Suomen poliisi kriisissä?

• 674 242
  • 5 595

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhtään symppaamatta noita juntteja, niin ituhipit taisivat ilmoittaa mielenosoitukselle eri paikan, kuin missä lopulta liikennettä häiritsivät. Toki onhan se erikoista, että näille rekkapojille annetaan sitten lupa tukkia ne isoimmatkin tiet.
Aivan eri luokan esteet nämä rekkamiehet aiheuttivat, perjantaiaamu vs. lauantai-iltapäivä, yksi risteys vs. kokonaiset väylät jne.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä oli samat säännöt kummallekin joukolle, mutta vain toinen noudatti niitä. Arvaatko ihan itse, kumpi porukka sai sumutetta?
Minä puhuin ihan ja vain yhteiskunnalle aiheutetusta haitasta. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää kumpi oli haitallisempi....

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Minä puhuin ihan ja vain yhteiskunnalle aiheutetusta haitasta. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää kumpi oli haitallisempi....
Yksittäistapauksena haitallisempi ei ole välttämättä sama kuin haitallisuus isossa kuvassa. Minusta yhteiskunnalle hyödykkäämpää on myös se, että eri osapuolet toimivat sovittujen sääntöjen puitteissa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei toki olekaan epäselvää, toki tiedän että se on minulla eri vaihtoehto kuin siellä.
Ja kumpikin tietää ettei sun agenda perustu pelkkään "aiheutettuun haittaan", eli huonosti pelattu tällä kertaa.
Sinä et tiedä minun agendoista yhtään mitään, pelkkiä kuvitelmia ovat "tietosi".

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höpö höpö, voidaan toki käydä läpi kirjeenvaihto edellisen keissin ajalta palstan sivuilta, lisättynä teksteistäsi paistavaan maailmankatsomukseen
Maailmankatsomukseni muodostuukin faktojen pohjalta eikä unelmahötlstä kuten vaikka perussuomalaisilla.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli ei niin väliä lakien rikkomisella, vaan sillä kuka sitä rikkoo. Tässähän se pointti mulla olikin.
Mitään tuollaista mielipidettä esittämättänäni et tietenkään löydä, vaikka kuinka perkaisit palstaa, mutta sinä tietty kuulutkin siihen osaan kansaa joka ei mielipiteitään faktoihin perusta.,joten näin se menee.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maailmankatsomukseni muodostuukin faktojen pohjalta eikä unelmahötlstä kuten vaikka perussuomalaisilla.

No kysytään nyt vielä kerran sun mielipide Elokapina-keissiin. Tekikö mielestäsi poliisi oikein, kun se hajotti mielenosoituksen sille lain suomin keinoin?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kysytään nyt vielä kerran sun mielipide Elokapina-keissiin. Tekikö mielestäsi poliisi oikein, kun se hajotti mielenosoituksen sille lain suomin keinoin?
Eiköhän poliisi tule vielä saamaan rangaistuksen siitä että harjoitti mielenosoituksen laittomin keinoin. Eli kysymyksesi on aseteltu virheellisesti.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän poliisi tule vielä saamaan rangaistuksen siitä että harjoitti mielenosoituksen laittomin keinoin. Eli kysymyksesi on aseteltu virheellisesti.

Niin, kysyinkin sitä SINUN näkemystä?

No muotoillaan toisin, jos poliisi ei saa rangaistusta tuosta (eli toiminta luokitellaan lailliseksi), oletko sitä mieltä että se teki oikein hajottaessaan mielenosoituksen?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No muotoillaan toisin, jos poliisi ei saa rangaistusta tuosta (eli toiminta luokitellaan lailliseksi), oletko sitä mieltä että se teki oikein hajottaessaan mielenosoituksen?
Kuten ihan muutama viesti sitten kirjoitin, perustan maailmankuvani faktoihin, en siis jossitteluihinkaan näe mitään tarvetta lähteä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuten ihan muutama viesti sitten kirjoitin, perustan maailmankuvani faktoihin, en siis jossitteluihinkaan näe mitään tarvetta lähteä.

Indeed. :)

Tyypillistä vihreää kiemurtelua, kun johonkin asiaan ei pysty vastaamaan suoraan.. No, palaan tähän aiheeseen sitten, kun asiasta on tehty jotain päätöksiä ja sitä faktaa löytyy. Epäilenpä, että sama kiemurtelu jatkuu silloinkin, mutta se on sen ajan murhe.

Hei,

Keskustelu on aaltoillut viime aikoina ketjun aiheesta henkilökohtaisuuksiin. Tästä eteenpäin odotamme, että se palautuu jälleen käsittelemään Suomen poliisin toimintaa.

Tarvittaessa puutumme rikkeisiin.

Terveisin,
Moderaattorit

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyvin taas poliisi hoitanut työnsä. Eikä tuossa jutussa mainittu mitään kaasutuksesta. Hassua, kuinka öyhöt tottelevat, mutta ituhipeille ei vain ole annettu ymmärrystä totella annettuja ohjeita.
Niin olikohan Helsingissä yksi tuollainen mielenosoitus jota poliisit eivät alkaneet väkivalloin siirtämään, vaikka se oli rajoituksien vastainen? En tiedä mistä johtui. Muutenhan Marco de Witt ja muut hengenheimolaiset ottavat useinkin yhteen poliisin ja muiden mielenosoittajien kanssa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyvin taas poliisi hoitanut työnsä. Eikä tuossa jutussa mainittu mitään kaasutuksesta. Hassua, kuinka öyhöt tottelevat, mutta ituhipeille ei vain ole annettu ymmärrystä totella annettuja ohjeita.

"Poliisi otti kiinni 60 henkilöä koronarajoituksia vastustavassa mielenosoituksessa. Yhden henkilön epäillään syyllistyneen poliisin väkivaltaiseen vastustamiseen. Muut kiinniotetut henkilöt saavat sakon niskoittelusta poliisia vastaan, kertoo komisario Jarmo Heinonen Helsingin poliisista tiedotteessa."

Selkeästi tottelivat ohjeita toisin kuin ituhipit.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miten voi olla mahdollista ettei poliisi tiedä keistä on kyse kun ovat näitä kavereita jo haastatelleetkin? Ja henkilöllisyys on yleisessä tiedossa ainakin Kruununhaassa ja Katajanokalla. (Ei Katajannokalla)

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Kohtuullisen selväpäisen oloinen päällikkö, vaikka valkopeseekin samalla tuota toimintaa. Hyvä, että ammuskelut ovat muutenkin loppuneet. Hieman hassua tuo kiertely ja kaartelu paikoittain jutussa. Ehkä se muistuttaa etnistä profilointia, koska se on sitä.

Kopperoisen mukaan lokikirjan käytöstä keskusteltiin laitoksen johdossa sen jälkeen, kun hän aloitti apulaispoliisipäällikkönä kesällä 2017. Lokikirjan pito päätettiin lopettaa. Myös ampumistapaukset olivat Kopperoisen mukaan loppuneet.

– Päädyttiin siihen, että tämäntyyppistä toimintaa ei enää jatketa, jos sen joku saattaa tulkita väärin. Se on sitten lopetettu ja yritetty kehittää asioita eteenpäin.

Vieläkö toimittaisiin näin, että pidetään kirjaa yksittäisen etnisen ryhmän liikkeistä?

– Paljon on maailma muuttunut tässä ajassa. Nykyään ei enää tultaisi näin toimimaan. Jos nyt pitäisi tehdä sama asia uudestaan, niin ehkä sitä miettisi nyky tiedoilla onko järkevää ja miltä se toisaalta näyttää ulospäin.

Onko maailma muuttunut neljässä vuodessa niin merkittävästi?

– On. Muutos on valtavan nopeaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Sosiaalinen media ja yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut paljon sen jälkeen, kun toiminnallinen ohje annettiin vuonna 2013. Silloin pitää poliisinkin muuttua ja ymmärtää, että tehdään työtä ilman syrjintäolettamaa, Kopperoinen sanoo.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Poliisit. Hieno meininki.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa poliisi löi täysin ilman syytä kaverini naaman verille. Niskasta kiinni ja naama junan tankoon, siis siihen mistä pidetään kiinni ettei kaadu. Siitä mentiin poliisiasemalle, jossa otin asian puheeksi. Tapauksen kulkua kirjaava poliisi vastasi ”Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen” ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaan… mutta vain toinen sana painaa.

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen itse ollut tilanteessa, jossa poliisi löi täysin ilman syytä kaverini naaman verille. Niskasta kiinni ja naama junan tankoon, siis siihen mistä pidetään kiinni ettei kaadu. Siitä mentiin poliisiasemalle, jossa otin asian puheeksi. Tapauksen kulkua kirjaava poliisi vastasi ”Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen” ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaan… mutta vain toinen sana painaa.
En tiedä mikä todellinen tilanne oli, mutta uskoisen sen, että tuskin poliisi tuli sinne junaan vain pahoinpidelläkseen kaverisi. Varmaan siinä oli joku juttu taustalla, miksi poliisi edes tuli paikalle. Et avannut ollenkaan viestissäsi tähän johtanutta tilannetta, joten epäilen vahvasti sitä, että tuo tilanne olisi ollut pelkästään puhdasta ja turhaa voimankäyttöä poliisilta. Eiköhän siellä ole vastustettu ja länkytetty ihan riittävästi, joten poliisi on ottanut voimakeinot käyttöön. Sanoit sen, että "Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaa" Olitko tai oliko kaverisi siis ns. "poliisin vanhoja tuttuja"? Tämä selittäisi aika pitkälti tuon rujon kohtelun. Näissä aina mennään jälkikäteen tuolla "no enhän minä edes vastustanut", "en yhtään provosoinut", "en ollut agressiivinen" periaatteella, vaikka kaikki kyseiset pykälät ovat täyttyneet.

En ole poliisi enkä muukaan valtion edustaja. Nämä kyseiset keissit haisee vaan niin pahasti sille, että tässä halutaan tuomita poliisin toiminta pelkästään oman edun mukaisesti. Oikeasti on itse ko. tilanteessa rajusti perseillyt, tai vahvasti ennen tuota tilannetta. Totean vielä tähän sen, että en todellakaan tiedä silloista todellista tilannetta.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En ole poliisi enkä muukaan valtion edustaja. Nämä kyseiset keissit haisee vaan niin pahasti sille, että tässä halutaan tuomita poliisin toiminta pelkästään oman edun mukaisesti.

Sepä se. Itse en ole kuullut koskaan yhdenkään ns. kunniallisen käytöksen omaavan kansalaisen saaneen syyttä suotta pampusta. Sen sijaan tiedän yhden tapauksen, joka ei omaa kunniallista käytöskoodia ja on saanut omien puheidensa perusteella useammankin kerran kipeää valtiovallan kädestä. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö jokainen voimankäyttökerta olisi ollut ansaittua, vaikka henkilö tietysti on omien puheidensa perusteella aina vain istunut rauhassa, kun poliisi on käynyt kimppuun.

Byvajet

Jäsen
Sepä se. Itse en ole kuullut koskaan yhdenkään ns. kunniallisen käytöksen omaavan kansalaisen saaneen syyttä suotta pampusta.

Ongelma liittyy vallankäytön rajoihin. Esimerkiksi opettajat ja sosiaalityöntekijät saattavat pahimmillaan joutua sietämään täysin kohtuutonta käytöstä. Poliisin tulisi sietää samanlaista. Sen pitäisi reagoida vasta sitten, kun käytös muuttuu vaaralliseksi.

Taitava opettaja pystyy saamaan kuriin jos jonkinlaisen apinalauman tai sitten opettaja vain sietää sitä. Poliisin kyvykkyys näyttää monissa tilanteissa olevan merkittävästi heikompi, jolloin se turvautuu lain sallimaan auktoriteettiin ja voimankäyttöön.

Poliiseiksi pitäisi saada juuri näitä opettaja- ja sosiaalityöntekijätyyppejä. Auktoriteettiin uskova tai vetoava poliisi on huono poliisi, jolla pää ei riitä ammattiin. Tarpeeksi fiksu ja persoonaltaan sopiva selviää muilla keinoilla.

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Poliiseiksi pitäisi saada juuri näitä opettaja- ja sosiaalityöntekijätyyppejä. Auktoriteettiin uskova tai vetoava poliisi on huono poliisi, jolla pää ei riitä ammattiin. Tarpeeksi fiksu ja persoonaltaan sopiva selviää muilla keinoilla.
Itse olen aika eri mieltä ko. asiasta. Poliisin pitää olla auktoriteetti eikä mikään lastentarhanopettaja. Siellä kun tulee vastaan joku 2vk pirin voimalla valvonut narkki, niin ei siinä kädestä pitäminen ja Nalle Puhin lukeminen paljoa auta. Tämä siis karrikoitu esimerkki.

Mielestäni Suomen poliisi toimii aika pitkälti lain sallimissa alarajoissa (voiman käyttöön olisi isompikin mahdollisuus), toki yksittäisiä ylilyöntejä joskus tulee eikä niille mitään mahda. Tuossa yllä @Grainger avasi hyvin tuota kuvaa normaalin ihmisen näkökulmasta. Olen itsekin samaa mieltä. Harvoin sinne koppiin viedään ketään normaalijärjellä käyttäytyvää, tai poliisin käskyä tottelevaa kansalaista. Nämä "poliisi on n*tsi sika" arvoilla varustetut kansalaiset ovat yleensä itse hommanneet itselleen vaikeuksia. Tämähän ei heidän ajattelumaailman sovi, koska poliisi on aina se paha.

Heitän vielä loppukaneetiksi tämän. Kuinka moni tavallinen kansalainen joutuu jatkuvasti operoimaan Poliisin kanssa? Uskoisin että ei kovin moni.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse olen aika eri mieltä ko. asiasta. Poliisin pitää olla auktoriteetti eikä mikään lastentarhanopettaja. Siellä kun tulee vastaan joku 2vk pirin voimalla valvonut narkki, niin ei siinä kädestä pitäminen ja Nalle Puhin lukeminen paljoa auta. Tämä siis karrikoitu esimerkki.
Karrikoidusti kannatat siis sitä että poliisille ei opeteta kriisinhallinnassa muutakuin se että ammutaan kohti ja perään pamppua?

Itse veikkaan että poliisien näkemys muusta ihmiskunnasta on hyvin erilainen kuin peruspertillä. Tämä johtuu ihan siitä, että poliisit kohtaavat paljon enemmän rikollisia kuin keskivertokansalainen. Sitten lähdetään liikkeelle siitä että asiakkaat ovat rikollisia joten kannattaa varautua aina käyttämään väkivaltaa. Turrutaan siihen että normaalista poikkeava on normaalia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy