Suomen poliisi kriisissä?

  • 643 186
  • 5 563

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jospa nyt odotetaan sen tutkinnan valmistumista.
Tätä olen toki koko ajan pitänyt kirjoituksissa mukana.

Moni kirjoittaja on kuitenkin jo todennut, että poliisi toimi oikein, piste. Sitä olen kritisoinut.

Mielestäni olemassa olevan tiedon valossa vaikuttaa ilmeiseltä, että keissi ei mennyt poliisilta aivan nappiin. Voi toki olla, että vapauttava tuomio tulee lopulta.

Siitäkin huolimatta, jos poliisi joutuu käyttämään sumutettu kouralliseen maassa istuskelevia huppupäitä, niin ollaan aika kaukana ideaalitilanteesta. Poliisin kannalta tavoite on kuitenkin se, että voimakeinoja vältetään viimeiseen asti.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä eettisenä pohdintana ihmettelen pahimmin poliisin toimista pahastuneiden mustavalkoista suhtautumista tähän "kaasuttaminen" vs. putkaan raahaaminen -kysymykseen. Nämä kumpuaa kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että halutaan pitää selkeä ero vapaan demokraattisen länsimaan ja ihmisoikeuksia polkevien diktatuurien välillä. En ole katugallupia suorittanut, mutta luulisin esim. Valko-Venäjällä mielenosoittajien ottavan huomattavasti mieluummin laimeahkoa pippurisumutetta kuin joutuvan poliisin lukkojen taakse raahaamaksi. Kiinnostaisi kuulla esim. nimimerkin @Ollakseni näkemys asiaan.

Ja en näe mitenkään liioiteltuna toissapäiväisten mielenosoittajien viemistä putkaan. En vain omalla kohdallani pysty näkemään putkaan raahaamista automaattisesti lievempänä keinona. Vapauden riistäminen on minusta kuitenkin aina melko raju toimi. Kun se tehdään väkipakolla, en oikein ymmärrä mustavalkoista ajatusta että toinen on kovin huomattavaa väkivaltaa ja toinen ei ollenkaan.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan käsittämätön tuo logiikka, että ensin mennään itse tietoisesti rikkomaan lakia ja sitten olisi vielä otsaa ruveta vaatimalla vaatimaan, että poliisin pitää olla mahdollisimman mukava?
Ihan käsittämätön tuo logiikka, että poliisi saa rikkoa valvomiaan lakeja ja ylittää oikeutensa sillä verukkeella, että joku hippi niitä rikkoo istumalla tiellä. Nämä sokeasti poliisia fanittamat eivät edes ota huomioon, että tuo voisi olla laitonta. Eikä sillä varmaan ole edes mitään väliä varmaan.

Ja ennenkun joku tulee kertomaan, että eihän tästä ole vielä päätöstä, niin ei olekkaan suuntaan tai toiseen. Ennen päätöstä kaikki on arvailua.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä olen toki koko ajan pitänyt kirjoituksissa mukana.

Puutuin vain siihen, että käytit tutkinnan aloittamista ja "mahdollisia sakkoja" osoittamaan ettei poliisi ole hoitanut asiaa mallikkaasti. Toki täällä on ollut paljon epäasiallista mehustelua hippien kurmottamisesta, mikä on inhimillistä kun mitään vakavaa ei käynyt tai tehty, mutta ei minunkaan makuuni.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Snakster

Joo olen ihan samaa mieltä siitä, että lähtökohtaisesti viranomaistoiminnan pitäisi olla sellaista ihmisläheistä, koska se synnyttää luottamusta. Mutta tarvittaessa poliisin pitää pystyä olemaan myös auktoriteetti, jolle ei intetä vastaan ja jolla on tilanteessa se valta sanoa viimeinen sana. Edellyttäen tietenkin, että asioissa mennään lain suomien toimivaltuuksien mukaan.

Sen takia vain kirjoitin tuon viestin, että mulla tökkii tosi pahasti tuollainen asia, että keskustelun sävyssä on havaittavissa sitä, että monet ihmiset eivät tunnu jotenkin käsittävän tätä. Poliisilla on olemassa se pieni palanen valtaa täysin perustelluista syistä ja he eivät voi sitä luovuttaa vastapuolelle, koska silloin koko poliisin merkitys asetetaan kyseenalaiseksi.

Tässä tapauksessa minun mielestäni liikutaan nyt hyvin harmaalla alueella siinä mielessä, että tilanne ei voi mennä niin, että nuo mielenosoittajat ikään kuin pyörittävät koko palettia, ja tilanne menee täysin heidän ehdoillaan. Lakia heidänkin on kuitenkin toteltava ihan samalla tavalla, kuin kaikkien muidenkin kansalaisten, eikä tätä voi kiertää millään argumenteillä. En voi hyväksyä sellaista ajattelumaailmaa, että minä menen tuosta katkaisemaan kadun, en tottele poliisin käskyjä ja poliisin kantaessa minut pois, niin joku toinen tulee siihen tilalle ja näin tahallisesti häiritään poliisin toimintaa. Ja sitten on vielä otsaa olla lapa ojossa vaatimassa pelkästään omien oikeuksiensa perään. Ei tuollainen ole hyvää ihmisyyttä. Ytimessä on silloin tuollainen oman vastuun ulkoistaminen ulkopuolelleni.

Toki HS:n kuvat, jossa monta poliisimiestä suihkuttaa tuota kaasua ovat hyvin dramaattisen näköisiä, mutta jos viitsii tutustua koko tuon tapahtuman kulkuun, niin silloin avautuu monta sellaista kulmaa, joita ei pelkästään jostain kahden minuutin videoklipistä näe.

Jos poliisin joskus sitten aikanaan todetaan syyllistyneen liialliseen voimankäyttöön, niin fine. Se on sitten hyväksyttävä ja niillä mennään. Mutta tuota minä minä minä arvomaailmaa en siitä huolimatta pysty hyväksymään.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ja en näe mitenkään liioiteltuna toissapäiväisten mielenosoittajien viemistä putkaan. En vain omalla kohdallani pysty näkemään putkaan raahaamista automaattisesti lievempänä keinona. Vapauden riistäminen on minusta kuitenkin aina melko raju toimi. Kun se tehdään väkipakolla, en oikein ymmärrä mustavalkoista ajatusta että toinen on kovin huomattavaa väkivaltaa ja toinen ei ollenkaan.
Nythän sekä kaasutettiin, että riistettiin vapaus. Itse en näe liikenteen pysäyttämistä ja siis ajotiellä istumista näin rajujen toimenpiteiden arvoisena, mutta moni näkee. Joku ihmeellinen hippiviha on aika voimasta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nythän sekä kaasutettiin, että riistettiin vapaus. Itse en näe liikenteen pysäyttämistä ja siis ajotiellä istumista näin rajujen toimenpiteiden arvoisena, mutta moni näkee. Joku ihmeellinen hippiviha on aika voimasta.
Entäpä poliisin käskyjen noudattamatta jättäminen?

Ja kun tätä vihervasemmiston "ääriainesta" ja heidän mellakoitaan on nähnyt, on se sitten ollut hevosten hakkaamista jäkismailoilla, liikkeiden ikkunoiden hajottamista tai muuta tälläistä, niin omasta mielestäni olisi perusteltua jopa laskea voimankäytön kynnystä, että tuollaiset saataisiin suoraan kuriin. Koskien tietysti myös äärioikeiston lapasesta lähteneitä mielenosoituksia.

Ja ei, en kannata mielenosoitusten kieltämistä, vaan niiden tiukempaa valvontaa ja toivon että poliisi voisi puuttua aiemmin ja kovemmalla kädellä jos nuo lähtevät lapasesta. Luultavasti olen unohtanut jo monta mielenosoitusta ja niiden ylilyöntejä, mutta eikös "äärivasemmalta" puolelta ole useammin estetty tai yritetty estää "äärioikeiston" mielenosoituksia ja poliisi on kumpiakin sitten putkaan vienyt. Toki se hyppypotku-kuolemantuottamus on varmaan kaikkien muistissa. Ja en ihannoi tällä mitään mielenosoituksia, vaan mielestäni on hienoa jos kummaltakin äärilaidalta saadaan purettua pahaa oloa rauhanomaisesti ja lakien mukaan. Joku 612-soihtukulkue tai #unelma-konsertti yms ovat kuitenkin hyvin harmittomia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Poliisin toiminnan jälkikäteinen arviointi ikään kuin taustaprosessina on normaalia toimintaa läntisissä demokratioissa, myös Suomessa. Sisäministerin pitäisi voida luottaa siihen, että tämä prosessi toimii. Jos asiat eivät ole sisäministerin mielestä ole täysin kunnossa, niin laittakoon selvitykset päälle siitä, noudatetaanko nykyistä prosessia riittävällä tavalla, sekä onko prosessia jollakin tapaa syytä muuttaa. Jos vastaus jälkimmäiseen on ”kyllä”, niin siitä vaan muuttamaan lakeja parlamentaaristen käytäntöjen kautta.

Tietysti ministerin kuuluukin olla aktiivinen, ja olla erityisen kiinnostunut oman hallinnonalansa toiminnasta. En kuitenkaan pidä Ohisalon tapaa tehdä julkisia Twitter-sivalluksia poliisin toimintaa koskien erityisen ammattimaisena. Ei ole omiaan vahvistamaan yleisön luottamusta järjestyksenvalvonnan komentoketjuun, jos poliisiorganisaation hallinnon laelta twiitataan poliisiin kohdistuvaa epäluottamusta rivien välissä henkiviä viestejä. Tietysti Ohisalon omaa hallinnonalaa koskevalla eräänlaisella yleisönosastokirjoittelulla voikin juuri olla tarkoitus muokata maaperää siihen suuntaan, että poliisin toimintatapoja on syytä muuttaa, ja mielenosoittajien hulinoinnille olisi annettava lisää luovia vapauksia.

Tietenkään Ohisalo ei viesteissään mene syyttämään poliisia oletetuista virheistä, vaan verhoaa viestinsä muotoon ”on tutkittava”. Sitten tutkitaan. Jos case pitää sisällään epäkohtia, niin ministeri voi jälkikäteen sanoa kiinnittäneensä asiaan huomiota jo tuoreeltaan. Jos taas epäkohtia ei löydy, niin ministeri voi todeta, että hyvä kun asia tutkittiin, ja että valvonnan täytyy oikeusvaltiossa pelata. Kummassakin tapauksessa ministerin pyrkimyksellä pelata pisteet kotiin on hyvät mahdollisuudet onnistua. Vahvistuuko kansalaisten luottamus poliisiin samalla, se on eri asia, mutta Ohisaloa luultavasti kiinnostaa oma julkisuuskuvansa paljon tätä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Entäpä poliisin käskyjen noudattamatta jättäminen?

Ja kun tätä vihervasemmiston "ääriainesta" ja heidän mellakoitaan on nähnyt, on se sitten ollut hevosten hakkaamista jäkismailoilla, liikkeiden ikkunoiden hajottamista tai muuta tälläistä, niin omasta mielestäni olisi perusteltua jopa laskea voimankäytön kynnystä, että tuollaiset saataisiin suoraan kuriin. Koskien tietysti myös äärioikeiston lapasesta lähteneitä mielenosoituksia.
Ei kai tässä kukaan ole kertonut, että mielenosoittajat eivät olisi rikkoneet lakia, kysymyshän on siitä, että käyttikö poliisi turhaan sitä kaasua siinä tilanteessa, kun se ei toiminut, niin kuin luulivat. Nämä mielenosoittajat olivat rauhallisia eivätkä rikkoneet mitään tai tehneet muutenkaan mitään sellaista, joka varsinaisesti oikeuttaisi tuon kaasun käyttöön. Olihan tuo ratkaisu Suomen oloihin sellainen, että minä en ainakaan muista nähneeni vastaavaa.

Oma arveluni on se, että poliisi oli varautunut väärin tähän tilanteeseen ja yritti sitten kaasuttamalla päästä irti siitä, joka nyt oli sitten epäonnistunut päätös. Asia selvitetään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä mielenosoittajat olivat rauhallisia eivätkä rikkoneet mitään tai tehneet muutenkaan mitään sellaista, joka varsinaisesti oikeuttaisi tuon kaasun käyttöön. Olihan tuo ratkaisu Suomen oloihin sellainen, että minä en ainakaan muista nähneeni vastaavaa.

Luulenpa, että poliisin kannalta katsoen poliisi toimi oikein ja poliisilain mukaan:

"jollei hajaantumis- tai siirtymismääräystä noudateta, poliisimiehellä on oikeus hajottaa väkijoukko voimakeinoin sekä ottaa niskoitteleva henkilö kiinni".

Jos halutaan muutos ja nostaa esimerkiksi EIT:n tähän tapaukseen liittymätön linjaus jatkossa vaikkapa lakiin, yllä olevaa kohtaa tulisi muuttaa ottamalla mukaan jokin määritelmä, jossa em kohta kumoutuu joissakin oloissa.

Asiaa selvitetään, ja selvityksen tulos ja oikeastaan lähtökohtakin on mielenkiintoinen. Itse en olisi kaasuttamassa ketään, mutta en ole järjestyspoliisi tai poliisi muutenkaan, jolla on tehtävänä palauttaa järjestys lain mukaan toimien. Kyse on myös poliisin velvoitteista avata katu tuntien tukoksen jäljiltä. Siksi itselleni sopii EIT:n linjaus, jos näin jatkossa katsotaan. Sitä varten kannattaa pohtia, onko poliisien resursseja selvästi lisättävä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oliko tämä jo täällä?





Eli näemmä kantaminen pois oli se ensimmäinen kokeiltu keino.


Muistaakseni oli lauantaina illalla, mutta ei juuri tämä video. Sen jälkeen en itse ketjua ole lukenut, joten sillä varauksella. Kuvasta näkyy, miten hyvin mielenilmaisu oli suunniteltu tai sellaiseksi muuttunut. Poliisin kannalta mielenilmaisun hajottamiseen kokeiltiin useita keinoja ennen sumutteen käyttöä, josta myös varoitettiin etukäteen.

Avainkysymys on se, että poliisi toimi lain mukaan, mutta toimiko inhimillisesti katsoen oikein? Tähän ei vastausta löydy helposti. Aikanaan olin vastaavissa ryhmissä mukana ja meillä oli kaksi tavoitetta: yksi saada julkisuutta asialle (silloin mm. ydinvarustelu ja Israelin vastaisuus). Toisena oli saada poliisi huonoon valoon, kun se joutuu käyttämään voimakeinoja. Myöhemmin suunniteltiin mielenilmaisut niin, että ne eivät pakottaneet poliisia käyttämään voimakeinoja, ja luotettiin pelkkään asiaan, kuten ydinaseista luopumiseen jne.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nuo yllä olevat videot entisestään korostavat minun mielestäni sitä, että kaasun käyttö oli täysin perusteltua. Täysin irvokasta, että luottamusta poliisiin rapautetaan tälläisellä kuvottavalla tavalla. Ei tuolla tavalla käyttäytyvä ihminen ainakaan minun maailmassani voi vaan ruveta lapa ojossa vaatimaan, että minulla on pelkästään oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia. Minä en ole tehnyt mitään väärää, mutta poliisi se on kaiken pahan alku ja juuri. Ja vitut, samalla tavalla sinunkin tulee totella, kuin kaikkien muidenkin. Ei mitään epäselvää.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Luulenpa, että poliisin kannalta katsoen poliisi toimi oikein ja poliisilain mukaan:

"jollei hajaantumis- tai siirtymismääräystä noudateta, poliisimiehellä on oikeus hajottaa väkijoukko voimakeinoin sekä ottaa niskoitteleva henkilö kiinni".
Tulkintakysymys ja sitten toisaalta taas pitää muistaa myös suhteellisuus- ja vähimmän haitan periaate, joita poliisi on myös velvoitettu noudattamaan.
Eli näemmä kantaminen pois oli se ensimmäinen kokeiltu keino.
Ensin kannettiin vain sivuun, kun siinä kohtaa resurssit eivät riittäneet putkareisuun. Sitten yritettiin ratkaista tillanne kaasuttamalla ja lopulta apuvoimia kuitenkin tilattiin ja niskoittelijat kannettiin maijaan. Poliisikin on myöntänyt, että kaasutus ei toiminut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tulkintakysymys ja sitten toisaalta taas pitää muistaa myös suhteellisuus- ja vähimmän haitan periaate, joita poliisi on myös velvoitettu noudattamaan

Kyllä. Ja siksi juuri on mielenkiintoista lukea, mitä selvitys osoittaa poliisin toimista ja onko jotain näkemyksiä vastaavien tilanteiden hoitamisesta jatkossa. Jos jokin taho laittaa 5 000 ihmistä istumaan rauhanomaisesti pääkadulle, voiko heitä häätää ilman voimakeinoja? Ei voi, elleivät itse halua, ja silloin ollaan tilanteessa, jossa ei tiedetä, milloin pääkatu saadaan auki liikenteelle.

Tällöin mielenosoittajien sananvapauden kunnioittaminen ylittää heidän aiheuttamansa haitan. Jos tähän päädytään, sen pitää olla tietoisen päätöksen tulos. Kaikki eivät tietenkään tule hyväksymään sitä, että esimerkiksi omalle pihalle ei voi ajaa autolla tänään tai huomenna eikä poliisi edes tiedä, voiko ajaa tällä viikolla.

En minä tuollaista kannata, mutta sellaiseenkin voidaan päätyä. Omasta nuoruusnäkökulmastani me päädyttiin kokeilujen jälkeen kadun sijasta esittämään jalkakäytävälle hengityssuojaimiin ja mustiin puettujen 10-20 ihmisen kuolemaa. Yhtäkkiä kaikki putosivat käytävälle. Sitten porukka vaihdettiin ja hetken päästä sama tulos. Vaikka asia oli mielestämme hyvä, ei enää lähdetty julkista ja muuta liikennettä terrorisoimaan. Se ei ollut enää fiksua mielestämme. Terveisiä Ouluun näistä vuosista ja tuosta viimeisestä performansista.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vieläköhän joku ihmettelee noiden klippien jälkeen, että miksei näitä vaan kannettu pois ja sakotettu? Jossain se raja menee ja kenttäjohto antaa paikalla oleville poliiseille käskyn siirtyä seuraavalle askelmalle keinovalikoimassa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Vieläköhän joku ihmettelee noiden klippien jälkeen, että miksei näitä vaan kannettu pois ja sakotettu?
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.
Eikö sumuttaminen helpottanut tätä kantamista huomattavasti? Vai tuliko poiskannettujen tilalle vielä tämän sumutuksen jälkeenkin "paikkaajia"?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.

Niin, vai voiskohan se olla, että se kaasu kuitenkin sitten toimi pelotteena, eivätkä nämä sankarihipit sen takia enää palanneet tuonne keskelle tietä? Siis ne muut, joita ei kiinniotettu.

edit. @Fat Cat juuri viittasikin samaan...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.

Vilkaisin käytyä keskustelua ja tätä toistivat monet kirjoittajat. Että kaasutus ei toiminut, vaan sen jälkeen tuli kuitenkin kantaa mielenosoittajat. Toimimisen osalta tämä ei pidä paikkaansa. Kaasuttamiseen asti kantaminen ei toiminut sen takia, että sivusta tuli uudet kannettujen tilalle. Tämä näkyy videoilla hyvin.

Kaasuttamisen jälkeen into tulla paikkaamaan kannettua väheni tai loppui kokonaan, joten olihan kaasuttamiselle iso merkitys siihen, että tilanne saatiin ratkaistua. Yllä @Fat Cat kirjoittaa samasta asiasta, propsit siitä.

Jos tapahtunutta lähestytään faktojen pohjalta, kaasuttamisen epäonnistuminen ei pidä paikkaansa. Ilmeisesti seos oli hyvin lievä, koska väki tuntuu haluavan istua edelleen. Kaasuttamisella oli kuitenkin iso merkitys sille, että poliisi sai lopulta tilanteen haltuunsa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.

Ja mistä tiedät että kaasutus ei toiminut? Käsittääkseni kaasutus vähensi huomattavasti kadulla istuskelijoiden märää eikä tämän jälkeen kannetuiden tilalle uusia istuskelijoita enää tullut paikalle. Satiin siis huomattavasti vähemmällä resurssimäärällä tilanne hoidettua, mielestäni toimi siis erittäin hyvin.

Seuraavaksi voit vastata kysymykseen että jos tilanne olisi purettu ilman kaasua ja paikalle olisi sidottu 20-30 partiota niin minkä hälytystehtävän olisit jättänyt hoitamatta?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.
Kaasutushan toimi. Ei tullut lisää kaasutettavia samaan tyyliin kuin kannettavia ilmaantui.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin.
Ei toiminut ja ei toiminut.


15/40 jouduttiin kantamaan. Loput lähtivät joko kaasut silmillään, tai kaasulla uhkaamisen takia omin jaloin. Yhtään vaihtomiestäkään ei riviin enää sattumalta löytynyt.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jankkaan nyt vielä tämän kerran, sitten lopetan. Mielenosoittajat kaasutettiin ja se ei toiminut, sitten ne vaan kannettiin pois ja sakotettiin. Kaasutus oli ekstrapalvelu, joka ei toiminut niin kuin ilmeisesti kuviteltiin. Tiedä sitten onko mahdollista, että vittuuksissaan kaasuttivat hipit vai oliko päiväykset kaasuvehkeissä menossa umpeen, tämä vitsipohjalta.
Jos miettii tuolta kantilta että miten asia toimi tai miten asia kuviteltiin toimivan. Niin varmasti tehokkain tapa olisi ollut ampua virka-aseella mielenosoittajia polvilumpioihin. Ihan varmasti olisi muutaman laukauksen jälkeen porukka siirtynyt tieltä pois (toki muutama olisi pitänyt kantaa). Olisiko tämä ollut parempi toimintatapa, kun se olisi toiminut niinkuin kuviteltiin?

Sinänsä poliisin toiminta on mahtavaa, sinunkin kirjoituksesi sen osoittaa. Toimitaan ohjeiden mukaan, keinoja kokoajan lisäten ja jätetään kuvittelut yms vähemmälle. Vittumaista se olisi jos poliisi voisi "kuvitella" että kohde ei kuuntele kehoituksia, ohjeita, käskyjä, sumutinta tai pamppua, joten ammutaan suoraan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Eikö sumuttaminen helpottanut tätä kantamista huomattavasti? Vai tuliko poiskannettujen tilalle vielä tämän sumutuksen jälkeenkin "paikkaajia"?
Ymmärtääkseni osa lähti tieltä sivuun, kun uhattiin kaasun käytöllä ja ne jotka jäivät, kaasutettiin ja kannettiin maijaan ja kuljetettiin pois. Kun osa lähti jo uhkausvaiheessa, niin ei kai se kaasutus enää heihin vaikuttanut sen enempää pelotteena? Mielenosoittajat saivat tästä varmastikin jo niin paljon huomiota, että eivät enää nähneet järkeväksi jatkaa tuota toimintaa. Voi olla, että pelkäsivät, en tiedä.
Vilkaisin käytyä keskustelua ja tätä toistivat monet kirjoittajat. Että kaasutus ei toiminut, vaan sen jälkeen tuli kuitenkin kantaa mielenosoittajat. Toimimisen osalta tämä ei pidä paikkaansa.
Itse osuin Facebookissa keskusteluun, jossa operaatioon osallistunut poliisi kertoi kaasutuksen epäonnistuneen, kun sillä ei ollut vaikutusta. Siihen oman kommenttini perustan.
Ja mistä tiedät että kaasutus ei toiminut? Käsittääkseni kaasutus vähensi huomattavasti kadulla istuskelijoiden märää eikä tämän jälkeen kannetuiden tilalle uusia istuskelijoita enää tullut paikalle. Satiin siis huomattavasti vähemmällä resurssimäärällä tilanne hoidettua, mielestäni toimi siis erittäin hyvin.

Seuraavaksi voit vastata kysymykseen että jos tilanne olisi purettu ilman kaasua ja paikalle olisi sidottu 20-30 partiota niin minkä hälytystehtävän olisit jättänyt hoitamatta?
Katso edellinen. Nyt paikalle oli tilattu partioita pitkin Uuttamaata (tämä ihan poliisin omin sanoin), en osaa sanoa kuinka paljon, mutta viidenkymmenen henkilön kiinniottamiseen varmaan tarvitaan aika monta partiota. Tähän siis jouduttiin joka tapauksessa, kaasutuksesta huolimatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös