Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 462
  • 5 576

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Puhu vaan omasta puolestasi. Sinua kiinnostaa lukea noita täysin vaillinnaisilla tiedoilla julkaistuja harhaanjohtavia uutisia, joita poliisi ei voi pahemmin kommentoida. Minua ei.

Ihan ensialkuun kai olisi syytä selvittää onko Ollitervo kokenut vääryyttä. Se ei taphdu Twitterissä eikä muussakaan sosiaalisessa mediassa, vaan tekemällä rikosilmoitus poliisin toiminnasta. Jatketaan vääryydestä keskustelua sitten kun on sevitetty onko Ollitervoa kohdeltu lain vastaisesti.

Sinulla taas tuntuu olevan kateissa medialisaation vaikuttavuus, jos pidät rikosilmoituksen tekemistä uutiskynnyksen ylittävänä asiana. Ei me tiedetä kaikkea toimittajan ja ollitervon välistä keskustelua, joten meidän on luotettava mediaan. Jos jossakin vapaa kilpailu toteutuu, niin se toteutuu mediassa. Kuka luottaa mediaan ja kuka ei, sillä ei ole merkitystä ollitervon kannalta Niklas Herlinin pään vertaa. Media on työkalu mutta pelkkä välikappale.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sinulla taas tuntuu olevan kateissa medialisaation vaikuttavuus, jos pidät rikosilmoituksen tekemistä uutiskynnyksen ylittävänä asiana. Ei me tiedetä kaikkea toimittajan ja ollitervon välistä keskustelua, joten meidän on luotettava mediaan. Jos jossakin vapaa kilpailu toteutuu, niin se toteutuu mediassa. Kuka luottaa mediaan ja kuka ei, sillä ei ole merkitystä ollitervon kannalta Niklas Herlinin pään vertaa. Media on työkalu mutta pelkkä välikappale.
En nyt saanut oikein selvää mitä oikein höpötät, mutta minusta tuollaisessa tapauksessa ei ole mitään syytä uutiskynnyksen ylittyä, ellei käy ilmi että poliisin toimissa on ollut jotain lain vastaista. Se ei tule ilmi millään muulla kuin tekemällä tekemällä rikosilmoitus poliisin toimista, jolloin tapaus selvitetään. Oikeuden asiakirjoista sitten näkee mitä todella on tapahtunut, jos poliisit ovat johonkin syyllistyneet. Mediahan noista toki mielellään kirjoittelee välimättä siitä mitä todella on tapahtunut, koska tarinat myy, oli totta tai ei. Melkoisen kohun saivat aikaiseksi Nikanderin äidin ja siskon kohtelusta uutisoimalla aivan täyttä paskaa. Poliisit tuomittiin julkisesti jo ennen kuin esitutkinta alkoi.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
En nyt saanut oikein selvää mitä oikein höpötät, mutta minusta tuollaisessa tapauksessa ei ole mitään syytä uutiskynnyksen ylittyä, ellei käy ilmi että poliisin toimissa on ollut jotain lain vastaista. Se ei tule ilmi millään muulla kuin tekemällä tekemällä rikosilmoitus poliisin toimista, jolloin tapaus selvitetään. Oikeuden asiakirjoista sitten näkee mitä todella on tapahtunut, jos poliisit ovat johonkin syyllistyneet. Mediahan noista toki mielellään kirjoittelee välimättä siitä mitä todella on tapahtunut, koska tarinat myy, oli totta tai ei. Melkoisen kohun saivat aikaiseksi Nikanderin äidin ja siskon kohtelusta uutisoimalla aivan täyttä paskaa. Poliisit tuomittiin julkisesti jo ennen kuin esitutkinta alkoi.

Mä en mahda sille mitään jos lukkiutunut asenne estää näkemästä vastakkaista vallitsevaa olotilaa. Jos tässä on kyse median roolista yhteiskunnassa, niin se eri keskustelun paikka.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mä en mahda sille mitään jos lukkiutunut asenne estää näkemästä vastakkaista vallitsevaa olotilaa. Jos tässä on kyse median roolista yhteiskunnassa, niin se eri keskustelun paikka.
En päässyt selville mikä on vastakkainen vallitseva olotila johon lukkiutuneen aseenteesi kanssa viittaat. Liekö tuolla väliäkään.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
En päässyt selville mikä on vastakkainen vallitseva olotila johon lukkiutuneen aseenteesi kanssa viittaat. Liekö tuolla väliäkään.
Sä tunnut ajattelevan median rooliin olevan taho, joka syöttää tietynlaista mielikuvaa. Minun näkemys taas on , että vallitseva olotila media roolista vapailla markkinoilla on tuottaa uutisia, joka kiinnostaa lukijaa. Hienoinen ero mutta kuten sanoin, se on eri keskustelun paikka.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sä tunnut ajattelevan median rooliin olevan taho, joka syöttää tietynlaista mielikuvaa. Minun näkemys taas on , että vallitseva olotila media roolista vapailla markkinoilla on tuottaa uutisia, joka kiinnostaa lukijaa. Hienoinen ero mutta kuten sanoin, se on eri keskustelun paikka.
Mitä jos kokeilisit könytä pois pääni sisästä analysoimasta ajatuksiani. Mun mielestäni medialla ei pitäisi olla tässä tapauksessa minkäänlaista roolia tässä vaiheessa kun tapauksesta ei tiedetä varmaksi yhtään mitään. Minun mielestäni median tehtävä on tuottaa kiinnostavia totuudenmukaisia uutisia. Mutta se mediasta ja sen roolista tässä ketjussa.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mitä jos kokeilisit könytä pois pääni sisästä analysoimasta ajatuksiani. Mun mielestäni medialla ei pitäisi olla tässä tapauksessa minkäänlaista roolia tässä vaiheessa kun tapauksesta ei tiedetä varmaksi yhtään mitään. Minun mielestäni median tehtävä on tuottaa kiinnostavia totuudenmukaisia uutisia. Mutta se mediasta ja sen roolista tässä ketjussa.
Niinhän sitä sanotaan, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Niin se menee lätkässäkin. Kiitos jokatapauksessa hyvästä väittelystä. Saat revanssin jossain vaiheessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin anarkistit ja vassarit toimi aiemmin ja nykyään, kuten on palstalla monta kertaa tullut esille.
Vähän offtopicia mutta pakko tarttua tähän tyyliin kun cobol on se joka itse "tuo esiin" (lue: jankuttaa) näitä tiettyjä tarinoita ja nyt niihin viitataan viattoman oloisesti passiivissa jotta niistä syntyisi "palstatotuus". :-D

Ollitervo ei joutunut kiinniotetuksi poliisiauton kuvaamisen vuoksi, vaan siksi että hänen henkilöllisyys ja mahdollinen osuus rikokseen oli poliisin mielestä tarpeellista selittää.

Jos tapausta vertaa vaikka tähän Helsingin Uutisten kuvaamaan tapaukseen, jossa uusnatsit pahoinpitelivät porukalla jonkun anarkistin tms. ja polisin mielestä pahoinpitelijöiltä ei ole tarvinnut selvittää henkilöllisyyttä ja mahdollista osuutta rikokseen, on pyöräilijävalokuvaajanaisen kiinniottaminen aikamoinen ylilyönti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Millainen ihminen ei tunnista poliisin tunnuksetonta pakua poliisiautoksi noin sekunnissa? Aika usein se selvin tuntomerkki on juurikin paikka johon se on pysäytetty. Pysäytetty, ei pysäköity. Ero näiden kahden välillä on selkeä; pysäytetyssä autossa on kuljettaja paikallaan.

Vastaan itse esittämääni kysymykseen: joko tyhmä tai sellainen, joka ei halua tunnistaa. Kumpaanhan joukkoon tämä Ollitervo kuuluu?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millainen ihminen ei tunnista poliisin tunnuksetonta pakua poliisiautoksi noin sekunnissa? Aika usein se selvin tuntomerkki on juurikin paikka johon se on pysäytetty. Pysäytetty, ei pysäköity. Ero näiden kahden välillä on selkeä; pysäytetyssä autossa on kuljettaja paikallaan.

Miten tämä liittyy mihinkään tässä asiassa, tunnistaako auton poliisiautoksi vai ei?

Itse en tosin välttämättä tunnistaisi ainakaan pysäyttämisestä tai pysäköinnistä. Niin paljon kevyen liikenteen väylillä näkee kumpaakin tehtävän.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miten tämä liittyy mihinkään tässä asiassa, tunnistaako auton poliisiautoksi vai ei?

Itse en tosin välttämättä tunnistaisi ainakaan pysäyttämisestä tai pysäköinnistä. Niin paljon kevyen liikenteen väylillä näkee kumpaakin tehtävän.

Sen selvimmän tuntomerkin jälkeen tulee helposti mieleen katsoa sen verran tarkemmin, että huomaa vähemmän selviäkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millainen ihminen ei tunnista poliisin tunnuksetonta pakua poliisiautoksi noin sekunnissa? Aika usein se selvin tuntomerkki on juurikin paikka johon se on pysäytetty.
Täällä kaupungissa noita autoja usein on pysäköity vaikka miten, siitä väärinpysäköinnistä tai kuljettajan läsnäolosta ei voi mitenkään päätellä että kyseessä on poliisiauto. Tai toki voi mutta suurimmassa osassa tapauksista arvaus menee väärin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pitääkö tämä käsittää niin, että mielestäsi valokuvaaminen julkisella paikalla on tyhmyyksien tekemistä?
Ennemmin sanoisin, että poliisin työn haittaaminen on tyhmyyttä. Ollitervoa käytetty kisahallilla valokuvaamisen vuoksi, vaan siksi ettei henkilöllisyyttä ja mahdollista osallisuutta rikokseen saatu selvotettyä paikanpäällä.

Itse en tosin välttämättä tunnistaisi ainakaan pysäyttämisestä tai pysäköinnistä. Niin paljon kevyen liikenteen väylillä näkee kumpaakin tehtävän.
Ollitervo taisi kuvata Mörköä, joka on kyllä varsin helppo tunnistaa. Tuollaiselle citypyöräilijälle toki mikään itsestään selvä asia. Sillä toki ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä mikä auto oli kyseessä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ollitervo taisi kuvata Mörköä, joka on kyllä varsin helppo tunnistaa. Tuollaiselle citypyöräilijälle toki mikään itsestään selvä asia. Sillä toki ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä mikä auto oli kyseessä.

Näin voi olla. Kuvassa zoomaamalla erottuu kuskin paikalla istuva poliisi, en tiedä onko kuvaa ottaessa sen erottanut vai ei. Itse kuulin tällaisesta Möröstä ensimmäistä kertaa juttuja aiheesta lukiessa, joten en tiedä mistä sen sitten poliisiautoksi noin muuten olisi tunnistanut. Helsingissä olen nähnyt monessa muussakin käytössä erilaisia vahvistettuja autoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ennemmin sanoisin, että poliisin työn haittaaminen on tyhmyyttä. Ollitervoa käytetty kisahallilla valokuvaamisen vuoksi, vaan siksi ettei henkilöllisyyttä ja mahdollista osallisuutta rikokseen saatu selvotettyä paikanpäällä.

Henkilöllisyyden selvittäminen paikan päällä on poliisille aivan peruskauraa. Itse olin aikanaan siinä tilanteessa kun ajokorttia ei ollut mukana. Poliisi selvitti henkilöllisyyden tutkinnallisisin keinoin, eli kysyi muutaman kysymyksen datastaan asuinpaikoistakin jne. Tämä olisi aivan varmasti onnistunut nytkin, mutta haluttiin "vähän kouluttaa". Eikä ihan ensimmäistä kertaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Henkilöllisyyden selvittäminen paikan päällä on poliisille aivan peruskauraa. Itse olin aikanaan siinä tilanteessa kun ajokorttia ei ollut mukana. Poliisi selvitti henkilöllisyyden tutkinnallisisin keinoin, eli kysyi muutaman kysymyksen datastaan asuinpaikoistakin jne. Tämä olisi aivan varmasti onnistunut nytkin, mutta haluttiin "vähän kouluttaa". Eikä ihan ensimmäistä kertaa.

Eli teit yhteistyötä ja homma oli helposti paketissa. Mutta mikäli olisit alkanut hankalaksi ja olisit kieltäytynyt vastaamasta kysymyksiin kunnolla niin henkilöllisyytesi olisi pitäny todentaa muuten. Luultavasti kamarilla.

Eli epäilen että tässä on poliisin asiakkaalla peiliinkatsomisen paikka. Mikäli poliisit todella tekivät vaan kiusaa, niin asia tulisi tutkia ja langettaa asiaan kuuluvat sanktiot.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli teit yhteistyötä ja homma oli helposti paketissa. Mutta mikäli olisit alkanut hankalaksi ja olisit kieltäytynyt vastaamasta kysymyksiin kunnolla niin henkilöllisyytesi olisi pitäny todentaa muuten. Luultavasti kamarilla.

Eli epäilen että tässä on poliisin asiakkaalla peiliinkatsomisen paikka. Mikäli poliisit todella tekivät vaan kiusaa, niin asia tulisi tutkia ja langettaa asiaan kuuluvat sanktiot.

Epäily vaatisi faktaa taakseen. Kannattaa lukea henkilön itsensä hyvin kiihkoton ja seikkaperäinen kirjoitus tapahtuneesta, löytyy Facebookista julkisena. Myös monta tarkentavaa viestiä nimenomaan liittyen tähän henkilöysasiaan. Kun vieläpä tietää kenestä on kyse on lähes mahdoton kuvitella, ettei tämä osa tilannetta olisi mennyt juuri kuvatulla tavalla. Eikä sitä poliisikaan ole millään tapaa kiistänyt, vaikka nyt kun hän on itse asianosaisena tuonut julki tämä olisi poliisilta täysin mahdollista.

Laillisuusvalvonnan tutkintaanhan tuo menee ja ihan hyvä niin. Ongelma vain, kun poliisit eivät suostu haalarikameran kuvan käyttöön tilanteessa, jossa se voisi olla poliisille haitallista.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Epäily vaatisi faktaa taakseen. Kannattaa lukea henkilön itsensä hyvin kiihkoton ja seikkaperäinen kirjoitus tapahtuneesta, löytyy Facebookista julkisena.

Sen verran on kerääntynyt kyynisyyttä vuosien varrella, että pidän yksityishenkilön facebookkirjoittelun fakta-arvona nollaa. Mikäli henkilöä on kohdeltu kaltoin, niin oikea toimi on tehdä rikosilmoitus, ei hakea sääliä ja sympatiaa sosiaalisessa mediassa.

Mieleeni tulee vaan syytöksiä poliisia vastaan viime aikoina, jotka ovat osoittautuneet täysiksi valheiksi. Rikosilmoitus vaan kehiin niin saadaan kunnon selvitys tapahtumista ja poltettua vähän yhteisiä rahoja.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Täällä kaupungissa noita autoja usein on pysäköity vaikka miten, siitä väärinpysäköinnistä tai kuljettajan läsnäolosta ei voi mitenkään päätellä että kyseessä on poliisiauto. Tai toki voi mutta suurimmassa osassa tapauksista arvaus menee väärin.

Pari tuntomerkkiä: tunnuksettomassa poliisiautossa ei ole minkään yrityksen tunnuksia. Ei myöskään erikoisvanteita tai muita yksilollisyysttä korostavia tuntomerkkejä. Ei edes rekisterikilven alustassa Laakkosen. Niissä on usein antenni, joka poikkeaa tavallisen pakun vastaavasta. Vilkut näkyvät maskin takaa tai kamera takalasissa erottuu. Poliisiautossa puolestaan ei koskaan ole ylhäältä saranoitua, yksiosaista takaluukkua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari tuntomerkkiä: tunnuksettomassa poliisiautossa ei ole minkään yrityksen tunnuksia. Ei myöskään erikoisvanteita tai muita yksilollisyysttä korostavia tuntomerkkejä. Ei edes rekisterikilven alustassa Laakkosen. Niissä on usein antenni, joka poikkeaa tavallisen pakun vastaavasta. Vilkut näkyvät maskin takaa tai kamera takalasissa erottuu. Poliisiautossa puolestaan ei koskaan ole ylhäältä saranoitua, yksiosaista takaluukkua.
Mitkä näistä yksityiskohdista löydät tästä kuvasta?
 

Liitteet

  • 24879648_901043733384580_8896771547623043404_o.jpg
    24879648_901043733384580_8896771547623043404_o.jpg
    42,1 KB · kertaa luettu: 376
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös