Suomen poliisi kriisissä?

  • 639 317
  • 5 550

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miten voi olla mahdollista ettei poliisi tiedä keistä on kyse kun ovat näitä kavereita jo haastatelleetkin? Ja henkilöllisyys on yleisessä tiedossa ainakin Kruununhaassa ja Katajanokalla. (Ei Katajannokalla)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Kohtuullisen selväpäisen oloinen päällikkö, vaikka valkopeseekin samalla tuota toimintaa. Hyvä, että ammuskelut ovat muutenkin loppuneet. Hieman hassua tuo kiertely ja kaartelu paikoittain jutussa. Ehkä se muistuttaa etnistä profilointia, koska se on sitä.


Kopperoisen mukaan lokikirjan käytöstä keskusteltiin laitoksen johdossa sen jälkeen, kun hän aloitti apulaispoliisipäällikkönä kesällä 2017. Lokikirjan pito päätettiin lopettaa. Myös ampumistapaukset olivat Kopperoisen mukaan loppuneet.

– Päädyttiin siihen, että tämäntyyppistä toimintaa ei enää jatketa, jos sen joku saattaa tulkita väärin. Se on sitten lopetettu ja yritetty kehittää asioita eteenpäin.

Vieläkö toimittaisiin näin, että pidetään kirjaa yksittäisen etnisen ryhmän liikkeistä?

– Paljon on maailma muuttunut tässä ajassa. Nykyään ei enää tultaisi näin toimimaan. Jos nyt pitäisi tehdä sama asia uudestaan, niin ehkä sitä miettisi nyky tiedoilla onko järkevää ja miltä se toisaalta näyttää ulospäin.

Onko maailma muuttunut neljässä vuodessa niin merkittävästi?

– On. Muutos on valtavan nopeaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Sosiaalinen media ja yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut paljon sen jälkeen, kun toiminnallinen ohje annettiin vuonna 2013. Silloin pitää poliisinkin muuttua ja ymmärtää, että tehdään työtä ilman syrjintäolettamaa, Kopperoinen sanoo.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Poliisit. Hieno meininki.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa poliisi löi täysin ilman syytä kaverini naaman verille. Niskasta kiinni ja naama junan tankoon, siis siihen mistä pidetään kiinni ettei kaadu. Siitä mentiin poliisiasemalle, jossa otin asian puheeksi. Tapauksen kulkua kirjaava poliisi vastasi ”Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen” ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaan… mutta vain toinen sana painaa.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen itse ollut tilanteessa, jossa poliisi löi täysin ilman syytä kaverini naaman verille. Niskasta kiinni ja naama junan tankoon, siis siihen mistä pidetään kiinni ettei kaadu. Siitä mentiin poliisiasemalle, jossa otin asian puheeksi. Tapauksen kulkua kirjaava poliisi vastasi ”Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen” ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaan… mutta vain toinen sana painaa.
En tiedä mikä todellinen tilanne oli, mutta uskoisen sen, että tuskin poliisi tuli sinne junaan vain pahoinpidelläkseen kaverisi. Varmaan siinä oli joku juttu taustalla, miksi poliisi edes tuli paikalle. Et avannut ollenkaan viestissäsi tähän johtanutta tilannetta, joten epäilen vahvasti sitä, että tuo tilanne olisi ollut pelkästään puhdasta ja turhaa voimankäyttöä poliisilta. Eiköhän siellä ole vastustettu ja länkytetty ihan riittävästi, joten poliisi on ottanut voimakeinot käyttöön. Sanoit sen, että "Ainahan voit tehdä asiasta ilmoituksen ja hymyili leveästi. Viesti oli selvä, jos haluan itselleni vaikeuksia niin siitä vaan. Sana sanaa vastaa" Olitko tai oliko kaverisi siis ns. "poliisin vanhoja tuttuja"? Tämä selittäisi aika pitkälti tuon rujon kohtelun. Näissä aina mennään jälkikäteen tuolla "no enhän minä edes vastustanut", "en yhtään provosoinut", "en ollut agressiivinen" periaatteella, vaikka kaikki kyseiset pykälät ovat täyttyneet.

En ole poliisi enkä muukaan valtion edustaja. Nämä kyseiset keissit haisee vaan niin pahasti sille, että tässä halutaan tuomita poliisin toiminta pelkästään oman edun mukaisesti. Oikeasti on itse ko. tilanteessa rajusti perseillyt, tai vahvasti ennen tuota tilannetta. Totean vielä tähän sen, että en todellakaan tiedä silloista todellista tilannetta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
En ole poliisi enkä muukaan valtion edustaja. Nämä kyseiset keissit haisee vaan niin pahasti sille, että tässä halutaan tuomita poliisin toiminta pelkästään oman edun mukaisesti.

Sepä se. Itse en ole kuullut koskaan yhdenkään ns. kunniallisen käytöksen omaavan kansalaisen saaneen syyttä suotta pampusta. Sen sijaan tiedän yhden tapauksen, joka ei omaa kunniallista käytöskoodia ja on saanut omien puheidensa perusteella useammankin kerran kipeää valtiovallan kädestä. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö jokainen voimankäyttökerta olisi ollut ansaittua, vaikka henkilö tietysti on omien puheidensa perusteella aina vain istunut rauhassa, kun poliisi on käynyt kimppuun.
 

Byvajet

Jäsen
Sepä se. Itse en ole kuullut koskaan yhdenkään ns. kunniallisen käytöksen omaavan kansalaisen saaneen syyttä suotta pampusta.

Ongelma liittyy vallankäytön rajoihin. Esimerkiksi opettajat ja sosiaalityöntekijät saattavat pahimmillaan joutua sietämään täysin kohtuutonta käytöstä. Poliisin tulisi sietää samanlaista. Sen pitäisi reagoida vasta sitten, kun käytös muuttuu vaaralliseksi.

Taitava opettaja pystyy saamaan kuriin jos jonkinlaisen apinalauman tai sitten opettaja vain sietää sitä. Poliisin kyvykkyys näyttää monissa tilanteissa olevan merkittävästi heikompi, jolloin se turvautuu lain sallimaan auktoriteettiin ja voimankäyttöön.

Poliiseiksi pitäisi saada juuri näitä opettaja- ja sosiaalityöntekijätyyppejä. Auktoriteettiin uskova tai vetoava poliisi on huono poliisi, jolla pää ei riitä ammattiin. Tarpeeksi fiksu ja persoonaltaan sopiva selviää muilla keinoilla.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Poliiseiksi pitäisi saada juuri näitä opettaja- ja sosiaalityöntekijätyyppejä. Auktoriteettiin uskova tai vetoava poliisi on huono poliisi, jolla pää ei riitä ammattiin. Tarpeeksi fiksu ja persoonaltaan sopiva selviää muilla keinoilla.
Itse olen aika eri mieltä ko. asiasta. Poliisin pitää olla auktoriteetti eikä mikään lastentarhanopettaja. Siellä kun tulee vastaan joku 2vk pirin voimalla valvonut narkki, niin ei siinä kädestä pitäminen ja Nalle Puhin lukeminen paljoa auta. Tämä siis karrikoitu esimerkki.

Mielestäni Suomen poliisi toimii aika pitkälti lain sallimissa alarajoissa (voiman käyttöön olisi isompikin mahdollisuus), toki yksittäisiä ylilyöntejä joskus tulee eikä niille mitään mahda. Tuossa yllä @Grainger avasi hyvin tuota kuvaa normaalin ihmisen näkökulmasta. Olen itsekin samaa mieltä. Harvoin sinne koppiin viedään ketään normaalijärjellä käyttäytyvää, tai poliisin käskyä tottelevaa kansalaista. Nämä "poliisi on n*tsi sika" arvoilla varustetut kansalaiset ovat yleensä itse hommanneet itselleen vaikeuksia. Tämähän ei heidän ajattelumaailman sovi, koska poliisi on aina se paha.

Heitän vielä loppukaneetiksi tämän. Kuinka moni tavallinen kansalainen joutuu jatkuvasti operoimaan Poliisin kanssa? Uskoisin että ei kovin moni.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse olen aika eri mieltä ko. asiasta. Poliisin pitää olla auktoriteetti eikä mikään lastentarhanopettaja. Siellä kun tulee vastaan joku 2vk pirin voimalla valvonut narkki, niin ei siinä kädestä pitäminen ja Nalle Puhin lukeminen paljoa auta. Tämä siis karrikoitu esimerkki.
Karrikoidusti kannatat siis sitä että poliisille ei opeteta kriisinhallinnassa muutakuin se että ammutaan kohti ja perään pamppua?

Itse veikkaan että poliisien näkemys muusta ihmiskunnasta on hyvin erilainen kuin peruspertillä. Tämä johtuu ihan siitä, että poliisit kohtaavat paljon enemmän rikollisia kuin keskivertokansalainen. Sitten lähdetään liikkeelle siitä että asiakkaat ovat rikollisia joten kannattaa varautua aina käyttämään väkivaltaa. Turrutaan siihen että normaalista poikkeava on normaalia.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Karrikoidusti kannatat siis sitä että poliisille ei opeteta kriisinhallinnassa muutakuin se että ammutaan kohti ja perään pamppua?
En mielestäni ottanut mitenkään kantaa poliisien koulutukseen. Tottahan toki koulutuksen pitää pohjautua muuhunkin kuin sanomaasi "ammutaan kohti ja perään pamppua" metodiin. Tämä poliisien koulutuksen laajuus tilanteiden hallintaan on mielestäni Suomessa ihan hyvällä tasolla. Harvoin täällä tulee poliisin taholta mitään älyttömiä ylilyöntejä, tai ylimääräistä voiman käyttöä.

Yritin tuossa omassa karrikoidussa esimerkissä tuoda esiin sen seikan, että poliisi ei voi olla tilanteessa mikään sivustakatsoja ja jälkihoitaja. Tilanne tulee ja siihen pitää reagoida heti. Mikäli poliisi joutuu turvautumaan voiman käyttöön, niin yleensä asiakas on sen jo itselleen tilannut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Sellainen tunne takaraivossa, että tässäkin ketjussa vasemmistosiipi on eniten huolissaan poliisiväkivallasta. Minua, suht normaalia, työssäkäyvää perheenisää ei huoleta ajatus siitä, että Suomen poliisi tulisi syyttä suotta lyömään otsaan. Mistähän moinen johtuu?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@Grainger ja @LiiAaa luitteko muuten tuota juttua, joka linkattiin tänne? Kun nyt sanotte että poliisi ei toimi rasistisesti. Vai oliko helppoa tarttua toisen kirjoittajan omiin kokemuksiin ja väittää tämän kavereineen vastustaneen väkivaltaisesti poliisia. Sitten jos kannattaa poliisien tarkkaa valvontaa tai puolustaa ihmisoikeuksia niin on ilmeisesti vasemmisto anarkisti. Itse olen enemmän oikeisto liberaali ja siksi mielestäni poliisiin tai muihin väkivaltakoneiston osiin ei pidä suhtautua niin että ne olisivat virheettömiä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Karrikoidusti kannatat siis sitä että poliisille ei opeteta kriisinhallinnassa muutakuin se että ammutaan kohti ja perään pamppua?
...mielestäni poliisiin tai muihin väkivaltakoneiston osiin ei pidä suhtautua niin että ne olisivat virheettömiä.

En ole kumpikaan nimimerkki, ketä tägäsit, mutta en nyt malta olla kommentoimatta kahta edellista viestiäsi. Onko sinun maailmassasi olemassa muita kuin äärimmäisiä ääripäitä? Vai eikö netissä keskusteluissa voi pyrkiä ennemminkin ymmärtämään, mitä se toinen tarkoittaa kuin vetää ne äärimmäiset väärinymmärrykset (tahallisesti) peliin?

Ei hyvää päivää ja ei ihme, että verkossa keskustelut on sitä mitä ne on, jos aina mennään tuommoisiin äärimmäisyyksiin. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ymmärsi edeltävistä viesteistä, mitä tarkoitettiin. Jos halusi ymmärtää. Ei kenellekään voinut oikeasti tulla mieleen, että poliisin täytyisi ensin kokeilla voimakeinoja tai väittää, että poliisi olisi virheetön, mutta noin niin kuin isossa kuvassa, jos itse pelaa homman oikein, niin harvoin tulee ongelmia poliisin kanssa.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Poliisit. Hieno meininki.
Käsittämätöntä touhua. Se miten vapautuneesti tuossa toimitaan kertoo mielestäni siitä, että tämä on kyseisten poliisien kesken tapa, ei poikkeus.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse veikkaan että poliisien näkemys muusta ihmiskunnasta on hyvin erilainen kuin peruspertillä. Tämä johtuu ihan siitä, että poliisit kohtaavat paljon enemmän rikollisia kuin keskivertokansalainen. Sitten lähdetään liikkeelle siitä että asiakkaat ovat rikollisia joten kannattaa varautua aina käyttämään väkivaltaa. Turrutaan siihen että normaalista poikkeava on normaalia.
Huono veikkaus sikäli kun olen keskustellut tuntemieni poliisien kanssa. He ovat sangen realistisia tästä maailmasta, eivät suurentele ongelmia, mutta eivät niitä vähättelekään. "Sitten lähdetään liikkeelle siitä, että asiakkaat ovat rikollisia" on käsittämätön ja ymmärtämätön mielipide: suurin osa poliisin kohtaamista ihmisistä (asiakkaista) on tavan ihmisiä - ei rikollisia lähtökohtaisesti.

"Ja kannattaa varautua aina käyttämään väkivaltaa" - tuo "väkivalta" -termin käyttäminen tässä yhteydessä kertoo paljon kirjoittajasta ja hänen tietämyksestään ja ymmärtämyksestään poliisin työhön. Maailma ja Suomi siinä sivussa on todellakin muuttunut - väkivaltaisemmaksi. Jos on odotettavissa, että annettu työ tulisi tehtyä kunnolla loppuun asti ja on odotettavissa väkivaltaa, niin poliisi varautuu myös käyttämään voimakeinoja. Siihen on nuo kaksi syytä, työ tulee tehdyksi (esim. tilanne rauhoitettua), toiseksi työturvallisuus.

Nämä kaksi syytä tuntuvat joiltakin unohtuvan helposti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En ole kumpikaan nimimerkki, ketä tägäsit, mutta en nyt malta olla kommentoimatta kahta edellista viestiäsi. Onko sinun maailmassasi olemassa muita kuin äärimmäisiä ääripäitä? Vai eikö netissä keskusteluissa voi pyrkiä ennemminkin ymmärtämään, mitä se toinen tarkoittaa kuin vetää ne äärimmäiset väärinymmärrykset (tahallisesti) peliin?
Vastasin karrikoituun esimerkkiin karrikoidulla esimerkillä. Jos joku toivoo että poliiseiksi ei otettaisi helposti käämejään polttavaa porukkaa ja sitten tähän vastataan vittuilemalla Nalle Puhin lukemisesta jotain niin ajattelin käyttää toiseen suuntaan karrikoitua esimerkkiä.

Tässä taas on pidetty pää uutispimennossa tai sitten muisti on huono kun sanotaan:
Itse en ole kuullut koskaan yhdenkään ns. kunniallisen käytöksen omaavan kansalaisen saaneen syyttä suotta pampusta.
Mielestäni tuo yhdenkään tarkoittaa että yksikään kunniallinen kansalainen ei ole saanut syyttä pampusta. Samoin tuossa näyttää olevan ajatus siitä että jos poliisi lyö niin se on aina ansaittua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mielestäni tuo yhdenkään tarkoittaa että yksikään kunniallinen kansalainen ei ole saanut syyttä pampusta.

Jotain vikaa luetun ymmärtämisessä? Kokeilehan lukea uudelleen lainaamasi teksti.

Se, että itse en ole moista koskaan kuullut tapahtuneen, ei toki tarkoita etteikö se olisi mahdollista. Itse vain liikun sellaisissa piireissä, että tuollainen tapahtuma ei ole kovinkaan todennäköinen. Eri asia varmasti, jos venyttää sääntöjä äärimmilleen "kytä on nazi zika" -paidassaan ja öyhöttää kaikkia auktoriteetteja vastaan ihan vain siksi, että kyllähän kunnon anarkiamarkon niin kuuluu tehdä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kummallista vinkukitinää taas maailmanpelastajilta.

Poliisi"väkivallan" välttää yksinkertasella tavalla: Ei tee mitään mikä johtaa kanssakäymiseen poliisien kanssa.

Novel concept, I know. Mutta jos leikkii typeriä leikkejä, saa typeriä palkintoja.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kummallista vinkukitinää taas maailmanpelastajilta.

Poliisi"väkivallan" välttää yksinkertasella tavalla: Ei tee mitään mikä johtaa kanssakäymiseen poliisien kanssa.

Novel concept, I know. Mutta jos leikkii typeriä leikkejä, saa typeriä palkintoja.
Jos jätetään pois se kun poliisi on pysäyttänyt ja puhalluttanut ratsian tms. yhteydessä niin epä ole poliisien kanssa tekemisissä. Homma on aina sujunut hyvin ja minulla ei ole ollut poliisien kanssa ongelmia. Se ei silti tarkoita etteikö niitä ongelmia ole olemassa ja etteikö poliisi aina välillä toimisi asiattomasti. Minusta on huolestuttavaa jos poliisissa käydään taukotiloissa avoimen rasistisia keskusteluja tai uhkaillaan palauttamisella pidätystilanteissa ja epäillään maahanmuuttajia automaattisesti huumeiden myynnistä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se ei silti tarkoita etteikö niitä ongelmia ole olemassa ja etteikö poliisi aina välillä toimisi asiattomasti. Minusta on huolestuttavaa jos poliisissa käydään taukotiloissa avoimen rasistisia keskusteluja tai uhkaillaan palauttamisella pidätystilanteissa ja epäillään maahanmuuttajia automaattisesti huumeiden myynnistä.
Tämä kaipaa hieman "sisäpiirin" lisätietoa, mitä sinulla ilmeisimmin on.
Silmääni pisti tuo "automaattisesti". Mitä sillä tarkoitat - et kai omaa ennakkoluuloja jotain kansan- tai ammattiryhmää kohtaan?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä kaipaa hieman "sisäpiirin" lisätietoa, mitä sinulla ilmeisimmin on.
Silmääni pisti tuo "automaattisesti". Mitä sillä tarkoitat - et kai omaa ennakkoluuloja jotain kansan- tai ammattiryhmää kohtaan?

"Haastattelemiemme poliisien mukaan eri puolilla Suomea on ollut viime päiviin saakka “mätää, joka pitää saada pintaan”. Mädällä he viittaavat yksittäisiin poliiseihin, jotka käyttäytyvät virantoimituksessa epäasiallisesti ja rasistisesti."

"Poliisit tekivät säilöönottotiskillä henkilöntarkastusta ja kirjasivat Kamranin tietoja ylös. Kun poliisit löysivät hänen taskustaan rahaa, he saivat uusia kierroksia.

– Ja rahaa. Ootko myynyt huumeita? yksi poliiseista kysyy nauhalla.

– Voin vannoa, en oo.

– Missä sulla on se puhelin? Otanko mä kullista kiinni? poliisit nauravat.

Poliisit eivät usko, että Kamran olisi voinut saada rahat laillisin keinoin.

– Ei näin paljon rahaa voi olla saatana, jos ei töissä mies käy missään."

Tuosta jutusta tuli vähän tämmöinen kuva. Tuosta jutustahan tämä keskustelu lähti.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei minulle ollut mikään yllätys, että poliisissa on epäasiallisesti käyttäytyviä kusipäitä. Niitä on ihan jokaisessa ammattikunnassa, ei poliisi ole poikkeus. Isommasta ongelmasta ei kuitenkaan ole kysymys, se on tärkeintä. Poliisiin voi perusjannu luottaa ja siihen luotetaankin Suomessa isosti.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

"Haastattelemiemme poliisien mukaan eri puolilla Suomea on ollut viime päiviin saakka “mätää, joka pitää saada pintaan”. Mädällä he viittaavat yksittäisiin poliiseihin, jotka käyttäytyvät virantoimituksessa epäasiallisesti ja rasistisesti."

"Poliisit tekivät säilöönottotiskillä henkilöntarkastusta ja kirjasivat Kamranin tietoja ylös. Kun poliisit löysivät hänen taskustaan rahaa, he saivat uusia kierroksia.

– Ja rahaa. Ootko myynyt huumeita? yksi poliiseista kysyy nauhalla.

– Voin vannoa, en oo.

– Missä sulla on se puhelin? Otanko mä kullista kiinni? poliisit nauravat.

Poliisit eivät usko, että Kamran olisi voinut saada rahat laillisin keinoin.

– Ei näin paljon rahaa voi olla saatana, jos ei töissä mies käy missään."

Tuosta jutusta tuli vähän tämmöinen kuva. Tuosta jutustahan tämä keskustelu lähti.
Ja tämän jälkeen poliisi (organisaationa ja yksittäisinä henkilöinä) on rasistinen, väkivaltainen ja mitä muuta?

Joidenkin mukaan ei saa yleistää yksittäisten tapausten kautta - samaan aikaan muualla yleistetään sen mukaan mikä oman agendan mukaan sopii parhaiten vaikkapa yksittäisen tapauksen kautta. Tämä muuten sopii kaikkiin ääriin.

Ymmårrätkö eron ennakkoluulon ja ennakkokäsityksen välillä?

Kun kauppias tapaa saman henkilön kolmatta kertaa näpistelemässä liikkeestään viikon sisällä (riippumatta etnisestä tai muusta erityispiirteestä) hän luo ennakkokäsityksen siitä, että todennäköisesti tuo tyyppi näpistelee vastakin ja varautuu siihen. Kyse ei siis ole enää luulosta vaan käsityksestä, mikä perustuu kokemukseen. Näin me muutkin toimimme - meillä voi olla negatiivisia ennakkoluuloja, mutta kun tietyt asiat toistuvat ja toistuvat, niistä tulee käsityksiä tai jos eivät, negatiivisuus voi muuttua positiiviseksi.

Taidat olla näitä "rusinat pullasta" ajattelijoita, jotka poimivat sellaisia asioita "keskusteltavaksi", jotka sopivat omaan agendaan. Jos käsitystäsi kritisoidaan vaikenet ja odotat seuraavaa mahdollisuuttasi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös