En kyllä tykkäisi tehdä itse laintulkintaa Tieliikennelaista tai muistakaan laeista mutta katsotaanpas.
Luku 6 § 161 kohdassa kerrotaan:
Boldaus on minun. Eli ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on rikkomuksen tekijän valokuvaaminen tai muu vastaava tapa tallentaa kuski. Tässä siis annetaan kuva että pitäisi tunnistaa tekijä samantien kuvasta. Mutta siirtykäämme pykälään 176 josta voimme tarkastaa kenelle vastuu kuuluu ajoneuvokohtaisessa liikennevirhemaksussa:
Eli tästä saamme sellaisen kuvan, että on ajoneuvon OMISTAJAN vastuulla selventää kuka on ajanut autolla silloin kun on esimerkiksi ajettu ylinopeutta. Eli tämä ei tiukan tulkinnan mukaan anna liikennerikkomusmaksun todentajalle oikeutta kaivaa oikean kuskin tietoja esille, vaikka kyseessä olisikin selkeästi joku toinen henkilö. Ja tämä ei siltikään poista mahdollisuutta, että kuski oli matkalla naamiaisiin ja oli päättänyt pukeutua esimerkiksi toisen sukupuolen edustajaksi. Etenkin kun on mahdollista, että ihmisen kasvonpiirteet, hiusten pituus tai parta eivät ole yhtä pitkiä kuin ne olivat joskus ajokortti- tai passikuvan ottamisen aikoihin. Toki tämän voi nähdä syyttömyysolettaman vinoutumana jos haluaa, mutta itse tulkitsen sen toisen osapuolen todisteiden kumoamiseksi.
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
www.finlex.fi
Huom. en siis sano, että oma tulkintani on oikea, mutta tätä tekstiä lukemalla voi olla minusta hankala päätyä muuhun kuin siihen johtopäätökseen, että poliisi ei saisi lähettää alkuperäistä tieliikennerikkomusmaksua esimerkiksi miehen kanssa samassa taloudessa asuvalle naiselle vaikka kuski näyttäisikin naiselta.