). Satunnaisesti saattaa myös joku DHL tai vastaava tuoda iltapäivän aikana vielä jonkun postipaketin; ilmeisesti Posti joutuu toisinaan käyttämään kilpailijoita alihankkijoinaan.

Uskoisin, että tässä esimerkissä yksi henkilö pystyisi toimittamaan kaikki Postin lähetykset kustannustehokkaammin kuin nykysysteemi. Vastaavia liikekeskuksia, oppilaitoksia, virastoja ym. on paljon, eli tällaisista voisi muodostaa omia jakelupiirejä, jotka sopisivat tällaiseen yhdistelmäjakeluun hyvin.

Toki vaatisi suuria muutoksia strategiassa ja logistiikassa (esim. lajittelu), mutta kun niitä isoja muutoksia on joka tapauksessa väistämättä edessä. Toivon kyllä, että Postissa on osattu laskea ja simuloida tälläiset vaihtoehdot hyvinkin tarkkaan, mutta kummastuttaa vain suuresti, etten muista että julkisuudessa olisi spekuloitu asiaa koskaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?

Aika lailla sama aika siinä menee, sujauttaa postilaatikkoon yhden kirjeen tai vähän paksumman nipun. Tai saman verran joutuu rappusia nousemaan, on kerrostalon ylimmässä kerroksessa postia jaettavana sitten yhteen tai kaikkiin oviin. Eli ei tuo kyllä ihan noin yksinkertaista ole.

Toki lajitteluvaiheessa pienempi postimäärä vähentänee kyllä työtä.
 
Toinen vaihtoehto on sitten luopua kirjepostin jakamisesta (ilmaiseksi) postilaatikoihin ainakin taajama-alueella. Jokaiseen kortteliin kontti, jossa olisi postilokerot kaikille talouksille ja samalla sitten SmartPost-automaatti. Invalideille ja riittävän iäkkäille kotiinkanto kuten nytkin, muille jotka sen haluaa sitten todellisten kulujen mukaisesti.
Tarkoitatko, että taajama-alueen ulkopuolella, missä jakelu on kaikista kalleinta, pitäisi mahdollisesti sitten jakaa noita kirjeitä perille asti subventoituun hintaan? Sinänsä tuollainen korttelikohtainen yms postilokero systeemi voisi kyllä olla ihan hyvä. Mutta sitten taas tuo kotiin kantaminen riittävän iäkkäille ja invalideille onkin jo vähän hankalampi toteuttaa.

Hyvä viesti ja konkreettinen sisältö, @Noutaja#9

Kyllä minä sen ymmärrän varsin hyvin, että pakettikuskin homma ei todellakaan ole pelkkää pakettien nakkailua oikeaan osoitteeseen. Enkä tarkoittanutkaan missään nimessä sitä, että pakettikuski voisi hoitaa omien töidensä lisäksi myös postinjakajan tehtävät. Mutta voisiko tehtäviä yhdistämällä ja järkeistämällä saavuttaa kuitenkin jotain säästöä?

Jos nyt on vaikkapa yhteensä 20 työntekijää (esim. 10 postinjakajaa, 5 postin omaa pakettikuskia ja 5 pakettikuskia alihankkijana) ja kokonaismääräksi saataisiin puristettua vaikkapa 15 niin säästö olisi jo huima. Tämä ei edes vaatisi sitä, että saataisiin yhdistettyä kaikkialla, vaan joissain piireissä / alueilla.

Ihan konkreettinen esimerkki myös työpaikaltani, jossa samassa rakennuksessa sijaitsee noin kymmenkunta yritystä ja kaksi yksityisasuntoa. Postin oma pakettikuski tuo meille päivän paketit yleensä heti aamulla. Puolen päivän maissa käy postinjakaja, joka tuo kirjeiden lisäksi myös pikkupaketteja ja satunnaisesti myös joitain pienikokoisia pakettejakin. Päivän aikana rakennukseen tuodaan myös isompaa rahtia Postin rekalla (harvemmin meille, mutta joskus meillekin). Satunnaisesti saattaa myös joku DHL tai vastaava tuoda iltapäivän aikana vielä jonkun postipaketin; ilmeisesti Posti joutuu toisinaan käyttämään kilpailijoita alihankkijoinaan.

Uskoisin, että tässä esimerkissä yksi henkilö pystyisi toimittamaan kaikki Postin lähetykset kustannustehokkaammin kuin nykysysteemi. Vastaavia liikekeskuksia, oppilaitoksia, virastoja ym. on paljon, eli tällaisista voisi muodostaa omia jakelupiirejä, jotka sopisivat tällaiseen yhdistelmäjakeluun hyvin.

Toki vaatisi suuria muutoksia strategiassa ja logistiikassa (esim. lajittelu), mutta kun niitä isoja muutoksia on joka tapauksessa väistämättä edessä. Toivon kyllä, että Postissa on osattu laskea ja simuloida tälläiset vaihtoehdot hyvinkin tarkkaan, mutta kummastuttaa vain suuresti, etten muista että julkisuudessa olisi spekuloitu asiaa koskaan.
Osa paketeista tuodaan jo siksi eri aikaan, että lähettäjä on voinut maksaa ekstraa esimerkiksi jakelusta ennen klo 9. Muutenkin uskoisin, että lajittelun ja reitityksen puolesta on hankalaa yhdistää tuota jakelua noin joka paikassa. Joissain paikoissahan noin toki toimitaankin jo.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tarkoitatko, että taajama-alueen ulkopuolella, missä jakelu on kaikista kalleinta, pitäisi mahdollisesti sitten jakaa noita kirjeitä perille asti subventoituun hintaan? Sinänsä tuollainen korttelikohtainen yms postilokero systeemi voisi kyllä olla ihan hyvä. Mutta sitten taas tuo kotiin kantaminen riittävän iäkkäille ja invalideille onkin jo vähän hankalampi toteuttaa.

Tuo "kirjepostin jakamisen lopettaminen postilaatikoihin" oli nyt lähinnä se ajatukseni keihäänkärki - ja varmaankin jossain vaiheessa lähitulevaisuutta myös ainoa realistinen vaihtoehto. Miten, millä ehdoilla ja millä lievennyksillä se sitten toteutetaan onkin kokonaan toinen juttu. Joillekinhan oli jo periaatteellinen kynnyskysymys siinäkin, kun Posti aikoinaan määräsi laatikot sijoitettavan ryhmiin kadunvarsille. Eli pitäisi punnita, mikä on kellekin kohtuullinen matka vs. vaihtoehto, missä kirjepostia ei jaeta kuin vaikkapa kerran viikossa.


Osa paketeista tuodaan jo siksi eri aikaan, että lähettäjä on voinut maksaa ekstraa esimerkiksi jakelusta ennen klo 9.

Tuossa minun esimerkissäni sillä ei ole vaikutusta, onko kyseessä posti 9 vai posti 14. Iso osa kuluttajille jaettavista on toki sitten posti 21 (vai mitä nämä eri palveluiden nimet nyt tänä päivänä ovatkaan) mikä tarkoittaa vielä työpäivän jälkeistäkin kuskaamista. Mutta luonnollisesti koko palvelupakettikin pitäisi miettiä samalla uudelleen, jos eri postimuotojen laajamittaisempaa yhdistämistä alettaisiin suunnitella.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Ei ole tarkoitus provota tai muuta, mutta ihmettelen yhtä asiaa. Kirjoitat, että kotitalouksien määrä per jakaja on noussut, eikä meinaa keretä. Toisaalta kirjoitat myös, että jaettavan postin määrä on vähentynyt. Eikös tällöin nimenomaan pitäisi keretä hoitaa suurempi alue kun jaettavaa postia ei ole enää yhtä paljon kuin 90-luvulla?

Niin, en ole enää sisäpiiriläinen joten en tiedä miten nykyään toimitaan mutta tuskinpa asiat ovat hirveästi muuttuneet siitä. Silloin kun oli itse "palveluksessa" päivät alkoivat saapuuneen postin lajittelulla. Eli kaikki saapuva posti lajiteltiin reiteille kaduittain. Siinä meni se n. tunti. Sen jälkeen jokainen kävi keräämässä oman reittinsä postit ja laittoivat ne jakojärjestykseen. Riippuen päivästä siinä meni 2-3 h, kun reitit olivat inhimillisiä ja jakajat todellakin tiesivät kuka asuu missäkin ja mistä asunnosta on muutettu. Ja sen jälkeen jaettiin se reitti, mihin kului vauhdista riippuen 1,5 h - 2,5 h (jaettavan määrästä riippuen). Sen jälkeen tehtiin osoitteenmuutokset, ym. hommat mitkä kuului. Silloin oli siis jokaisella reitillä VAKITUINEN jakaja.

Nyt näin ei todellakaan ole. Kenelläkään ei ole enää ns. "omaa piiriä" vaan kuka tahansa voidaan heittää mihin tahansa. Jopa toiselle puolelle kaupunkia kesken aamun. Kun sen jälkeen menet ja katsot tarkkaan kaikki taloudet kenellä on osoitteenmuutos, kenellä kannonkeskeytys, kenellä väliaikainen osoitteenmuutos, kenellä on lapset tai puoliso muuttanut, ym. ym. niin jo siihen turhautuu aikaa aivan mielettömästi. Ja kun niitä talouksia on siis tullut lisää ja ne kaikki on käytävä läpi, jos haluat olla tunnollinen ja kestää.

Toinen missä palaa aikaa on se, että se jakopiiri on kasvanut. Kuten sanoin, on se rappujen määrä kasvanut huomattavasti ja kun kuitenkin jokaisessa rapussa on sinne ylös asti mentävä, oli niitä kirjeitä yksi tai viisi per kerros ja saman verran rappusia on alas kuljettavana. Puhumattakaan taloista missä ei ole hissiä. Ensin mennään ylös ja sitten takaisin alas. Aikaa siinä palaa.

Kaikki nämä em. asiat vievät sitä tehokasta työaikaa pois. Jokainen tietää mitä siitä seuraa kun yrittää kiirehtiä. Voitat muutaman minuutin jossain kohtaa, mutta häviät toisaalla sitten jotain muuta.

Jaettava posti ei siis todellakaan tule missään jakojärjestyksessä sinne toimipaikkaan ja se vaan haeta sieltä vaan ne lajitellaan ihan käsipelillä yhä edelleen ja laitetaan ihan itse jakojärjestykseen. Lisäksi kun kaikki ei mahdu siihen jakelukärryyn, tehdään niille mitkä ei mahdu ns. "puntti", jonka joku kuski käy viemässä sellaiseen harmaanseen laatikkoon kadun varrella. Välillä ne on siellä missä pitää, välillä ei. Ja sitten etsitään... Mutta kun on vakituinen kuski, 99,9 % ne on siellä missä kuulukin ja ajallaan. Nythän näin ei ole tässäkään tapauksessa. Tai näin olen kuullut, en ole ollut todistamassa itse. Toki jakelukärryt ovat suurentuneet ja tätä "punttikuljetusta" tarvitaan nykyään yhä harvemmin, joten se ei ehkä ole se suurin ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Kiitos Everton!

Tämä ei ole suoraan sinulle mutta lainasin tekstiäsi, koska se nyt sopi hyvin tähän.

Tuossa minun esimerkissäni sillä ei ole vaikutusta, onko kyseessä posti 9 vai posti 14. Iso osa kuluttajille jaettavista on toki sitten posti 21 (vai mitä nämä eri palveluiden nimet nyt tänä päivänä ovatkaan) mikä tarkoittaa vielä työpäivän jälkeistäkin kuskaamista. Mutta luonnollisesti koko palvelupakettikin pitäisi miettiä samalla uudelleen, jos eri postimuotojen laajamittaisempaa yhdistämistä alettaisiin suunnitella.

Sen verran pitää korjata, että ne ns. 9-paketit ovat aivan marginaalinen määrä. Mutta ne ovat ne kaikista "tärkeimmät", koska palvelulupaus on että se yritetään toimittaa ennen klo. 9 vastaanottajalle. Ja koska se on myös kallein, siitä yritetään pitää kiinni viimeiseen asti (näin minulle kerrottiin, kun juttelin asianosaisen kanssa).

14-paketit ovat sitten kuljetuksessa se ylivoimaisesti suurin osuus. Ja niiden jakoaikaa on pidennetty kahdella tunnilla. Ennen ne piti viedä klo. 14 mennessä, kuten se 14 siinä antoi suuntaa. Tai ainakin yrittää viedä.... Nyt niiden viimeinen luovtusyritys on klo. 16.

21-paketit taas ovat myös aika pieni osuus kaikesta. Niitä kuljetaan pääsääntöisesti iltaisin, mutta saa niitä myös päivällä tuotavaksi, mikäli niin haluaa.

Sitten on 16-paketit, joita taas kuljetus ei kuljeta vaan ne viedään joko toimipaikkaan tai pakettiautomaattiin. Tämä on siis se halvin mahdollinen paketti.

Mitä palkkoihin tulee, tosiaan 1.11.2019 Postin oma henkilökunta siirtyy noudattamaan AKT:n tes:ä. Se miten se tulee näkymään palkoissa onkin mielenkiintoista, varsinkin niillä jotka ovat olleet talossa pitkään. Sen verran tiedän, että pitkät lomat (45 päivää) tulee olemaan jatkossa normaalit 30 päivää. Lisäksi tuntipalkka tulee tippumaan jonkin verran. Toisaalta työpäivä pitenee 21 min (huhujen mukaan), joten... Ilta -ja yölisät huononevat (nyt 20 / 30 %, jatkossa 15 / 20 %). Mutta kun ei ole sen parempaa tietoa miten lopullisen palkan käy, jätän asian tähän etten tule kertoneeksi jotain mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Auttaiskohan postin lajitteluun postinumerossa olevat 4 ylimääräistä numeroa (Ameriikan tyyliin, 33100-1234)? Näiden 4 numeron avulla kone lajittelee postin jakojärjestykseen, heikkoutena tietenkin se ettei yksityiset henkilöt tällaista pysty käyttämään, mutta firmoille ei varmaankaan isompi urakka, osoitteet haetaan tietokannoista jne.

JOL
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Yksi syy lisää miksi ei niitä reittejä ehditä jakaa on myös se mikä tuntuu unohtuvan helposti, kuten myös itselleni kävi on se, että henkilökunta vanhenee. Kun itse siihen aikaan kun siellä olin, kuuluin siihen nuorempaan ja nopeampaan joukkoon. Ei sitä silloin miettinyt, että joku +55 ei vaan kykene tekemään samaa vauhtia kuin nuoremmat.

Kuten kerroin, lähdin 15 vuotta sitten pois. Nyt ne jotka sinne jäi ja tunnen, on 15 vuotta vanhempia ja aivan varmasti hitaampia kuin ennen. Lisäksi kun reitit ovat suurentuneet, alkavat rasitusvammat, kulumat ym. jaloissa ja käsissä vaivaamaan herkemmin. Hyvin harva sieltä enää pääsee eläkkeelle edes suht terveenä. Ja se määrä vähenee koko ajan.

Ei sinne nuoria enää saada jäämään, kuten ennen vanhaan. Vuokratyövoimalla yritetään paikata resursseja ja jälki on sitten sen mukaista, kun ei olla sitouduttu siihen hommaan. Toki siellä on varmasti ihan hyvääkin porukkaa, mutta ei ne sinne jää pitkäksi aikaa ja taas alkaa sama alusta.

Sitten tuli mieleen se, että nykyään jakeluita yhdistetään, jolloin välimatkat pitenee melkoisesti. Jos ennen oli "jokaisella" postinumeroalueella oma jakelunsa, nyt niin ei ole. Tietysti siinä syntyy säästöä, kun ne yhdistetään mutta esim. Hakaniemi jaetaan nykyään Vallilasta käsin, kuten Itä-Pasilakin. Siinä työnnät niitä kärryjä sen reilu 2 km suuntaansa entisen parin sadan metrin sijaan. Taas menee aikaa. Tai sitten esim. Pihlajanmäki ja Latokartano, sinne lähdetään puolestaan nykyään Malmilta, kun ennen se sijaitsi Pihlajanmäessä. Herttoniemestä jaetaan käsittääkseni kaikki 008xx alkuiset postinumerot eli Herttoniemi, Laajasalo, Jollas, ym. mitä sielläpäin sijaitsee. Myös Kulosaari lähtee sieltä (on siis lähtenyt, miksei vieläkin). Viimeisimpänä ilmeisesti Käpylä ja Oulunkylä muuttivat Helsingin postikeskukseen. Haaga siellä käsittääkseni jo oli ennestään. Aivan varmaksi en mene näitä väittämään, sillä en ole aivan tietoinen viimeisimmistä käänteistä.

Joo, on kaikenlaisia sähköfillareita ja nykyään jopa mopojakin. Mutta kun välimatkat jakelun toimipisteen ja reitin välillä pitenee, kasvaa myös käytetty aika siihen siirtymiseen ja se kaikki on pois siitä varsinaisesta jakamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Ja se miksi niin monta autoa käy samalla kadulla päivän mittaan, siihenkin on ihan järkevä selitys. Aamuyöllä terminaaliin tulee suurinosa päivän lähetyksistä, jotka otetaan aamulla kyytiin. Aamupäivällä ja päivällä tulee lisää ja ne on myös jaettava aikataulun puitteissa. Silloin se kenelle se alue päivällä kuuluu, ottaa ne ja lähtee viemään niitä. Kun myös jakelun väki on liikkeellä samaan aikaan, voi hyvinkin nähdä monta Postin autoa lyhyen ajan sisällä, koska niitä siellä pyörii. Lisäksi on erikseen vuorot, jotka käyvät täyttämässä pakettiautomaatteja, on kuriirikeikkaa... Lisäksi vielä illalla ajetaan paketteja, mitkä ovat erikseen sovittu ilta-aikaan jaettavaksi. Joten kaikilla on syynsä olla siellä ja aivan varmasti on kädet täynnä töitä. Toki joskus voi olla joku, joka menee kotiin ruokatauolle.
Jäin miettimään sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos lähtökohtaisesti paketit napattaisiin matkaan vain kerran päivässä? Yhden jakajan jakoalue mahdollisesti pienenisi, jolloin itse jakamiseen jäisi enemmän aikaa paikasta toiseen ajamisen sijaan. Jotenkin tuo tuntuisi kustannustehokkaammalta ratkaisulta kuin se, että samalle alueelle viedään eri tyyppien toimesta 2-3 kertaa lähetyksiä.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Jäin miettimään sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos lähtökohtaisesti paketit napattaisiin matkaan vain kerran päivässä? Yhden jakajan jakoalue mahdollisesti pienenisi, jolloin itse jakamiseen jäisi enemmän aikaa paikasta toiseen ajamisen sijaan. Jotenkin tuo tuntuisi kustannustehokkaammalta ratkaisulta kuin se, että samalle alueelle viedään eri tyyppien toimesta 2-3 kertaa lähetyksiä.

Tässä tulee ongelmaksi se, että esim. Pohjois-Suomesta lähetetyt paketit tulisivat sen jälkeen päivän viivellä. En tarkkaan tiedä mutta sellainen käsitys on että suurinpiirtein Vaasa-Jyväskylä-Lappeenranta linjan alapuolella olevat paikat saadaan ajettua illan / yön aikana logistiikkakeskukseen ja käsiteltyä ne vielä aamuksi. Oulusta ja pohjoisemmasta ei rekat ehdi millään ajoissa purkamaan kuormaa ja nämä paketit tulevat sitten päivällä jakoon.
Sitten on erikseen ulkomailta tulevat rekat. Ruotsinlaivat tulevat aamulla satamaan, mm. Turkuun joskus klo. 6:30 - 7:30. Sieltä kestää se reilut 2 h tulla Helsinkiin / Vantaalle. Nämäkin paketit saadaan siten päivällä vasta jakoon.

Päivän viive kuulostaa mitättömältä mutta ihmiset arvostavat sitä että tavara liikkuu mahdollisimman nopeasti ja se on myös kilpailuetu kun voidaan toimittaa jopa samana päivänä.
 
4

444

Tässä tulee ongelmaksi se, että esim. Pohjois-Suomesta lähetetyt paketit tulisivat sen jälkeen päivän viivellä. En tarkkaan tiedä mutta sellainen käsitys on että suurinpiirtein Vaasa-Jyväskylä-Lappeenranta linjan alapuolella olevat paikat saadaan ajettua illan / yön aikana logistiikkakeskukseen ja käsiteltyä ne vielä aamuksi. Oulusta ja pohjoisemmasta ei rekat ehdi millään ajoissa purkamaan kuormaa ja nämä paketit tulevat sitten päivällä jakoon.
Sitten on erikseen ulkomailta tulevat rekat. Ruotsinlaivat tulevat aamulla satamaan, mm. Turkuun joskus klo. 6:30 - 7:30. Sieltä kestää se reilut 2 h tulla Helsinkiin / Vantaalle. Nämäkin paketit saadaan siten päivällä vasta jakoon.

Päivän viive kuulostaa mitättömältä mutta ihmiset arvostavat sitä että tavara liikkuu mahdollisimman nopeasti ja se on myös kilpailuetu kun voidaan toimittaa jopa samana päivänä.
Entä jos jakelu tehtäisiin vasta sitten, kun ne Pohjois-Suomen paketit on saatu etelään? En tiedä, saavutettaisiinko sillä kuinka merkittäviä säästöjä, mutta tosiaan se vähentäisi ”ylimääräistä” ajoa. On toki mahdollista, että tällainen simulaatio on tehty kattavasti ja todettu kannattamattomaksi.
Päivän viive ei ainakaan itselleni kuulosta mitättömältä, koska todella usein sitä huomaa hermostuvansa siitä, että pakettia saa odotella pari-kolme päivää, kun omasta mielestään se olisi ollut järkevästi hoidettuna jo kaaaaaaauan aikaa sitten perillä. Mielestäni on hienoa, että olet avannut täällä vähän enemmän tuota postin kulkemisen arkea, koska moni meistä (itseni mukaan lukien) ei todellisuudessa pysty ymmärtämään, mitä kaikkia työvaiheita sisältyy matkalla lähettäjältä vastaanottajalle.
 

Liittyen aikaisempaan palkkakeskusteluun Postinjakajan/-lajittelijan keskiansiot 2742 euroa kuukaudessa.


Tosiaan, hyvä palata aiheeseen täällä toisessa ketjussa.

Tässä lainatussa viestissä @Satunnainen avaa postinjakajan tai -lajittelijan palkkaa ansioituneesti. Se on siellä 2200€ paikkeilla.

2916 € on tosiaan tuon luokan 962 keskiansio. Mediaani puolestaan on 2651 €, eli joukkoon kuuluu joitain selväsi kovemmin tienaavia, jotka vetävät keskiansiota ylös. Mielenkiintoisesti luokassa 9621 Sanomalehtien jakajat, lähetit ja kantajat luvut ovat 2021 € / 2092 €, eli melkoinen ero. Siellä on toisaalla myös luokka 4412 Postinkantajat ja -lajittelijat 2762 € / 2742 €.

Nyt, kun katsoin myös lukumääriä, niin tuo luokkaan 962 kuuluu vain 449 henkilöä ja näistä luokassa 9621 vain 71. 962 koostuukin enemmän luokista 9622 Satunnaistöiden tekijät (49, 1853 € / 1750 €) ja 9629 Muut muualla luokittelemattomat työntekijät (325, 3274 € / 3150 €). Luokittelu on siis tuolta osin vähintäänkin outoa. Luokassa 4412 määrä on 1188, mutta sen alla on 44122 Toimistovahtimestarit (694, 2443 € / 2377 €), eli outous jatkuu tässäkin.

Nytpä keksin. Tämä tilasto kun on nimeltään Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen (AML 2010) mukaan vuonna 2018. Eipä taida postinjakajissa tosiaan olla paljoakaan kuukausipalkkaisia. Pitää siis katsoa tilastoa Yksityisen sektorin tuntipalkkaisten ansiot ammattiluokituksen mukaan vuonna 2018. Siellä lukumäärät ovatkin järkevämmät 4412 Postinkantajat ja -lajittelijat 9267 ja sen alla 44121 Postinkantajat 9243. Mutta ongelmana on se, että säännöllisen työajan ansiodata puuttuu tyystin. Sen sijaan luokissa 962 ja sen alla 9621 on tarjolla dataa. Nyt lukumäärät ovat 9621 puolella ja koko 962 data on hyvin lähellä sitä. Suluissa kokonaisansiot.

962 Sanomalehtien jakajat, lähetit ym. 5572 12,26 €/h / 11,76 €/h (13,70 €/h / 13,38 €/h)
9621 Sanomalehtien jakajat, lähetit ja kantajat 5038 12,12 €/h / 11,74 €/h (13,76 €/h / 13,42 €/h)

Jos lasketaan yksinkertaistaen, että työtunteja on kuukaudessa 8 h/vrk * 22 vrk = 176 saadaan kuukausiansioiksi

9621 2133 € / 2066 € (2422 € / 2362 €)

Lomaraha toisi laskennalliseen kuukausiansioon hiukan lisäystä, mutta toisaalta päivittäinen työaika ei välttämättä ole 8 h vaan esim. 7,5 h, joka taas pienentäisi. Veikkaan, että aika lähellä totuutta nuo luvut ovat.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ihan perseestä kun joku omaa lähdekritiikkiä
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosiaan, hyvä palata aiheeseen täällä toisessa ketjussa.

Tässä lainatussa viestissä @Satunnainen avaa postinjakajan tai -lajittelijan palkkaa ansioituneesti. Se on siellä 2200€ paikkeilla.
Joo en muistanut missä ketjussa sitä keskustelua käytiin. Pahoittelut.

Itsehän kirjoitin kokonaisansioista enkä palkasta, joten tuolla 2200 eurolla ei ole mitään mieltä kuitata minun viestiäni. Kokonaisansiothan ovat viittaamassasi nimimerkki @Satunnainen viestissä (2422 € / 2362 €) + lomarahat. Eli lomarahojen kanssa 2522 € / 2460 €, mikä on jo lähempänä tuota 2700 euroa kuin sinun lukuasi. Tämä toki oletuksena, että päivittäinen työaika on se 8 tuntia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jengin mielestä ihan ok, sellainen toimintatapa, että kun paketti on tilattu pakettiautomaattiin, niin posti automaattisesti kiikuttaa sen johonkin ihan muuhun paikkaan, mikäli tämä kyseinen automaatti on täynnä. Jos ei ole autoa, niin siinähän saattaa tulla aika pitkääkin matkaa kuljettavaksi julkisella. Itse olin tässä juuri tilannut paketin mellunmäkeen, niin se sitten toimitettiin jakomäkeen. No, fyysisesti parin kilsan päässä toisistaan, mutta jos menisi julkisilla, niin keskustan kautta pitäisi kulkea ja varmaan parin tunnin reissu. Helsingissä on paljonkin näitä fyysisesti lähellä toisiaan olevia paikkoja, mutta julkisilla ajallisesti kaukana toisistaan, kun poikittaisliikenne on mitä sattuu.

Ihmetyttää, että postin ei ilmeisesti ole kuullut asiakaslähtöisyydestä ja voi esimerkiksi kysyä asiakkaalta, että haluatko tämän paketin mielummin postitoimipaikkaan vai johonkin muista mahdollisista automaateista. Näitä mahdollisia paikkoja mellunmäen ja jakomäen välillä lienee kymmenittäin, mitkä on parempia tai vähemmän paskoja verrattuna jakomäkeen. Tai sitten ottaisi sen vasta huomenna.

Voisivat vaikka tarjota kotiinkantoa vaihtoehtona ja ottaa siitä rahaa.
 
4

444

Onko jengin mielestä ihan ok, sellainen toimintatapa, että kun paketti on tilattu pakettiautomaattiin, niin posti automaattisesti kiikuttaa sen johonkin ihan muuhun paikkaan, mikäli tämä kyseinen automaatti on täynnä. Jos ei ole autoa, niin siinähän saattaa tulla aika pitkääkin matkaa kuljettavaksi julkisella. Itse olin tässä juuri tilannut paketin mellunmäkeen, niin se sitten toimitettiin jakomäkeen. No, fyysisesti parin kilsan päässä toisistaan, mutta jos menisi julkisilla, niin keskustan kautta pitäisi kulkea ja varmaan parin tunnin reissu. Helsingissä on paljonkin näitä fyysisesti lähellä toisiaan olevia paikkoja, mutta julkisilla ajallisesti kaukana toisistaan, kun poikittaisliikenne on mitä sattuu.

Ihmetyttää, että postin ei ilmeisesti ole kuullut asiakaslähtöisyydestä ja voi esimerkiksi kysyä asiakkaalta, että haluatko tämän paketin mielummin postitoimipaikkaan vai johonkin muista mahdollisista automaateista. Näitä mahdollisia paikkoja mellunmäen ja jakomäen välillä lienee kymmenittäin, mitkä on parempia tai vähemmän paskoja verrattuna jakomäkeen. Tai sitten ottaisi sen vasta huomenna.

Voisivat vaikka tarjota kotiinkantoa vaihtoehtona ja ottaa siitä rahaa.
Tai sitten bussilla 562 ja jatkoa linjalla 75, jos ei pysty kävelemään Vaaralan risteyksestä Jakomäen palveluille. Ei sentään tarvitse Steissin kautta kiertää.
Mutta vastauksena kysymykseesi, niin onhan tuo todella syvältä. Itse tilaan aina Jakomäkeen, kun sinne on kätevintä mennä autolla, mutta 1-2 kertaa 10:stä pakettia saa hakea milloin Länsimäestä ja milloin Mellunmäestä. Eikä tarvitse olla edes pakettiautomaattikeissi, vaan asiamiespaketit ovat yhtä usein väärässä paikassa. Autolla kulkevana tuo ei ole itselleni muuta kuin riesa, mutta en toisaalta tiedä, miten tuon pakettiautomaattiasian ratkaisisi niin, että se miellyttäisi kaikkia. Jakeluvirheet ovat sitten ihan oma lukunsa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Varmaan moni oli tämän jo lukenutkin, mutta Posti avaa Helsingin keskustaan "itsepalveluposti" Boxin, jossa voi esimerkiksi netistä tilatut vaatteet sovittaa ja postittaa saman tien takaisin. Ekologisuutta haetaan, mutta mieluummin minä ottaisin paketin mukaan ja sovittaisin vaatteita rauhassa kotona.

En usko, että tätä palvelua muualla tullaan tarjoamaan, mutta ainahan voin olla väärässä.

Kotiin en ole tainnut koskaan saada yhtään Postin pakettia muutenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös