Poliisien ja muiden pakkokeinoja työssään käyttävien virkamiesten homma tehdään täysin mahdottomaksi näiden ihmisoikeussaivartelijoiden ja ennen kaikkea eduskunnnan oikeusasiamiehen konttorin toimesta. EOA on rosvon paras ystävä ja vika löytyy aina virkamiehestä, oli tapaus mikä hyvänsä.
Minä olen huomannut sellaisen asian, että monet "oikeamieliset" ihmiset eivät oikeasti hirveästi ymmärrä sitä lainvalvojan työn arkista todellisuutta. Tekisi monelle hyvää nöyrästi vähän laskeutua sinne tosiasian maailmaan ja tulla tarkastelemaan asioita sieltä vinkkelistä.
Toki se on hankalaa, jos ei itsellä ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta asioista. Sitä kun on vaikeaa hankkia muuten, kuin noita töitä itse tekemällä. Mutta toisaalta juurikin sen takia ihmisen pitäisi kyetä tuo asia myöntämään itselleen ennen, kuin rupeaa linjaamaan sitä, että miten ehdottomasti virkamiehen tulisi toimia jossain tilanteessa x.
Silloin kun poliisi tai joku toinen viranomainen luovuttaa sen hänelle lain suoman vallan kokonaan pois yleisölle tai sille "asiakkaalle", niin silloin lähtökohtaisesti jo virkamies hoitaa työnsä aivan päin helvettiä. Kuitenkin monien ihmisten puheissa vaaditaan käytännössä sitä, että poliisin tulisi näin tehdä. Että ikään kuin tilanne keikautetaan niin päin, että sillä toiselle osapuolella onkin päätäntävalta sanella se, että miten niissä viranomaistehtävissä tulee virkamiehen toimia. Jokainen joka on jonkinlaisen viranomaisen uniformun joskus päälleen pukenut, tietää sen, että noinhan se ei voi mennä. Tuohon jos suostuu, niin silloin virkamies ei tee työtään, vaan tekee itsestään pelkän ovimaton, jonka yli jokainen rikoksiin syyllistyvä ihminen voi kävellä miten huvittaa.
Eikä tämä ole nyt mikään puolustuspuheenvuoro sille, etteikö viranomaistoiminnan kuuluisi olla läpinäkyvää, ja etteikö esimerkiksi rasismiin ja selkeisiin viranomaisaseman väärinkäytöksiin, tai yliampuvaan voimankäyttöön tulisi puuttua. Kyllä tulee olla, ja kyllä tulee puuttua.